Talvirenkaat - yleisketju

Hankooki icept iz2 kitkoilla nyt ajoa takana 10tkm. Kelit alkutalven märistä keleistä aina -30 pakkasiin asti, on ollut suojakeliä, jäistä tihkusadetta, lumisadetta, kuivaa pakkas asfalttia jne. Kokonaisuudessaan oikein hyvät renkaat, erittäin hiljaiset, ajotuntuma jämäkkä (225/40r18) ja erityisen tyytyväinen olen ollut pitoon. Odotin ehkä enemmän luistelua kitkoilla, mutta kieltämättä nykykitkat on kyllä kehittyneet huomattavasti ja onhan nämä kokonaisuudessaan suomen talveen paremmat renkaat kuin nastat. Kitkat on siis tulleet jäädäkseen omaan käyttöön ja ainakin näille hankookeille annan vahvan suosituksen.
 
Minkälaiset kokemukset Nokian Hakkapeliitoista? Lähinnä nastoista. Itsellä on nyt Hakkapeliitta 8 ja ovat n. 5-vuotta vanhat ja pitoa ei tunnut enään riittävän. Toisessa on Hakkapeliitta C:t ja viime keväällä uusittu(kelpo pito). Aikaisemmassa kinnerissä oli Hakkapeliitta 9 ja niissä pito oli aivan sairaan kova ensimmäiset 1,5talvea ja sen jälkeen ovat ns. Normaalit talvirenkaat. Olettako huomanneet pidon radikaalia heikkemistä?

Uudet Hakkapeliitta kasit sekä 320d G20 xDrive bemarissa, että 2021 Skoda Octavia 1.5 CNG:ssä alla ja ei parempia talvirenkaita ominaisuuksiltaan suomen talveen ole. Ei kerkeä meidän ajossa vanhentua alle kun joko menee auto tai renkaat vaihtoon. Pitoa riittää aivan järkyttävästi. Meluavat toki jonkin verran, mutta ei paljoa kiinnosta pieni rengasmelu kun tiet ovat aina jäässä Oulussa niin uudehkot nastat ovat yksinkertaisesti kingit.
 
Minkä ikäisiä renkaita te olette saaneet jos olette netistä tilanneet? Uudet kitkat pitäisi saada ja Nokian R3:set kovasti kiinnostais, mutta kun malli on muutaman vuoden vanha ja jos ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin tuleeko sieltä sitten ne muutaman vuoden vanhat?
Michelinin X-Ice Snow:t on se toinen vaihtoehto, viime vuoden malli joten renkaatkaan ei voi olla sen vanhemmat, ainakaan näin ammattikoulun matematiikalla :hmm:
 
Täällä tyytyväinen Hakkapeliitta R3 dot18 omistaja. Hyvin on toimineet Miin alla tän talven.
Minkä ikäisiä renkaita te olette saaneet jos olette netistä tilanneet? Uudet kitkat pitäisi saada ja Nokian R3:set kovasti kiinnostais, mutta kun malli on muutaman vuoden vanha ja jos ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin tuleeko sieltä sitten ne muutaman vuoden vanhat?
Michelinin X-Ice Snow:t on se toinen vaihtoehto, viime vuoden malli joten renkaatkaan ei voi olla sen vanhemmat, ainakaan näin ammattikoulun matematiikalla :hmm:
 
Minkä ikäisiä renkaita te olette saaneet jos olette netistä tilanneet? Uudet kitkat pitäisi saada ja Nokian R3:set kovasti kiinnostais, mutta kun malli on muutaman vuoden vanha ja jos ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin tuleeko sieltä sitten ne muutaman vuoden vanhat?
Michelinin X-Ice Snow:t on se toinen vaihtoehto, viime vuoden malli joten renkaatkaan ei voi olla sen vanhemmat, ainakaan näin ammattikoulun matematiikalla :hmm:
Rehvid24.ee kannattaa ainakin tsekata ensin jos mielii ostaa netistä renkaat halvalla.
Pari vuotta sitten omani Hankook ipike rs oli viiden kuukauden takaisella paistoleimalla.
Eikä muillakaan mitään yllätyksiä ole tullut iän puolesta. Vrt. esim. BTCF.fi forumilla kokemuksiin.
 
Hankooki icept iz2 kitkoilla nyt ajoa takana 10tkm. Kelit alkutalven märistä keleistä aina -30 pakkasiin asti, on ollut suojakeliä, jäistä tihkusadetta, lumisadetta, kuivaa pakkas asfalttia jne. Kokonaisuudessaan oikein hyvät renkaat, erittäin hiljaiset, ajotuntuma jämäkkä (225/40r18) ja erityisen tyytyväinen olen ollut pitoon. Odotin ehkä enemmän luistelua kitkoilla, mutta kieltämättä nykykitkat on kyllä kehittyneet huomattavasti ja onhan nämä kokonaisuudessaan suomen talveen paremmat renkaat kuin nastat. Kitkat on siis tulleet jäädäkseen omaan käyttöön ja ainakin näille hankookeille annan vahvan suosituksen.
Minkä auton alla? Tai lähinnä kiinnostaa paino? Ei ilmeisesti löysärunko? Mulla oli Hankook nastat, niin ne oli jotenkin löysän oloiset runoltaan, verrattuna Conteihin ja Contit oli 10v vanhat...
 
Minkä ikäisiä renkaita te olette saaneet jos olette netistä tilanneet? Uudet kitkat pitäisi saada ja Nokian R3:set kovasti kiinnostais, mutta kun malli on muutaman vuoden vanha ja jos ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin tuleeko sieltä sitten ne muutaman vuoden vanhat?
Tilasin itse renkaatvaihtoon.fi -sivustolta Pirellin kitkat syksyllä. Olivat 3 viikkoa sitten paistetut, eli ainakin sieltä tuli tuoretta tavaraa tuon mallin kohdalla.
 
Minkä auton alla? Tai lähinnä kiinnostaa paino? Ei ilmeisesti löysärunko? Mulla oli Hankook nastat, niin ne oli jotenkin löysän oloiset runoltaan, verrattuna Conteihin ja Contit oli 10v vanhat...
Farkku C mersun alla eli noin 1500kg kuivapaino. Omasta mielestä nuo ei ole ollenkaan löysän tuntuiset, mutta kuten todettu niin osansa voi olla tuolla 225/40r18 koolla/profiililla.
 
Masan reilukerho, nastat vaimolle kun loppuunajetut kitkat ei enää riittäneet :rofl2: Kai se uusilla kitkoilla olis pärjännyt, jos vanhoillakin meni... Renkaiden käyttövuosia katsoessa kuulostaa enemmän, että nuukuus edellä turvallisuuden sijaan mentiin. 5 talvea on jo paljon oli nastat tai ei.

Niin jos et osannu laskee, niin kesken neljännen talven (eli kolme täyttä talvea ajettiin uudesta) ja n. 17 tkm ajettuina eli aika pirun vähillä kilsoilla meni vaihtoon sikäli mikäli talvisin tulee edes kilsoja puolta koko vuoden määrästä meillä. Moni ajelee yhdessä talvessa saman 17 tkm renkaillansa.

Ja "loppuunajetut" on eturenkaat 5,6 mm ja takarenkaat 6,8 mm tönärillä mitattuna. Ei vaan pidä niin ei noilla viitti luistella lapset kyydissä. Nuukuus edellä ostin vaimolle parhaimmat ja kalleimmat mitä saa eli Misukan uusimmat nastat ;) (no okei, Conti3 nasta ois ollu kalliimpi vielä) Toki nuukuus edellä uuden auton kun ostin sille 2017 niin en viittiny vaihtaa vakiosettiä maksamalla +1500€ että olis saanut jotku muut renkaat kun noi sai orggisvanteilla "ilmasiks".

Sitä vaan, että monelle noi 5-6 mm kitkat on olevinaan vielä hyvät ja ainakin kaikki kaverit ja tutut ajelee kitkat alle pariin milliin asti ns. ihan loppuun. Sellasella nuukuudella kyllä vaarantaa muutkin. No niin se oli kesälläkin kun pistin Contin Premium Contact 5:t vaihtoon (GY Efficient Grip Performance 2:iin ja toiseen autoon samaan syssyyn GY Eagle F1 Asy5 vaikka Bridgestone Turanza oli vajaa 6 mm pintaa mutta jollotti ikävästi ja tarttui uriin kovasti) niin vironpoika haki 2,5-2,8 mm pintaset Contit Tori-ilmoituksesta heti ja kehui tosi hyviksi ja sanoi, että pistää nää Audiinsa ja ajaa vielä pitkään.

Ja selvennyksenä rautalangasta nyt vielä, että BMW:ssä HKPL8 nastat nyt siis viides (5.) talvi menossa, kilsoja tulee siihen autoon vähän enemmän (kumpiki auto on 190 hp, oma BMW toki pari sata kiloo painavampi nelivedon ja dsl takia), renkaat on vanhemmat mutta silti ei mitään pito-ongelmia tai edes viitteitä ominaisuuksien huononemisesta. BMW:ssä on äänieristys jo vakiona niin ei kummemmin meluakaan vaikka varmasti ei hiljasimmat renkaat.

Eikös toi tarkoita, että Nokialaisten sisällä HKPL8 on kaikin puolin, paitsi melu ja vierinvastus, parempi talvirengas kuin R2 kitka. Jos siis valintakriteeriasteikossa turvallisuuden ja yllätyksettömyyden säilyminen mahd. pitkään ts. kesto painaa jotain jne.
 
Minkä ikäisiä renkaita te olette saaneet jos olette netistä tilanneet? Uudet kitkat pitäisi saada ja Nokian R3:set kovasti kiinnostais, mutta kun malli on muutaman vuoden vanha ja jos ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin tuleeko sieltä sitten ne muutaman vuoden vanhat?
Michelinin X-Ice Snow:t on se toinen vaihtoehto, viime vuoden malli joten renkaatkaan ei voi olla sen vanhemmat, ainakaan näin ammattikoulun matematiikalla :hmm:

Michelin X-Ice Snow:sta tarjouspyyntö lähimmästä rengasliikkeestä niin säästät paljon aikaa ja vaivaa. Varmasti varaa tinkiä edullisemmaksi kuin nettirengasliikkeet.

..Mutta mitä noihin nettitilauksiin tulee, niin aika harvalla on varaa myydä varastosta vanhoja uuninjämiä jos kuvittelee että joku muukin tilaisi joskus jotain.
 
Michelin X-Ice Snow:sta tarjouspyyntö lähimmästä rengasliikkeestä niin säästät paljon aikaa ja vaivaa. Varmasti varaa tinkiä edullisemmaksi kuin nettirengasliikkeet.

..Mutta mitä noihin nettitilauksiin tulee, niin aika harvalla on varaa myydä varastosta vanhoja uuninjämiä jos kuvittelee että joku muukin tilaisi joskus jotain.

Tilasin rehvidistä X-Ice Snow:t 215/55 17" -koossa viiteen ja puoleensataan kuljetuksineen. Laitan tänne kokemuksia jos ja kun saapuvat.
 
En keksi mitään huonoa sanottavaa tämän talven alla olleista X-Ice Snow -kitkoista. Todella hiljaiset, miellyttävät ajaa ja ovat pitäneet hyvin kaikissa oloissa. Joulukuun puolella tuli testattua vetinen, kiiltävä jääpinta ilman hiekoitusta ja siinäkin piti mielestäni sen mitä hyvän renkaan kuuluu, ei ollut ongelmia.
 
Niin jos et osannu laskee, niin kesken neljännen talven (eli kolme täyttä talvea ajettiin uudesta) ja n. 17 tkm ajettuina eli aika pirun vähillä kilsoilla meni vaihtoon sikäli mikäli talvisin tulee edes kilsoja puolta koko vuoden määrästä meillä. Moni ajelee yhdessä talvessa saman 17 tkm renkaillansa.

Ja "loppuunajetut" on eturenkaat 5,6 mm ja takarenkaat 6,8 mm tönärillä mitattuna. Ei vaan pidä niin ei noilla viitti luistella lapset kyydissä. Nuukuus edellä ostin vaimolle parhaimmat ja kalleimmat mitä saa eli Misukan uusimmat nastat ;) (no okei, Conti3 nasta ois ollu kalliimpi vielä) Toki nuukuus edellä uuden auton kun ostin sille 2017 niin en viittiny vaihtaa vakiosettiä maksamalla +1500€ että olis saanut jotku muut renkaat kun noi sai orggisvanteilla "ilmasiks".

Sitä vaan, että monelle noi 5-6 mm kitkat on olevinaan vielä hyvät ja ainakin kaikki kaverit ja tutut ajelee kitkat alle pariin milliin asti ns. ihan loppuun. Sellasella nuukuudella kyllä vaarantaa muutkin. No niin se oli kesälläkin kun pistin Contin Premium Contact 5:t vaihtoon (GY Efficient Grip Performance 2:iin ja toiseen autoon samaan syssyyn GY Eagle F1 Asy5 vaikka Bridgestone Turanza oli vajaa 6 mm pintaa mutta jollotti ikävästi ja tarttui uriin kovasti) niin vironpoika haki 2,5-2,8 mm pintaset Contit Tori-ilmoituksesta heti ja kehui tosi hyviksi ja sanoi, että pistää nää Audiinsa ja ajaa vielä pitkään.

Ja selvennyksenä rautalangasta nyt vielä, että BMW:ssä HKPL8 nastat nyt siis viides (5.) talvi menossa, kilsoja tulee siihen autoon vähän enemmän (kumpiki auto on 190 hp, oma BMW toki pari sata kiloo painavampi nelivedon ja dsl takia), renkaat on vanhemmat mutta silti ei mitään pito-ongelmia tai edes viitteitä ominaisuuksien huononemisesta. BMW:ssä on äänieristys jo vakiona niin ei kummemmin meluakaan vaikka varmasti ei hiljasimmat renkaat.

Eikös toi tarkoita, että Nokialaisten sisällä HKPL8 on kaikin puolin, paitsi melu ja vierinvastus, parempi talvirengas kuin R2 kitka. Jos siis valintakriteeriasteikossa turvallisuuden ja yllätyksettömyyden säilyminen mahd. pitkään ts. kesto painaa jotain jne.
Sitä minä vain halusin sanoa, että turha puhua turvallisuudesta, kun painotat ostoissa mahdollisimman monen talven ajamista samoilla nakeilla kustannusten säästämiseksi. Tee toki mitä lystäät, mutta kyllä neljä talvea rullatut nastatkin ainakin etelän teillä on jo pääsääntöisesti roskiskamaa. Ominaisuudet ei lähelläkään uusia, oli sitten Contia tai Nokiaa alla.
 
Itellä hakkapeliitta nastat neljän talven ikäiset, nyt viides talvi menossa. Ja on kyllä viimeinen talvi. Mustalla jäällä yli 90 asteen kurveissa mennään sivuluisussa jos 35 km/h+ lasissa. Mutta tosiaan varmaan yli 40tkm mittarissa noilla eli toisaalta hyvin kestäneet.
 
Laitetaanpas "kitkarengasneitsyyden" menetyksestä omia kokemuksia.

Eli aina on ollut alla nastat - viimeksi Continentalit jostain vuodelta 2015. Nyt kuitenkin auto vaihtui sähköiseen ja jotenkin ajatus rapisevista nastoista muuten hiljaisen auton alla tuntui vähän epäsopivalta. Testituloksien mukaan kitkat ovat kehittyneet paljon vuosien aikana ja tarjoavat nykyään ihan toimivan vaihtoehdon nastarenkaille. Otin siis Continentalin kitkat alle.

Jos yhteen sanaan pitäisi renkaiden toiminta tiivistää, niin voisi sanoa toimivat. Ei ole mitään yllättäviä luisuja tullut ja pito tuntuu hyvältä - perstuntumalla jopa selvästi paremmalta kuin mitä noilla edellisen auton kuluneilla nastoilla. Saas nähdä, miten nämä nastattomat toimivat muutaman vuoden ikäisenä, kovettuneina ja kuluneina...

Erilaisia kelejä tänäkin talvena ollut, tosin oikein vetisen jäinen pinta on vielä kokematta. Sehän se taitaa olla haastavin kitkoille. Kuitenkaan nollakelin kiiltävä tie, juuri satanut lumi tai muukaan ei ole tehnyt ajosta mitenkään pelottavan liukasta. Kiillottuneet liikennevaloristeykset ylämäkeen ovat aika rauhallisia ja niissä toivoisi lisää vetäviä pyöriä tai kunnon piikkirenkaita, mutta vielä on liikkeelle päästy.

Kovalla pakkasellahan nuo ovat ihan erinomaiset. Hiljaiset ja pito on huiman hyvä. Ja nastoihin tottuneena sutimiset ovat jotenkin outoja, kun ei kuuluu sitä nastojen raavintaa vaan pelkästään sellainen hankaamisääni. Jos nyt pitäisi uudelleen valinta tedä niin tähänastisten kokemusten perusteella kitkat ottaisin. Ajo ei ole mitenkään erilaista ollut nastarenkaisiin verratuna, mutta se rapina ja rohina puuttuu.
 
Okei nyt viidentenä talvena alkaa pito loppumaan Triangle Icelinkeistä. Meni jo yksi risteys pitkäksi ojaan. Viime talvena vielä toimi ihan hyvin. Omien kokemusten peruteella voisin ostaa uudelleenkin. Pintaa vielä hyvin jäljellä :D
Tässä taisi tapahtua ihan aloittelijan moka. Mittasin renkaiden paineet, olivat tippuneet kahteen baariin. Lisäsin puoli baaria ilmaa niin pitoa on nyt ihan eri tavalla. Epäilen että oma renkaantäyttölaite näyttää hieman yläkanttiin joten todellinen renkaiden paine ollut lienee alle 2 bar.
He joilla ei ole rengaspainetunnistimia, tarkistakaa paineet!
 
Tässä taisi tapahtua ihan aloittelijan moka. Mittasin renkaiden paineet, olivat tippuneet kahteen baariin. Lisäsin puoli baaria ilmaa niin pitoa on nyt ihan eri tavalla. Epäilen että oma renkaantäyttölaite näyttää hieman yläkanttiin joten todellinen renkaiden paine ollut lienee alle 2 bar.
He joilla ei ole rengaspainetunnistimia, tarkistakaa paineet!
3bar kun laittaa 20c hallissa niin pärjää hyvin kovallakin pakkasella.
 
Veljellä on 2008 vuoden nastarenkaat alla ja vielä on pintaa ja tielläkin on pysynyt. Moni tuntuu syyttävän huonoja renkaita, vaikka syy on lähes aina kuskissa.
 
Veljellä on 2008 vuoden nastarenkaat alla ja vielä on pintaa ja tielläkin on pysynyt. Moni tuntuu syyttävän huonoja renkaita, vaikka syy on lähes aina kuskissa.
Noilla koppuroilla ei kyllä tee yhtään mitään äkkitilanteissa. Kaikilla renkailla pärjää, jos sopeuttaa ajon renkaiden ominaisuuksiin, mutta poikkeavissa tilanteissa kaikki ominaisuudet ovat hurjasti jäljessä asianmukaisia renkaita. Vanhoilla kumeilla leikkiessä ei vaaranna pelkästään itseä, vaan muita kulkijoita myös esim. Jalankulkija suojatiellä tai juokseva lapsi lumipenkan takaa. Se, että laki sallii ajon kovettuneilla paskoilla ei poista moraalista vastuuta, jos jotain tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla koppuroilla ei kyllä tee yhtään mitään äkkitilanteissa. Kaikilla renkailla pärjää, jos sopeuttaa ajon renkaiden ominaisuuksiin, mutta poikkeavissa tilanteissa kaikki ominaisuudet ovat hurjasti jäljessä asianmukaisia renkaita. Vanhoilla kumeilla leikkiessä ei vaaranna pelkästään itseä, vaan muita kulkijoita myös esim. Jalankulkija suojatiellä tai juokseva lapsi lumipenkan takaa. Se, että laki sallii ajon kovettuneilla paskoilla ei poista moraalista vastuuta, jos jotain tapahtuu.
Yllättävän hyvä pito niillä on, muiden himmailu on yleensä ongelma. Vetopito on kyllä parhaat päivänsä nähny, mutta mutkat on eri asia. Sivuttaispito voi säilyä yllättävän hyvänä, vaikka vetopito olisi heikentynyt, siis myös 19 vuotta vanhojen kesärenkaidenkin perusteella, tosin ne oli minun. Pintaa oli tosiaan vielä jäljellä niissäkin ja enemmän luottoa kuin nykyisten nokialaisten kanssa. Ei ne vaarallisia sentään ole ja auton alustakin vaikuttaa pitoon. Kasko vaikuttaa turvallisuuten enemmän, kun ajetaan kelistä huolimatta miten sattuu!
 
Yllättävän hyvä pito niillä on, muiden himmailu on yleensä ongelma. Vetopito on kyllä parhaat päivänsä nähny, mutta mutkat on eri asia. Sivuttaispito voi säilyä yllättävän hyvänä, vaikka vetopito olisi heikentynyt, siis myös 19 vuotta vanhojen kesärenkaidenkin perusteella, tosin ne oli minun. Pintaa oli tosiaan vielä jäljellä niissäkin ja enemmän luottoa kuin nykyisten nokialaisten kanssa. Ei ne vaarallisia sentään ole ja auton alustakin vaikuttaa pitoon. Kasko vaikuttaa turvallisuuten enemmän, kun ajetaan kelistä huolimatta miten sattuu!
Onhan se muiden himmailu ongelma, kun oma kottero on pidon rajamailla kokoajan. Vetopidon katoaminen on ensimmäinen merkki kovettuneiden renkainen huonommasta pidosta.
 
Onhan se muiden himmailu ongelma, kun oma kottero on pidon rajamailla kokoajan. Vetopidon katoaminen on ensimmäinen merkki kovettuneiden renkainen huonommasta pidosta.
Aina pitää suurennella asioita, mutkat menee ihan hyvin ja niissä ne muut autot yleensä lähestyy perä edellä, ei kuitenkaan vastaantulija pakki päällä, koska sitä joku ehdottaa seuraavaksi kuitenkin. Huonompi rengas myös varoittaa aikasemmin olosuhteista.
 
Viimeksi muokattu:
Aina pitää suurennella asioita, mutkat menee ihan hyvin ja niissä ne muut autot yleensä lähestyy perä edellä, ei kuitenkaan vastaantulija pakki päällä, koska sitä joku ehdottaa seuraavaksi kuitenkin.
Voisi melkein lyödä vetoa, että ko. Auto on takatuuppari.
 
Voisi melkein lyödä vetoa, että ko. Auto on takatuuppari.
Fordilla on hyvä alusta, Fiesta se on. Itsellä tuskin olisi samaa tuntumaa noihin renkaisiin, mutta jos on vuosia työmatkan liukkaissa mutkissa haettu se tuntuma autoon samoilla renkailla ilman vakautuksia...
 
Yllättävän hyvä pito niillä on, muiden himmailu on yleensä ongelma. Vetopito on kyllä parhaat päivänsä nähny, mutta mutkat on eri asia. Sivuttaispito voi säilyä yllättävän hyvänä, vaikka vetopito olisi heikentynyt, siis myös 19 vuotta vanhojen kesärenkaidenkin perusteella, tosin ne oli minun. Pintaa oli tosiaan vielä jäljellä niissäkin ja enemmän luottoa kuin nykyisten nokialaisten kanssa. Ei ne vaarallisia sentään ole ja auton alustakin vaikuttaa pitoon. Kasko vaikuttaa turvallisuuten enemmän, kun ajetaan kelistä huolimatta miten sattuu!
Siihen renkaiden ominaisuuksiin vaan sopeutuu...nimimerkillä "kymmenen vuotta samoilla talvirenkailla ajellut, eikä näissä mitään vikaa ole"
Mutta kun uuden rengas-sarjan lyö alle, niin tulee sellainen "ahaa"-elämys, että onpas aikamoinen pito yms.
 
Karu fakta on vaan se että tuollaisilla 10v vanhoilla nastoilla pärjää paremmin liikenteessä kuin keskimääräiset tuuhiot uusilla autoillaan joissa tuskin on vanhoja renkaita alla. Väki vetää jossain rampissa possujonoa 25km/h kun saman päivän aikana itse ajaa tyhjällä tiellä siinä 60km/h. Kesärenkaillakin melkein pärjäisi tuossa tuuhiokerhossa, saksankitkoilla jo hyvin, suurimmaksi ongelmaksi muodostuu liikkeelle lähtö.

Onhan ne uudet renkaat toki selvästi paremmat ei sitä varmasti kukaan kiistä, mutta vanhat on ihan riittävät ja rajoitteet tulevat muista autoilijoista eikä renkaista.
 
Voidaanko palata näistä vanhoista paskoista renkaista keskustelemaan jälleen ihan oikeista talvirenkaista? Kukaan tuskin tulee katsomaan tänne onko Reinon 15v vanhat nastarenkaat toyota mark 2:ssa vielä kurantit vai ei.
 
Karu fakta on vaan se että tuollaisilla 10v vanhoilla nastoilla pärjää paremmin liikenteessä kuin keskimääräiset tuuhiot uusilla autoillaan joissa tuskin on vanhoja renkaita alla. Väki vetää jossain rampissa possujonoa 25km/h kun saman päivän aikana itse ajaa tyhjällä tiellä siinä 60km/h. Kesärenkaillakin melkein pärjäisi tuossa tuuhiokerhossa, saksankitkoilla jo hyvin, suurimmaksi ongelmaksi muodostuu liikkeelle lähtö.

Onhan ne uudet renkaat toki selvästi paremmat ei sitä varmasti kukaan kiistä, mutta vanhat on ihan riittävät ja rajoitteet tulevat muista autoilijoista eikä renkaista.

Tuli taas mieleen, kun jokainen uskoo olevansa huomattavasti keskimääräistä parempi kuljettaja. :D
 
Voidaanko palata näistä vanhoista paskoista renkaista keskustelemaan jälleen ihan oikeista talvirenkaista? Kukaan tuskin tulee katsomaan tänne onko Reinon 15v vanhat nastarenkaat toyota mark 2:ssa vielä kurantit vai ei.
Tämä olisi oikeasti mielenkiintoista, kun autokaan ei ole kovin yleinen täällä. :D
 
Tilasin rehvidistä X-Ice Snow:t 215/55 17" -koossa viiteen ja puoleensataan kuljetuksineen. Laitan tänne kokemuksia jos ja kun saapuvat.

Unohdinkin päivittää tämän. 12.2 tilatut renkaat saapuivat 18.2 ja 19.2 kahdessa eri erässä. Jokainen rengas omalla lähetysnumerollaan ja aika kevyesti pakattuna. Ei niin että ne mitään särkyvää olisivat, mutta aika kevyesti osittain pahviin ja muoviin suojattuna.
Yhden paistopäivämäärä 0820, muiden 1220.

Nyt alla, eikä moitteen sanaa; hiljaiset, mukavat, eikä liian veltot vrt. vaikka hakkapeliitoihin ja pitoa ihan pirusti. :thumbsup:
 
Myös näillä todella vaikeilla keleillä ? Siis nastoillakin liukkaan tuntuista välillä. Hyvä tietää. Tässä ehkäpä seuraavat talvirenkaat. Haluttaisi siirtyä taas kitka-autoilijaksi.

Tänään ensimmäinen 100km alla, keli oli kyllä hyvä. Onneksi ei tarvinnut eilen lähteä siihen lumipyryyn liikenteeseen.
Mutta tältä päivältä vaikutelma on että ainoa ero nastarenkaisiin (Michelin X-Ice Northit) sen helvetillisen melun puuttuminen.
 
Nykyisellään nastarenkaat ovat kitkojen ja nastojen sekoitus. Vanhanliiton talvirenkaissa pito oli täysin nastojen varassa, toki säädöksetkin on muuttuneet aikojen saatossa pariin kertaan. Huonolla pidolla olevien teillä nuo vanhat nastat oli kyllä ylivertaisia.
 
Nykyisellään nastarenkaat ovat kitkojen ja nastojen sekoitus. Vanhanliiton talvirenkaissa pito oli täysin nastojen varassa, toki säädöksetkin on muuttuneet aikojen saatossa pariin kertaan. Huonolla pidolla olevien teillä nuo vanhat nastat oli kyllä ylivertaisia.

Katsaus | Turvallista talviajoa Onko kohdassa 2.21 olevat nastarenkaat tarkoittamasi vanhanliiton nastarenkaat? Renkaan muotoilun perusteella nuo voisi nykyajan renkaisiin verrattuna sopia lähinnä ajoon metsässä (mudassa) tai jäällä. Toki tuon jälkeen tällaisten paljolti ulkonevien nastojen määrä renkaissa varmastikin tasaisesti lisääntyi, ennen kuin lisääntyneiden liikennemäärien ja sitä kautta lisääntyneen asfaltoinnin perusteella tien kulumaankin piti alkaa kiinnittämään ihan eri tavalla huomiota.

Talvirallirenkaiden käytön tulee toki rajoittua vain ralliin:
PIRELLIWRC205.jpg
 
Katsaus | Turvallista talviajoa Onko kohdassa 2.21 olevat nastarenkaat tarkoittamasi vanhanliiton nastarenkaat? Renkaan muotoilun perusteella nuo voisi nykyajan renkaisiin verrattuna sopia lähinnä ajoon metsässä (mudassa) tai jäällä. Toki tuon jälkeen tällaisten paljolti ulkonevien nastojen määrä renkaissa varmastikin tasaisesti lisääntyi, ennen kuin lisääntyneiden liikennemäärien ja sitä kautta lisääntyneen asfaltoinnin perusteella tien kulumaankin piti alkaa kiinnittämään ihan eri tavalla huomiota.

Talvirallirenkaiden käytön tulee toki rajoittua vain ralliin:
PIRELLIWRC205.jpg
Juu tuontyylisiä old school-renkaita. Noilla rattailla ajeltiin vuosia ja uusia nastoja ruuvailtiin renkaisiin, jos vanhat lähti mäkeen. Yleisen tienpidon kannalta voisi olla hyvä, jos muutama auto/kaupunki olisi raapimassa risteysalueet kuosiin.
 
Nyt alla, eikä moitteen sanaa; hiljaiset, mukavat, eikä liian veltot vrt. vaikka hakkapeliitoihin ja pitoa ihan pirusti
Kuulostaa tutulta, tän talven ollut ajossa X-Ice Snow ja todella miellyttävä rengas on. Jämäkkä, hiljainen ja pitävä.

Toisessa autossa on X-Ice North 4 ja en kyllä tykkää yhtään. Pitoa voi jossain ääriolosuhteissa olla marginaalisesti enemmän, mutta silloinkin se ero on pieni ja yleensä sitä eroa ei käytännössä ole lainkaan. Nastarengas on kuitenkin tuohon kitkaan verrattuna kamalan meluisa ja veltto ajettava. Yäk.
 
Kannattaa kokeilla Continentalin Ice Contact 3 nastarenkaita, jos muut nastarenkaat on jotenkin velton tuntuisia ja melu on iso ongelma. Omassa autossa ei käytännössä erityisen paljon kesärenkaita (premium contact 5) meluisammat ja ihmeen vähän löllöiltä tuntuvat. Melkein kuin ajaisi kesärenkailla tuntuman puolesta ja ihan linjassa TM testitulosten kanssa. Renkaiden koko on 205/55R16 ja autolla omamassaa noin 1360 kg; BMW F20 äänieristyksen parannuksilla.
 
Pirelli Ice Zero FR -kitkoilla ensimmäinen talvi nyt takana. Kilometrejä tuli aika tarkalleen 8000 viiden kuukauden aikana.

Uutena pintaa oli 8.9mm. Nyt kesärenkaita vaihtaessa mittasin takarenkaista keskimäärin 8.7mm ja eturenkaista 8.4mm. Varsin maltillista kulumista, vaikka toki nyt olikin luminen talvi. Ensi talveksi sitten kierrätän renkaat eri edestä taakse.

Voin kyllä suositella noita lämpimästi. Tuli ajettua auraamattomia mökkiteitä, kunnon lumimyrskyjen läpi ja peilijäisiä sorateitä ja kertaakaan ei tullut mieleen, että olisipa alla nastarenkaat. Hyvän sivuttaispidon ansiosta todella rauhallinen luonne noilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä talvella oli muutamat ihan kohtuulliset pääkallokelit kehä 3:lla, alla Mondeo ja Nokian R3:t. Muutamat tosi liukkaat päivät mentiin niin, että sivutuuli puhalti perää irti suoralla tiellä mittarinopeuden ollessa sitä 60-70kmh :)
Liukasta tuolla oli muillakin, mutta ehkä nuo muutamat päivät noita kelejä oli niitä missä siitä nastasta olisi ollut se pieni apu plussaa.
Lapissakin tuli käytyä ajelemassa ja siellä ei kitkoilla ollut mitään hätää.
n. ~20tkm tuli noilla kitkoilla kilsoja tässä talven mittaan.
 
Mikä olisi hyvä nastallinen talvirengas. Mersu CLK:n tulee, ajattelin ensi talvella ajella vaikka avo onkin, kun on kuitenkin hallipaikka. 16" vanne pitää myös ostaa, käytettynä oli paketti Sawan renkaalla ja 16" Dezentin vanteella vähän yli 700e, joten ei varmaan kannata käytettyjä edes katsella. Ainakin osa näistä kiinalaisista nastarenkaista on vissiinkin aika kelvottomia, mutta onko jotain budjettipakettia mitä suositella. Talvella tulee kilometrejä ehkä 2000-3000km.
 
Mikä olisi hyvä nastallinen talvirengas. Mersu CLK:n tulee, ajattelin ensi talvella ajella vaikka avo onkin, kun on kuitenkin hallipaikka. 16" vanne pitää myös ostaa, käytettynä oli paketti Sawan renkaalla ja 16" Dezentin vanteella vähän yli 700e, joten ei varmaan kannata käytettyjä edes katsella. Ainakin osa näistä kiinalaisista nastarenkaista on vissiinkin aika kelvottomia, mutta onko jotain budjettipakettia mitä suositella. Talvella tulee kilometrejä ehkä 2000-3000km.
Lainaan itseäni parin sivun takaa:

...

Uusin Ling long winter grip 2 pärjännyt mielestäni verrattain hyvin esim tässä testissä: 2020 Nordic and Studded Winter Tyre Test - Tyre Tests and Reviews @ Tyre Reviews

Verrattuna esim Hakkapeliitta 9:iin (mikä kärkikolmikossa ja mitä suomalaiset pitänee erinomaisena talvirenkaana) häviää Ling long nokialaiselle jarrutuksessa jäällä 4,7% ollen silti 21 renkaan testissä 5. sijalla jääjarrutuksessa. Taakse jää mm hankookin, savan, Bridgestonen, michelinin ja Pirellin renkaita). Lumella ero on enää 0,4% ja esim kuivalla tiellä Ling long voittaa Nokialaisen, samoin melussa.

Sen verran hyvä suoritus että pohjoisen teille ostin juuri omaan autoon kyseiset Ling longin renkaat ja 260hv takavetoista autoa pitää provosoida että auton saa lumella poikittain. Pito jäällä ja lumella erinomainen, eikä ole mitään valittamista, hameväelläkään, vaikka hänelle ensimmäinen takavetoinen auto.

Huomionarvoista lienee myös se, että ainakin omassa 17" rengaskoossa Ling longit olivat alle puolet esim Nokialaisen hinnasta, jolloin samalle ajalle voi huoletta ostaa kahdet renkaat. Esim toinen ajelee kalliilla nokialaisilla 6 (tai enemmän) vuotta, kun halvemmat voi matalammalla kynnyksellä vaihtaa esim 3 vuoden kohdalla. Lonkalta arvioisin, että vuoden tai kahden vanha Ling longi saattaisi ehkä olla parempi, kuin 5 vuotta vanha Nokialainen. Toki jos hinnalla ei ole väliä, niin tällaista ei tarvitse miettiä.

Tietysti rengas kannattaa valita sen mukaan missäpäin ajelee. Itse ajelen suurimman osan talvesta lumella ja jäällä, joten mielelläni säästin. Kelpaapa nyt kuivallakin jarrutella :) Joillekin hinta ei ole ongelma ja mielellään maksaa yli tuplahinnan (360€ vs 750€) tuosta 0,4% lumijarrutusparannuksesta. Toivottavasti liikenteessä ei sentään ajeta nuin pienillä marginaaleilla. :)

Aika näyttää miten Ling longi kulutusta kestää ja miten ominaisuudet ajansaatossa muuttuu.
Nyt talvi alkaa olla takanapäin ja olen renkaisiin (Ling long winter grip 2) erittäin tyytyväinen. Edelliset renkaat oli Sailun Ice Blazer WST3 ja niitä en voi suositella. Meni pelottavan liukkaina yhden talven jälkeen vaihtoon.
 
Lainaan itseäni parin sivun takaa:


Nyt talvi alkaa olla takanapäin ja olen renkaisiin (Ling long winter grip 2) erittäin tyytyväinen. Edelliset renkaat oli Sailun Ice Blazer WST3 ja niitä en voi suositella. Meni pelottavan liukkaina yhden talven jälkeen vaihtoon.
Omat kokemukset Nokialaisista on, että uutena pito on aivan sairaan kova, mutta sitten esim. Toisena talvena pito ei enään säväytä. Äänettömiä Nokialaiset ei minusta ole ikinä olleet. Itse en ole tosin vuosiin vaikuttanut renkaisiin, mitä autoihini tulee(reittä pitkin rengassukuun). :rofl: Kelvollisia renkaita aina tullut alle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom