Talvirenkaat - yleisketju

Joskus oli yhden auton renkaat jossain "rengashotellissa" tjsp oli lepposaa kun ei tarvinnut miettiä missä niitä säilyttäisi.
Noita rengashotelleja kun kehittäisivät pikkuisen järkevämmiksi mm. hintojen ja palvelun suhteen, niin kyllähän niitä käyttäisi. Tällä hetkellä tuntuu vaan olevan tarjonta sellaista, että ensin maksetaan hillitön hinta säilytyksestä ja kaupan päälle vielä jokaisesta vaihdosta erikseen, eikä ole edes mitään takeita että pääsisi sesongin aikana haluamallaan hetkellä vaihtamaan ne kumit.
 
Noita rengashotelleja kun kehittäisivät pikkuisen järkevämmiksi mm. hintojen ja palvelun suhteen, niin kyllähän niitä käyttäisi. Tällä hetkellä tuntuu vaan olevan tarjonta sellaista, että ensin maksetaan hillitön hinta säilytyksestä ja kaupan päälle vielä jokaisesta vaihdosta erikseen, eikä ole edes mitään takeita että pääsisi sesongin aikana haluamallaan hetkellä vaihtamaan ne kumit.

Itse maksan rengashotellista 65e/kausi, allelaittoineen ja pestynä. Paikallinen Vianor-ketjun yksityisyrittäjä. Pidän tuota ihan kohtuu hintaisena, varsinkin kun voi mennä paikanpäälle sen kummemmin aikoja varaamatta. Tosin nyt oli hieman ruuhkaa, ja 40 min. sai odotella allelaittoa.
 
Ei ole etelässä lunta vaikka kaikki uutiset sitä huusi? Yllätyinkö, en.
 
Ei ole etelässä lunta vaikka kaikki uutiset sitä huusi? Yllätyinkö, en.
Eivätkös ne ole koko ajan "huutaneet" että vasta loppuviikosta olisi tulossa lunta?

Sitä mieltä on Forecakin tällä hetkellä, mutta nämä ennusteethan tunnetusti elävät koko ajan:

iwM2yoa.png
 
Ei ehkä lunta, mutta itse askartelin eilen talvirenkaat alle. Ihan siitäkin syystä että viikonloppuna reissu täältä etelästä hieman pohjosempaan päin. Mutta ei aamulla kyllä harmittanut ollenkaan että talvirenkaat oli alla kun lämpötila -5 astetta ja paikoin näytti melko kiiltelevältä tien pinta. Kesärenkaillakin varmaan pärjää, mutta miksi riskeerata vahinkojen takia ja yrittää selvitytä se 2-4viikkoa vielä. Omat renkaat on kuitenkin sen verran noita vahinkoja halvemmat että ostan mielummin yksi talvi aikaisemmin uudet.
 
Ei ehkä lunta, mutta itse askartelin eilen talvirenkaat alle. Ihan siitäkin syystä että viikonloppuna reissu täältä etelästä hieman pohjosempaan päin. Mutta ei aamulla kyllä harmittanut ollenkaan että talvirenkaat oli alla kun lämpötila -5 astetta ja paikoin näytti melko kiiltelevältä tien pinta. Kesärenkaillakin varmaan pärjää, mutta miksi riskeerata vahinkojen takia ja yrittää selvitytä se 2-4viikkoa vielä. Omat renkaat on kuitenkin sen verran noita vahinkoja halvemmat että ostan mielummin yksi talvi aikaisemmin uudet.

Mä ajoin kesärenkailla ja missään ei ollut liukasta. En minäkään meinaa viivytellä enää viikko tolkulla vaihtoa vaan pointti oli siinä että lehdet isoilla otsikoilla aiheutti taaaas sen massahysterian.
 
Mä ajoin kesärenkailla ja missään ei ollut liukasta. En minäkään meinaa viivytellä enää viikko tolkulla vaihtoa vaan pointti oli siinä että lehdet isoilla otsikoilla aiheutti taaaas sen massahysterian.
Klikkihuorausotsikot ovat syvältä, mutta vähän kannattaa käyttää maalaisjärkeä itsekin niitä tulkitessa. Toisaalta jos noilla pelotteluilla saadaan ummikot vaihtamaan renkaansa jo ennen kuin auto lähtee käsistä, niin ehkä sekään ei ole täysin huono asia, vaikka toisaalta liioittelulla onkin pitkässä juoksussa monesti negatiivinen kokonaisvaikutus.
 
Niin noh, hauskaahan se oli seurata kun porukka vaahtoaa että äkkiä talvirenkaat alle ja hyvähän se on arimmat vaihtaa renkaat ajoissa, mutta kuten sanoit niin lopulta siinä käy niin ettei ne aratkaan usko uutisia.
 
Talven merkit ovat näemmä saapuneet Kouvolaan asti. Eilen oli kyllä helppo ja nopea päätös pistää takavetoinen kesäauto talviteloille. Oli nimittäin aamulla koko 1.5 km työmatkalla aivan joka paikassa mustaa jäätä. Taajaan vilkkuva luistoneston merkkivalo tuki myös havaintoa. Rajoitus 50 km/h enkä uskaltanut ajaa kuin 40-45 km/h kun ei ollut yhtään luottoa kesärenkaisiin. Onneksi ei ollut muuta liikennettä hidastettavaksi. Ei muuta kun auto pesuun, töiden jälkeen talvisäilöön, talviauto tilalle ja siihen nastat alle. Josko nyt ei olisi pito-ongelmia. :)
 
Sunnuntaina askartelin renkaat alle, kun tuo sään seutu vaikutti sen verran epävakaalta tällä viikolla.

Näinhän tässä kävi, että juuri nyt ei tunnu nastat hybridissä yhtään hyvältä idealta. Auto muuttui täysin hiljaisesta "mitään ei kuulu" siihen toiseen ääripäähän eli että jotain kuuluu. Iso hyppäys. Mutta odotapas kun pääset ulkopuolelle. Kuulostaa erityisen hauskalta ulkoa päin, kun ei ole moottorin ääntä peittämässä mitään, jolloin mukana kulkee vain julmettu ropina. Ja nuo tuliterät renkaat ropisee niin penteleesti.

Pakasta vedetyt Hakka 8:t siis alla 245/45R18. Tosin paistettu jo vuoden 2014 puolella, oisko jopa saman viikon renkaat kuin edellisessäkin bemarissa. BMW ostanut selkeesti hyvän kasan renkaita kerralla kun riittää vuosiksi.

Taisi nuo edellisellä kerrallakin ropista ihan julmetusti uutena, mutta silloin kiinnitin huomiota enemmän kauheaan jollotukseen ja vollotukseen jossain 60kmh ++ nopeuksissa. Tällä kertaa, eri autossa, ääni tuntuu tasaisemmalta läpi nopeusalueen.
 
Mitä sillä säästää että vaihtaa talvirenkaat viikkoa myöhemmin? Ei se lumi sitä liukkautta tee vaan jää. Mustaa jäätä saattaa olla vaikka mittari näyttää kolmea astetta lämmintä.
 
Ihan hyvä on kesärenkailla ajella lumella, mutta sittenkun muut autot kiiloittaa sen tien liukkaaksi, niin se on aika ikävää sen jälkeen kun pitoa ei ole yhtään.
 
sähläsin kevyen pienessä 38 kuumeessa nastat tänään alle, sitten kävinkin ostaa toisen auton ja auto menin vaihdossa. sama rumpa olisi sitten taas edessä :D
 

Espoossa ainakin paikoin lunta.

Ei pelkästään lunta, vaan ainakin Keski-Euroopan kitkojen mielestä paikoitellen oikeasti liukasta. Tämmöisiin oloihin, joissa liukkaus on satunnainen, eikä kovin yllättävä kuriositeetti, nuo KE-kitkat ovat kyllä oikein mainiot.
 
Tuli mieleen, että kuinkakohan turvalliset on Hakkapeliitta kasit kun pyörimis-suunta on väärinpäin... Tuossa äskön liikennevaloissa katsoin naisen ohjastamaa C-mersua mihin oli joku asentanut Hakkapeliitta kasit väärinpäin... En ymmärrä miten tollanen moka voi käydä kyseisen renkaan kanssa kun siinä kyljessä on pyörimis-suunta merkitty vähän turhankin korostetun selkeästi.

Olisi ehkä pitänyt asiasta mainita, mutta en näin taksin ratin takana viitsinyt töötätä ja pyytää ikkunaa aukaisemaan. Toivottavasti joku hoksaa mainita hänelle.
 
Olikin tullut säilössä joku ihme pullistuma talvirenkaisiin ja nyt tarvis yllättäen ostaaa uudet gumit vanteille. Hiton kalliita 205/45/17 koossa näkyy olevan -.-
300€ on sellainen kipuraja mitä viittii tähän pakolliseen pahaan laittaa..

Ei nappais...
 
Tuli mieleen, että kuinkakohan turvalliset on Hakkapeliitta kasit kun pyörimis-suunta on väärinpäin... Tuossa äskön liikennevaloissa katsoin naisen ohjastamaa C-mersua mihin oli joku asentanut Hakkapeliitta kasit väärinpäin... En ymmärrä miten tollanen moka voi käydä kyseisen renkaan kanssa kun siinä kyljessä on pyörimis-suunta merkitty vähän turhankin korostetun selkeästi.

Olisi ehkä pitänyt asiasta mainita, mutta en näin taksin ratin takana viitsinyt töötätä ja pyytää ikkunaa aukaisemaan. Toivottavasti joku hoksaa mainita hänelle.

Näitä väärinpäin asennettuja sarjoja näkee yllättävän paljon parkkipaikoilla. Olen miettinyt onko kysymys vain tyhmyydestä vai noudatetaanko esim. orjallisesti renkaiden paikkojen kierrätystä vierimissuunnasta välittämättä.
 
onkohan tolla minkälainen vaikutus pitoon, jos renkaiden pyörimis suunta väärin
 
ei itellä ole väärinpäin. aattelinvain et onko miten radikaali muutos pidossa
 
Vedenpoisto ei toimi kunnolla jos nuolikuviolliset on väärinpäin... Nastat yleensä katkeaa jos käytetyt renkaat.
 
Mistäs liikkeestä noita soviterenkaita kannattasi pk-seudulla kysellä (Espoo)? Juuri veivasin halogeenin valossa talvirenkaat alle ja yksi soviterengas oli aika paskassa hapessa. Kaipa tuo siellä pysyy ja toimii, mutta voisi siihen kai ehjänkin tilalle ostaa.
 
Mistäs liikkeestä noita soviterenkaita kannattasi pk-seudulla kysellä (Espoo)? Juuri veivasin halogeenin valossa talvirenkaat alle ja yksi soviterengas oli aika paskassa hapessa. Kaipa tuo siellä pysyy ja toimii, mutta voisi siihen kai ehjänkin tilalle ostaa.

luulis löytyvän mistä tahansa liikkeestä. Tosin kiireaikaan ei ehkä kannata mennä kyselee ellei oo mallia mukana kädessä.
 
Mistäs liikkeestä noita soviterenkaita kannattasi pk-seudulla kysellä (Espoo)? Juuri veivasin halogeenin valossa talvirenkaat alle ja yksi soviterengas oli aika paskassa hapessa. Kaipa tuo siellä pysyy ja toimii, mutta voisi siihen kai ehjänkin tilalle ostaa.

Kyllä se yhden talven menee pelkillä muttereilla/pulteilla ku nätisti kiristät ja keskität , soviterenkaat on hifistelyä :D
 
Nyt on iskemättömät IceContact kakkoset alla. Saa nähdä kuinka pysyy nastat kiinni kun 90% ajosta on maantiellä.

Itsellä samanmoiset ja kolmatta talvea lähtevät kohta kierimään alla. Aja rauhallisesti ekat tuhat kilsaa, ei sudittelua jos mahdollista eikä yli 80 km/h nopeuksia, näin neuvoi liikkeessä kun ostin ne. Näin tein, ja kahden talven ajojen jälkeen ei yhtäkään nastaa ole lähtenyt :) Tosin kulkineena toimii Golf 2.8 V6 4Motion, niin ei juurikaan pelkästään eturenkaat ole sutineet ;D
 
Edellisten lisäksi pyörimissuunnan osalta pitää muistaa huomioida se, että joissakin renkaissa on epäsymmetrinen kuvio ja pelkästään maininta "inside" tai "outside" sen merkiksi kummin päin rengas laitetaan pajalla vanteelle. Tällaisilla renkailla on erityisen tärkeää muistaa keväällä pois ottaessa merkitä kumman puolen renkaista on kyse.

Mm. Continental IceContact2 on tällainen ja oli ihan pakko itsekin googlettaa tuossa hetki sitten renkaita vaihtaessa, että voiko tosiaan olla mahdollista, että oikealla ja vasemmalla puolella autoa renkaan kuvio "etenee" eri tavalla. Ei ole moisia aiemmin omalle kohdalle osunut.

Btw. En muista milloin olisi ollut tarvetta viimeksi vaihtaa talvikumeja lokakuussa, olettaen ettei ole jotain selvästi liukkaamman alueen reissuja tiedossa. Tällä hetkellä ulkona näyttäisi olevan vielä täysin kuiva puhdas asfaltti, mutta ennusteen mukaan jäinen taivas repeää yöllä ja valkoista kakkaa sataa monta tuntia.

2Iv7nNT.png
 
Viimeksi muokattu:
Edellisten lisäksi pyörimissuunnan osalta pitää muistaa huomioida se, että joissakin renkaissa on epäsymmetrinen kuvio ja pelkästään maininta "inside" tai "outside" sen merkiksi kummin päin rengas laitetaan pajalla vanteelle. Tällaisilla renkailla on erityisen tärkeää muistaa keväällä pois ottaessa merkitä kumman puolen renkaista on kyse.

Mm. Continental IceContact2 on tällainen ja oli ihan pakko itsekin googlettaa tuossa hetki sitten renkaita vaihtaessa, että voiko tosiaan olla mahdollista, että oikealla ja vasemmalla puolella autoa renkaan kuvio "etenee" eri tavalla. Ei ole moisia aiemmin omalle kohdalle osunut.

Btw. En muista milloin olisi ollut tarvetta viimeksi vaihtaa talvikumeja lokakuussa, olettaen ettei ole jotain selvästi liukkaamman alueen reissuja tiedossa. Tällä hetkellä ulkona näyttäisi olevan vielä täysin kuiva puhdas asfaltti, mutta ennusteen mukaan jäinen taivas repeää yöllä ja valkoista kakkaa sataa taivaalta monta tuntia.

2Iv7nNT.png
Täällä jo sataa räntää. :)
 
Perskules. Ei ole pito kitkoillakaan mikään parhain. Täytyis olla poris koulutukses 7:30 mutta tilanne on tämä
29ktdli.jpg

Taas kerran liukkaus yllätti autoilian :(

Jos joku sattuu olemaan menossa 8-tietä porin suuntaan niin kiertäkää suosiolla sorkan kautta.
 
Pitäs nyt saada ne perhanan renkaat kun ei varmaan kehtaa kesänakeilla alkaa talven yli vetelemään. Koossa 205/45/17 tai 215/45/17.

Hankook W320 Winter I'Cept Evo2 kotiin toimitettuna hintaan 420€ camskillista

vai

Momo W-2 North Pole 91V XL 398€ + toimitus rengas24.comista

Älyttömän hintasia kumpikin jostain pyörivästä kumiläjästä mutta kaippa sitä Hankookit mielummin?
 
Onko Hakkapelitta 7 oikeasti näin paska rengas, muistan viime talvelta että pirun liukas asfaltilla ja nyt taas sama ilmiö, jos haagan liikenneympyrään ajaa 50km/h niin saa megsulla driftailla hienosti!? Eihän toi nyt saatana ole normaalia? Sutii myös koko ajan kun kakkosella painaa kaasun pohjaan? Paineiksi laitoin hallissa 2,5 ja nyt auto näytti 2,4 ulkona.

Lumella ja jäällä pitää kuin tauti mut asfaltilla ihan jatkuvaa lipsumista.
 
Onko Hakkapelitta 7 oikeasti näin paska rengas, muistan viime talvelta että pirun liukas asfaltilla ja nyt taas sama ilmiö, jos haagan liikenneympyrään ajaa 50km/h niin saa megsulla driftailla hienosti!? Eihän toi nyt saatana ole normaalia? Sutii myös koko ajan kun kakkosella painaa kaasun pohjaan? Paineiksi laitoin hallissa 2,5 ja nyt auto näytti 2,4 ulkona.

Mulla ei aamulla Haagan liikenneympyrässä ollut mitään ongelmia ko. renkailla ja rengaspaineilla. Ei tosin tulis mieleenkään nastarenkailla painaa kakkosella kaasua pohjaan jos alla paljas asfaltti, märkä tai kuiva.

Ja totta hitossa niillä ja kaikilla muillakin nastarenkailla pito on paljon heikompi asfaltilla kuin kesärenkailla.
 
Sama täällä.

En tosin itsekään ymmärrä miksi kakkosvaihteella pitäisi ajaa kaasu pohjassa. Vähänkin tehokkaammalla autolla nyt en ihmettele ettei pitoa ole.
 
Mulla ei aamulla Haagan liikenneympyrässä ollut mitään ongelmia ko. renkailla ja rengaspaineilla. Ei tosin tulis mieleenkään nastarenkailla painaa kakkosella kaasua pohjaan jos alla paljas asfaltti, märkä tai kuiva.

Ja totta hitossa niillä ja kaikilla muillakin nastarenkailla pito on paljon heikompi asfaltilla kuin kesärenkailla.

No ei mun edellisissä autoissa ole tuollaista ollut että menee sladissa noissa nopeuksissa tai että sutii koko ajan. Toki yhtään hakkapelitta 7 ei ole aikasemmin ollutkaan.

Onhan se mahtava fiilis kun 1.2Tce 115hv sutii kakkosen loppuun asti (tai sen mitä luistonesto sallii):facepalm:

kaarre ja vetopito aivan luokattoman huonot asfaltilla, muuten ihan hyvät renkaat.
 
No nyt kun luen arvosteluita tuosta renkaasta niin kaikki moittii asfaltti-ominaisuuksia.


"Ainoat moitteet rengas sai asfaltti-ominaisuuksistaan. Renkaan kerrottiin olevan asfaltilla veltto ja myös mittaustulokset tällä saralla olivat vain keskinkertaisia."

"Ainoa isompi miinus tässä testissä Hakkapeliitalle tuli kuivan kelin jarrutustestissä jossa rengas oli jopa testin jumboa Kingstaria huonompi."

Tosiaan veltto on oikein hyvä kuvaamaan rengasta.
 
Nastat nyt on asfaltilla tommoset. Omassa on Contin IceContactit ja nastaulkonemaa alkaa olla liukkaathan nuo on kuin perhanat paljaalla asfaltilla. Lähtis nyt nuo nastat kävelemään niin sais syyn laittaa kitkat alle.
 
No nyt kun luen arvosteluita tuosta renkaasta niin kaikki moittii asfaltti-ominaisuuksia.


"Ainoat moitteet rengas sai asfaltti-ominaisuuksistaan. Renkaan kerrottiin olevan asfaltilla veltto ja myös mittaustulokset tällä saralla olivat vain keskinkertaisia."

"Ainoa isompi miinus tässä testissä Hakkapeliitalle tuli kuivan kelin jarrutustestissä jossa rengas oli jopa testin jumboa Kingstaria huonompi."

Tosiaan veltto on oikein hyvä kuvaamaan rengasta.
Liekkö miten vanhat kumit? Jos on päässy jo kumi kovettumaan niin ei pidä sitä vähääkään enää.. HKPL7 itelläkin alla, mutta näitä ongelmia en ole nähnyt vaikka vähän reilumpi pata onkin keulilla.
 
Liekkö miten vanhat kumit? Jos on päässy jo kumi kovettumaan niin ei pidä sitä vähääkään enää.. HKPL7 itelläkin alla, mutta näitä ongelmia en ole nähnyt vaikka vähän reilumpi pata onkin keulilla.

Auto on 4/2015 otettu käyttöön, ensiasennusrenkaat vielä ja aina säilytetty sisällä viileässä, mutta mitä nyt lukenut niin kuulemma asfaltti-ominaisuudet ei huippua. Toki tämä nyt on melko kevyt autokin ja edelliset ollut sen 300-400kg painavempia niin silläkin voi olla vaikutusta. Pitää vähän pudottaa nopeuksia sillähän tuosta pääsee.

Tiedän vain välttää noikiaa seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Auto on 4/2015 otettu käyttöön, ensiasennusrenkaat vielä ja aina säilytetty sisällä viileässä, mutta mitä nyt lukenut niin kuulemma asfaltti-ominaisuudet ei huippua. Toki tämä nyt on melko kevyt autokin ja edelliset ollut sen 300-400kg painavempia niin silläkin voi olla vaikutusta. Pitää vähän pudottaa nopeuksia sillähän tuosta pääsee.
Ihan mielenkiinnosta, jos jaksat ja muistat niin tsekkaappa millon ne kumit on valmistettu? Tuli mieleen, että eihän ne sentään "talvirenkaat kaupan päälle" -tarjouksissa käytä valmiiksi pari vuotta vanhoja kumeja kun niitä saa yleensä edullisemmin. :think:
 
Ihan mielenkiinnosta, jos jaksat ja muistat niin tsekkaappa millon ne kumit on valmistettu? Tuli mieleen, että eihän ne sentään "talvirenkaat kaupan päälle" -tarjouksissa käytä valmiiksi pari vuotta vanhoja kumeja kun niitä saa yleensä edullisemmin. :think:

5214 lukee renkaassa eli vko 52 - 2014 Made in Russia:vihellys:
 
Tilasin halvimmat mahdolliset nastat - Goodride FrostExtreme SW606.

Eiköhän noilla tiellä pysy ja pääse töihin ja takaisin.
 
Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.
Tuo näkyy kyllä aina talvirengastesteissä. Nokian renkaat optimoidaan ilmeisesti 100% lumelle ja jäälle.
 
Tuo näkyy kyllä aina talvirengastesteissä. Nokian renkaat optimoidaan ilmeisesti 100% lumelle ja jäälle.

Siis lumella ja jäällä nämä pitääkin kuin tauti, mutta löysärunko ja pehmeä kumiseos sitten asfaltilla ei ole se paras vaihtoehto.
 
Tänään pakollista menoa ja joutuu ajamaan vielä varovasti kesärenkailla Xantialla. Lunta satoi yön aikana ja lumisade jatkuu klo 24.00 asti, lisäksi lunta on paljon jo. Täytyy lähteä ajoissa että pysyisi toivottavasti tiellä. Talvirenkaat on jotkut aika vanhat Nokian merkkiset joilla varmaankin vielä tämän talven pystyy ajelemaan jollain lailla, jos auto pysyy nipussa vielä tämän päivän :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 509 546
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom