Talvirenkaat - yleisketju

Masan reilukerho, nastat vaimolle kun loppuunajetut kitkat ei enää riittäneet :rofl2: Kai se uusilla kitkoilla olis pärjännyt, jos vanhoillakin meni... Renkaiden käyttövuosia katsoessa kuulostaa enemmän, että nuukuus edellä turvallisuuden sijaan mentiin. 5 talvea on jo paljon oli nastat tai ei.

Niin jos et osannu laskee, niin kesken neljännen talven (eli kolme täyttä talvea ajettiin uudesta) ja n. 17 tkm ajettuina eli aika pirun vähillä kilsoilla meni vaihtoon sikäli mikäli talvisin tulee edes kilsoja puolta koko vuoden määrästä meillä. Moni ajelee yhdessä talvessa saman 17 tkm renkaillansa.

Ja "loppuunajetut" on eturenkaat 5,6 mm ja takarenkaat 6,8 mm tönärillä mitattuna. Ei vaan pidä niin ei noilla viitti luistella lapset kyydissä. Nuukuus edellä ostin vaimolle parhaimmat ja kalleimmat mitä saa eli Misukan uusimmat nastat ;) (no okei, Conti3 nasta ois ollu kalliimpi vielä) Toki nuukuus edellä uuden auton kun ostin sille 2017 niin en viittiny vaihtaa vakiosettiä maksamalla +1500€ että olis saanut jotku muut renkaat kun noi sai orggisvanteilla "ilmasiks".

Sitä vaan, että monelle noi 5-6 mm kitkat on olevinaan vielä hyvät ja ainakin kaikki kaverit ja tutut ajelee kitkat alle pariin milliin asti ns. ihan loppuun. Sellasella nuukuudella kyllä vaarantaa muutkin. No niin se oli kesälläkin kun pistin Contin Premium Contact 5:t vaihtoon (GY Efficient Grip Performance 2:iin ja toiseen autoon samaan syssyyn GY Eagle F1 Asy5 vaikka Bridgestone Turanza oli vajaa 6 mm pintaa mutta jollotti ikävästi ja tarttui uriin kovasti) niin vironpoika haki 2,5-2,8 mm pintaset Contit Tori-ilmoituksesta heti ja kehui tosi hyviksi ja sanoi, että pistää nää Audiinsa ja ajaa vielä pitkään.

Ja selvennyksenä rautalangasta nyt vielä, että BMW:ssä HKPL8 nastat nyt siis viides (5.) talvi menossa, kilsoja tulee siihen autoon vähän enemmän (kumpiki auto on 190 hp, oma BMW toki pari sata kiloo painavampi nelivedon ja dsl takia), renkaat on vanhemmat mutta silti ei mitään pito-ongelmia tai edes viitteitä ominaisuuksien huononemisesta. BMW:ssä on äänieristys jo vakiona niin ei kummemmin meluakaan vaikka varmasti ei hiljasimmat renkaat.

Eikös toi tarkoita, että Nokialaisten sisällä HKPL8 on kaikin puolin, paitsi melu ja vierinvastus, parempi talvirengas kuin R2 kitka. Jos siis valintakriteeriasteikossa turvallisuuden ja yllätyksettömyyden säilyminen mahd. pitkään ts. kesto painaa jotain jne.
 
Minkä ikäisiä renkaita te olette saaneet jos olette netistä tilanneet? Uudet kitkat pitäisi saada ja Nokian R3:set kovasti kiinnostais, mutta kun malli on muutaman vuoden vanha ja jos ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin tuleeko sieltä sitten ne muutaman vuoden vanhat?
Michelinin X-Ice Snow:t on se toinen vaihtoehto, viime vuoden malli joten renkaatkaan ei voi olla sen vanhemmat, ainakaan näin ammattikoulun matematiikalla :hmm:

Michelin X-Ice Snow:sta tarjouspyyntö lähimmästä rengasliikkeestä niin säästät paljon aikaa ja vaivaa. Varmasti varaa tinkiä edullisemmaksi kuin nettirengasliikkeet.

..Mutta mitä noihin nettitilauksiin tulee, niin aika harvalla on varaa myydä varastosta vanhoja uuninjämiä jos kuvittelee että joku muukin tilaisi joskus jotain.
 
Michelin X-Ice Snow:sta tarjouspyyntö lähimmästä rengasliikkeestä niin säästät paljon aikaa ja vaivaa. Varmasti varaa tinkiä edullisemmaksi kuin nettirengasliikkeet.

..Mutta mitä noihin nettitilauksiin tulee, niin aika harvalla on varaa myydä varastosta vanhoja uuninjämiä jos kuvittelee että joku muukin tilaisi joskus jotain.

Tilasin rehvidistä X-Ice Snow:t 215/55 17" -koossa viiteen ja puoleensataan kuljetuksineen. Laitan tänne kokemuksia jos ja kun saapuvat.
 
En keksi mitään huonoa sanottavaa tämän talven alla olleista X-Ice Snow -kitkoista. Todella hiljaiset, miellyttävät ajaa ja ovat pitäneet hyvin kaikissa oloissa. Joulukuun puolella tuli testattua vetinen, kiiltävä jääpinta ilman hiekoitusta ja siinäkin piti mielestäni sen mitä hyvän renkaan kuuluu, ei ollut ongelmia.
 
Niin jos et osannu laskee, niin kesken neljännen talven (eli kolme täyttä talvea ajettiin uudesta) ja n. 17 tkm ajettuina eli aika pirun vähillä kilsoilla meni vaihtoon sikäli mikäli talvisin tulee edes kilsoja puolta koko vuoden määrästä meillä. Moni ajelee yhdessä talvessa saman 17 tkm renkaillansa.

Ja "loppuunajetut" on eturenkaat 5,6 mm ja takarenkaat 6,8 mm tönärillä mitattuna. Ei vaan pidä niin ei noilla viitti luistella lapset kyydissä. Nuukuus edellä ostin vaimolle parhaimmat ja kalleimmat mitä saa eli Misukan uusimmat nastat ;) (no okei, Conti3 nasta ois ollu kalliimpi vielä) Toki nuukuus edellä uuden auton kun ostin sille 2017 niin en viittiny vaihtaa vakiosettiä maksamalla +1500€ että olis saanut jotku muut renkaat kun noi sai orggisvanteilla "ilmasiks".

Sitä vaan, että monelle noi 5-6 mm kitkat on olevinaan vielä hyvät ja ainakin kaikki kaverit ja tutut ajelee kitkat alle pariin milliin asti ns. ihan loppuun. Sellasella nuukuudella kyllä vaarantaa muutkin. No niin se oli kesälläkin kun pistin Contin Premium Contact 5:t vaihtoon (GY Efficient Grip Performance 2:iin ja toiseen autoon samaan syssyyn GY Eagle F1 Asy5 vaikka Bridgestone Turanza oli vajaa 6 mm pintaa mutta jollotti ikävästi ja tarttui uriin kovasti) niin vironpoika haki 2,5-2,8 mm pintaset Contit Tori-ilmoituksesta heti ja kehui tosi hyviksi ja sanoi, että pistää nää Audiinsa ja ajaa vielä pitkään.

Ja selvennyksenä rautalangasta nyt vielä, että BMW:ssä HKPL8 nastat nyt siis viides (5.) talvi menossa, kilsoja tulee siihen autoon vähän enemmän (kumpiki auto on 190 hp, oma BMW toki pari sata kiloo painavampi nelivedon ja dsl takia), renkaat on vanhemmat mutta silti ei mitään pito-ongelmia tai edes viitteitä ominaisuuksien huononemisesta. BMW:ssä on äänieristys jo vakiona niin ei kummemmin meluakaan vaikka varmasti ei hiljasimmat renkaat.

Eikös toi tarkoita, että Nokialaisten sisällä HKPL8 on kaikin puolin, paitsi melu ja vierinvastus, parempi talvirengas kuin R2 kitka. Jos siis valintakriteeriasteikossa turvallisuuden ja yllätyksettömyyden säilyminen mahd. pitkään ts. kesto painaa jotain jne.
Sitä minä vain halusin sanoa, että turha puhua turvallisuudesta, kun painotat ostoissa mahdollisimman monen talven ajamista samoilla nakeilla kustannusten säästämiseksi. Tee toki mitä lystäät, mutta kyllä neljä talvea rullatut nastatkin ainakin etelän teillä on jo pääsääntöisesti roskiskamaa. Ominaisuudet ei lähelläkään uusia, oli sitten Contia tai Nokiaa alla.
 
Itellä hakkapeliitta nastat neljän talven ikäiset, nyt viides talvi menossa. Ja on kyllä viimeinen talvi. Mustalla jäällä yli 90 asteen kurveissa mennään sivuluisussa jos 35 km/h+ lasissa. Mutta tosiaan varmaan yli 40tkm mittarissa noilla eli toisaalta hyvin kestäneet.
 
Laitetaanpas "kitkarengasneitsyyden" menetyksestä omia kokemuksia.

Eli aina on ollut alla nastat - viimeksi Continentalit jostain vuodelta 2015. Nyt kuitenkin auto vaihtui sähköiseen ja jotenkin ajatus rapisevista nastoista muuten hiljaisen auton alla tuntui vähän epäsopivalta. Testituloksien mukaan kitkat ovat kehittyneet paljon vuosien aikana ja tarjoavat nykyään ihan toimivan vaihtoehdon nastarenkaille. Otin siis Continentalin kitkat alle.

Jos yhteen sanaan pitäisi renkaiden toiminta tiivistää, niin voisi sanoa toimivat. Ei ole mitään yllättäviä luisuja tullut ja pito tuntuu hyvältä - perstuntumalla jopa selvästi paremmalta kuin mitä noilla edellisen auton kuluneilla nastoilla. Saas nähdä, miten nämä nastattomat toimivat muutaman vuoden ikäisenä, kovettuneina ja kuluneina...

Erilaisia kelejä tänäkin talvena ollut, tosin oikein vetisen jäinen pinta on vielä kokematta. Sehän se taitaa olla haastavin kitkoille. Kuitenkaan nollakelin kiiltävä tie, juuri satanut lumi tai muukaan ei ole tehnyt ajosta mitenkään pelottavan liukasta. Kiillottuneet liikennevaloristeykset ylämäkeen ovat aika rauhallisia ja niissä toivoisi lisää vetäviä pyöriä tai kunnon piikkirenkaita, mutta vielä on liikkeelle päästy.

Kovalla pakkasellahan nuo ovat ihan erinomaiset. Hiljaiset ja pito on huiman hyvä. Ja nastoihin tottuneena sutimiset ovat jotenkin outoja, kun ei kuuluu sitä nastojen raavintaa vaan pelkästään sellainen hankaamisääni. Jos nyt pitäisi uudelleen valinta tedä niin tähänastisten kokemusten perusteella kitkat ottaisin. Ajo ei ole mitenkään erilaista ollut nastarenkaisiin verratuna, mutta se rapina ja rohina puuttuu.
 
Okei nyt viidentenä talvena alkaa pito loppumaan Triangle Icelinkeistä. Meni jo yksi risteys pitkäksi ojaan. Viime talvena vielä toimi ihan hyvin. Omien kokemusten peruteella voisin ostaa uudelleenkin. Pintaa vielä hyvin jäljellä :D
Tässä taisi tapahtua ihan aloittelijan moka. Mittasin renkaiden paineet, olivat tippuneet kahteen baariin. Lisäsin puoli baaria ilmaa niin pitoa on nyt ihan eri tavalla. Epäilen että oma renkaantäyttölaite näyttää hieman yläkanttiin joten todellinen renkaiden paine ollut lienee alle 2 bar.
He joilla ei ole rengaspainetunnistimia, tarkistakaa paineet!
 
Tässä taisi tapahtua ihan aloittelijan moka. Mittasin renkaiden paineet, olivat tippuneet kahteen baariin. Lisäsin puoli baaria ilmaa niin pitoa on nyt ihan eri tavalla. Epäilen että oma renkaantäyttölaite näyttää hieman yläkanttiin joten todellinen renkaiden paine ollut lienee alle 2 bar.
He joilla ei ole rengaspainetunnistimia, tarkistakaa paineet!
3bar kun laittaa 20c hallissa niin pärjää hyvin kovallakin pakkasella.
 
Veljellä on 2008 vuoden nastarenkaat alla ja vielä on pintaa ja tielläkin on pysynyt. Moni tuntuu syyttävän huonoja renkaita, vaikka syy on lähes aina kuskissa.
 
Veljellä on 2008 vuoden nastarenkaat alla ja vielä on pintaa ja tielläkin on pysynyt. Moni tuntuu syyttävän huonoja renkaita, vaikka syy on lähes aina kuskissa.
Noilla koppuroilla ei kyllä tee yhtään mitään äkkitilanteissa. Kaikilla renkailla pärjää, jos sopeuttaa ajon renkaiden ominaisuuksiin, mutta poikkeavissa tilanteissa kaikki ominaisuudet ovat hurjasti jäljessä asianmukaisia renkaita. Vanhoilla kumeilla leikkiessä ei vaaranna pelkästään itseä, vaan muita kulkijoita myös esim. Jalankulkija suojatiellä tai juokseva lapsi lumipenkan takaa. Se, että laki sallii ajon kovettuneilla paskoilla ei poista moraalista vastuuta, jos jotain tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla koppuroilla ei kyllä tee yhtään mitään äkkitilanteissa. Kaikilla renkailla pärjää, jos sopeuttaa ajon renkaiden ominaisuuksiin, mutta poikkeavissa tilanteissa kaikki ominaisuudet ovat hurjasti jäljessä asianmukaisia renkaita. Vanhoilla kumeilla leikkiessä ei vaaranna pelkästään itseä, vaan muita kulkijoita myös esim. Jalankulkija suojatiellä tai juokseva lapsi lumipenkan takaa. Se, että laki sallii ajon kovettuneilla paskoilla ei poista moraalista vastuuta, jos jotain tapahtuu.
Yllättävän hyvä pito niillä on, muiden himmailu on yleensä ongelma. Vetopito on kyllä parhaat päivänsä nähny, mutta mutkat on eri asia. Sivuttaispito voi säilyä yllättävän hyvänä, vaikka vetopito olisi heikentynyt, siis myös 19 vuotta vanhojen kesärenkaidenkin perusteella, tosin ne oli minun. Pintaa oli tosiaan vielä jäljellä niissäkin ja enemmän luottoa kuin nykyisten nokialaisten kanssa. Ei ne vaarallisia sentään ole ja auton alustakin vaikuttaa pitoon. Kasko vaikuttaa turvallisuuten enemmän, kun ajetaan kelistä huolimatta miten sattuu!
 
Yllättävän hyvä pito niillä on, muiden himmailu on yleensä ongelma. Vetopito on kyllä parhaat päivänsä nähny, mutta mutkat on eri asia. Sivuttaispito voi säilyä yllättävän hyvänä, vaikka vetopito olisi heikentynyt, siis myös 19 vuotta vanhojen kesärenkaidenkin perusteella, tosin ne oli minun. Pintaa oli tosiaan vielä jäljellä niissäkin ja enemmän luottoa kuin nykyisten nokialaisten kanssa. Ei ne vaarallisia sentään ole ja auton alustakin vaikuttaa pitoon. Kasko vaikuttaa turvallisuuten enemmän, kun ajetaan kelistä huolimatta miten sattuu!
Onhan se muiden himmailu ongelma, kun oma kottero on pidon rajamailla kokoajan. Vetopidon katoaminen on ensimmäinen merkki kovettuneiden renkainen huonommasta pidosta.
 
Onhan se muiden himmailu ongelma, kun oma kottero on pidon rajamailla kokoajan. Vetopidon katoaminen on ensimmäinen merkki kovettuneiden renkainen huonommasta pidosta.
Aina pitää suurennella asioita, mutkat menee ihan hyvin ja niissä ne muut autot yleensä lähestyy perä edellä, ei kuitenkaan vastaantulija pakki päällä, koska sitä joku ehdottaa seuraavaksi kuitenkin. Huonompi rengas myös varoittaa aikasemmin olosuhteista.
 
Viimeksi muokattu:
Aina pitää suurennella asioita, mutkat menee ihan hyvin ja niissä ne muut autot yleensä lähestyy perä edellä, ei kuitenkaan vastaantulija pakki päällä, koska sitä joku ehdottaa seuraavaksi kuitenkin.
Voisi melkein lyödä vetoa, että ko. Auto on takatuuppari.
 
Voisi melkein lyödä vetoa, että ko. Auto on takatuuppari.
Fordilla on hyvä alusta, Fiesta se on. Itsellä tuskin olisi samaa tuntumaa noihin renkaisiin, mutta jos on vuosia työmatkan liukkaissa mutkissa haettu se tuntuma autoon samoilla renkailla ilman vakautuksia...
 
Yllättävän hyvä pito niillä on, muiden himmailu on yleensä ongelma. Vetopito on kyllä parhaat päivänsä nähny, mutta mutkat on eri asia. Sivuttaispito voi säilyä yllättävän hyvänä, vaikka vetopito olisi heikentynyt, siis myös 19 vuotta vanhojen kesärenkaidenkin perusteella, tosin ne oli minun. Pintaa oli tosiaan vielä jäljellä niissäkin ja enemmän luottoa kuin nykyisten nokialaisten kanssa. Ei ne vaarallisia sentään ole ja auton alustakin vaikuttaa pitoon. Kasko vaikuttaa turvallisuuten enemmän, kun ajetaan kelistä huolimatta miten sattuu!
Siihen renkaiden ominaisuuksiin vaan sopeutuu...nimimerkillä "kymmenen vuotta samoilla talvirenkailla ajellut, eikä näissä mitään vikaa ole"
Mutta kun uuden rengas-sarjan lyö alle, niin tulee sellainen "ahaa"-elämys, että onpas aikamoinen pito yms.
 
Karu fakta on vaan se että tuollaisilla 10v vanhoilla nastoilla pärjää paremmin liikenteessä kuin keskimääräiset tuuhiot uusilla autoillaan joissa tuskin on vanhoja renkaita alla. Väki vetää jossain rampissa possujonoa 25km/h kun saman päivän aikana itse ajaa tyhjällä tiellä siinä 60km/h. Kesärenkaillakin melkein pärjäisi tuossa tuuhiokerhossa, saksankitkoilla jo hyvin, suurimmaksi ongelmaksi muodostuu liikkeelle lähtö.

Onhan ne uudet renkaat toki selvästi paremmat ei sitä varmasti kukaan kiistä, mutta vanhat on ihan riittävät ja rajoitteet tulevat muista autoilijoista eikä renkaista.
 
Voidaanko palata näistä vanhoista paskoista renkaista keskustelemaan jälleen ihan oikeista talvirenkaista? Kukaan tuskin tulee katsomaan tänne onko Reinon 15v vanhat nastarenkaat toyota mark 2:ssa vielä kurantit vai ei.
 
Karu fakta on vaan se että tuollaisilla 10v vanhoilla nastoilla pärjää paremmin liikenteessä kuin keskimääräiset tuuhiot uusilla autoillaan joissa tuskin on vanhoja renkaita alla. Väki vetää jossain rampissa possujonoa 25km/h kun saman päivän aikana itse ajaa tyhjällä tiellä siinä 60km/h. Kesärenkaillakin melkein pärjäisi tuossa tuuhiokerhossa, saksankitkoilla jo hyvin, suurimmaksi ongelmaksi muodostuu liikkeelle lähtö.

Onhan ne uudet renkaat toki selvästi paremmat ei sitä varmasti kukaan kiistä, mutta vanhat on ihan riittävät ja rajoitteet tulevat muista autoilijoista eikä renkaista.

Tuli taas mieleen, kun jokainen uskoo olevansa huomattavasti keskimääräistä parempi kuljettaja. :D
 
Voidaanko palata näistä vanhoista paskoista renkaista keskustelemaan jälleen ihan oikeista talvirenkaista? Kukaan tuskin tulee katsomaan tänne onko Reinon 15v vanhat nastarenkaat toyota mark 2:ssa vielä kurantit vai ei.
Tämä olisi oikeasti mielenkiintoista, kun autokaan ei ole kovin yleinen täällä. :D
 
Tilasin rehvidistä X-Ice Snow:t 215/55 17" -koossa viiteen ja puoleensataan kuljetuksineen. Laitan tänne kokemuksia jos ja kun saapuvat.

Unohdinkin päivittää tämän. 12.2 tilatut renkaat saapuivat 18.2 ja 19.2 kahdessa eri erässä. Jokainen rengas omalla lähetysnumerollaan ja aika kevyesti pakattuna. Ei niin että ne mitään särkyvää olisivat, mutta aika kevyesti osittain pahviin ja muoviin suojattuna.
Yhden paistopäivämäärä 0820, muiden 1220.

Nyt alla, eikä moitteen sanaa; hiljaiset, mukavat, eikä liian veltot vrt. vaikka hakkapeliitoihin ja pitoa ihan pirusti. :thumbsup:
 
Myös näillä todella vaikeilla keleillä ? Siis nastoillakin liukkaan tuntuista välillä. Hyvä tietää. Tässä ehkäpä seuraavat talvirenkaat. Haluttaisi siirtyä taas kitka-autoilijaksi.

Tänään ensimmäinen 100km alla, keli oli kyllä hyvä. Onneksi ei tarvinnut eilen lähteä siihen lumipyryyn liikenteeseen.
Mutta tältä päivältä vaikutelma on että ainoa ero nastarenkaisiin (Michelin X-Ice Northit) sen helvetillisen melun puuttuminen.
 
Nykyisellään nastarenkaat ovat kitkojen ja nastojen sekoitus. Vanhanliiton talvirenkaissa pito oli täysin nastojen varassa, toki säädöksetkin on muuttuneet aikojen saatossa pariin kertaan. Huonolla pidolla olevien teillä nuo vanhat nastat oli kyllä ylivertaisia.
 
Nykyisellään nastarenkaat ovat kitkojen ja nastojen sekoitus. Vanhanliiton talvirenkaissa pito oli täysin nastojen varassa, toki säädöksetkin on muuttuneet aikojen saatossa pariin kertaan. Huonolla pidolla olevien teillä nuo vanhat nastat oli kyllä ylivertaisia.

Katsaus | Turvallista talviajoa Onko kohdassa 2.21 olevat nastarenkaat tarkoittamasi vanhanliiton nastarenkaat? Renkaan muotoilun perusteella nuo voisi nykyajan renkaisiin verrattuna sopia lähinnä ajoon metsässä (mudassa) tai jäällä. Toki tuon jälkeen tällaisten paljolti ulkonevien nastojen määrä renkaissa varmastikin tasaisesti lisääntyi, ennen kuin lisääntyneiden liikennemäärien ja sitä kautta lisääntyneen asfaltoinnin perusteella tien kulumaankin piti alkaa kiinnittämään ihan eri tavalla huomiota.

Talvirallirenkaiden käytön tulee toki rajoittua vain ralliin:
PIRELLIWRC205.jpg
 
Katsaus | Turvallista talviajoa Onko kohdassa 2.21 olevat nastarenkaat tarkoittamasi vanhanliiton nastarenkaat? Renkaan muotoilun perusteella nuo voisi nykyajan renkaisiin verrattuna sopia lähinnä ajoon metsässä (mudassa) tai jäällä. Toki tuon jälkeen tällaisten paljolti ulkonevien nastojen määrä renkaissa varmastikin tasaisesti lisääntyi, ennen kuin lisääntyneiden liikennemäärien ja sitä kautta lisääntyneen asfaltoinnin perusteella tien kulumaankin piti alkaa kiinnittämään ihan eri tavalla huomiota.

Talvirallirenkaiden käytön tulee toki rajoittua vain ralliin:
PIRELLIWRC205.jpg
Juu tuontyylisiä old school-renkaita. Noilla rattailla ajeltiin vuosia ja uusia nastoja ruuvailtiin renkaisiin, jos vanhat lähti mäkeen. Yleisen tienpidon kannalta voisi olla hyvä, jos muutama auto/kaupunki olisi raapimassa risteysalueet kuosiin.
 
Nyt alla, eikä moitteen sanaa; hiljaiset, mukavat, eikä liian veltot vrt. vaikka hakkapeliitoihin ja pitoa ihan pirusti
Kuulostaa tutulta, tän talven ollut ajossa X-Ice Snow ja todella miellyttävä rengas on. Jämäkkä, hiljainen ja pitävä.

Toisessa autossa on X-Ice North 4 ja en kyllä tykkää yhtään. Pitoa voi jossain ääriolosuhteissa olla marginaalisesti enemmän, mutta silloinkin se ero on pieni ja yleensä sitä eroa ei käytännössä ole lainkaan. Nastarengas on kuitenkin tuohon kitkaan verrattuna kamalan meluisa ja veltto ajettava. Yäk.
 
Kannattaa kokeilla Continentalin Ice Contact 3 nastarenkaita, jos muut nastarenkaat on jotenkin velton tuntuisia ja melu on iso ongelma. Omassa autossa ei käytännössä erityisen paljon kesärenkaita (premium contact 5) meluisammat ja ihmeen vähän löllöiltä tuntuvat. Melkein kuin ajaisi kesärenkailla tuntuman puolesta ja ihan linjassa TM testitulosten kanssa. Renkaiden koko on 205/55R16 ja autolla omamassaa noin 1360 kg; BMW F20 äänieristyksen parannuksilla.
 
Pirelli Ice Zero FR -kitkoilla ensimmäinen talvi nyt takana. Kilometrejä tuli aika tarkalleen 8000 viiden kuukauden aikana.

Uutena pintaa oli 8.9mm. Nyt kesärenkaita vaihtaessa mittasin takarenkaista keskimäärin 8.7mm ja eturenkaista 8.4mm. Varsin maltillista kulumista, vaikka toki nyt olikin luminen talvi. Ensi talveksi sitten kierrätän renkaat eri edestä taakse.

Voin kyllä suositella noita lämpimästi. Tuli ajettua auraamattomia mökkiteitä, kunnon lumimyrskyjen läpi ja peilijäisiä sorateitä ja kertaakaan ei tullut mieleen, että olisipa alla nastarenkaat. Hyvän sivuttaispidon ansiosta todella rauhallinen luonne noilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi hyvä nastallinen talvirengas. Mersu CLK:n tulee, ajattelin ensi talvella ajella vaikka avo onkin, kun on kuitenkin hallipaikka. 16" vanne pitää myös ostaa, käytettynä oli paketti Sawan renkaalla ja 16" Dezentin vanteella vähän yli 700e, joten ei varmaan kannata käytettyjä edes katsella. Ainakin osa näistä kiinalaisista nastarenkaista on vissiinkin aika kelvottomia, mutta onko jotain budjettipakettia mitä suositella. Talvella tulee kilometrejä ehkä 2000-3000km.
 
Mikä olisi hyvä nastallinen talvirengas. Mersu CLK:n tulee, ajattelin ensi talvella ajella vaikka avo onkin, kun on kuitenkin hallipaikka. 16" vanne pitää myös ostaa, käytettynä oli paketti Sawan renkaalla ja 16" Dezentin vanteella vähän yli 700e, joten ei varmaan kannata käytettyjä edes katsella. Ainakin osa näistä kiinalaisista nastarenkaista on vissiinkin aika kelvottomia, mutta onko jotain budjettipakettia mitä suositella. Talvella tulee kilometrejä ehkä 2000-3000km.
Lainaan itseäni parin sivun takaa:

...

Uusin Ling long winter grip 2 pärjännyt mielestäni verrattain hyvin esim tässä testissä: 2020 Nordic and Studded Winter Tyre Test - Tyre Tests and Reviews @ Tyre Reviews

Verrattuna esim Hakkapeliitta 9:iin (mikä kärkikolmikossa ja mitä suomalaiset pitänee erinomaisena talvirenkaana) häviää Ling long nokialaiselle jarrutuksessa jäällä 4,7% ollen silti 21 renkaan testissä 5. sijalla jääjarrutuksessa. Taakse jää mm hankookin, savan, Bridgestonen, michelinin ja Pirellin renkaita). Lumella ero on enää 0,4% ja esim kuivalla tiellä Ling long voittaa Nokialaisen, samoin melussa.

Sen verran hyvä suoritus että pohjoisen teille ostin juuri omaan autoon kyseiset Ling longin renkaat ja 260hv takavetoista autoa pitää provosoida että auton saa lumella poikittain. Pito jäällä ja lumella erinomainen, eikä ole mitään valittamista, hameväelläkään, vaikka hänelle ensimmäinen takavetoinen auto.

Huomionarvoista lienee myös se, että ainakin omassa 17" rengaskoossa Ling longit olivat alle puolet esim Nokialaisen hinnasta, jolloin samalle ajalle voi huoletta ostaa kahdet renkaat. Esim toinen ajelee kalliilla nokialaisilla 6 (tai enemmän) vuotta, kun halvemmat voi matalammalla kynnyksellä vaihtaa esim 3 vuoden kohdalla. Lonkalta arvioisin, että vuoden tai kahden vanha Ling longi saattaisi ehkä olla parempi, kuin 5 vuotta vanha Nokialainen. Toki jos hinnalla ei ole väliä, niin tällaista ei tarvitse miettiä.

Tietysti rengas kannattaa valita sen mukaan missäpäin ajelee. Itse ajelen suurimman osan talvesta lumella ja jäällä, joten mielelläni säästin. Kelpaapa nyt kuivallakin jarrutella :) Joillekin hinta ei ole ongelma ja mielellään maksaa yli tuplahinnan (360€ vs 750€) tuosta 0,4% lumijarrutusparannuksesta. Toivottavasti liikenteessä ei sentään ajeta nuin pienillä marginaaleilla. :)

Aika näyttää miten Ling longi kulutusta kestää ja miten ominaisuudet ajansaatossa muuttuu.
Nyt talvi alkaa olla takanapäin ja olen renkaisiin (Ling long winter grip 2) erittäin tyytyväinen. Edelliset renkaat oli Sailun Ice Blazer WST3 ja niitä en voi suositella. Meni pelottavan liukkaina yhden talven jälkeen vaihtoon.
 
Lainaan itseäni parin sivun takaa:


Nyt talvi alkaa olla takanapäin ja olen renkaisiin (Ling long winter grip 2) erittäin tyytyväinen. Edelliset renkaat oli Sailun Ice Blazer WST3 ja niitä en voi suositella. Meni pelottavan liukkaina yhden talven jälkeen vaihtoon.
Omat kokemukset Nokialaisista on, että uutena pito on aivan sairaan kova, mutta sitten esim. Toisena talvena pito ei enään säväytä. Äänettömiä Nokialaiset ei minusta ole ikinä olleet. Itse en ole tosin vuosiin vaikuttanut renkaisiin, mitä autoihini tulee(reittä pitkin rengassukuun). :rofl: Kelvollisia renkaita aina tullut alle.
 
Itsellä nyt 4-5 talvee vanhat nokialaiset, paistettu 2016. Renkaiden huonontuessa eivät silti ole aiheuttaneet yllätyksiä käytöksessä. Ens talveksi tulee kyllä uudet renkaat
 
Itsellä nyt 4-5 talvee vanhat nokialaiset, paistettu 2016. Renkaiden huonontuessa eivät silti ole aiheuttaneet yllätyksiä käytöksessä. Ens talveksi tulee kyllä uudet renkaat
Nastat vai kitkat? Mulla toimi yllättävän hyvin 4 talvea Trianglen nastat, nyt viidentenä talvena oli jo liukkaat ja välillä jänniä tilanteita vastaan. Nykyisessä autossa on 2012 vuoden Nordman nastat :asif: Vetopitoa näissä ei juuri ole mutta sivuttaispitoa yllättävänkin paljon. Ensi talveksi ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni kitkoja.
 
Nastat vai kitkat? Mulla toimi yllättävän hyvin 4 talvea Trianglen nastat, nyt viidentenä talvena oli jo liukkaat ja välillä jänniä tilanteita vastaan. Nykyisessä autossa on 2012 vuoden Nordman nastat :asif: Vetopitoa näissä ei juuri ole mutta sivuttaispitoa yllättävänkin paljon. Ensi talveksi ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni kitkoja.
Kitkoja kannattaa aina kokeilla, paluuta rouskuttimiin ei ole :) Oletuksena siis se, ettet asu seudulla, jossa juuri ja juuri pääset nastoilla etenemään, niin kitkoilla et tule törmäämään minkäänlaisiin ongelmiin koskaan. Kun kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta - tämä totuus on kyllä pitänyt paikkansa 100% ja aika monta vuotta tullut ajeltua kitkoilla sekä toki nastoilla.

Toki kitkat ovat kehittyneet viime aikoina ja ovat kalliimpia kuin vastaavanlaatuiset nastat. Ja jos ajaisin lähinnä jäisiä teitä, niin ehkäpä nastat olisivat alla. Mutta vain vahva ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Kitkoja kannattaa aina kokeilla, paluuta rouskuttimiin ei ole :) Oletuksena siis se, ettet asu seudulla, jossa juuri ja juuri pääset nastoilla etenemään, niin kitkoilla et tule törmäämään minkäänlaisiin ongelmiin koskaan. Kun kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta - tämä totuus on kyllä pitänyt paikkansa 100% ja aika monta vuotta tullut ajeltua kitkoilla sekä toki nastoilla.
Tämäkään ei ihan noin yksioikoista ole: tiet missä itse ajan oli vielä 14v sitten makeat talviset tiet, eli jää pohjalla ja sopiva kerros pehmeämpää lunta pinnalla ja vastaavalla tiellä kitkat ovat parhaimmillaan. Nykyisin vastaavia teitä ei ole kuin mettäteillä, koska liikennemäärät ovat kasvaneet todella paljon(sekä raskaan liikenteen osuus). Tien pinta on jäätä, jäätä ja jäätä. Lisäksi noilla teillä on vielä kettinkien painaunat pinnassa, eli kitkat ei ainakaan näillä teillä enään ole optimaalliset. Muutamina päivinä talvessa on vielä lisäksi jäätävät vesisateet, jolloin kitkoilla ei tee mitään(hyvillä nastoillakin on tekemistä).
 
Onko tämmöisestä renkaasta mitään tietoa: Maxtrex Trek M900 Ice?. On ainakin edullinen vai pitäisi miettiä tuota Sava Eskimo rengasta. Tuota Ling Long rengasta ei ole ainakaan tarjolla tuolla rengas365 kaupassa, en tiedä sitten olisiko sama ostella renkaat vasta syksyllä.
 
Kitkoja kannattaa aina kokeilla, paluuta rouskuttimiin ei ole :) Oletuksena siis se, ettet asu seudulla, jossa juuri ja juuri pääset nastoilla etenemään, niin kitkoilla et tule törmäämään minkäänlaisiin ongelmiin koskaan. Kun kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta - tämä totuus on kyllä pitänyt paikkansa 100% ja aika monta vuotta tullut ajeltua kitkoilla sekä toki nastoilla.

Toki kitkat ovat kehittyneet viime aikoina ja ovat kalliimpia kuin vastaavanlaatuiset nastat. Ja jos ajaisin lähinnä jäisiä teitä, niin ehkäpä nastat olisivat alla. Mutta vain vahva ehkä.

Mielipideasioita. Kitkoissa on yleensä nastaa löysempi runko, joten vähänkin tehokkaammassa takavetoisessa ei välttämättä se mukavin rengas ajaa kun perä luikertelee paljon enemmän vrt. nasta. Vannetta isontamalla toki voi tilannetta korjata, mutta alkaa rengaskierroksen hinta nousta aika nopeasti. Toki osassa kitkoista on hieman tukevampi runko kun toisissa. Molemmilla kyllä pysyy tiellä, jos ovat premium renkaat. Halpis talvirenkailla voi olla sitten jo haastetta vähän syrjäisemmillä jäisillä teillä. Kunnon kitkat myös maksaa enemmän kuin nastat kuten totesit. Nastarenkaat on toki viime vuosina muuttuneet enemmän kitkarenkaiden tyyppiksi.
 
Jotenkin tuntuu, että ainakin halpikset olisi paras ostaa nastarenkaina, niin suunnittelun ja laadun puutteet eivät niin näy, kun nasta auttaa. Takavetoon myös mieluusti nastat. Mulla oli Lexus LS:n alla ihan uudet kitkat muinoin ja kiihdytin moottoritielle, kun perä irtosi varottamatta 80km/h vauhdissa. Oli kyllä kiire korjata luisto ja kaidekin lähestyi uhkaavasti. Mutta eipä samassa autossa nastakaan merkittävästi parempi ollut, mutta kyllä siinä vetopitoa tuli edes hieman lisää.
 
Tuli vaihdettua Nokian Hakkapeliitta R3 tilalle kesärenkaat ja tein jännän huomion näistä Nokialaisista.

2kpl renkaista jotka sijaitsivat täysin eri kulmissa (toinen edessä vasemmalla ja toinen takana oikealla) autoa oli pintaa jäljellä 4mm ja toisessa 2kpl renkaita 6mm.

Nämä 2kpl renkaita joissa oli jäljellä 4mm oli paistettu vko 19 vuosi 2018.

2kpl joissa pintaa 6mm oli paistettu viikolla 40 vuosi 2018
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 164
Viestejä
4 651 801
Jäsenet
76 400
Uusin jäsen
Juhani K-A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom