Logiikka ontuu. Se että rengas on puolet vuodessa tekemisissä haitallisten olosuhteiden kanssa (loska ja vesi ei näitä ole, lika ja happi ovat) ei tarkoita, että ihan sama missä olosuhteissa toinen puoli vuodesta vietetään. Tottakai kannattaa optimoida ne säilytysolosuhteet, niin rengas kestää mahdollisimman monta käyttökautta.Ajat renkailla kurassa ja loskassa puoli vuotta mutta sitten se varastointi jossa on käytännössä vakioidut olosuhteet nousee ongelmaksi? Ei ne renkaat siinä noin viiden kauden aikana eli 2,5 vuodessa miksikään mene vaikka niitä ei ideaaliolosuhteissa säilytetä.
Ei missään hotellissa vaan omassa viileässä pihavarastossa.Minkälaisessa hotellissa sinun renkaasi sitten ovat tällä hetkellä?
Ensinnäkin, ei niitä renkaita parkissa auton allakaan kannata säilyttää kuukautta pitempään samassa asennossa. Toisekseen, auton alla se tyypillinen 400 kg paino kohdistuu about 2 dm^2 kokoiselle alalle renkaan suunniteltua käyttöpintaa, jonka pinnan sijainti normaalisti siis muuttuu vähän väliä. Jos renkaat on pinossa tankojen päällä, niin siinä voi olla 80 kg painoa varsin pienellä pinta-alalla, koska myös renkaan kylki on pyöreä. Jos rengaspino lepää kahden tangon päällä, niin kosketuspinta-ala voi olla esim. 4x2x5 cm = 0,4 dm^2. Laskennallinen paine 200 kg/dm2 on sama kuin auton alla, mutta säilytysaika ja paineen kohde tekee eron: puoli vuotta renkaan kylkeen vs. muutama viikko kulutuspintaan.Auton ollessa parkissa sulla on siinä useampi sata kiloa per rengas päällä painoa, ja olet huolissasi siitä että säilytyksessä rengas nojaa omalla painollaan kahteen tankoon?
En kyllä missään nimessä haluaisi säilyttää renkaitani puolta vuotta pinossa kyljellään tuolla lailla tankojen päällä. Se voi kyllä olla, että jos rengas on oman painonsa varassa pystyssä riittävän kokoisten tankojen päällä, niin mitään haittaa ei tule.