Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiintoiset nuo testinopeudet tuossa testissä:Kellään kokemuksia Nexenin kitkoista? Sellaiset saisi hyvään hintaan. Tässä testissäkin jättivät Michelinin uutuuskitkat sekä Bridgestonen taakseen 2020 Vi Bilagare Nordic Friction Winter Tyre Test - Tyre Reviews and Tests
Mihin autoon tulossa? Ei ilmeisesti ihan perus halvin, pienin tai kevein malli renkaan koosta päätellen. Sanoisin että 500e on kuitenkin ns niin "pieni" summa turvallisuudesta. Jopa näin tyhjätaskun silmin.Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa
Lexus RX400hMihin autoon tulossa? Ei ilmeisesti ihan perus halvin, pienin tai kevein malli renkaan koosta päätellen. Sanoisin että 500e on kuitenkin ns niin "pieni" summa turvallisuudesta. Jopa näin tyhjätaskun silmin.
No, ei kevein auto. Kyselitkö olisiko muilla ns laatumerkeillä vastaavaa satsia uudemmalla paistoajalla? Ja tuo koko on ymmärtääkseni yleisempi ja yleisempi joten outoa etteivät ole menneet.Lexus RX400h
Mikähän on keskimääräinen renkaan ikä liikenteessä olevissa autoissa? Porukka ajelee keskimäärin niin vähän, että viisi vuotta lienee ihan normi-ikä talvirenkailla ja tällöin on kyse kuluneista renkaista.5 vuotta vanhat renkaat talveks, joo-o. No kukin arvottaa oman turvallisuutensa tietenki mutta itse skippaisin.
Eiköhän ne käyvät ole, jos vain ovat asiallisesti säilötyt. Mutta sitähän ei voi varmuudella tietää.Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa
Mikähän on keskimääräinen renkaan ikä liikenteessä olevissa autoissa? Porukka ajelee keskimäärin niin vähän, että viisi vuotta lienee ihan normi-ikä talvirenkailla ja tällöin on kyse kuluneista renkaista.
Rengasratsioita pidetään vuosittain ja autoja katsastetaan talvirenkailla paljonkin, joten teoriassa olisi suht helppoa saada renkaiden keski-iästä suht kattavaa tietoa. Olisi ihan mielenkiintoista.
Vinkkinä ainakin PK-seudun kirjastokortin omaavat pääsevät elehteä lukemaan täältä:
E-kirjasto | helmet.fi
Varaa ja lainaa aineistoa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjastoista kätevästi verkossa. Tutustu kirjaston palveluihin ja hyödynnä kirjaston laajaa kirjojen, elokuvien ja muiden sisältöjen valikoimaa.www.helmet.fi
Mulla tuli Blizzak DM V2 275/60-18 koossa ja sama juttu, eli kustansi 550 €/ sarja. Ei nää kyllä miltään koppuroilta tunnu ajellessa, kun on jo 5000 km takana. Taisi tuossa tulla jo alle puoleen hintaan nuo alle, kun alunperin R3:ia piti hakea.Mitä mieltä olette, 235/55R18 Continental ice2 Suv, rengasliikkeellä olisi tarjolla dot4817 paistopäivällä noin puoleen hintaan?
Yleensähän sanotaan että hyvin varastoituna säilyvät ominaisuuksiltaan uudenveroisina 5 vuotta.
Melkein 500e säästäisi noissa
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.Mikähän on keskimääräinen renkaan ikä liikenteessä olevissa autoissa? Porukka ajelee keskimäärin niin vähän, että viisi vuotta lienee ihan normi-ikä talvirenkailla ja tällöin on kyse kuluneista renkaista.
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.
Kyseisen auton kesärenkaat ovat vuodelta 2015.
Itse taas töppäsin kesällä, niin oli pakko ostaa kaksi uutta rengasta. Edessä siis 0521 olevat kesärenkaat vielä alla ja takana joku 4815 leimalla. Hyvät ovat olleet.
Talvirenkaat täyttävät juuri 10 vuotta. Tarkemmin ottaen Continentalit ovat 8 vuotta ja Nordmannit 10 vuotta. Näillä menee tämä talvi, riippuu mitä katsastuksesta löytyy.
Auto kun on todennäköisesti menossa paaliin öljynkulutuksen vuoksi kuitenkin -> mitään järkeä panostaa hirveämmin mihinkään. Kiinnittää huomiota ajotapaan.
Viime talvena ajoin sivutien sivutiellä ja pito oli niin olematon että jäiseen alamäkeen tultaessa vauhtia oli just ja just 20kmh.
Kaupunkikäytössä hyvät.
Sama myös kaveripiirissä: eräällä vuoden 2008 auto ja sillä pääosin ajettu kesäisin. Nastat edelleen joltain vuodelta 2008.
Näin me köyhät duunarit toimitaan. Io-techin käyttäjien keskimääräinen vuosipalkka kuitenkin taitaa olla 50 000 euron luokassa niin ei paljoa paina uusien renkaiden osto.
Nastat vaihdettu alle--tulkoon talvi (=lämpöä riittää tammikuulle saakka ja ylikin?)! Tänä vuonna päätin vaihtaa ajoissa. Kilometrejä tulee sen verran vähän, ettei sen säästön takia viitsi odotella pakkasia ja räntäsateita. Huomattavasti mukavampaa tuo kesärenkaiden pesukin näillä keleillä kuin pikku pakkasilla. Mites muut etelä-suomalaiset? Annatteko kelien yllättää taas? :-D
Kesärenkailla mennään ja kitkat tulee alle sitten, kun sää näyttää siltä. Taitaa olla ulkona lähemmäs 10 astetta juuri nyt Voi hyvinkin käydä niin, että talvirengasaika alkaa vasta joulukuussa, mutta pääsääntöisesti kyllä marraskuun puolivälissä/lopulla tullut vaihdettua, aiempina vuosinahan se oli pakkokin.Nastat vaihdettu alle--tulkoon talvi (=lämpöä riittää tammikuulle saakka ja ylikin?)! Tänä vuonna päätin vaihtaa ajoissa. Kilometrejä tulee sen verran vähän, ettei sen säästön takia viitsi odotella pakkasia ja räntäsateita. Huomattavasti mukavampaa tuo kesärenkaiden pesukin näillä keleillä kuin pikku pakkasilla. Mites muut etelä-suomalaiset? Annatteko kelien yllättää taas? :-D
Monelle jäänyt huono maku takavuosilta pinnatuista. Ja ovat niin menneet ohi laadussa
Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.
Uuden 1. kesäkuuta 2021 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Renkaiden vaihto kannattaa ajoittaa aina vallitsevien olosuhteiden, oman ajotarpeen ja aikataulujen mukaan. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin.
Voit vaihtaa kesärenkaisiin 31 maaliskuuta jälkeen.
Haluatko korjata mutuilun...Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.
Päivä ja kuu oikein. Vuosi tosin oli jo 2020 kun muutos tapahtui.Uuden 1. kesäkuuta 2021 voimaantulleen...
Juuri kelien mukaan täytyy vaihtaakin. Ja 10.11. mennessä olisi alin +2°C (täällä). Eli vesisadetta vaan tiedossa.Yllättävän paljon näkyy liikenteessä vielä autoja kesärenkailla, vaikka laki taitaa nykyään sanoa, että 1.11 lähtien alla pitää olla talvirenkaat. Ei sillä, että kelien puolesta olisi kiirettä, mutta silti.
Eikö nuo ole jo aika kovat Noh, huonosta vitsistä riippumatta itselle oli iso yllätys kuinka hiljaiset kitkarenkaat OIKEASTI ovat. Hirvittävä ero jopa kesärenkaisiin!Kitkat alla jo 8 vuotta putkeen. En kyllä pysty enää muita edes harkitsemaan hiljaisuuden ja mukavuuden takia.
Ei sovi kuitenkaan yleistää. Edelliset Dunlop Grandtrekit ja vähän nykyiset Nokian R2 kitkatkin vollottavat moottoritienopeuksissa. Vähän kuin jollain maastorenkaalla ajaisi mutta tietysti huomattavasti lievempi ääni.Eikö nuo ole jo aika kovat Noh, huonosta vitsistä riippumatta itselle oli iso yllätys kuinka hiljaiset kitkarenkaat OIKEASTI ovat. Hirvittävä ero jopa kesärenkaisiin!
Ok, muistin kyllä että laki muuttui, mutta ensimmäinen aiheesta löytynyt uutisartikkeli sanoi juuri, että talvirenkaita pitää käyttää 1.11 lähtien. Oli siis virheellisesti kirjoitettu uutinen, tai vähintään harhaanjohtava klikkiotsikko ja menin halpaan.Juuri kelien mukaan täytyy vaihtaakin. Ja 10.11. mennessä olisi alin +2°C (täällä). Eli vesisadetta vaan tiedossa.
Ei siis kiirettä vaihtaa, vaikka itsehän ehdin jo.
Kitkarenkaissa huomaan olevan sen hyvän puolen, että renkaanvaihtoa ei tarvitse stressata vaan tulee vaihdettua hyvissä ajoin lokakuussa kun ilmat ovat pudonneet pidemmäksi aikaa alle sen 10 asteen.Ok, muistin kyllä että laki muuttui, mutta ensimmäinen aiheesta löytynyt uutisartikkeli sanoi juuri, että talvirenkaita pitää käyttää 1.11 lähtien. Oli siis virheellisesti kirjoitettu uutinen, tai vähintään harhaanjohtava klikkiotsikko ja menin halpaan.
Minäkin vaihdoin jo renkaat, kun pari viikkoa sitten se oli oikeastikin kelien puolesta pakollista. Nyt on sitten taas kesäkelit päällä.
Joo, tuo on kitkojen hyviä puolia. Toisaalta ei nastoista tarvitse stressata sen kummemmin, mikäli sitten nastojen rapina ei aiheuta sellaista efektiä. Siitäkin pääsee eroon vaihtamalla autoon, jossa on kunnollinen äänieristys. Urissa ajetaan pääosin puhtaalla asfaltilla talvellakin, joten kulumisen kannalta aika se ja sama missä vaiheessa renkaat vaihtaa.Kitkarenkaissa huomaan olevan sen hyvän puolen, että renkaanvaihtoa ei tarvitse stressata vaan tulee vaihdettua hyvissä ajoin lokakuussa kun ilmat ovat pudonneet pidemmäksi aikaa alle sen 10 asteen.
Misukka tuntunut olevan pidoltaankin erinomainen.Nastarenkaitten ropinan määrä vaimenee kun hankkii näitä uudempia pienillä nastoilla nastoitettuja renkaita. Sanomattakin selvää että iso kokoinen nasta ropsottaa kuuluvammin kuin pienempi. Omassa autossa kuuli hyvin kun contin ic2 ropisteli tietä, mutta michelinin north 4 ei enää kuulunutkaan sisälle.
Misukka tuntunut olevan pidoltaankin erinomainen.
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.
Kyseisen auton kesärenkaat ovat vuodelta 2015.
Itse taas töppäsin kesällä, niin oli pakko ostaa kaksi uutta rengasta. Edessä siis 0521 olevat kesärenkaat vielä alla ja takana joku 4815 leimalla. Hyvät ovat olleet.
Talvirenkaat täyttävät juuri 10 vuotta. Tarkemmin ottaen Continentalit ovat 8 vuotta ja Nordmannit 10 vuotta. Näillä menee tämä talvi, riippuu mitä katsastuksesta löytyy.
Auto kun on todennäköisesti menossa paaliin öljynkulutuksen vuoksi kuitenkin -> mitään järkeä panostaa hirveämmin mihinkään. Kiinnittää huomiota ajotapaan.
Viime talvena ajoin sivutien sivutiellä ja pito oli niin olematon että jäiseen alamäkeen tultaessa vauhtia oli just ja just 20kmh.
Kaupunkikäytössä hyvät.
Sama myös kaveripiirissä: eräällä vuoden 2008 auto ja sillä pääosin ajettu kesäisin. Nastat edelleen joltain vuodelta 2008.
Näin me köyhät duunarit toimitaan. Io-techin käyttäjien keskimääräinen vuosipalkka kuitenkin taitaa olla 50 000 euron luokassa niin ei paljoa paina uusien renkaiden osto.
Lähes kaikki kyllä varmaan pärjäisi kitkoilla ainakin pk-seudulla mutta ongelmaksi muodostuu se että moottoritiellä täytyy paahtaa 120-130 km/h lasissa kelissä kuin kelissä. Valta osa ihmisistä ei omista luuloistaan huolimatta ole keskimääräistä parempia vaan heikompia kuskeja valitettavasti.Ja kun asiaa oikein hiljentyy pohtimaan; mitä ideaa on jyrrätä suurin osa niiden piikkirenkaiden käyttöiästä siltikin paljailla, märillä, suolatuilla, mutta useimmiten ihan kuivilla kestopäällysteillä?
Ei. Mitään.
Ja jos joku sanoo ambulanssit sitä ja tätä niin suuri enemmistö kulkijoista ei ole hälytysajoneuvoja. Meidän muiden ei tarvitse, eikä se muuta mitään jos heidät jätetään poikkeukseksi sääntöön. Mutta jos enemmistö muuttuu, tapahtuu muutoksia.