Runfat, Runfat veli... Vararengas Herran vuonna 2019.
Runflat-renkaat ovat huonompia ja kalliimpia kuin vastaavat. Niiden käytöllä uhraa kaikki renkaan ominaisuudet. Lisäksi perille pääsy rengastapahtuman jälkeen ei niilläkään ole varmaa. Ratkaisu on täysin idioottimainen hätäkorvike pikkuvarapyörälle. Jos ei mistään mitään piittaa, voi myös joillakin ei virallisesti runflateilla ajaa perille paineetta nilkutusvauhtia eikä vannekaan välttämättä ole menetetty - ja mitä vaikka olisikin, eihän se aina maksa edes uuden renkaan hintaa. Ei tämä ole mikään ratkaisu.
Hengenvaarallisempia nuo kontissa lojuvat 10vuotta vanhat romut joissa ilmanpaineita ei ensinnäkään.
10 vuotta vanhan pimeässä varastoidun renkaan käyttö ei sinänsä ole vaarallista, kunhan siinä on tarpeeksi ilmaa. Edes 20 vuotta vanha varapyörä ei pelota, ja sillähän tietenkin ajetaan vähän eri malliin rengasrikon jälkeen kuin normaalikumeilla ennen sitä. Pito on tietenkin kärrynpyörässä kuten normaalikokoisessakin vakiovarapyörässä huono talvella, mutta varoen ajamalla tämä ei tule ongelmaksi kuin kerran vuodessa ilmenevässä äärikelissä. jos ei meinaa riittää lähtöpitoa etovetoon, voi asentaa lumiketjut samalla. Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa takaa eteen ja ajaa todella hiljaa. Ihan samaan tapaan joissakin autoissa pitää minivarapyörä vaihtaa vain taakse eli eturenkaan hajotessa ensin takaa eteen ja sitten taakse minipyörä.
Kaikkeen ei voi varautua. Tähän toki tavallaan voi normivarapyörän kanssa. Ei maksa ihan omaisuuksia pyytää renkaita ostaessaan jättämään yksi vanha kitkarengas vararenkaaksi - tai jopa "uuteen käytettyyn" ostaa joku random paska kitkarengas vararenkaaksi originaalin tilalle. Jo siinä vaiheessa kun normaalivarapyörä on kymmenvuotias, on ryssitty pahasti. Aina kuuluu jättää vanhasta rengaskerrasta paras ja mielellään talvikumi. Sehän on aina alle 10 vuotta vanha.
Vararenkaan ilmanpaine onneksi Suomessa tarkastetaan aina kausivaihdon yhteydessä kahdesti vuodessa toisin kuin suuressa osassa maailmaa.
Eihän kukaan oikeasti jätä vararengasta tarkastamatta kun tekee kausivaihdon? Jos se tehdään rengasliikkeessä, jossa on kenties jopa säilytys, tämä pitää tietenkin erikseen osata pyytää jos on itse täysin kädetön. Jos vararenkaana käytetään toisen rengaskierroksen yhtä pyörää, ei välttis edes onnistu hotellin kanssa.
Joka tapauksessa talvirenkaiden vaihto "ammattilaisella" on riskipeliä ellei tiedä mitä liikkeessä osataan. Pahimmillaan nämä kärpänpaskat vetävät pyssyllä 300Nm eikä rengasta saa vaihdettua - tai vielä pahemmassa tapauksessa vanteet ovat halki, pultit paskana ja jarrut kierossa. Tämä pitää valitettavasti itse ymmärtää. Samalla kaupan päälle kori on runneltu neljästä kohtaa paskaksi, koska joku kesähessu ei tiennyt auton nostamisesta mitään. Voi muuten jäädä myös tilapäistunkin käyttö tekemättä, koska se ei enää muodonmuutoksen jälkeen mahdu paikkaansa. Silloin tuntuu pienehköltä ongelmalta se, että autoa joutuu kausivaihdon jäljiltä hitsaamaan ja riitelemään rengastumppuliikkeen kanssa siitä, kuka maksaa.
Sitten kun nämä sankarit vaihtavat pimeässä paskakippoonsa 10 vuotta vanhan Toyotan peltivanteen ja kuolevat auton alle tunkin pettäessä voi miettiä, että ajaako premiumisti
Peltivanne ei hajoa siksi, että se on tojotan OEM-laatua. Kuulemma pahimmillaan jotkut ovat onnistuneet ajamaan jopa Skodan OEM-peltivanteilla.
Sen sijaan vararenkaattoman bemmin pyörä jää vaihtamatta ja se hinataan, ellei kyseessä ole helposti vaahtopaikattava triviaali ruuvivuoto. Enkä ole ihan varma siitä, onnistuuko tuo jälkimmäinenkään ihan jokaisen tiepalvelun vastuuvakuutuksella. Pitäisi osata itse edes yrittää, mikä varmaan jää aika monelta ylpeästi vararenkaatta ajavalta kuluttaja-asiakkaalta tekemättä.
Jos ei osaa vaihtaa rengasta, ei pidä yrittää itse. Toisaalta vapisevia mummoja ja rullatuolipotilaita lukuun ottamatta en kykene ymmärtämään, että aikuinen ihminen joka katsoo voivansa operoida moottoriajoneuvoa julkisella tiellä ei kykene vaihtamaan yhtä rengasta turvallisesti. Mitä mahtaa olla jälki törmättäessä hirvieläimeen tai kun pitäisi auttaa onnettomuuspaikalla hiljaisemmalla tiellä, tai edes polttoaineen "yllättäen" loppuessa? Kai sieltä joku piruparka seiskabemarin läheltä tennareissa löytyy kohmettuneena hengiltä sormet iPhonen ympärille puristuneena.
Tiepalvelun kutsuminen renkaanvaihtoon on sekin aika pieni ongelma verrattuna siihen, että illalla pitää hinauttaa romu rengasliikkeeseen, jatkaa itse matkaa taksilla, hoitaa huomisen asiat taksilla ja mennä vielä kyydillä huomenissa illalla hakemaan romu.
Edelleen tielle jääminen on pikkuvikaa, ja se rengaspaine kannattaa katsoa säännöllisesti ellei automatiikka siitä huolehdi. Tämän laiminlyönti voi tappaa.