Talvirenkaat - yleisketju

Jaanpa kokemukseni rengashankinnasta.

Kun uuden Conti IC3:n liiallinen pehmeys jäi mietityttämään, eikä vanhaa IC2 mallia ei saanut mistään järkihintaan, päädyin tilaamaan Hankookin iPike RS2:n. Toiseen autoon tilasin v. 2018 talveksi IC2:n reff.ee verkkokaupasta. Perusteellisessa hintavertailussani reff vei voiton, jälleen kerran. iPike RS2 koossa 205/55/16 XL : 69€/kpl + 29,9€ toimitus DPD:llä, eli yht. 305,90€.

Tällä kertaa otin yhteyttä sähköpostitse ja sain kyseisen tarjouksen (joka oli muutama euro halvempi kuin sen hetken verkkokauppahinta). Sain myös varmistuksen sille, että nämä Made in Korea renkaat ovat tuoreita ja nastoitettuja. Maanantaina maksoin IBAN tilisiirrolla saadun pdf-tilausvahvistuksen ja lähetin PrintScreen kuvan maksusta. Firma ei jäänyt odottamaan pankkiviivettä, vaan lähetti renkaat samana päivänä ja ilmoitti DPD seurantanumerot. Torstaina paikallinen DPD kuriiri soitti ja toimitti renkaat klo14. Renkaat oli pakattu asiallisesti ja yksitellen, valmistajan tarrat paikalla, nastoitus virheetön, DOT 2819. Renkaat on nyt alla - nastamelu on huomattava mutta pito/ajotuntuma on oikein hyvä. Kaikin puolin onnistunut, suosituksen arvoinen, kokemus. :tup:
 
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)
Minun ysini ujeltavat 55-60 nopeudessa pitäen tynnyrimäistä volinaa. Tämä vaimeahko häiriöääni on juuri sellainen, että mielessä ehti käydä joku laakeri- tai vetonivelvika, mutta renkaiden mukana se tuli.

Muuten melu on normaalia nastarengasmelua halvan korealaisen ohjaamossa. Rengaskoko on 185/65R15.

Reilu 1000 kilometriä on kyllä parantanut tilannetta, ja ei, en ole vaan tottunut. Täytynee vielä kokeilla lisätä painetta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)

Ujeltavat kyllä 80kmh+ vauhdissa melko reilustikin, 20tkm takana eikä merkkejä vähenemisestä :/
 
Itse olen leikkinyt ilmanpaineilla suuntaan ja toiseen, mutta ei tunnu löytyvän sopivaa. Saapi nähä vaihtuuko vielä kitkat alle jos ei rauhoitu tuo ääni.
 
Itse olen leikkinyt ilmanpaineilla suuntaan ja toiseen, mutta ei tunnu löytyvän sopivaa. Saapi nähä vaihtuuko vielä kitkat alle jos ei rauhoitu tuo ääni.
Itse olen nastojen vankka kannattaja, mutta kun toisessa autossa on nuo hakka 9 ja toisessa hakka R2, niin kyllä se hiljaisuus taitaa olla sen tietyillä säillä olevan surkeamman pidon arvoista :/
 
Itse olen nastojen vankka kannattaja, mutta kun toisessa autossa on nuo hakka 9 ja toisessa hakka R2, niin kyllä se hiljaisuus taitaa olla sen tietyillä säillä olevan surkeamman pidon arvoista :/

Enkä kannattaisi vaihtaa merkkiä vaikka Continentaliin tai Micheliniin. Nastat ropisisivät vähemmän ja kitkarenkaat pitäisivät paremmin.
 
Suosituksia kitkarenkaista (205/55r16) ja ostopaikasta noin 300-400 euron hintaluokassa?


Hankook Winter i*cept IZ2 W616, rehvid24.ee/ 318e rahteineen

GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 renkaatvaihtoon.fi 417€ rahteineen

Satasen hintaero Hankookin ja Goodyearin välillä tuntuu aika suurelta...
 
Suosituksia kitkarenkaista (205/55r16) ja ostopaikasta noin 300-400 euron hintaluokassa?


Hankook Winter i*cept IZ2 W616, rehvid24.ee/ 318e rahteineen

GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 renkaatvaihtoon.fi 417€ rahteineen

Satasen hintaero Hankookin ja Goodyearin välillä tuntuu aika suurelta...

Riippuu millä alustalla ajat eniten. Testien mukaan GY tän hetken paras pohjoismainen kitka märällä ja kuivalla asvaltilla. Mutta jäällä hieman heikompi pito. Hankookilla taas parempi ajettavuus jäällä mutta asvaltilla huonompi.
Itse ottaisin nuo Hankookit, koska jääpito ja hinta.
 
Itellä nuo GY ekaa talvea ja en ole vielä kohdannut ongelmia. Pitää kohtuusti jäällä, sohjolla ja lumella siinä missä nastakin. Voin suositella.
 
Viime talvi tuli ajettua Pirelli Ice Zero FR -kitkoilla, jotka hankittiin pitkälti omien mieltymysten mukaan. Auto, jossa nuo olivat, meni vaihtoon ja tilalle tuli tännekin foorumille linkattu Espace.

Espacessa näemmä on mukana Hakkapeliitta R2 SUV -kitkat. Mites nuo vertautuu Pirellin renkaisiin? Ikinä ei ole Nokian renkaita ollut missään autossa.
 
Ei ole Pirellistä kokemusta, mutta eiköhän nuo R2:t kuitenkin vähintään yhtä hyvät ole. Vähän veltot tuppaavat olemaan ja urissa metelöivät selvästi (vs. uran vieressä ajo). Liukkailla ei ole tullut vastaan mitään yllättävää "featurea" eli loogisesti käyttäytyvät. Contin 6:t silti merkittävästi paremmat esim. paljaalla asfaltilla, että siinä se negatiivisin yllätys sinulle saattaa tulla.
 
Näin nopealla fiiliksellä huomattavasti hiljaisemmat asvaltilla kuin kuluneet Dunlopin Sport Maxx -kesärenkaat, jotka vaihdettiin alta pois. Toki tuumakokokin on eri, kesärenkaat ovat 19" ja nämä kitkat 18". Jatketaan tutustumista.
 
Nyt loppui arpominen rengasvalinnan suhteen, eli otin Rengasmarketin Black Friday -kamppiksesta Continental ContiVikingContact 7:t.

Koossa 205/55R16 alle asennettuna 505 e, varmaan jonkusen euron olisi pystynyt vielä nipistämään, jos olisi odotellut parempia BF-tarjouksia, mutta Rengasmarketista pystyi varaamaan sopivan ajan perjantaille, niin eipä valittamista.

Auton mukana tulleet nykyiset Hakka 8:t olivat kyllä sinänsä kelvolliset renkaat, mutta nastakato oli erityisesti yhdessä renkaassa huomattavaa jo alussa - mikä lie maanantaikappale. Ovat myös kuluneet vauhdilla, kahdessa talvessa huonoimmissa renkaissa pintaa on enää pikkasen päälle 3mm ja kun auton sain, niin renkaat olivat käytännössä uudet, eli 8mm merkit lähes korkkaamattomat. Kilsoja renkailla tuli itse ajettua n. 25 tkm.

Kulumisriski noissa CVC7:ssa lienee myös suuri, eli kumi on pehmeää ja huonosta kulutuskestosta olen myös kuullut...

Sinänsä yllätti tuo Hakkojen nopea kuluminen, kun aiemmat Nokialaiset nastarenkaat eivät ole kuluneet sitten millään, ainakaan Hakkapeliitta 5:t. Toki eri autoissa, mutta ajotapa tai -ympäristö tuskin on kovin paljon muuttunut. Pääasiassa sulaa asfalttia tulee jyrsittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Melko dynaaminen ajotyyli tai jotain, kun Hakka 8:t kuluvat tuota tahtia..
Mulla nyt kuudetta talvea alla ja pintaa noin 6 milliä, nastoja puuttuu ~1 kpl. :)
Jotain kymppitonni tulee ajettua talveen, eikä mitenkään erityisesti säästeltyä.
(Vältän sulalla/kuivalla sudittelua). Venäjällä valmistetut kumit.
 
Melko dynaaminen ajotyyli tai jotain, kun Hakka 8:t kuluvat tuota tahtia..
Mulla nyt kuudetta talvea alla ja pintaa noin 6 milliä, nastoja puuttuu ~1 kpl. :)
Jotain kymppitonni tulee ajettua talveen, eikä mitenkään erityisesti säästeltyä.
(Vältän sulalla/kuivalla sudittelua). Venäjällä valmistetut kumit.
Ei ole erityisen dynaaminen ajotyyli, toki tulee käytettyä kaasua, eli säästöajoa ei tule harrastettua, mutta aika normaalisti virran mukana ajellaan. Jotenkin jäi sellainen kuva, että renkaat olivat huonoa erää ja kysyinkin ekan talven jälkeen Nokian aspasta, että voisiko näin olla, niin sanoivat, että voin lähettää renkaat tehtaalle tutkimuksiin, mutten sitten viitsinyt...olisi ehkä pitänyt.

Mainitaan vielä, ettei edes kesärenkaat ole koskaan kuluneet yhtä nopeasti, vaikka reilummin niillä tulee ajettua. Hyviä renkaita Nokian Renkailta on itselläni ollut ja ei näissäkään pidon ja ajo-ominaisuuksien suhteen mitään vikaa ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli oltua tuossa uudehkon 750i:n kyydissä lounasreissulla. Rupesi hymyilyttämään kun kuului pieni ujellus renkaista sisälle. Lounaspaikan pihassa katsoin mitä alta löytyy ja kappas, Hakka 9:t siellä pyöri. Miehekkässä koossa tosin, mutta tuo auto oli muuten käytännössä äänetön.
 
Sanokaapa mielipide.

Nyt LapinKumin black friday tarjouksesta sais Michelinin Ice north 4 testivoittajat 16 tuumasena 496€ asennettuna.
Toisaalta Rehvidiltä tilattuna sais Hankookin Winter I*pike RS2:set 2 282€+rahti + asennus täällä, eli hinta varmaan siellä 400€:n tuntumassa.

Kummat hommaisitte?
TMn testissä ero oli kuitenkin vain 8,6->8,4 kokonaispisteissä.

Edit. Koko 205/55/16
 
Nyt loppui arpominen rengasvalinnan suhteen, eli otin Rengasmarketin Black Friday -kamppiksesta Continental ContiVikingContact 7:t.

Koossa 205/55R16 alle asennettuna 505 e, varmaan jonkusen euron olisi pystynyt vielä nipistämään, jos olisi odotellut parempia BF-tarjouksia, mutta Rengasmarketista pystyi varaamaan sopivan ajan perjantaille, niin eipä valittamista.

Auton mukana tulleet nykyiset Hakka 8:t olivat kyllä sinänsä kelvolliset renkaat, mutta nastakato oli erityisesti yhdessä renkaassa huomattavaa jo alussa - mikä lie maanantaikappale. Ovat myös kuluneet vauhdilla, kahdessa talvessa huonoimmissa renkaissa pintaa on enää pikkasen päälle 3mm ja kun auton sain, niin renkaat olivat käytännössä uudet, eli 8mm merkit lähes korkkaamattomat. Kilsoja renkailla tuli itse ajettua n. 25 tkm.

Kulumisriski noissa CVC7:ssa lienee myös suuri, eli kumi on pehmeää ja huonosta kulutuskestosta olen myös kuullut...

Sinänsä yllätti tuo Hakkojen nopea kuluminen, kun aiemmat Nokialaiset nastarenkaat eivät ole kuluneet sitten millään, ainakaan Hakkapeliitta 5:t. Toki eri autoissa, mutta ajotapa tai -ympäristö tuskin on kovin paljon muuttunut. Pääasiassa sulaa asfalttia tulee jyrsittyä.

Mistä rengasmaailman toimipisteeltä näin hyvään hintaan löytyi? Tuntuu niin monella rengasliikkeellä tämä hintojen ilmoittaminen sivuillansa olevan hankalaa.

Edit. tai sivujen lukijalla voi olla hankalaa osata lukea...
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaapa mielipide.

Nyt LapinKumin black friday tarjouksesta sais Michelinin Ice north 4 testivoittajat 16 tuumasena 496€ asennettuna.
Toisaalta Rehvidiltä tilattuna sais Hankookin Winter I*pike RS2:set 2 282€+rahti + asennus täällä, eli hinta varmaan siellä 400€:n tuntumassa.

Kummat hommaisitte?
TMn testissä ero oli kuitenkin vain 8,6->8,4 kokonaispisteissä.

Edit. Koko 205/55/16

Riippuu mitä ominaisuuksia painottaa. Molemmat hyviä
 
Tuli vaihdettua 5-sarjan (g30) bemarin hakka 8 nastat pois ja contin cvc7 tilalle. Näin olis kyllä pitänyt tehdä jo heti aluksi. Parani mukavuus niin huimasti.
 
Nyt tullut kuukausi ajeltua vain kitkoilla, niin vaikka pito märällä jäällä on paskaa, niin hiljaisuus lopulla 95%:lla ajoista kyllä tuon kompensoi. Eli mennään ainakin tämä ja varmaan ensikin talvi kitkoilla. Mikähän ois hintasuhteeltaan paras kokoluokkaan 235/65r17?
 
Mistä rengasmaailman toimipisteeltä näin hyvään hintaan löytyi? Tuntuu niin monella rengasliikkeellä tämä hintojen ilmoittaminen sivuillansa olevan hankalaa.

Edit. tai sivujen lukijalla voi olla hankalaa osata lukea...
Kyse siis Rengasmarketista, ei -maailmasta, minun tapauksessani Herttoniemen Rengasmarketista. Ei sielläkään ollut hintoja nettisivuilla eikä Facessa, joten kysyin.

Ainoa tieto oli Facebookissa, että Continentalin testivoittajat -150€/sarja 16" koossa, mutta normaalihintaa ei oltu mainittu, ilmeisesti siis sen 655€ asennettuna...
 
Viimeksi muokattu:
Kyse siis Rengasmarketista, ei -maailmasta, minun tapauksessani Herttoniemen Rengasmarketista. Ei sielläkään ollut hintoja nettisivuilla eikä Facessa, joten kysyin.

Ainoa tieto oli Facebookissa, että Continentalin testivoittajat -150€/sarja 16" koossa, mutta normaalihintaa ei oltu mainittu, ilmeisesti siis sen 655€ asennettuna...

Kiitoksia huippu vinkistä CVC7 205/60 R16 löytyi kilpailukykyiseen vajaa 500€ hintaan alle asennettuna.
 
Kiitoksia huippu vinkistä CVC7 205/60 R16 löytyi kilpailukykyiseen vajaa 500€ hintaan alle asennettuna.
Tyytyväinen olen itsekin. Itse renkaista ei vielä pahemmin voi sanoa (20km ajettu) muuta kuin että todella hiljaiset renkaat ja märällä asfaltilla ihan OK ajella.
 
Rouva kävi ostamassa samaiset renkaat 205/55 16 koossa , asennuksen sai vasta ensviikolle , mutta hintaa jäi tuo 505€ ei paha ollenkaan:tup:
 
Ihan jonkunverran meinas kiristellä perjantaina kun bongasin Point-S black friday tarjouksen ja jätin gummit ostamatta aikaisemmin viikolla:

upload_2019-11-30_22-0-55.png

upload_2019-11-30_22-1-28.png


Sitten perjantaina kaffepaussilla soittoa että mihis väliin laitetaan renkaat alle. "tuu vaikka heti, ei oo jonoa, kysymääsi kokoa löytyy. Nokialaisten tarjoushinta on xxx-eur".

- Joo mutta mä otan noi michelinit.

" joo toi tarjous ei koske noita michelinin x-ice north 4:sia. Päätettiin rajata ne ulos tarjouksesta"

- Mutta teidän mainoksessa lukee että koskee?

" joo mutta ei se nyt koske".

Tämä siis Tampereen Lielahden liikkeestä.
 
Nyt tullut kuukausi ajeltua vain kitkoilla, niin vaikka pito märällä jäällä on paskaa, niin hiljaisuus lopulla 95%:lla ajoista kyllä tuon kompensoi. Eli mennään ainakin tämä ja varmaan ensikin talvi kitkoilla. Mikähän ois hintasuhteeltaan paras kokoluokkaan 235/65r17?
Jos kitkoilla pito märällä jäällä on paskaa, niin mitä se on samalla asteikolla arvioituna nastoilla?
 
Neuvokaas uusiota, ekat talvirenkaat menossa tilaukseen ja tässä kaikki muuten ok mutta alkoi epäilyttämään että olenko nyt tilaamassa sitä mitä pitääkin; eli meneekö nämä sellaisenaan autoon kiinni tästä nyt ehkä puuttuisi vielä vanteet tms..

Näitä tilaamassa 4kpl: i Pike RS2 W429 - Hankook - henkilöauto - Renkaat, Kesärenkaat, Talvirenkaat, Nastarenkaat, kitkarenkaat, Renkaiden myynti, Rengas

Edit: ja juu, kyllä nämä tulee ilman vanteita joten pitääpä hankkia moiset myös.
 
Neuvokaas uusiota, ekat talvirenkaat menossa tilaukseen ja tässä kaikki muuten ok mutta alkoi epäilyttämään että olenko nyt tilaamassa sitä mitä pitääkin; eli meneekö nämä sellaisenaan autoon kiinni tästä nyt ehkä puuttuisi vielä vanteet tms..

Näitä tilaamassa 4kpl: i Pike RS2 W429 - Hankook - henkilöauto - Renkaat, Kesärenkaat, Talvirenkaat, Nastarenkaat, kitkarenkaat, Renkaiden myynti, Rengas

Edit: ja juu, kyllä nämä tulee ilman vanteita joten pitääpä hankkia moiset myös.

Antamillasi tiedoilla voi vastata vain että ihan oikein menee. Mustia ja pyöreitä talvirenkaita olet tilaamassa mitä ilmeisesti nyt halusitkin. Paha sanoa mitään muuta kun et edes kerro autoa mihin tulossa saatika nykyisiä vanteita. Eli kuten sanoit niin ehkä ne vanteet puuttuu tai sitten ei, hankala arvata.
 
Antamillasi tiedoilla voi vastata vain että ihan oikein menee. Mustia ja pyöreitä talvirenkaita olet tilaamassa mitä ilmeisesti nyt halusitkin. Paha sanoa mitään muuta kun et edes kerro autoa mihin tulossa saatika nykyisiä vanteita. Eli kuten sanoit niin ehkä ne vanteet puuttuu tai sitten ei, hankala arvata.

Juu, kiitos. Tässä meni hetki aikaa ymmärtää tuo logiikka että renkaat erikseen ja vanteet erikseen kun ensimmäistä kertaa näitä on etsimässä.

Eli vanteita ei ollut talvirenkaille ja meni nyt hankintaan samassa yhteydessä.
 
Juu, kiitos. Tässä meni hetki aikaa ymmärtää tuo logiikka että renkaat erikseen ja vanteet erikseen kun ensimmäistä kertaa näitä on etsimässä.

Eli vanteita ei ollut talvirenkaille ja meni nyt hankintaan samassa yhteydessä.

Niin siis jos olet nyt molempia ostamassa niin pitää tietää auton malli ja merkki että saadaan selville pulttijako, ET, vanteen koko.
Sitten olet ne päättäny millaiset vanteet hommaat ni sitten voit katsoa sopivan renkaan.

Tai tietenkin voit tehdä siten että vaihdatat kesärenkaiden tilalle nastat ja säilytä kesärenkaat varastossa.
Nykyään tehdään tätä kun ei ole paikkaa säilöä.
 
Vaihtoauton mukana (ML) tuli puoli talvea ajetut kitkat mallia GT Radial Winterpro 2 SUV suoraan indonesiasta vai mistä lie... ainakin Vianor myy Suomessa Citymaasturin kitkarenkaat - Valitse laadukas kitkarengas citymaasturiin

Suhtauduin äärimmäisellä epäilyksellä näihin ja sormi on liipasimella renkaiden vaihtoon jatkuvasti jos meinaa tulla ongelmia. Varsinkin kun tottunut nastoihin. Kumma kyllä mitään ongelmia ei ole ollut ja jäälläkin tuntuu pitävän kun vähän kelejäkin ollut. Suurehko omamassa ja jatkuva neliveto auttaa toki liikkeille lähdöissä mutta vielä on pysähtynytkin. Ilmeisesti halvalla voi saada tänä päivänä ihan kohtuullisen kitkankin. Katsotaan nyt kun kelit pahenee että muuttuuko mieli.

Tosin aikoinaan ajoin Pajerolla yhden talven ameriikan poikien all-terrain renkailla... Hyvin pärjättiin siihen asti kunnes tuli jääkelit jolloin päätin että sai jäädä kokeiluksi. :nb:
 
Neuvokaas uusiota, ekat talvirenkaat menossa tilaukseen ja tässä kaikki muuten ok mutta alkoi epäilyttämään että olenko nyt tilaamassa sitä mitä pitääkin; eli meneekö nämä sellaisenaan autoon kiinni tästä nyt ehkä puuttuisi vielä vanteet tms..

Näitä tilaamassa 4kpl: i Pike RS2 W429 - Hankook - henkilöauto - Renkaat, Kesärenkaat, Talvirenkaat, Nastarenkaat, kitkarenkaat, Renkaiden myynti, Rengas

Edit: ja juu, kyllä nämä tulee ilman vanteita joten pitääpä hankkia moiset myös.
205/65R16 ei ole mikään tyypillisin rengaskoko eli kannattaa ainakin koosta varmistua. 16-tuumaiset vanteet (R16) on ihan hyvä koko normaaleihin autoihin talveksi, mutta vanteen koko vaikuttaa renkaan kokoon (tai päinvastoin). Lisäksi 16-tuumaiset ei välttämättä edes mahdu kaikkien autojen jarrujen ympärille. Suosittelen menemään rengasliikkeeseen ja tilaamaan renkaat+vanteet sieltä.
 
Tuoreet Bridgestone Blizzak Icet ovat kyllä pitäneet hyvin pks vaihtelevilla keleillä tähän mennessä, jatkuva kesäkelin tuntu voi olla jopa hitusen vaarallinen kun vertaa ympärillä sompaileviin autoihin... uutuusmalli ostettu siis sokkona ilman rengastestejä, hyvin tyytyväinen hiljaisuuteen ja pitoon. Kestävyys nähdään sitten tulevina vuosina.
 
Tuoreet Bridgestone Blizzak Icet ovat kyllä pitäneet hyvin pks vaihtelevilla keleillä tähän mennessä, jatkuva kesäkelin tuntu voi olla jopa hitusen vaarallinen kun vertaa ympärillä sompaileviin autoihin... uutuusmalli ostettu siis sokkona ilman rengastestejä, hyvin tyytyväinen hiljaisuuteen ja pitoon. Kestävyys nähdään sitten tulevina vuosina.
Noita katselin itsekin ja mieli teki kokeilla, mutta päädyin BF-tarjouksen vuoksi noihin Continentaleihin. Pahemmin en ole liukkailla keleillä päässyt ajamaan, mutta sen verran kuitenkin, että pitoa löytyy myös CVC7:sta. Jäisellä parkkipaikalla kanttaillessa huomaa eron loppuunajettujen nastarenkaiden ja uusien kitkojen välillä, eli pitoero on valtava uusien kitkojen hyväksi.
 
Vaihtoauton mukana (ML) tuli puoli talvea ajetut kitkat mallia GT Radial Winterpro 2 SUV suoraan indonesiasta vai mistä lie... ainakin Vianor myy Suomessa Citymaasturin kitkarenkaat - Valitse laadukas kitkarengas citymaasturiin

Suhtauduin äärimmäisellä epäilyksellä näihin ja sormi on liipasimella renkaiden vaihtoon jatkuvasti jos meinaa tulla ongelmia. Varsinkin kun tottunut nastoihin. Kumma kyllä mitään ongelmia ei ole ollut ja jäälläkin tuntuu pitävän kun vähän kelejäkin ollut. Suurehko omamassa ja jatkuva neliveto auttaa toki liikkeille lähdöissä mutta vielä on pysähtynytkin. Ilmeisesti halvalla voi saada tänä päivänä ihan kohtuullisen kitkankin. Katsotaan nyt kun kelit pahenee että muuttuuko mieli.

Tosin aikoinaan ajoin Pajerolla yhden talven ameriikan poikien all-terrain renkailla... Hyvin pärjättiin siihen asti kunnes tuli jääkelit jolloin päätin että sai jäädä kokeiluksi. :nb:

Mulla on GL:n alla melkein loppuun ajetut Dunlopin Grandtrek Winter MT3 -kumit. En oikein tiedä onko nuokaan varsinaisesti pohjoismaiset kitkat mutta yllättävän hyvä on pito niilläkin ollut. Tietty pakkasta ei ole kuin muutama aste ollut, mielenkiintoista nähdä meneekö ihan kivikoviksi kun lämpö putoaa tuonne alle -20.
 
Hohhoijaa. Kylläpä on kesällä 2018 paistetut Contin nastat ennättäneet surkeaan kuntoon. Viime talvena oli oikein mukava ajella, kun renkaat purivat kuin suojelukoira. Nyt sitten on tullut liukasteltua ihan samalla tavalla ("oho") kuin muutkin tuulipuvut. Todella jäisessä liikenneympyrässä hiivin kirjaimellisesti kävelyvauhtia ja laskin sekunteja milloin eturenkaat lopettavat puskemisen ja löytävät jotain pitoa jostain. Säilytetty vintillä 25-35 asteessa. Parempaakaan paikkaa ei ole, vai onko joku kuullut kaverista joka osti renkailleen jääkaapin.

Eilenkin tuli taas vastaan auto 12-vuotiailla talvirenkailla, eikä omistajalla ollut mitään valittamista, ja kun lyhyellä koeajolla kävin niin suunnilleen yhtä hyvin vaikuttivat toimivankin kun nuo minun vuoden ajetut. Voisihan sitä vaan laskea omia standardeja ja hyväksyä, että liukasta saa talvella olla?
 
Ihan fakta juttuhan tuo on, että nastat menettävät todella nopeasti sen pitonsa kun niitä tylsistyttää paljaalla asfaltilla ajaessa. Ja kauppa käy kun tuulipuvut hakee taas uusia nastoja KUN EIHÄN ILMAN NIITÄ PÄRJÄÄ SUOMEM MAASSA
 
Ihan fakta juttuhan tuo on, että nastat menettävät todella nopeasti sen pitonsa kun niitä tylsistyttää paljaalla asfaltilla ajaessa. Ja kauppa käy kun tuulipuvut hakee taas uusia nastoja KUN EIHÄN ILMAN NIITÄ PÄRJÄÄ SUOMEM MAASSA
Yrittäkää nyt jo päättää, ovatko nastarenkaat huonoja ja nastarenkaiden ostajat juntteja siksi, etteivät ne kuitenkaan pidä paremmin kun niitä ei uusita vai siksi, että renkaat uusitaan usein ja tulee kalliiksi. Valitkaa 1/2.
 
Eihän kukaan voi kiistää testituloksia, upouudet nastat pitävät hienosti kiillotetulla testijäällä. Tylsistyminen tosin voi tapahtua jo 500km asfaltilla ajon jälkeen, jonka jälkeen parhaat skandikitkat menevät jo edelle. Nasta jatkaa huononemistaan vielä huomattavasti suuremmalla vauhdilla kuin vastaavat skandi/KE-kitkat.
 
En ole kovin tarkasti perehtynyt pidon säilymiseen iän ja kilometrien myötä nastoilla vs kitkoilla - korjatkaa jos/kun olen väärässä...
Eikö kitkojen kuivuminen ja lamellien päällykerrosten/reunojen kuluminen ole samantyylinen ongelma, kuin tylsistyvät nastat? Kun nastarenkaiden pito perustuu sekä kumiin että nastoihin (50/50?), mutta kitkoilla taas vain sofistikoituneeseen kumirakenteeseen, niin eikö hieman kuluneet/kuivahtaneet kitkat menettää pitonsa vähintään yhtä paljon, kuin nastarenkaat tylsistyneillä nastoilla (ja toki myös kuluneella/kuivahtaneella kumilla)?
 
Mulla on GL:n alla melkein loppuun ajetut Dunlopin Grandtrek Winter MT3 -kumit. En oikein tiedä onko nuokaan varsinaisesti pohjoismaiset kitkat mutta yllättävän hyvä on pito niilläkin ollut. Tietty pakkasta ei ole kuin muutama aste ollut, mielenkiintoista nähdä meneekö ihan kivikoviksi kun lämpö putoaa tuonne alle -20.

Kyllä nuo taitaa olla ihan "oikeat" kitkat Grandtrek WT M3

Luulisin että pahin keli näille kitkoille on sellainen pikkupakkanen tai nollakeli jossa jään pinnalle tulee hieman vettä :) Pari talvea sitten oli mukava mutkatie jossa metsäosuutta rikkoi pellot ja hakkuaukeat. Aurinko pääsi lämmittämään tietä aukoista lopputalvesta ja jäätynyt tie muuttui lähelle nollakitkan tasoa. Hyvillä nastoillakin meinas auto liukua sivusuunnassa. Jahka pääsi varjoon niin pito palautui.
 
En ole kovin tarkasti perehtynyt pidon säilymiseen iän ja kilometrien myötä nastoilla vs kitkoilla - korjatkaa jos/kun olen väärässä...
Eikö kitkojen kuivuminen ja lamellien päällykerrosten/reunojen kuluminen ole samantyylinen ongelma, kuin tylsistyvät nastat? Kun nastarenkaiden pito perustuu sekä kumiin että nastoihin (50/50?), mutta kitkoilla taas vain sofistikoituneeseen kumirakenteeseen, niin eikö hieman kuluneet/kuivahtaneet kitkat menettää pitonsa vähintään yhtä paljon, kuin nastarenkaat tylsistyneillä nastoilla (ja toki myös kuluneella/kuivahtaneella kumilla)?

Ei. Nastarengas ilman nastoja ei pidä juuri yhtään, se ei todellakaan ole sama asia kuin skandikitka. Nastarenkaissa tuo pidon heikkeneminen iän/kulmisen myötä onkin sen vuoksi suhteessa paljon rajumpaa kuin puhtaan kitkan.
 
Ei. Nastarengas ilman nastoja ei pidä juuri yhtään, se ei todellakaan ole sama asia kuin skandikitka. Nastarenkaissa tuo pidon heikkeneminen iän/kulmisen myötä onkin sen vuoksi suhteessa paljon rajumpaa kuin puhtaan kitkan.

Katsoppa uudelleen mitä eroa on nykypäivän kitka- ja nastarenkaalla. Molemmissa samanlaiset lamellit...
 
Hohhoijaa. Kylläpä on kesällä 2018 paistetut Contin nastat ennättäneet surkeaan kuntoon. Viime talvena oli oikein mukava ajella, kun renkaat purivat kuin suojelukoira. Nyt sitten on tullut liukasteltua ihan samalla tavalla ("oho") kuin muutkin tuulipuvut.
Mitkä nastat tarkalleen. Edellisessä autossa oli Ice Contactit ja parin talven jälkeen nastat painui kumin sisään ja se oli morjes pidolle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 425
Viestejä
4 511 925
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom