Talvirenkaat - yleisketju

Eikös tämä sailunit ollut merkki joka teki sen naurettavan markkinointi videon jossa tahallaan ajoivat toisilla renkailla niin että lähtee luistoon.

E.joo muistin oikein
4:37 oikein tyylikkäästi veivattu


Myös jarrutus ja kiihdytyskokeissa pidettiin talvirengasauton ratti suorassa ja all-season autolla heiluteltiin rattia pienin liikkein puolelta toiselle. Todella puolueellista arviointia kyllä. Vakuutti myös kuvituskuva talvirenkaasta, jossa oli nastarengas ilman nastoja. :D

Totesin nyt talvisten kelien taas tultua, että 6 mm pinnalla XIce XI3 ei pidä lumipeitteisellä tiellä nollan tuntumassa. Alamäessä regen talteenottojarrutuksella tuntui aika helposti ohjaus katoavan vaikka palautuikin myös jarrupoljin vapauttamalla. Ehkäpä noi oli sitten ajettu vanhan omistajan toimesta 2019 kesällä loppuun ja siksi silloiset eturenkaat oli niin paljon kuluneemmat.

Vaihdoin ne samoihin aikoihin viime talvena ja alkoi vetopitoa löytymään VC7:lla. Taka-akselille siirtämällä noilla pärjäisi kyllä yhtä hyvin kuin viime talvenakin, mutta mitäpä sitä 300e satsauksella enää pelaamaan. Vaihtoon menisi viimeistään ensi talvena, jolloin ero uuden ja käytetyn välillä kasvaa jo liikaa. Voihan olla että ensi kaudeksi tulee myös VC8, jolloin olisi taas eriparirengastus? Siksipä huomenna toinen pari VC7 alle ja kovaa ajoa.

Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.

Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.

Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
 
Mitkä ottaisitte uuteen autoon Etelä-rannikolle, 225/45/17 ja ajoa n. 12 tkm/vuosi (pakko lähtee kuitenkin klo 6:30 oli keli mikä hyvänsä)? Kaikissa hinta sama olematon.

Contin IC2 (Nasta, näihin ei kyllä syytä)
Contin CVC7 (Kitka)
Nokian HKPL9 (Nasta)
Nokian R3 (Kitka)

Haluaisin, että kestäisi mahd. pitkään / mahdollisesti sen 4-5 talvea ainakin. Vaihtoon menevässä autossa uudesta asti HKPL8 225/45/17 ja pintaa marraskuussa oli vielä 8,3 mm neljän talven jäljiltä. Ei muutenkaan pahaa sanottavaa pidon suhteen. Toisessa autossa R2-kitkat, niin kyllähän ne parissa talvessa ns. pilaantui vaikka nyt 4. "talvea" alla.
 
Mitkä ottaisitte uuteen autoon Etelä-rannikolle, 225/45/17 ja ajoa n. 12 tkm/vuosi (pakko lähtee kuitenkin klo 6:30 oli keli mikä hyvänsä)? Kaikissa hinta sama olematon.

Contin IC2 (Nasta, näihin ei kyllä syytä)
Contin CVC7 (Kitka)
Nokian HKPL9 (Nasta)
Nokian R3 (Kitka)

Haluaisin, että kestäisi mahd. pitkään / mahdollisesti sen 4-5 talvea ainakin. Vaihtoon menevässä autossa uudesta asti HKPL8 225/45/17 ja pintaa marraskuussa oli vielä 8,3 mm neljän talven jäljiltä. Ei muutenkaan pahaa sanottavaa pidon suhteen. Toisessa autossa R2-kitkat, niin kyllähän ne parissa talvessa ns. pilaantui vaikka nyt 4. "talvea" alla.

Itellä R3 nyt toista talvea enkä ole nastoja kaivannut. Kuluma hieman kova mutta ajan 12tkm puolessa vuodessa. Toisessa talon autossa on CVC7 ja nekin ovat erinomaiset.

Kulumaa en voi verrata kun CVC7 on auton alla joka painaa 1640kg ja 184hp ja R3:t autossa joka painaa 1900kg ja vajaa 500hp joka saattaa myös vaikuttaa kulumaan.

Sanoisin että ne mistä saat paremman tarjouksen ja mitkä osuvat parhaiten omaan silmään. Talvella täytyy olla jokatapauksessa sen verran pelisilmää että muutaman senttimetrin erot jarrutuksissa ei kuuluisi tulla peliin.

Tuossa testiä eri renkaista. Lumella Contit pysähtyy metrin aikaisemmin kuin Nokialaiset. Jäällä Nokialaiset pysähtyy 80cm aikaisemmin kuin Contit

 
Niin siis kaikki mainitut maksaa 290 € Kian orggis aluvanteiden kaa... Eli ei hintaeroa. Hiljasuuden puolesta CVC7 ja jääpidon HKPL9... Kiitti tuosta linkistä!
 
Nokian r2 kitka tuntuu kuluvan liian nopeasti, taitaa 2 talvessa mennä vaihtokuntoon painavassa autossa.

Onko kokemusta esim. Continental 7 tai uudesta Michelinin kitkasta? Kestääkö nämä kauemmin vrt. Nokian r2?
On kyllä väärät paineet tai kulmat päin honkia jos kuluvat nopeasti. Oma auto melkein 1900kg ja olivat todella kestävät tuossa. Saa nähdä onko R3 yhtä hyvät..
 
Emännän Ling Long nastarenkaita tuli käytettyä Lapin reissulla. En kyllä muista että olisin noin huonolla pidolla ajanut koskaan lumisia ja jäisiä teitä. En voi suositella näitä Aasian ihmeitä talvirenkaiksi.
 
Mitkä ottaisitte uuteen autoon Etelä-rannikolle, 225/45/17 ja ajoa n. 12 tkm/vuosi (pakko lähtee kuitenkin klo 6:30 oli keli mikä hyvänsä)? Kaikissa hinta sama olematon.

Contin IC2 (Nasta, näihin ei kyllä syytä)
Contin CVC7 (Kitka)
Nokian HKPL9 (Nasta)
Nokian R3 (Kitka)

Haluaisin, että kestäisi mahd. pitkään / mahdollisesti sen 4-5 talvea ainakin. Vaihtoon menevässä autossa uudesta asti HKPL8 225/45/17 ja pintaa marraskuussa oli vielä 8,3 mm neljän talven jäljiltä. Ei muutenkaan pahaa sanottavaa pidon suhteen. Toisessa autossa R2-kitkat, niin kyllähän ne parissa talvessa ns. pilaantui vaikka nyt 4. "talvea" alla.
Jommat kummat kitkat ottaisin, ei väliä. Jos on nastojen rapinaan tottunut, niin sama se on kai ottaa sitten sellaisetkin.
Juuri ajelin 1000km lenkin keski-suomessa 2v vanhoilla 6mm R3 ja hyvin piti omasta mielestä.
 
Mitkä ottaisitte uuteen autoon Etelä-rannikolle, 225/45/17 ja ajoa n. 12 tkm/vuosi (pakko lähtee kuitenkin klo 6:30 oli keli mikä hyvänsä)? Kaikissa hinta sama olematon.

Contin IC2 (Nasta, näihin ei kyllä syytä)
Contin CVC7 (Kitka)
Nokian HKPL9 (Nasta)
Nokian R3 (Kitka)

Haluaisin, että kestäisi mahd. pitkään / mahdollisesti sen 4-5 talvea ainakin. Vaihtoon menevässä autossa uudesta asti HKPL8 225/45/17 ja pintaa marraskuussa oli vielä 8,3 mm neljän talven jäljiltä. Ei muutenkaan pahaa sanottavaa pidon suhteen. Toisessa autossa R2-kitkat, niin kyllähän ne parissa talvessa ns. pilaantui vaikka nyt 4. "talvea" alla.


Oletko katsonut Michelin X Ice Snow?
 
Emännän Ling Long nastarenkaita tuli käytettyä Lapin reissulla. En kyllä muista että olisin noin huonolla pidolla ajanut koskaan lumisia ja jäisiä teitä. En voi suositella näitä Aasian ihmeitä talvirenkaiksi.
Mikäs Ling longi siellä oli? Kuinka vanhat? Minkälaisessa kunnossa?

Mullakin oli aiemmassa autossa hengenvaaralliset nokialaiset alla, missä ei ollut enää minkäänlaista pitoa missään kelissä. Ei se silti tee kaikista nokialaisista hengenvaarallisia. Varsinkin, kun jättää mainitsematta että renkaat oli 15v vanhat ja kaikki nastat lentäneet pensikkoon.

Uusin Ling long winter grip 2 pärjännyt mielestäni verrattain hyvin esim tässä testissä: 2020 Nordic and Studded Winter Tyre Test - Tyre Tests and Reviews @ Tyre Reviews

Verrattuna esim Hakkapeliitta 9:iin (mikä kärkikolmikossa ja mitä suomalaiset pitänee erinomaisena talvirenkaana) häviää Ling long nokialaiselle jarrutuksessa jäällä 4,7% ollen silti 21 renkaan testissä 5. sijalla jääjarrutuksessa. Taakse jää mm hankookin, savan, Bridgestonen, michelinin ja Pirellin renkaita). Lumella ero on enää 0,4% ja esim kuivalla tiellä Ling long voittaa Nokialaisen, samoin melussa.

Sen verran hyvä suoritus että pohjoisen teille ostin juuri omaan autoon kyseiset Ling longin renkaat ja 260hv takavetoista autoa pitää provosoida että auton saa lumella poikittain. Pito jäällä ja lumella erinomainen, eikä ole mitään valittamista, hameväelläkään, vaikka hänelle ensimmäinen takavetoinen auto.

Huomionarvoista lienee myös se, että ainakin omassa 17" rengaskoossa Ling longit olivat alle puolet Nokialaisen hinnasta, jolloin samalle ajalle voi huoletta ostaa kahdet renkaat. Esim toinen ajelee kalliilla nokialaisilla 6 (tai enemmän) vuotta, kun halvemmat voi matalammalla kynnyksellä vaihtaa esim 3 vuoden kohdalla. Lonkalta arvioisin, että vuoden tai kahden vanha Ling longi saattaisi ehkä olla parempi, kuin 5 vuotta vanha Nokialainen. Toki jos hinnalla ei ole väliä, niin tällaista ei tarvitse miettiä.

Tietysti rengas kannattaa valita sen mukaan missäpäin ajelee. Itse ajelen suurimman osan talvesta lumella ja jäällä, joten mielelläni säästin. Kelpaapa nyt kuivallakin jarrutella :) Joillekin hinta ei ole ongelma ja mielellään maksaa yli tuplahinnan (360€ vs 750€) tuosta 0,4% lumijarrutusparannuksesta. Toivottavasti liikenteessä ei sentään ajeta nuin pienillä marginaaleilla. :)

Aika näyttää miten Ling longi kulutusta kestää ja miten ominaisuudet ajansaatossa muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko katsonut Michelin X Ice Snow?

En ku joku noista pitää valita, jos haluaa talvirengas+vannesetin maksavan 290 €.

CVC7 kitkat nyt noista taidan kuitenkin ottaa tehtyäni vertailua ja tsekattuani uusimmat testit. Toki katon vielä huomenna, mitä esittelyautossa alla ja miten toimii...
 
Nyt on koeajettu noita Hakkapeliitta R3 SUV -kumeja vähän enemmänkin ja pito lumella ja karkealla jäällä on aivan ällistyttävän hyvää. Peilijäällä, etenkin märällä sellaisella, luistelevat siinä missä muutkin kitkat.

Yllättäen nämä ovat äänekkäämmät kuin aiemmat R2 SUVit, en tiedä johtuuko niistä mikrokristalleista tms., joita näihin on upotettu.

Mutta varsin tyytyväinen olen renkaisiin, aavistuksen yliohjautuvat jostain syystä kyllä ovat omaan makuun, jämäkkyys on hyvää tasoa katumasturissakin. Pitää kokeilla nostaa paineita vielä tästä 2,7bar, korjautuisiko tuo yliohjautuvuus sillä.
 
mikrokristalleista tms.,

Onko näissä ihan oikeasti jotain tällaisia? Nimitys "mikrokristalli" kuulostaa niin huvittavalta että voisi olla lähinnä jonkun markkinamiehen kikka 70-luvulta saada kuulostamaan rengaskin huipputekniseltä uutuudelta, vaikka kaikki ne käytännössä on enemmän tai vähemmän samanlaisia mustia ja pyöreitä rinkuloita joissa ilma on sisällä :D
 
Onko näissä ihan oikeasti jotain tällaisia? Nimitys "mikrokristalli" kuulostaa niin huvittavalta että voisi olla lähinnä jonkun markkinamiehen kikka 70-luvulta saada kuulostamaan rengaskin huipputekniseltä uutuudelta, vaikka kaikki ne käytännössä on enemmän tai vähemmän samanlaisia mustia ja pyöreitä rinkuloita joissa ilma on sisällä :D
Niin ne ainakin väittävät:

 
" kristallia muistuttavia timantinkovia kiteitä "

Seems to me
Rengasmelu on tosiaan vanhaan verrattuna kovempi, eli jotain eroa jossain on. Yritin katsella siitä kumin pinnasta niitä kiteitä uutena, niin en ainakaan silloin niitä huomannut. Kerron kyllä, jos niitä jossain vaihessa näkyy :P
 
"Kun rengas kuluu, kumiseokseen tasaisesti jaotellut ympäristöystävälliset kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä."
Millähän tavalla nuo ovat ympäristöystävällisiä :hmm:
Varmaankin jotain "orgaanista" ainetta. Ehkä ne vähän vähemmän pöllyttää katupölyä myös nastoihin verrattuna.
 
"Kristallikiteitä" oli ainakin jo R2, kun ostin koko rengassarjan edellisen omistajan huonokuntoisten nastarenkaiden tilalle.

Sehän noissa R2/R3 on hyvä, että renkaan kuluessa niitä kiteitä tulee seoksesta lisää esiin vanhojen joko kuluessa pois, tai lähtiessä irti kun rengas kulunut tarpeeksi. Eli tuon jääpidon osalta rengas pysyy tasaisen hyvänä koko elinkaaren ajan. Lumipidon kannalta renkaan kuluminen johtaa lamellien pienentymiseen, jolloin lumipito toki heikkenee.

Jos taas vertaa nastarenkaisiin, niin irronneen nastan tilalle ei tupsahda mistään uutta nastaa tilalle (ellei niitä jälkikäteen lisää; onnistuuko käytännössä vai lähtevätkö irti?), vaan jääpito heikkenee aina jokaisen nastan irtoamisen kohdalla. Lumpidon kannalta nastarengashan on huonompi kuin kitkarengas, koska seoksesta on pitänyt tehdä järjestään pikkaisen kovempi kuin kitkarenkaissa jotta nastat pysyy; tällöinhän myös nastarengas kulutuspinnan puolesta kestää pidempään, mutta kun seos on kova niin taitaa viiden vuoden jälkeen lumipito olla jo aika onnetonta, vaikka nastarengas kuluman ja nastojen määrän suhteen vaikuttaisi edelleen "hyvältä". Tässä mielessä siis kitkarenkaan nopeampi kuluminen samalla ajaa uusimaan ne renkaat siinä vaiheessa, kun talvirengas yleensäkin kannattaisi uusia (max. 5 vuotta valmistushetkestä?).

Itselle ajoa tulee 15~20 tkm vuodessa, joten en todellakaan ole jaksanut kierrättää talvirengaskauden keskellä tasaista kulutusta ajetellen renkaita akseleilla päikseen (auto etuveto, joten eturenkaat kuluu nopeammin). Osittain tästä syystä, ja säännöstä "parhaat renkaat taakse", on talvirenkaiden eturenkaat aina järjestään kuluneemmat kuin takarenkaat; kesärenkaat pistän kulumaerosta huolimata niin, että enemmän kuluneet taakse, jolloin kulumaero pysyy tasaisena. Näin menetellen talvirenkaista tulee uusittua kerralla vain kaksi.
 
Itse ei kyllä ostaisi tänä talvena mitään muuta kuin nuo Michelinin X-ice Snowit. On niin hiljaiset ja pitävät että alkaa kuulla ihan muita ääniä autosta.
 
Vaimon autossa Nokian R2:t, on törkeen hiljaset kyllä aina olleet. Koeajoin uutta autoa R3-kitkoilla, paljon kovempi rengasmelu kyllä noissa R3:ssa. Melkein muistutti paikka paikoin jo nastarengasta jollotuksessa. Tosin aika karheeta oli Kehä3/Vihdintie, heti kun siirtyi landelle niin olihan noiki suht hiljaset. R2 ainaki 4-vuotisena ei paha karheellakaan, edessä pintaa 5,6 mm ja takana jotain 6,6 mm.

Jääpitohan noista tippui oleellisesti jo kauan sitten, vaikka tokana talvena oli tyyliin >7 mm niin tokan talven aikana huomas kuinka jäällä liu-utaan. Ekan talven piti tosi hyvin täällä Etelä-rannikon jäisillä teillä.

Uuteen autoon tulee kitkat Conti CVC7 225/45/17 koossa. Vaihdossa menevässä on HKPL8 nyt 5. talvea, pintaa oli 8,3 mm ku laitoin tälle talvikaudelle alle. Kaikki nastat tallessa ja hyvin pitelee.
 
Saa nähdä, miten Pirellin Ice Zero FR -kitkat kestää. Uutena mittasin digitaalisella urasyvyysmittarilla 8.9 milliä pintaa noista ja nyt 3000 kilometrin jälkeen pintaa on 8.8 milliä. Omilla ajokilometreillä vielä 2.5 talvenkin jälkeen olisi 8 milliä pintaa tuota menoa. Saa nähdä, miten kulumistahti muuttuu tuosta. Nyt onneksi paljon lunta ja pakkasta mikä kuluttaa talvirenkaita paljon vähemmän kuin sula, karhea asfaltti.

Edelleen älyttömän tyytyväinen noihin. Auraamattomilla metsäteillä ei jättänyt etuvedon kanssa pulaan, vaikka tiukkaa tekikin. Myös vesijäisiä metsäteitä jouduin ajamaan yhdessä vaiheessa paljon, mutta eteenpäin porskutettiin kevyesti. Hyvän sivuttaispidon takia älyttömän rauhalliset renkaat luonteeltaan. Goodyearin nastat olivat uutenakin sivuttaispidon osalta paljon äkkinäisemmät ja edelliset Contin IC2:t kuluneena olivat sitä luokkaa, että kun sivuttaispito kerran loppui, niin sitten oli menoa ja ajonvakautusjärjestelmää tarvittiin. Ihan hirveät renkaat 3 talvea ajettuna ja 6-7mm kulutuspinnalla. Monta kertaa jäin mökkitiellä jumiinkin noilla.
 
Itsellä samat ajatukset noista Continentalin IceContact 2:sta. Kaksi talvea ne oli hyvät ajaa ja selvisi kahden nastan menetyksellä. Kolmas talvi teki jo enemmän tuhoja kun kumi nastojen ympäriltä alkoi katoamaan ja nastat alkoivat heilua hervottomina. Tämä neljäs talvi on viimeinen mitä näillä voi ajaa. Ajomukaavuuden kannalta olisi pitänyt jo tälle talvelle hankkia uusi talvirengassarja. Pitoa ei enää ole. Tasamaalta liikkeelle lähtiessä sutimisenesto puuttuu peliin. Loivasta mäestä lähtöä turha yrittää. Pariin kertaan joutunut pakittamaan mäen alas ja ottamaan vauhtia alhaalta, että pääsen ylös.
 
Onkohan Camskill.co.uk nyt siirtynyt historiaan rengastoimittajana EU-alueelle? Ainakaan tällä erää ei voi valita toimitusta EU-maihin vaan vaihtoehtona on vain "hae itse" tai "lähetä kuriiri hakemaan".

UK VAT:n joutuu maksamaan ja tähän sitten varmaan Suomi-ALV päälle. Ennen ALV:ta ehkä vielä tulli, jos renkaat on valmistettu muualla kuin EU:ssa tai UK:ssa?
 
Todennäköisesti, koska tulli. Eestistä tai Latviasta jatkossa.
 
Tuli kysymättä ja pyytämättä auton (BMW 330 xdrive) mukana Toyo Observe G3-ice nastat. Ensivaikutelma oli että kyllähän näillä just rengasliikkeeseen ajaa. Viikonloppuna nostin paineita 2.4 -> 2.6 ja niistähän tuli vähemmän huonot. Tarttee varmaan vielä kokeilla lisää painetta ja fiilistellä josko näillä nyt menis kuitenkin tämän talven.

Ajotuntuma oli alkuperäisillä paineilla sellainen että koko ajan luistaa johonkin suuntaan. Mutta koska Bemarin yli-innokas luistonesto ei juuri puutu toimintaan, niin ilmeisesti se oli silkkaa renkaan rungon elämistä.
 
Okei nyt viidentenä talvena alkaa pito loppumaan Triangle Icelinkeistä. Meni jo yksi risteys pitkäksi ojaan. Viime talvena vielä toimi ihan hyvin. Omien kokemusten peruteella voisin ostaa uudelleenkin. Pintaa vielä hyvin jäljellä :D
 
Okei nyt viidentenä talvena alkaa pito loppumaan Triangle Icelinkeistä. Meni jo yksi risteys pitkäksi ojaan. Viime talvena vielä toimi ihan hyvin. Omien kokemusten peruteella voisin ostaa uudelleenkin. Pintaa vielä hyvin jäljellä :D

Oliko nastat vai kitkat?

Nordexx wintersafe kitkat ajettu nyt toista talvea ja olivat tosiaan viime kesän, myös n.15-20tkm ajettu kaiken kaikkiaan. Hiukan liukkaan oloiset risteyksissä mutta lumessa pitoa on vieläkin todella hyvin. Ens talveksi varmaan joutuu laittamaan uudet jotkut ? Pintaa n.5mm kun mittasin eilen ja uutena oli 7mm.
 
Oliko nastat vai kitkat?

Nordexx wintersafe kitkat ajettu nyt toista talvea ja olivat tosiaan viime kesän, myös n.15-20tkm ajettu kaiken kaikkiaan. Hiukan liukkaan oloiset risteyksissä mutta lumessa pitoa on vieläkin todella hyvin. Ens talveksi varmaan joutuu laittamaan uudet jotkut ? Pintaa n.5mm kun mittasin eilen ja uutena oli 7mm.
Yllä tulikin eli nastat ovat. Kitkahan menee pilalle kun niillä kesällä ajaa, ei ihme että ovat liukkaat :)
 
Yllä tulikin eli nastat ovat. Kitkahan menee pilalle kun niillä kesällä ajaa, ei ihme että ovat liukkaat :)

Minulla toimii kitkat (Hakkapeliitta R2) ihan hyvin, vaikka ajelin niillä läpi viime kesäkauden. Ehkä joillain kitkoilla näin on voinut käydä, mutta ei tuo mikään absoluuttinen totuus ole.
 
Minulla toimii kitkat (Hakkapeliitta R2) ihan hyvin, vaikka ajelin niillä läpi viime kesäkauden. Ehkä joillain kitkoilla näin on voinut käydä, mutta ei tuo mikään absoluuttinen totuus ole.
Aina kun kehutaan jotain rengasta niin pitäisi mainita missä olosuhteissa,millä autolla ja kuinka paljon ajetaan, muuten ihan turhaa läppää.Lämpö ja kilometrit tappaa kitkan kesällä.
 
Continentalin vaihto-ohjelma koskee 11 416 rengasta, jotka on valmistettu vuonna 2020. VOLKER WARNING
Autosi talvirenkaissa voi olla vaarallinen vika – nämä tuhannet suomalaisille myydyt renkaat joutuvat vaihto-ohjelmaan
4.2.202115:02päivitetty 4.2.202115:02AUTO
@


Rengasyhtiö Continental on tiedottanut nastarenkaittensa valmistuksessa tapahtuneesta ongelmasta. Suomessa vaihto-ohjelmaan kuuluvia renkaita on 3 900 kappaletta.
Lukuaika noin 1 min
Continental on ilmoittanut käynnistävänsä renkaiden vaihto-ohjelman. Syynä on renkaiden valmistukseen liittynyt ”poikkeama tuotantoprosessissa”.

”Renkaassa voi aiheutua äkillinen ilmanpainehäviö, joka saattaa mahdollisesti vaikuttaa ajoneuvon käsittelyominaisuuksiin”, kerrotaan Continentalin tiedotteessa.

Vaihto-ohjelma kattaa 11 416 rengasta, jotka on valmistettu viime vuoden huhtikuussa ja toukokuussa.

”Näistä enintään 16 renkaan valmistuksen viimeistelyprosessi ei ole vaatimusten mukainen.”

Suomessa vaihto-ohjelmaan kuuluvia renkaita on 3 900 kappaletta.

”Tähän päivämäärään mennessä Continentalille ei ole raportoitu tästä aiheutuneita onnettomuuksia tai loukkaantumisia. Tämä vaihto-ohjelma käynnistetään vapaaehtoisesti, mahdollisten riskien välttämiseksi ajoneuvon kuljettajille ja muille tienkäyttäjille. Vaihto-ohjelmaan kuuluvat renkaat on toimitettu asiakkaille Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Viroon.”

Vaihto-ohjelmaan kuuluvat tällaiset Continental-renkaat:

Continental IceContact 3 205/55 R 16 94 T (DOT-sarjanumerot: DOT 1CP03 CWT5 1820 ja DOT 1CP03 CWT5 1920)
Continental IceContact 3
205/60 R 16 96 T (DOT-sarjanumerot: DOT 1CP03 CWTP 1720, DOT 1CP03 CWTP 1820 ja DOT 1CP03 CWTP 1920)
Continental IceContact 3
215/55 R 16 97 T (DOT-sarjanumerot: DOT 1CP03 CWU9 1820 ja DOT 1CP03 CWU9 1920)
Yllä olevat kriteerit täyttävät renkaat vaihdetaan Continentalin mukaan kuluitta uusiin.
 
Minulla toimii kitkat (Hakkapeliitta R2) ihan hyvin, vaikka ajelin niillä läpi viime kesäkauden. Ehkä joillain kitkoilla näin on voinut käydä, mutta ei tuo mikään absoluuttinen totuus ole.
Mun R2:t taas on ihan valmiit vaikka ajoin vain alkukesään asti, selvästi lämpimillä säillä kuitenkin. Lumisilla osuuksilla vielä jotenkin siedettävä, mutta vähääkään liukasta, niin entinen sivuittaispito on täysin pois. Jos ei olis korona-aika ja hyvin lyhyet nurkka-ajot kyseessä, niin samantien olisivat lähteneet vaihtoon. Toki R2:t säilytti pitonsa vanhoja Rs:iä paremmin, niillä vetäisin aikanaan talven ensimmäisen mutkan pitkäksi, onneksi oli hiekka-alue vastassa, niin ei käynyt mitään suurempaa vahinkoa.

Ei nuo kitkat nyt ensimmäisestä lämpimästä säästä kuole, mutta jos tuhansiin menee kilometrit varsinkin keskikesällä, niin kierrätyskamaa 105 % varmuudella ovat sen jälkeen, ominaisuudet heikentyy niin selvästi. Muutenkin keskikesän kelit ovat kyllä aika mielenkiintoisia kitkoilla, R2 omaa vielä hemmetin velton tuntuman jo talvellakin.
 
Pitäis lailla kieltää kitkarenkaiden (talvirenkaiden) käyttö kesäkeleillä, ihan samoiten kuin kesätöppösillä ajeskelu talvikeleissä on kielletty. Kyllähän niillä tieten ajaa kesällä ihan samoin kuin kesärenkaillakin ajelis talvella mutta vermaan yhtä turvalliset ovat äkkitilanteeseen joutuessa (paniikkijarrytus tms)
 
Ihmettelin tuossa viikon ajellesani työpaikan Skoda Octavialla kitkarenkaiden pitoa. Nyt on ollut oikeat pakkaset päällä alle -15C ja hyvin kiiltävät pinnat. Omassa autossa on samat Contin 7:at, pintaan samat, painoa 200kg enenmän. Lisäsin Ocuun paineet 2,4bariin ja pitoa alkooi löytyi. Olivat 1,9-2bar, pienestä oli kiinni.
 
^Taisi vaan kelit muuttua. Ainakin alkuviikosta oli pirusti loppuviikkoa liukkaampaa...
 
Itse ei kyllä ostaisi tänä talvena mitään muuta kuin nuo Michelinin X-ice Snowit. On niin hiljaiset ja pitävät että alkaa kuulla ihan muita ääniä autosta.
Noihan on H-luokan renkaat, joten luultavasti vähän normaaleja kitkoja jämäkämmät? "Harmi" että nykyisissä renkaissa on vielä pintaa ja pitoa, niin ei pääse vielä testaamaan :)
 
Just ostin etelän rannikon jääteillä pitovaikeuksien vuoksi Misukan X-ice North 4:t vaimon kulkineeseen R2-kitkojen tilalle. Jo loppu luistelu ja epävakaus/epävarmuus ja pitää kuin tauti jäällä. 2017 syksyllä paistettu noi R2 ja pintaa oli vielä 5-6 mm, mut ei vaan prkl pitäny jäällä enää ja sai sutia paikallaan joka prkl risteyksessä ja pelätä suoralla tielläkin...

Luulin et vaimo ei vaan osaa ku olihan noi R2 pirun hyvät tuoreina kelissä kuin kelissä. Selkeni ku kävin kokeilemassa, että ei oo leikin asia enää. Kyllä se totta puhui. 3,5 vuotta siis liikaa kitkalle. Kilsoja auton mittariin tuli ekana kesänä 27 tkm ja nyt 27-62 tkm välille on siis mahtunut talvet 17,18,19,20 ja siihe jäi. Valitteli jo viime talvena pidosta, että sitä on todella vähän.

Toki melu nousi aikas paljon... Vaimon sanoin “kuin ovi auki ajaessa". Mutta turvallisuus ensin.

Samaan aikaan toisessa autossa HKPL8 nastat. 52 tkm mittarissa, renkaat paistettu 2016 alussa ja kesällä uudessa tullut mukana. Tänä syksynä pintaa 8,3 mm / kaikki nastat tallessa ja ei mitään pito-ongelmia. Menty siis talvet 16,17,18,19,20 ja miksei vielä menis useemman talven...

Kyllä mää sanosin, että tänne etelän rannikolle nastat on aika jees peilijäisille asfalteille ja jääpolanteille. Sit kun vielä tulee sulaa, niin prkl liukasta. Noh, uuteen autoon otin CVC7 kitkat. Kattellaas montako talvee niissä pitoa, bonusta on jos 4 talvee menee ilman ominaisuuksien heikkenemistä.
 
Masan reilukerho, nastat vaimolle kun loppuunajetut kitkat ei enää riittäneet :rofl2: Kai se uusilla kitkoilla olis pärjännyt, jos vanhoillakin meni... Renkaiden käyttövuosia katsoessa kuulostaa enemmän, että nuukuus edellä turvallisuuden sijaan mentiin. 5 talvea on jo paljon oli nastat tai ei.
 
Taas jotenkin näkyy, että kitkoista puhuttaessa keskitytään niiden riskeihin ja nastoista puhuttaessa turvallisuuteen. Ihan niin kuin nastojen ropina tekisi jotenkin autuaaksi.
 
Ja joka kerta kun joku kehuu nastoja, kitkahermannilla menee palko nenään:facepalm:
 
Ihan sama millä renkailla kukakin ajaa. Kunhan ei aja mun yli tai konttiin. Turha sitä omaa ''uskontoaan'' on ristiretkimäisesti muille jakaa.
 
Nimenomaan. Ajan päivittäin molemmilla ja se on oikeasti ihan sama, millä naapuri tai naapurin setä ajaa. Tärkeämpää on muu käytös/ajotapa liikenteessä talvisin.
 
tuttu ajelee nelivetoisella a6:lla ja päätti vetää talven läpi Michelin Cross Climate renkailla. Olen itsekin viettänyt pahimmassa talvikelissä tuon auton ratissa muutaman tuhat km ja ihme kyllä, kovallakin pakkasella niissä on kohtuullinen pito. En olisi uskonut, mutta nelivedon turvin noilla voi ajaa ympäri vuoden kun muistaa hieman ottaa ennakkoa. Kesällähän tuo on sateessa ylivoimaisen hyvä rengas, ei nouse vesipatjalle lainkaan.

En silti omaan autoon laittaisi talveksi, mutta omat 2013 paistetut ulkoisesti hyväkuntoiset misukat kyllä hakee pitoa sitä pahemmin löytämättä.
 
tuttu ajelee nelivetoisella a6:lla ja päätti vetää talven läpi Michelin Cross Climate renkailla. Olen itsekin viettänyt pahimmassa talvikelissä tuon auton ratissa muutaman tuhat km ja ihme kyllä, kovallakin pakkasella niissä on kohtuullinen pito. En olisi uskonut, mutta nelivedon turvin noilla voi ajaa ympäri vuoden kun muistaa hieman ottaa ennakkoa. Kesällähän tuo on sateessa ylivoimaisen hyvä rengas, ei nouse vesipatjalle lainkaan.

En silti omaan autoon laittaisi talveksi, mutta omat 2013 paistetut ulkoisesti hyväkuntoiset misukat kyllä hakee pitoa sitä pahemmin löytämättä.

Oikea nelivetohan nyt liikkuu vaikka kesärenkailla, se kaistalla pysyminen ja pysähtyminen on sitten eri asia.

Mulla kahdessa autossa samat renkaat ja ei tuli mielenkään lähteä tuolla Land Cruiserilla niillä liikenteeseen, Micheliinin nastoillakin tuo menee nelipyörä luisussa kun mutkassa painaa kaasua niin mitä se olisi kesärenkailla.
 
Minkälaiset kokemukset Nokian Hakkapeliitoista? Lähinnä nastoista. Itsellä on nyt Hakkapeliitta 8 ja ovat n. 5-vuotta vanhat ja pitoa ei tunnut enään riittävän. Toisessa on Hakkapeliitta C:t ja viime keväällä uusittu(kelpo pito). Aikaisemmassa kinnerissä oli Hakkapeliitta 9 ja niissä pito oli aivan sairaan kova ensimmäiset 1,5talvea ja sen jälkeen ovat ns. Normaalit talvirenkaat. Olettako huomanneet pidon radikaalia heikkemistä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 509 355
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom