Talvirenkaat - yleisketju

Tänään pakollista menoa ja joutuu ajamaan vielä varovasti kesärenkailla Xantialla. Lunta satoi yön aikana ja lumisade jatkuu klo 24.00 asti, lisäksi lunta on paljon jo. Täytyy lähteä ajoissa että pysyisi toivottavasti tiellä. Talvirenkaat on jotkut aika vanhat Nokian merkkiset joilla varmaankin vielä tämän talven pystyy ajelemaan jollain lailla, jos auto pysyy nipussa vielä tämän päivän :)
Kai nyt tajuat vaarantavasi muidenkin turvallisuutta?
 
ilalehen mukaan jo 46 kolaria, onse kumma mitense sää aina yllättää
 
Kai nyt tajuat vaarantavasi muidenkin turvallisuutta?

Tää maa on niin kallis elää muutenkin niin talvirenkaita pitää itse kunkin paikata joskus ratilla ja polkimilla. Ei itselläkään tule uusia talvikumeja postiin kuin vasta ensi viikolla...
 
Tää maa on niin kallis elää muutenkin niin talvirenkaita pitää itse kunkin paikata joskus ratilla ja polkimilla. Ei itselläkään tule uusia talvikumeja postiin kuin vasta ensi viikolla...
Gummit oli halvemmat viikon myöhemmin?
 
Gummit oli halvemmat viikon myöhemmin?

No omassa tapauksessa havaitsin vasta nyt kun piti vaihtaa että yksi vanhoista paskoista talvirenkaista oli viallinen ja siten piti laittaa tilaukseen. Olisin mielelläni mennyt vielä yhden talven 5v vanhoilla kivikovilla kitkoilla jos vaan olisi voinut.

Ei huvita tähän pelleillyyn, tai autoiluun yleensäkään laittaa tippaakaan ylimääräistä rahaa.
 
ilalehen mukaan jo 46 kolaria, onse kumma mitense sää aina yllättää
Joo. En nyt pidä itseä minään kummallisena rattimiehenä, mutta uudet renkaat eivät ole ehtineet tulla, joten kesänakeilla tuli tänään mentyä auraamattomalla tiellä alkuun ja sitten ihan normisti kaupungilla... Ihan hyvin pärjää, kun ennakoi. Toki 4-veto auttaa.
 
Täällä lähinnä hiukan loskaa tiellä, ihan hyvin pärjäsi takavetovolvolla tuolla, suurin osa teistä voisi käytännössä olla ihan vesisadekelin jäljiltä.
 
Joo. En nyt pidä itseä minään kummallisena rattimiehenä, mutta uudet renkaat eivät ole ehtineet tulla, joten kesänakeilla tuli tänään mentyä auraamattomalla tiellä alkuun ja sitten ihan normisti kaupungilla... Ihan hyvin pärjää, kun ennakoi. Toki 4-veto auttaa.

Näin varmaan ajatteli sekin Audi Q7 kuski joka oli saanut maasturinsa ojaan Vihdissä Otalammella :)
 
Meneepä valinta vaikeaksi Continentalin IceContact 2:sten ja Viking Contact 6:sten väliltä. 245/40R18 sarjalla hintaeroa noin 300€. :btooth:
 
Olikohan se "talvi" siinä sitten Helsingin osalta? Taidan jättää renkaiden vaihdon taas perinteisesti joulukuulle koska ei yksinkertaisesti ole tarvetta tohon sähläykseen juuri nyt. Niin ikäviä noi talvirenkaat on.
Meneepä valinta vaikeaksi Continentalin IceContact 2:sten ja Viking Contact 6:sten väliltä. 245/40R18 sarjalla hintaeroa noin 300€. :btooth:
Hullu! :D Hanki nyt normaalin kokoiset vanteet niin saat alerenkaat jo melkein tolla 300 eurolla ja pitokin paranee.
 
Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.

Paa ilmaa 3baria niin auttanee. Tai jos oikeasti haluaa talvirenkaat, jotka ei oo niin kauhean veltot niin ostaa Continentalin Icecontact kakkoset vaikka runflattina ;)
 
Noin ei saa missään nimessä tehdä. Heikentää ajo-ominaisuuksia ja kuluttaa renkaat epätasaisesti. Aina pitää noudattaa speksattuja paineita.
Edellisessä Volvossa jäi jostakin syystä renkaiden vaihdon jälkeen valmistajan suosituspaineet. Yllätys oli aikamoinen kun parin kuukauden jälkeen olikin renkaat vaihto kunnossa, kun olivat keskeltä lähes sakkokunnossa mutta reunoilla oli pintaa reilusti jäljellä. Seuraavassa rengaskerrassa pidettiin huolta, että sitä painetta oli reilusti yli suosituspaineiden. Toisen kesän jälkeen oli pintaa vielä yhdeksi kesäksi. 2.4taisi suosituspaineet olla mutta rengas alkoi kestää kulutusta jossakin 3bar:n paikkeilla.
 
Riippuu renkaiden koosta. Kyllä sitä ilmaa saa laittaa reilusti renkaisiin, ne kestää 3,5bar yleisesti ottaen (siis maksimipaineina, ei tollasia paineita kannata käyttää). Meillä on 2,9/3bar hakkapeliitta kaseissa (siinä hyvin 3-barin lähellä) ja rengaskokona 225/55R17 autona G30 520d xDrive BMW (paino noin 1700kg). Ollut aina 3-bar talvirenkaissa, ajettiin edellisillä Hakkapeliitta kaseilla 105 000 kilometriä. Kokemus on osoittanut, että ei todellakaan kuluta renkaita epätasaisesti, eikä heikennä ajo-ominaisuuksia. Pidemminkin parantaa vain. Toisessa autossa (Opel Astra K paino noin 1350kg) 205/55R16 ja paineet siellä noin 2,8bar.

Nykyajan renkaissa jos on liian vähän ilmaa, heikkenee ajo-ominaisuudet ja renkaat kuluvat epätasaisesti. Kannattaa itse testata, eikä uskoa huhuja. Toki en minäkään ehkä 3-bar laittaisi jos on tosi kevyt auto.
 
Kai nyt tajuat vaarantavasi muidenkin turvallisuutta?
Ajelin rauhassa 40-50 nopeutta ja hyvin ennakoiden. Tuurilla pääsin ihan ehjänä kotiin takaisin vaihtmaan niitä nastarenkaita. Yksi Peugeot 406 oli ajanut risteyken leveäksi, eli keula edellä ojaan. Ei ollut onneksi muita kolareita. Itsekin hiljensin johonkin 30-40 nopeuteen jos auto tuli vastaan. Risteykset ajoin jotain 1 vaihteella niin hiljaa kuin vain pääsi. Yksi auto taisi tulla ohi 15 km matkalla. Yksi liikenneympyrä oli vähän liukas.

Olisi toki saanut olla ne talvirenkaat jo alla.
 
Ehkäpä. Voi varmaan sekin auttaa että tiedostaa sen ettei pito välttämättä ole paras mahdollinen ja ajelee sen mukaan.
Totta totta. Olin itse todella skeptinen tänään oman liikenteeseen lähdön suhteen, mutta kun aamulla pääsi aika jyrkänkin ylämäen sujuvasti ylös (autohallista jyrkkä ramppi + ylämäki sen jälkeen, jossa joutuu pysähtymään), niin ajattelin, että why not. Toki, jos nyt menee paljon pakkasen puolelle, ja pinnat jäätyvät, niin sitten jää auto kyllä parkkiin.
 
Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.
Eilen kävin koeajamassa uuden BMW 118ia m-sport alustalla ja renkaat taisi olla Nokian Hakka R2 225/45-17. Ei ollut run flat renkaat vaan ihan normaalit. Mikä rengasprofiili ja koko sulla on Volvossa? Tuo pikku bemari oli ihan tukevan tuntuinen ajaa noilla Hakka R2 renkailla ja muuta 100 sarjalaista en olekaan ajanut. 100 km/h nopeudessa renkaat piti ehkä vähän epämiellyttävää rengasääntä, mutta ei noissa pienissä autoissa varmaan ole niin hyvää äänieristystä kuin jossain isommissa bemareissa.

Toinen koeajoauto oli uusi VW Polo 1.0 tsi jossa oli jotkut 185/65-15 kesärenkaat. Rengasääntä kuului toki siitäkin ja tuo sama koeajotie oli tosi kulunut, eli ihan normi tie. En tiedä sitten millainen se polo olisi ollut kitkoilla tai nastoilla ja noin korkealla profiililla. Mutta kesärenkailla ainakin oli miellyttävä kurvailla. Aika tukeva alusta on tuossa vakio Polossakin. Aikaisemmin koeajoin Skoda Fabian, eli sama auto kuin Polo tai Seat Ibiza. Fabia oli 16 tuuman kesärenkailla ja ajettavuus oli varmaan aivan sama kuin Polossa, eli mielestäni ihan hyvä "kaahailla" mutkia.
 
Tuossa linkissä sanottiinkin että takarenkaat tulee laittaa eturenkaiksi 8 tkm ajamisen jälkeen. Tällöin nastarenkaista saa parhaat ominaisuudet käyttöön? Jo 3 tkm kohdallakin voisi renkaiden paikkaa vaihtaa, mutta se on kyllä tosi työlästä.

Eipä tullut kyllä merkattua renkaiden paikkoja, kun viimeksi otin nastarenkaat pois alta.

Yritän nyt sitten verrata niitä nastoja ja laittaa "paremmat nastat" taakse. Ja yritän mitata myös urasyvyyden, mutta aika tasaisesti oli kait renkaat kuluneet.
Selvityksen mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen.

Eturenkaat pitäisikin kierrättää taakse ja takarenkaat eteen viimeistään 8 000 kilomerin välein. Jos autolla ajetaan eteläisen Suomen paljaalla asfaltilla, pitäisi renkaita kierrättää jo 3 000 kilometrin välein. Harva näin tekee.

Renkaiden kunnon valvonnassa tulisi lautakuntien mukaan ottaa huomioon renkaiden ikä, nastojen ulkonema sekä renkaiden suositeltu asentaminen siten, että paremmat renkaat ovat takana.
 
Viimeksi muokattu:
mitenkäs sitten neliveossa kierrätetään, ristiin rastiin
 
Noin ei saa missään nimessä tehdä. Heikentää ajo-ominaisuuksia ja kuluttaa renkaat epätasaisesti. Aina pitää noudattaa speksattuja paineita.
Tämä speksattujen paineiden noudattaminen ei muuten olekaan aina niin simppeliä, koska rengasvalmistajilla voi olla ja onkin usein omat suosituksensa (ja renkaissa lukee vain haarukka, jolla rengasta saa käyttää) ja auton manuaalissa on omat arvot sille rengastukselle, jolla autoa myydään.

Maalaisjärjellä tästä toki selviää vähän yksinkertaisempikin, mutta pointti oli ettei sen oikean, tai ainakaan parhaan paineen käyttäminen ole kuitenkaan aina niin yksinkertaista.
 
Tämä speksattujen paineiden noudattaminen ei muuten olekaan aina niin simppeliä, koska rengasvalmistajilla voi olla ja onkin usein omat suosituksensa (ja renkaissa lukee vain haarukka, jolla rengasta saa käyttää) ja auton manuaalissa on omat arvot sille rengastukselle, jolla autoa myydään.

Maalaisjärjellä tästä toki selviää vähän yksinkertaisempikin, mutta pointti oli ettei sen oikean, tai ainakaan parhaan paineen käyttäminen ole kuitenkaan aina niin yksinkertaista.
Hyvä pointti. Mutta kuinka iso ero voi olla? Päättelen että renkaat yritetään speksata noille vakiopaineille koska ei missään kerrota erikseen paineita tietyn merkkisille renkaille. Vianorilla renkaita ostaessani kysyin että paljonko laitetaan painetta niin kuulemma ohjekirjasta selviää ja he laittoivat "kaks ja puoli"
 
Eipä kyllä harmita yhtään, että tuli eilen illalla molempiin autoihin vaihdettua talvirenkaat. Vaikka halogeenin valossa helvetinmoisessa kylmässä tuulessa joutui vaihtamaan, niin uiddumaisempaa se olisi ollut tänään aamulla viideltä niitä herätä tuolla loskapaskassa vaihtamaan. Jäi kyllä pesemättä kesärenkaat/vanteet, mutta kai tässä vielä kelejä tulee. Jos ei, niin pestään sitten kesällä.
 
Ei se neliveto etupään jarrutusvoimia poista. Eli jarrutuksissa edelleen enemmän kulumaa edessä. Edestä taakse siis. Ristiin voi harvalla renkaalla kun pyörintäsuunta määrätty.

Miten neliveto tekee ihmisistä yhtäkkiä niin tyhmiä. Vai onko ihmiset luonnostaan niin tyhmiä. Heti kun neliveto on se kuin fysiikan kumoava ominaisuus.

kyllähäne nastat lähtee kävelemään eestä ja takaa kun polettaa. omasta mielestä yhtäpaskassa jamassa eessä ja takana. kun ei lukkoa niin sentakia saattaa sit toinen etunen ja takane olla parempi. niin sillä heitin ristiinja rastiin,mutta niinhän tietysti vaikea tehdä pyörimisuunnantakia.
 
Mulla näytti entisen eturenkaat kuluneemmalta. Keskilukkona torsen ja tasauspyörästö EDL.

Jos pilkkua vääntää niin onhan nelivetoja joissa painotusta toiselle akselille enemmän. Joten sehän muutta tietenkin kulumaa. Mutta jarrutusvoimat on iso kuluttaja ja kaupunkiajos saattanut takavedostakin kulua edes enempi.

Enempi siis kannattaa seurata sitä kulumaa ja sen mukaan jollei useammin vaihtele.
Kyllähän se painava motti siellä edessä jotain aiheuttaa myös muutoin kuin jarruttaessa.

Mulla on kaikissa Torseneissa aina eturenkaat kuluneet jonkin verran enemmän vaikka on ollut esim. 40/60 voimanjako eteen/taakse.
 
Pitihän laittaa talvikumit alle...eikä turhaan 12 senttii lunta ja tiet jäässä..
 
Tuli tehtyä radikaalisti ja laitettua paremmat renkaat eteen.Toki nuo oli viime talven takana että vähän tasapainottaa. En tiedä mistä johtuu mutta muistini mukaan viime talvella tuolla Avensiksella jarruttaminen oli aikamoista liukastelua vaikkei ne mukana tulleet renkaat mistään paskimmasta päästä ollut.
Liekkö sitten se kun olin tottunu ajamaan 600 kilosella autolla ennen tuota :think:

Selvennyksenä sen verran että ne paremmat renkaat tuli ostettua viime talvena kun sillosissa takarenkaissa ei halunnu pysyä paineet enkä halunnu täyttä satsia ostaa.
 
Helsingissä sataa lunta paljon mut lämpötila nollassa. Ei mitään ongelmaa kesärenkailla ajella.
 
Semmosta revikkaa tähän väliin että nämä hankookin ventus primet on kyllä hiljaiset, mutta pito jäällä ja lumella on melkosen paska
 
mitenkäs sitten neliveossa kierrätetään, ristiin rastiin

Neliveto kun on alla, Golf IV 2.8 V6 4Motion, niin en varsinaisesti kierrätä, katselen vaan jos näyttää eturenkaat kuluneemmilta silmämääräisesti..

Edit.

Rengaspaineista vielä sen verran, että talvirenkaissa Goodyear Ulragripit paineita talvisin 2.6-2.8, kesärenkaissa 235/35/19" 2.8-3 baaria.
 
Semmosta revikkaa tähän väliin että nämä hankookin ventus primet on kyllä hiljaiset, mutta pito jäällä ja lumella on melkosen paska

Eikös Ventus Prime ole kesärengasmalli, joten onko tuo nyt ihmekään?
Itellä Misukan CC+ ja hyvin pärjäsi etelärannikon keleissä tänään.
 
Nastarenkaat olisi etelän suunnalla ja huomenna pitäisi täältä keskisuomesta ajella vaihtamaan. Kuinkahan hyvässä kunnossa esim nelostie on huomenna illansuussa? Varmaan aika sula ja suolattu. Viimeinen 15km voikin olla sitten haastavampaa kun mutkaista syrjätietä. Noh pitänee ajella hissukseen siellä missä ei ole sulaa.
 
Laitoin nyt Nokian Hakkapeliitta 5 205/60-15 renkaat alle ja painetta 3.0 bar, oli suht hyvät ajaa, Citroen Xantia farkku diesel -00. Auton myyjä sitä sanoikin, että kaupunkiajossa liikenneympyrät kuluttaisi oikean puolen renkaita enemmän, koska on käännöksiä vasemmalle?

Vasemman puolen renkaissa oli 7 mm pintaa ja oikealla puolella 6 mm. Nastat oli kaikki tallella. Toinen oikean puolen rengas oli ehkä ihan vähän kulunut enempi renkaan ulkosyrjältä, ehkä käännösten takia? Alunperin renkaat oli aika löysät, koska normaali paine on edessä 2.4 ja takana 2.3 bar. täydellä kuormalla edessä 2.3 ja takana 2.6.
 
Uudet Hakka R2:t alla ja taas muisti miksei enää ikinä Nokiaa. Semmoset velttopullat ettei paskempaa ole tullut ajettua. Tai on, hakka seiskat.

Mikähän olisi hyvä nastarengas myös asfalttipinnalle koossa 225/55R17?

Joskus minulla oli nastarenkaina Hollannin ihmeet Vredestein Arctrac:t ja nehän olivat muuten mainiot mutta lumipito oli vähän akilleen kantapää. Ilmeisesti kuvio oli herkkä tukkeutumaan.
 
Ei noi seiskat nyt niin kamalat ole, 195/65 R15 ja ihan hyvin pysyy tiellä asfaltillakin ja ei ainakaan 105hp padalla saa vielä sutimaan. Vaikuttaako auto sitten niin paljon, en tiedä.
 
Kumma juttu, meillä kuluu bemarissa yleensä oikea takarengas eniten. Toki siellä oikealla takana istuu yleensä myös se asiakas. Kuitenkin, takarenkaat kuluvat eturenkaita enemmän.
 
Kumma juttu, meillä kuluu bemarissa yleensä oikea takarengas eniten. Toki siellä oikealla takana istuu yleensä myös se asiakas. Kuitenkin, takarenkaat kuluvat eturenkaita enemmän.
Eikö se ruukaa vetäviltä pyöriltä kulua eniten. Esim kaupunkiajossa jarruttelu on kevyttä/moottorijarruttelua/ennakoivaa ajotapaa niin jarrutuksen kuluttava vaikutuskin on aika minimaalinen. Mulla on kulunut renkaat tasaisesti, syyksi arvelen nelivetoa.
 
Kumma juttu, meillä kuluu bemarissa yleensä oikea takarengas eniten. Toki siellä oikealla takana istuu yleensä myös se asiakas. Kuitenkin, takarenkaat kuluvat eturenkaita enemmän.
Vetävät pyörät kuluvat tosiaan aina eniten. Se, että toinen puoli kuluu enemmän on sitten vähän erikoista, mutta ehkä se selittyy luistoneston/tasauspyörästön toiminnalla ko. automallissa tms.
 
Ei ne nyt aina mutta melkein aina. Poikkeuksiakin on et jarruttavat renkaat kuluu enemmän takavedossa.
Joo ja nykyään kaiken maailman jarruvoiman keräimet ja muut vastaavat sotkevat tilannetta osaltaan, mutta pääpiirteittäin se menee kuitenkin niin, että vetävä pari kuluu enemmän.
 
Piti oikein rekisterityä että voisin kirjoittaa kokemuksista.

Tämän vuoden alussa tuli hankittua Michelin Crossclimate renkaat 225/50 -17 kokoa ja ajettua koko kesä niillä. Eilen ja tänään aamulla sain Espoossa kokeilla miten hyvin kyseisillä renkailla pärjää vähän talvisimmissa olosuhteissa, ajelin juuri sillä alueella missä oli päivän aikana satanut se 15 cm lunta.

Vaikka vähän mietitytti että kuinka hyvin ne nyt pitää niin täytyy myöntää että olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Muun liikenteen mukana pystyi ihan hyvin ajamaan aamuliikenteessä, ajonvakaus ei vilkkunut kertaakaan ajon aikana ja ainoastaan yhdessä risteyksessä, yhden kerran ABSit rutisi sekunnin verran.

Luulen että niillä voisi periaatteessa ajaa vaikka koko talvi laillisesti koska niissä on talvirengasmerkintä, mutta taidan silti vaihtaa oikeat talvirenkaat alle, tosin vasta myöhemmin kun alkaa näyttää että vesisade kelit on ohi suurimmalta osin.
 
Ei ne nyt aina mutta melkein aina. Poikkeuksiakin on et jarruttavat renkaat kuluu enemmän takavedossa.

Kyseessä on xDrive-malli. Muuta selitystä ei keksitä kuin tosiaan se, että yleensä siellä oikealla takana istuu asiakas, jonka takia se takarengas vähän enemmän kuluu. Lisäksi tien kaltevuus oikealle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom