Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Olen aina ajanut nastoilla, nyt "uuteen" autoon otettiin ekaa kertaa kitkat. Continental Viking Contact tjsp. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Tosin autokin on samalla muuttunut tuollaiseksi painavan sorttiseksi semi-nelivedoksi joten parempi etenemiskyky oli odotettavissakin, mutta myös jarru- ja sivuttaispito on ollut aika hyvä. Asun Helsingissä joten jään päällä harvoin tarvitsee ajaa, silti millään kelillä ei ole tullut isoja ahaa-elämyksiä. Pintaa on edelleen kivasti kun talvella ei ole ajeltu montaakaan tuhatta kilsaa. Saa nähdä heikkeneekkö ominaisuudet tulevina vuosina kun rengas kuluu/kovettuu. Toisaalta olen aina ollut sitä mieltä että renkaiden loppuun asti ajaminen on huono tapa säästää kun uudet maksaa kuitenkin vain satasia.
Eli SUV? Tonniinkin mahtuu satasia kymmenen, mutta ei sen kokoisia CVC ihan parilla sataa taida saada kaupasta... Perus 16" CVC7 taisi olla jo 600e luokkaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 399
Naapurin takavetoinen ykkösbemu jäi parkkipaikalla kiinni ja heti perään kadulla. Eivät olleet edes pahoja paikkoja, joten päätin myöhemmin vilkaista paistoleimaa. Kyljessä komeili viikko 14 ja vuosi 2002, Hakkapeliitta 2. :) Kumi oli kovaa ja lamellien reunat pyöreitä. Pintaa sentään puolisen senttiä ja nastat tallella, mutta ajettavuus saattaa olla aika mielenkiintoinen...
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 219
Ostin vanteineen ja maksoi 1500. Auto on bmw 225xe eli kai jonkinlainen suv tosiaan. Hyvin lähtee nelivedolle heti kun yksikin pyörä luiskahtaa, kierroamittarista vain huomaa, ei nykäise
Näillä säillä koko ajan kaikki pyörät työskentelee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
225-45-17 Triangle Icelinkit alla ja ihan hyvin on mersulla pärjätty talvella, varauksin toki kun on takaveto kyseessä. Täytyy kyllä myöntää, että rengas on liian leveä kun on lumiset tiet, kapeampi olisi parempi mutta näyttääpähän hienommalta. Muuten liukkaalla ajo sujuu ihan hyvin eikä auto ole mitenkään yllättävä ajella, varsinkin kun on automaatti winter moodissa. Sportilla auto on jo liian äkkinäinen. Hintaa oli jotain 350e paikkeilla, joten halpa ja hyvä taitaa toteutua tässä renkaassa.

Sinänsä takaveto on ihan kiva talvella, kunhan muistaa vähän katsoa, missä kaasua laittaa ja liikkeellelähtö on hieman tuskaista joskus, mutta ihan kelvollinen. Parasta renkaassa/autossa on, että keula ei lähde alta varoittamatta vaan heti kun menee kaasulle, niin auto kiristää kääntösädettä.

Mulla oli Lexus LS:n alla joskus kitkat, ja se oli kyllä ikävä talvella, kun ei ollut vetopitoa ja auto vaan lähti varoittamatta, välillä keula ja välillä perä. Meinasin saada sen kerran koristeeksi kaiteeseen moottoritielle kiihdytettäessä, kun 80 vauhdeissa perä irti varoittamatta, oli sentään luistonestot ja esp. Mersu CLK on paljon tasapainoisempi ajella enkä edes ole juuttunut mihinkään tasaiselle kuten LS:n kanssa kävi useamminkin. Kyllä näissä takavedoissakin on paljon eroja talviajossa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
710
Naapurin takavetoinen ykkösbemu jäi parkkipaikalla kiinni ja heti perään kadulla. Eivät olleet edes pahoja paikkoja, joten päätin myöhemmin vilkaista paistoleimaa. Kyljessä komeili viikko 14 ja vuosi 2002, Hakkapeliitta 2. :) Kumi oli kovaa ja lamellien reunat pyöreitä. Pintaa sentään puolisen senttiä ja nastat tallella, mutta ajettavuus saattaa olla aika mielenkiintoinen...
Upeaa säästämistä! Uudesta asti ollut ainakin 2 vuotta vanhat kumit.
 

AJA

Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
26
Ostin vanteineen ja maksoi 1500. Auto on bmw 225xe eli kai jonkinlainen suv tosiaan. Hyvin lähtee nelivedolle heti kun yksikin pyörä luiskahtaa, kierroamittarista vain huomaa, ei nykäise
Näillä säillä koko ajan kaikki pyörät työskentelee.
Neliveto lähtee yleensä sohjosta liikkeelle vaikka kesärenkailla mutta jarrutuksissa ja sivuttaispidossa vetävien pyörien määrä ei paljoa auta.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 219
Neliveto lähtee yleensä sohjosta liikkeelle vaikka kesärenkailla mutta jarrutuksissa ja sivuttaispidossa vetävien pyörien määrä ei paljoa auta.
Tätä yritän muistella joka risteyksessä. toisaalta edellinen kaksivetoinen lyheni uusista nastarenkaista huolimatta, kun rampissa meni jarrutus pitkäksi.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
441
Tämmöset tuli hankittua tänä talvena autoon, kun olivat kohtuullisesti pärjänneet testeissä ja sain hyvän tarjouksen. Ainakin koossa 205/55/16 nuo on ihan toivottoman löysät ja niillä on todella ärsyttävää ajella yli kuuttakymppiä, ajaminen on kuin ohjastaisi jotain venettä. Renkaat löllyy ja hyllyy ihan mihin sattuu. Eipä ole tällaista tullut vastaan aiemmin ja nyt hieman harmittaa ettei sijottanut sitä n. 30% enempää kunnon merkkiin.

Vedin sitten paineet yli kolmeen, paljon yli suositusten, niin noilla jotenkuten pystyy ajamaan. TM mainitsikin testissään, että noissa on löysä runko ja epämääräinen ajoltaan kuivalla. Pitää kyllä täysin paikkansa. Eipä ole näin löysiä olleet aikaisemmat renkaat, Nokian/Michelin/Continental ollut ennen alla. Pitoahan noissa kyllä on.

Noh taas tuli opittua, ei kannata edes harkita halvempia merkkejä. Pari talvea ajelis, että ketutus laskee ja sitten kävis hakemassa paremmat :cautious:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 572
Tässä kun talvikelit oli parhaimmillaan kävin molemmat autot ajamassa jälkikasvun kanssa jääradalla. Toisessa Continental Winter Contact 6 vm 2017 ja toisessa samat mutta 7 mallia ja vuoden 2019 lopulta.
Lopputulos, olin vain luullut että talvipito olisi heikompi cvc6 palloissa. Kyse on enemmän autojen erosta, toinen farkku ja toinen hatchback. Molemmilla kun taittoi 80-90 vauhdista mutkaan ja vastaheittoon, tai peilijäällä käänsi 30 km/h mutkaan löytyi pidon rajat pitkälti samalta nopeudelta. Olipa hauskaa ajella useampi tunti pitoja etsien. Paineet 2.5bar nurkilla.

@TommiZeliard kitkat nämä oli millä ajettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 399
Tässä kun talvikelit oli parhaimmillaan kävin molemmat autot ajamassa jälkikasvun kanssa jääradalla. Toisessa Continental Winter Contact 6 vm 2017 ja toisessa samat mutta 7 mallia ja vuoden 2019 lopulta.
Lopputulos, olin vain luullut että talvipito olisi heikompi cvc6 palloissa. Kyse on enemmän autojen erosta, toinen farkku ja toinen hatchback. Molemmilla kun taittoi 80-90 vauhdista mutkaan ja vastaheittoon, tai peilijäällä käänsi 30 km/h mutkaan löytyi pidon rajat pitkälti samalta nopeudelta. Olipa hauskaa ajella useampi tunti pitoja etsien. Paineet 2.5bar nurkilla.
Mukavaa puuhaa!

Kummatkaan eivät ole enää ihan uusia, joten molempien nastat ovat todennäköisesti jo pyöristyneet ja menettäneet parhaan jääpidon. Tämä yhdistettynä keskeiskiihtyvyyden kaavassa olevaan nopeuden toiseen potenssiin tekee sen, että mutkanopeudessa ei ole isoa eroa, vaikka kitkakertoimessa jonkin verran eroa olisikin. Kitkakerroin ja keskeiskiihtyvyys kasvavat käsikynkkää.

a = v^2 / r
v = sqrt(a * r)

Otetaan esimerkiksi ensin nopeudeksi 8 m/s (eli reilut 30 mittarissa, 28,8 km/h todellista) ja kaarevuussäteeksi päässälaskua helpottava 64 m.

a = 8^2 / 64
a = 1 m/s^2

Jos pyöristetään 10 m/s^2 = 1 G, niin esimerkin kitkakerroin oli 0,1.

Oletetaan, että uudemmissa renkaissa olisi 10 % suurempi kitkakerroin (tuskin on, koska molemmat ovat jo enemmän ajettuja), niin silloin a = 1,1 m/s^2.

v = sqrt(1,1 * 64)
v = 8,39 m/s

Nopeus on 30,2 km/h todellista, eli edelleen vain reilut 30 mittarissa. Tarkemmin nopeusero jäiseen mutkaan noin kolmeakymppiä ajaen on vaivaiset 1,4 km/h (30,2 - 28,8), jos renkaiden pitoero olisi 10 %. Nopeusmittarissa selvästi näkyvää eroa ei siis ole luvassa, jos puhutaan saman rengastyypin ja -valmistajan käytetyistä renkaista. Kunhan nastat ovat tallella, ei ole katkenneita kärkiä ja ulkonema on normaali.

Jarrutusmatkassa vakionopeudesta ero on tuntuvampi. Jos pitoero on samat 10 %, niin matka lyhenee 1 / (1 + 0,1), eli lähes 9 %. Jos taas jarrutusmatka halutaan pitää vakiona, niin 10 % pitävämmät renkaat sallivat vain noin 5 % suuremman alkuvauhdin ennen jarrutusta, koska nopeuden neliö tulee tekemään temput.

En halua tällä mitenkään vähätellä renkaiden pidon merkitystä. Jos heikommilla renkailla ajetaan aivan pidon rajalla mutkaan, niin samalla nopeudella paremmissa renkaissa on vielä paljon pelivaraa. Sitten jos molemmat renkaat viedään äärirajoille (se jäärata-ajo), niin mutkanopeuksissa ei pahemmin ole eroa, koska toinen potenssi hillitsee. Ääriesimerkkinä nelinkertainen kitkakerroin (vaikkapa uusi nastarengas vs. vanha kesärengas jäällä) sallii vain kaksinkertaisen mutkanopeuden. Heikommilla jarrutusmatka samasta nopeudesta on nelinkertainen ja kuljettajan kokemat kiihtyvyydet ovat vain neljäsosa ("Eihän tää mene/käänny/pysähdy mihinkään!").
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
64
Alkaa tämän talven jälkeen olla contin talvirenkaat vaihtokunnossa/vanhentuneet. Mietin vaan että pitäiskö nyt jo ostaa uudet ensitalveksi. Jos sais halvemmalla kun ei ole sesonki päällä enään. Ja kovasti mietityttää, tuo venäjän sota, kun siellä vissiin moni rengastehdas lopettaa, niin onko hinnat aivan tapissa syksyllä kun tuotantoa siirretään.
Onko kukaan muu pohtinut samaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
Jossain Viron kaupoissa on vielä ns vanhaan hintaan mutta monessa on jo pompannut ylemmäs että jos ensi talveksi tarvitsee kumit niin kannattanee harkita vanhaa varasto kyllä nyt jo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Meinasin kanssa odotella kevään halpuutuksia, jos jotain olisi tullut vastaan, mutta tilasin nyt sitten virosta CVC7 odottelemaan ensi talvea. Saa unohtaa ne R5 tämän nykyisen tilanteen takia.
Tuohon kun laskee vielä vaihdon päälle, niin hinta on lähes sama kuin edellisellä vaihtokerralla (R3).

Jos jollain on keski-uudenmaan alueella koneet ja vehkeet sekä haluaa laittaa ne vanteelle, niin YV..... Tosin vasta joskus kesällä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
64
Minkähän ajanjakson paistoa mahtaisi saada, jos nyt tilailisi uudet talvirinkulat? Mahtaako olla jo alkanut seuraavan talvikauden renkaiden teko tehtailla?
2018 tilasin syyskuun puolessa välissä n. viikolla 38 Goodyearin kitkat ja olivat saman vuoden ja viikon 30 merkinnällä, että silloin ainakin sai tosi tuoretta kumia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Vois kuvitella että kesärengasta paistetaan ja lujaa.. Veikkaan alkutalven paisto päivää, maanantaina se varmaan selviää.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
130
Alkaa tämän talven jälkeen olla contin talvirenkaat vaihtokunnossa/vanhentuneet. Mietin vaan että pitäiskö nyt jo ostaa uudet ensitalveksi. Jos sais halvemmalla kun ei ole sesonki päällä enään. Ja kovasti mietityttää, tuo venäjän sota, kun siellä vissiin moni rengastehdas lopettaa, niin onko hinnat aivan tapissa syksyllä kun tuotantoa siirretään.
Onko kukaan muu pohtinut samaa?
Kuulemma hankalalta vaikuttaa ensi syksyn tilanne. Saatavuudesta alkaen. Näin ainakin toimijoilla, jotka ei myy venäläisiä tuotteita. Voi toki olla, että ensi syksynä saa jostain kanavista esim. Pietarissa valmistettuja Nokialaisia edullisesti.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
12
Goodyear Ultragrip Ice 2 kitkoille valtaisa suositus. Ostin nyt viikonloppuna talven lopuksi viikolla 29 vuonna -21 paistetut korvaamaan -15 vuoden nastoja eli muutosta sopikin odottaa. Suurin parannus odotetusti ajomelussa, renkaat ovat lähes äänettömät kaupunkinopeuksissa, vasta yli 100kmh nopeus erittäin karkealla tiellä kuuluu. Ympyröiden ja liittymien ajossa yllättävämpi suuri parannus, parempi tuntuma ja silti parempi mukavuus. Jarrutus/liukas kokeet taitaa olla etelässä liian myöhäistä itse kokeilla mutta lehtien testien mukaan ei pitäisi olla hätää.

Monien testien kehut ajomukavuudessa vahvistan siis täysin.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 970
Kyllä ne kitkat on monelle yllätys miten hyvin pitää, ei niinkään yllätys sitten jos ajattelee niitä nastoja ja mitä ne oikeasti voi auttaa. Ajelin muutaman talven saksan kitkoilla eli wet/mud renkailla ja hyvin niilläkin pärjäsi suomen talvessa. Nastat hiukan paremmat jäällä, siinä se on.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
43
Omassa autossa alla WinterContact TS860S:t, eli keski-Euroopan kitkat. Hyvin pärjää, kun muistaa jäällä mennä rauhassa. Lumella, märällä ja etenkin sulalla ja kuivalla oikein mainiot.
 

KiriGai

Palvelinvelho
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
294
155/70R13 Uudet continentaalin nastat olleet talven.
Jäällä tietenkin kapea rengas on pintapaineeltaan purevampi joten pidosta ei ole ollut puutetta, mutta nuo ainakin märällä lumisateella ovat melko liukkaaat kokoisekseen, sivuttaispito on hyvä ja oikein miellyttävä rengas ajettavuudenkin kannalta, perus Continentaalin laatua joka ei yllätä.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
77
Goodyear Ultragrip Ice 2 kitkoille valtaisa suositus. Ostin nyt viikonloppuna talven lopuksi viikolla 29 vuonna -21 paistetut korvaamaan -15 vuoden nastoja eli muutosta sopikin odottaa. Suurin parannus odotetusti ajomelussa, renkaat ovat lähes äänettömät kaupunkinopeuksissa, vasta yli 100kmh nopeus erittäin karkealla tiellä kuuluu. Ympyröiden ja liittymien ajossa yllättävämpi suuri parannus, parempi tuntuma ja silti parempi mukavuus. Jarrutus/liukas kokeet taitaa olla etelässä liian myöhäistä itse kokeilla mutta lehtien testien mukaan ei pitäisi olla hätää.

Monien testien kehut ajomukavuudessa vahvistan siis täysin.
Talvi ajeltu saman mallisilla ja suurin piirtein samoihin aikoihin paistetulla renkailla. Kokona 205/55R16. Ajomelu oli kieltämättä positiivinen yllätys. Tuntui syksyllä hämmentävältä, kun talvirenkaat olivatkin kesänakkeja hiljaisemmat. Eikä ajotuntumassakaan asfaltilla ollut mitään moittimista. Madaltaa kiitettävästi kynnystä vaihtaa talvikumit ajoissa alle.

Pidon puolella nuo sitten olivatkin lievähkö pettymys. Aiemmat renkaat olivat -18 vuosimallin Hakkapeliitta 9:t ja uutenahan nuo oli ihan tautisen pitävät. Mutta jopa käytettyihin verrattuna tämän talven meno on ollut liukkaampaa. Erityisesti sivuttaispito huurteisella asfaltilla ja tasaisella jäällä on yllättävän heikko. Ikävästi näin kaupunkiympäristössä suolatuilla teillä pääasiallisesti ajellessa nuo on ne yleisimmät alustat. Ainakin tämän talven olleet. Vetopito ja jarrutus kuitenkin ihan ok, ei merkittävää eroa aikaisempiin paitsi tuon huurteisen asfaltin osalta. Vesijäitä ei tänä talvena osunut kohdalle, joten niistä en osaa sanoa.

Kyllähän noilla pärjää talven, kunhan vain tiedostaa, miten renkaat käyttäytyy. Ympyröihin saa ajella vähän hiljempaa ja jarrutuksia ennakoida aiemmin. Kulutuskestosta ei osaa vielä sanoa kuin ettei ainakaan alle ole sulanut. Urasyvyydet ja ajetut kilometrit saa sitten kesäkumeja vaihdellessa. Ostaisinko toistamiseen samanlaiset; vahva en osaa sanoa.
 

Make

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 025
Tarvitsen nastarenkaat jotka kestää seuraavat 3-4 talvea. Nykyiset renkaat ovat nyt kuudennetta talvea ja alkavat olla loppu. Tosin eivät olleet mitkään parhaimmat, Gislaved merkkiä.

Päädyn luultavasti noihin Hankook i Pike RS2 W429 XL vaikka huomasin kyllä tuossa vähän ylempänä näistä kirjoitetun kokemuksen :) ei viitsi hirveästi panostaa enää, kun auto on tosi vanha ja tarkoitus vaihtaa sitten tuossa muutaman vuoden päästä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 283
155/70R13 Uudet continentaalin nastat olleet talven.
Jäällä tietenkin kapea rengas on pintapaineeltaan purevampi joten pidosta ei ole ollut puutetta, mutta nuo ainakin märällä lumisateella ovat melko liukkaaat kokoisekseen, sivuttaispito on hyvä ja oikein miellyttävä rengas ajettavuudenkin kannalta, perus Continentaalin laatua joka ei yllätä.
Missä sillipurkissa on tuon kokoiset renkaat?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
12
Pidon puolella nuo sitten olivatkin lievähkö pettymys. Aiemmat renkaat olivat -18 vuosimallin Hakkapeliitta 9:t ja uutenahan nuo oli ihan tautisen pitävät. Mutta jopa käytettyihin verrattuna tämän talven meno on ollut liukkaampaa. Erityisesti sivuttaispito huurteisella asfaltilla ja tasaisella jäällä on yllättävän heikko. Ikävästi näin kaupunkiympäristössä suolatuilla teillä pääasiallisesti ajellessa nuo on ne yleisimmät alustat. Ainakin tämän talven olleet. Vetopito ja jarrutus kuitenkin ihan ok, ei merkittävää eroa aikaisempiin paitsi tuon huurteisen asfaltin osalta. Vesijäitä ei tänä talvena osunut kohdalle, joten niistä en osaa sanoa.
Kiitos, hyvä tietää. Niin se taitaa olla että nastarenkaille on edelleen paikkansa. Testien vertailuissa huonotkin nastat (uutena) pesee parhaat kitkat jäällä.

Ihan historian havinana kun renkaiden myyjät vaoittelevat renkaiden hinnan nousulla, niin saman kokoiset (eli Goodyear Ultragrip Ice 2 205/55R16) renkaat oli alle laitettuna 530eur 3/2021, (mukana joku juuri päättynyt tarjous).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 531
Virosta sai kyllä halvalla 235/45r17 ultragripit, 357€ sarja posteineen + alle laitto 70€ Mitähän mahtaa täälä pyytää samasta sarjasta. Oon kyllä ollut kans enemmän kuin tyytyväinen renkaisiin nelikon alla, pärjänny kelissä kuin kelissä tässä länsi-suomessa.
 

Make

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 025
Offtopic: Mitähän varten reff.ee sivulla tulee luottokortilla maksua yrittäessä virhe ja maksu ei onnistu. Tuo SEB sivu vaan sanoo: Sorry, payment was unsuccessful. Virhe tulee kun on syöttänyt kortin tiedot ja ollaan siirtymässä ilmeisesti vahvaan tunnistukseen. Kokeilin kahdella eri kortilla.

Kokeiltu kahdella selaimella ja toisella incognito-tilassa. Onnistuiko muilla maksu luottokortilla ihan ok?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 704
Offtopic: Mitähän varten reff.ee sivulla tulee luottokortilla maksua yrittäessä virhe ja maksu ei onnistu. Tuo SEB sivu vaan sanoo: Sorry, payment was unsuccessful. Virhe tulee kun on syöttänyt kortin tiedot ja ollaan siirtymässä ilmeisesti vahvaan tunnistukseen. Kokeilin kahdella eri kortilla.

Kokeiltu kahdella selaimella ja toisella incognito-tilassa. Onnistuiko muilla maksu luottokortilla ihan ok?
Onhan verkkopankista maksut sallittuna ja ostoraja määritetty riittävän suureksi k
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
440
Tuli tilattua nyt sitten eksoottisesta paikasta renkaat, hobby hallista. Olivat jopa 7e/kpl halvemmat kuin aikaisemmalla luottotoimittajalla rehvid24. Toimituskin 5,90, postitoimipaikkaan tosin. Michelin x ice snow koossa 225 50 17.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 006
Tuli tilattua nyt sitten eksoottisesta paikasta renkaat, hobby hallista. Olivat jopa 7e/kpl halvemmat kuin aikaisemmalla luottotoimittajalla rehvid24. Toimituskin 5,90, postitoimipaikkaan tosin. Michelin x ice snow koossa 225 50 17.
Vaan mikä lienee paistopäivä
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
440
Sitäpä ei tiedä ennenkuin saapuvat. Viimeiset kappaleet oli, mitään dot merkintää ei tietenkään ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 483
Nämä 205 55 R16 I Pike RS2 W429 tai nämä 225 55 R16 i Pike RS2 W429 XL varmaan käy tähän, kun edelliset renkaat tuossa?

Ulkonäköä en tarvitse, joten kannattaako ottaa nuo 205 vai sopiiko ne varmasti?
Jos kerta nykyiset ovat 225/55 R16, niin mainitsemistasi jälkimmäinen on suora korvaaja ja ei tarvitse miettiä sen enempiä.
205 kohdalla taas tarvitsee varmistaa vanteen leveys, joka on yleensä merkitty vanteen puolien sisäpuolelle esim. 7.5 J x 16 tai 5x112 x 7.5 ja katsoa vaikkapa tästä taulukosta suositellaanko kyseistä leveyttä kyseiselle vanteelle Mikä rengas millekin vanteelle? Rengas / vanne kokojen vastaavuus - 1001Renkaat.com
Rengaskoon toinen numero kun on prosenttiosuus leveydestä, niin ilmeisesti -3km/h tulisi mittarivirhettä 225 -> 205 lisäksi, joka ei kummoinen muutos ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 483
Ei kai se nyt renkaan leveys vaikuta mittarivirheeseen vaan profiilin muutos/halkaisija
Varmaan huonosti muotoilin lauseen, mutta juurikin halkaisija tuossa 225/55 -> 205/55 muuttuu, joka ei välttämättä kaikille ole itsestäänselvyys, kun kerta numero 55 pysyy samana.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
385
@AeshmA juu niin tekee, juuri sen noin 3km/h mittarivirhettä
@maustevoi Jos nuo kuvat on vanhasta renkaasta niin laita samanlaiset. Tuo linkkaamasi 225/55 on ainakin samalla kantavuudella niin ei tule ongelmia
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
710
@maustevoi 205/60r16 on lähes samalla halkaisijalla, kuin 225/55r16. Täyttää myös paremmin lokarin kaaren, kuin 205/55 ei näytä alikokoiselta. Samasta liikkeestä sama rengas:

 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
172
Kesärenkaitten vaihdon yhteydessä varattu samalla uudet kitkat syksyksi, GY Ultragip Ice 2 kierros koossa 225/60-16 paikallisesta 660EUR alle laitettuna, odottelevat sitten liikkeessä valmiina vanteilla talven tuloa. Kovasti on kuulemma nousupainetta hinnoissa nyt kuun vaihteessa, joten jos uusille talvirenkaille on tarvetta syksyksi niin kannattanee kysellä nyt.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
41
Tuliko talvi kesän keskelle?

Ei, mutta mielenkiinnosta kyselen näkemyksiä jo nyt, kun on tullut luettua näitä rengaskeskusteluja ja kuolattua verkkokauppoja. Erityisesti kiinnostaisi kokemukset rengasleveyden suhteen koskien kevyitä autoja.

Oma ajokki on Toyota Corolla E12 farmari, eli hyvinkin kevyt auto nykymittapuulla (omamassa reilu 1200 kg). Alkuperäiskoko oli 175/70R14 niin kesä- kuin talvirenkaissa, mutta talvirenkaiden 14" vannesarjan ruostuttua puhki useammasta vanteesta tuli hankittua viime talveksi halvahkot ja hyväkuntoiset 15" peltivanteet ja niille vanhaa varastoerää olevat Bridgestone Blizzak Spike 01 -jyrsimet koossa 195/60R15. Kumi oli huomattavan pehmeää ja joustavaa verrattuna Motonetissä hiplaamiini kiinalaisiin nastarenkaisiin, joten ilmeistä vahinkoa varastoinnista ei ollut syntynyt. Blizzakit olivat vieläpä monta kymppiä halvemmat. Toisaalta kun samalla autolla oli ajanut aiemmin myös bräniköillä, pienemmillä 175/70R14 IceContact 2:illa, niin ero oli havaittavissa. Blizzakeilla perä lähtee helposti elämään omaa elämäänsä liikenneympyröissä ja kiillottuneissa risteyksissä on syytä pitää vauhti vähintäänkin maltillisena, jos ei halua pyörittää rattia kuin Rovanperä. Ei mitkään tappokumit kyseessä, mutta ei selkeästikään myöskään testivoittajat.

Seuraavat talvirenkaat ovat luultavasti kitkat, koska taloudellisuus (hankintahinta, vierinvastus) ja kesällä loppuunajamisen helppous. Mutta olisiko parempi hankkia ne pienemmille vaiko isommille vanteille? Kuinka paljon kitkarengas välittää leveydestä?

Sen verran on tullut katsottua, että ellei tule uutuuksia vanhassa ja antiikkisessa 175/70R14:ssä, niin Goodyearilla olisi UltraGrip Ice 2, Michelinillä X-Ice Snow ja Hankookilla W616. Millaisia kokemuksia noista on ja millä on paras sivuttaispito lumella ja jäällä? Continentalin (CVC7) ja Nokian (R3, R5) ykköstuotteita ei ole tarjolla tässä 175/70R14-koossa, eli pitäisi mennä 195/60R15-kokoon, jos niitä haluaisi. (Ei, en ole poikkeamassa rekisteriotteessa mainittujen kokojen ulkopuolelle, eli niitä ei kannata ehdotella.)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Goodyearilla olisi UltraGrip Ice 2, Michelinillä X-Ice Snow
Näitä on molempia ollut ajossa ja mielestäni Michelin on aavistuksen parempi. Joskin nämä ovat olleet eri autoissa ja molemmissa tapauksissa huomattavan eri kokoisia kuin sinun hakemasi, joten ei varmaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.

Itse kuitenkin olin Michelinin tuotteeseen niin tyytyväinen, että hankin tulevallekin talvelle uudet sellaiset (edelliset menivät autokaupan mukana).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Näitä on molempia ollut ajossa ja mielestäni Michelin on aavistuksen parempi. Joskin nämä ovat olleet eri autoissa ja molemmissa tapauksissa huomattavan eri kokoisia kuin sinun hakemasi, joten ei varmaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.

Itse kuitenkin olin Michelinin tuotteeseen niin tyytyväinen, että hankin tulevallekin talvelle uudet sellaiset (edelliset menivät autokaupan mukana).
Itselläkin näistä kokemuksia ja pidin Micheliniä hieman äänekkäänä. Tai niissä oli sellainen hienoinen jollottava ääni, joka ärsytti. Ihan ok gummit kuitenkin. Nyt kuitenkin suosinut Goodyearia. Continental on ylivoimaisesti paras äänen ja pidon suhteen ollut sekä kesä, että talvirenkaissa, mutta ne on myös kuluneet nopeiten. Ei noilla premium merkeillä hirveästi pieleen mene millään.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
176
Autovaihdossa ens talvelle tuli mukana vuoden vanhat michelin x-ice snow kitkat.
Saapa nähdä millaset kokemukset näillä tulee. Tähän asti ajeltu nastoilla talvet vuodesta -79 asti.
 

co1

Köyhä
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
235/60R17 Goodyear UltraGrip Ice Arctic SUV 106 XL T | 533096SPC
Hinta 85.66 | Määrä 4342.65

Välillä nastaa talvelle. Ylivuotiset? No totta hemmetissä :lol:
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
793
Onkohan Bridgestone Noranza 001 nastarenkaat mistään kotoisin? Toki onhan nuo joskus testeissä menestyneet, että tuskin nyt voi pahasti mennä pieleen noilla renkailla seuraavat vuodet. Tai onko tiedossa mitään hyviä 225/40/R18 koon renkaita edulliseen hintaan.

Olisi kyllä pitänyt keväällä ostaa VikingContact™ 7 kitkat kun olisi vielä saanut ihan kohtuulliseen hintaan :dead:
 

McPalmu

Tukijäsen
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
292
Kyllä noissa jäällä ja lumella on pitoa mukavasti mutta ainakin 205/50/17 koossa olivat asfaltilla tosi löysän oloiset. Eniten noissa ärsytti kuitenkin uraherkkyys sekä nastojen ropina, ts mielestäni kohtuu äänekkäät nastarenkaiksi. Tuohan on jo aika vanha malli niin huomaa kyllä että kehitystä on tapahtunut kun tuokin tosiaan ollut aikoinaan ihan testivoittaja tasoa.

Laatuvanteella oli tarjouksessa tuossa koossa ainakin eilen Pirelli Ice Zero 2 renkaat, nuo kuitenkin ainakin viime vuoden Tm:n testissä pärjäsi oikein mukavasti. Olikohan 670€ sarjalla hintaa jos en väärin muista eli mielestäni aika edukkaat.
Onkohan Bridgestone Noranza 001 nastarenkaat mistään kotoisin? Toki onhan nuo joskus testeissä menestyneet, että tuskin nyt voi pahasti mennä pieleen noilla renkailla seuraavat vuodet. Tai onko tiedossa mitään hyviä 225/40/R18 koon renkaita edulliseen hintaan.

Olisi kyllä pitänyt keväällä ostaa VikingContact™ 7 kitkat kun olisi vielä saanut ihan kohtuulliseen hintaan :dead:
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
265
Katselin käytettyä rengassarjaa joissa vanteilla päällä Tigar Sigura Stud nastarenkaat. Onko kokemuksia moisista? Nastoja noissa näyttää olevan vain reunoilla, keskellä rengasta ei nastoitusta ollenkaan. Tämä huono asia?

Hinnalla ei olisi setti kyllä pilattu mut onkohan olleet jo uutena ihan surkeat?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 353
Viestejä
3 393 666
Jäsenet
60 739
Uusin jäsen
ile01

Hinta.fi

Ylös Bottom