Talvirenkaat - yleisketju

Omasta mielestä noi kympit toimii paremmin asfaltilla kun vanhat kasit, menee vakaamman oloisesti. 2.5bar painetta ja corsa autona. Meluhan noissa on jonkinmoinen, sekin vähän asettunut kun 100km (vasta) ajanut.
 
Kellään hajua missä lämpötiloissa edellisen sivun Teknisk Världin testi on ajettu talviolosuhteiden osalta? Missasin jälleen kerran irtonumeron joka on pari viikkoa kerrallaan myynnissä, ja muutamasta harvasta kirjastosta on lainassa..
 
Kellään kokemuksia Nexenin kitkoista? Sellaiset saisi hyvään hintaan. Tässä testissäkin jättivät Michelinin uutuuskitkat sekä Bridgestonen taakseen 2020 Vi Bilagare Nordic Friction Winter Tyre Test - Tyre Reviews and Tests
Mielenkiintoiset nuo testinopeudet tuossa testissä:
Dry braking in meters. (80 - 5 km/h)
Wet braking in meters. (80 - 5 km/h)
Snow braking in meters. (35 - 5 km/h)
Ice braking in meters. (15 - 5 km/h)


Varsinkin tuo jäätesti tuntuu jotenkin oudon hiljaiselta.
 
Ehkä ne kuvittelee, että autolijat ovat sen verran fiksuja, että ajavat peilijäällä sillä nopeudella kuin syytä olisi?
 
Tai sitten käytössä on ollut joku budjettiluokan testirata, esim. 15 m pituudelta lunta ja 5 m jäätä, niin pakko ollut sovittaa nopeudet niin että varmasti pysähtyy sillä matkalla :)
 
Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa:hmm:
 
Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa:hmm:
Mihin autoon tulossa? Ei ilmeisesti ihan perus halvin, pienin tai kevein malli renkaan koosta päätellen. Sanoisin että 500e on kuitenkin ns niin "pieni" summa turvallisuudesta. Jopa näin tyhjätaskun silmin.
 
5 vuotta vanhat renkaat talveks, joo-o. No kukin arvottaa oman turvallisuutensa tietenki mutta itse skippaisin.
 
5 vuotta vanhat renkaat talveks, joo-o. No kukin arvottaa oman turvallisuutensa tietenki mutta itse skippaisin.
Mikähän on keskimääräinen renkaan ikä liikenteessä olevissa autoissa? Porukka ajelee keskimäärin niin vähän, että viisi vuotta lienee ihan normi-ikä talvirenkailla ja tällöin on kyse kuluneista renkaista.

Rengasratsioita pidetään vuosittain ja autoja katsastetaan talvirenkailla paljonkin, joten teoriassa olisi suht helppoa saada renkaiden keski-iästä suht kattavaa tietoa. Olisi ihan mielenkiintoista.
 
Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa:hmm:
Eiköhän ne käyvät ole, jos vain ovat asiallisesti säilötyt. Mutta sitähän ei voi varmuudella tietää.

1635321242679.png
 
Mikähän on keskimääräinen renkaan ikä liikenteessä olevissa autoissa? Porukka ajelee keskimäärin niin vähän, että viisi vuotta lienee ihan normi-ikä talvirenkailla ja tällöin on kyse kuluneista renkaista.

Rengasratsioita pidetään vuosittain ja autoja katsastetaan talvirenkailla paljonkin, joten teoriassa olisi suht helppoa saada renkaiden keski-iästä suht kattavaa tietoa. Olisi ihan mielenkiintoista.

Se vaan, että 5 vuoden päästä tollanen valmiiksi viisivuotias rinkula on sitten kymmenvuotias kulunut rinkula. Saattaa jäädä sieltä loppupäästä vuosi tai kaksi ajamatta jos muuttuvat ikääntyessään luistimiksi. Ite voisin laittaa tollaset ns. vanhempaa erää olevat kumit alle, jos tulisi paljon kilometrejä ja renkaat menisi muutenkin parin vuoden välein vaihtoon.
 
Ajaa kesällä loppuun jos talvi ei loppupäässä enää riitä.
 
Ai nastarenkailla kesän yli? Jos nyt kumminkin pidetään kesäkauden ne nastarenkaat siellä varastossa...
 
Oliko ne nastat mistä tää keskustelu viris, no ei niillä tietysti. Ellei nypi vanhana piikkejä pois ruuvarilla, kärsivällisyyttä kysyvää hommaa...
 
1632308560675.png


1632308532671.png


Vinkkinä ainakin PK-seudun kirjastokortin omaavat pääsevät elehteä lukemaan täältä:

GY UltraGrip 2 SoundComfortit oli muuten tehty Saksassa, TM testissä illman SC olevat näköjään Puolassa. Reffistä tuli myös paljon tuoreempi painos (3121) myös harvinaisemmassa koossa.
 
Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa:hmm:
Mulla tuli Blizzak DM V2 275/60-18 koossa ja sama juttu, eli kustansi 550 €/ sarja. Ei nää kyllä miltään koppuroilta tunnu ajellessa, kun on jo 5000 km takana. Taisi tuossa tulla jo alle puoleen hintaan nuo alle, kun alunperin R3:ia piti hakea.
 
Tulipaha testattua tilaamista Virosta. Renkaat24:sta Michelin x ice snowt koossa 225/50 r17. Aiemmin tilannu 1001renkaista Goodyearin kitkat niin kokeillaa Misukkaa toiseen autoon.
 
Mikähän on keskimääräinen renkaan ikä liikenteessä olevissa autoissa? Porukka ajelee keskimäärin niin vähän, että viisi vuotta lienee ihan normi-ikä talvirenkailla ja tällöin on kyse kuluneista renkaista.
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.
Kyseisen auton kesärenkaat ovat vuodelta 2015.

Itse taas töppäsin kesällä, niin oli pakko ostaa kaksi uutta rengasta. Edessä siis 0521 olevat kesärenkaat vielä alla ja takana joku 4815 leimalla. Hyvät ovat olleet.
Talvirenkaat täyttävät juuri 10 vuotta. Tarkemmin ottaen Continentalit ovat 8 vuotta ja Nordmannit 10 vuotta. Näillä menee tämä talvi, riippuu mitä katsastuksesta löytyy.
Auto kun on todennäköisesti menossa paaliin öljynkulutuksen vuoksi kuitenkin -> mitään järkeä panostaa hirveämmin mihinkään. Kiinnittää huomiota ajotapaan.
Viime talvena ajoin sivutien sivutiellä ja pito oli niin olematon että jäiseen alamäkeen tultaessa vauhtia oli just ja just 20kmh.
Kaupunkikäytössä hyvät.

Sama myös kaveripiirissä: eräällä vuoden 2008 auto ja sillä pääosin ajettu kesäisin. Nastat edelleen joltain vuodelta 2008.

Näin me köyhät duunarit toimitaan. Io-techin käyttäjien keskimääräinen vuosipalkka kuitenkin taitaa olla 50 000 euron luokassa niin ei paljoa paina uusien renkaiden osto.
 
Nyt on 205/55/16 94XL Goodyearin Ultra grip ice 2:t vaihdettu alle, ensituntuma on että ovat ainakin hiljaiset ja todella mukavat ajaa verrattuna kesärenkaina olleisiin jo kovettuneisiin 225/45/17 Sava Intensa 2 UHP renkaisiin.
Saa nähdä sitten miten toimivat talvisemmissa olosuhteissa kunhan talvi joskus viimein tulee tänne Espooseen saakka.
 
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.
Kyseisen auton kesärenkaat ovat vuodelta 2015.

Itse taas töppäsin kesällä, niin oli pakko ostaa kaksi uutta rengasta. Edessä siis 0521 olevat kesärenkaat vielä alla ja takana joku 4815 leimalla. Hyvät ovat olleet.
Talvirenkaat täyttävät juuri 10 vuotta. Tarkemmin ottaen Continentalit ovat 8 vuotta ja Nordmannit 10 vuotta. Näillä menee tämä talvi, riippuu mitä katsastuksesta löytyy.
Auto kun on todennäköisesti menossa paaliin öljynkulutuksen vuoksi kuitenkin -> mitään järkeä panostaa hirveämmin mihinkään. Kiinnittää huomiota ajotapaan.
Viime talvena ajoin sivutien sivutiellä ja pito oli niin olematon että jäiseen alamäkeen tultaessa vauhtia oli just ja just 20kmh.
Kaupunkikäytössä hyvät.

Sama myös kaveripiirissä: eräällä vuoden 2008 auto ja sillä pääosin ajettu kesäisin. Nastat edelleen joltain vuodelta 2008.

Näin me köyhät duunarit toimitaan. Io-techin käyttäjien keskimääräinen vuosipalkka kuitenkin taitaa olla 50 000 euron luokassa niin ei paljoa paina uusien renkaiden osto.

Ne testien paskimmatkin kiinalaiset voittaa moneen kertaan 10v nordmanit nim. kokemusta oli edellisessä autossa, pintaa oli ja nastoja, mutta ei pitoa ja se jyrinä vaati peltorit päähän. Itse löysin lappi-jää ahmat uutena tori.fi 150e + rengastyöt pärjäsi mainiosti viime talven. Nastat tallella keväällä ja meni auton mukana. Peruskoossa ei varmaan hirveitä maksa.
 
Nastat vaihdettu alle--tulkoon talvi (=lämpöä riittää tammikuulle saakka ja ylikin?)! Tänä vuonna päätin vaihtaa ajoissa. Kilometrejä tulee sen verran vähän, ettei sen säästön takia viitsi odotella pakkasia ja räntäsateita. Huomattavasti mukavampaa tuo kesärenkaiden pesukin näillä keleillä kuin pikku pakkasilla. Mites muut etelä-suomalaiset? Annatteko kelien yllättää taas? :-D
 
Viimeksi muokattu:
Nastat vaihdettu alle--tulkoon talvi (=lämpöä riittää tammikuulle saakka ja ylikin?)! Tänä vuonna päätin vaihtaa ajoissa. Kilometrejä tulee sen verran vähän, ettei sen säästön takia viitsi odotella pakkasia ja räntäsateita. Huomattavasti mukavampaa tuo kesärenkaiden pesukin näillä keleillä kuin pikku pakkasilla. Mites muut etelä-suomalaiset? Annatteko kelien yllättää taas? :-D

2vk kuunnellu mooseksen aikaisten nastojen ropinaa 95db sisällä melu n.100kmh vauhdissa, 3 pv ehdin ajamaan ja tilasin uudet kitkarenkaat 225/45/17 olikoha 400€ asennettuna maxxis jotain. Jos ne saapuisi ens viikolla.
 
@Sir Lancelot Jeps, mitä yhden ei ketjuun kuuluvan rengasliikkeen työntekijän yms... kanssa juttelin, niin hän suosittelee jopa nykyisin Kiinalaisia renkaita, jos halpoja etsii. Eipä tänä päivänä enään edes kannata henkilöautoon ostaa pinnattuja renkaita, kun saat Kiinalaiset aivan uudet samaan hintaan nykyisin. Monelle jäänyt huono maku takavuosilta pinnatuista. Ja ovat niin menneet ohi laadussa
 
Nastat vaihdettu alle--tulkoon talvi (=lämpöä riittää tammikuulle saakka ja ylikin?)! Tänä vuonna päätin vaihtaa ajoissa. Kilometrejä tulee sen verran vähän, ettei sen säästön takia viitsi odotella pakkasia ja räntäsateita. Huomattavasti mukavampaa tuo kesärenkaiden pesukin näillä keleillä kuin pikku pakkasilla. Mites muut etelä-suomalaiset? Annatteko kelien yllättää taas? :-D
Kesärenkailla mennään ja kitkat tulee alle sitten, kun sää näyttää siltä. Taitaa olla ulkona lähemmäs 10 astetta juuri nyt :) Voi hyvinkin käydä niin, että talvirengasaika alkaa vasta joulukuussa, mutta pääsääntöisesti kyllä marraskuun puolivälissä/lopulla tullut vaihdettua, aiempina vuosinahan se oli pakkokin.
 
Monelle jäänyt huono maku takavuosilta pinnatuista. Ja ovat niin menneet ohi laadussa

pari-muutama vuosi sitten ostin yhdet uudet pinnatut. oli aivan käsittämättömän painavat ja kovat jo uutena. Ei ole sitten edes tullut laitettua vanteelle...

ja kerran yksi auto kuulosti aivan siltä kuin olisi pyöränlaakeri rikki. olin aivan varma että onkin. No se korjautui sillä kun vaihtoi ne ÄSSÄt pois alta oikeisiin renkaisiin.
 
Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.

Edit.
Äääh, ei se vaihtopakko ollutkaan päivämäärään sidottu, vaan 1.11 jälkeen pitää olla talvirenkaat, jos keli sitä edellyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.

Tuosta voi vetää aivan eri johtopäätöksen:


Uuden 1. kesäkuuta 2021 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Renkaiden vaihto kannattaa ajoittaa aina vallitsevien olosuhteiden, oman ajotarpeen ja aikataulujen mukaan. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin.
Voit vaihtaa kesärenkaisiin 31 maaliskuuta jälkeen.
 
Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.
Haluatko korjata mutuilun...
 
Uuden 1. kesäkuuta 2021 voimaantulleen...
Päivä ja kuu oikein. Vuosi tosin oli jo 2020 kun muutos tapahtui.


Itsellä oli viikko sitten michelinit alla yhden viikonlopun verran kun ensin arkena satoi useita päiviä vettä, loppuviikosta keli meni pakkaselle ja viikonloppuna sade muuttui lumeksi. Ei tohtinut lähteä ajamaan toistasataa kilometriä kesärenkailla. Seuraavan viikon alku olikin taas pelkkää plussaa niin vaihdoin takaisin kesärenkaisiin kun turha nastoilla tuolla on ajella. Ja nytkin säät lupailee +7 koko viikoksi eli ei vielä ole tarvetta talvirenkaille (ei ainakaan täällä, jossain muualla sitten toisin).
 
Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.
Juuri kelien mukaan täytyy vaihtaakin. Ja 10.11. mennessä olisi alin +2°C (täällä). Eli vesisadetta vaan tiedossa.

Ei siis kiirettä vaihtaa, vaikka itsehän ehdin jo.
 
Näistäkin "pitäiskö/eikö pitäis" kohkailuista säästyisi kitkarenkailla. Eikä tule eteen "sitä" aamua kun säätiedotukset ovat lupailleet mahdollisesti kylmenevää ja sateen arvioidaan tulevan vielä räntänä ja heräät aamulla päätettyäsi eilen vaihtaa tänään illalla nastat alle katsellen kolmen, neljän sentin lumivaippaa pihalla.
 
Ja kun asiaa oikein hiljentyy pohtimaan; mitä ideaa on jyrrätä suurin osa niiden piikkirenkaiden käyttöiästä siltikin paljailla, märillä, suolatuilla, mutta useimmiten ihan kuivilla kestopäällysteillä?

Ei. Mitään.

Ja jos joku sanoo ambulanssit sitä ja tätä niin suuri enemmistö kulkijoista ei ole hälytysajoneuvoja. Meidän muiden ei tarvitse, eikä se muuta mitään jos heidät jätetään poikkeukseksi sääntöön. Mutta jos enemmistö muuttuu, tapahtuu muutoksia.
 
Kitkat alla jo 8 vuotta putkeen. En kyllä pysty enää muita edes harkitsemaan hiljaisuuden ja mukavuuden takia.
Eikö nuo ole jo aika kovat ;) Noh, huonosta vitsistä riippumatta itselle oli iso yllätys kuinka hiljaiset kitkarenkaat OIKEASTI ovat. Hirvittävä ero jopa kesärenkaisiin!
 
Eikö nuo ole jo aika kovat ;) Noh, huonosta vitsistä riippumatta itselle oli iso yllätys kuinka hiljaiset kitkarenkaat OIKEASTI ovat. Hirvittävä ero jopa kesärenkaisiin!
Ei sovi kuitenkaan yleistää. Edelliset Dunlop Grandtrekit ja vähän nykyiset Nokian R2 kitkatkin vollottavat moottoritienopeuksissa. Vähän kuin jollain maastorenkaalla ajaisi mutta tietysti huomattavasti lievempi ääni.
 
Juuri kelien mukaan täytyy vaihtaakin. Ja 10.11. mennessä olisi alin +2°C (täällä). Eli vesisadetta vaan tiedossa.

Ei siis kiirettä vaihtaa, vaikka itsehän ehdin jo.
Ok, muistin kyllä että laki muuttui, mutta ensimmäinen aiheesta löytynyt uutisartikkeli sanoi juuri, että talvirenkaita pitää käyttää 1.11 lähtien. Oli siis virheellisesti kirjoitettu uutinen, tai vähintään harhaanjohtava klikkiotsikko ja menin halpaan.

Minäkin vaihdoin jo renkaat, kun pari viikkoa sitten se oli oikeastikin kelien puolesta pakollista. Nyt on sitten taas kesäkelit päällä.
 
Ok, muistin kyllä että laki muuttui, mutta ensimmäinen aiheesta löytynyt uutisartikkeli sanoi juuri, että talvirenkaita pitää käyttää 1.11 lähtien. Oli siis virheellisesti kirjoitettu uutinen, tai vähintään harhaanjohtava klikkiotsikko ja menin halpaan.

Minäkin vaihdoin jo renkaat, kun pari viikkoa sitten se oli oikeastikin kelien puolesta pakollista. Nyt on sitten taas kesäkelit päällä.
Kitkarenkaissa huomaan olevan sen hyvän puolen, että renkaanvaihtoa ei tarvitse stressata vaan tulee vaihdettua hyvissä ajoin lokakuussa kun ilmat ovat pudonneet pidemmäksi aikaa alle sen 10 asteen.
 
Kitkarenkaissa huomaan olevan sen hyvän puolen, että renkaanvaihtoa ei tarvitse stressata vaan tulee vaihdettua hyvissä ajoin lokakuussa kun ilmat ovat pudonneet pidemmäksi aikaa alle sen 10 asteen.
Joo, tuo on kitkojen hyviä puolia. Toisaalta ei nastoista tarvitse stressata sen kummemmin, mikäli sitten nastojen rapina ei aiheuta sellaista efektiä. Siitäkin pääsee eroon vaihtamalla autoon, jossa on kunnollinen äänieristys. Urissa ajetaan pääosin puhtaalla asfaltilla talvellakin, joten kulumisen kannalta aika se ja sama missä vaiheessa renkaat vaihtaa.

Minulla on ollut autoissa molempia, mutta omat ajot ovat usein sellaisilla alueilla, että turvallisuuden vuoksi olen päätynyt nastoihin. Tästä ei tarvitse alkaa vääntämään tässä ketjussa enempää, eli kyse on vain omiin kokemuksiin perustuvasta valinnasta ja lisäksi tuolle keskustelulle on omakin ketjunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Nastarenkaitten ropinan määrä vaimenee kun hankkii näitä uudempia pienillä nastoilla nastoitettuja renkaita. Sanomattakin selvää että iso kokoinen nasta ropsottaa kuuluvammin kuin pienempi. Omassa autossa kuuli hyvin kun contin ic2 ropisteli tietä, mutta michelinin north 4 ei enää kuulunutkaan sisälle.
 
Nastarenkaitten ropinan määrä vaimenee kun hankkii näitä uudempia pienillä nastoilla nastoitettuja renkaita. Sanomattakin selvää että iso kokoinen nasta ropsottaa kuuluvammin kuin pienempi. Omassa autossa kuuli hyvin kun contin ic2 ropisteli tietä, mutta michelinin north 4 ei enää kuulunutkaan sisälle.
Misukka tuntunut olevan pidoltaankin erinomainen.
 
Misukka tuntunut olevan pidoltaankin erinomainen.

On aivan paska rengas asvaltilla ja märällä asvaltilla. Hakkapeliitta 8:t ovat huomattavasti paremmat. Lisäksi ominaisuudet loskassa häviää Nokialaiselle, Michelinin renkaan kuvio tuntuu menevän tukkoon hyvin helposti vs Hakkapeliitta 8.

Ovat kyllä hiljaiset, jäällä erinomaiset. Olisi kuitenkin pitänyt ostaa taas Nokialaiset, ehkä Hakkapeliitta 10:t.

Toki ominaisuudet kuivalla/märällä asvaltilla eivät ole talvirenkaassa niin tärkeät, mutta näissäkin olosuhteissa joutuu talvirenkailla ajelemaan. Nuo loskakelien ominaisuudet myös mietityttää, kun alkavat suolaamaan lumia eivätkä auraa kunnolla.
 
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.
Kyseisen auton kesärenkaat ovat vuodelta 2015.

Itse taas töppäsin kesällä, niin oli pakko ostaa kaksi uutta rengasta. Edessä siis 0521 olevat kesärenkaat vielä alla ja takana joku 4815 leimalla. Hyvät ovat olleet.
Talvirenkaat täyttävät juuri 10 vuotta. Tarkemmin ottaen Continentalit ovat 8 vuotta ja Nordmannit 10 vuotta. Näillä menee tämä talvi, riippuu mitä katsastuksesta löytyy.
Auto kun on todennäköisesti menossa paaliin öljynkulutuksen vuoksi kuitenkin -> mitään järkeä panostaa hirveämmin mihinkään. Kiinnittää huomiota ajotapaan.
Viime talvena ajoin sivutien sivutiellä ja pito oli niin olematon että jäiseen alamäkeen tultaessa vauhtia oli just ja just 20kmh.
Kaupunkikäytössä hyvät.

Sama myös kaveripiirissä: eräällä vuoden 2008 auto ja sillä pääosin ajettu kesäisin. Nastat edelleen joltain vuodelta 2008.

Näin me köyhät duunarit toimitaan. Io-techin käyttäjien keskimääräinen vuosipalkka kuitenkin taitaa olla 50 000 euron luokassa niin ei paljoa paina uusien renkaiden osto.

Keskiluokkaiset uudet talvirenkaat saa alle muutamalla satasella. Muutaman vuoden vanhoja käytettyjäkin renkaita saa halvimmillaan muutamalla kympillä alle. Mielestäni vähän erikoista todeta että jäisellä kelillä pito on olematonta, mutta kaupungissa pärjää kuitenkin?

Kunnolliset talvirenkaat ovat melkoisen halpa henkivakuutus niin itselle kuin muillekin tienkäyttäjille.
 
Viikonloppuna talvirenkaat meni alle koska kesärenkaat oli jo loppumetreillään ja aamuisin täällä etelä-savo/keski-suomi -akselilla voi jo olla lunta/liukasta vaikka päivällä vielä plussalla ollaankin. Ranskiksen mukana tuli Nokian 8:t koossa 225/60-16, pintaa ainakin alkavaksi talveksi eli n. 20tkm matkalle. Yllättävän hiljaiset tai sitten tuo C5 vain vaimentaa äänen hyvin, vieno nastojen ujellus alkaa kuulua vasta hollin matkaa laittomilla (talvi)nopeuksilla. Ohjaustuntuma (jos sellaisesta nyt voi C5:n kohdalla puhua :rofl:) on kevyt mutta menee kyllä yllättävän vakaasti ilman suurempia tarpeita paimentaa. Ajellaan nyt nuo vaihtokuntoon, mutta seuraava talvikierros on kyllä sitten luultavasti taas nastaton kuten puolenkymmentä aiempaakin.
 
Ja kun asiaa oikein hiljentyy pohtimaan; mitä ideaa on jyrrätä suurin osa niiden piikkirenkaiden käyttöiästä siltikin paljailla, märillä, suolatuilla, mutta useimmiten ihan kuivilla kestopäällysteillä?

Ei. Mitään.

Ja jos joku sanoo ambulanssit sitä ja tätä niin suuri enemmistö kulkijoista ei ole hälytysajoneuvoja. Meidän muiden ei tarvitse, eikä se muuta mitään jos heidät jätetään poikkeukseksi sääntöön. Mutta jos enemmistö muuttuu, tapahtuu muutoksia.
Lähes kaikki kyllä varmaan pärjäisi kitkoilla ainakin pk-seudulla mutta ongelmaksi muodostuu se että moottoritiellä täytyy paahtaa 120-130 km/h lasissa kelissä kuin kelissä. Valta osa ihmisistä ei omista luuloistaan huolimatta ole keskimääräistä parempia vaan heikompia kuskeja valitettavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 542
Viestejä
4 613 145
Jäsenet
75 865
Uusin jäsen
no_one

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom