Talvirenkaat - yleisketju

Ei. Nastarengas ilman nastoja ei pidä juuri yhtään, se ei todellakaan ole sama asia kuin skandikitka. Nastarenkaissa tuo pidon heikkeneminen iän/kulmisen myötä onkin sen vuoksi suhteessa paljon rajumpaa kuin puhtaan kitkan.
Mitä vittua :confused: Suurin osa nastarenkaankin pidosta tulee kumista, nastat parantavat pitoa jäällä, mutta lumella niillä on hyvin vähän merkitystä. Jos noi sun satuilus pitäis paikkaansa niin kulunut nastarengas pitäisi samoin kuin kesärengas ja jokainen voi miettiä onko asia näin :rolleyes:
 
Juu, minullakin on kaksi kättä ja kikkeli, aivan kuin Sauli Niinistöllä. Tekeekö se mielestäsi minustakin tasavallan presidentin?

Nykyaikaisissa nastarenkaissa on toki vähemmän lamelleja kuin kitkarenkaissa - tosin vain siksi että nastat eivät pysyisi kiinni lamellipinnassa. Muutoin on kitkarenkaiden opit otettu käyttöön myös nastakumeissa. Tuo nyt on ihan naurettavaa väittää että kulunut kitkarengas säilyttäisi pitonsa suhteessa paremmin kuin kulunut nastarengas (jos oletetaan että nastat on tallella ja ottavat vielä tiehenkin kiinni).
 
Mitä vittua :confused: Suurin osa nastarenkaankin pidosta tulee kumista, nastat parantavat pitoa jäällä, mutta lumella niillä on hyvin vähän merkitystä. Jos noi sun satuilus pitäis paikkaansa niin kulunut nastarengas pitäisi samoin kuin kesärengas ja jokainen voi miettiä onko asia näin :rolleyes:

Nykyaikaisissa nastarenkaissa on toki vähemmän lamelleja kuin kitkarenkaissa - tosin vain siksi että nastat eivät pysyisi kiinni lamellipinnassa. Muutoin on kitkarenkaiden opit otettu käyttöön myös nastakumeissa. Tuo nyt on ihan naurettavaa väittää että kulunut kitkarengas säilyttäisi pitonsa suhteessa paremmin kuin kulunut nastarengas (jos oletetaan että nastat on tallella ja ottavat vielä tiehenkin kiinni).


Gamla dubbdäck är farliga | Bil och trafik


tuolta googletranslatella vain muutamia kohtia lainatakseni:

And the results couldn't have been clearer. In the tests on ice, it is precisely the spiked tire that has lost the most performance - so much so that a used Nordic spikeless works at least as well. The test results point to the fact that the spike is a fresh product to a far greater extent than previously known.


It is beyond doubt that the spiked tire ages faster and loses performance to a greater extent than its spike-free options.


The three used tire sets have rolled 10000km each, which corresponds to about two seasons of use for a normal motorist... ...The spiked tire suddenly performs worse than the Nordic spike-free and has lost almost a fifth of its braking capacity. The Nordic spike-free has lost seven percent and the Central European is only marginally worse than its new counterpart.

ja juu, lumella tulokset eivät muutu ollenkaan yhtä dramaattisesti, mutta parhaat KE-kitkatkin saavat lumella parempia tuloksia kuin "keskiluokkaiset" nastakumit, joten puheet niiden nastakumien lamellien ylivertaisuudesta voi myös unohtaa.
 
Joo toi oli väärin sanottu että suhteessa kitkarenkaan pito huononisi vähemmän kuin nastarenkaan, varsinkin jos ne nastat kuluu käyttökelvottomaksi. Jäisellä pinnalla siinä kitkarenkaassa ei sitä pitoa ole uutenakaan joten eipä se siitä paljoa kulumisen myötä huonone.

Silti luottaisin jäisellä tiellä enemmän kuluneeseen nastarenkaaseen kuin kuluneeseen kitkarenkaaseen. Joskus tullut ajettua kevättalvella tiellä jossa lumipolanne sulanut avopaikoista, mutta varjoisissa mutkissa vielä jäätä joka sulamassa --> helvetin liukasta. Loppuvaiheessa olevilla kitkarenkailla melko mielenkiintoiset olosuhteet joissa pariin otteeseen oli mutkassa ohjaamo täynnä käsiä. Kuluneilla nastarenkailla olisi varmasti ollut vähemmän yllätyksellinen reissu.
 
Tuli hommattua VikingContact 7:at (kitkat). Aina aikaisemmin käytössä on olleet nastat. Edelliset oli jotkut vanhemmat iceContactit.

En oo ikinä omistanu yhtä hyviä talvirenkaita, ajotuntuma on näpsäkkä ja renkaat ovat todella todella hiljaiset.

Nyt PK-seudulla on ollut vähän liukkaampaa kun lämpötila poukkoillut nollan molemmin puolin, mutta kun on ottanut vähän rauhallisemmin niin mitään ongelmia ei ole ollut.
 
Joo toi oli väärin sanottu että suhteessa kitkarenkaan pito huononisi vähemmän kuin nastarenkaan, varsinkin jos ne nastat kuluu käyttökelvottomaksi. Jäisellä pinnalla siinä kitkarenkaassa ei sitä pitoa ole uutenakaan joten eipä se siitä paljoa kulumisen myötä huonone.

Silti luottaisin jäisellä tiellä enemmän kuluneeseen nastarenkaaseen kuin kuluneeseen kitkarenkaaseen. Joskus tullut ajettua kevättalvella tiellä jossa lumipolanne sulanut avopaikoista, mutta varjoisissa mutkissa vielä jäätä joka sulamassa --> helvetin liukasta. Loppuvaiheessa olevilla kitkarenkailla melko mielenkiintoiset olosuhteet joissa pariin otteeseen oli mutkassa ohjaamo täynnä käsiä. Kuluneilla nastarenkailla olisi varmasti ollut vähemmän yllätyksellinen reissu.
Omat kokemukset saman auton kanssa:
- Ekat 8 vuotta alkuperäisillä nastarenkailla. Viiden vuoden jälkeen pito heikkeni huomattavasti, mutta pintaa oli jäljellä reilusti vielä 8 vuoden jälkeen.
- Tilalle kaksi vuotta vanhat, mutta kuluneet nastarenkaat, joista kaikki nastat nypitty pois. Huomattavasti parempi kaikissa olosuhteissa kuin vanha nastarengas.
- Nyt tälle vuodelle täysin uudet kitkat. Pito kutakuinkin sama kuin edellisessä. Mustalla jäällä hieman edellistä heikompi, eli ero tulee pelkästä pinnan kuvioinnista.

Eli kun on saman auton kanssa päässyt testaamaan kaikkia, sanoisin, että talvirenkaan ominaisuudet merkittävyysjärjestyksessä ovat:
- Renkaan ikä
- Kitkapinnan laatu
- Ajomukavuus
- Nastat/nastattomuus
 
Nyt on omassa kulkineessa "uudet" nastarenkaat. Lainausmerkit siksi että rengas uusi, malli vanha (Hakkapeliitta 8). Sentään kesällä paistetut. Olisin ostanut X-Ice North 4:t tai Hakkapeliitta 9:t mutta sopivaa kokoapa ei tietenkään ollu.
 
Jäisellä pinnalla siinä kitkarenkaassa ei sitä pitoa ole uutenakaan joten eipä se siitä paljoa kulumisen myötä huonone.

Juu, asiahan on varmasti näin, harmi vain että testit näyttävät jotain ihan muuta ja itse ylijumala Matti Morrikin on todennut että kovalla pakkasella heidän (Nokian) skandikitkarenkaansa pitää paremmin peilijäisellä pinnalla kuin heidän nastarenkaansa.
 
Juu, asiahan on varmasti näin, harmi vain että testit näyttävät jotain ihan muuta ja itse ylijumala Matti Morrikin on todennut että kovalla pakkasella heidän (Nokian) skandikitkarenkaansa pitää paremmin peilijäisellä pinnalla kuin heidän nastarenkaansa.

Niinhän tuo näkyy olevan että kitkarenkaat on parempia jäällä kuin nastarenkaat - ihan pääsääntöisesti. Ne on varmaan siniset kitkarenkaita tossa kuvassa ja punaiset nastarenkaita. :vihellys:

WP_20160921_20_49_26_Rich%20%283%29.jpg
 
Niinhän tuo näkyy olevan että kitkarenkaat on parempia jäällä kuin nastarenkaat - ihan pääsääntöisesti. Ne on varmaan siniset kitkarenkaita tossa kuvassa ja punaiset nastarenkaita. :vihellys:

WP_20160921_20_49_26_Rich%20%283%29.jpg

Ja simsalabim, aihe vaihtuikin lennossa pidon puutteesta suhteelliseen paremmuuteen?
 
Juu, asiahan on varmasti näin, harmi vain että testit näyttävät jotain ihan muuta ja itse ylijumala Matti Morrikin on todennut että kovalla pakkasella heidän (Nokian) skandikitkarenkaansa pitää paremmin peilijäisellä pinnalla kuin heidän nastarenkaansa.
Mikäs hämäysyritys tämä nyt on? Kovalla pakkasella? Ei se ole kovin oleellinen skenaario. Kaikissa kohtuullisissa kylmän ilmaston kumeissa on kovalla alustalla hyvä pito, kun ollaan riittävän kaukana sulasta.
 
Omakohtainen subjektiivinen kokemus nasta- ja kitkarenkaiden erosta, vanhan/kuluneen setin pidon säilyttämisen tapauksessa.
Hakka4, paistovuosi niinkin vanha kuin 2005, nastoista suurin osa oli pois (joko irronneet tai katkenneet), urasyvyys kohtalainen (autolla on ajettu hyvin vähän). Ajelin tällä tuttavapiirin autolla nyt alkutalven sekä liukkailla- että lumisilla Pohjois-Pohjanmaan teillä, ja yllätykseksi pidon kanssa ei ollut suurempia ongelmia (pysähtymiset, liikkeelle lähdöt jäisellä pinnalla yms). Tuon iän ja nastojen perusteella oletin, että pito olisi aivan olematon ja ajettavuus liukkailla olisi kesärenkaan luokkaa. Onko sitten tuon Hakka4:n (kuivunut) kumi vaan niin hyvä, en tiedä.
Samantyylisellä peruskauppakassi-autolla on aiemmin tullut ajettua yhden talven halpis kitkarenkailla. Vain 3v vanhat ja pintaa ihan hyvin. Märällä asfaltilla ja lumellakin toimii hienosti, mutta liukkailla homma meni täysin arvaamattomaksi, ja vaaralliseksikin. Silloin olisi kyllä kelvannut se yli 10v vanha, lähes nastaton Hakka4.
Jos lähtisin yleistämään tuon yhden kokemuksen perusteella, niin nastarenkaat säilyttää pitonsa paljon paremmin kuin kitkat...mutten lähde :) Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tuosta pidon säilyvyydestä eri renkailla.
 
Sä nyt lähdit vertaamaan aikanaan hyvää ja loogisesti käyttäytyvää rengasta halpispaskaan, jonka käyttäyminen on ollut uutenakin 1x2. Jos rengas käyttäytyy huonosti uutena, niin harvemmin se kulumalla paranee.
 
Hyvänkin renkaan ominaisuudet heikkenevät selvästi iän myötä. Entiset Goodyear Ultra Grip Ice Arcticit olivat uutena todella hyvät ja loogisesti käyttäytyvät renkaat, mutta 7 vuoden ikäisinä (vaikka nastat tallella ja pintaa 7.5mm) melkoisen huonot ja äkkinäisesti pitoaan menettävät. Absoluuttinen pitotaso esim. lumella ei ollut mahdottoman huono, mutta pito tosiaan lähti yhtäkkiä yllättäen tehden esimerkiksi kiihdytyksistä vaikeita. Mutkissa menetetyn pidon palautuminen tapahtui myös piiiitkän ja tunnottoman luiston jälkeen töksähtäen, eli mutkiin ei tehnyt enää mieli kaahata. Ostin tälle talvelle uudet Hankookin nastat ja vaikka nastaulkonemat vaihtelevatkin melkoisesti, niin pito on ollut todella kovaa luokkaa kaikissa olosuhteissa. Nyt uskaltaa taas ajella mutkat vauhdikkaammin, kun luistoon lähtö tapahtuu erittäin hallitusti ja pitotaso pysyy myös luistossa. Paljaalla asvaltilla ovatkin sitten melko vetelän tuntuiset. Renkaan lamellit ovat niin löysät, että ohjaus ei palauta kunnolla ja muutenkin ajettavuus on melkoista lullaamista. Ja on tosiaan kokeiltu jos jonkinlaisia paineita. Erinomaiset TALVIrenkaat siis, mutta muissa ominaisuuksissa on toivomisen varaa.
 
Sä nyt lähdit vertaamaan aikanaan hyvää ja loogisesti käyttäytyvää rengasta halpispaskaan, jonka käyttäyminen on ollut uutenakin 1x2. Jos rengas käyttäytyy huonosti uutena, niin harvemmin se kulumalla paranee.
Kyllä, on varmastikin niin, että 3v vanhan kitkan huonous johtuu pitkälti sen alkuperäisestä huonoudesta.
Eniten tosiaan yllätti se, että 14v vanha, lähes nastaton Hakka4 oli liukkailla ihan kelvollinen. Ei valitettavasti ole omakohtaista kokemusta siitä, olisiko 14v vanha, alunperin laadukas, kitkarengas kelvollinen jäisellä tiellä. Kiinnostaisikin kuulla muiden kokemuksia eri renkaiden vanhenemisesta...
Nyt on alla Contin IC2 nastat, jo toista talvea, ajettu 20tkm, pito ja ajattavuus edelleen erinomainen.
 
Omakohtainen subjektiivinen kokemus nasta- ja kitkarenkaiden erosta, vanhan/kuluneen setin pidon säilyttämisen tapauksessa.
Hakka4, paistovuosi niinkin vanha kuin 2005, nastoista suurin osa oli pois (joko irronneet tai katkenneet), urasyvyys kohtalainen (autolla on ajettu hyvin vähän). Ajelin tällä tuttavapiirin autolla nyt alkutalven sekä liukkailla- että lumisilla Pohjois-Pohjanmaan teillä, ja yllätykseksi pidon kanssa ei ollut suurempia ongelmia (pysähtymiset, liikkeelle lähdöt jäisellä pinnalla yms). Tuon iän ja nastojen perusteella oletin, että pito olisi aivan olematon ja ajettavuus liukkailla olisi kesärenkaan luokkaa. Onko sitten tuon Hakka4:n (kuivunut) kumi vaan niin hyvä, en tiedä.
Samantyylisellä peruskauppakassi-autolla on aiemmin tullut ajettua yhden talven halpis kitkarenkailla. Vain 3v vanhat ja pintaa ihan hyvin. Märällä asfaltilla ja lumellakin toimii hienosti, mutta liukkailla homma meni täysin arvaamattomaksi, ja vaaralliseksikin. Silloin olisi kyllä kelvannut se yli 10v vanha, lähes nastaton Hakka4.
Jos lähtisin yleistämään tuon yhden kokemuksen perusteella, niin nastarenkaat säilyttää pitonsa paljon paremmin kuin kitkat...mutten lähde :) Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tuosta pidon säilyvyydestä eri renkailla.
Mulla on ollut alla Hakkapeliitta 2, 4, 5, 7,8 ja nyt toisessa autossa 9, ja näppituntuma on että noista toi 4 piti parhaiten liukkaalla jäällä jo kuluttuaankin. 8 etenkin tuntui kovin nopeasti heikkenevän jääpidoltaan.
 
Kokemuksia continentalin contiSilent-renkaista?

Kävin kyselemässä uusia nastarenkaita ja rengasliikkeessä kehuttiin estoitta uusia Continental IceContact 3 ContiSilent-renkaita. Pitäisi kuulemma olla huomattavasti hiljaisemmat kuin normi nastarenkaat, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisistä renkaista. Ilmeisesti kesärenkaissa kyseistä "ominaisuutta" on käytetty jo jonkin aikaa. Ovatko ne lisäpanostuksen arvoiset vai ostaako "perinteiset" nastat.
 
Kokemuksia continentalin contiSilent-renkaista?

Kävin kyselemässä uusia nastarenkaita ja rengasliikkeessä kehuttiin estoitta uusia Continental IceContact 3 ContiSilent-renkaita. Pitäisi kuulemma olla huomattavasti hiljaisemmat kuin normi nastarenkaat, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisistä renkaista. Ilmeisesti kesärenkaissa kyseistä "ominaisuutta" on käytetty jo jonkin aikaa. Ovatko ne lisäpanostuksen arvoiset vai ostaako "perinteiset" nastat.

Nuo kuminastat voisivat olla hiljaisemmat. IceContact™ 3: Täysin uudenlainen nastarengas – henkilöautoihin ja SUV:hin | Continental

Tuo Contisilent voisi sopia kitkarenkaisiin.

Edit: Jaa taisi nuo sun linkkaamat tulla juurikin noilla ContiFlexStudeilla lisäksi :)
 
Nuo kuminastat voisivat olla hiljaisemmat. IceContact™ 3: Täysin uudenlainen nastarengas – henkilöautoihin ja SUV:hin | Continental

Tuo Contisilent voisi sopia kitkarenkaisiin.

Edit: Jaa taisi nuo sun linkkaamat tulla juurikin noilla ContiFlexStudeilla lisäksi :)

Kun myyjä kysyä oletko kuullut contin kuminastoista, ensimmäinen ajatus oli kuminastat? siis kokonaan kumiset nastat, mutta en osannut edes selittämisien jälkeen yhdistää sitä noihin flexstuddeihin. Jos tuo silent-omituisuus on oikeasti toimiva niin sehän on juuri nastarenkaissa erinomainen juttu, saa sitä nastojen ropinaa vähenemään. Mutta toimiiko se oikeasti vai vain myntipuheissa.
 
Goodyearilla näytti olevan sama teknologia käytössään. Tämä on kyllä hyvä uutinen, jos voi valita parhaan kitkan ja saada sen hiljaisempana. Goodyearin kitkoja pohdin tuon ominaisuuden takia, mutta tämän jälkeen niitä puoltaa "enää" hinta. Toki mikä näiden uutuuksien saatavuus mahtaa olla...

e: Ei tää taida olla edes uus juttu googletuksen perusteella.
 
Ei näköjään saa noita Contisilenteja 225/45/17 koossa, ilmeisesti liian matala profiili.
 
Ainakin G20 3-sarjan bemarissa 225/50/R17 koossa nuo Continentalin Icecontact 3 flexstudit on hiljaiset. Asiakkaat kyselee ajanko kitkoilla.

Silti ajaisin itse mieluummin Nokian Hakkapeliitta 8/9:llä, koska niiden neutraali käytös on todella miellyttävä verrattuna näiden aavistuksen äkkinäisempään käytökseen ja jääpito ei näillä ole yhtä hyvä, mutta ei missään nimessä huono.
 
Kokemuksia continentalin contiSilent-renkaista?

Kävin kyselemässä uusia nastarenkaita ja rengasliikkeessä kehuttiin estoitta uusia Continental IceContact 3 ContiSilent-renkaita. Pitäisi kuulemma olla huomattavasti hiljaisemmat kuin normi nastarenkaat, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisistä renkaista. Ilmeisesti kesärenkaissa kyseistä "ominaisuutta" on käytetty jo jonkin aikaa. Ovatko ne lisäpanostuksen arvoiset vai ostaako "perinteiset" nastat.

Nyt on parin sadan kilometrin kokemukset noista contin silent-renkaista, ja kaikesta skeptisyydestä huolimatta yllättivät todella hiljaisuudella.

Nykyisellä autolla ei ole kokemuksia nastarenkaista, edellinen omistaja oli valinnut kitkat ja niillä on tullut ajettua tämä syksy. Siinä missä kitkat olivat ääneltään kuin kesärenkailla olisi ajanut, niin eivät nämä uudet contit ole merkittävästi äänekkäämmät. Kun urassa ajaa kuuluu hiljainen humina, mutta kun ajaa uran ulkopuolella niin ovat nastarenkaiksi todella hiljaiset, mahdolliset rengasäänet peittyvät radion puheäänen alle. Ainakin näillä kokemuksella voi suositella kovemmasta hinnasta huolimatta.
 
Sunfull kitkoista kokemusta? SF-982 ilmeisesti malli. Selviääkö etelän "talvesta" kunnialla?
 
Sunfull kitkoista kokemusta? SF-982 ilmeisesti malli. Selviääkö etelän "talvesta" kunnialla?

Ei ole kokemusta, mutta varmasti selviää kunnialla. Ite ajellu etelässä "talven" parhailla keskieuroopan kitkoilla ja hyvin on mennyt.
 
Niin, hyvät KE-kitkat on nimenomaan nappivalinta vesikeleille, mutta nuo kiinalaiset kitkat ovat yleensä yhdistelmä skandikitkojen paskaa vesi/asfalttipitoa sekä KE-kitkojen paskaa lumi/jääpitoa.
 
Tähänastisen "talven" Turussa selviäisi melkein kesärenkaillakin niitä muutamaa päivää lukuunottamatta jolloin on ollut tien pinta jäässä.

Olen omalta osaltani ihan tyytyväinen että molemmissa autoissa on nyt kitkat.
 
Niin, tänä talvena ei olisi tarvinnut PK-seudulla kuin kesärenkaita ja nastoja parina päivänä. Silloin kun on kondensoitunut jäätä niin ainakin omat Contit ovat vain liukuneet ja muina päivinä on ollut kesäkengaskelit. Kun ei ole lunta, niin ei ole myöskään kelejä joissa kitkarengas olisi ollut parhaimmillaan.
 
Niin, tänä talvena ei olisi tarvinnut PK-seudulla kuin kesärenkaita ja nastoja parina päivänä. Silloin kun on kondensoitunut jäätä niin ainakin omat Contit ovat vain liukuneet ja muina päivinä on ollut kesäkengaskelit. Kun ei ole lunta, niin ei ole myöskään kelejä joissa kitkarengas olisi ollut parhaimmillaan.
Ei se nasta parempi ole oman kokemuksen mukaan, jos on hengen ohut konsensoitunut jääkerros. Ei ole oikein nastalla jäätä mihin purra, ja lamellit taas tarttuu kuitenkin sen mitä mahdollista siihen asvaltin karkeuteen, joka jäätyneestä pinnasta huolimatta on edelleen esillä.

Lumella ollaan suurin piirtein tasoissa myös.

Sitten kun on vähän paksumpi sileä jää ja vielä vettä päällä, niin nastoista alkaa olla hyötyä. Eli etelän pääteillä... ei koskaan. Pienemmillä teillä keväällä (kunnon jäärännit) sitten hyvästä nastasta hyötyy, joskin hyvin kitkallakin on perille päässyt.
Niin, hyvät KE-kitkat on nimenomaan nappivalinta vesikeleille, mutta nuo kiinalaiset kitkat ovat yleensä yhdistelmä skandikitkojen paskaa vesi/asfalttipitoa sekä KE-kitkojen paskaa lumi/jääpitoa.
Näin, ja halvalla kiinan nastalla saat tähän yhdistettyä tähän vielä nastarenkaankin huonot puolet :).
 
Niin, tänä talvena ei olisi tarvinnut PK-seudulla kuin kesärenkaita ja nastoja parina päivänä. Silloin kun on kondensoitunut jäätä niin ainakin omat Contit ovat vain liukuneet ja muina päivinä on ollut kesäkengaskelit. Kun ei ole lunta, niin ei ole myöskään kelejä joissa kitkarengas olisi ollut parhaimmillaan.
Juu. Sama kun poistaisi talvirengaspakon kokonaan Vaasa-Kotka akselin eteläpuolelta niin tiet pysyisi paremmassa vireessä. Harkitsin uusien talvirenkaiden ostoa marraskuussa mutta onneksi jäi hankkimatta. Vanhoilla kitkoilla mennyt tämä talvi ja rahat säästyi. Ajelin viime viikolla Itävallassa allseason renkailla lumisateella ja loskassa, ja kyllä niilläkin yllättävästi pärjäili. Motarillahan ne oli sitten varsin hyvät.
 
En itse ymmärrä, miksi asialla tarvii "leikkiä" ja koittaa kitkuttaa etelässäkin kesärenkailla, vaikka siihen nyt tulee mahdollisuus.

Totuushan lopulta on, että yks kaunis aamu maa on härmässä ja muutama aste pakkasta auton maatessa parkissa kesätassuilla. Jolloin harva todennäköisesti jättää sen siihen vaan lähtee kikkailemaan "Onhan siellä varmasti suolattu, ei tässä mitään kun ajellaan varovasti..." Ja sitten kiillottuneessa risteyksessä perään.

Kitkarenkaat. Vaikka sitten keskieuroopan mallit, mutta kuitenkin. Sitten kun se talvi yllättää niin ei olla hampaattomina ja kyntäessä joulukuun vesisateissa kehätiellä ei suotta rouhita meidän kaikkien rahoittamia väyliä suotta.
 
Kyllä suomalaiset autolehdet ovat pitäneet huolen siitä että kansakuntaan on istutettu vankka herranpelko eikä KE-kitkoja uskalla kukaan käyttää, ajellaan mieluummin sitten vaikka kesärenkailla kun niiden käytöstä ei pelotella joka talvirengastestien yhteydessä.
 
Eikös talvirengaspakko poistu(i?) nyt koko maasta, eli kesärenkaillakin saa ajella jos kelit niin sallivat.
Niin se vissiin onkin. Nykyään on 'talvirengasvelvoite'.
Jos päättäisi ettei ole yhtään lapinreissua tulossa niin voisin hyvin harkita laadukkaita allseason renkaita ja vedellä niillä ympäri vuoden. En tiedä täyttyykö noissa tuo velvoite sitten.
 
Allseasonit ovat kyllä se kaikkein paskin valinta, ellei sitten jostain pakottavasta syystä ole tilanne ettei pääse tekemään renkaiden kausivaihtoa.

Kesärenkaiksi vaikka Michelinin CrossClimatet niin toimivat "hienosti" vielä pikkupakkasilla kuivalla asfaltilla, ja satunnaisia lumipäiviä varten sitten jotkin KE-kitkat.
 
Jos tarkoitus oli ostaa renkaat etelän +9 asteen vesikeleille, skandikitka on se vihoviimeisin vaihtoehto. Jopa nastat toimivat vesisateella paremmin kuin löysärunkoiset skandit.
 
Jos päättäisi ettei ole yhtään lapinreissua tulossa niin voisin hyvin harkita laadukkaita allseason renkaita ja vedellä niillä ympäri vuoden. En tiedä täyttyykö noissa tuo velvoite sitten.

Ei täyty. Allseason renkaat tulivat muutoksen mukana myös rinnastetuiksi kesärenkaisiin, eli täällä talvikelissä ne ovat laittomat.

Sen lisäksi, niillä ei oikeasti tee mitään PK-seudulla. Ne eivät ole yhtä hyvät kuin kesärengas ja jäällä ne ovat ihan yhtä tyhjän kanssa (ainakin Contin allseasonit jotka mulla oli kesärenkaina - vaihdoin oikeisiin Contin kesärenkaisiin).
 
Asia vilpitön, talvirenkaiksi vain ke-kitkat tai nastat.

Renkaat käyttötarkoituksen ja ympäristön mukaan. Skandikitka on huono vesisateella, siitä ei pääse yli eikä ali. Kaikki rengastestit vahvistavat myös tuon faktan. Jos ajoprofiili on 90% märällä pluskelillä ajelua (kuten tässä tapauksessa annettiin ymmärtää), en ymmärrä miksi ihmeessä pitää tällöin valita se kaikkein huonoin vaihtoehto. Jopa ne nastat käyttäytyvät keskimäärin märällä asfaltilla skandikitkoja paremmin, johtuen jäykemmästä runkorakenteesta.
 
WINTER I*PIKE RS2 W429 Nasta

onko paras alle 100€/kpl nastarengas ?
Parhaasta en tiedä mutta 250km kokemuksella olen todella yllättynyt miten hyvä pito ja melun vähyys näissä on. Nastojen ropinaa ei kuulu eikä esim. Nokialaisille tyypillisiä korkeita taajuuksia maantiellä eikä matalaa jyrinääkään. Ainoa moitittava asia tuntuu olevan pieni kulutuksen lisäys eli vierinvastus on ilmeisesti korkeampi kuin edeltäneillä Michelinin renkailla.
Ajettavuus eroaa selkeästi Michelinistä. Ohjaustuntuma raskaampi kuten kesärenkailla ja luottoa antava. Michelinit olivat alusta saakka kevyen ohjausvasteen antavat, urissa levottomat ja ei niillä pitokaan ollut hyvällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaat käyttötarkoituksen ja ympäristön mukaan. Skandikitka on huono vesisateella, siitä ei pääse yli eikä ali. Kaikki rengastestit vahvistavat myös tuon faktan. Jos ajoprofiili on 90% märällä pluskelillä ajelua (kuten tässä tapauksessa annettiin ymmärtää), en ymmärrä miksi ihmeessä pitää tällöin valita se kaikkein huonoin vaihtoehto. Jopa ne nastat käyttäytyvät keskimäärin märällä asfaltilla skandikitkoja paremmin, johtuen jäykemmästä runkorakenteesta.

Itse olen nyt ajellut tämän "talven" skandikitkoilla eikä se käytännössä tunnu missään. Se ero tulee esiin ääritilanteissa, joita ei oikeastaan tule vastaan ikinä. Ostin renkaat jo hyvissä ajoin joten valinta oli tehty ennen kuin näki minkälainen talvi tästä tuli.
 
Ainakin G20 3-sarjan bemarissa 225/50/R17 koossa nuo Continentalin Icecontact 3 flexstudit on hiljaiset. Asiakkaat kyselee ajanko kitkoilla.

Silti ajaisin itse mieluummin Nokian Hakkapeliitta 8/9:llä, koska niiden neutraali käytös on todella miellyttävä verrattuna näiden aavistuksen äkkinäisempään käytökseen ja jääpito ei näillä ole yhtä hyvä, mutta ei missään nimessä huono.

Tälläisenä talvena nuo hakkapeliitat kyllä yhdet paskimmista premium renkaista, runko on ihan löllö, niin asfaltilla surkea rengas. Jäällä hyvä, muuten ei kyllä paljon kehuttavaa itsellä ole mistään hakkapeliitan versiosta. Ihan tunnoton rengas, pilaa täysin ajotuntuman esim. BMW:ssä, ohjautuu hitaasti jne. Jossa pikku etuvetokipossa varmaan ihan toimiva kun ei niitä ajo-ominaisuuksia ole autossa alunperinkään. Varsinkaan vähän tehokkaammassa autossa ei kyllä todellakaan olisi oma valinta. Aivan ylihinnoiteltu rengas vrt. kaikki muut Suomessa. Keväällä kelien lämmetessä myös aika onneton esitys hintaansa nähden.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 419
Viestejä
4 511 865
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
PerusJantteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom