Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nastat vai kitkat? Mulla toimi yllättävän hyvin 4 talvea Trianglen nastat, nyt viidentenä talvena oli jo liukkaat ja välillä jänniä tilanteita vastaan. Nykyisessä autossa on 2012 vuoden Nordman nastat Vetopitoa näissä ei juuri ole mutta sivuttaispitoa yllättävänkin paljon. Ensi talveksi ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni kitkoja.Itsellä nyt 4-5 talvee vanhat nokialaiset, paistettu 2016. Renkaiden huonontuessa eivät silti ole aiheuttaneet yllätyksiä käytöksessä. Ens talveksi tulee kyllä uudet renkaat
Kitkoja kannattaa aina kokeilla, paluuta rouskuttimiin ei ole Oletuksena siis se, ettet asu seudulla, jossa juuri ja juuri pääset nastoilla etenemään, niin kitkoilla et tule törmäämään minkäänlaisiin ongelmiin koskaan. Kun kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta - tämä totuus on kyllä pitänyt paikkansa 100% ja aika monta vuotta tullut ajeltua kitkoilla sekä toki nastoilla.Nastat vai kitkat? Mulla toimi yllättävän hyvin 4 talvea Trianglen nastat, nyt viidentenä talvena oli jo liukkaat ja välillä jänniä tilanteita vastaan. Nykyisessä autossa on 2012 vuoden Nordman nastat Vetopitoa näissä ei juuri ole mutta sivuttaispitoa yllättävänkin paljon. Ensi talveksi ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni kitkoja.
Tämäkään ei ihan noin yksioikoista ole: tiet missä itse ajan oli vielä 14v sitten makeat talviset tiet, eli jää pohjalla ja sopiva kerros pehmeämpää lunta pinnalla ja vastaavalla tiellä kitkat ovat parhaimmillaan. Nykyisin vastaavia teitä ei ole kuin mettäteillä, koska liikennemäärät ovat kasvaneet todella paljon(sekä raskaan liikenteen osuus). Tien pinta on jäätä, jäätä ja jäätä. Lisäksi noilla teillä on vielä kettinkien painaunat pinnassa, eli kitkat ei ainakaan näillä teillä enään ole optimaalliset. Muutamina päivinä talvessa on vielä lisäksi jäätävät vesisateet, jolloin kitkoilla ei tee mitään(hyvillä nastoillakin on tekemistä).Kitkoja kannattaa aina kokeilla, paluuta rouskuttimiin ei ole Oletuksena siis se, ettet asu seudulla, jossa juuri ja juuri pääset nastoilla etenemään, niin kitkoilla et tule törmäämään minkäänlaisiin ongelmiin koskaan. Kun kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta - tämä totuus on kyllä pitänyt paikkansa 100% ja aika monta vuotta tullut ajeltua kitkoilla sekä toki nastoilla.
Nastat vai kitkat?
Kitkoja kannattaa aina kokeilla, paluuta rouskuttimiin ei ole Oletuksena siis se, ettet asu seudulla, jossa juuri ja juuri pääset nastoilla etenemään, niin kitkoilla et tule törmäämään minkäänlaisiin ongelmiin koskaan. Kun kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta - tämä totuus on kyllä pitänyt paikkansa 100% ja aika monta vuotta tullut ajeltua kitkoilla sekä toki nastoilla.
Toki kitkat ovat kehittyneet viime aikoina ja ovat kalliimpia kuin vastaavanlaatuiset nastat. Ja jos ajaisin lähinnä jäisiä teitä, niin ehkäpä nastat olisivat alla. Mutta vain vahva ehkä.
Jossain vaiheessa mennyt pyörät sekaisin etu-taka akselilla?
Tai sitten ne kulmat on vituillaan.
Tämä on totta, kitkat ovat löysempiä kuin hyvät nastakumit. Toisaalta myös nastat ovat kesärenkaisiin nähden surkeita ajoltaan, siksipä ihmettelinkin niitä, jotka rullailevat talvirenkailla ensimmäisistä pakkasista viimeisiin pakkasiin, vaikka 99% ajasta alla on kuivaa asfalttia Puhun siis lähinnä Helsingin näkökulmasta, missä esim. edelleen nastat ropisevat mukavasti ja itse olen omat kitkani vaihtanut aika päiviä sitten kesärenkaisiin. Jos sattuu tulemaan liukasta, niin se ei ole kesärenkaillakaan mikään ongelma, jos käyttää hetken aivojaan ja ajaa tilanteen mukaan.Kitkoissa on yleensä nastaa löysempi runko, joten vähänkin tehokkaammassa takavetoisessa ei välttämättä se mukavin rengas ajaa kun perä luikertelee paljon enemmän vrt. nasta.
Tämä on totta, kitkat ovat löysempiä kuin hyvät nastakumit. Toisaalta myös nastat ovat kesärenkaisiin nähden surkeita ajoltaan, siksipä ihmettelinkin niitä, jotka rullailevat talvirenkailla ensimmäisistä pakkasista viimeisiin pakkasiin, vaikka 99% ajasta alla on kuivaa asfalttia Puhun siis lähinnä Helsingin näkökulmasta, jossa esim. edelleen nastat ropisevat mukavasti ja itse olen omat kitkani vaihtanut aika päiviä sitten kesärenkaisiin.
Vanheneeko noi nokian hakka 8:t noin pian, tuntuu että lipsui jo viime talvena aika rankasti? Paistettu 2017 ja pintaa vielä hyvin jäljellä. Nastat noille ominaisesti painunut kohtuu syvälle, tuntuu että pito vaan vähän parempi kun 2014 paistetuissa nokian hakka 7:issa joista puolet nastoista poikki.
Omat kokemukset Nokialaisista tukee tuota. Toisena talvena alkaa ominaisuudet droppaamaan, muttei vielä vaarallisiksi(huomattava ero kuitenkin siittä alun tautisesta pidosta).Vanheneeko noi nokian hakka 8:t noin pian, tuntuu että lipsui jo viime talvena aika rankasti? Paistettu 2017 ja pintaa vielä hyvin jäljellä. Nastat noille ominaisesti painunut kohtuu syvälle, tuntuu että pito vaan vähän parempi kun 2014 paistetuissa nokian hakka 7:issa joista puolet nastoista poikki.
En muista tarkalleen, että mitkä renkaat ostin viimeksi. Mutta ainakin nuo vaikuttaisi pohjoismaiden kitkoilta.195/65/15 koossa kitkarenkaat etsinnässä. Halvimpia sarjoja joiden valmistajan tunnistan kun katselen niin hieman epäselväksi jää mitkä noista on ns. pohjoismaiden kitkat.
-HANKOOK, WINTER I*CEPT RS2 (W452). Hankook.fi sivuilta löytyy teksti "Kitkarengas pohjoiseen talveen. " mutta joissain nettikaupoissa mainitaan "keskieurooppalainen talvirengas".
-NOKIAN, WR D4. Nokian sivuilla ei koolla hakemalla ainakaan tarjota. Löytyy vain pörssitiedote jossa kerrotaan että kyseessä on "täysiverinen talvirengas" mutta "keskieuroopan talvikeleille".
-Pirelli Winter Ice Zero Friction, vaikka zero friction kuulostaa pahalta niin nämä ilmeisesi olisi valmistajan mukaan tänne suunniteltu "Drive on Nordic winter condition"
En muista tarkalleen, että mitkä renkaat ostin viimeksi. Mutta ainakin nuo vaikuttaisi pohjoismaiden kitkoilta.
Hankook Winter I cept IZ2 (W616) 95T XL 195/65R15 - Renkaat24.com
Hankook I Cept Iz2 W616 laadukkaat kitkarenkaat,( pehmeä kumiseos) ja lamellirakenne on suunniteltu toimimaan kylmissä olosuhteissa.renkaat24.com
Nokiaa ja Pirelliä ei tuolta kaupasta löydy tuossa koossa.
Onkos tietoa miten voisi saada mahdollisimman uudet renkaat paistopäivältään? Kitkoille olisi nyt tarvetta ja paljon tarjotaan 2020 paistovuodella olevia renkaita ja itsellä kun tulee ajoa aika vähän niin renkaiden käyttöikä tulee vastaan paljon nopeammin kuin itse kuluminen. Mielellään sitä hankkisi heti mahdollisimman tuoreet renkaat mutta ainakin nyt mitä olen kysellyt rengasliikkeilta niin ei joko kiinnosta selvittää tai sitten ovat 2020 paistettuja.
Näinhän se on, mutta tällä hetkellä ollut vähän nihkeetä kun vastaukset ovat olleet joko ne mitä on varastossa tai sitten tilauksesta saa sen mitä tehdas lähettää. Mutta joo täytyy melkeen odottaa että uudet paistoerät alkavat saapumaan rengasliikkeille niin siitä sitten.Lompsit kauppaan ja ilmoitat, että kaupat tulee jos löytyy tuoreet kumit? Verkkokauppoihin voi myös laittaa vaikka sähköpostilla saman tarjouksen.
Kerro toki mistä tähän hintaan saan, niin minäkin laitan kierroksen talveksi. Näistä onkin jo valmiiksi hyviä kokemuksia.Goodyear Ultragrip kakkoset, tuollaista alle 400e per kierros. @kjns
Kai te nyt ymmärrätte ettei ne tuhansia ja tuhansia renkaita myyvät puljut voi jokaisesta renkaasta ottaa niitä päivämääriä ylös.Mistä selviää 1001-saitin renkaiden paistopäivät?
Luulisi olevan aika olennainen tieto ammattimaisen renkaanmyyjätahon kertoa.
Kiinnostuin myös ultra(superduper2)gripeistä.
Jos on vanhempaa erää niin niillä on yleensä merkintä niissä. Kuten tässä DOT2017 Rengas Nokian 195/65 R15 95R DOT 2017, XL, 3PMSF, Kitkarenkaat | Hakkapeliitta R2 | 1001Renkaat.comMistä selviää 1001-saitin renkaiden paistopäivät?
Luulisi olevan aika olennainen tieto ammattimaisen renkaanmyyjätahon kertoa.
Kiinnostuin myös ultra(superduper2)gripeistä.
Joo, vuosihan on vielä vähän. Tämän lähteen mukaan viisi vuotta säilyy oikein varastoituna ja saa myydä uutena, mutta yli kolmevuotiaita on tosi tuhmaa myydä uutena mainitsematta renkaan ikää.Varastossa vuoden seissyt rengas ei mene miksikään. Käytössä se vasta alkaa "vanhenemaan".
Neljä talvea meni hyvin itselläni IceLinkeillä, viides oli jo vähän liikaa. Eli oman kokemuksen perusteella ainakin kolme talvea kestävät hyvin. Pintaa on vieläkin hyvin mutta pito puuttuuTriangle IceLinkit ostin tänään, 225-45-r17. 329e asennettuna irtovanteille. Nyt voi sitten talvea odotella.
Kyllästyin vertailemaan ja tilasin kitkat, ultragripen kakkoset.
Hankintahinta ei ole ainakaan hinnalla pilattu. Katsellaan sitten pellinoikomisien jälkeen kannattavuuksia uudelleen.
No, arvon raati, mitkä ne parhaat kitkat on, jos auton käyttövoima on sähkö? Niin kalliita tavallisen auton renkaita ei olekaan että säästäisin.
Eli ne parhaat haussa.