Talvirenkaat - yleisketju

Tähän asti aina pöristellyt nastoilla talvet mutta nyt tuli hankittua Nokian R2 kitkat.
Saas nähdä miten hyvin sitä tiellä pysyy.
Nuo liikkeelle lähdöt tässä eniten jänskättää, montako kertaa sitä on jumissa jäisessä kohdassa tuolla vajaavetoisella fordin romulla.

No, kahtotaan.

Kannattaa ainakin painetta laittaa ihan reilusti, 215/50 R17 kokoisiin piti laittaa ~2,7bar ettei rengas ollut mahdottoman löysä ajaa. Hyvin kyllä pitivät pahimmissakin jäisissä paikoissa ja olivat todella hiljaiset.
 
Viime talveksi tuli laitettua autoon Goodyearin Ultra grip ice 2-kitkarenkaat ja olen kyllä todella tyytyväinen. Erinomainen pito kaikissa olosuhteissa ja hyvät ajettavat. Kertaakaan talven aikana ei ollut sellaista keliä jossa olisi ollut niin liukasta, että olisi jotenkin erityisesti varottava. Ajelen kuitenkin paljon soratiellä joka on monesti kevättalvella kuperassa pelilijäässä jonka päällä virtaa vettä. Yksikään aiempi kokeilemani renkas (Michelin X-ice kitka ja Nokian Hakkapeliitta 7 nasta) ei ole selvinnyt kunnialla noista oloista.

Tänä talvena sitten selviää, onko pito heikentynyt kesän aikana vai ei. Eipä nuo paljoa ainakaan silmämääräisesti ole kuluneet.
 
Tilasin tuollaiset Hankookin i´pike RS W419 kumit. Nastojahan näissä ei näköjään ole vaikka nastarenkaina myydään. Vittu sentään.

Kaveri tilasi viime syksynä kumit eteläisestä naapurista,(en mainitse myyjää enkä rengasmerkkiä koska en muista satavarmasti) tulivat ilman nastoja myös.
Vei renkaat paikalliseen puljuun joka myös valmistaa uusiorenkaita nastoitettavaksi,ei maksanut ihan mansikoita.
Voi olla että isot tunnetuimmat myymäläketjut ei enää nastoita itse koska merkkirenkaat on tehdasnastoitettuja yleensä.(?)
 
Harmaata syyspäivää vain kaikille.

Onko ainut järkevä paikka tilata perheen vanhaan kakkosautoon lyhyen matkan kyläpyöritykseen talvirenkaat virunmaalta kokoluokassa 175/70R13? En siis hae sitä pitävintä seinää kiipeävää rengasta, ennemminkin super edullista, ratilla ja polkimilla yritetään korvailla renkaan puutteet.

Alkaa olemaan hivenen harvinaisempi koko jo tänä päivänä.

Ainakin edullinen vaihtoehto.
Riippuen vähän miten rengastyöt kustantaa.

Eihän tuo koko paljon maksa joten esimerkkinä vaikkapa 'semi' merkkikumit.
Mieluummin kuin hyllyn halvimmat,todennäköisesti kaukoidän tuotteet..muutaman € halvemmalla.

Gislaved NordFrost100 175/70 R13 82T , nastarengas BSW - rengas-online.com

Saksan ja viron hinnat aika samoissa,tuolla onlinessa ainakin hintoihin sisältyy myös rahti.
 
Kannattaa ainakin painetta laittaa ihan reilusti, 215/50 R17 kokoisiin piti laittaa ~2,7bar ettei rengas ollut mahdottoman löysä ajaa. Hyvin kyllä pitivät pahimmissakin jäisissä paikoissa ja olivat todella hiljaiset.

2,4bar tässä nyt pari päivää ajellut, taitaa olla 2 merkitty bensaluukun taakse että pitäisi olla. Rengasliikkeen jäljiltä paineet. 195/60R15 ei mitenkään mahdottoman löysiltä tunnu. Täytyy kokeilla vielä hitusen nostaa ja katsoa muuttuuko mitenkään. Eipä se autokaan tosin ole sieltä isoimmasta tai raskaimmasta päästä, ykköskorin Focus.
 
2,4bar tässä nyt pari päivää ajellut, taitaa olla 2 merkitty bensaluukun taakse että pitäisi olla. Rengasliikkeen jäljiltä paineet. 195/60R15 ei mitenkään mahdottoman löysiltä tunnu. Täytyy kokeilla vielä hitusen nostaa ja katsoa muuttuuko mitenkään. Eipä se autokaan tosin ole sieltä isoimmasta tai raskaimmasta päästä, ykköskorin Focus.

Painetta voi nostaa ihan huoletta johonkin 3bar saakka. Paljon alle 2,5bar ei kannata laittaa, turhan pienillä paineilla alkaa kulumaan keskeltä.
Nosta siihen asti kunnes melu, kova kyyti tms. alkaa häiritsemään, rengas rullaakin kevyemmin jämäkkänä.
 
Mites Hakkapeliitta seiskat? Edullisesti saisin vai onkohan kumi kärsinyt varastoinnista?
Ainakin jos ajat pitempää siivua maantiellä niin en suosittele. Ärsyttävän löysä runkoisia ovat. Mulla oli kolme talvea alla tuommoset koossa 215/55 16. Painetta piti olla vähintään 3 baria että olivat jollain tavalla siedettävät.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse päädyin hakka yseihin. Saapa nähdä kuinka tuo kaksoisnastatekniikka vaikuttaa pidossa.
 
Hakkapeliitta kasit on alla autoissa millä ajan. Paineet siellä 2,8, koot 225/55/R17 ja 205/55/R16. Tähän asti paras talvirengas, ylivoimaisesti kestävyydeltään, ajettavuudeltaan liukkaalla ja pidoltaan liukkaalla. Asvaltilla menevät ok, ei kuitenkaan voi sanoa hirveän hyviksi, mutta talvirengas on talvirengas. Voin suositella.
 
Hakkapeliitta kasit täälläkin ollu useamman talven alla. Kovasti peloteltiin ettei nastat pysy, nyt alle ruuvatessa kävin läpi ja neljästä renkaasta huomasin 2 nastaa lähteneen.

Mutta en silti voi sanoa olevani tyytyväinen noihin. Ne on kyllä hiljaset renkaat, mutta ei tuo tärkein, eli pito, minusta ainakaan mikään ylivertanen ole. Koko on 195/65-15, ja -98 S70 volle on auto. 16-tuumasissa olis ollu noita nastoja aika pirusti enemmän, olis voinu olla parempi koko se. Nyt näky pintaa olevan 4-6 milliä jäljellä, elikkä varmaan pitäs uudet kumit laittaa tänä talvena, pähkänny vain että mitkä, suosituksia saapi heitellä. Hinta ei ole pääkriteeri, haluan renkaat hyvillä pito-ominaisuuksilla niin lumella, sohjolla kuin sillä kiiltävällä vedenpeittämällä kevätjäällä. Ajo-ominaisuudetkaan ei niin tärkeät ole, auto kun on mikä on, lussakka matkapirssi.
 
Kokkeile Continentalin Icecontact kakkosia siinä tapauksessa. Tosin ne pitää ajaa sisään varovaisesti.
 
Hakkapeliitta kasit on alla autoissa millä ajan. Paineet siellä 2,8, koot 225/55/R17 ja 205/55/R16.
Tuosta tulikin mieleen, että ilmanpaineilla on suuri merkitys siihen miten rengas käyttäytyy. Siitä huolimatta monille on uskostunut jostakin 80-luvulta saakka sellainen "2 baria on ok" -ajatusmalli, eikä tuo toisaalta ole mikään ihme, kun ei missään välttämättä ole selkeästi merkitty millaisilla paineilla mitäkin rengasta tulisi pitää. Rengasliikkeissäkin taitavat vetää aika aika fiilispohjalta paineet sinne lähemmäs kolmea baria, vaikka rengas olisi mikä.
 
Laitoin eilen Triangle Icelinkit alle toiselle talvelle. On nämä todella hiljaiset renkaat. Hiljaisemmat kuin kesärenkaina toimivat Hankook Kinergy Ecot.
 
Kokkeile Continentalin Icecontact kakkosia siinä tapauksessa. Tosin ne pitää ajaa sisään varovaisesti.

Tämä se taitaa olla aika suvereenisti paras nastarengas tällä hetkellä. Bonuksena myös paljon parempi ajaa asfaltilla, märällä ja kuivalla kuin Nokian. Ainakin Hakkapeliitta 9 kokemuksia vielä odotellessa...

Mulla menee uuteenkin autoon taas Hakkapeliitta 8 renkaat alle, vähän toki kaduttaa nyt että olisi pitänyt satsata vähän extrasäätöä ja hommata ysit tai vielä parempaa, juuri noi continentalit.
 
Kait ne talvikumit pitää viikonloppuna pyöräyttää alle kun lupaa yöpakkasia ja päivälläkin +1-2c keskisuomessa. Samalla jos masentelisi kuraläpät ja kontin uudet kaasuiskarit... Tuleekohan läppien mukana yleensä tuota suojateippiä kuraläpän ja pellin väliin ettei nuo hinkkaa maalia puhki?
 
Sain tarjouksen Cordiant Business CW-2 215/65R16C -nastarenkaista... Pakuun siis. Onko kenelläkään kokemuksia. Pyysin tarjouksen "merkkirenkaista" ja ainakaan itse en tuota merkkiä tunnistanut. Hintaa sarjalle alle laitettuna n. 420 €.

Comments?
 
Uudet nastagummit pitäisi hankkia ja nyt pohdinta päällä ottaako 17 tuumaiset 225/45 vai 205/50 koossa. Jälkimmäisessä olisi ehkä vähän enemmän ns. pullaa mutta toisaalta jotkut valittelee että voivat olla löysemmät ajella. Tulisivat Mk3 Octavian eli suht ison auton alle. Jälkimmäinen olisi myös hieman edullisempi mutta hintaero on toki aika mitätön. Nykytalvet kun on mitä on niin aika paljon paljaalla asfaltilla jurnutellaan täällä Keski-Suomessakin, joten liekkö tuolla koolla juuri eroa.

Lähinnä harkinnut keskiluokan renkaita, joskin Hankookissa mietityttää onko tuo 17" malli yhtä hyvä kuin testeissä ollu 16" W419D. Mitään 800e+ Nokioita en edes harkitse.

Hankook W419
Gislaved Nord Frost 100
(Vredestein Artrac)

Onko tuosta Gislavedista kokemuksia? Arvosteluissa ainakin menestynyt aika hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaarallinen ohje.
Minulla oli kerran paremmat renkaat edessä ja yhtäkkiä pito loppui takarenkaissa, eikä se tietenkään tuntunut varoituksena ohjauksessa. Perä luisti voimakkaasti edestakaisin tiellä ja auto pysähtyi nokka tulosuuntaan väärälle kaistalle.
Onneksi ei ketään tullut vastaan, muuten olisi tullut rumaa jälkeä.
Siis: huonommat renkaat eteen, että tuntuu ohjauksessa, kun pito alkaa loppua!
Vastaan vanhaan. Jos rengasparien välillä ei ole kulumisessa järkyttävää eroa, yleensä ne paremmat voi laittaa huoletta eteen.
Kun kausivaihdossa laittaa aina paremmat eteen, normaalilla ajolla se rengasparien välinen ero pitäisi pysyä aika pienenä.

Tuo kauhunhetkesi vaikuttaa siltä, että ero on ollut luokkaa järkyttävä ja/tai olet tehnyt jotain, mitä ei tulisi tehdä. Esimerkiksi raju vastaohjaus yhdessä kaasujalan noston tai jopa sopivan jarrun kanssa saa aikaan kaikkea kivaa. Yllärinä tullessaan ehkä vähemmän kivaa.
 
Kai no nykyiset elektroniikatkin pystyy tuon perä menosuuntaan tilanteen estämään(?) Ainakin mitä itseä joskus on lapsettanut, niin kaiken moinen tilpehööri autosta on otettava pois käytöstä, että sen perän saa kunnolla liikkumaan...

e: Toki aivän äärirajoille vietynä elektroniikka ei riitä, mutta hankala kuvitella sellaista tilannetta tahattomasti aikaiseksi saavan normaaleilla renkailla."Kesärenkaat" takana, niin sitten kyllä varmasti lähtee.
 
Eilen hain 175/65-14 hankookin kitkat joilla ajettu pari tonnia. Eli täydellä pinnalla ja sata euroa =) Kelpaa huristella kesät talvet.

0215 dot, eli tuoretta kamaa
 
Viimeksi muokattu:
Eilen hain 175/65-14 hankookin kitkat joilla ajettu pari tonnia. Eli täydellä pinnalla ja sata euroa =) Kelpaa huristella kesät talvet.
Siinä ne kesällä sitten sulaa alle ja muutenkin ovat surkeimmat mahdolliset ajettavat. En jaksa ymmärtää, miksei voi pistää muutamaa satasta kesärengassarjaan, kun se on pois kitkojen kulumisesta.

Itse päätin, että tämän talven alla saa pyöriä hyväkuntoiset, mutta vuosikymmenen alussa valmistetut Nordmanit.
 
Siinä ne kesällä sitten sulaa alle ja muutenkin ovat surkeimmat mahdolliset ajettavat. En jaksa ymmärtää, miksei voi pistää muutamaa satasta kesärengassarjaan, kun se on pois kitkojen kulumisesta.

Itse päätin, että tämän talven alla saa pyöriä hyväkuntoiset, mutta vuosikymmenen alussa valmistetut Nordmanit.

oon ajanu vastavilla ja ei ole paskat mun mielestä. Ja mun kilsoilla noi ei sula mihinkää.. Mene herra negatiivisuus pois.

Varmasti paremmat ku noin 6-v nordmanit säällä ku säällä.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet nastagummit pitäisi hankkia ja nyt pohdinta päällä ottaako 17 tuumaiset 225/45 vai 205/50 koossa. Jälkimmäisessä olisi ehkä vähän enemmän ns. pullaa mutta toisaalta jotkut valittelee että voivat olla löysemmät ajella. Tulisivat Mk3 Octavian eli suht ison auton alle.

Onko noissa nyt reilu milli eroa eli ei voida pullasta puhua? Vai mites tuo korkeus laskettiinkaan. Kapeampi on aina parempi uraisilla teillä. Itsellä juurikin samat koot, kesärenkaina 225/45 ja talvirenkaina 205/50. Jälkimmäinen on mukavampi ajella. Jotkuthan tosin madaltavatkin autoja "paremman" ajotuntuman vuoksi eli päätöshän kannattaa tosiaan tehdä sen perusteella mitä arvostaa.
 
Nyt autossa alla Contin Vikingcontact 6 kitkat 205/55/R16. Ensimmäiset kitkarenkaat omassa autossa, jännä nähdä miten toimivat. Hiljaiset ovat ja toki vähän löllöt niinkuin talvirenkaat aina. Nastarenkaat eivät oikeastaan olleet edes vaihtoehto hiirenhiljaiseen hybridilexukseen.
 
Hiljaiset ovat ja toki vähän löllöt niinkuin talvirenkaat aina.

Kuinka tuohon "löllömäisyyteen" vaikuttaa, jos ottaa samankokoiset renkaat suuremmalla kantavuudella olevat XL-renkaat? Ovatko renkaat silloin "kesärengasmaisemmat" eivätkä tuollaiset hieman vetelän oloiset.
 
Tämä se taitaa olla aika suvereenisti paras nastarengas tällä hetkellä. Bonuksena myös paljon parempi ajaa asfaltilla, märällä ja kuivalla kuin Nokian. Ainakin Hakkapeliitta 9 kokemuksia vielä odotellessa...

Mulla menee uuteenkin autoon taas Hakkapeliitta 8 renkaat alle, vähän toki kaduttaa nyt että olisi pitänyt satsata vähän extrasäätöä ja hommata ysit tai vielä parempaa, juuri noi continentalit.

Edelleen Hakkapeliitta 8:t myös uudessa G30:sessä kun ne vaan kesti niin pirun hyvin vanhassa F10:ssä (noin 105 000km), nuo Continentalin Icecontact2:set ainakin heitti kaikki nastat helvettiin erään kolleegan C220cdi 4-matic mersusta, tosin kyseinen autoilija ajaa niinkuin kaheli. Eivät hänellä kestäneet. Toki ei tuota F10:äkään säästelty... Esimerkkinä siihen piti vaihtaa nelivedon jakolaatikko...

Ainakin tämän kokeilun perusteella kestävänä renkaana pidän ainakin Hakkapeliitta kasia, tuo Icecontact 2 taas taitaa olla parempi rauhalliseen ajoon. Kokemusta ei ole itsellä kuin tuosta alkuperäisestä icecontactista ja se oli äkkinäisempi käytökseltään kuin nokialaiset jos ajatellaan turvallisuutta.

Renkaan löllöilyyn voi vaikuttaa lisäämällä ilmanpainetta. Tosiaan oikeasti laittakaa sitä ilmaa niihin renkaisiin kunnolla. Itse nyrkkisääntönä pitäisin, että 16-tuuman vanteille vähintään 2,7bar, 17-tuuman siellä 2,8bar ja sitten 18-tuuman ja ylöspäin vähintään 3bar. Mitä vähemmän kumia, sitä enemmän rengaspainetta.
 
Edelleen Hakkapeliitta 8:t myös uudessa G30:sessä kun ne vaan kesti niin pirun hyvin vanhassa F10:ssä (noin 105 000km), nuo Continentalin Icecontact2:set ainakin heitti kaikki nastat helvettiin erään kolleegan C220cdi 4-matic mersusta, tosin kyseinen autoilija ajaa niinkuin kaheli. Eivät hänellä kestäneet. Toki ei tuota F10:äkään säästelty... Esimerkkinä siihen piti vaihtaa nelivedon jakolaatikko...

Bemarin F11 neliveto kadotti tasan yhden nastan Hakkapeliitan kaseista kahden talven aikana. Kilometrejä ei tietenkään hurjasti tullut, jonkin verran yli 20tkm. Pääseepä vertailemaan miten käy tehokkaamman G30 takavedon kanssa ensi talvena.
 
Onko jollain kokemusta Continental WinterContact TS 850P kitkoista?
 
oon ajanu vastavilla ja ei ole paskat mun mielestä. Ja mun kilsoilla noi ei sula mihinkää.. Mene herra negatiivisuus pois.

Varmasti paremmat ku noin 6-v nordmanit säällä ku säällä.
Eipä noi Nordmanit kesällä auton alla ole.

Näillä keleillä tekisi mieli omistaa kitkat, kun aamut meinaa olla niin kylmiä että kesärenkailla liikkuminen arveluttaa. Nastoilla taas ei jaksaisi rapistella vielä.
 
Nokian Nordman RS2, kitkat mistään kotosin? Saisin nuo 450e asennettuna...
 
Onko jollain kokemusta Continental WinterContact TS 850P kitkoista?

Itsellä on kokemusta Nokian WR -keskieuroopan kitkoista. Ne on kerrassaan mainiot renkaat nollan tuntumassa oleville märille ja kuiville keleille. Myös lumella renkaat on yllättävänkin hyvät, ei mitään ongelmia. Sen sijaan sileällä jäällä renkaiden pito on pelottavan huono. Liukkaalla niillä ei oikein tee yhtään mitään ja etenkin vilkkaassa liikenteessä ajaminen on yhtä tuskaa.

Kun muistaa, että tyypillinen Etelä-Suomen talvikeli on sitä, että kostea tienpinta pääsee paikoitellen jäätymään luistinradaksi, kun suolauksesta on tingitty tai se on laiminlyöty kokonaan, niin päättele itse kuinka järkevää on hankkia autoon (Keski-Euroopan) kitkoja.

---
Olisikohan tässäkin vähän jäänyt motari suolaamatta: Liukas tie johti kahdeksan auton kolariin Kolmostiellä Lempäälässä – Kaksi kuljetettiin ensiapuun - Aamulehti
Päivystävä palomestari Pasi Saari Pirkanmaan pelastuslaitokselta kertoo, että moottoritiellä sattuneessa kolarissa kahdeksan autoa sai vaurioita. Kolarissa oli osallisena henkilöautoja ja yksi pikkubussi.
...
Alustavien tietojen mukaan liukas tienpinta oli syynä onnettomuuteen.

–Poliisin ensiarvioin mukaan yksi autoilija yritti lähteä ohittamaan jonoa, mutta tie oli peilijäätä. Kuljettaja menetti auton hallinnan ja törmäsi muiden autojen kanssa, Saari kertoo.
–Tiet olivat ihan peilijäässä. Kaikilla näyttää olevan vielä kesärenkaat, joten malttia tarvitaan liikenteeseen.

Lempäälässä kolariin joutunut Erkki Latosaari kertoo kauhunhetkistään jäisellä ja sumuisella moottoritiellä: "Edessä olevat valot lähestyivät nopeasti" - Aamulehti
Vielä moottoritien alkupäässä ajokeli vaikutti hyvältä ja tienpinta oli kuiva. Lempäälän kohdalla olosuhteet muuttuivat kuitenkin dramaattisesti, ja tie oli täynnä sumua.

–Näin edessä päin hätävilkkuja, ja näytti siltä, että tiellä on jotain hämminkiä. Samassa kun yritin hidastaa vauhtia, niin havaitsin, että tien pinta oli jäätynyt pelikirkkaaksi. Edessä olevat valot lähestyivät nopeasti, Latosaari kertoo.
 
Onko jollain kokemusta Continental WinterContact TS 850P kitkoista?

Tuli auton mukana ja kaksi talvea ajoin. Yllättävän hyvät, vaikka varauduin kurvaamaan lähimpään rengasliikkeeseen ostamaan "kunnolliset". Ei minkäänlaisia ongelmia E-sarjan Mersussa. Sivuttaispito ei luonnollisesti pärjää kunnon nastoille, mutta jarrutus ja vetopitoa ihan nokko. Nyt kuitenkin loppu ja Hankookin W419 nastat alle.
 
Jaaha, on se varmaan heitettävä tänään nastaa alle, vaimo menee niin aikaseen töihin että tiet saattaa olla jo mustassa jäässä ja vasta perjantaina ihan tuossa vieressä, Lempäälässä kolisi mustan jään takia.
 
Renkaat ei oo koskaan syy, vaan tilannenopeus.

Kerropa miten sinusta esim. tuossa Lempäälän tilanteessa olisi pitänyt ajonopeus valita. Motarin alku oli siis vaikuttanut hyvältä, kuivalta keliltä mutta myöhemmin, kun pidolle olisi ollut tarvetta, tie oli osoittautunut olevan peilijäässä. Liikennemäärä on ilmeisesti ollut kohtalainen, osittain vähän jonoutunut. Aika jäätävän hyvä tilannekuva sinulla kyllä on, jos tuollainen liukkaus ei pääse koskaan vähäisimmässäkään määrin yllättämään.

Sekin on syytä pitää mielessä, että joku 60 km/h motarilla kun muut ajelee 120 km/h on riski jo sinänsä hyvissäkin oloissa puhumattakaan siitä, että tienpinta olisi yllättävästi jäinen.
 
Motarilla se 120km/h ei ole ku max nopeus. tilanteen mukaan vaikka sitte 60km/h jos ei pitoa ole.
Tuo on silkkaa jeesustelua. Mustan jään petollisuus on juuri siinä, että sitä ei näe tai muuten huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Vaikka keli on vaikuttanut pitävältä, kuivalta asfaltilta, hetken kuluttua tie saattaa olla luistinrataa. Kun kesärenkailla pääsee pito irtoamaan sileällä jäällä, hallinnan palauttamisessa voi olla omat haasteensa.

Kuinka kovaa tuolla Lempäälän motarilla olisi mielestäsi pitänyt ajaa, 1) kesärenkailla 2) kitkoilla tai 3) nastoilla ja miten autoilijoiden olisi pitänyt osata valita nämä nopeudet?

Tehokkain keino yllättävän liukkauden torjuntaan on levittää tielle inanen suolaa, jolloin pinta ei jäädy ollenkaan. Tämä olisi erityisen tärkeää syksyn ensimmäisinä mustan jään aamuina, kun talviajotaidot ovat vielä ruosteessa ja autoissa on kesärenkaat. Tämä on ihan normaalia rutiinia Suomea kehittyneemmän liikkennekulttuurin maissa, joissa liikenneturvallisuuskeskustelu ei ole pelkkää autolijoille v****ilua.
 
Tuo on silkkaa jeesustelua. Mustan jään petollisuus on juuri siinä, että sitä ei näe tai muuten huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Vaikka keli on vaikuttanut pitävältä, kuivalta asfaltilta, hetken kuluttua tie saattaa olla luistinrataa. Kun kesärenkailla pääsee pito irtoamaan sileällä jäällä, hallinnan palauttamisessa voi olla omat haasteensa.

Kuinka kovaa tuolla Lempäälän motarilla olisi mielestäsi pitänyt ajaa, 1) kesärenkailla 2) kitkoilla tai 3) nastoilla ja miten autoilijoiden olisi pitänyt osata valita nämä nopeudet?

Tehokkain keino yllättävän liukkauden torjuntaan on levittää tielle inanen suolaa, jolloin pinta ei jäädy ollenkaan. Tämä olisi erityisen tärkeää syksyn ensimmäisinä mustan jään aamuina, kun talviajotaidot ovat vielä ruosteessa ja autoissa on kesärenkaat. Tämä on ihan normaalia rutiinia Suomea kehittyneemmän liikkennekulttuurin maissa, joissa liikenneturvallisuuskeskustelu ei ole pelkkää autolijoille v****ilua.
Kyllä hieman voi ennakoida, kun tiedostaa että esim. rampit ja sillat ovat kaikista petollisimpia paikkoja. Kerran pääsi musta jää yllättämään kesärenkailla ja siinä oli hetken aikaa auto käsiä täynnä. Aika äkkiä se tilanne tuli kyllä eteen. Onneksi ei tullut kuin pieni osuma kaiteeseen. :vihellys:
 
Kyllä hieman voi ennakoida, kun tiedostaa että esim. rampit ja sillat ovat kaikista petollisimpia paikkoja.
Ramppeja ja siltoja toki oppii varomaan mutta kun liukkaus voi yllättää ihan muuallakin:
200292580-800x_.jpg
 
Mua ei oo liukkaus koskaan yllättäny. Säätiedot näkee etukäteen.
 
Kuinka kovaa tuolla Lempäälän motarilla olisi mielestäsi pitänyt ajaa, 1) kesärenkailla 2) kitkoilla tai 3) nastoilla ja miten autoilijoiden olisi pitänyt osata valita nämä nopeudet?
Itse ajelin tuosta noin tunti kolarin jälkeen, ja poliisit ohjasivat Valkeakosken kautta kiertämään.

Sen verran sumua että pari aurausmerkkiä kerralla näki eteenpäin, josta voi päätellä että tienpintakin saattaisi olla kostunut, ja kun auton mittari näyttää -3C niin ainakaan se 130+ ei ole oikea nopeus kesärenkailla, mitä tuolla suuri osa ajoi ennen liikenteenohjaajia.
 
Itsellä on kokemusta Nokian WR -keskieuroopan kitkoista. Ne on kerrassaan mainiot renkaat nollan tuntumassa oleville märille ja kuiville keleille. Myös lumella renkaat on yllättävänkin hyvät, ei mitään ongelmia. Sen sijaan sileällä jäällä renkaiden pito on pelottavan huono. Liukkaalla niillä ei oikein tee yhtään mitään ja etenkin vilkkaassa liikenteessä ajaminen on yhtä tuskaa.

Kun muistaa, että tyypillinen Etelä-Suomen talvikeli on sitä, että kostea tienpinta pääsee paikoitellen jäätymään luistinradaksi, kun suolauksesta on tingitty tai se on laiminlyöty kokonaan, niin päättele itse kuinka järkevää on hankkia autoon (Keski-Euroopan) kitkoja.

---
Olisikohan tässäkin vähän jäänyt motari suolaamatta: Liukas tie johti kahdeksan auton kolariin Kolmostiellä Lempäälässä – Kaksi kuljetettiin ensiapuun - Aamulehti
Päivystävä palomestari Pasi Saari Pirkanmaan pelastuslaitokselta kertoo, että moottoritiellä sattuneessa kolarissa kahdeksan autoa sai vaurioita. Kolarissa oli osallisena henkilöautoja ja yksi pikkubussi.
...
Alustavien tietojen mukaan liukas tienpinta oli syynä onnettomuuteen.

–Poliisin ensiarvioin mukaan yksi autoilija yritti lähteä ohittamaan jonoa, mutta tie oli peilijäätä. Kuljettaja menetti auton hallinnan ja törmäsi muiden autojen kanssa, Saari kertoo.
–Tiet olivat ihan peilijäässä. Kaikilla näyttää olevan vielä kesärenkaat, joten malttia tarvitaan liikenteeseen.

Lempäälässä kolariin joutunut Erkki Latosaari kertoo kauhunhetkistään jäisellä ja sumuisella moottoritiellä: "Edessä olevat valot lähestyivät nopeasti" - Aamulehti
Vielä moottoritien alkupäässä ajokeli vaikutti hyvältä ja tienpinta oli kuiva. Lempäälän kohdalla olosuhteet muuttuivat kuitenkin dramaattisesti, ja tie oli täynnä sumua.

–Näin edessä päin hätävilkkuja, ja näytti siltä, että tiellä on jotain hämminkiä. Samassa kun yritin hidastaa vauhtia, niin havaitsin, että tien pinta oli jäätynyt pelikirkkaaksi. Edessä olevat valot lähestyivät nopeasti, Latosaari kertoo.

Suolaus pitäisi nyt ihan ensimäisenä lopettaa. Pilaa ympäristön ja ruostuttaa autot. No joo ehkä syksyn ensiliukkailla voi suolata, mutta muuten kyllä joutaisi lopettaa. Ei talvella tarvitse olla kesäkeli. Silloin kun lämpötila on tuossa nollan tuntumassa, pitäisi varsinkin kesärekailla ajelevan ymmärtää, että liukasta voi olla ja ajaa sen mukaan. Eli varovasti kaasun ja ratin kanssa. Osalla ei tosin ole mitään tuntumaa autoon, eli eivät tajua kun auto vähän sutii/luistaa. Ratin liikkeiden pitää olla varovaisia tai niitä yllätyksiä tulee. Toki jos ajaa kuten monet ajaa, eli kuten kesäkelissä, niin kyllä se varmasti yllättää. Monet ei myöskään ymmärrä, että kesärenkaissa ei ole sama pito kun lämpötila on +20c ja kun se 0c. Tiellä ollut kunnon sumu ja keli siinä nollan tuntumassa, silloinhan ei voi olla liukasta ei.. Jos siellä porukka on todella ajellut 130+ kuten jjs sanoi, niin ei ole paljon järki päätä pakottanut..
 
Onneksi on jo talvigummit alla :p
Ei ole vielä, mutta sääennustetta katsoessa alkaa tuntumaan siltä, että kai se on kohta lähdettävä kaivelemaan tunkkia varastosta.

Btw. Aika uusavutonta porukkaa on taas liikenteessä, jos porukka jonottaa 2 päivää pelkkää allevaihtoa. Se on sitten tietenkin eri asia, jos on tarve vaihtaa uudet kumit vanteille, kun sitä ei sentään ihan joka jampan tallissa hoideta.
 
Autoilijat rynnivät renkaidenvaihtoon - toimipisteissä jo päivien jonot: ”Nyt se rysähtää”

Mää jonottomassa renkaanvaihtoon....HoHoHoHo! :facepalm: Vaikka kai se pitäisi itsekin pian vaihtaa. Kutostiellä on Liljendalin jälkeen muutaman kerran säikäyttänyt musta jää. Se tunne/ilme, kun jarrua painaessa ei auto hidastukaan halutulla tavalla!

DCLVsn.gif
Itselle uusi setti renkuloita + suuntaus. Eipä kyllä pelkkään allevaihtoon tule rengasliikettä käytettyä.
 
Itselle uusi setti renkuloita + suuntaus. Eipä kyllä pelkkään allevaihtoon tule rengasliikettä käytettyä.
Jos ei suuntaukselle ole selvää tarvetta, niin ei sitä ainakaan minään vakiotoimenpiteenä joka vaihdossa kannata suorittaa.
 
Noniin nyt on ensimmäistä kertaa koskaan kitkat alla. Vähän huolestuttaa tai paremminkin epävarma olo koska en tiedä miten käyttäytyy. Toisaalta tuli joskus 20v ajeltua talvi kesärenkailla koska ei sattunut olemaan rahaa talvikumeihin. Ihme ja kumma ilman kolhuja selvittiin.


Btw. Aika uusavutonta porukkaa on taas liikenteessä, jos porukka jonottaa 2 päivää pelkkää allevaihtoa. Se on sitten tietenkin eri asia, jos on tarve vaihtaa uudet kumit vanteille, kun sitä ei sentään ihan joka jampan tallissa hoideta.

Kyllä muuten vitutti vaihtaa renkaita alle ulkona, aivan pimeää, pakkasta (tuntuu aina nämä ekat pakkaskelit niin älyttömän kylmälle) ja kesävanteiden kunnollinen pesu pakkasessa... Jos ei tarvitsisi huomenna heti aamulla ajaa rapeaa 100km töihin niin olisin suosiolla odottanut ja maksanut vaihdosta. Joskus oli yhden auton renkaat jossain "rengashotellissa" tjsp oli lepposaa kun ei tarvinnut miettiä missä niitä säilyttäisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 977
Viestejä
4 562 772
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom