Itsellä on kokemusta Nokian WR -keskieuroopan kitkoista. Ne on kerrassaan mainiot renkaat nollan tuntumassa oleville märille ja kuiville keleille. Myös lumella renkaat on yllättävänkin hyvät, ei mitään ongelmia. Sen sijaan sileällä jäällä renkaiden pito on pelottavan huono. Liukkaalla niillä ei oikein tee yhtään mitään ja etenkin vilkkaassa liikenteessä ajaminen on yhtä tuskaa.
Kun muistaa, että tyypillinen Etelä-Suomen talvikeli on sitä, että kostea tienpinta pääsee paikoitellen jäätymään luistinradaksi, kun suolauksesta on tingitty tai se on laiminlyöty kokonaan, niin päättele itse kuinka järkevää on hankkia autoon (Keski-Euroopan) kitkoja.
---
Olisikohan tässäkin vähän jäänyt motari suolaamatta:
Liukas tie johti kahdeksan auton kolariin Kolmostiellä Lempäälässä – Kaksi kuljetettiin ensiapuun - Aamulehti
Päivystävä palomestari Pasi Saari Pirkanmaan pelastuslaitokselta kertoo, että moottoritiellä sattuneessa kolarissa kahdeksan autoa sai vaurioita. Kolarissa oli osallisena henkilöautoja ja yksi pikkubussi.
...
Alustavien tietojen mukaan liukas tienpinta oli syynä onnettomuuteen.
–Poliisin ensiarvioin mukaan yksi autoilija yritti lähteä ohittamaan jonoa, mutta tie oli peilijäätä. Kuljettaja menetti auton hallinnan ja törmäsi muiden autojen kanssa, Saari kertoo.
–Tiet olivat ihan peilijäässä. Kaikilla näyttää olevan vielä kesärenkaat, joten malttia tarvitaan liikenteeseen.
Lempäälässä kolariin joutunut Erkki Latosaari kertoo kauhunhetkistään jäisellä ja sumuisella moottoritiellä: "Edessä olevat valot lähestyivät nopeasti" - Aamulehti
Vielä moottoritien alkupäässä ajokeli vaikutti hyvältä ja tienpinta oli kuiva. Lempäälän kohdalla olosuhteet muuttuivat kuitenkin dramaattisesti, ja tie oli täynnä sumua.
–Näin edessä päin hätävilkkuja, ja näytti siltä, että tiellä on jotain hämminkiä. Samassa kun yritin hidastaa vauhtia, niin havaitsin, että tien pinta oli jäätynyt pelikirkkaaksi. Edessä olevat valot lähestyivät nopeasti, Latosaari kertoo.