Onko sinulla lähtenyt takapää autosta yhtäkkiä sivulle? Kun on paremmat renkaat edessä, niin tuo irtoaminen tapahtuu salamannopeasti. Minäkin yritin tuolloin kuluttaa renkaita tasaisesti ja laitoin paremmat eteen. Sitä yrittää vastaohjausta tietysti ja vastaohjaus tulee liian voimakkaasti, kun on se kauhusekuntti. Auto lähtee heijaavaan liikkeeseen perä edestakaisin vispaten.
Tämä tarina sattui 70-luvun lopulla ja silloin autotkin olivat erilaisia, ei ollut mitään nykyistä tekniikkaa luistonestoineen.
Tuon jälkeen kyllä olen laittanut huonommat renkaat eteen, tosin olen jättänyt rengastyöt rengasliikkeille/huoltamoille lähes kymmenen viime vuoden ajan.
Voin taas kerran todeta, että kantapääkokemusta ei voita mikään, turha väitellä asiasta sellaisten kanssa, jotka eivät itse ole kokeneet tuollaista kauhukokemusta, valjeni oli vielä kyydissä ja säikähti myöskin pahanpäiväisesti.
Kokemus oli samanlainen, kuin takavetoisessa autossa jarruttaisi sohjokelillä, auto lähtee kahva edellä luistelemaan. Siis tolloinen takavetoinen 70/80 luvun taitteessa. Nykyisissä takavetoisissahan on tuo luistonesto ja tuolloinkin 50/50 painopisteen omaavilla takavetoisilla ei ollut hätää. Itselläkin oli 80-luvun puolella Volvo 343 DL remmiveto, jolla oli ihan hyvä ajaa talvella.