Talvirenkaat - yleisketju

No niin, siellä on nyt suvikumit Motonetin hotellissa. Kyse on ensisijaisesti korjaamosta, joten vaihto ei ole kokonaisuutena ihan yhtä hiottu prosessi kuin pelkissä rengasliikkeissä, mutta muuten kyllä ihan fiksu systeemi noilla oli tosiaan uusissa tiloissa. Varastoitavat renkaat pestään ja niiden kunto ja kulutuspinnat kirjataan järjestelmään, joka kertoo myös mihin paikkaan varastossa renkaat säilötään jne. Varastotilaa oli kuulemma noin 1000 rengassarjalle.

Kuluneista renkaista tulee jossakin vaiheessa asiakkaalle muistutus, että laitetaanko säilytyksen aikana uutta kumia päälle jne.

Ulkona sataa juuri nyt vettä, mutta ennuste sanoo, että viikonloppuna on useampia asteita yöpakkasia, joten ihan hyvään saumaan näyttäisi vaihto osuvan. Tosin ensi viikolla ollaan taas reilusti plussan puolella, mutta tätähän se meillä Suomessa on aina. :D
Näitkö muuten yhtään sitä varastoa: millä lailla kumeja säilytetään siellä?

Välillä olen hieman kohotellut kulmia, kun olen nähnyt kuvia rengashotelleista. Suurimmassa osassa renkaat ovat pinottuina. Jossain taas renkaat ovat olleet pystyssä kahden terästangon päällä. Kumpikaan tapa ei tunnu ammattimaiselta tavalta pitkäaikaissäilytykseen.

Päällekkäin säilytyshän ei ole rengasvalmistajien suosittelema tapa, vaan niiden mukaan renkaat on säilytettävä pystyssä. Perustelu on, että autonrenkaan "kylkeä" ei ole tehty kestämään kohtisuoraa rasitusta, ja alimman renkaan kyljet saavat melko paljon rasitusta jos muut renkaat ovat pinossa sen päällä. Toisaalta pystyssä säilytyskään ei vaikuta hyvältä siten että renkaat ovat kahden terästangon päällä, jolloin paine kohdistuu terävästi pieneen osaan renkaasta. Voisi kuvitella että muoto ei ole kevään tullen ihan pyöreä eikä kumin ominaisuudetkaan ihan parhaimmillaan niissä kohdissa jotka ovat olleet tankoja vasten puoli vuotta.

Foorumilaisten kommentit rengashotellien säilytysasennoista ja -alustoista?
 
Näitkö muuten yhtään sitä varastoa: millä lailla kumeja säilytetään siellä?

Välillä olen hieman kohotellut kulmia, kun olen nähnyt kuvia rengashotelleista. Suurimmassa osassa renkaat ovat pinottuina. Jossain taas renkaat ovat olleet pystyssä kahden terästangon päällä. Kumpikaan tapa ei tunnu ammattimaiselta tavalta pitkäaikaissäilytykseen.

Päällekkäin säilytyshän ei ole rengasvalmistajien suosittelema tapa, vaan niiden mukaan renkaat on säilytettävä pystyssä. Perustelu on, että autonrenkaan "kylkeä" ei ole tehty kestämään kohtisuoraa rasitusta, ja alimman renkaan kyljet saavat melko paljon rasitusta jos muut renkaat ovat pinossa sen päällä. Toisaalta pystyssä säilytyskään ei vaikuta hyvältä siten että renkaat ovat kahden terästangon päällä, jolloin paine kohdistuu terävästi pieneen osaan renkaasta. Voisi kuvitella että muoto ei ole kevään tullen ihan pyöreä eikä kumin ominaisuudetkaan ihan parhaimmillaan niissä kohdissa jotka ovat olleet tankoja vasten puoli vuotta.

Foorumilaisten kommentit rengashotellien säilytysasennoista ja -alustoista?
En ole koskaan missään nähnyt mitään muuta tapaa säilyttää renkaita ku noi 2 vaihtoehtoa. Mikä olisi mielestäsi se ammattimainen tapa säilyttää niitä?
Nuo 2 tapaa mitä käyttävät ei aiheuta mitään vaurioita millään tavoin renkaille tosin.
 
En ole koskaan missään nähnyt mitään muuta tapaa säilyttää renkaita ku noi 2 vaihtoehtoa. Mikä olisi mielestäsi se ammattimainen tapa säilyttää niitä?
Nuo 2 tapaa mitä käyttävät ei aiheuta mitään vaurioita millään tavoin renkaille tosin.

Samaa mieltä. Tosin ehkä jompi kumpi näistä olisi se optimaalisin vaihtoehto.

rengasteline-rullilla.jpg


x49479.jpg.pagespeed.ic.OBWNvmXA90.jpg
 
En ole koskaan missään nähnyt mitään muuta tapaa säilyttää renkaita ku noi 2 vaihtoehtoa. Mikä olisi mielestäsi se ammattimainen tapa säilyttää niitä?
Nuo 2 tapaa mitä käyttävät ei aiheuta mitään vaurioita millään tavoin renkaille tosin.
Kun esität näin vakuuttavat perustelut, niin selvä, uskotaan!
/sarkasmi

Tarkoitus olisi varmaan keskustelufoorumilla nimenomaan keskustella asiasta, siis jollain tavalla perustellen tai lähteisiin viitaten. Hain viestilläni juuri tätä näkemyksellistä keskustelua. Eli kun rengasvalmistajat sanovat että renkaat säilytetään pystyssä (ja esitetyn perustelunkin mainitsin yllä), niin olisin kiinnostunut kuulemaan että millä perusteella rengashotellit katsovat voivansa toimia niin että "paskan marjat sillä mitään väliä ole, pinoon vaan".

Jotenkin itse luottaisin enemmän rengasvalmistajiin tässä asiassa kuin siihen varastohalliyrittäjään, jonka insentiivi on vaan minimoida kustannukset ja jolle asiakkaan renkaan käyttöikä ei merkitse hevon vittua.

Edit: Eikä kysymys ollut siitä, tuleeko renkaalle noilla tavoilla säilytettynä varsinaisia vaurioita, vaan siitä miten optimoidaan renkaan käyttöikä ja ominaisuuksien säilyminen.

Edit2: Ammattimainen tapa varmaan olisi se rengasvalmistajien suosittelema tapa, eli pystyssä, mutta niin että mihinkään kohtaan ei kohdistu terävää painetta. Edit3: Niin ja pussissa toki.
 
Viimeksi muokattu:
Kun esität näin vakuuttavat perustelut, niin selvä, uskotaan!
/sarkasmi

Tarkoitus olisi varmaan keskustelufoorumilla nimenomaan keskustella asiasta, siis jollain tavalla perustellen tai lähteisiin viitaten. Hain viestilläni juuri tätä näkemyksellistä keskustelua. Eli kun rengasvalmistajat sanovat että renkaat säilytetään pystyssä (ja esitetyn perustelunkin mainitsin yllä), niin olisin kiinnostunut kuulemaan että millä perusteella rengashotellit katsovat voivansa toimia niin että "paskan marjat sillä mitään väliä ole, pinoon vaan".

Jotenkin itse luottaisin enemmän rengasvalmistajiin tässä asiassa kuin siihen varastohalliyrittäjään, jonka insentiivi on vaan minimoida kustannukset ja jolle asiakkaan renkaan käyttöikä ei merkitse hevon vittua.

Edit: Eikä kysymys ollut siitä, tuleeko renkaalle noilla tavoilla säilytettynä varsinaisia vaurioita, vaan siitä miten optimoidaan renkaan käyttöikä ja ominaisuuksien säilyminen.

Edit2: Ammattimainen tapa varmaan olisi se rengasvalmistajien suosittelema tapa, eli pystyssä, mutta niin että mihinkään kohtaan ei kohdistu terävää painetta.

Kyllähän varastohalliyrittäjä varmasti varastoi renkaan ihan asiakkaan toivomalla tavalla jos maksaja hommalle löytyy (ei löydy).
Luulisin että 99.9% asiakkaista ei kiinnosta paskan vertaa miten on säilötty kunhan eivät katoa kesän/talven aikana ja pysyvät poissa silmistä.
Itse en ole ainakaan koskaan kuullut että kenelläkään olisi ollut mitään ongelmia renkaan käyttöiän tai ominaisuuksien huonontumisen suhteen kun on olleet rengashotlassa ja säilötty miten säilötty.
 
Kyllähän varastohalliyrittäjä varmasti varastoi renkaan ihan asiakkaan toivomalla tavalla jos maksaja hommalle löytyy (ei löydy).
Luulisin että 99.9% asiakkaista ei kiinnosta paskan vertaa miten on säilötty kunhan eivät katoa kesän/talven aikana ja pysyvät poissa silmistä.
Itse en ole ainakaan koskaan kuullut että kenelläkään olisi ollut mitään ongelmia renkaan käyttöiän tai ominaisuuksien huonontumisen suhteen kun on olleet rengashotlassa ja säilötty miten säilötty.
Ok, no sitten varmaan kuulun promillekerhoon :) Itselleni vähimmäisvaatimus on, että minkään tankojen päällä ei todellakaan säilytetä (oli sitten vaakana tai pystyssä) ja pussissa pitää renkaan olla tietysti, jotta kumi ei kuivu ja reagoi mahdollisimman vähän hapen kanssa.
 
Ok, no sitten varmaan kuulun promillekerhoon :) Itselleni vähimmäisvaatimus on, että minkään tankojen päällä ei todellakaan säilytetä (oli sitten vaakana tai pystyssä) ja pussissa pitää renkaan olla tietysti, jotta kumi ei kuivu ja reagoi mahdollisimman vähän hapen kanssa.
Ajat renkailla kurassa ja loskassa puoli vuotta mutta sitten se varastointi jossa on käytännössä vakioidut olosuhteet nousee ongelmaksi? Ei ne renkaat siinä noin viiden kauden aikana eli 2,5 vuodessa miksikään mene vaikka niitä ei ideaaliolosuhteissa säilytetä.
Minkälaisessa hotellissa sinun renkaasi sitten ovat tällä hetkellä? Mulla ne makaa säilytysajan pihalla olevassa pressukatoksessa päällekäin. Pesen ne toki ennen varastointia.
Talvirenkailla ajoin sen 5 kautta eikä taatusti olisi mennyt yhtään pidempään vaikka olisin säilyttänyt nämä ajattomassa staasikuplassa.
 
Ok, no sitten varmaan kuulun promillekerhoon :) Itselleni vähimmäisvaatimus on, että minkään tankojen päällä ei todellakaan säilytetä (oli sitten vaakana tai pystyssä) ja pussissa pitää renkaan olla tietysti, jotta kumi ei kuivu ja reagoi mahdollisimman vähän hapen kanssa.

Auton ollessa parkissa sulla on siinä useampi sata kiloa per rengas päällä painoa, ja olet huolissasi siitä että säilytyksessä rengas nojaa omalla painollaan kahteen tankoon?
 
Ajat renkailla kurassa ja loskassa puoli vuotta mutta sitten se varastointi jossa on käytännössä vakioidut olosuhteet nousee ongelmaksi? Ei ne renkaat siinä noin viiden kauden aikana eli 2,5 vuodessa miksikään mene vaikka niitä ei ideaaliolosuhteissa säilytetä.
Logiikka ontuu. Se että rengas on puolet vuodessa tekemisissä haitallisten olosuhteiden kanssa (loska ja vesi ei näitä ole, lika ja happi ovat) ei tarkoita, että ihan sama missä olosuhteissa toinen puoli vuodesta vietetään. Tottakai kannattaa optimoida ne säilytysolosuhteet, niin rengas kestää mahdollisimman monta käyttökautta.

Minkälaisessa hotellissa sinun renkaasi sitten ovat tällä hetkellä?
Ei missään hotellissa vaan omassa viileässä pihavarastossa.

Auton ollessa parkissa sulla on siinä useampi sata kiloa per rengas päällä painoa, ja olet huolissasi siitä että säilytyksessä rengas nojaa omalla painollaan kahteen tankoon?
Ensinnäkin, ei niitä renkaita parkissa auton allakaan kannata säilyttää kuukautta pitempään samassa asennossa. Toisekseen, auton alla se tyypillinen 400 kg paino kohdistuu about 2 dm^2 kokoiselle alalle renkaan suunniteltua käyttöpintaa, jonka pinnan sijainti normaalisti siis muuttuu vähän väliä. Jos renkaat on pinossa tankojen päällä, niin siinä voi olla 80 kg painoa varsin pienellä pinta-alalla, koska myös renkaan kylki on pyöreä. Jos rengaspino lepää kahden tangon päällä, niin kosketuspinta-ala voi olla esim. 4x2x5 cm = 0,4 dm^2. Laskennallinen paine 200 kg/dm2 on sama kuin auton alla, mutta säilytysaika ja paineen kohde tekee eron: puoli vuotta renkaan kylkeen vs. muutama viikko kulutuspintaan.

En kyllä missään nimessä haluaisi säilyttää renkaitani puolta vuotta pinossa kyljellään tuolla lailla tankojen päällä. Se voi kyllä olla, että jos rengas on oman painonsa varassa pystyssä riittävän kokoisten tankojen päällä, niin mitään haittaa ei tule.
 
Alle tuli vaihdettua uudet Hakkapeliitta 10 renkaat kokoluokassa 195/65R15. Joka nurkassa paine 2,8 bar. Ajotuntuma kuivalla asfaltilla melkoisen epämäärinen. Ihan kuin renkaiden tilalla pyörisi ilmapallot. Onko tosiaan Hakka kympit noin löysärunkoiset?
Aiemmat Continentalin nastarenkaat olivat 7 vuotta vanhat, ja melko kovettuneet, mutta en muista, että ne olisivat koskaan olleet erityisen löysät ajettavat.
 
Olen aina noudattanut tätä:

"Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että sillä, onko yhden auton vanteelle asennetut renkaat säilytyksen aikana pinossa vai pystyssä, ei ole mitään vaikutusta renkaalle"

Miten renkaat tulisi säilyttää?
Olisit nyt edes lainannut kokonaan tuon toimittajan kirjoittaman tekstinkohdan:

"Renkaiden säilyttämisestä löytyy erilaisia ohjeita. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että sillä, onko yhden auton vanteelle asennetut renkaat säilytyksen aikana pinossa vai pystyssä, ei ole mitään vaikutusta renkaalle – ei varsinkaan silloin, jos renkaisiin lisää hieman normaalia käyttöpainetta suuremman paineen."

Kuinkahan monessa rengashotellissa lisätään normaalia käyttöpainetta suurempi paine varastoinnin ajaksi? Epäilenpä myös, että pinossa varastointi on ohjeissa ajateltu tehtäväksi tasaisella alustalla, jolloin paine jakautuu tasaisesti pitkin renkaan kylkeä. En missään tapauksessa säilyttelisi rengaspinoja tankojen päällä (niinkuin esim. tuossa motonet-rengashotellikuvassa).
 
Alle tuli vaihdettua uudet Hakkapeliitta 10 renkaat kokoluokassa 195/65R15. Joka nurkassa paine 2,8 bar. Ajotuntuma kuivalla asfaltilla melkoisen epämäärinen. Ihan kuin renkaiden tilalla pyörisi ilmapallot. Onko tosiaan Hakka kympit noin löysärunkoiset?
Aiemmat Continentalin nastarenkaat olivat 7 vuotta vanhat, ja melko kovettuneet, mutta en muista, että ne olisivat koskaan olleet erityisen löysät ajettavat.
Ensinnäkin aivan liikaa painetta ja ovat löysiä. Itse päätin mennä sillä linjalla seuraavaan autoon kun joskus ois ajankohtaista tulee Hankookit. Oma mäki sellainen että kitkoilla ei oo pahalla kelillä mitään asiaa ja Nokialaisiin meni luotto.
 
Olisit nyt edes lainannut kokonaan tuon toimittajan kirjoittaman tekstinkohdan:

"Renkaiden säilyttämisestä löytyy erilaisia ohjeita. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että sillä, onko yhden auton vanteelle asennetut renkaat säilytyksen aikana pinossa vai pystyssä, ei ole mitään vaikutusta renkaalle – ei varsinkaan silloin, jos renkaisiin lisää hieman normaalia käyttöpainetta suuremman paineen."

Kuinkahan monessa rengashotellissa lisätään normaalia käyttöpainetta suurempi paine varastoinnin ajaksi? Epäilenpä myös, että pinossa varastointi on ohjeissa ajateltu tehtäväksi tasaisella alustalla, jolloin paine jakautuu tasaisesti pitkin renkaan kylkeä. En missään tapauksessa säilyttelisi rengaspinoja tankojen päällä (niinkuin esim. tuossa motonet-rengashotellikuvassa).
Lainasin kaikista oleellisimman ja laitoin lähteen, jos haluaa tarkemmin tutustua. Pääpointtihan on siinä, että yhden auton rengassarja painaa niin vähän, ettei sen säilytykseen tarvitse juuri kiinnittää huomiota. Eri asia, jos alkaa useamman auton rengassarjoja pinoamaan päällekkäin.

Motonetin kuvasta olen samaa mieltä: ammattimaista ja oikeaoppista säilytystä mainostavien rengashotellien soisi viilaavan säilytyksen yksityiskohdat kuntoon, vaikkei niillä käytännön merkitystä olisikaan. Tuostakaan menetelmästä tuskin on konkretisoituvaa haittaa yhdellekään rengassarjalle, vaikka kuinka väittäisi pintapaineen kohoavan paikallisesti.
 
Itse käyttämässäni rengashotellissa on neljä rengasta päällekkäin "hyllyssä". Yhdetkään renkaat eivät tästä säilytystavasta ole menneet paskaksi monien vuosien aikana. Tuossa firmassa tehdään hommat aika säntillisesti niin en ihmettelisi, vaikka laittaisivatkin säilytykseen jääviin renkaisiin ylipaineen, mutta voi olla että eivät. Ongelmia ei ole tullut tekivätpä kummin päin tahansa.
 
Ensinnäkin aivan liikaa painetta ja ovat löysiä. Itse päätin mennä sillä linjalla seuraavaan autoon kun joskus ois ajankohtaista tulee Hankookit. Oma mäki sellainen että kitkoilla ei oo pahalla kelillä mitään asiaa ja Nokialaisiin meni luotto.
Mikä olisi sitten sopiva rengaspaine? Tuossa olen kuitenkin huomioinut 0,1 bar paineenaleneman per 10 asteen lämpötilanlasku. Paine mitattu nollakelissä.
 
Motonetin kuvasta olen samaa mieltä: ammattimaista ja oikeaoppista säilytystä mainostavien rengashotellien soisi viilaavan säilytyksen yksityiskohdat kuntoon, vaikkei niillä käytännön merkitystä olisikaan. Tuostakaan menetelmästä tuskin on konkretisoituvaa haittaa yhdellekään rengassarjalle, vaikka kuinka väittäisi pintapaineen kohoavan paikallisesti.
Siis ei ole mitään väliä jos rengaspino painuu katkaistun terästangon teräväreunaista päätä vasten, puolen vuoden ajan samaan kohtaan alimman renkaan kylkeä? Oma järki taas sanoo, että tuollainen käsittely voi olla jopa vaarallisesti rengasta heikentävää. Se renkaan kylki nimittäin ei siedä terävää painetta ollenkaan yhtä hyvin kuin kulutuspinta.
 
Siis ei ole mitään väliä jos rengaspino painuu katkaistun terästangon teräväreunaista päätä vasten, puolen vuoden ajan samaan kohtaan alimman renkaan kylkeä? Oma järki taas sanoo, että tuollainen käsittely voi olla jopa vaarallisesti rengasta heikentävää. Se renkaan kylki nimittäin ei siedä terävää painetta ollenkaan yhtä hyvin kuin kulutuspinta.
Mikäli tässä on todellinen ongelma, niin media varmasti tarttuu aiheeseen kunhan tuolla säilytetyt renkaat otetaan käyttöön ja niistä alkaa kylkiä rikkoontua..

Renkaan kylki on muuten uskomattoman kestävää tavaraa, kun miettii miten paljon se joutuu joustamaan ja tekemään työtä isommilla sortokulmilla.
 
Olisit nyt edes lainannut kokonaan tuon toimittajan kirjoittaman tekstinkohdan:

"Renkaiden säilyttämisestä löytyy erilaisia ohjeita. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että sillä, onko yhden auton vanteelle asennetut renkaat säilytyksen aikana pinossa vai pystyssä, ei ole mitään vaikutusta renkaalle – ei varsinkaan silloin, jos renkaisiin lisää hieman normaalia käyttöpainetta suuremman paineen."

Kuinkahan monessa rengashotellissa lisätään normaalia käyttöpainetta suurempi paine varastoinnin ajaksi? Epäilenpä myös, että pinossa varastointi on ohjeissa ajateltu tehtäväksi tasaisella alustalla, jolloin paine jakautuu tasaisesti pitkin renkaan kylkeä. En missään tapauksessa säilyttelisi rengaspinoja tankojen päällä (niinkuin esim. tuossa motonet-rengashotellikuvassa).
Trollaatko vai onko tällainen juttu oikeasti jollekin ongelma?
Ihan aidosti ekaa kertaa koskaan edes kuulen että ketään kiinnostaisi millään tavoin että miten jotain vitun renkaita säilytetään pari kuukautta.
 
Trollaatko vai onko tällainen juttu oikeasti jollekin ongelma?
En trollaa, kunhan yritin nostaa keskustelua aiheesta. Mutta sun kannattaisi varmaan mennä konsultiksi jakamaan tietämystäsi Nokian renkaille, Continentalille jne., kun ymmärrät että näillä asioilla ei ole merkitystä. Rengasfirmat ovat selvästi ihan hakoteillä, kun antavat ohjeita renkaiden säilytyksestä.
 
En trollaa, kunhan yritin nostaa keskustelua aiheesta. Mutta sun kannattaisi varmaan mennä konsultiksi jakamaan tietämystäsi Nokian renkaille, Continentalille jne., kun ymmärrät että näillä asioilla ei ole merkitystä. Rengasfirmat ovat selvästi ihan hakoteillä, kun antavat ohjeita renkaiden säilytyksestä.
Ei minulla mitään muuta tietämystä ole muutakun että ei omalle, eikä kenellekään muullekaan kenet olen ikinä tavannut ole seurannut mitään ongelmia vaikka olisi jossain ojassa ollut renkaat sen vaihtoajan.
En edes jaksa pestä niitä enää nykyään vaihdon yhteydessä vaikka suositellaan ja ihan yhtä puhtaiksi on tulleet seuraavan vaihdon yhtydessä eikä ole vanteiden maalille käynyt mitään, vaikka siitäkin pelotellaan.
 
En trollaa, kunhan yritin nostaa keskustelua aiheesta. Mutta sun kannattaisi varmaan mennä konsultiksi jakamaan tietämystäsi Nokian renkaille, Continentalille jne., kun ymmärrät että näillä asioilla ei ole merkitystä. Rengasfirmat ovat selvästi ihan hakoteillä, kun antavat ohjeita renkaiden säilytyksestä.
Nokia puhuu vain voimakkaista muodonmuutoksista ja sekin ilmeisesti koskee vanteettomien renkaiden säilytystä. Lisäksi säilytystä koskeva ohjeistus ei ole ehdoton, koska on mainittu "mikäli mahdollista". Jos tämä on niin hypertärkeä asia, miksi merkkirengasfirma ei kiinnitä asiaan tätä enempää huomiota?

"5. Muodonmuutos
Rengas on varastoitava, mikäli mahdollista, luonnollisessa muodossa vapaasti, niin ettei siihen kohdistu jännitystä, puristusta tai vääntymistä. Pitkäaikaisen varastoinnin aikana syntyneet voimakkaat muodonmuutokset saattavat paineistettaessa murtua."

Varastoi rengas oikein / Nokian Renkaat
 
En trollaa, kunhan yritin nostaa keskustelua aiheesta. Mutta sun kannattaisi varmaan mennä konsultiksi jakamaan tietämystäsi Nokian renkaille, Continentalille jne., kun ymmärrät että näillä asioilla ei ole merkitystä. Rengasfirmat ovat selvästi ihan hakoteillä, kun antavat ohjeita renkaiden säilytyksestä.

Ihan tosissaanko luulet että rengasfirmojen intresseissä on selvittää säilytysoloja renkaan elinkaaren maksimoimiseksi? Luulisi että heidän tavoite on maksimoida myynti ja mielummin tutkia miten kaksi kautta ajetut renkaat ovat jo parhaat ominaisuutensa menettäneet ja kannattaisi uusia.
 
Tää @Derzu varmaan tarkistaa myös kondoomien viimeiset päivät ja speksit netistä ja ihmettelee kun nainen paineli takaisin baariin.
En ota kantaa muuhun keskusteluun muilta osin kuin että sen ajan mitä olin autokorjaamoilla hommissa, olin aika yllättynyt miten vakavasti ainakin silloin otettiin asiakkaiden renkaiden säilytys. Oli vaatimukset siitä tästä ja tuosta ja ne piti oikeasti olla kohdillaan. Plus... pakko myöntää että saatoin naurahtaa ääneen derzun viestille :D
 
Ihan tosissaanko luulet että rengasfirmojen intresseissä on selvittää säilytysoloja renkaan elinkaaren maksimoimiseksi? Luulisi että heidän tavoite on maksimoida myynti ja mielummin tutkia miten kaksi kautta ajetut renkaat ovat jo parhaat ominaisuutensa menettäneet ja kannattaisi uusia.
Korkeaan lisäarvoon panostavat ns. laatufirmat ei toimi viestinnässään noin, vaan ymmärtävät, että sellainen asiakas joka on halunnut panostaa siihen laadukkaimpaan tuotteeseen odottaa myös että sen valmistanut firma on hänen kanssaan samalla sivulla laatuajattelussa, huolellisuudessa jne. Tähän perustuu myös se äkkiseltään paradoksaalisen tuntuinen asia että nämä laatufirmat ohjeistavat asiakasta pitämään mahdollisimman hyvää huolta tuotteestaan.

Tietysti tuotteen elinkaarta lyhentävää suunnitteluakin noissa firmoissa tehdään, mutta ne jutut yritetään leipoa tuotteen teknisiin ominaisuuksiin niin hienovaraisesti, ettei kukaan helposti saisi niitä selville. Julkinen viestintä kuitenkin on aidosti tuotteen kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä tukevaa.
 
Ketjun innoittaman pinosin kaikkien kolmen auton renkaat päällekkäin varastoon. Lupaan käydä potkimassa niitä ja hakkaamassa rengasavaimella vähintaan kerran kuussa. Samalla mulkoilen niitä pahasti ja huudan niille erinäisiä kirosanoja, että varmana sitten keväällä ovat oppineet tavoille.

Ilmeisesti olen väistänyt kahdesti vuodessa viimeisen reilun 20 vuoden aikana sen kuoleman luodin, kun aina olen renkaita säilyttänyt päällekäin ja koskaan ei ole mitään sen kummempaa tapahtunut. Johan noissa on vanteille väännettynä painettakin sen verran sisällä, että vaikka joku 100 kiloinen jantteri siihen menisi päälle seisomaan, ei paljoa rengas muotoaan muuta.
 
Korkeaan lisäarvoon panostavat ns. laatufirmat ei toimi viestinnässään noin, vaan ymmärtävät, että sellainen asiakas joka on halunnut panostaa siihen laadukkaimpaan tuotteeseen odottaa myös että sen valmistanut firma on hänen kanssaan samalla sivulla laatuajattelussa, huolellisuudessa jne. Tähän perustuu myös se äkkiseltään paradoksaalisen tuntuinen asia että nämä laatufirmat ohjeistavat asiakasta pitämään mahdollisimman hyvää huolta tuotteestaan.

Tietysti tuotteen elinkaarta lyhentävää suunnitteluakin noissa firmoissa tehdään, mutta ne jutut yritetään leipoa tuotteen teknisiin ominaisuuksiin niin hienovaraisesti, ettei kukaan helposti saisi niitä selville. Julkinen viestintä kuitenkin on aidosti tuotteen kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä tukevaa.
Tän täytyy olla trolli, tosin aika huono sellanen. Ei ketään voi kiinnostaa tällaset asiat joidenki renkaiden säilytyksen osalta.
 
Asiaton käytös
Tän täytyy olla trolli, tosin aika huono sellanen. Ei ketään voi kiinnostaa tällaset asiat joidenki renkaiden säilytyksen osalta.

Noh, ottaahan se vaimokin raivarit lusikkalaatikossa kun vähän kauniimman naapurin kanssa yrittää olla ystävällinen..
 
Kun puhutaan vanteille asennetuista renkaista, joissa on paineet sisällä, niin en näe miten ne renkaat kärsisivät jos vaikka se yksi sarja pinotaan päällekkäin. Irtorenkaissa sitten asia erikseen jos monta sarjaa pinoaisi päällekkäin. Varsinkin talvirenkaiden ongelma on kumin kovettuminen ja täten pidon katoaminen. Kesärenkaissa toki myös varsinkin sadekelin pito kärsii kumin kovettuessa.
 
Näitkö muuten yhtään sitä varastoa: millä lailla kumeja säilytetään siellä?

Välillä olen hieman kohotellut kulmia, kun olen nähnyt kuvia rengashotelleista. Suurimmassa osassa renkaat ovat pinottuina. Jossain taas renkaat ovat olleet pystyssä kahden terästangon päällä. Kumpikaan tapa ei tunnu ammattimaiselta tavalta pitkäaikaissäilytykseen.

Päällekkäin säilytyshän ei ole rengasvalmistajien suosittelema tapa, vaan niiden mukaan renkaat on säilytettävä pystyssä. Perustelu on, että autonrenkaan "kylkeä" ei ole tehty kestämään kohtisuoraa rasitusta, ja alimman renkaan kyljet saavat melko paljon rasitusta jos muut renkaat ovat pinossa sen päällä. Toisaalta pystyssä säilytyskään ei vaikuta hyvältä siten että renkaat ovat kahden terästangon päällä, jolloin paine kohdistuu terävästi pieneen osaan renkaasta. Voisi kuvitella että muoto ei ole kevään tullen ihan pyöreä eikä kumin ominaisuudetkaan ihan parhaimmillaan niissä kohdissa jotka ovat olleet tankoja vasten puoli vuotta.

Foorumilaisten kommentit rengashotellien säilytysasennoista ja -alustoista?
En nähnyt, mutta parissa muussa paikassa ovat olleet pinottuna päällekäin juuri tuollaisten tukikehikoiden päälle, jolloin ne ovat myös mahdollisimman helposti sarja kerrallaan siirreltävissä. Kutakuinkin samalla tavalla ne olisivat omassakin tallissa ja ovat varmaan monilla muillakin.

Jossakin toisessa rengashotellissa aikoinaan hintaa kysyessäni heppu sanoi, että liikuttelevat renkaita aina välillä, mutta se saattoi olla mainospuheita.

En oikein jaksa uskoa että kausien välisellä säilytysasennolla olisi renkaan käyttöiän aikana hirveästi merkitystä.
 
Omat kolmivuotiaat renkaat jätin kesän ajaksi nojaaman varaston seinää vasten aurinkoon/sateeseen niin hyvin rullaavat. Ois parempaankin paikkaan voinu laittaa mutta aina ei jaksa.
 
Oikeasti tarkemmin katsottuna todella pahan näköistä, kun terästangon pää oikein pureutuu rengaspinojen alimman renkaan kylkeen noissa hyllyissä... huh huh
Joo se pureutuu :facepalm:

Meinaat että yksi rengas ei kestä sitä kolmen renkaan painoa muutamaa kuukautta, mutta kestää auton alla ajamisen kymmeniä tuhansia kilometrejä, nyt taas niitä valoja päälle... huh huh
 
Täällähän kasetit paukkuu, kun joku vähän miettii jonkun asian optimointia. :rofl:

Näköjään jopa aikaansaa teinimäistä uhmareaktiota tyyliin "minä säilytänkin koko kesän ojassa auringossa, nönnönnöö" No ei siinä, meitähän on joka junaan. Jollekulle tosiaan riittää se lähikaupan ensimmäinen Sultan ja toinen sitten tilaa jotain sopivamman tuntuista netistä ;) Mutta ehkäpä ei tästä enempää tässä ketjussa... Varmaan on niinkin että se pussissa ja pimeässä säilyttäminen (happi+valo) on tärkeämmät jutut kuin säilytysasento paineistetuissa renkaissa.

Dr. Wholle kuitenkin että kyllä meinaan, että ei hyvältä näytä motonetin säilytystapa jossa metallitangon leikattu pää on joissain pinoissa alimmaisen kylkeä vasten. Tuossa kun lastausten aikana vielä trukkikuskit välillä sohii renkaita sen tangon päätä vasten, niin ihme on jos ei tule jossain vaiheessa damagea.
 
Täällähän kasetit paukkuu, kun joku vähän miettii jonkun asian optimointia. :rofl:

Näköjään jopa aikaansaa teinimäistä uhmareaktiota tyyliin "minä säilytänkin koko kesän ojassa auringossa, nönnönnöö" No ei siinä, meitähän on joka junaan. Jollekulle tosiaan riittää se lähikaupan ensimmäinen Sultan ja toinen sitten tilaa jotain sopivamman tuntuista netistä ;) Mutta ehkäpä ei tästä enempää tässä ketjussa... Varmaan on niinkin että se pussissa ja pimeässä säilyttäminen (happi+valo) on tärkeämmät jutut kuin säilytysasento paineistetuissa renkaissa.

Dr. Wholle kuitenkin että kyllä meinaan, että ei hyvältä näytä motonetin säilytystapa jossa metallitangon leikattu pää on joissain pinoissa alimmaisen kylkeä vasten. Tuossa kun lastausten aikana vielä trukkikuskit välillä sohii renkaita sen tangon päätä vasten, niin ihme on jos ei tule jossain vaiheessa damagea.
Tuossa kuva vielä ettei jää puheitten tasolle.
Vanteista 872€ maksettu ja renkaista 524,70€ että omatpahan on rahat.
IMG_20210619_225840.jpg
 
Täällähän kasetit paukkuu, kun joku vähän miettii jonkun asian optimointia. :rofl:

Näköjään jopa aikaansaa teinimäistä uhmareaktiota tyyliin "minä säilytänkin koko kesän ojassa auringossa, nönnönnöö" No ei siinä, meitähän on joka junaan. Jollekulle tosiaan riittää se lähikaupan ensimmäinen Sultan ja toinen sitten tilaa jotain sopivamman tuntuista netistä ;) Mutta ehkäpä ei tästä enempää tässä ketjussa... Varmaan on niinkin että se pussissa ja pimeässä säilyttäminen (happi+valo) on tärkeämmät jutut kuin säilytysasento paineistetuissa renkaissa.
Miksi sivuutit ainoan rengasfirmalta peräisin olleen ohjeistuksen, joka tähän keskusteluun postattiin?
 
Montako vuotta uskaltaa kitkoja pitää, nastarenkaita olen käyttänyt kunnes pintaa 4-5 milliä. Nyt aattelin kokeilla kitkoja ihan pienemmän melun toivossa.
 
Montako vuotta uskaltaa kitkoja pitää, nastarenkaita olen käyttänyt kunnes pintaa 4-5 milliä. Nyt aattelin kokeilla kitkoja ihan pienemmän melun toivossa.

Mulla dot17 kumit, 140tkm ajettu ja pintaa 4mm ja toisessa parissa 5mm
 
Montako vuotta uskaltaa kitkoja pitää, nastarenkaita olen käyttänyt kunnes pintaa 4-5 milliä. Nyt aattelin kokeilla kitkoja ihan pienemmän melun toivossa.

Riippuu mielestäni täysin millaisissa olosuhteissa pääsääntöisesti tulee ajettua. Jos hyvin suolatuilla teillä/lumessa niin 4 milliä pidän itse hyvänä rajana mut jos jäällä pikkuteillä niin en uskaltaisi ajaa noin loppuun
 
Montako vuotta uskaltaa kitkoja pitää, nastarenkaita olen käyttänyt kunnes pintaa 4-5 milliä. Nyt aattelin kokeilla kitkoja ihan pienemmän melun toivossa.
Viime talven ajoin auton mukana tulleilla DOT13 ~4mm Conti kitkoilla,huomasin nyt syksyllä vasta katsoa DOT leimaa :D tilalle tuli Goodyearin kitkat.
Hyvin niilläkin ajeli hoidetuilla teillä,kun ei ole agressiivinen ajotyyli,liikennevaloissa vähän suti,mutta ajattelin että kitkojen ominaisuus,en ollut ennen kitkoilla ajellut.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli viime talvena kakkosautossa dot11 hakkapeliitat alla mutta ei niissä pitoa kyllä ollut juuri yhtään. Vuodessa tulee alle 5tkm niin ollut vähän huonolla rengastuksella.
 
Montako vuotta uskaltaa kitkoja pitää, nastarenkaita olen käyttänyt kunnes pintaa 4-5 milliä. Nyt aattelin kokeilla kitkoja ihan pienemmän melun toivossa.
Sanoisin että vaihtelee enemmän rengasmallikohtaisen keston ja kuskien kriteerien kuin rengastyypin mukaan, lähtökohtaisesti en näe, että tuon suhteen olisi kitkoilla ja nastoilla juuri systemaattista eroa.
 
Montako vuotta uskaltaa kitkoja pitää, nastarenkaita olen käyttänyt kunnes pintaa 4-5 milliä. Nyt aattelin kokeilla kitkoja ihan pienemmän melun toivossa.

Sanoisin, että niin kauan kuin pärjää. Itselläni oli vielä Nokian kitkoissa pintaa jäljellä ihan ok, mutta ne oli valmistettu jo 2010 joten vaihtui nyt uusiin Goodyeareihin. Kyllä noilla nyt vielä pärjäsi, etenkin kun on neliveto, mutta ehkä pito nyt ei enää paras mahdollinen ollut.
 
Sanoisin, että niin kauan kuin pärjää. Itselläni oli vielä Nokian kitkoissa pintaa jäljellä ihan ok, mutta ne oli valmistettu jo 2010 joten vaihtui nyt uusiin Goodyeareihin. Kyllä noilla nyt vielä pärjäsi, etenkin kun on neliveto, mutta ehkä pito nyt ei enää paras mahdollinen ollut.

Kyl mä omaan makuun näkisin että alkaa se lamelli olemaa jo sen verran kovettunu että neljä viide vuoden kohdilla alkaa ominaisuudet katoamaan.
 
Kai se pitäis uusia talvirenkaita katsella kun vanhat on DOT08 jotkut michelinin nastat :D ja viime talvena ei kyllä pitoja ollut enää yhtään vähänkään jäisemmällä tienpinnalla... Vähän kitkoja miettinyt, mutten sellaisilla ole koskaan ajanut. Kuitenkin puolet nastoista varmaan lentää tuon takatuupparin alla pois heti ekana talvena vaikka ihan rauhassa nykyään tuleekin ajeltua... Ainoa ongelma vaan, että kukkaroa ei liikaa ole ja 17" vanteet renkaille (pienempää ei mahdu alle), joten pitäisi jollain budjettirenkaalla päästä eteenpäin. Löytääköhän jollain max 500€ tuollaisia 225/45/R17 (tai 205/45/R17) renkaita joilla vielä ois ihan ok pito-ominaisuudet niin mistään vai onko tuo liikaa pyydetty. Ei nimittäin kiinnostais (eikä lompakkokaan anna periksi) pistää renkaisiin sitä lähes kolmasosaa auton nykyarvosta ja ostaa niitä premiumrenkaita reilulla 1000€...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom