Talvirenkaat - yleisketju

Kumpi nastarengas olisi parempi pieneen autoon pääasiassa maantieajoon, Nokian Hakkapeliitta 8 vai Bridgestone Noranza? Noranza olisi noin 300 euroa ja Hakkapeliitta 330 ilman asennusta koossa 185/60 r15 renkaatvaihtoon.comissa. Kumpi olisi hiljaisempi?
 
Continental IceContact 2 -sarjalle jäi hinnaksi 333€ (koko 185/65/15). Vastaava setti paikallisissa rengasliikkeissä 490€ töineen. Työt maksavat ~40€, eli Viron kautta tilattuna säästyy 117€.
Sepäs kävi näppärästi. 5 päivää tilauksesta ja renkaat ovat perillä ja välissä oli vielä viikonloppu. Toimitus tapahtui kotiovelle ja tällä kerralla Itella antoi valita toimitusajankohdan niin, että olin varmasti kotona. Saksassa valmistetut Continentalit odottelevat nyt asennusta ja jääkelejä.

Sen verran hyvin onnistui, että täytyy varmaan tilata saman tien ne kesäkumitkin. Liikkeenä siis rengas24.com.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajellut nyt pari vuotta kesät ja talvet hesassa näillä: tyre.detail.share.og.title.template

Ainoastaan viime talvena kävin hiihtolomalla Nokian nastakummit alla pohjoisessa, mutta reissun jälkeen totesin, että olisin varmaan pärjännyt climateillakin. Hesasta Kuusamoon asti kuivat tiet ja lumellahan noi pitää paremmin kuin hyvätkään nastarenkaat.
 
Itse ajellut nyt pari vuotta kesät ja talvet hesassa näillä: tyre.detail.share.og.title.template

Ainoastaan viime talvena kävin hiihtolomalla Nokian nastakummit alla pohjoisessa, mutta reissun jälkeen totesin, että olisin varmaan pärjännyt climateillakin. Hesasta Kuusamoon asti kuivat tiet ja lumellahan noi pitää paremmin kuin hyvätkään nastarenkaat.

Jännä, ei ainakaan minkään rengastestin mukaan. Eikä nuo pohjoismaiset kitkatkaan nastarenkaita lumella voita. Samalla viivalla toki usein ovat, mutta eivät edellä.
 
Pitäisi maasturiin hommata talvikumit. 255/60R18.

Vaihtoehdoiksi karsiutuneet about samanhintaiset Hankook I*Pike RW11 ja Hakkapeliitta 7 SUV.

Hakkikset oletettavasti pitävämmät, Hankookit näyttäisi aika suoralta Hakka/Nordman 5 kopiolta. 7 Hakkoja vaan haukuttu järkyttäviksi ulisijoiksi ja jotain runko-ongelmiakin vissiin ollut aika paljon. Hankookissa myös vähän rouheampi kuvio mikä toiminee paremmin työmailla ja hirvimetsällä kurvaillessa. :confused:
 
Pitäisi maasturiin hommata talvikumit. 255/60R18.

Vaihtoehdoiksi karsiutuneet about samanhintaiset Hankook I*Pike RW11 ja Hakkapeliitta 7 SUV.

Hakkikset oletettavasti pitävämmät, Hankookit näyttäisi aika suoralta Hakka/Nordman 5 kopiolta. 7 Hakkoja vaan haukuttu järkyttäviksi ulisijoiksi ja jotain runko-ongelmiakin vissiin ollut aika paljon. Hankookissa myös vähän rouheampi kuvio mikä toiminee paremmin työmailla ja hirvimetsällä kurvaillessa. :confused:

Ei toi seiska nyt kovaa ääntä h astrassa pidä, hiljasempaa ääntä kun vanhat silestonen turanzat. Lähipiirissä ei ole runko-ongelmia ole nokialaisissa ole ollut, paitsi ikivanhoissa nelosissa.
 
Onko TMltä loppunu sponsorirahan saaminen nokialta kun kummassakin luokassa jäi 3 sijalle? :D

NASTARENKAAT neljän kärki:

1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
4. Goodyear Ultragrip Ice Arctic (8,3)
ja Pirelli Ice Zero (8,3)

KITKARENKAAT neljän kärki:

1. Continental ContiVikingContact 6 (8,1)
2. Sava Eskimo Ice (7,6)
3. Good Year Ultra Grip Ice 2 (7,5)
ja Nokian Hakkapeliitta R2 (7,5)
4. Hankook Winter l*Cept IZ2 (7,4)
ja Michelin X-Ice X3 (7,4)

TM:n talvirengastestien kärjessä kaksi yllätysmerkkiä: Nokian Hakkapeliittakin joutui taipumaan
 
En nyt sanoisi Contia tai Hankookia yllätysmerkiksi, Sava sen sijaan on jo pienoinen yllätys.
 
Omassa autossa lähtee toiseen talveen Triangle Icelinkit. Vaimon autoon tulee Hankook RS plussat.
Triangelit toimivat ihan hyvin omasta mielestä. Viime talvena oli liukkaita risteyksiä, vesikelejä ja kaikkea siltä väliltä. Ei tuntunut auto yhtään liukkaammalta kuin muillakaan renkailla. Oma ajotyyli on aika rauhallinen.
Vanhassa autossa oli Yokohaman nastat. Ne oli aivan hirveät ajettavat. Pitoa eikä tuntumaa ollut oikein minkään vertaa.
 
En nyt sanoisi Contia tai Hankookia yllätysmerkiksi, Sava sen sijaan on jo pienoinen yllätys.

Ei se Sava mikään yllätys myöskään ole koska = Goodyear.

Goodyear Ultragrip Ice+: (vanha malli)
http://alfa-shini.ru/assets/images/rezina/goodyer/ultragrip-ice.jpeg

Sava Eskimo Ice:
http://rengastutka.fi/wp-content/uploads/2016/10/Sava_Eskimo_Ice_auton-kitkarengas.jpg

Itselläni oli nuo Goodyearit edellisessä autossa 4 talven ajan, ne taisivat ostovuotena voittaa jonkun näistä kotimaisista rengastesteistä... Hyvät olivat :)
 
1.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg

Uusimman TM-lehden satoa :btooth: (Kuvissa pitäisi olla ihan hyvä reso kunhan ne osaa vain avata oikein)
 
Onko TMltä loppunu sponsorirahan saaminen nokialta kun kummassakin luokassa jäi 3 sijalle? :D

NASTARENKAAT neljän kärki:

1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
4. Goodyear Ultragrip Ice Arctic (8,3)
ja Pirelli Ice Zero (8,3)

KITKARENKAAT neljän kärki:

1. Continental ContiVikingContact 6 (8,1)
2. Sava Eskimo Ice (7,6)
3. Good Year Ultra Grip Ice 2 (7,5)
ja Nokian Hakkapeliitta R2 (7,5)
4. Hankook Winter l*Cept IZ2 (7,4)
ja Michelin X-Ice X3 (7,4)

TM:n talvirengastestien kärjessä kaksi yllätysmerkkiä: Nokian Hakkapeliittakin joutui taipumaan
Continental IceContact 2:lla hyvä putki päälle, sillä se muistaakseni voitti myös viime vuonna.

Minäkin hommasin sellaiset juuri (kliks). Kokemuksia luvassa sitten joskus jos nyt Suomeen tänä vuonna lunta sattuu satamaan. :D
 
Itellä on tilauksessa nuo vertailussa pärjänneet Hankookit, kerrankin sattui hyvä tarjous sopivaan aikaan vastaan. :tup:
 
En ihan tajua tota TM:n logiikkaa että parhaalle kitkarenkaalle annetaan vain kolme tähteä, ja asteikon täysi skaala jää käyttämättä. Ostajan kannalta oleellista olisi tietää kitkarenkaiden keskinäinen paremmuusjärjestys jollain lineaarisella asteikolla, missä paras rengas saisi viisi tähteä ja huonoin yhden. Silloin hintalaatu-vertailuakin olisi helpompaa tehdä.

TM:n tarkotuksena on varmaan näyttää että paraskin kitkarengas on vain keskinkertaisen nastarenkaan veroinen ominaisuuksiltaan, mutta olisi sen voinut muillakin keinoin kertoa. Ja tuokin kertoo vain siitä että TM:n pisteytyksessä jääpitoa on painotettu ehkä hieman liikaa mukavuuden kustannuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Onko TMltä loppunu sponsorirahan saaminen nokialta kun kummassakin luokassa jäi 3 sijalle? :D

NASTARENKAAT neljän kärki:

1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
4. Goodyear Ultragrip Ice Arctic (8,3)
ja Pirelli Ice Zero (8,3)

KITKARENKAAT neljän kärki:

1. Continental ContiVikingContact 6 (8,1)
2. Sava Eskimo Ice (7,6)
3. Good Year Ultra Grip Ice 2 (7,5)
ja Nokian Hakkapeliitta R2 (7,5)
4. Hankook Winter l*Cept IZ2 (7,4)
ja Michelin X-Ice X3 (7,4)

TM:n talvirengastestien kärjessä kaksi yllätysmerkkiä: Nokian Hakkapeliittakin joutui taipumaan

Ne muistaakseni kertoivat, että testasivat aina kaupasta saatavia renkaita, jos epäilivät vilppiä. Me emme saa tietää koskaan, mikä on totta tai ei. Vissiin Nokian renkaiden vilppi kostaantuu nyt testissä
 
Tuo on kyllä hyvä tarjous. 300€ (74,89€ kpl) + asennus esim 50€. Itse ostin paikallisesta rengasliikkeestä 410€ irtovanteille.
Jep, ilmainen toimitus ja jos vanteet tilaa samalla niin 18€ vanteille laitto. Noissa Hankookeissa kannattaa varmistaa, että on tuo W419D (tämä oli testissä) ja siitä on vähemillä nastoilla vanhempi versio W419.
 
Jep, ilmainen toimitus ja jos vanteet tilaa samalla niin 18€ vanteille laitto. Noissa Hankookeissa kannattaa varmistaa, että on tuo W419D (tämä oli testissä) ja siitä on vähemillä nastoilla vanhempi versio W419.
Jep. Tosin se liike missä kävin asennuttamassa sanoi että tuo W419 on vanha malli eikä sitä oikeastaan edes saa :bored: Aika moni kauppa tuota kuitenkin myy.
 
Mistähän noissa Viron liikkeissä voisi varmistua että saa nimenomaan tuo 419d mallin Hankoookista?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.
 
Tässä jo toista talvea olin valmistautunut rengaskaupoille, mutta katsaus nelivuotiaisiin Goodyear kitkoihin osoitti, että pintaa vielä huonoimmassa 4,9mm ulkosyrjällä ja paras oli 6mm pinnalla. Säilytys kylmässä varastossa ja vielä viime talvena oli hyvä pito. Täytyy kattoo miltä tuntuu alle laittaessa. Continentalit suli kolmessa talvessa.

Ajoa tulee about 20k per vuosi.
 
Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.
Aikoinaan Vianorilla myyjä sanoi että ekat 500-1000 km kannattaa sisäänajaa aika nätisti jotta nastat pysyy paremmin paikallaan myös myöhemmin. Jos on alkuvuodesta katsastus (kuten monella, ketkä haluaa rekata auton seuraavalle vuodelle) niin kannattaa näihin aikoihin käydä kesänakeilla, ei jarrupenkki revi nastoja irti.
 
Itse alkuvuodesta autoa tilatessa pyysin ensin tilaussopimukseen nastarenkaat, mutta vaihdoin ne ennen toimitusta viime vuosien lämpimien talvien johdosta kitkoihin. Tuli ilmeisesti ihan hyvät kumit valittua, Continentalit. "Jarrutuspito jäällä on kitkarenkaaksi erinomainen ja sivuttaispitokin parempi kuin monella nastarenkaalla"
 
Paikallinen Hankook myyjä totesi että omassa koossani 215/50 17" ei kuulemma ole tuota uudempaa w419d rengasta saatavana ollenkaan. Onkohan jossain mitään vertailua noista w419 ja D-mallin kesken. Meneekö aivan metsään tuolla pelkällä w419 mallilla vai pitäisikö suosiolla sitten vaihtaa merkkiä?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.

Kuinka monia vuosia sitten? Joskus 2000-luvun alussa kun työskentelin vielä Vianorilla niin Hankookin nastarenkaat tulivat ilman nastoja ja ne lätkittiin meillä siihen renkaaseen.
Riippuen asentajan krapulan tasosta ja yleisestä kiinnostuksesta tulos vaihteli aika paljonkin.

Jossain vaiheessa alkoivat sitten tulla ihan Hankookin nastoittamana, heikko muistikuva että 2003 - 2004.
 
Kuinka monia vuosia sitten? Joskus 2000-luvun alussa kun työskentelin vielä Vianorilla niin Hankookin nastarenkaat tulivat ilman nastoja ja ne lätkittiin meillä siihen renkaaseen.
Riippuen asentajan krapulan tasosta ja yleisestä kiinnostuksesta tulos vaihteli aika paljonkin.

Jossain vaiheessa alkoivat sitten tulla ihan Hankookin nastoittamana, heikko muistikuva että 2003 - 2004.
Just myin yhden sarjan jotka oli paistettu 2009. Ei puuttunut montaa nastaa. Ei nastat kovin heikosti olleet paikoillaan. Ei niissä nastaosaa enää juurikaan ollut mutta kanta kuitenkin :)
 
Kuinka monia vuosia sitten? Joskus 2000-luvun alussa kun työskentelin vielä Vianorilla niin Hankookin nastarenkaat tulivat ilman nastoja ja ne lätkittiin meillä siihen renkaaseen.
Riippuen asentajan krapulan tasosta ja yleisestä kiinnostuksesta tulos vaihteli aika paljonkin.

Jossain vaiheessa alkoivat sitten tulla ihan Hankookin nastoittamana, heikko muistikuva että 2003 - 2004.
2005 tai 2006

edit. Autona carina2 1.6 joten ei mikään takavetohirmu...
 
Oma mielipiteeni renkaista yleensä on se että, laadusta ei kannata tinkiä. Elämä on niiden neljän kämmenen kokoisen kohdan päällä ja nopeuden/kulumisen jälkeen vielä pienemmällä. Nimimerkillä vesiliirtoa 130km/h joskus kokeneena.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.

Viime talveksi ostin tuon W419D -mallin eikä juurikaan kyllä sinä aikana lähtenyt. Vuoden 2015 TM-testissä nuo sai myös 2. sijan niin tuli sen takia nuo hankittua. Vähän yllätti että vieläkin pärjäävät noin hyvin. On tosiaan hyvä pito lumella ja jäällä, enkä pitänyt melua kovemmassa vauhdissa kamalana. Hinta-laatu kohdillaan.
 
Oma mielipiteeni renkaista yleensä on se että, laadusta ei kannata tinkiä. Elämä on niiden neljän kämmenen kokoisen kohdan päällä ja nopeuden/kulumisen jälkeen vielä pinemmällä. Nimimerkillä vesiliirtoa 130km/h joskus kokeneena.
Ajetaan kelin mukaan, eikä luoteta varusteisiin liikaa niin ei pääse tämmöisiä tapahtumaan. :bored:
 
Onko viime vuosilta kokemuksia Vredesteinin talvipyöryköistä? Vredestein Arctac nastarengasta olisi tarjolla kohtuuhintaan. Tuota Hankookin W419D:tä kun ei valitettavasti näytä 17" koossa saavan.
 
Oma mielipiteeni renkaista yleensä on se että, laadusta ei kannata tinkiä. Elämä on niiden neljän kämmenen kokoisen kohdan päällä ja nopeuden/kulumisen jälkeen vielä pienemmällä. Nimimerkillä vesiliirtoa 130km/h joskus kokeneena.

Tähän olisi mielenkiintoista kuulla miten jouduit vesiliirtoon 130km/h, pääsikö yllättämään? Meinaan vaan ettet välty vesiliirrolta vaikka ajaisit uunista tulleilla testivoittajilla uudelleen samaa nopeutta sopivaan uraan. Ei nyt mitään henkilökohtaista, mutta samaa nopeutta ajavia reikäpäitä löytyy vaikka motari lainehtisi vettä. Kuten sanottua kelin mukaan. Henki on renkaita enemmän sen päänupin varassa.
 
Hesaan mennessä (80/90-luvulla) oli motarille satanut vettä. Ajoin urien vieressä, kunnes vesi olikin koko tien leveydellä. Auto nousi veden päälle, nopeutta pudotin ja onneksi auto ei kääntynyt liikaa. Alla oli uudet merkkirenkaat ja kiire lentokentälle. Olen oppinut tuosta ja muista tilanteen edelleen hyvin. Ei sen enempää.
 
Mitähän vuosittain tapahtuu IcoContact 2:lle? Välillä se on parempi kuin hakkapeliitta 8 ja välillä ei. Sitten taas hakkapeliitta 9 on paskempi kuin hakkapeliitta 8 vuonna 2015 jos icecontact 2 on mittarina. Toki TM arpoo mitä arpoo minäkin vuonna.

2015:
1 Nokian Hakkapeliitta 8 8,8 *****
2 Continental IceContact 2 8,6 ****
2 Hankook Winter iPike RS 8,6 ****

2016:
1 Continental IceContact 2 8,6 ****
1 Nokian Hakkapeliitta 8 8,6 ****
2 Bridgestone Noranza 001 8,4 ****

2017:
1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän vuosittain tapahtuu IcoContact 2:lle? Välillä se on parempi kuin hakkapeliitta 8 ja välillä ei. Sitten taas hakkapeliitta 9 on paskempi kuin hakkapeliitta 8 vuonna 2015 jos icecontact 2 on mittarina. Toki TM arpoo mitä arpoo minäkin vuonna.

2015:
1 Nokian Hakkapeliitta 8 8,8 *****
2 Continental IceContact 2 8,6 ****
2 Hankook Winter iPike RS 8,6 ****

2016:
1 Continental IceContact 2 8,6 ****
1 Nokian Hakkapeliitta 8 8,6 ****
2 Bridgestone Noranza 001 8,4 ****

2017:
1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
Syitä on varmasti useita. Saman mallin sisälläkin saattaa tapahtua pieniä muutoksia. Lisäksi testeihin saatetaan eri vuosina lähettää hieman erilaisia versioita kuin mitä kaupan hyllyltä saa, joka on mielestäni asiakkaan kannalta se suurin vääryys näissä testeissä. Päälle TM:n arvostelijoiden vaihtuminen ja näiden antamien pisteytysten eläminen. Kärkirenkaiden sisällä erot ovat kuitenkin minimaalisia ja monin paikoin subjektiivisia, joten kärkisija saattaa elää vaikka mikään ei sinäänsä muuttuisikaan. TM tuntuu myös ajoittain olevan hieman kallellaan kotimaisen tuotannon tukemiseen, joka sekin saattaa joskus vaikuttaa lopputulokseen.

Btw. Ei kannata käyttää viesteissä mustaa fonttia, kun ei se erotu taustasta tummalla teemalla.
 
Syitä on varmasti useita. Saman mallin sisälläkin saattaa tapahtua pieniä muutoksia. Lisäksi testeihin saatetaan eri vuosina lähettää hieman erilaisia versioita kuin mitä kaupan hyllyltä saa, joka on mielestäni asiakkaan kannalta se suurin vääryys näissä testeissä. Päälle TM:n arvostelijoiden vaihtuminen ja näiden antamien pisteytysten eläminen. Kärkirenkaiden sisällä erot ovat kuitenkin minimaalisia ja monin paikoin subjektiivisia, joten kärkisija saattaa elää vaikka mikään ei sinäänsä muuttuisikaan. TM tuntuu myös ajoittain olevan hieman kallellaan kotimaisen tuotannon tukemiseen, joka sekin saattaa joskus vaikuttaa lopputulokseen.

Btw. Ei kannata käyttää viesteissä mustaa fonttia, kun ei se erotu taustasta tummalla teemalla.

Joo toki vaikka mikä voi muuttua ja niistä lisäksi mainittakoon vielä tm:n testin painotukset.

ps. Copypastella tuli jotain ihme värejä ja sitten korvasin ne mustalla mutta eipä sekään ollut sitten hyvä ratkaisu. Toivottavasti muokkaus korjasi.
 
Kai sitä nyt muitakin testejä kannattaa seurata, vai onko TM ehdoton raamattu näissä asioissa, erehtymätön? Jos nyt ylipäätään testit sitten jotain merkitsee ostopäätökseen. Esim. Hankookilla on test world kanssa omia viritelmiä ja muillakin ulkolaisilla valmistajilla...
 
Kai sitä nyt muitakin testejä kannattaa seurata, vai onko TM ehdoton raamattu näissä asioissa, erehtymätön? Jos nyt ylipäätään testit sitten jotain merkitsee ostopäätökseen. Esim. Hankookilla on test world kanssa omia viritelmiä ja muillakin ulkolaisilla valmistajilla...
Tottakai kannattaa, mutta meidän rengasvalikoimalle ei taida kovinkaan moni muu paikallinen julkaisu testejä TM:n lisäksi meidän ilmastossa tehdä. Tuulilasilla taitaa olla omansa ja siinäpä ne sitten vissiin ovatkin. Ja tosiaan aika pitkälti samat tuloksethan niissä tuppaavat olemaan, mikä on ihan loogista jos ei kukaan harrasta vilunkia.
 
Tuli hommattua Continental ContiVikingContact 6 vanhojen Hakkapeliitta 7 tilalle. Saas nähdä millaset nui kitkat on ajella jahka pitää vaihtaa alle kelien puolesta
 
Onko viime vuosilta kokemuksia Vredesteinin talvipyöryköistä? Vredestein Arctac nastarengasta olisi tarjolla kohtuuhintaan. Tuota Hankookin W419D:tä kun ei valitettavasti näytä 17" koossa saavan.

Mulla oli pikkukipossa tuollaiset jokunen vuosi sitten ja olin oikein tyytyväinen. Nastat pysyi kiinni ja pintaa kului maltillisesti, pito oli ihan hyvä vielä kolmenkin vuoden ikäisenä.
 
Mitkäs nastat kannattais hommata, kun kokona 175/65 R14? Katsellut olen, mutta en oikein osaa päättää. Mahdollisimman edulliset ja hiljaisuudesta plussaa, koska ton kauppakassin äänieristys on vähä heikko muutenkin. Kumpi parempi Noranza 001 vai GY ultra grip ice arctic?
 
Viimeksi muokattu:
Goodyear Ultragrip Ice 2-nakit lähti tilaukseen koossa 195/65R15, saa nähdä miltä tuntuvat kuin vain nastoilla aiemmin tullut ajeltua. Kait noiden pitäis ihan asialliset olla :confused:
 
Mitkäs nastat kannattais hommata, kun kokona 175/65 R14? Katsellut olen, mutta en oikein osaa päättää. Mahdollisimman edulliset ja hiljaisuudesta plussaa, koska ton kauppakassin äänieristys on vähä heikko muutenkin. Kumpi parempi Noranza 001 vai GY ultra grip ice arctic?
Riippuu siitä hakeeko pitoa, hiljaisuutta, vai edullisuutta? Nämä kun eivät välttämättä tule aina samassa paketissa. :D

Tässä viestissä oli TM:n uusimmat tulokset, katso sieltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom