Nasta -vai kitkarenkaat?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 743
Siinäpä se olennainen otsikossa. Toinen on toista parempi, mutta kumpi, miksi ja milloin? Vääntö alkakoon...
 
Viimeksi muokattu:
Kitkoilla mennää ja hyvin on etelä-suamen talvissa pärjätty... Hiljasetkin vielä...
 
Keväällä maksoin lisäeuroja tehokkaasta preemium-saksanelivedosta. Pientä yliohjausta kokoajan kunhan talvikelit, siksi kitkat:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Nastat, ei innosta luistella tuon tuosta. Toki suklaapatukat toimii kehän sisällä suurimman osan ajasta kun muilla on nastat. Jos kaikilla olisi kitkat niin voi luoja mitä siitä tulisi. (tätä voi testata ajamalla esim bussipysäkille tai bussiterminaaliin jonka pinnan bussit ovat jäädyttäneet ja hioneet tasaiseksi)
 
Onko tuosta muuten missään oikeaa näyttöä, että tiet pitää paremmin kun osalla porukkaa on nastat?
Kyllähän tuo jollakin tavalla loogiselta kuulostaa, mutta onko totuus tarua ihmeellisempää?
 
Etelä-Suomalaiset tutut ovat ajelleet vuosikausia kitkoilla ja olleet varsin tyytyväisiä, ja kyllähän sen siellä käydessä huomaa: Jos pitäisi käytännössä kuivilla teillä ajella talvet läpeensä, niin nastojen hiominen alkaisi varmasti tuntumaan jossain vaiheessa vähän turhauttavalta.

Täällä raukoilla rajoilla, jossa vielä sataa lunta ja tiet ovat jäisiä, en omaan autooni kitkarenkaita laittaisi. Usein on talviaikaan varsinkin risteysalueet aivan peilijäällä, ja risteyksissä pitää sekä pysähtyä että lähteä liikkeelle, ja kumpikin tuottaa vaikeuksia kitkoilla. Ainakin työläisluokan etuvetoautolla.
 
Onko tuosta muuten missään oikeaa näyttöä, että tiet pitää paremmin kun osalla porukkaa on nastat?
On:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001110940.html
VTT:n tuoreen tutkimuksen tulokset osoittivat, että pito on paras, kun vähintään puolet tiellä ajavista renkaista on nastarenkaita. Näin myös kitkarenkaiden käyttäjät hyötyvät nastarenkaiden karhentamasta tien pinnasta. Pienemmällä nastarengasosuudella pito vähenee merkittävästi.


http://www.moottori.fi/liikenne/jut...ngasvalinta-korostuu-myos-kuolemankolareissa/
VTT:n tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ajoneuvossa on ollut alla useammin kitkat kuin nastat.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6
http://www.mynewsdesk.com/fi/nokian...ia-kuin-kitkarenkaiden-kaeyttaejillae-1129498
 
8 talvee tullut kitkoilla ajettua, ilman ongelmia. Nyky autoissa sen verran hyvät luistonestot jne. että vois melkein noista nastoista luopua kokonaan.
 
Kitkat. Lumella ja asfaltilla ylivoimaisesti paremmat. Sellaisia jääkelejä, että nastoista olisi oikeaa hyötyä on ehkä 2-4 päivää vuodessa. Silloin voi ottaa vähän rauhallisemmin.

Omassa autossani on valitettavasti nastat. Pitää yrittää lykätä niiden alle laittoa mahdollisimman pitkälle kun ei kiinnosta jyrsiä teitä ja kuunnella ropinaa turhaan.
 
8 talvee tullut kitkoilla ajettua, ilman ongelmia. Nyky autoissa sen verran hyvät luistonestot jne. että vois melkein noista nastoista luopua kokonaan.

Lueppas se yksi viesti ylempää. Jos nastoista luovuttaisiin, ei myöskään kitkat pääsisi mihinkään.
 
Kitkat. Lumella ja asfaltilla ylivoimaisesti paremmat. Sellaisia jääkelejä, että nastoista olisi oikeaa hyötyä on ehkä 2-4 päivää vuodessa. Silloin voi ottaa vähän rauhallisemmin.

Omassa autossani on valitettavasti nastat. Pitää yrittää lykätä niiden alle laittoa mahdollisimman pitkälle kun ei kiinnosta jyrsiä teitä ja kuunnella ropinaa turhaan.

Tuokin vähän asuinpaikkakohtaista. Itse asun P-Karjalassa, välillä tulee ajettua 10k ihmisen kaupungeissa. Suolausta on vähän tai ei ole, teiden kunto on muutenkin aika vaihtelevaa. Pärjäisi kyllä kitkalla, mutta esim. jos haluan ajaa keväällä vanhemmilleni, ei kitkoilla ole asiaa soratielle koska siihen muodostuu 10cm vetinen jääpeite. Eivät asu edes korvessa, mutta tiehuolto ja olosuhteet.
 
Lueppas se yksi viesti ylempää. Jos nastoista luovuttaisiin, ei myöskään kitkat pääsisi mihinkään.
En nyt löhde vänkäämään, mutta tuskin se nyt ihan noin kuitenkaan on, ettei mihkään pääse. Hiekoituskin on keksitty?
 
Ja hiekka pysyy aina paikallaan? Ongelmaa olisi myös pääväylillä kun renkaat ei kuluttaisi lunta/jäätä pois pinnasta vaan tallaisi sen entistä paremmin kiinni. Tiedän vain että alueet vain busseille on tappoliukkaita. 10km/h voi olla liian kova vauhti 30+m jarrutusmatkalle. Jos sattuu olemaan alamäki niin ei pakosti pysähdy ollenkaan ennen kanttaretta.
 
Kitkat kiitos.

Continental Viking Contact3 ja Goodyear UltraGrip Ice+ kitkoilla kummillakin neljä talvea ajaneena joudun nyt uudessa autossa tyytymään mukana tulleisiin Nokian Hakkapeliitta 7 nastoihin aluksi, voi kun kuluisivat jo loppuun niin pääsisi vaihtamaan kitkat tilalle. :vihellys:
 
Vuosia tuli ajeltua kitkoilla, Nokian valmistamilla lähinnä eikä moittimista ole ollut. Nyt edellistalveks jo ostin sitten kuitenkin Continentalin nastat koska aina on jäätä risteysalueilla.. saapi vehkeet pysähtymään ehkä hiukan paremmin... Liikkeellelähtö sujuu ongelmitta vaikka kesäkleebereillä koska neliveto :D
 
Yhden talven ajelin kitkoilla käytännön pakosta, ei kiitos enää ikinä. Liukkaalla jarruttaessa lähti ohjaus hetkittäin täysin käsistä, tilanteet piti ennakoida n. 2x etäämpää kuin nastoilla. Kyllä hirvitti ajaa pääkallokelillä pimeillä metsäteillä.
 
Edellisessä autossa oli kitkat, nyt on nastat (Nokian Hakkapeliitta 8). Tulee aika paljon käytyä pienemmilläkin teillä mm. avantoharrastuksen ja mökkeilyn takia eikä kaikkia teitä ole välttämättä kovin paljoa aurattu tai hiekoitettu, niin valinta on selvä. :kahvi:
 
Autojen mukana on aina nastat tullu mukana ja kitkat olen tilalle ostanut. Silloin kun on tuntunut että ei oikein pitoa ole, niin vieressä on nastarenkailla luisteltu ihan samaan malliin. Tasan kerran on elämän aikana käynyt niin että kuskista on tullut matkustaja. Kyseessä oli jäinen alamäki eikä mitään toivoa että vaihtia olisi saanut pois. Alkuvauhti olematon ja alla nastat, mutta niin vaan kävi ettei autoa saanut pysähtymään ennen risteystä. Ei onneksi kolissut, mutta lähellä oli. Sen voin myöntää, ettei siinä kitkatkaan olisi pitänyt.
 
Kitkoilla mennään. En edes muista montako talvea olen jo kitkoilla ajanut.
Ei täällä kaupungissa nastoja edes tarvitse.
 
Nastat. Kaupungissa joka risteys kiillottuu jääksi ja kitkoilla meno muuttuu tukalaksi kun aina ei edes nasta tunnu pitävän riittävästi.
 
Yhden talven ajelin kitkoilla käytännön pakosta, ei kiitos enää ikinä. Liukkaalla jarruttaessa lähti ohjaus hetkittäin täysin käsistä, tilanteet piti ennakoida n. 2x etäämpää kuin nastoilla. Kyllä hirvitti ajaa pääkallokelillä pimeillä metsäteillä.

Mulla oli yhdessä edellisautossa kivikovat saksankitkat. Hieno fiilis kun ensin kiihdyttää suolatulla rampilla sataseen ja nostaa jalan kaasulta -> välittömästi nelipyöräluisussa. Onneksi suunta suoraan eteenpäin... Siitä sitten varovasti kaasua, pito takaisin ja hiljalleen vauhtia alaspäin :D Todella varovasti sai ajella muutenkin, kerran kävi todella lähellä ettei osunut linja-auton perään ihan kävelyvauhdista kun jarrulla ei ollut mitään vaikutusta.

Tuolloinen auto oli -95 A4 neliveto 2.6 v6 koneella/manuaalilla.

Nykyisen auton mukana tuli nastat ja niillä mennään ainakin tämä talvi. Kitkat olis silti enemmän omaan mieleen, toki suomiversiona tälläkertaa. Ehkä ensi vuonna sitten.
 
Itellä kitkat kolmatta talvea menossa. Hakkapeliitta R2. Hyvin pelittää eikä ongelmia ole ollut yhtä päivää lukuunottamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Nastat, koska jonkunhan sitä jäätä pitää rouhia kitkamiehille. :smoke:

Uudet Hakkapeliitta 8:t alle tällä viikolla, vähän mietityttää tuliko tehtyä virhevalinta mutta ei se auta, näillä mennään. Continental IceContact 2 olisi ollut vielä kalliimpi.
 
Kitkat tekisi mieli laittaa alle melun takia, muutama edellinen talvi mennyt nastoilla. Miten hyvin Nokian kitkat kestävät kilometrejä?
 
Kitkat, niillä menty 15 vuotta. Nyt olosuhteiden pakosta tulee nastat alle, ja voin vaan kuvitella sitä ulinaa. Nähtävästi tällä autolla ei ole pahemmin talvella ajettu jos koskaan, niin pitänee tarkistaa millä vuosisadalla ne renkaat on valmistettu:shifty: Luvassa epämukavia kilsoja riippuen miten tämän kärryn omistussuhde nyt edistyy. No ei autossa vikaa, mutta äänieristystä ei ole ja kesärenkaatkin pitää meteliä riippuen tien kunnosta. Arvaan vaan kun jeesuksen entiset nastat iskee alle, no liukastahan siitä tulee.
 
Kitkat menisi nyt ensi kertaa alle kohtapuoliin. Mielenkiintoista vertailla kun tähän mennessä aina nastoilla ajanut.

Tosin eiköhän nämä ole täällä eteläsuomen talvessa parempi ratkaisu. Uskoisin ainakin.
 
Pari talvea kitkoilla ajoin, kunnes nyt auton vaihdon yhteydessä tuli taas nastat. Olihan ne hiljaiset, mutta toisaalta ne muutamat kerrat kunnon jääkelillä jäi kyllä mieleen. Tosin ärsyttää myös jyrätä nastoilla jos suurin osa talvirengaskaudesta on plussakeliä ja tiet sulana. Puolensa molemmissa.
 
Kitkat menisi nyt ensi kertaa alle kohtapuoliin. Mielenkiintoista vertailla kun tähän mennessä aina nastoilla ajanut.

Tosin eiköhän nämä ole täällä eteläsuomen talvessa parempi ratkaisu. Uskoisin ainakin.

Ei tuu nastoja ikävä, voin kertoo!
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Nastat. Kitkojen pito nyt on vaan täyttä paskaa kaupunkien ulkopuolella vrt. nastat. Viime talvi tuli mentyä kitkoilla mutta nyt kyllä vaihtuu nastat takaisin alle, on se vaan ihan kamalaa luistelua paikoin vrt. nastat.
 
Itse luulin pääseväni ajamaan Hakkapeliitta kaseilla tämän talven, mutta autoliike olikin antanut väärät renkaat. Oikeat renkaat olikin jotku Continentalin valmistamat kitkat.. Pitää siis alkaa ennakoimaan ainakin kaks kertaa etäämpää :)

Mites autoliikkeen vastuut tälläisessä menee, taisin nyt saada huonommat mitä sovittiin kauppoja tehdessä. Toki ne toiset renkaat oli väärään autoon, ei olisi sopineet omaani..
 
Itse luulin pääseväni ajamaan Hakkapeliitta kaseilla tämän talven, mutta autoliike olikin antanut väärät renkaat. Oikeat renkaat olikin jotku Continentalin valmistamat kitkat.. Pitää siis alkaa ennakoimaan ainakin kaks kertaa etäämpää :)

Mites autoliikkeen vastuut tälläisessä menee, taisin nyt saada huonommat mitä sovittiin kauppoja tehdessä. Toki ne toiset renkaat oli väärään autoon, ei olisi sopineet omaani..

Oletan että uusi auto kyseessä?. Eiköhän ne ihan kitisemättä vaihda oikeat renkaat tilalle, mitä on sovittu.

Joskus tilasin asiakkaalle uuden auton näitä aikoja vuodessa, soppariin kirjoitettiin nastat. Mutta en tilannut renkaita vielä kun tiedossa oli että auton saapuminen kestää. Annoin asiakkaalle ajoon esittelyauton, missä oli kitkat. Siinä kun ajeli kitkoilla, niin tuli jossain kohtaa kysymään että voiskos ne nastat vaihtaa kitkoihin, ja tottakai sopii kun hinnassa ei ollut juuri mitään eroa. Tilasin kitkat, ja kun se autokin lopulta saapui, niin asiakas oli tyytyväinen:) Ei ollut vaan ennen ajanut kitkoilla, ja se auton luovutuskin venyi tammikuulle.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Oletan että uusi auto kyseessä?. Eiköhän ne ihan kitisemättä vaihda oikeat renkaat tilalle, mitä on sovittu.

Joskus tilasin asiakkaalle uuden auton näitä aikoja vuodessa, soppariin kirjoitettiin nastat. Mutta en tilannut renkaita vielä kun tiedossa oli että auton saapuminen kestää. Annoin asiakkaalle ajoon esittelyauton, missä oli kitkat. Siinä kun ajeli kitkoilla, niin tuli jossain kohtaa kysymään että voiskos ne nastat vaihtaa kitkoihin, ja tottakai sopii kun hinnassa ei ollut juuri mitään eroa. Tilasin kitkat, ja kun se autokin lopulta saapui, niin asiakas oli tyytyväinen:) Ei ollut vaan ennen ajanut kitkoilla, ja se auton luovutuskin venyi tammikuulle.

Uuden kanssa tämä olisi varmaan helpompi, mutta kyseessä on käytetty auto :). En ole vielä nähnyt niitä oikeita renkaita, katsotaan nyt missä kunnossa ovat.. Kauppojen yhteydessä esitellyt nastarenkaat olivat hyvässä kunnossa.
 
Uuden kanssa tämä olisi varmaan helpompi, mutta kyseessä on käytetty auto :). En ole vielä nähnyt niitä oikeita renkaita, katsotaan nyt missä kunnossa ovat.. Kauppojen yhteydessä esitellyt nastarenkaat olivat hyvässä kunnossa.

Okei, eli ne varastoi renkaita jossain muualla kun paksissa. Hyvinhän siinä voi sitten tulla sähläystä. Toivottavasti saat kunnolliset renkaat alle, ja jos on kyse vähänkään kalliimmasta autosta, ja vielä mielellään merkkiliikkeestä ostettuna, niin pakkohan niiden on toimittaa sellaiset renkaat mitä on luvattu. Mainehan siinä jo menisi jos alkaisivat yksistä renkaista tappelemaan:tup:
 
Mulla oli yhdessä edellisautossa kivikovat saksankitkat. Hieno fiilis kun ensin kiihdyttää suolatulla rampilla sataseen ja nostaa jalan kaasulta -> välittömästi nelipyöräluisussa. Onneksi suunta suoraan eteenpäin... Siitä sitten varovasti kaasua, pito takaisin ja hiljalleen vauhtia alaspäin :D Todella varovasti sai ajella muutenkin, kerran kävi todella lähellä ettei osunut linja-auton perään ihan kävelyvauhdista kun jarrulla ei ollut mitään vaikutusta.

Tuolloinen auto oli -95 A4 neliveto 2.6 v6 koneella/manuaalilla.

Nykyisen auton mukana tuli nastat ja niillä mennään ainakin tämä talvi. Kitkat olis silti enemmän omaan mieleen, toki suomiversiona tälläkertaa. Ehkä ensi vuonna sitten.

Oma on Golf IV V6 4Motion.. ts. 204hp/270Nm. Autossa oli ostaessa saksankitkat.. Nokian hakkapeliitta Q ja sillon jo 6 vuotta vanhat :D sopivat pikku läskit, 225/45/16".. Iiiihan hauskat ku osas vaan ennakoida näkemällä tulevaisuuteen pari minuuttia :DD
 
Aina ennen nastat, nyt ekaa talvea kitkat alla. Treen seudulla kuitenkin 95% märällä/kuivalla asvaltilla ajoa.
 
Nykyisen auton mukana tuli itselle ensimmäiset kitkat, eikä itsellä ole ollut nastarenkaita ikävä. Muutama viime talvi mennyt sitten vanhoilla Michelinin kitkoilla, nyt on alla pari kuukautta sitten paistetut Goodyearin kitkat. Mielenkiinnolla odotan millaiset on uudet kitkat ajaa, kun aiemmin ollut vain nuo vanhat alla. Vanhoissa oli oikeastaan ainoastaan vetopito mistä parhaiten huomasi, että joutaa vaihtoon. Ei päässyt enää siskon pihaan keula edellä ajamaan, kun on sen verran jyrkkä nousu päätieltä. Pakilla kuitenkin vielä melko hyvin kiipesi oma vajaavetoinen. :D Sivuttaispito oli vielä yllättävän hyvä, ainakin omasta mielestä.

Tosin ei ole kyllä koskaan tullut ajettua uusilla ja hyvillä nastoillakaan, vaan ainoastaan autojen mukana tulleilla käytetyillä, niin joskus voisi vielä vimosen päälle hyvät nastarenkaatkin testata... Molempien renkaiden kovimpia puolestapuhujia on kyllä välillä hauska kuunnella, kun ei ole kuin yksi ainoa oikea vaihtoehto. :facepalm: Mutta niihin väittelyihin ei kyllä jaksa ruveta. Molemmissa on puolensa. :tup:
 
Tosin ei ole kyllä koskaan tullut ajettua uusilla ja hyvillä nastoillakaan, vaan ainoastaan autojen mukana tulleilla käytetyillä, niin joskus voisi vielä vimosen päälle hyvät nastarenkaatkin testata... Molempien renkaiden kovimpia puolestapuhujia on kyllä välillä hauska kuunnella, kun ei ole kuin yksi ainoa oikea vaihtoehto. :facepalm: Mutta niihin väittelyihin ei kyllä jaksa ruveta. Molemmissa on puolensa. :tup:

No tuliterät nastat ja kuiva asfalti, niin siinä on sellainen yhdistelmä että ropinan lisäksi saa ja pitää varautua että auto voi itseohjautua ihan mihin tahansa. Sama kun vetelisi slikseillä talvella. Ja itseasiassa tehdasuusilla kesärenkaillakin ajaa siirtomatkan talvella paremmin, kun tietää ja osaa ennakoida.
 
Ei kai tuo ole perustelu. Yleensä porukka perustelee että kitkat koska takaveto, niin voi vetää kylki edellä mukavammin eikä pelkoa nastojen irtoamisesta.

Ja yleensä ensimmäisenä jumissa ovat takavetoiset kitkoilla. :D

Itse ajan nastoilla. Suurin osa ajoa kaupungissa ja joskus sitten 4-tien tai hieman 9-tien sahausta. Nastat on vähän pakolliset kun kotoa lähtee (keskustassa) niin ensimmäinen liittymä tielle on sellaisessa ylämäessä että kitkoilla ei porukka meinaa päästä ylös. Kerran oli keli sellainen että itsekin jouduin pakittamaan 5m että sain vähän vauhtia ja sillä ylös. Haastetta tuo vilkas suojatie johon on melkein pakko pysähtyä. Ja kun siihen pysähtyy, on vielä ylämäessä. Ei ole yksi eikä kaksi autoa jotka on siihen jäänyt jumiin. Toki voi sitten ajaa kävelytietä, joka ei ole niin hiottu, mutta itse valitsen silti ne nastat. :)
 
No tuliterät nastat ja kuiva asfalti, niin siinä on sellainen yhdistelmä että ropinan lisäksi saa ja pitää varautua että auto voi itseohjautua ihan mihin tahansa. Sama kun vetelisi slikseillä talvella.

Eivät nastarenkaat enää ole tuollaisia. Nastarengastekniikka on nykyisin pitkälle kehittynyttä, ja pito hyvillä nykyaikaisilla nastarenkailla on kuivalla asfaltilla uudellakin renkaalla jopa parempi kuin nastattomilla talvirenkailla.
 
Eivät nastarenkaat enää ole tuollaisia. Nastarengastekniikka on nykyisin pitkälle kehittynyttä, ja pito hyvillä nykyaikaisilla nastarenkailla on kuivalla asfaltilla uudellakin renkaalla jopa parempi kuin nastattomilla talvirenkailla.

Siitä tosin onkin 10 vuotta kun viimeksi tuliterillä nastoilla on tullut ajettua, joten noista uusimmista en osaa sanoa mitään. Ehkä ne on sitten parantuneet.
 
Oli kyllä kamalammat paskat noi Hakka seiskat mitä muistin, nyt kun laitoin alle. Kuluispa nopeasti pois. :smoke:
Jos haluat oikeasti paskat renkaat, niin osta pinnoitetut nastarenkaat. Yhden talven olen tuollaisilla itsemurharenkailla ajanut kun olivat autossa alla ostettaessa. Eikä koskaan enää. Auto haki koko ajan ja oli tosi levoton. Pitoa oli tuskin ollenkaan (nastoja pintaa oli kyllä). Kun alle seuraavana talvena veti Nokialaiset, niin auton käytös muuttui täysin. Nokialaiset alla meno oli kuin olisi tankkia ajanut. Kulki kuin raiteilla tasan sinne minne kuski tahtoi eikä hakenut enää yhtään.
 
Nää on 205 55 R16 eli semisti pullat mutta kamalimmat renkaat mitä oon kokeillut. Ei mitään tuntoa tiehen noilla. Todella vetelät nakit. Ilmaa on 2.8bar...
En varmaan ole seiskaa kokeillut. Edelliset olivat varmaan kutoset ja nyt alla on kasit. Nastamelua on, mutta muuten loistavat renkaat.
 
Continentalin talvikumit oli yhdessä välissä alla ja ainakin se malli mikä minulla oli alla oli paljon Nokialaista vetelämpi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom