Talvirenkaat - yleisketju

Tulee aikalailla viikottain tai parin välein seurattua, kun tojotan tpms lukemat saa kännysoftalla
Ei kyllä tullut aiemmin ajeltua asemalle kovinkaan montaa kertaa talven aikana esim tsekkaamaan rengaspaineita.
 
Tulee aikalailla viikottain seurattua, kun tojotan tpms lukemat saa kännysoftalla näppästi esille, niin eipä tuossa kummosia toimenpiteitä tarvitse.
Ei kyllä tullut aiemmin ajeltua asemalle kovinkaan montaa kertaa talven aikana esim tsekkaamaan rengaspaineita.
Huoltoasemalle tarkastamaan? :confused::confused2:

Rengaspaineen tarkastus perinteisesti tapahtuu ennen ajoon lähtöä ottamalla mittari hanskalokerosta tai taskusta, avaamalla kylmien renkaiden venttiilinhatut, ottamalla lukemat ja asentamalla hatut takaisin. Toki tämä aiheuttaa aina pientä paineen menetystä, joten välillä on päästävä säätämään ihan paineilmatäytöstä.

Perinteisesti huoltoasemien paineilmavehkeet ovat olleet sitä kuntoluokkaa, ettei niillä paineita tarkasteta eikä edes säädetä kuin likimääräisesti samaksi, ellei omaa mittaria ole autossa mukana. Viisarit sojottaa kuin käyrä kulli ja liittimet vuotaa, jos nyt ilmaa edes tulee tai kassalla sattuu olemaan täyttöpistooli, jota ei ole juuri sillä kertaa joku nussinut. Jos asemalla on hieno paineensäätöautomaatti, niin sitten toki eri juttu, hienoa.
 
Varmaankin samat tarkat yksilöt, jotka tarkastavat työkoneiden nestemäärätkin aina työpäivän aluksi ennen käynnistystä.

Katsot siis itse päivittäin? Hyvä, vaikka liioittelua. ;):D Eihän sitä tuollaisella varustelulla tarvitse manuaalisesti koestaa kuin enintään kokeeksi, toimiiko järjestelmä.

Minä katson viikoittain jos muistan, kuitenkin useammin kuin kuukausittain. Manuaalinen tarkastus on tarpeen, koska varoittimet käyttämissäni autoissa ovat alkeellista pyörimiseen perustuvaa mallia. Olen liian laiska ollakseni niin pro, että mittaisin päivittäin. Johan se vaatii paineilmaakin parin päivän välein koska vuoto tsekatessa.

Toisaalta varsin usein kalliin aktiivivaroitinmallin käyttäjät ovat disabloineet hienon järjestelmänsä silkkaa kitsauttaan ainakin talvirenkaista, eivätkä tarkasta painetta koskaan.

Minkä vitun takia? :rofl:

Riittää kun kerran säätää lämpimällä kelillä reilusti ilmaa ja seuraavan kerran - 10c pakkasella voi tarkistaa ja sitä seuraavan kerran sitten keväällä kun kesärenkaat vaihdetaan.

Mitä helvettiä oikeasti täällä tapahtuu vai mistä perseestä te noita renkaita tilaatte? :rofl::rofl:
 
Minkä vitun takia? :rofl:

Riittää kun kerran säätää lämpimällä kelillä reilusti ilmaa ja seuraavan kerran - 10c pakkasella voi tarkistaa ja sitä seuraavan kerran sitten keväällä kun kesärenkaat vaihdetaan.

Mitä helvettiä oikeasti täällä tapahtuu vai mistä perseestä te noita renkaita tilaatte? :rofl::rofl:
Heti alkuun TL;DR: ettei kuolisi turhaan auto-onnettomuudessa.

Pidemmin: Sen takia, että renkaissa esiintyy joskus vuotoja, ja tavallisesti rengasrikko tapahtuu hitaasti paineen ensin laskettua ja kuormituksen ollessa kova. Harvemmin se sattuu äkillisesti edes silloin, kun kulutuspintaan menee ruuvi. Kuoppaan ajamisen aiheuttama äkillinen hajoaminenkin on usein mahdollista jäljittää osasyynä olevaan liian alhaiseen paineeseen.

Rengasrikko nopeassa ajossa taas on vakava vaaratilanne, missä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Ehkä tämäkin on niitä juttuja, joissa useimpia vain kokemus opettaa. Ongelmaksi tulee se, että useimmille ei koskaan kerry sitä asioista ylipäänsä kunnon kokemusta ja siinäpä luistellaan tuurilla se 18-70 vuoden ikä. Kokemus ei kerry siten, että tekee ja näkee paljon. Pitää lisäksi olla halukas ja kykenevä oppimaan uutta ja ymmärtää, ettei tiedä kaikkea eikä kaikki ole niin helppoa ja yksinkertaista, miltä näyttää. Se onkin jo aika paljon vaadittu. Ilmeisesti rengashuollon osalta ongelman juurisyy on se, että renkaat ovat nykyään liian luotettavia ja kestäviä. Aikanaan vararenkaitakin oli yleensä useampia kuin yksi. Nykyään uusavuttomuus on niin suurta, että kaikkiin autoihin ei saa edes lisävarusteena lainkaan varapyörää.

Itse en ole koskaan menettänyt rengasta niin etten olisi päässyt sillä kotiin/huoltoon/tallille, mutta tällä ajomäärällä pidän sitä jo tuurina, varovaisuudesta huolimatta. Matkustajana olen kyllä useasti rengasrikon jälkeen joutunut vaihtamaan rengasta tai jatkamaan hinauksen jälkeen muulla kyydillä. Useimmiten paineen menetys on ollut vain puolinopea, mutta äkillinen oli pelottava kokemus. Vastaantulijan eteen suistuminen äkillisen paineen menetyksen jälkeen.

Autossa muuten kannattaa vararenkaan lisäksi olla keino lisätä ilmaa. Kompressori on nykyään usein vakiovarusteena, vaikka toisaalta usein myös vain, jos lisävarustetta "vararengas" ei ole valittu. Varmempi on kuitenkin jalkapumppu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on vararengas vuonna 2019? Skodissa ja Toyotissa vielä myydään vararenkaita? :eek:
No juuri tätä asennetta tarkoitan. Onhan se hienoa olla hinauksen varassa, jos rengas vikaantuu. Jos auto on pelkästään huvin ja statuksen vuoksi eikä mihinkään ole kiire, niin ymmärrän. Kuitenkin enimmäkseen prolejahan tässä ollaan ja perille pitäisi päästä. Jos ei ajallaan niin samana päivänä. Ai niin, mikä on se, mikä kutsutaan paikalle jos rengas puhkeaa eikä osata tehdä asialle mitään? Onko se "tiepalvelu"? Ei, se on "mies".

Eikä rengasrikko ole ongelma pelkästään siksi, että voi jäädä välille. Rengaspaineen tarkastamisestahan tämä lähti, joten toistetaan vielä että rengasrikon mahdollinen seuraus on kuolema.

Anteeksi offtopic, mutta katsoisin että asia on vakava, kuten muinaisessa Murossakin sanottiin. Turvallisuusasioiden vuoksihan talvirenkaista ensisijaisesti yleensä keskustellaan.
 
No juuri tätä asennetta tarkoitan. Onhan se hienoa olla hinauksen varassa, jos rengas vikaantuu. Jos auto on pelkästään huvin ja statuksen vuoksi eikä mihinkään ole kiire, niin ymmärrän. Kuitenkin enimmäkseen prolejahan tässä ollaan ja perille pitäisi päästä. Jos ei ajallaan niin samana päivänä. Ai niin, mikä on se, mikä kutsutaan paikalle jos rengas puhkeaa eikä osata tehdä asialle mitään? Onko se "tiepalvelu"? Ei, se on "mies".

Eikä rengasrikko ole ongelma pelkästään siksi, että voi jäädä välille. Rengaspaineen tarkastamisestahan tämä lähti, joten toistetaan vielä että rengasrikon mahdollinen seuraus on kuolema.

Anteeksi offtopic, mutta katsoisin että asia on vakava, kuten muinaisessa Murossakin sanottiin. Turvallisuusasioiden vuoksihan talvirenkaista ensisijaisesti yleensä keskustellaan.

Runfat, Runfat veli... Vararengas Herran vuonna 2019.o_O

Hengenvaarallisempia nuo kontissa lojuvat 10vuotta vanhat romut joissa ilmanpaineita ei ensinnäkään. Sitten kun nämä sankarit vaihtavat pimeässä paskakippoonsa 10 vuotta vanhan Toyotan peltivanteen ja kuolevat auton alle tunkin pettäessä voi miettiä, että ajaako premiumisti
 
Runfat, Runfat veli... Vararengas Herran vuonna 2019.o_O
Runflat-renkaat ovat huonompia ja kalliimpia kuin vastaavat. Niiden käytöllä uhraa kaikki renkaan ominaisuudet. Lisäksi perille pääsy rengastapahtuman jälkeen ei niilläkään ole varmaa. Ratkaisu on täysin idioottimainen hätäkorvike pikkuvarapyörälle. Jos ei mistään mitään piittaa, voi myös joillakin ei virallisesti runflateilla ajaa perille paineetta nilkutusvauhtia eikä vannekaan välttämättä ole menetetty - ja mitä vaikka olisikin, eihän se aina maksa edes uuden renkaan hintaa. Ei tämä ole mikään ratkaisu.

Hengenvaarallisempia nuo kontissa lojuvat 10vuotta vanhat romut joissa ilmanpaineita ei ensinnäkään.
10 vuotta vanhan pimeässä varastoidun renkaan käyttö ei sinänsä ole vaarallista, kunhan siinä on tarpeeksi ilmaa. Edes 20 vuotta vanha varapyörä ei pelota, ja sillähän tietenkin ajetaan vähän eri malliin rengasrikon jälkeen kuin normaalikumeilla ennen sitä. Pito on tietenkin kärrynpyörässä kuten normaalikokoisessakin vakiovarapyörässä huono talvella, mutta varoen ajamalla tämä ei tule ongelmaksi kuin kerran vuodessa ilmenevässä äärikelissä. jos ei meinaa riittää lähtöpitoa etovetoon, voi asentaa lumiketjut samalla. Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa takaa eteen ja ajaa todella hiljaa. Ihan samaan tapaan joissakin autoissa pitää minivarapyörä vaihtaa vain taakse eli eturenkaan hajotessa ensin takaa eteen ja sitten taakse minipyörä.

Kaikkeen ei voi varautua. Tähän toki tavallaan voi normivarapyörän kanssa. Ei maksa ihan omaisuuksia pyytää renkaita ostaessaan jättämään yksi vanha kitkarengas vararenkaaksi - tai jopa "uuteen käytettyyn" ostaa joku random paska kitkarengas vararenkaaksi originaalin tilalle. Jo siinä vaiheessa kun normaalivarapyörä on kymmenvuotias, on ryssitty pahasti. Aina kuuluu jättää vanhasta rengaskerrasta paras ja mielellään talvikumi. Sehän on aina alle 10 vuotta vanha.

Vararenkaan ilmanpaine onneksi Suomessa tarkastetaan aina kausivaihdon yhteydessä kahdesti vuodessa toisin kuin suuressa osassa maailmaa.

Eihän kukaan oikeasti jätä vararengasta tarkastamatta kun tekee kausivaihdon? Jos se tehdään rengasliikkeessä, jossa on kenties jopa säilytys, tämä pitää tietenkin erikseen osata pyytää jos on itse täysin kädetön. Jos vararenkaana käytetään toisen rengaskierroksen yhtä pyörää, ei välttis edes onnistu hotellin kanssa.

Joka tapauksessa talvirenkaiden vaihto "ammattilaisella" on riskipeliä ellei tiedä mitä liikkeessä osataan. Pahimmillaan nämä kärpänpaskat vetävät pyssyllä 300Nm eikä rengasta saa vaihdettua - tai vielä pahemmassa tapauksessa vanteet ovat halki, pultit paskana ja jarrut kierossa. Tämä pitää valitettavasti itse ymmärtää. Samalla kaupan päälle kori on runneltu neljästä kohtaa paskaksi, koska joku kesähessu ei tiennyt auton nostamisesta mitään. Voi muuten jäädä myös tilapäistunkin käyttö tekemättä, koska se ei enää muodonmuutoksen jälkeen mahdu paikkaansa. Silloin tuntuu pienehköltä ongelmalta se, että autoa joutuu kausivaihdon jäljiltä hitsaamaan ja riitelemään rengastumppuliikkeen kanssa siitä, kuka maksaa.
Sitten kun nämä sankarit vaihtavat pimeässä paskakippoonsa 10 vuotta vanhan Toyotan peltivanteen ja kuolevat auton alle tunkin pettäessä voi miettiä, että ajaako premiumisti
Peltivanne ei hajoa siksi, että se on tojotan OEM-laatua. Kuulemma pahimmillaan jotkut ovat onnistuneet ajamaan jopa Skodan OEM-peltivanteilla.

Sen sijaan vararenkaattoman bemmin pyörä jää vaihtamatta ja se hinataan, ellei kyseessä ole helposti vaahtopaikattava triviaali ruuvivuoto. Enkä ole ihan varma siitä, onnistuuko tuo jälkimmäinenkään ihan jokaisen tiepalvelun vastuuvakuutuksella. Pitäisi osata itse edes yrittää, mikä varmaan jää aika monelta ylpeästi vararenkaatta ajavalta kuluttaja-asiakkaalta tekemättä.

Jos ei osaa vaihtaa rengasta, ei pidä yrittää itse. Toisaalta vapisevia mummoja ja rullatuolipotilaita lukuun ottamatta en kykene ymmärtämään, että aikuinen ihminen joka katsoo voivansa operoida moottoriajoneuvoa julkisella tiellä ei kykene vaihtamaan yhtä rengasta turvallisesti. Mitä mahtaa olla jälki törmättäessä hirvieläimeen tai kun pitäisi auttaa onnettomuuspaikalla hiljaisemmalla tiellä, tai edes polttoaineen "yllättäen" loppuessa? Kai sieltä joku piruparka seiskabemarin läheltä tennareissa löytyy kohmettuneena hengiltä sormet iPhonen ympärille puristuneena.

Tiepalvelun kutsuminen renkaanvaihtoon on sekin aika pieni ongelma verrattuna siihen, että illalla pitää hinauttaa romu rengasliikkeeseen, jatkaa itse matkaa taksilla, hoitaa huomisen asiat taksilla ja mennä vielä kyydillä huomenissa illalla hakemaan romu.

Edelleen tielle jääminen on pikkuvikaa, ja se rengaspaine kannattaa katsoa säännöllisesti ellei automatiikka siitä huolehdi. Tämän laiminlyönti voi tappaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli aikoinaan ihan tavalliset Finnspeedit monkeyssä junnuna ja ne oli aivan loistavat talvirenkaat. Mopohan pysyi pystyssä vaikka väkisillä itse pitämällä... Joskus kaatui jalkojen väliin ja siitä sitten vaan liukui itse jalat maassa ja nosti mopon pystyyn ja matka jatkui (toki hiljaisessa vauhdissa) :D
 
Tännehän on lähteny juttua tulemaan. Tuo viikon välein tarkastelu nyt kuulostaa vähän yliampuvalta omaankin korvaan (toki jotkut katselee öljyjäkin viikon välein :) ) kerran/kaksi ehkä tulee talvi ja kesä kelissä rengas paineet katsottua, toki liekkö sitten rengas koosta johtuvaa vai ajotyylistä niin aika äkkiä tullu huomattua jos joku rengas painetta päässyt tiputtamaan. Toisekseen toki kun autolle kävelee niin isomman vajauksen näkee silmälläkin, matalaprofiileissa toki yleisesti huonommin. Toki jos tunnoton auto/rengastus ilman vajaukselle eikä silmällä huomaa niin onhan noita hyvä vähän useammin katsella. Välillä näkyy kyllä kohtuu järkyttäviä rengaspaineita porukalla liikenteessä. Nykyään itselläkin rengaspaine systeemit valvoo. Òvatkin kyllä hyvä varuste varsinkin niille henkilöille ketä ei auton ylläpito tai silmäily kiinnosta millään mallilla, siellä ainakin turvallisuuden takia järkevää että auto valittaa jos rengaspaineet laskee.

Runflatit on kyllä jokaisen auton ajettavuuden surma, kuten edellä jo mainittiin aivan hirveää kuraa ja vielä monissa autoissa ensiasennus renkaat ja pilaavat auton ajettavuuden/mukavuuden isolla todennäköisyydellä. Kahdet on ollut käytetyssä autossa alla, aika äkkiä menivät vaihtoon ja auto muuttui kyllä täysin eri autoksi.

Hankook Rs2 nasta on nyt pyörinyt viime talven alla ja olivat yllättävän hyvässä kunnossa kaikinpuolin, melukin on järkevä ja pitoa on todella mukavasti. Kuhmon saman hintaluokan nastat olivat ainakin niin liukkaat joka suuntaan ettei ne juuri luottamusta herättäneet. Toki Hankookin testimenestyskin jo kertoo renkaasta jotain. Omalta osalta siis kehut Hankookille, itsellä koossa 225/45/17.
 
Kai minäkin pienipyöräisen mopon talvikäyttöön yrittäisin ratkaista asian niin, että valitaan ensin pehmeät ja/tai aggressivisesti kuvioidut mutarenkaat ja nastoitetaan itse. Ensikätistä kokemusta ei ole, koska ei tullut junnuna ajeltua talvella, enkä ole vielä ehtinyt ostaa ykäikäisten kaksipyöräistä.
 
Tännehän on lähteny juttua tulemaan. Tuo viikon välein tarkastelu nyt kuulostaa vähän yliampuvalta omaankin korvaan (toki jotkut katselee öljyjäkin viikon välein :) )
Se onkin varotoimi.

Se olisi estänyt junnuna yhden kiinnileikkautumisen minultakin.
kerran/kaksi ehkä tulee talvi ja kesä kelissä rengas paineet katsottua, toki liekkö sitten rengas koosta johtuvaa vai ajotyylistä niin aika äkkiä tullu huomattua jos joku rengas painetta päässyt tiputtamaan. Toisekseen toki kun autolle kävelee niin isomman vajauksen näkee silmälläkin, matalaprofiileissa toki yleisesti huonommin. Toki jos tunnoton auto/rengastus ilman vajaukselle eikä silmällä huomaa niin onhan noita hyvä vähän useammin katsella.
Moderneissa renkaissahan arviointi silmämääräisesti on hyvin vaikeaa. Aika paljon saa olla vialla ennen kuin monet renkaat näyttävät perusetuvedossa muulta kuin "edessä vähän löysä, takana muodossaan".
Välillä näkyy kyllä kohtuu järkyttäviä rengaspaineita porukalla liikenteessä.
Aina välillä tosiaan näkee täysin lussuna pyöriviä renkaita parkkipaikoilla. Herättää kummastusta, etteikö niitä muka huomaa jo käteen.
Hankook Rs2 nasta on nyt pyörinyt viime talven alla ja olivat yllättävän hyvässä kunnossa kaikinpuolin, melukin on järkevä ja pitoa on todella mukavasti. Kuhmon saman hintaluokan nastat olivat ainakin niin liukkaat joka suuntaan ettei ne juuri luottamusta herättäneet. Toki Hankookin testimenestyskin jo kertoo renkaasta jotain. Omalta osalta siis kehut Hankookille, itsellä koossa 225/45/17.
Olen myös ajanut muutamia tuhansia km nastallisilla Hankook iPike RS^2 -renkailla, vastaavan kokoluokan pyörät 16 tuuman vanteilla. Varsin miellyttävä ja riittävän pitävä vaikka ei ehdotonta huippua olekaan. Rengasta voisi kutsua tasapainoiseksi joskin eri painotuksella kuin Nokianin tuotteita. Joka tapauksessa suositeltava ja hintansa arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh itse tuli lähinnä silloin katseltua kun tiesi että auto vei öljyä. Eipä ensimmäisen auton jälkeen ole tarvinnut huolehtia kun ovat säilyttäneet vaihtovälin öljynsä niinkun voisi nykyään olettaa. Tietysti jossain auto merkeissä tuntuu ollaan menty 20vuotta taaksepäin ja ohjekirjoissakin aivan älyttömiä suosituksia, että kulutus saa olla esim 1l/1000km ei voi ymmärtää kyllä sellaistakaan. Toivotaan että tilanne on parantunut.

Hankookkiin itsekkin ollut tyytyväinen. Nokia, Contin ja Misukan hintaerot tuntuu täysin perusteettomilta varsinkin isommissa rengas koko luokissa. Joku 15" kapeempi rengas taitaa olla nokialla, Contilla yms kohtuu pienellä hinta erolla johonkin Hankookkiin. Toki myös tuo 225/45/17 mitä itsellä vuosia ollut jo talvirenkaana on laskenut hintaansa selkeesti viime vuosina, tullut niin yleiseksi talvirengas kooksi vissiin jo tuokin.
 
Nyt 5 päivää Hankook I pike rs2 käyttäneenä ei voi kun kehua. Pito hyvä ja ainoastaan liikenneympyröissä vähän meinannut lipsua jos liian lujaa mennyt. Melu myös vähentynyt sisäänajon jälkeen.

Renkaat24 maksoi 15" n. 60€/kpl. Hinta-laatusuhde kohdallaan.
 
Nyt 5 päivää Hankook I pike rs2 käyttäneenä ei voi kun kehua. Pito hyvä ja ainoastaan liikenneympyröissä vähän meinannut lipsua jos liian lujaa mennyt. Melu myös vähentynyt sisäänajon jälkeen.

Renkaat24 maksoi 15" n. 60€/kpl. Hinta-laatusuhde kohdallaan.
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.
 
Kai tänne mopojonnekin saa kirjoittaa? Ostin nastarenkaat Monkeyyn. 50€/kpl - Finnspeedin kopiot… Delin valmistamat, "Suomessa nastoitetut". Nastoja on - peräti 80kpl. Osa on melko syvällä, osa hiukan kierossa jne. Mitä sain satasella? Vain juuri ja juuri nappuloita paremman pidon jäälle, asfaltille taas aivan hirveää jyryytystä. Ei varmaan saa kuin itse tekemällä kunnon talvirengasta tuohon tossuun? Tämä talvi menee noilla renkailla, jatkossa nappuloilla tai omatekoisilla nastarenkailla.
Onko asiat noin paljon huonontuneet?

Muistelen että omassa PV:ssä oli 90-luvulla ihan kelpo nastat; nappulat, joo, muttei mitään "mutakorkeutta" ja kaikki nastat suorassa ja samalle korkeudelle asennettuna. Ajo sulalla ei hirveästi eronnut perus-kesämenosta, mutta liukkaalla tulivat tarpeeseen 80cc sylinterin ja hieman isomman kaasarin kanssa (huiput siellä jossain 70-80km/h välillä). :D
 
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.

Tähän en osaa ottaa kantaa. Toivon mukaan nastat pysyy niin ei tarvitse uusia sen takia hankkia. Joku jolla on ollut pidempään nämä renkaat niin voisi heittää kokemusta.
 
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.

Vaikea tietysti sanoa, mutta onhan siinä tietysti pieniriski, että jos ne on laitettu käsipelillä ne nastat versus kone joka nastoittaa niin varmasti voi olla asemointi virheitä. Tietysti en tiedä laitetaanko niiitä missään enää käsikoneella niinkuin menneinä vuosikymmeninä? Mutta voisin kuvitella että näistä mitä on raportoitu että ovat eritasossa ja osa vinossa niin ovat näitä käsin laitettuja.

Omalla kohdallani on tässä viime vuosina(2010-luvulla) ollut Goodyearia, Bridgestonea, Hankookkia ja Kumhoa nastarenkaina niin en muista että olisi juurikaan nastoja irronnut. Katkennut kyllä on, mutta se on eriasia siihen tuskin vaikuttaa nastoitus paikka. Tosin en nyt varmasti pysty sanomaan onko noista mikään ollut ei tehdasnastoitettu.
 
Mulla oli aikoinaan ihan tavalliset Finnspeedit monkeyssä junnuna ja ne oli aivan loistavat talvirenkaat. Mopohan pysyi pystyssä vaikka väkisillä itse pitämällä... Joskus kaatui jalkojen väliin ja siitä sitten vaan liukui itse jalat maassa ja nosti mopon pystyyn ja matka jatkui (toki hiljaisessa vauhdissa) :D

No itsellä oli mopon harvaruusuiset nappulat alla tämän viikon puoliväliin asti, hyvin piti lukuunottamatta sliksiä takarengasta, joka kulunut asfalttia vasten vauhdikkaasti.


Onko asiat noin paljon huonontuneet?

Muistelen että omassa PV:ssä oli 90-luvulla ihan kelpo nastat; nappulat, joo, muttei mitään "mutakorkeutta" ja kaikki nastat suorassa ja samalle korkeudelle asennettuna. Ajo sulalla ei hirveästi eronnut perus-kesämenosta, mutta liukkaalla tulivat tarpeeseen 80cc sylinterin ja hieman isomman kaasarin kanssa (huiput siellä jossain 70-80km/h välillä). :D

Itsellä juu nuo finnspeedit nastoilla, mopon alkuperäiseset renkaat olivat melkeinpä pumpulia pehmytensä puolesta, siksi pitivät riman korkealla nastoja varten. Mopo kulkee vielä vasta 50kmh, alkuperäisenä ei mennyt kuin 43kmh. Onanoinut olen jo jytymmälle pakoputkelle, sen jälkeen vääntö riittää varmaan jo vielä pidemmille väleille. Ruiskuvehje, kierrokset rajoitettu 7500rpm kohdalle. :btooth:
 
Hankook ipike rs2 kokemuksia nyt kun tuli kelejä. Pirun hyvä pito vaikka koitin risteyksis haastaa. Nyt vasta huomas kuinka vaaralliset ne 10 vuotta vanhat kumit olikaan.
 
Hankook ipike rs2 kokemuksia nyt kun tuli kelejä. Pirun hyvä pito vaikka koitin risteyksis haastaa. Nyt vasta huomas kuinka vaaralliset ne 10 vuotta vanhat kumit olikaan.
Täälläkin on testattu toissa yönä jo vanhoja keväällä useampia tuhansia ajettuja lähes vuoden vanhoja paskoja liukkaalla. Toimii vielä. Ei toki ihan samalla tasolla heikoimman kohdan pidossa kuin Nokian 9, mutta mahdottomia ei saa pyytää. Autoa vaihtaessa kuin pulkasta ralliautoon hyppäisi, mutta aivan riittäväksi noita on vielä 70-prosenttisina kehuttava.

Ero joihinkin rippikouluikäisiin on varmasti häikäisevä. On tullut joskus ajettua niin paskoilla nastarenkailla, ettei kaarrepito muuttunut ainakaan huonompaan vaihtamalla ne kesärenkaisiin. Pelkäsin että räjähtävät. Nastat oli toki tallella.
 
Viimeksi muokattu:
Suositukset CVC7 renkaille. En ole juurikaan huomannut pidossa eroa kuivalla / liukkaalla tiellä. Edellisillä Nokian kitkoilla luistonesto hakkas vähän väliä.
Kalliithan nuo oli ja siitä miinusta.
 
255/35/20 kitkat pitäisi löytää, cvc7 on aika hinnakkaat. Olisiko mitään hyviä edukkaampia?

V90, vanhat on tuota kokoa ja alut. En tiedä paljonko pienemmät menis noille vanteille.

Juu kyl varmaan, mut onhan isompi aina päheempi.

20191106_173902.jpg

Isompi on myös aina kalliimpi. Eli nyt olisi syytä ensin selvittää omat prioriteetit.

Iso ja halpa -> ei hyvä.
Hyvä ja halpa -> ei iso.
Hyvä ja iso -> ei halpa.

Itse laittaisin ainakin tuumaa tai paria pienemmät talveksi, tuollainen 255/35 kuulostaa aika heikolta ajettavalta urautuneilla teillä.
Samaa vierimiskehää on tarjolla esim. 255/40/19, 255/45/18 mutta itse menisin kapeampaan suuntaan, koska talvella kapeampi on usein parempi. +/- 1% vierimiskehän muutoksella on tarjolla vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja 18" ja 19" koossa, riippuen sitten renkaasta saatavuus on parempi tai heikompi.

Toki vannesetti pitää hankkia lisäksi uusi, mutta poimii vaikka joltain toiselta torista pienemmät itselle.
 
Joo eipä tosissaan noilla kesäkumeilla ole mitään tekoa, vaikka nyt sattuu olemaan enemmän pintaa kuin talvirenkaissa.

Hankookin nastat on selvästi äänekkäämmät kuin 2cm leveämmät Landsailin kesäkumit 1" isommalla vanteella. Samassa autossa ei mulla oo nastoja aiemmin ollut joten en osaa verrata siinä mielessä äänekkyyttä. Aiemmin oli vastaava auto sedanina, ja siinä Contin nastakumit oli hiljaisemmat, nastaäänet peittyi muuhun ajomeluun jo viidenkympin jälkeen. Farkussa Hankookit kuulee nastakumeiksi myös maantievauhdeissa, ei tuo ääni onneksi mikään häiritsevä ole.

Muistan aikanaan kun oli volvo 740 alla ja siinä uudet kitkat, no kun talvi alkoi niin ihmettelin suuresti että onpas paskat kitkat että vaikka ovat uudet niin ei mitään pitoa tuntunut olevan. No pidin autoa ja sen kevyttä perää ja takavetoa syyllisenä ja kyllähän niillä selvisi kunnes keväällä tajusin renkaiden vaihdossa että jotain outoa noissa on, rengasliikkeessä oli jostain ihmeen syystä ollut saksankitkat varastossa ja ne oli sitten mulla.:beye:

Menin sitten renkaiden kanssa takaisin liikkeeseen ja pahoittelivat asiaa ja sain valita hyllystä ihan mitkä tahansa talvirenkaat. Otin sitten jotkut sen ajan testivoittaja nastat ja toi takaveto volvo olisi kiivennyt vaikka puuhun niiden kanssa. Lukkoperä vähän painoa takakontissa (pari hiekkasäkkiä) niin en koskaan ollut jäämässäkään jumiin vaikka oli millainen keli tahansa.

Eli en voi suositella eteläeuroopan "talvirenkaita" saatikka kesärenkaita missä M+S merkintä, ei niillä oikeasti tee mitään.
 
Tuo 1000 km on kyllä uutta tietoa minulle. Ei kyllä tulis mieleenkään joka viikko tarkastaa :D Kuukausikin on hieman liioittelua, jos mitään havaittavissa olevaa muutosta ei ole ollut. Silmämääräisestikin kyllä näkee, jos joku renkaista yht'äkkiä on jonkun ongelman kehittänyt. Mut siis eikö siis olisi järkevämpi vain painottaa tarkastamaan paineet säännöllisesti sen sijaan, että laitetaan syksyllä ihan järjettömät (yli 3 bar) paineet? Mitä sitä turhaan kivikovilla kuulilla ajelee..

Mä laitoin 20c hallissa 3bar renkaisiin, sitten seuraavana aamuna katoin mitä auto näyttää -5c niin 2.6bar oli painetta, eli laittakaa vaan sinne sitä painetta jos olette lämpimässä tai pilaatte renkaat yhdessä talvessa kun liian vähän paineita.
 
Muistan aikanaan kun oli volvo 740 alla ja siinä uudet kitkat, no kun talvi alkoi niin ihmettelin suuresti että onpas paskat kitkat että vaikka ovat uudet niin ei mitään pitoa tuntunut olevan. No pidin autoa ja sen kevyttä perää ja takavetoa syyllisenä ja kyllähän niillä selvisi kunnes keväällä tajusin renkaiden vaihdossa että jotain outoa noissa on, rengasliikkeessä oli jostain ihmeen syystä ollut saksankitkat varastossa ja ne oli sitten mulla.:beye:

Itselläni oli joskus aikoinaan 940 Volvossa alla talven käytetyt Nokian WR2:set eli keski-euroopan kitkat ja kyllä niillä oli vaikeaa lähteä märältä ja jäiseltä pinnalta tai sopivasta sohjosta.
Sopivalla pakkaslumella ja kuivalla jäällä pitivät yllättävän hyvin.

Mutta kun 940:ssä ei ollut lukkoperää, enkä tajunnut edes laittaa hiekkasäkkejä konttiin ( tämän opin vasta Hiacen kanssa ), niin kyllä sitä sai aina miettiä lumikeleillä, mihin stoppaa jotta pääsee vielä eteenpäin.
Onneksi etelässä ei kestänyt lumitalvi silloin kovin pitkään, niin vesisateessa olivat ihan hyvät ajella.

Varmaan olisi mennyt Volvo iloisemmin eteenpäin kunnon nastoilla ja pari hiekkasäkkiä kontissa.

Tästä viisastuin sen verran, että ostin keväällä E46 325Xi BWM:n ja siihen uudet nastat syksyllä.
 
Hiekkasäkkejä linttapulkan konttiin, että pääsee talvella edes eteenpäin.:rofl:

Tuollainen Volvo 740 Turbodiesel farkku ilman mitään luistonestoa eteni huomattavasti paremmin syvässäkin lumessa kun taka-akselin taakse sai 50kg ylimääräistä painoa. Kysehän oli keskieuroopan renkaista ja niiden huonosta pidosta.

Kuka puhui "linttapulkasta" tai no olihan se 10v vanha jo silloin, mutta 150tkm ajettuna oli kaukana lintasta.

Volvo-740-GL---1991.jpg
 
Tuollainen Volvo 740 Turbodiesel farkku ilman mitään luistonestoa eteni huomattavasti paremmin syvässäkin lumessa kun taka-akselin taakse sai 50kg ylimääräistä painoa. Kysehän oli keskieuroopan renkaista ja niiden huonosta pidosta.
Mulla oli kultaisella 90-luvulla monta vuotta 200SX jossa ei edes ABSeja ja tuohon en koskaan kokenut tarvitsevani säkkejä taakse. Toki oli 70% lukkoperällä - mutta hyvin pärjäsi ja hauskaakin oli... :D

Siihen aikaan oli Misukan (muistaakseni) nastallisissa talvirenkaissa "mielenkiintoinen" ominaisuus kun kuvio oli ns. "toispuoleinen" -> jarruttaessa auto veti aina sivulle.

Ei mennyt montaa vuotta kun tajusivat korjata tuonkin virheen kuviossa.
 
Mulla oli kultaisella 90-luvulla monta vuotta 200SX jossa ei edes ABSeja ja tuohon en koskaan kokenut tarvitsevani säkkejä taakse. Toki oli 70% lukkoperällä - mutta hyvin pärjäsi ja hauskaakin oli... :D

Kyse ei ollut pärjäämisestä, vaan siitä että kun sinne lisäsin sen pari hiekkasäkkiä niin ei ollut paikkaa mihin tuon olisi jumiin saannut jäämään noilla kunnon nastarenkailla, korkea maavara + lukkoperä ja painoa vetäville pyörille niin menin tuolla keskustassa 30cm lumihangessa kaikki ylämäet ilman mitään ongelmia ja samalla etuvedot oli jumissa tasaisella.
 
tuli tilattua reilu viikko sitten tuolta renkaat/vaihtoon liikkeestä talvirengas paketti..
osaako joku neuvoa miten pystyn seuraamaan tilausta suomen maaperällä?
nythän mulla on vaan tuo dhl:län seuranta tunnus 3733253820xxxxxxx
turusta lähteneet 6.11 eteenpäin mutta minne? kotiin toimituksella pitäisi tulla mutta ei ole kuulunut mitään soittoa tms...
 
Hiekkasäkkejä linttapulkan konttiin, että pääsee talvella edes eteenpäin.:rofl:

Aikoinaan kun tuon 940:sen omistin, oli se alle 10 vuoden ikäinen ja maksoi ihan kohtuullisesti ja siitä sai vielä myydessäkin kohtuullisesti, eli ei aivan lintta osastoa.
Ja aikoinaan tuo hiekkasäkkien kontissa pitäminen oli aivan normaali osa talviautoilua.

Hiace sitten vaati oikeasti painoa taka-akselille, jotta sillä pääsi eteenpäin, vaikka siinä jonkinlainen ihan toimiva kitkalukko perässä olikin ja alla oli tuoreet Kumhon nastat.
Kun taka-akselin päälle laittoi 200 kg hiekkasäkkejä, niin silloin ei jäänyt enää tasaiselle sutimaan ja mäetkin noustiin ihan kunnialla.
Kerran kun nostin sivuovesta sisään noin 750 kg painavan laminaattilavan, niin sen jälkeen Hiacella painoi vaikka missä umpihangessa ja jäisen mäen ylös peruuttaminen ilman vauhtia onnistui tuosta vain.
 
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.
Ajoin 3,5 talvea edellisen mallin I pike w419-gummeilla ja yhtään nastaa en nähnyt irronneen tai katkenneen kun nyt syksyllä myin paketin pois. En tiedä missä nastoitettu, mutta mitään ongelmaa noiden kanssa ei ollut.

Tuolla on kahdella tuotenrolla cvc7, liekkö eroa? Oliko kuinka tuoreet tuolta?
25/19 paistetut tuli. Tuo 245/35-20 koko taisi tulla vasta täksi kaudeksi valikoimaan, joten vanhan tavaran riskiä ei ollut. Hintakeskusteluun viitaten, meinasin ensin ostaa 19" CVC7:t, mutta kun mieleisiä vanteita ei löytynyt päätin laittaa varastosta löytyneet 20" alle. Hintaero 19" vs. 20" Contien välillä oli noin 10€/kpl, joten hinta ei määräävä tekijä.
 
tuli tilattua reilu viikko sitten tuolta renkaat/vaihtoon liikkeestä talvirengas paketti..
osaako joku neuvoa miten pystyn seuraamaan tilausta suomen maaperällä?
nythän mulla on vaan tuo dhl:län seuranta tunnus 3733253820xxxxxxx
turusta lähteneet 6.11 eteenpäin mutta minne? kotiin toimituksella pitäisi tulla mutta ei ole kuulunut mitään soittoa tms...

Ihan sillä DHL:n omalla https://activetracing.dhl.com loppuun asti. Paikallinen rahtiliike soitti toimituspäivän aamusta, että milloin sopisi tuoda renkaat pihaan. Ohessa oma tilaus tuolta samasta liikkeestä.
dhl1.png
 
  • Tykkää
Reactions: WRC
Lähestyy marraskuun puoliväli, Continentalin ContiVikingContact 6:t alle ja nauttimaan vesikeleistä. Ensimmäinen kommentti on kyllä hiljaisuus, näkyi olevan muutenkin melko hyvässä tilassa, joka renkaassa vielä se tarralappu näkyvissä, ainoastaan tekstit kuluneet pois (tulivat siis käytetyn auton mukana keväällä kun ostin).

Pakko kehasta kyllä Motonetin rengashotellin toimintaa, vartin odottelua -> renkaiden haku varastosta ja auto alle. Tunnin päästä käynnistä tuli sähköpostiin raportti kesärenkaista urasyvyyksineen. 49,90e/kausi.
 
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)
Kolmatta talvea alla ja ei mitään erikoisempia ääniä kyllä kuulu. Ainoana negatiivisena puolena pieni vetelyys lämpymemmällä säällä asfaltilla ajellessa. Kokoa 205/55R16 ja 2012 V50:n alla pyörivät.
 
Jollottaahan nuo kasit tossa 60-80kmh vauhdissa kuten edeltäjänsä 5 ja 7, on muuten unettava ääni kun yöllä ajelee. Kuuluu parhaiten tuo jollotus aivan uudella asvaltilla kun ei yleinen rengasryminä peitä sitä. Corsa menee ihan sukkasillaan kesärenkailla uudella asvaltilla mutta nämä kyllä jyrisee.
 
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)

Ujellus yleensä loppuu, kun renkaat ajettu sisään.
 
Mitä nyt olen Hakka 8:seja ja Contin IceContact 2:sia koossa 205/55/16" ja 205/60/16" vertaillut isäukon 2010 ja 2017 mallisten VW Touraneiden alla, niin kyllä tuo Conti vie voiton 10-2.
Paljon pienempi sisämelu ( johtuu myös osittain uudemmasta autosta ) ja parempi pito sekä tarkempi ajettavuus.

Molemmat renkaat ovat suunnilleen saman ikäisiä ja saman verran ajettuja.

Ei tuo Hakka 8:kaan mikään huono rengas ole, mutta Conti on vain omien havaintojeni mukaan parempi.
 
Ootahan ku pääset kunnon jääkelillä ajamaan niin sitten kun nuo contit sattuu alle, tulee ikävä Hakkapeliitta kaseja. Ihan rengastesteissä Hakkapeliitta 8 jääpito oli huomattavasti parempi vs Continentalin tuo Icecontact 2. Samaa kertoo oma kokemus. Myös noissa autoissa on selvä ero sisämetelissä, onhan toi toinen 7 vuotta uudempi malli. Pakko nyt kuitenkin vähän puolustaa kotimaista.
 
Mulla oli aikaisemmin contin kitkat ja ei ollut ongelmia nelikon kanssa talvella. Nuo hakkapeliitta 9 pilaa suorastaan tuon muuten niin hiljaisen auton. En suosittele kenellekään ja ainakaan 3tkm aikana ei ole hiljentynyt. Täytyy koittaa laittaa vielä yli 3bar jos auttaisi edes vähän.

Jos jotakuta kiinnostaa niin voisin myydä nuo audin orggisvanteiden kanssa.
 
Mulla oli aikaisemmin contin kitkat ja ei ollut ongelmia nelikon kanssa talvella. Nuo hakkapeliitta 9 pilaa suorastaan tuon muuten niin hiljaisen auton. En suosittele kenellekään ja ainakaan 3tkm aikana ei ole hiljentynyt. Täytyy koittaa laittaa vielä yli 3bar jos auttaisi edes vähän.

Jos jotakuta kiinnostaa niin voisin myydä nuo audin orggisvanteiden kanssa.
Paljonkos pidät hintaa sekunda-renkailla ja Audin vanteilla? :D
(Itseäni *ttutaa tuo Gislaved+Winter iPike yhdistelmä joka ei toimi *ollenkaan* alle 3 bar paineilla ja quattron vakiokokokin on 225/50/17 kesät talvet).
 
Omassa nissan primerassa oli hakkapeliitta 8 ja ne piti 60-80 välillä ujellusta. Nykyisessä BMW ykkösessä myös hkpl 8 alla ja ei ulise, en kuule edes nastojen rapinaa. Nissanissa oli koossa 15" ja nykyisessä 16". Nissanissa ei kyllä ollut minkään sortin äänieristystäkään, mutta tuon ujelluksen muistan vieläkin, todella ärsyttävää.
 
Omissa volvoissa on ollu alla Hakkapeliittaa ja Continentalia, molemmat nastoilla enkä muista ihmeempää jollotusta kuulleeni kuin seiskojen kanssa. Ei kyllä ihmeemmin nastojen rapinakaan kuulu kuin ripeämmissä kiihdytyksissä. Johtuneeko sitten rengaskoosta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom