Talvirenkaat - yleisketju

Itsellä oli edellisessä autossa myös nuo Goodyearin nastat ja yhden talven ehdin niillä ajaa, kunnes meni auto vaihtoon. Hyvät renkaat oli haastavissakin olosuhteissa ja sinä vuonna oli vielä kunnon talvi. Nastarenkaista sekä omien kokemuksien että TM:n testien perusteella hiljaisemmasta päästä myös. Melkein ostin nykyiseenkin autoon tänä syksynä tuollaiset, mutta sitten kitkat vei voiton valinnassa.

Pirellin kitkoja päässyt testailemaan vielä lisää ja ihan pirun tyytyväinen yhä. Tänään tuli 300km reissulla kaikkea mahdollista vastaan eli lumisia metsäteitä, sohjoa ja peilijäässä olevia maanteitä. Mukavan rauhalliset renkaat joka tilanteessa, vaikka veisi pitoa äärirajoille ja kaikista kiillottuneista ja peilijäisistäkin liikennevaloista lähti etuvedolla nätisti liikkeelle. Lumella pito oli aivan älyttömän hyvä, mitä osasin rengastestien perustella jo odottaakin. Tuntui oudolta, kun perää oli suorastaan vaikea saada etuvedolla irroitettua, kun taas viime talvena kuluneilla Contin IC2:lla perä meni ihan omia menojaan tiukissa mutkissa ja risteyksissä, jos ei ollut varovainen. Ja jos talvet ovat oikeasti Keski-Suomessakin jatkossa näin huonoja, niin paljon mielummin kitkoilla ajelee sulalla kuin nastoilla.

Hiljattain tuli myös koeajettua isän puolesta uutta Passattia, jossa oli alla Nokian Hakkapeliitta 9:t ja se meteli oli jotain aivan järkyttävää. Aaltoileva ja huriseva ujellus, joka kuulosti enemmän laakerivialta kuin rengasmelulta ja jo lyhyellä ajolla maantiellä ääni alkoi ärsyttämään kovasti. Voin vain kuvitella, miten paljon jollain pidemmällä matkalla motareita tuo ääni vaivaisi. Oma vanhempi Passat kitkoilla meni kuin sukkasiltaan tuon jälkeen :asif:
 
Itsellä oli edellisessä autossa myös nuo Goodyearin nastat ja yhden talven ehdin niillä ajaa, kunnes meni auto vaihtoon. Hyvät renkaat oli haastavissakin olosuhteissa ja sinä vuonna oli vielä kunnon talvi. Nastarenkaista sekä omien kokemuksien että TM:n testien perusteella hiljaisemmasta päästä myös. Melkein ostin nykyiseenkin autoon tänä syksynä tuollaiset, mutta sitten kitkat vei voiton valinnassa.

Pirellin kitkoja päässyt testailemaan vielä lisää ja ihan pirun tyytyväinen yhä. Tänään tuli 300km reissulla kaikkea mahdollista vastaan eli lumisia metsäteitä, sohjoa ja peilijäässä olevia maanteitä. Mukavan rauhalliset renkaat joka tilanteessa, vaikka veisi pitoa äärirajoille ja kaikista kiillottuneista ja peilijäisistäkin liikennevaloista lähti etuvedolla nätisti liikkeelle. Lumella pito oli aivan älyttömän hyvä, mitä osasin rengastestien perustella jo odottaakin. Tuntui oudolta, kun perää oli suorastaan vaikea saada etuvedolla irroitettua, kun taas viime talvena kuluneilla Contin IC2:lla perä meni ihan omia menojaan tiukissa mutkissa ja risteyksissä, jos ei ollut varovainen. Ja jos talvet ovat oikeasti Keski-Suomessakin jatkossa näin huonoja, niin paljon mielummin kitkoilla ajelee sulalla kuin nastoilla.

Hiljattain tuli myös koeajettua isän puolesta uutta Passattia, jossa oli alla Nokian Hakkapeliitta 9:t ja se meteli oli jotain aivan järkyttävää. Aaltoileva ja huriseva ujellus, joka kuulosti enemmän laakerivialta kuin rengasmelulta ja jo lyhyellä ajolla maantiellä ääni alkoi ärsyttämään kovasti. Voin vain kuvitella, miten paljon jollain pidemmällä matkalla motareita tuo ääni vaivaisi. Oma vanhempi Passat kitkoilla meni kuin sukkasiltaan tuon jälkeen :asif:
Sanovat että Hakkapeliitta 9:n melu tasaantuu -1000 km ajon jälkeen kun nastat asettuvat kunnolla paikoilleen.

Jep, tänään oli "maaseudulla" autoilua ja mm. peilijäisiä kaupungin katuja. Eipä Contin CVC7 tuntuneet missään tilanteessa liukkailta. Jarrutusmatkat pysyivät hallinnassa ja pito joka suuntaan hyvä. Nelivedolla tietysti pystyi vähän leikkimään ja irrottamaan perää vaikkapa risteyksissä käännyttäessä, kun sattui pari kertaa lapsettamaan.
 
No esim itselläni on avoauto, joten siihen talvirenkaiden ja vanteiden osto ei ole kovin järkevää. Tampereella on ainakin pärjännyt ihan hyvin kesärenkailla, kun on niin leuto tämä talvi, mutta varmaan aika pian pitää laittaa auto talvilepoon. Mutta jos olisi tarvetta koko ajan autolle, niin kyllä kannattaisi jo vaihtaa ne talvirenkaat, ei tarvitse joka ajoa varten erikseen seurata säätiedotusta ja kelivaroituksia. Viime vuonna laitoin auton pois ajosta jo 27.10 ja sitten olikin tosi leuto talvi, kun olis Helmikuussakin voinut ajella kesärenkailla, muistaakseni satoi vettä ja oli 7 astetta lämmintä. Siinä mielessä tuo uusi rengassääntö on ihan järkevä, mutta se edellyttää kyllä kuskiltakin jo jotain, joka tietysti voi olla nykyään isokin ongelma. Toisaalta kun vanha sääntö oli voimassa, niin silti ekoilla liukkailla oli kolareita, joten ehkä mikään ei kuitenkaan muutu.
Tuohan on ihan asenne kysymys,täällä savossa on nähty jenkki avo katto auki liikenteessä joulukuussa ,pakkasta oli n.15 astetta ja lisäsi satoi lunta .
 
Yllättäen tänään kyllä etelässä pärjäsi jään joukossa kesärenkaillakin. Tosin eipä noilla kumeilla paljoa ole ajettu, että ehkä siksi hyvin pitivät semisti mustalla jäällä olleella tiellä.
Hauska sinänsä, että ajoin tänään Nokian nastoilla, Continental Vinter Contact 6 kitkoilla ja GoodYear Ultra Grip kesäkumeilla sekä Michelinin kesänakeilla, että kaikilla pysyi tukevasti tiellä.
Se vaan kun neljä autoa ja yks farmari, kaks hatchbackia ja yks minikauppakassi, ei muista ihan kaikkien rengastusta tarkalleen :D
 
Tilasin autodoc:sta Hankook Winter I*Cept iZ2 W6 renkaat. Mutta ihmettelen, kun näyttää samalta kuin w616 rengas. Autodocista sanoivat, että ne on w6 renkaat. Hankookin sivuilla ei ole näitä myöskään, vain w616, jossa kuvio sama kuin w6. 195/65/r15, koko setti 220-240€, plus rengastyöt.
 
Tilasin autodoc:sta Hankook Winter I*Cept iZ2 W6 renkaat. Mutta ihmettelen, kun näyttää samalta kuin w616 rengas. Autodocista sanoivat, että ne on w6 renkaat. Hankookin sivuilla ei ole näitä myöskään, vain w616, jossa kuvio sama kuin w6. 195/65/r15, koko setti 220-240€, plus rengastyöt.
Eikö kannattaisi siitä renkaan kyljestä lueskella mikä se on, niin ei tarvitse kuviosta arpoa.
 
Tilasin autodoc:sta Hankook Winter I*Cept iZ2 W6 renkaat. Mutta ihmettelen, kun näyttää samalta kuin w616 rengas. Autodocista sanoivat, että ne on w6 renkaat. Hankookin sivuilla ei ole näitä myöskään, vain w616, jossa kuvio sama kuin w6. 195/65/r15, koko setti 220-240€, plus rengastyöt.
Eikö kannattaisi siitä renkaan kyljestä lueskella mikä se on, niin ei tarvitse kuviosta arpoa.


Luultavasti ei ole renkaat vielä saapuneet ja nyt ihmetellään mitä sitä tuli tilattua.

https://www.autodoc.fi/renkaat/hankook-8808563398952-1019931 Tuolta kun ottaa tuon EAN koodin ja googlettelee niin tulokseksi tulee juurinkin tuo w616 joten autodoc/ autovaraosat24 yms ryssämafian pyörittämän firman nettisivuilla on merkintä virheellinen tai vaan tila loppunut otsikoinnista ja siksi katkaissut kaksi viimeistä numeroa pois https://www.autodoc.fi/renkaat/talvirenkaat/hankook/185-65-r15 kuten on myös tuon w452 kohdalla käynyt.
 
Onko sillä lopulta edes yhtään mitään merkitystä kumpi se kuvio nyt on?
 
Luultavasti ei ole renkaat vielä saapuneet ja nyt ihmetellään mitä sitä tuli tilattua.

https://www.autodoc.fi/renkaat/hankook-8808563398952-1019931 Tuolta kun ottaa tuon EAN koodin ja googlettelee niin tulokseksi tulee juurinkin tuo w616 joten autodoc/ autovaraosat24 yms ryssämafian pyörittämän firman nettisivuilla on merkintä virheellinen tai vaan tila loppunut otsikoinnista ja siksi katkaissut kaksi viimeistä numeroa pois https://www.autodoc.fi/renkaat/talvirenkaat/hankook/185-65-r15 kuten on myös tuon w452 kohdalla käynyt.
Hienosti selvitetty. Kyselin jo hankookilta tätä, ja en ole saanut vastausta. Mutta tässähän tämä on, kiitos.
 
Onkohan niillä siellä Inarin testiradalla tuota hiekotusepeliä? Omat Michelin Pilotit renkaat on syönyt melkein joka raon täyteen pikkukiviä.

Hyvät renkaat olleet. Ei huomaa aina että on edes nastat alla, äänestä päätellen ei pidosta.
 
Kitkarenkaat olisi hakusessa ja kuumeisesti koitettu netistä kaivella vaihtoehtoja, mutta kitkoista ei ole aiempaa kokemusta, niin mikä mahtaa olla raadin mielipide näistä kolmesta vaihtoehdosta:

- 2020 vuosimallin "kiinakumit", jotka ilmeisesti parantuneet huomattavasti valmistajan edelliseen malliin verrattuna (Goodride Z-507, hinta 4kpl ~240€, joku testiraportti TYRE TEST REVIEW:Winter Tyre Zuper Snow Z-507-WESTLAKE,CHAOYANG,ARISUN,GOODRIDE,TRAZANO)
- 2020 vuosimallin keskihintaluokan rengas, jonka valmistaja jälleen väittää parantuneen edellisestä mallista (GT Radial Winteroro 2 Sport, hinta 4kpl ~314€, valmistajan mainossivu GT Radial lanseeraa seuraavan sukupolven UHP-talvirenkaan: uusi WinterPro2 Sport | GT RADIAL)
- 3 vuotta varastossa lojuneet (DOT17, uudet kuitenkin) premium merkin edellisen generaation renkaat (Continental VC 6, hinta 4kpl ~380€ hinta pomppasi tämän kirjoittamisen jälkeen 471€ :tdown: , ollut ilmeisesti TM:n kitkarenkaiden testivoittaja vuonna 2016 ja 2017)

Hieman koittanut odotella black friday tarjouksia, mutta ainakin Vianorin tarjoukset olivat varsin heikot omiin tarpeisiin. Käyttöympäristö pääasiassa Tampere ja tästä etelään, että enemmän taitaa loskakeliä olla nykyisin kuin selkeästi lumi/jää.
 
Viimeksi muokattu:
Kitkarenkaat olisi hakusessa ja kuumeisesti koitettu netistä kaivella vaihtoehtoja, mutta kitkoista ei ole aiempaa kokemusta, niin mikä mahtaa olla raadin mielipide näistä kolmesta vaihtoehdosta:

- 2020 vuosimallin "kiinakumit", jotka ilmeisesti parantuneet huomattavasti valmistajan edelliseen malliin verrattuna (Goodride Z-507, hinta 4kpl ~240€, joku testiraportti TYRE TEST REVIEW:Winter Tyre Zuper Snow Z-507-WESTLAKE,CHAOYANG,ARISUN,GOODRIDE,TRAZANO)
- 2020 vuosimallin keskihintaluokan rengas, jonka valmistaja jälleen väittää parantuneen edellisestä mallista (GT Radial Winteroro 2 Sport, hinta 4kpl ~314€, valmistajan mainossivu GT Radial lanseeraa seuraavan sukupolven UHP-talvirenkaan: uusi WinterPro2 Sport | GT RADIAL)
- 3 vuotta varastossa lojuneet (DOT17, uudet kuitenkin) premium merkin edellisen generaation renkaat (Continental VC 6, hinta 4kpl ~380€, ollut ilmeisesti TM:n kitkarenkaiden testivoittaja vuonna 2016 ja 2017)

Hieman koittanut odotella black friday tarjouksia, mutta ainakin Vianorin tarjoukset olivat varsin heikot omiin tarpeisiin. Käyttöympäristö pääasiassa Tampere ja tästä etelään, että enemmän taitaa loskakeliä olla nykyisin kuin selkeästi lumi/jää.
Jos olisin kova rattihenkilö ja pääsääntöisesti ajaisin itse yksikseni tai rouvan kanssa niin nuo halvimmat ite ottaisin. Jos autoa ajaa jotkut muutkin (vaimo, lapset, lapset kyydissä, vanhemmat jne.) niin sitten nuo kypsytetyt Contit.

Tämä siis ihan mutu, ei ole juuri noista kokemusta ja autokin varmaan eri.

Itsekkin toivon BF tarjousta renkaat vanteille palvelusta, toiveeksi taitaa jäädä.
 
Jos olisin kova rattihenkilö ja pääsääntöisesti ajaisin itse yksikseni tai rouvan kanssa niin nuo halvimmat ite ottaisin. Jos autoa ajaa jotkut muutkin (vaimo, lapset, lapset kyydissä, vanhemmat jne.) niin sitten nuo kypsytetyt Contit.

Tämä siis ihan mutu, ei ole juuri noista kokemusta ja autokin varmaan eri.

Itsekkin toivon BF tarjousta renkaat vanteille palvelusta, toiveeksi taitaa jäädä.
Yhden hengen talous, niin terveydellisen riskin kannan pääasiassa itse.
Contit tosiaan kirjoittamisen jälkeen pomppasi hinnassa, joten niiden osalta joutunee katsomaan josko tippuisi vielä takaisin ja autona GTE Golf.
Näytti Vianorilla olevan tarjous tällaisesta halpakumista 215/55R17 (225/45R17 pääasiassa hakusessa) koossa 289€ vaihtoineen ja asennuksineen, mutta onkohan nuo mistään kotoisin Osta henkilöauton kitkarenkaat verkossa
 
Eikö niitä kitkoja ole ollut TM tai Tuulilasin testissä tänä vuonna?
Itse hankin Continentalit viime vuonna, ja silloin Conteissa oli testien mukaan paras pito, Nokiat ihan siinä kannassa. Goodyear silloin jäi niistä pidossa.
 
Eikö niitä kitkoja ole ollut TM tai Tuulilasin testissä tänä vuonna?
Itse hankin Continentalit viime vuonna, ja silloin Conteissa oli testien mukaan paras pito, Nokiat ihan siinä kannassa. Goodyear silloin jäi niistä pidossa.
Toki kitkat edelleen testeissä on mukana, mutta penninvenyttäjänä aiemmin tuossa listasin vanhemmat VikingContact 6:t ja taitaa vuodesta 2018 asti ollut jo 7:t markkinoilla, jotka ovat järjestäen hyvin pärjänneet testeissä:

Hinta vain kierrokselta halutussa koossa ~220€ enemmän kuin mitä nuo varastossa lojuneet VC6:t oli ennen kuin hinta pomppasi.
Noita 2020 vuosimallin halpakumeista on melko vähän googlella löydettävissä testejä, mutta Autobildissä näyttäisi Z-507 päässeen sijalle 24. Winter tyre test 245/45 R18 - Autobild 2020 | theTireLab.com (tosin taitaa olla euro-kitkoja kaikki)
 
Toki kitkat edelleen testeissä on mukana, mutta penninvenyttäjänä aiemmin tuossa listasin vanhemmat VikingContact 6:t ja taitaa vuodesta 2018 asti ollut jo 7:t markkinoilla, jotka ovat järjestäen hyvin pärjänneet testeissä:

Hinta vain kierrokselta halutussa koossa ~220€ enemmän kuin mitä nuo varastossa lojuneet VC6:t oli ennen kuin hinta pomppasi.
Noita 2020 vuosimallin halpakumeista on melko vähän googlella löydettävissä testejä, mutta Autobildissä näyttäisi Z-507 päässeen sijalle 24. Winter tyre test 245/45 R18 - Autobild 2020 | theTireLab.com (tosin taitaa olla euro-kitkoja kaikki)
Entä nuo Nokian R3? Nehän näköjään voitti jo kitkojen testin.
 
Entä nuo Nokian R3? Nehän näköjään voitti jo kitkojen testin.
R3 on vielä Conteja hieman kalliimmat, halvin 225/45R17 taitaa olla 157€/kpl, kun Conti VC7 150€.
Hakusessa siis hinta-laadultaan kohtuulliset renkaat, jotka nyt eivät aivan luistimia muistuttaisi, jos sattuu hieman lunta tulemaan.
Omalla ajosuoritteella todennäköisesti kerkeävät kovettumaan ennen kuin kulumaan loppuun.
Jos nuo Goodridet ja GT Radialit, joista kirjoitin aiemmin, tuomitaan täysin luokattomiksi, niin Hankook IZ2 W616 noin 100€/kpl hinnalla olisi hyvä kompromissi?
 
R3 on vielä Conteja hieman kalliimmat, halvin 225/45R17 taitaa olla 157€/kpl, kun Conti VC7 150€.
Hakusessa siis hinta-laadultaan kohtuulliset renkaat, jotka nyt eivät aivan luistimia muistuttaisi, jos sattuu hieman lunta tulemaan.
Omalla ajosuoritteella todennäköisesti kerkeävät kovettumaan ennen kuin kulumaan loppuun.
Jos nuo Goodridet ja GT Radialit, joista kirjoitin aiemmin, tuomitaan täysin luokattomiksi, niin Hankook IZ2 W616 noin 100€/kpl hinnalla olisi hyvä kompromissi?
Itse ostin noi hankookit. Testeissä keskivaiheilla, kärjessä mm vierintävastuksessa joka siis alhainen.
Jarrutusmatkat esim contilla 40m, ja hankookilla 38m. En tiedä onko käytännön merkitystä, kun hintaero kuitenkin huomattava.
20201123_160039.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kieltämättä itsekin tuolla rengaskoolla/hinnalla kallistuisin Hankookiin, jolla näyttää olevan vielä hyvä pito.
Noista kiinanrenkaista pitäsi löytyä vielä jotain varmistavaa testiä että kelpaisi, jos olisin hankkimassa.
 
Kysele hintoja, Goodyearillä on se kampanja. Mut Hankook on pätevä, samoin Bridgestone.
 
Jos joku hakkapeliittaa on katselemassa niin mainittakoon että Vianorilta saa kaupan päälle Vianor-huollon.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Noniin. Asun hiekkatien varressa itäsuomessa jossa tie on välillä vesijäässä ja muutenkin maaseutumainen joten talvella keli voi olla mitävaan, Eli oletettavasti kitkat ei ole ehkä se optimaalinen valinta.

Mutta kokemuksia 245/45 R18 kokoisista talvikumeista melultaan ja nuljuudeltaan, misukkaa contia vai jotain muuta?

Onko noista hankookeista talvirenkaiksi?
 
Enemmän talvea siellä idässä on kuin täällä lännessä ja kai sielläkin hiekoitetaan kun lauhtuu? Koska mun kantani vankkumattomana kitkamiehenä on tullut selväksi niin ei siitä sen enempää...

Goodyear on jäykempi, uudet Hankookit on myös parantaneet, Noksu on niitä pletkumpia rungoltaan. Conti ja Mise kans molemmat hyviä ajaa, mutta hinnassa näkyy kans. Jos ne piikit haluat välttämättä niin Hankook olis mun valinta jos Goodyear menee ohi hinnaltaan.
 
Noniin. Asun hiekkatien varressa itäsuomessa jossa tie on välillä vesijäässä ja muutenkin maaseutumainen joten talvella keli voi olla mitävaan, Eli oletettavasti kitkat ei ole ehkä se optimaalinen valinta.

Mutta kokemuksia 245/45 R18 kokoisista talvikumeista melultaan ja nuljuudeltaan, misukkaa contia vai jotain muuta?

Onko noista hankookeista talvirenkaiksi?
2016 vuoden continentalin nastat Skodassa alla lähes samassa koossa, taisi olla 235/45R18. Vanhemmalla asfaltilla tiettyä nopeutta ajaessa kuuluu sellainen nastojen jollotus sisälle, mutta toki tuo on hyvin autokohtaista miten se ääni tulee sisälle. Pitää hyvin ja syksyllä yllätyin positiivisesti miten "hiljaiset" nastoiksi nuo silti oli.
 
Osaako joku kertoa kitkarenkaiden kestävyydestä "lämpimässä"?

Pitäisi hommata volkkariin talvirenkaat joilla pääsee tarvittaessa lumisella alppitiellä, mutta tässä on luvassa ehkä tammikuussa tai uuden vuoden yli yksi roadtrip Espanjaan kunhan koronatilanne vähän helpottaa ja mietityttää, että sulavatko kitkat alle jos paahtaa pari tuhatta kilsaa välimeren rannan motaria keskipäivällä.

Mitään talvirenkaita ei ole, mutta jotkut pitäisi ostaa, jotta voisi pakata lumilaudan autoon ja ajaa johonkin syrjäiseen vähäkoronaiseen hiihtokeskukseen 2000m korkeuteen.
 
Osaako joku kertoa kitkarenkaiden kestävyydestä "lämpimässä"?

Pitäisi hommata volkkariin talvirenkaat joilla pääsee tarvittaessa lumisella alppitiellä, mutta tässä on luvassa ehkä tammikuussa tai uuden vuoden yli yksi roadtrip Espanjaan kunhan koronatilanne vähän helpottaa ja mietityttää, että sulavatko kitkat alle jos paahtaa pari tuhatta kilsaa välimeren rannan motaria keskipäivällä.

Mitään talvirenkaita ei ole, mutta jotkut pitäisi ostaa, jotta voisi pakata lumilaudan autoon ja ajaa johonkin syrjäiseen vähäkoronaiseen hiihtokeskukseen 2000m korkeuteen.

ostat sellaset all weatherit ja lumiketjut

michelin cross climate piti sanoa.
 
Mieluummin keskieuroopan kitkat sitte, Nordicit ei ole enää välttämättä käyvät talvirenkaat tuon reissun jälkeen.
 
ostat sellaset all weatherit ja lumiketjut
En missään tapauksessa osta lumiketjuja. Olen niitä muutaman kerran äheltänyt alpeilla ja ostin ihan tarkoituksella 4wd auton, ettei tarvitse taistella.

"Keski-Euroopan kitkoja" tässä kait katsellaan.
 
En missään tapauksessa osta lumiketjuja. Olen niitä muutaman kerran äheltänyt alpeilla ja ostin ihan tarkoituksella 4wd auton, ettei tarvitse taistella.

"Keski-Euroopan kitkoja" tässä kait katsellaan.
no ne on siksi et ku keli on sellanen ettei se kitka sit enää pidä. varalle siis.

crossclimatet ja ketjut varalle siis
 
Tuota en ymmärrä miksi kannattaa venyttää viime tinkaan talvirenkaiden vaihto. Ei talvirenkaat siinä parissa kolmessa viikossa sulalla kelillä miksikään mene. Muutenkin saattaa olla iso osa talvesta plussalla.
Hyvissä ajoin kun vaihtaa niin ei tarvi pelätä aamun liukkaita kelejä. Tai jos pidempää matkaa ajaa niin yllättävää mustaa jäätä jossain välissä.
Mulla on ollut jo noin kuukauden talvirenkaat alla, ja on tässä sattunut useita pakkasaamuja vaikka suurin osa päivistä on ollut plussalla. Onhan se vähän karua ajella 10 asteen lämpötiloilla talvirenkailla mutta minkäs Suomen keleille voi :)

Sen takia pitää hifistellä ja vetää kolmella sarjalla ;) Lokakuun alussa jo eurokitkat alle (Michelinin laaturenkaat) ja varmaan josko viikon päästä vaihtaisi sitten Hakkis 9:t. Ja henkilökohtaisena mielipiteenä, että noilla eurokitkoillahan ei sitten tee yhtään mitään jääkelillä. Mustalla jäällä ihan kuin kesärenkailla ajaisi ja lumella toimivat ihan ok.

Lähtökohtaisesti suurin osa nordic-kitkoista on pehmeät rungoltaan / ajettavuudeltaan. Pahimmat vanhat Q:t ja R2:t. Uusimmat R3:t oli jo positiivinen yllätys ja myös GY UG2:t on yllättävän tukevat (nämä on muuten sitten astetta liukkaammat, varsinkin sivuttaispidon puolella). Mutta kyllä nekin haki ja vähän levottomat oli kun kesken talven vaihdoin täysin saman koon ja kantavuuden Hakkis 8:sta noihin. Taitaa olla vain niin, että nastoista voi tehdä astetta jäykemmän eikä itse lamellitkaan löystytä tai tee ajamista epämääräiseksi.
 
Jos joku hakkapeliittaa on katselemassa niin mainittakoon että Vianorilta saa kaupan päälle Vianor-huollon.
Kiitos vinkistä, olinkin ajatellut hommata Nokian kitkat vanhojen Continentaleiden tilalle. Hintaa näyttäis olevan muutama kymppi Euromasteria enemmän, mutta etuseteli kääntää tilanteen reilusti Vianorille. Ja jossain kohtaa ensi vuotta täytyy öljyt kuitenkin vaihtaa.
 
Osaako joku kertoa kitkarenkaiden kestävyydestä "lämpimässä"?

Ei mene miksikään omien kokemusteni mukaan. Ehkä kuluvat vähän nopeammin kuin talvella. Ajoin laiskana miehenä koko viime kesän kitkoilla kun ajatuksena oli ostaa syksyllä uudet, mutta ne kuluivatkin niin vähän, että taitaa mennä niillä vielä tämäkin talvi. Käytössä Nokian Hakkapeliitta R jokunumero (en muista mikä).
 
Ei mene miksikään omien kokemusteni mukaan. Ehkä kuluvat vähän nopeammin kuin talvella. Ajoin laiskana miehenä koko viime kesän kitkoilla kun ajatuksena oli ostaa syksyllä uudet, mutta ne kuluivatkin niin vähän, että taitaa mennä niillä vielä tämäkin talvi. Käytössä Nokian Hakkapeliitta R jokunumero (en muista mikä).
Siis et vielä ole kokeillut kunnon talvea noilla sun kesäkumeillas? Toivottavasti ei tule ensimmäisenä kovin jyrkkä mutka vastaan. Tein itse aikanaan saman virheen ja ekan mutkan ja hyvällä tuurilla hiekka-alueen kautta kaartaen ajoin suoraan rengasliikkeeseen vaihtamaan Nokian kitkat uusiin. Kunnolla jos kesällä kitkoilla leipoo, niin aikalailla pilalla ovat. Jos taas lämmöt ovat alle kymmenen tms. ja ajelee pari tonnia, niin tuskin ne siitä vielä ihan kauheasti nokkiinsa ottaa.
 
Siis et vielä ole kokeillut kunnon talvea noilla sun kesäkumeillas? Toivottavasti ei tule ensimmäisenä kovin jyrkkä mutka vastaan. Tein itse aikanaan saman virheen ja ekan mutkan ja hyvällä tuurilla hiekka-alueen kautta kaartaen ajoin suoraan rengasliikkeeseen vaihtamaan Nokian kitkat uusiin. Kunnolla jos kesällä kitkoilla leipoo, niin aikalailla pilalla ovat. Jos taas lämmöt ovat alle kymmenen tms. ja ajelee pari tonnia, niin tuskin ne siitä vielä ihan kauheasti nokkiinsa ottaa.

Eipä ole vielä kunnon talvea näkynyt täällä etelärannikolla. Sittenhän sen näkee (jos sellainen tulee). Olen kyllä joskus aiemminkin ajellut kesän yli kitkoilla, enkä ole huomannut mitään erityistä seuraavana talvena. Voi tietenkin riippua renkaan merkistäkin. En muista mitkä kitkat oli aiemmilla kerroilla alla. Taisi olla joskus 15 vuotta sitten tms. kun viimeksi näin tein, eli jostain vanhanaikaisemmista kitkoista on ollut kyse. Nykyiset ovat Nokian R2 tai R3, mutta en muista kumpi. (Nastat on ollut alla viimeksi joskus 1990-luvulla.)
 
Jääpinnalla sen huomas parhaiten, pito täysin 0. Olikohan nuo renkaat Rs mallia. Noh, nyt on alla R2:t takana ja contin 6:t edessä, kesää hyvän matkan ajettuna. Lähden remppa-autolla sitten liikenteeseen, jos tiet menevät etelässä muuksi kuin paljaaksi asfaltiksi. Ajoa tulee nyt niin paljon vähemmän, että meinaan myös selvitä tällä kombolla talven yli. En silti hetkeäkään kuvittele, että noi kesäkitkat mitään pitäisi. Kesän vaikutus varmaan pahenee loppuunajetuissa, kun muutenkaan sitä pitoa ei juuri ole jäljellä.
 
Läheisestä rengasliikkeestä sais asennettuna 205/55r16 Goodyear Ultragrip Ice 2 94T XL 524€. Oisko nuo hyvät tuohon hintaan? Mitä nyt säitä ennustettu, niin aika paljon tulee tänä talvenakin täällä suunnalla sulalla asvaltilla ajettua, joten kitkoilla varmaan pärjäisi mainiosti.
 
Mikä mahtaa olla tuo valmistusvuosi noissa Suomen Rengastukun renkaissa? Onko se markkinoille tulo vuosi vai paisto vuosi?

Kun vaan katselin tuolta noita renkaita niin tarjoaa jotain renkaita missä valmistusvuosi on jotain 2015.
Eiköhän ilmoitettu vuosi ole paistovuosi, kun UG Ice 2 taitaa olla tullut markkinoille jo 2015 kaudelle

Jatkaakseni vielä hieman omaa aiempaa kyselyäni, niin törmäsin edullisiin Contin Ice Contact 3 rinkuloihin, mutta näyttäisi olevan ilman nastoja, että onkohan moinen uhka vai mahdollisuus kun kitkat olleet muutoinkin hakusessa
 
No tuossa sivulla lukee valmistusvuosi 2019.

Päädyin sitten kuitenkin näihin: Osta henkilöauton kitkarenkaat verkossa , loppuviikosta asennus.
Juu noissa linkkaamissasi olikin 2019, mutta esim. näissä 205/65 R15 99T Goodyear ULTRA GRIP ICE ARCTIC – Suomen Rengastukku on valmistusvuosi 2015, joka maksaa minusta todellakin liikaa jos kyseessä on paistovuosi.

Eiköhän ilmoitettu vuosi ole paistovuosi, kun UG Ice 2 taitaa olla tullut markkinoille jo 2015 kaudelle

Joo näin se sitten varmaan on.
 
Nokialaisten jälkeen tuo Misukan North 4 nasta on kyllä hiljainen lumella/jäällä. Erittäin positiivinen asia.
Jos vain nastat pysyy niin tässä on uusi luottorenkaani.
 
Nyt tarjoaa Point S 100 - 150€ alennusta uusista kumeista pari päivää. Ja vianorilla tosiaan Vianor huolto jos sieltä ostaa niin kaupan päälle. Nyt on hyvä hetki ostaa renkaat.
 
Nyt tarjoaa Point S 100 - 150€ alennusta uusista kumeista pari päivää. Ja vianorilla tosiaan Vianor huolto jos sieltä ostaa niin kaupan päälle. Nyt on hyvä hetki ostaa renkaat.
Alennusta tarjoaa juu, mutta ei oikein innosta, kun Misukan nastat reilun satasen kalliimmat mitä netistä tilatessa.
Ja sama tilanne näköjään Nokian nastojen kanssa.
EDIT: Vertailin siis kokoja 205/215x50x17" ja 225x45x17"

En äkikseltään löytänyt tietoa, että sisältyykö rengastyöt hintoihin? Jos sisältyy, niin sitten hinnat sopii laiskalle kuluttajalle, kuten minä :smile:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 342
Viestejä
4 509 977
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom