Talvirenkaat - yleisketju

Kääkkä muistelee, laitetaas napin taakse :cigar2:

Tuu itte lipsuttelee kitkoilla tänne vesijäisille pyöreille hiekkateille...
Jonnejen nyt muutenkin on parasta olla kommentoimatta ajotaitoa ja nastarenkaita samassa lauseessa, jos ei ole aloitellut autoilemaan kevytperäisellä -70 Escortilla 80-lätkä takalasilla. Esson liukkaat alla, eikä turvavöitä :whistling:

4772_0.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jonnejen nyt muutenkin on parasta olla kommentoimatta ajotaitoa ja nastarenkaita samassa lauseessa, jos ei ole aloitellut autoilemaan kevytperäisellä -70 Escortilla 80-lätkä takalasilla. Esson liukkaat alla, eikä turvavöitä :whistling:

4772_0.jpg
Nii meillä yleensä menee hiekotuskuorkitkin takaperin näillä teillä ja kerran talvessa löytyvät kumollaan ojasta.
 
Nyt tarjoaa Point S 100 - 150€ alennusta uusista kumeista pari päivää. Ja vianorilla tosiaan Vianor huolto jos sieltä ostaa niin kaupan päälle. Nyt on hyvä hetki ostaa renkaat.

Piti vielä tilata Vianorilta nuo kulmien säädöt joulun alle, täytyy kuitenkin vähän etutukivarsia vaihdella tässä kun joutaa niin käy sitten säädättämässä.
 
Löyty 150 kilsaa ajetut hakkis 9:t 245/45 18 reiluun kuuteensataan, kai sitä noista nokialaisistakin sit parivuotta voi kärsiä..
 
Tuu itte lipsuttelee kitkoilla tänne vesijäisille pyöreille hiekkateille...

Monestikin, kuuluu vähän mun työhöni ja ammattitaitoon™ pystyä kulkemaan niissä olosuhteissa kun vielä henkilöautolla pystyy kulkemaan, rävään viime talvena kuvailin ajoreittiä mäkineen kun "kitkat pääkallokelissä, uliuli." Jopa käynyt kerran elämässä ajamassa kollegan nastarenkaineen pois paikasta josta ei uskaltanut jatkaa tai kääntyä ympäri... Ja hain asiakkaansa, jota oli menossa alunperin noutamaan.

Kitkoilla pitää olla luova vesijääkelillä. Siinä oot aivan oikeassa, että sivukulmilla se on kaikista pahin ajokeli ellei hiekoitus ole ehtiny paikalle. Tällöin pitää ottaa tie haltuun med Ajotaito® Kun katselet tällaista pikkutietä niin huomaat, että ajoväylä ja ojan penkat on kaks eri asiaa; sulaa/lumista marginaalia, jossa ei ole ajettu (ja tampattu jääksi) on noin 20-30cm ojaan molemmin puolin, pitää hakea pito sieltä missä sitä on. Ei sitä reunaa tarvi pelätä, ei se petä. Ja nopeus alas.
Samoin taajamassa pitää sijoittautua liukkaalla n 50cm "ajouran" oikealle tai vasemmalle puolelle eli toisen puolen renkaat keskivallille, toisen reunavallille ja hakea parempi pito saati vain lähestyä kiillotetussa risteyksessä keltaisiin pysähtyvän takapuskuria abs juristen.

Noin 20 vuotta, vajaa 2 miljoonaa ajettua ammattikilometriä, "kelillä kuin kelillä." :tup:
 
IMG_20191102_115220.jpg
IMG_20191102_115227.jpg

:joy:
Puhutaan samasta asiasta, tuo meidän yksityistie on paikoin vielä pallompi, mutta joo yhtä lipoisan näköinen.
Ja on itelläkin varmaan kilsoja alla aikalailla, eikä ongelma ole se etteikö saisi ajettua, mutta on se ikävää jos puolet päivittäisestä työmatkasta pitää viettää etsimällä pitoa tienreunasta.

Mielenkiinnosta kun muutamalta tuttavalta kuullut että kitkat ovat olleet varsin hyvät ensimmäisen talven, mutta kun ensimmäiset parimilliä on kulunut niin sitten olis liukasta.

Mikä on sun kokemus?
 
Kyllä niissä aikalailla omasta mielestäni se pito pysyy* kun niitä ei kesällä mene pilaamaan "...viitti turhaan vaihtaa..." mentaliteetillä. Sohjo/vesiliirron sietämisen vähenemisessä sen alkaa äkkiä huomaamaan, kitkat kun on pelkkää lamellia niin ne plaanaa äkkiä veden täyttämissä urissa tai isommassa lätäkössä jos on puoletkin jo poissa kuviosta.

Ellei säilytä kuumassa tai auringonvalolle alttiissa paikassa kesällä. Näiden kumiseos ei kaiketi tykkää kuumasta ja vastaavasti ikä/aika myöskin kovettaa sen elastisuuden pois, lamellien on oltava pehmeitä hangatakseen sitä pitoa epätasaisuuksista.

*Tosin mulla ei nuo renkaat välttämättä ikäänny samalla tavalla kuin keskiverrolla ajajalla, kaks talvea on maksimi elinikä, vaikka alan lakimuutos multa kilometrimäärät tiputtikin entisestä.
 
Jopa käynyt kerran elämässä ajamassa kollegan nastarenkaineen pois paikasta josta ei uskaltanut jatkaa tai kääntyä ympäri.
Tässähän onkin koko ketjun anti tiivistettynä. Nastauskovaiset kovasti muistuttelee kuinka kitkarenkaat on jäällä liukkaat, mutta unohtavat että samassa paikassa myös nastarenkaat on liukkaat, vaikka niistä rapina kuuluukin.

edit. Ei ollutkaan kitka-nastavänkäysketju...
 
Tässähän onkin koko ketjun anti tiivistettynä. Nastauskovaiset kovasti muistuttelee kuinka kitkarenkaat on jäällä liukkaat, mutta unohtavat että samassa paikassa myös nastarenkaat on liukkaat, vaikka niistä rapina kuuluukin.

edit. Ei ollutkaan kitka-nastavänkäysketju...

Niinno, jos ne vuodesta toiseen rengastesteissä toteaa että kun kitka alkaa luistaa täysin niin nasta vielä tarjoaa esim sivuttaispitoa, niin kyllähän sen nettifoorumilla pätemällä saa kumottua :)

Mutta joo esim tänvuoden testeissä olivat todenneet että kitkat on nykyään jo niin kehittyneitä että parhaat pärjää pahimmassa kelissä jo hyvillekin nastoille, ainakin uutena.
 
Niinno, jos ne vuodesta toiseen rengastesteissä toteaa että kun kitka alkaa luistaa täysin niin nasta vielä tarjoaa esim sivuttaispitoa, niin kyllähän sen nettifoorumilla pätemällä saa kumottua :)

Mutta joo esim tänvuoden testeissä olivat todenneet että kitkat on nykyään jo niin kehittyneitä että parhaat pärjää pahimmassa kelissä jo hyvillekin nastoille, ainakin uutena.

Kannattaa huomata, että ainakin monen aiheesta tehtydyn testin mukaan nastat menettävät pitoaan huomattavasti kitkoja jyrkemmin. :think:

Pidetään vänkäys minimissä, tästä voi lukea aiheesta aiemmin kirjoittamani viestin (jossa on muitakin perusteluita kuin nettifoorumilla päteminen). :tup:
 
Nokialaisten jälkeen tuo Misukan North 4 nasta on kyllä hiljainen lumella/jäällä. Erittäin positiivinen asia.
Jos vain nastat pysyy niin tässä on uusi luottorenkaani.
Kyllä muuten pysyy nortissa nastat. Tällä hetkellä markkinoiden parhaat nastarenkaat. Vastaan on tullut jo useita nortteja missä on kulutus pinta loppu ja nastat silti tallesa. Nokialaisten ongelmana on sivuttatais pidon puute ja kun aletaan olemaan siellä alta 6 milliä pintaa rupeaa nastat painautumaan tubeleskalvosta läpi ja sehän on sitten siinä...
 
Pitkällisen jahkailun ja tarjousten kyttäämisen jälkeen tuli tilattua aiemminkin mainitsemani Contin edellisen sukupolven VikingContact 6:t, kun asennuksineen lopulta irtosi 225/45R17 koossa 456€ hintaan.
DOT17 paistolla, mutta eiköhän nuo ihan käyttökelpoiset vielä omaan käyttööni ole. Koodilla "BlackFriday2020" 40€ pois minimitilauksen ollessa 200€, jos joku haluaa omaan autoonsa renkaita katsoa:
 
Kyllä muuten pysyy nortissa nastat. Tällä hetkellä markkinoiden parhaat nastarenkaat. Vastaan on tullut jo useita nortteja missä on kulutus pinta loppu ja nastat silti tallesa. Nokialaisten ongelmana on sivuttatais pidon puute ja kun aletaan olemaan siellä alta 6 milliä pintaa rupeaa nastat painautumaan tubeleskalvosta läpi ja sehän on sitten siinä...
Mahtaa olla Esson baarista kuultua toi että Nokialaiset poksuu kun 6mm pintaa jäljellä. Ehkä eivät tarjoaisi Hakkaturvaa, jos näin olisi.
 
Mahtaa olla Esson baarista kuultua toi että Nokialaiset poksuu kun 6mm pintaa jäljellä. Ehkä eivät tarjoaisi Hakkaturvaa, jos näin olisi.
Kun aletaan olemaan siellä 6mm alle niin kyllä se vaan kalvosta tunkeeläpi. Tänään viimeksi tuli sellainen tapaus vastaan,6 merkki näkyi vielä kun nokialainen on niin mukavasti kulutus pinnan renkaaseen merkannut ja nastan alta vuoti ilmat pihalle....hakkaturva on vaan vuoden ostopäivästä voimassa ja taisi siinä olla ihan jopa jokin kulutus rajakin. Saa ajaa aika paljon että ns yhessä talvessa että mennään alle 6mm. Senyt on vaan nokialaisen ns ominaisuus.
 
Kyllä täällä Jyväskylän alueellakin näin lipokkaita tienpätkiä löytyy. Täytyy ajaa kieli keskellä suuta ja pois hampaiden välistä. Ajettavissa kitkoilla, mutta jos matkaa on kymmeniä kilometrejä, niin nastat (mielelään jäärata) tottakai.:)
 
IMG_20191102_115220.jpg
IMG_20191102_115227.jpg

:joy:
Liukkaan näköistä, mutta eihän tuo tosiaan vielä ole ongelmatilanne, kun mainitsemasi helppo ratkaisu vielä toimii.

Toki sama ongelma esiintyy rengastyypistä riippumatta, kun jään laji on erikoistapauksessa tarpeeksi ikävä. Pahimmat ongelmat olen kohdannut (eittämättä kuluneilla) nastarenkailla, lähinnä tilastollisista syistä. Renkaiden kunto ja laatu on tietysti tärkeämpää kuin tyyppi, vaikka itse tykkäänkin ajaa nastallisilla.

Oikein pahoissa paikoissa olisi kyllä ne ketjut ja raivauskalusto tärkeämpää kuin sokea nastoihin luottaminen. :hmm:

Nokialaisten ongelmana on sivuttatais pidon puute ja kun aletaan olemaan siellä alta 6 milliä pintaa rupeaa nastat painautumaan tubeleskalvosta läpi ja sehän on sitten siinä...
Kyllä ne on perinteisesti pidoltaan loppuun ajettuina hylätty. Tietysti jos renkaat on tapana ajaa nahkakaljuiksi eikä ominaisuuksilla ole mitään väliä, niin saattaa mennä vaikka runko möykyille. Mutta miksi ostaa kalleimman hintaluokan renkaita jos ei ole mitään kriteereitä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei kait noilla rengastyypeillä ole muuta eroa, kuin kitkoilla pitää aloittaa jarrutus ajoissa Vesipeilijäällä on aivan sama, kuhan liikkuu. Kumi muuttuu muoviksi n. 5v jälkeen. Kesärenkaat on huonoja alle 5C ja talvirenkaat sen yläpuolella.
Renkaat on lopulta halvin henkivakuutus ja niistä ei kannata tinkiä. Vesiliirto on paskin ja mihin en halua kenenkään joutuvan.
 
Nokian R3 SUV:t koossa 215/60R17 tuli uuteen autoon talvirenkaiksi ja ainakin on jämäkät ja hiljaiset ajaa. Saa nähdä, pääseekö talvirenkaiden pitoa etelässä testamaan tänä talvena.

Edellisessä autossa oli jo kitkat ja ei ole paluuta nastarenkaisiin ainakaan niin kauan kuin ajot koostuu pääosin asfaltoiduilla kuntien ja väyläviraston ylläpitämillä teillä.
 
Ei kait noilla rengastyypeillä ole muuta eroa, kuin kitkoilla pitää aloittaa jarrutus ajoissa Vesipeilijäällä on aivan sama, kuhan liikkuu. Kumi muuttuu muoviksi n. 5v jälkeen. Kesärenkaat on huonoja alle 5C ja talvirenkaat sen yläpuolella.
Renkaat on lopulta halvin henkivakuutus ja niistä ei kannata tinkiä. Vesiliirto on paskin ja mihin en halua kenenkään joutuvan.

Vesiliirto tai talvella liukastelu, sama asia. Aika kaljuillakin renkailla on tullut kesällä ajettua, mutta se ei ole suuri ongelma, kun katsoo missä ajaa (ei urassa) ja sopeuttaa nopeuden oikein.
Talvella taas paskoilla renkailla ei pääse mihinkään tai saa pysähtymään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli kohdattua Pirellin kitkoilla se viimeinen ja pahin haaste, eli maaseudun jäiset pikkutiet ja paikoin nollakelissä oli vielä sitä kuuluisaa vesijäätä. Aiemmin pohdin, pääsenkö kitkoilla mökille pahimmilla jääkeleillä ja vastaus on, että pääsen. En oikeastaan edes huomannut nastoihin verrattuna muuta eroa kuin että nastat ei enää ropise. Toki varovasti ja ennakoiden piti ajaa, mutta yhtään ei pelottanut, että jäisin jumiin jonnekin.

Kuvan kohdalla nousin taas autosta ulos testaamaan. Piti roikkua ovessa kiinni, kun tennarit vain luistivat joka suuntaan. Tuo ei ollut edes pahimpia kohtia 20km matkalla.

Näiden viime viikkojen kokemuksien perusteella tullut tulokseen, että kitkat olisivat valtavasti suositumpia, jos ihmiset pääsisivät testaamaan ensin kunnon kitkarenkaita liukkailla. Kaikki omat pelot ja ennakkoluulot ainakin tyrmätty :think:

IMG_20201129_205431.jpg
 
Viimeksi muokattu:
^Saman huomasin itsekkin viime talvena. Alla kuluneet Contin kitkat, olin tyytyväisenä jo ajellut jo jonkin aikaa ja tie näytti kuivahkolta. Mitään epäilyksiä tavallisesta suuremmasta liukkaudesta ei ollut, mutta kun pysähdyin bussipysäkille kuselle, niin meinasin lentää turvalleni kun ei kengät pitäny.
 
Ensimmäiset 700 km ajettu Continental Ice Contact 3 renkailla. Autona takaveto 1-sarjan F20 BMW 50:50 painojakaumalla; renkaat 205/55R16 koossa.

Sulan asfaltin ajettavuudessa parhaat ajamani talvirenkaat tähän mennessä. Ei oikeastaan erota edes kesärenkaista ihan ajettavuuden näkökulmasta. Yleensä talvirenkaat tuntuvat löllöiltä alla ja näissä jotenkin tuosta ominaisuudesta päästy eroon. Vastapuolena eivät tosin ole kaikkein mukavimmat renkaat, vaan tien pienet epätasaisuudet tuntuvat normaalia enemmän. Melutasoltaan ovat hiljaisimpia käyttämiäni nastarenkaita, vaikka ei tosin saman auton kanssa ole tullut yleensä kuin kahta rengassettiä vertailtua.

Jääpito kovalla jäällä nollakelissä ei näissäkään ole mikään huippuhyvä. Muiden autoilijoiden vauhdista samoilla teillä voi tosin päätellä, että pitoa on normaalia paremmin. Takavedolla vain huomaa jäisillä teillä aika helposti puutteellisen pidon ja osittain siksi voi tuntua pito huonommalta kuin vaikka etuvedolla tai nelikolla. Lumella pitoa löytyi aivan odotetusti, kun aiemminkin laatumerkkien talvirenkaita ollut käytössä.

En tiedä miten muissa autoissa, mutta omassani todella liukkaan tien huomaa ensimmäisenä ohjauksen yllättävästä keventymisestä, jos ajelee ihan tasanopeutta.
 
Ensimmäiset 700 km ajettu Continental Ice Contact 3 renkailla. Autona takaveto 1-sarjan F20 BMW 50:50 painojakaumalla; renkaat 205/55R16 koossa.

Sulan asfaltin ajettavuudessa parhaat ajamani talvirenkaat tähän mennessä. Ei oikeastaan erota edes kesärenkaista ihan ajettavuuden näkökulmasta. Yleensä talvirenkaat tuntuvat löllöiltä alla ja näissä jotenkin tuosta ominaisuudesta päästy eroon. Vastapuolena eivät tosin ole kaikkein mukavimmat renkaat, vaan tien pienet epätasaisuudet tuntuvat normaalia enemmän. Melutasoltaan ovat hiljaisimpia käyttämiäni nastarenkaita, vaikka ei tosin saman auton kanssa ole tullut yleensä kuin kahta rengassettiä vertailtua.

Jääpito kovalla jäällä nollakelissä ei näissäkään ole mikään huippuhyvä. Muiden autoilijoiden vauhdista samoilla teillä voi tosin päätellä, että pitoa on normaalia paremmin. Takavedolla vain huomaa jäisillä teillä aika helposti puutteellisen pidon ja osittain siksi voi tuntua pito huonommalta kuin vaikka etuvedolla tai nelikolla. Lumella pitoa löytyi aivan odotetusti, kun aiemminkin laatumerkkien talvirenkaita ollut käytössä.

En tiedä miten muissa autoissa, mutta omassani todella liukkaan tien huomaa ensimmäisenä ohjauksen yllättävästä keventymisestä, jos ajelee ihan tasanopeutta.

Takavedossa huomaa pidon puutteen paljon helpommin kun perä alkaa hakemaan. Etuvedossa vain puskee vähän kun alkaa pito loppumaan. Etuveto on ns. rauhallisempi käytökseltään. Neliveto etenee paljon eleettömämmin kuin vajaavetoiset, mutta mutkat/jarrutukset voi sitten kokemattoman yllättää.
Kyllähän kaikissa autoissa ohjaus tuntuu riittävän liukkaalla kevyeltä. Tosin erityisesti tämä omien kokemusten perusteella tuntuu näissä sähköisellä tehostuksella varustetuissa autoissa, kuten F20. Vajaa vetoisissa huomaa liukkauden heti liikkeelle lähdössä. Nelikossa hyvillä renkailla ei niinkään välttämättä. Tänään oli kyllä päivällä sellainen ajokeli, että sai kyllä tarkkana olla ajolinjojen ja nopeuden kanssa. Paikoitellen todella liukasta kun vettä jäällä ja paikoitellen sitten oli ihan paljasta. Kun ei tarvinnut pidempää matkaa ajaa, niin ihan mukava lipsuttelu keli takavedolla.
 
Takavedossa huomaa pidon puutteen paljon helpommin kun perä alkaa hakemaan. Etuvedossa vain puskee vähän kun alkaa pito loppumaan. Etuveto on ns. rauhallisempi käytökseltään. Neliveto etenee paljon eleettömämmin kuin vajaavetoiset, mutta mutkat/jarrutukset voi sitten kokemattoman yllättää.
Kyllähän kaikissa autoissa ohjaus tuntuu riittävän liukkaalla kevyeltä. Tosin erityisesti tämä omien kokemusten perusteella tuntuu näissä sähköisellä tehostuksella varustetuissa autoissa, kuten F20. Vajaa vetoisissa huomaa liukkauden heti liikkeelle lähdössä. Nelikossa hyvillä renkailla ei niinkään välttämättä. Tänään oli kyllä päivällä sellainen ajokeli, että sai kyllä tarkkana olla ajolinjojen ja nopeuden kanssa. Paikoitellen todella liukasta kun vettä jäällä ja paikoitellen sitten oli ihan paljasta. Kun ei tarvinnut pidempää matkaa ajaa, niin ihan mukava lipsuttelu keli takavedolla.
Kyllä noissa bemareissa käytös on ihan hitusen aliohjaava, jos rauhallisesti ja tasaisesti lähtee nostamaan vauhtia kaarteissa niin keula alkaa ekana kertomaan että rajoilla ollaan. Rengastuksesta riippuu sitten voiko pelkästään lisää kääntämällä vielä peränkin irrottaa vai vaatiiko kaasua kaveriksi.
 
Kyllä noissa bemareissa käytös on ihan hitusen aliohjaava, jos rauhallisesti ja tasaisesti lähtee nostamaan vauhtia kaarteissa niin keula alkaa ekana kertomaan että rajoilla ollaan. Rengastuksesta riippuu sitten voiko pelkästään lisää kääntämällä vielä peränkin irrottaa vai vaatiiko kaasua kaveriksi.

Pitää kyllä ajaa kun mummo sunnuntaina kirkkoon, jos vetävältä taka pyörältä ei ensin lopu kiihdytyksessä pito liukkaalla kelillä (tarkoitan nyt takavetoja). Itse tosin en kyllä oikeasti liukkaalla kelillä mutkissa ala kiihdyttämään. Toki rengastus vaikuttaa myös paljon, jos edessä on paljon kuluneemmat renkaat, niin tokihan se kokoajan aliohjaa. Tasanopeudessa sitten toki keulasta loppuu ensin pito varsinkin uudemmissa, kun autot säädetään tehtaalta aliohjaaviksi.
 
Ehkei tässä joka päivä ole talvirengas keli muttei kesärengaskelikään, eikös se ole ihan tutkimuksissa todettu että alle +7 asteessa ei kesärengas enää toimi. Jotenkin tähän suuntaan oli artikkeleita tuossa viime vuonna.
Kuivalla kelillä kesärengas toimii nollassa asteessa ihan hyvin vielä

Kyllä noissa bemareissa käytös on ihan hitusen aliohjaava, jos rauhallisesti ja tasaisesti lähtee nostamaan vauhtia kaarteissa niin keula alkaa ekana kertomaan että rajoilla ollaan. Rengastuksesta riippuu sitten voiko pelkästään lisää kääntämällä vielä peränkin irrottaa vai vaatiiko kaasua kaveriksi.

Nelivedosta jos nyt puhutaan niin kyllä se perä sieltä lähtee ensin. Ainakin vm. 2013 xDrive:lla
 
Auttavat nelivedot missä pohjana etuvetoinen on yleensä hyvin herkkiä puskemaan.

Toyotan lantikassa vetosuhde 40:60 ja perä lähtee aina ensin, lukoilla tuon saa 50:50 jolloin sitten saa käyttää kaasua reippaammin että lähtee perä rinnalle, mutta helppo viedä kun keula vetää myös.
 
Täällä oli aikaisemmin keskustelua noista all-season renkaista, mutta en saanut selvää että käyttääkö joku niitä täällä?

Itseäni mietityttää että olisiko mitään hyötyä käyttää ns. välikelin renkaita myös. Jos siis vaan motivaatio riittää vaihtaa renkaita useammin. Eli olisi kesärenkaat kesällä, sitten tuossa lokakuussa vaihtaa välikelin renkaat, ja sitten joskus joulu/tammikuussa kun alkaa pakastaa laittaa vasta kunnon talvirenkaat.

Itse olen jo tyytyväinen ettei nastat rapise ainakaan omassa autossa, mutta silti nuo R3 kumit on aika karseat ajettavat +10C kelissä, kun menin vaihtamaan hyvissä ajoin kun näytti että tulisi lunta. No oli sitä lunta/loskaa yhden päivän. Tätä tahtia näyttää että nuo kumit kestäisi vain 2 talvea, jos näitä etelän kelejä voi edes talveksi oikeasti enää kutsua. Sellanen tonnin kierros joka kolmas talvi ei oikein kukkaroa piristä.

Eli sitä mietein että olisiko joku Michelin CrossClimate 2 kumit tuohon väliin, kun kuitenkin löytyy se 3PMSF merkintä eli ei pitäisi haitata jos pieni lumikerros ilmestyy. Päätiet kuitenkin suolataan kohtuu hyvällä tahdilla niin siinä suolavellissä ei nordic kitkoilla tee mitään.

Todennäköisesti kuitenkin laiskuus voittaa, mutta laitetaan kysymys raadin pohdittavaksi
 
Keski-Euroopan kitkat voisi toimia välikelin renkaina, ellei ne sitten ole liian lähellä varsinaisia kesärenkaita.
 
Täällä oli aikaisemmin keskustelua noista all-season renkaista, mutta en saanut selvää että käyttääkö joku niitä täällä?

Itseäni mietityttää että olisiko mitään hyötyä käyttää ns. välikelin renkaita myös. Jos siis vaan motivaatio riittää vaihtaa renkaita useammin. Eli olisi kesärenkaat kesällä, sitten tuossa lokakuussa vaihtaa välikelin renkaat, ja sitten joskus joulu/tammikuussa kun alkaa pakastaa laittaa vasta kunnon talvirenkaat.

Itse olen jo tyytyväinen ettei nastat rapise ainakaan omassa autossa, mutta silti nuo R3 kumit on aika karseat ajettavat +10C kelissä, kun menin vaihtamaan hyvissä ajoin kun näytti että tulisi lunta. No oli sitä lunta/loskaa yhden päivän. Tätä tahtia näyttää että nuo kumit kestäisi vain 2 talvea, jos näitä etelän kelejä voi edes talveksi oikeasti enää kutsua. Sellanen tonnin kierros joka kolmas talvi ei oikein kukkaroa piristä.

Eli sitä mietein että olisiko joku Michelin CrossClimate 2 kumit tuohon väliin, kun kuitenkin löytyy se 3PMSF merkintä eli ei pitäisi haitata jos pieni lumikerros ilmestyy. Päätiet kuitenkin suolataan kohtuu hyvällä tahdilla niin siinä suolavellissä ei nordic kitkoilla tee mitään.

Todennäköisesti kuitenkin laiskuus voittaa, mutta laitetaan kysymys raadin pohdittavaksi
Enpä itse viitsisi lähteä tuollaiseen. Ensinnäkin laiskuus panisi vastaan ja myös se, että pitäisi olla myös kolmet vanteet tai sitten, taidon ja välineiden puutteessa, laitattaa eri renkaita vanteille kelien mukaan, mistä aiheutuu sitten kustannuksia.

Voisin kyllä harkita CrossClimateja kesärenkaiksi, jolloin voisi joskus venyttää talvirenkaiden vaihtamista ehkä hieman pitemmälle. Ilmeisesti tuo CC on kyllä kesärenkaana hieman pehmeämpi ja löysempi rengas kuin moni muu, mutta itseäni se ei haittaa kun ei kitkarengaskaan tunnu pahalta. Moni tuntuu CC:stä tykkäävän ja on kai myös erityisen hiljainen rengas.
 
Täällä oli aikaisemmin keskustelua noista all-season renkaista, mutta en saanut selvää että käyttääkö joku niitä täällä?

Itseäni mietityttää että olisiko mitään hyötyä käyttää ns. välikelin renkaita myös. Jos siis vaan motivaatio riittää vaihtaa renkaita useammin. Eli olisi kesärenkaat kesällä, sitten tuossa lokakuussa vaihtaa välikelin renkaat, ja sitten joskus joulu/tammikuussa kun alkaa pakastaa laittaa vasta kunnon talvirenkaat.

Itse olen jo tyytyväinen ettei nastat rapise ainakaan omassa autossa, mutta silti nuo R3 kumit on aika karseat ajettavat +10C kelissä, kun menin vaihtamaan hyvissä ajoin kun näytti että tulisi lunta. No oli sitä lunta/loskaa yhden päivän. Tätä tahtia näyttää että nuo kumit kestäisi vain 2 talvea, jos näitä etelän kelejä voi edes talveksi oikeasti enää kutsua. Sellanen tonnin kierros joka kolmas talvi ei oikein kukkaroa piristä.

Eli sitä mietein että olisiko joku Michelin CrossClimate 2 kumit tuohon väliin, kun kuitenkin löytyy se 3PMSF merkintä eli ei pitäisi haitata jos pieni lumikerros ilmestyy. Päätiet kuitenkin suolataan kohtuu hyvällä tahdilla niin siinä suolavellissä ei nordic kitkoilla tee mitään.

Todennäköisesti kuitenkin laiskuus voittaa, mutta laitetaan kysymys raadin pohdittavaksi
Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.
 
Auttavat nelivedot missä pohjana etuvetoinen on yleensä hyvin herkkiä puskemaan.

Toyotan lantikassa vetosuhde 40:60 ja perä lähtee aina ensin, lukoilla tuon saa 50:50 jolloin sitten saa käyttää kaasua reippaammin että lähtee perä rinnalle, mutta helppo viedä kun keula vetää myös.
Itsellä kyseisellä tekniikalla oleva neliveto ekaa talvea alla. Reippaammalla lähdöllä muutamassa risteyksessä on tullut yllätyksenä miten auto etenee pienessä luistossa. Mietin onko tuo nelivedon ominaisuus vai onko mukana myös jo heikentynyt pito renkaissa. Aiemmin vain etuvetoja joten puskeminen varsin tuttua.
 
Itsellä kyseisellä tekniikalla oleva neliveto ekaa talvea alla. Reippaammalla lähdöllä muutamassa risteyksessä on tullut yllätyksenä miten auto etenee pienessä luistossa. Mietin onko tuo nelivedon ominaisuus vai onko mukana myös jo heikentynyt pito renkaissa. Aiemmin vain etuvetoja joten puskeminen varsin tuttua.
Jos todella liukasta on kuten esim. kesärenkailla jäisellä tiellä niin kyllä ne usein tuntuu tien muotojen tai alamäen suuntaan etenevän. Hauskaksi tilanteen tekee myös se että luistonesto tai ajonvakautus ei välttämättä reagoi mitenkään.
 
Voit korvata kesärenkaat allseasoneilla ja sitten syksyn päätteeksi vaihto talvirenkaisiin. Eli krouvisti 3kk talvirenkaat, 9kk allseason.
 
Nokian r2 kitka tuntuu kuluvan liian nopeasti, taitaa 2 talvessa mennä vaihtokuntoon painavassa autossa.

Onko kokemusta esim. Continental 7 tai uudesta Michelinin kitkasta? Kestääkö nämä kauemmin vrt. Nokian r2?
 
R2:n kestävyys oli omastakin mielestäni aika heikko, kaksi talvea menee eikä enempää vaikka kilsoja ei tullut mitenkään mahdottomia. Continentalin CVC6 kesti ainakin ajallisesti paremmin, kolmen talven jälkeen vielä n. 5 mm pintaa eli loppusuoralla alkoivat olla siinä vaiheessa. En kyllä osaa arvioida tuliko R-kakkosilla ajettua kenties enemmän, on kyllä ihan mahdollista että tuli. Nyt on Conti CVC7 alla ja toiveena että niillä pääsisi sen kolme talvea. Kilsoja tulee kyllä nyt enemmän kuin ennen joten antaas kattoo miten käy.
 
  • Tykkää
Reactions: vko
Kiitos vastauksesta. Taidan kokeilla Conti cvc7. Ainakin testien mukaan hyvä kitka. Kalliit, mutta renkaissa en ala säästämään. Nastat on taas liian meluisat omassa kulkineessa
 
Nokian r2 kitka tuntuu kuluvan liian nopeasti, taitaa 2 talvessa mennä vaihtokuntoon painavassa autossa.

Onko kokemusta esim. Continental 7 tai uudesta Michelinin kitkasta? Kestääkö nämä kauemmin vrt. Nokian r2?

Nuo Contin seiskat alla toista talvea ja ei kyllä mitään pahaa sanottavaa, ensimmäiset kitkarenkaat. Viime talvena kävin testailemassa tyhjällä parkkipaikalla käytöstä jäällä ja ennakkoluulot kitkoja kohtaan rapisivat aika tehokkaasti.
 
Kaksi talvea ja n. 45tkm olivat alla etelä-savon ja keskisuomen rajamailla, pintaa jäi n.3-4mm. Mk4 Mondeon (215/55(16) alla ihan ok ajaa eli ei suurempia yllätyksiä mihinkään suuntaan, Hiljaiset. Parhaat kitkat mitä itsellä on tähän mennessä ollut, tosin hivenen hintavat. Contit olisin voinut ottaa uudestaankin. Nyt tulee kuitenkin alle Michelin X-Ice Snow, vaihtelu virkistää.

Nyt noin parin kk ja ehkä 7-8tkm käytön jälkeen Misukka on ihan ok. Niillä vähäisillä lumikeleillä mitä on ollut ei ongelmia pidon tai ajettavuuden suhteen ole tullut vastaan. Contit (Viking Contact 7 samassa koossa) oli ehkä hieman tukevamman oloiset, tai sitten vaan sopivat Mondeon alustaan paremmin. Mutta kyllä Misukoillakin kelpaa ajella.
 
Nokian r2 kitka tuntuu kuluvan liian nopeasti, taitaa 2 talvessa mennä vaihtokuntoon painavassa autossa.

Onko kokemusta esim. Continental 7 tai uudesta Michelinin kitkasta? Kestääkö nämä kauemmin vrt. Nokian r2?
Tavallinen R2 vai SUV? Juuri laitoin SUV mallit omamassaltaan n. 2800 kg autoon. Ekan 1000 km jälkeen ei valittamista.
 
Uusia renkaita mietin ja Hankook voisi olla yksi vaihtoehto? Toisaalta Nokian nastat olisi vain 100€ kalliimmat. Kellään ei taida olla kokemuksia Sailun:in nastoista?

484€ Rengas Hankook 215/55 R18 95T 3PMSF | Winter I*Cept X RW10 | 1001Renkaat.com

580€ Nokian Hakkapeliitta 8 SUV 99T XL 215/55R18 - Renkaat24.com

680€ Michelin X-ice Snow 99H 215/55R18 - Renkaat24.com

Surkeat? Kiinalaiset eli ei kannata ostaa?
300€ Sailun Iceblazer Wst-3 95T 215/55R18 - Renkaat24.com

Nyt olisi tulossa Contit eri paikasta, mutta ehkä ehdin muuttaa toimitusta huomenna. Nykyinen tilaus kun on vähän kalliimpi.

710€ Continental VikingContact 7 99T 215/55R18 - Renkaat24.com

Nuo kaksi parasta ja kalleinta taitaa olla aika tasavahvat. Ainakin mitä kommentteja luin ketjusta. Tai sitten Conti vähän parempi.
 
Uusia renkaita mietin ja Hankook voisi olla yksi vaihtoehto? Toisaalta Nokian nastat olisi vain 100€ kalliimmat. Kellään ei taida olla kokemuksia Sailun:in nastoista?

484€ Rengas Hankook 215/55 R18 95T 3PMSF | Winter I*Cept X RW10 | 1001Renkaat.com

580€ Nokian Hakkapeliitta 8 SUV 99T XL 215/55R18 - Renkaat24.com

680€ Michelin X-ice Snow 99H 215/55R18 - Renkaat24.com

Surkeat? Kiinalaiset eli ei kannata ostaa?
300€ Sailun Iceblazer Wst-3 95T 215/55R18 - Renkaat24.com

Nyt olisi tulossa Contit eri paikasta, mutta ehkä ehdin muuttaa toimitusta huomenna. Nykyinen tilaus kun on vähän kalliimpi.

710€ Continental VikingContact 7 99T 215/55R18 - Renkaat24.com

Nuo kaksi parasta ja kalleinta taitaa olla aika tasavahvat. Ainakin mitä kommentteja luin ketjusta. Tai sitten Conti vähän parempi.
Eikös tämä sailunit ollut merkki joka teki sen naurettavan markkinointi videon jossa tahallaan ajoivat toisilla renkailla niin että lähtee luistoon.

E.joo muistin oikein
4:37 oikein tyylikkäästi veivattu
 
Tuollaisella videolla nyt muutenkaan ole yhtään mitään tieteellistä arvoa, kun ei allaolevista renkaista, autojen lastauksesta tai vastaavista seikoista voida sanoa mitään. Testitulosten visualisointiarvoa videolla on.
 
Uusia renkaita mietin ja Hankook voisi olla yksi vaihtoehto? Toisaalta Nokian nastat olisi vain 100€ kalliimmat. Kellään ei taida olla kokemuksia Sailun:in nastoista?

484€ Rengas Hankook 215/55 R18 95T 3PMSF | Winter I*Cept X RW10 | 1001Renkaat.com

580€ Nokian Hakkapeliitta 8 SUV 99T XL 215/55R18 - Renkaat24.com

680€ Michelin X-ice Snow 99H 215/55R18 - Renkaat24.com

Surkeat? Kiinalaiset eli ei kannata ostaa?
300€ Sailun Iceblazer Wst-3 95T 215/55R18 - Renkaat24.com

Nyt olisi tulossa Contit eri paikasta, mutta ehkä ehdin muuttaa toimitusta huomenna. Nykyinen tilaus kun on vähän kalliimpi.

710€ Continental VikingContact 7 99T 215/55R18 - Renkaat24.com

Nuo kaksi parasta ja kalleinta taitaa olla aika tasavahvat. Ainakin mitä kommentteja luin ketjusta. Tai sitten Conti vähän parempi.
Tilasin nuo keskihintaiset:
Hankook Winter I*Cept X RW10 215/55R18. Tulossa vw id.3 autoon. 18" kesävanteita myös vähän etsiskelen jo. Rengasliikkeessä vanteet olisi 500€. Kitkojen hinta siis 485€ ja asennus olisi 95€.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 509 355
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom