Näitkö muuten yhtään sitä varastoa: millä lailla kumeja säilytetään siellä?No niin, siellä on nyt suvikumit Motonetin hotellissa. Kyse on ensisijaisesti korjaamosta, joten vaihto ei ole kokonaisuutena ihan yhtä hiottu prosessi kuin pelkissä rengasliikkeissä, mutta muuten kyllä ihan fiksu systeemi noilla oli tosiaan uusissa tiloissa. Varastoitavat renkaat pestään ja niiden kunto ja kulutuspinnat kirjataan järjestelmään, joka kertoo myös mihin paikkaan varastossa renkaat säilötään jne. Varastotilaa oli kuulemma noin 1000 rengassarjalle.
Kuluneista renkaista tulee jossakin vaiheessa asiakkaalle muistutus, että laitetaanko säilytyksen aikana uutta kumia päälle jne.
Ulkona sataa juuri nyt vettä, mutta ennuste sanoo, että viikonloppuna on useampia asteita yöpakkasia, joten ihan hyvään saumaan näyttäisi vaihto osuvan. Tosin ensi viikolla ollaan taas reilusti plussan puolella, mutta tätähän se meillä Suomessa on aina.
Välillä olen hieman kohotellut kulmia, kun olen nähnyt kuvia rengashotelleista. Suurimmassa osassa renkaat ovat pinottuina. Jossain taas renkaat ovat olleet pystyssä kahden terästangon päällä. Kumpikaan tapa ei tunnu ammattimaiselta tavalta pitkäaikaissäilytykseen.
Päällekkäin säilytyshän ei ole rengasvalmistajien suosittelema tapa, vaan niiden mukaan renkaat on säilytettävä pystyssä. Perustelu on, että autonrenkaan "kylkeä" ei ole tehty kestämään kohtisuoraa rasitusta, ja alimman renkaan kyljet saavat melko paljon rasitusta jos muut renkaat ovat pinossa sen päällä. Toisaalta pystyssä säilytyskään ei vaikuta hyvältä siten että renkaat ovat kahden terästangon päällä, jolloin paine kohdistuu terävästi pieneen osaan renkaasta. Voisi kuvitella että muoto ei ole kevään tullen ihan pyöreä eikä kumin ominaisuudetkaan ihan parhaimmillaan niissä kohdissa jotka ovat olleet tankoja vasten puoli vuotta.
Foorumilaisten kommentit rengashotellien säilytysasennoista ja -alustoista?