Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Eipä ole karmittomat ovet oikein suunniteltu Suomen talvi mielessä. Itselläkin tänä talvena auto, jossa lasit laskee ton 1,5cm oven avatessa ja kieltämättä on hieman pelko perseessä miten tulee homma toimimaan kunhan kovemmat pakkaset tulee. Aiemmin oli sellaset karmittomat ovet, missä ikkuna ei laskenut ja niiden kanssa oli aika paljon ongelmaa myös, useimmiten se lasi jäi hieman kanittamaan että jäi rako ja ajaessa kuului suhinat. Ei se lasi tuolla kokemuksella ihan helposti ainakaan hajoa, sen verran tuli voimalla paiskottua, lasinnostimen mekanismi sieltä varmaan ensimmäisenä menee jos jotain.

Joo, nämä Alfan ikkunat ainakin jäätyy nimenomaan sieltä oven yläreunan ja oven lasin alareunan välisestä raosta. Eli sieltä minne se ikkuna laskeutuu. Itse tiivisteisiin ikkuna ei ole jäätynyt kertaakaan kiinni (vrt. jos normaalit autonovet jäätyy kiinni tiivisteistä). Jonnekin sinne ikkunan rakoon valuu vettä joka sitten jäätyy kun pakastuu.

Ex-Porssessa ei moista ongelmaa ollut, siinä tiiviste "nousi" ikkunaa pitkin (kuva alla). Eikä esimerkiksi entisessä Subarussa, jossa ikkuna ei liikkunut avatessa ylös-alas mutta oli karmiton. Ei ikinä 5 talven omistajuuden aikana jäätynyt kiinni tiivisteisiin.

824972d1397518252-no-luck-getting-bottom-window-seal-strips-black-solutionfinish3.jpg


Sen sijaan Mitossa tuossa menee jokin krominen koristelista ja jossain sen alapuolella on "alaspäin" viettävä kumitivari. No sen päälle siihen rakoon kun jää lunta ja kosteutta ja sitten pakastuu niin ... homma on selvä.
 
Ei se lasi tuolla kokemuksella ihan helposti ainakaan hajoa, sen verran tuli voimalla paiskottua, lasinnostimen mekanismi sieltä varmaan ensimmäisenä menee jos jotain.

Oman käsitykseni mukaan, ainakaan PSA:n karmittomien ovien ikkunoista ei tulla läpi kovinkaan helpolla, eli hajotakaan ei pitäisi helposti jonkinlaista logiikaa käyttäen. Omat karmittomien ikkunoiden kokemukset tosin perustuu vain C6 ja 307 CC, 307CC ikkunat toimi C6:seen tottuneelle niin hitaasti että tuli revittyä ovi auki ennen ku ikkuna osas laskeutua. C6 ikkunoista ei muistikuvaa, että olisi koskaan jääneet jumiin ylös.
 
307CC mallin ikkunat toimii hienosti kunhan käyttää sisälämppäriä, mutta jos lunta pääsee jäätymään ikkunan alaosaan, niin sitten tuleekin ongelmia. Jos koko talven pitäisi autoa ulkona eikä ole sisälämppäriä, niin ongelmia tulee ihan varmasti, koska kun ovea on aukaisemassa niin ikkuna ei pääse liikkumaan alaspäin jos se on alareunastaan jäässä.
 
Säteilylämmittimien todellinen teho...

...Auto oli tolpassa tasan 1,5h ja jäähdytysnesteen lämpötila startatessa oli .... *rumpujen pärinää* hurjat +5 C :beye:
Hetkonen, vaikka ne säteilyt ny tunnetusti heikkotehoisia on, niin nyt on vähän murot ja riisit sekaisin.
Säyeilylämppärihän lämmittää suoraan öljypohjaa tavoitteena notkistaa öljyjä, et käytännössä voi päätellä yhtään mitään jäähdytysnesteen lämpötilasta varsinkin kun se auton oma anturi voi olla missä vain. Jos nesteen lämpötila on noussut sen viisikin astetta niin sulla on helkkarin tehokas lämmitin tai äärimmäisen pieni/hyvin lämpöä johtava lohko.
Öljyn lämpötila noissa asteissa oli todennäköisesti reilusti parinkymmenen asteen tienoilla ellei ylikin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tästä mieleen kun kaverin työkaveri oli ostanut upouuden audin. Raha meni niin tiukalle et ei
riittänyt minkäänlaiseen lohko/säteily lämmittimeen. Sattui heti kärkeen melkein kuukauden
pakkasjakso jossa pakkaset huiteli -40 kahtapuolen. :D kiva sisäänajo uudelle audille.
 
No jos uuden audin ostaa, niin tuskin sitä niin kauaa pidetään että paljon kiinnostaa koneen sisänajon vaikutukset sinne johonkin 200tkm päähän.

Ja nyt odotellaan öljynkulutustilitystä yms. läppää. joka ei tähän suoranaisesti liity.
 
Webastolla joka oli tehtaalla asennettu Volvon V60:seen.
Kiertovesipumpulla lämmittää 5-sylinterisen padan valmiiksi.
Päällä tuo on sen aaikaa kun alkaa ikkunat olemaa sulaaneet jäästä.
10-20min näillä etelän pikkupakkasilla.
2ebaston sammutan ennen liikeelle lähtöä ja hyvin tulee jo "löylyä" tupaan.
 
Webastolla joka oli tehtaalla asennettu Volvon V60:seen.
Kiertovesipumpulla lämmittää 5-sylinterisen padan valmiiksi.
Päällä tuo on sen aaikaa kun alkaa ikkunat olemaa sulaaneet jäästä.
10-20min näillä etelän pikkupakkasilla.
2ebaston sammutan ennen liikeelle lähtöä ja hyvin tulee jo "löylyä" tupaan.
Suottapa sitä webaa sammuttelee ennen ajoa, se kun hörähtää takaisin käyntiin moottorin käynnistyessä (ellei ole näpätty pois käytöstä)

Itsellä ainakin tulee pidettyä automaatilla myös ajossa, riittää lämmintä hytässä ja pidemmän päälle terveellisempää itse webastollekin.
 
Pätkäajossa se on lähinnä päinvastoin. Laitan itse automaatille vasta kun pakkaset kiristyy.
Tähän löytyy hirveän montaa koulukuntaa.
Omasta mielestä parempi mitä pidempään se webasto soi yhtäjaksoisesti, palaapahan varmasti puhtaaksi. Volvossa lisälämmitin huutaa automaatilla käytännössä aina kunnon pakkasella.
Pahin mahdollinen on nimenomaan se aina alle vartti päällä ja sammutus. Ei ehdi polttaa kylmäkäynnistyksen karstoja pois ja pahimmillaan onnistuu sammuttamaan 100% palon aikana jolloin jää jäähdytyssykli välistä ja jäähtyy "kertalaakista" tulikuumasta pakkasen puolelle.
 
En nyt oikeen keksi miten tuon onnistuu tekemään muulla kuin automaatilla ja pätkäajolla. Käsin tai ajastimella lämppäri on päällä automaattisesti niin kauan kuin se sopivaksi katsoo, sen tunnin maksimiajan puitteissa. Ei siis sammu kun auton sammuttaa - toisinkuin se automaattiasennossa tekee.
Nyt menee jo vaikeaselkoiseksi.. Meinasit siis ettei lämmitä ennen ajoa ollenkaan? Jos meinaat jatkuvaa pätkäajoa päivän mittaan, niin lämppärihän ei automaattiasennossakaan käynnisty jos kone on jo lämmin.

Enivei, ennen käynnistystähän sen lämppärin kuuluisi olla päällä ja jos ajastat vollen webaston lähtöajalle, käynnistyy se lämppäri viimeistään 10-15min ennen lähtöä. Jos lämppäri on automaattiasennossa pysyy se päällä ajon aikana tarpeen mukaan --> puhdas poltto aika varmasti saavutettu. Moottorin sammutuksen jälkeen lämppäri jää vielä tekemään jäähdytyssyklin jos ollut päällä koko ajon ajan.
 
calixi lohkolämmitin, sisällä joku lämppäri 1800w muistakseni. lumiaharjatessa autokäynnissä ja nappulat painettuna alas, on tuulilasissa,sivulaseissa ja sivupeileissä lämmittimet, tarvii kauheesti raappaa näytellä.
 
Tottakai lämmittää ennen ajoja. Uskoisin että auto osaa ajoittaa sen lämmityssyklin ajastettuna ihan oikein ja sammuessaan se eberi ei ota itseensä. Tuo ei myöskään sammu ennenkuin kellon mukaan on aika sammua, vaikka lähtisinkin aikaisemmin liikkeelle.

Jos mulla olis automaattiasetus päällä niin toi kikkare käryttelisi aina kun lähden 5 kilsan kauppareissulle ja tuo ainakin alkaa sammuttaa itseään heti kun auto sammuu. Lämpötilarajakin menee jossain 2-5 asteessa.

Talvella onkin pakko kuulostella parkissa että onko pumppu päällä ja jos on niin jätän suorakäynnistyksen kauppareissun ajaksi päälle ettei turhaan sammuta itseään vain lähteäkseen kohta uudestaan päälle.
No eberin toimintaperiaate voi ollakkin erilainen jos vanhempi volvo on. Uudempien Webastot ainakin toimii kuten tuossa selitin...
 
Ei ole varmaan kehitelty koska perinteisellä lämppärillä se lämmitysteho on niin pieni ettei siitä riittäisi sisälle kuin lehmän henkäys. Webastot pienimmillään 4kW, letkulämppäreistä hyvin harva edes puolta tuosta.
 
Mä tos monesti pyöritelly mielessä, että eikö noi lämmitinvalmistajat oo vielä kehitelly semmosta boksia autoihin, jolla sais auton oman puhaltimen toimimaan samalla ku vesi lämpiää perinteisellä lohko/letkulämmittimellä ?
Remucilla ainakin on tuohon tarkoitukseen ohjeet heidän oman palikan kanssa.
 
Mä tos monesti pyöritelly mielessä, että eikö noi lämmitinvalmistajat oo vielä kehitelly semmosta boksia autoihin, jolla sais auton oman puhaltimen toimimaan samalla ku vesi lämpiää perinteisellä lohko/letkulämmittimellä ? Semmossen rakentaminen ei edes olisi mikään kovin monimutkainen homma, muuntaja 230 AC --> 12 DC ja pari relettä kaapelien väliin, ni ei työntäis sähköä muualle ku sinne ropellille silloin ku on käytössä, ja kun ottaa pois käytöstä, ni sit taas on ropellin omat linjat vapaasti käytössä sille, eikä sähkö mene sinne muuntajalle päin.
Ei taida se veden lämmittäminen kovinkaan pitkälle riittää, joten mitäpä sitä kylmää ilmaa suotta kierrättämään. Ja erillinen sisätilan lämmitin on muutenkin toimiva ja tehokas ratkaisu tähän tarpeeseen.

Edit.hidas
 
Aina vähän tuulilasiin muodostunu sulaa kohtaa päälle tunnin lämmityksen jälkeen

Niin, se on juuri se lehmän henkäys josta mainitsin. Kun puhallin ei ole käynnissä, niin ilmamäärä on niin vähäinen että sen lämpötila riittää sulattamaan pienen alan lasista. Jos puhallin käynnistetään, niin tämä sama lämpöenergia levitetään koko lasin tai oikeastaan koko sisätilojen alueelle, jolloin se ei enää riitä sulattamaan mitään eikä juuri muutenkaan lämmittämään.

Voi sellaisen toki itse askarrella ja jotain hyötyä siitä saada, mutta tuo tehottomuus on kuitenkin se pääasiallinen syy sille ettei lämmitinvalmistajia kiinnosta moisen kehittely.

Kun verkkosähköllä halutaan lämmittää auton sisätilaa, on sisätilan lämmitin paljon parempi vaihtoehto. Se pyörittää jatkuvasti samaa ilmaa auton sisällä joka parantaa oleellisesti lämpenemistä. Auton oma puhallin kiskoisi jatkuvasti ulkoa raakaa pakkasilmaa joka pitäisi lämmittää. Toki jos saa jotenkin ohjattua vielä sisäkierron päälle samaan yhteyteen, niin tilanne aavistuksen paranisi.
 
Ne on kieltämättä ikäviä rajoituksia. Lopultahan tässä tulee vastaan vain fysiikan lait. Niin vähillä wateilla mitä lämmitystolpasta on lupa ottaa, ei vaan saa sekä moottoria että sisätilaa lämpöiseksi vaikka mitä tekisi. :(
 
Laskeskelin, että jos ois 800 wattinen lämmitin ja 100 wattia puhaltimelle, ni se nippanappa riittäis pienemmän vesitilavuuden autoissa nostamaan sen sisälämpötilan edes nollakelille asti.
Ei välttämättä ihan noin suoraan mene käytännössä.

Kääntöpuolena tässä on vielä se, että sisätilan lämppärin kenno toimii ko. virityksessä jäähdyttimenä ja puhaltimen kans vielä tehokkaasti. Lopputulemana on kylmän hytin lisäksi myös kylmä kone...
Suurin ongelma taitaa silti olla termarin aukeaminen, aika tehokas lohkis saa olla että termari ylipäätään aukeaa ja sisäkennollakin kiertäisi vesi...:D
 
Suurin ongelma taitaa silti olla termarin aukeaminen
Missähän autossa sellainen järjestelmä on, jossa termostaatti estää veden kierron lämmityslaitteelle? Ei ole vielä tullut kohdalle, mutta kai sitten sellaisiakin voi olla.
 
Missähän autossa sellainen järjestelmä on, jossa termostaatti estää veden kierron lämmityslaitteelle? Ei ole vielä tullut kohdalle, mutta kai sitten sellaisiakin voi olla.
Eipä se vesi juuri kierrä, jos suljettu järjestelmä on yhdestä kohtaa padottu...?
Ja itse asiassa monessakin autossa vesi ei pääse kiertämään sisäkennolle jos termari on kiinni/pask.
 
Auton jäähdytysjärjestelmä ei ole ihan noin yksioikoinen... kyllä sille vedelle on paljon muitakin kiertoreittejä, kuin se jossa se kiertää keulilta jäähdyttimen kautta ja jota termostaatti kylmässä koneessa tukkii.
 
No älä?

On varmasti joitain automalleja joissa tuollainen kotikutoinen sisätilanlämmitys voisi toimia, ihan luonnollisella kierrolla tms.
Käytännössä kuitenkin optimitilanteessakin kaikkien ongelmien yhteisvaikutus kaataa koko idean.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitää kyllä syödä sanani, mikälie megaluokan aivopieru tähän aamuun yötyöläisellä nuo termarihöpinät:facepalm:

Muilta osin juttu pätee, lohkiksella sisätilan lämmittäminen kaatuu käytännön ongelmiin joista pari tuli jo aiemmin mainittua.
Toki lisäämällä sähköisen kiertovesipumpun järjestelmään, olisi homma taas askeleen edempänä, mutta päättyy jälleen siihen viileään hyttiin ja kylmään koneeseen...
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole, vaan ohjeet moottorin lämmittimen ja sisätilan lämmittimen ohjaukselle. Auton omaa puhallinta ei noissa ohjeissa käsitellä.
Tarkemmin katsoen totean olleeni väärässä. Webasto/eberin ipcu -releellä ja kiertovesipumpulla tuon voisi toteuttaa, mutta mitään valmista ei taida siis olla markkinoilla.
 
Letkulämmitin tuntuis olevan autossa ja sillä esilämmitän. Ihan moottorin hyvinvoinnin sekä polttoainetaloudellisuuden vuoksi. Kabiini saa sitten lämmetä ajamalla.
 
En usko että raha oli tiukilla, ei vaan halunnut tuhlata semmoiseen. Ei toi kuukausierään vaikuta käytännössä yhtään.

Tässäpä tapauksessa kaveri oli tilannut auton ilman lämppäriä. Sitten kun pakkaset pomppas
ei rahaa ollutkaan..
 
Kotona lämmin parkkiluola ~13-14c jossa autoa pidän.

Duunipaikalla/hallilla tms auto lohkossa jos tarvii muutamaa tuntia pidempään olla. Sisällä pöhisee tottakai sisätilanpuhallin niin ei tarvi kylmään autoon mennä.
Toi parkkiluola on muutes kiva ni ei ole auto talvella ikiroudassa.

Tollasta isolohkodiisseliä kun ei tuppaa saamaan lohkollakaan oikein lämpeemään. terv. 2.2 urpokiisseli

Vanhat kaasarikoneet on kivoja ku lämpöö riittää vaikka ois kovakin pakkanen, samoin jenkkilouskut. Ainetta kun palaa niin kyllä lämpöäkin piisaa :)
 
Jos se on rikki niin, että virtaa kuitenkin tulee, niin anna piuhan olla kiinni jatkuvasti. Eihän se sun ongelma ole, että sähköä menee vähän enempi. On ainakin takuulämmin auto aamulla lähtiessä. :tup:
 
Jos taloyhtiö ei korjaa kelloa, niin kyllä pitää olla kovasti pokkaa mikäli alkavat jotain motkottamaan.

Itse en usko tuosta olevan vastukselle haittaa, enempi sitä vastusta vituttaa se sykli jossa vuorotellen kuumenee-kylmenee-kuumenee-kylmenee. Lämpölaajenemiset ym varmasti syövät materiaalia. Omaa kokemusta on yhdesta koneesta jossa oli talviaikaan lämmitys 24/7 noin 10 vuoden ajan, ilman mitään ongelmia.

Mutta jos jaksaa käydä laittamassa sen piuhan aamulla kiinni erikseen, niin toimiihan sekin.
 
Ei se pitkän päälle tee hyvää, jos sitä 24/7 pitää johdossa. Kuiteskin se lämmitin toimii samalla tavalla ku esim. saunan sähkökiukaan tai sähköuunin vastukset, ja vastukset kuluvat käytössä. Ja näinhän ne valmistajatkin ohjeistaa, ettei niitä sais pitää 24/7 kiinni, puhumattakaan taloyhtiöstä, kyl ne jossain vaiheessa sen huomaa ja sit tulee sanomista + mahdollinen paikkojen menetys.

Kun olet jo pari kertaa tuosta ilmoittanut, niin vika on kyllä täysin taloyhtiön. Sähkärin saa käytännössä aina vaikka samana päivänä paikalle, jos talonyhtiöllä on halu saa se heti kuntoon. Ainakin isommissa kaupungeissa aina löytyy jostain firmasta sähkäri, joka tuon ehtii tekemään. Toki aina löytyy jotain selityksiä.
 
Ei mahu, toi on semmonen perinteinen harmaanvihreä muovipönttö, missä on mustanuppiset Siemensin kellot (pikimustat nupit ja pimeällä et näe yhtään, että missä se nupissa oleva merkkiviiva on :tup: ) ja pistorasiat siellä aivan ylälaidassa viistosti ja tilaa ei ole. Enkä rupee millään jatkojohdoilla kikkailee sen enempää, vaikka saatavilla oisikin jotain soveltuvia kelloja.
Tökkäät hammastikulla sen kellon paikoilleen että virta tulee jatkuvasti ja haet tokmanni/honkkari akselilta sen vitosen sisäkellon (pyöreä, mahtuu todistettavasti just noihin pönttöihin) --> Problem solved :D

Ens jouluna saat sitten kivasti vaikka jouluvalot kellotettua, jos taloyhtiö on siihen mennessä korjannut pöntöt.
 
Minulla on autossa letkussa oleva vastus. Kai jotain 400 w paikkeilla. Taloyhtiön sähkötolpissa on kahden tunnin pistorasiakohtaiset mekaaniset kellot, jotka pääsääntöisesti epäkunnossa. Oma pistorasia on ohitettu kellosta, joten virta aina päällä. Minulla on konehuoneessa EHS-termostaatti ohjaamassa virransyöttöä lämpötilan mukaan ja näin talviaikaan siis johto aina kiinni ja auto verkossa kun on parkissa. No sotahan siitä syntyi talon pakollisen tarkkailijan toimesta. Ei sille riittänyt mm. valmistajan luvut tai Marko Kaurasen opinnäytetyö "Lohkolämmittimien käytön energiatehokkuuden parantaminen paikoitusalueilla" todistamaan sähkön kulutuksen vähäisyyttä vs. parin tunnin kiinteä syöttö. Pistin syöttörasiaan oman kWh mittarin. Nyt on tämän vuoden maaliskuun alusta tähän hetkeen kulutus ollut yhteensä 51 kWh. Siis kohta viiden kuukauden käyttöajalta. Autossa on myös termostaattiohjattu akunlämmitin. Sisälämppäriä ei saisi käyttää koska virransyöttö on riittämätön. No sekin on (1200 W) ja ohjaan sen joskus päälle tarvittaessa vähän ennen lähtöä gsm- ohjatulla auton sisässä olevalla pistorasialla. Siellä virransyöttöä rajoittaa toinen EHS termari pistokkeessa. Lisäksi autossa on automaattinen akkulaturi.
Katsotaan nyt seuraavassa kokouksessa vieläkö minkälaista ininää kuullaan. Ilmoitin kun kytkin tuon oman kWh mittarin, että maksan kyllä kaiken ns. ylimääräisen sähkönkäytön, joka ylittää parkkipaikkamaksun sekä siihen kuuluvan 2 tuntia pv, esim. tyypillisen 500 w lohkiksen tehot!
 
Eräs tuntemani idiootti lämmittää autoa niin että auto on roikassa jos lämpötila on +5 tai sen alle. Tätä lämmitystä kestää parista tunnista jopa viiteen tuntiin. Sisätilalämppäri huutaa täysillä tottakai siinä samassa:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:
 
Toki, jos on 0-5 asteen välillä lämpötila, ni voi hetken konetta kyl lämmitellä, se ei oo keltään pois. Mutta yli kolme tuntia ja vielä sisätilanlämppärillä, ehkä hänelle pitäisi ostaa vaan villasukat ja lapaset. :rofl:

Arvaappa olenko tuosta muutaman kerran sanonut, ettei mitään järkejä koko hommassa. Ja sähköhän tulee ilmaiseksi mun töpselistä:mad:. Mutta täysin pässin kanssa on turha väitellä yhtään mistään. Joskin saan vähän taloudellista kompensaatiota tuosta hölmöilystä, mutta silti. Ostan sille hirttoköyden jos jotain:shifty:
 
Jos taloyhtiö ei korjaa kelloa, niin kyllä pitää olla kovasti pokkaa mikäli alkavat jotain motkottamaan.

Itse en usko tuosta olevan vastukselle haittaa, enempi sitä vastusta vituttaa se sykli jossa vuorotellen kuumenee-kylmenee-kuumenee-kylmenee. Lämpölaajenemiset ym varmasti syövät materiaalia. Omaa kokemusta on yhdesta koneesta jossa oli talviaikaan lämmitys 24/7 noin 10 vuoden ajan, ilman mitään ongelmia.

Mutta jos jaksaa käydä laittamassa sen piuhan aamulla kiinni erikseen, niin toimiihan sekin.
Aikoinaan kans erään työpaikan silloisella toimistolla oli tolpassa jatkuva sähkö eikä kelloa siis ollenkaan. Eipä siinä, lohkolämmitin ja sisätilalämppäri hyrisivät päivät pitkät. Monesti oli reissuhommia viikko tai parikin kerrallaan ja firman autolla niin tuo oma auto se vaan lämmössä oli toimiston pihalla talvisin. Olipahan ainakin lämmin auto kun palasi reissusta. Joskus tosin mietin että koskahan tuo palaa mutta eipä se kuitenkaan ikinä. Sähköähän se söi paljon mutta kun firma ei omistanut kiinteistöä niin minkäs teet.
 
Asennutin kiertovesipumpulla varustetun "letkulämmittimen" eli TT-Thermon (https://www.mtt-trading.fi/cat/p1707-letkulammitin-tt-thermo-1500w-kld2-fi.html).

Käyttökokemuksia vasta parilta lämmityskerralta, tähän mennessä ei valittamista. Toiminnaltaan hyvänoloinen laite kun lämmittää jäähdytysnesteet ja öljyn eli ehkäisee moottorin kulumista sekä nopeuttaa auton lämpiämistä kun alkaa lämmityslaite puhaltamaan heti lämpöistä. Huolena on, että kestääkö tiiveys ylipäätään ja onko ohjaussähköpuoli riittävän hyvin eristetty, näissä on ilmeisesti ollut jonkin verran sisäisiä ja ulkoisia vuoto-ongelmia.
 
Noita itekki monesti miettiny, mutta aivan liikaa vielä ollu laatuongelmia, ilmeisesti hekin nuo teettävät kiinassa ja laadunvalvonta on mitä on.

Jep, tästä itsellänikin huolta piisaa. Toinen vaihtoehto voisi olla Calixin kiertovesipumppu(CALIX VESIPUMPPUSARJA) letkulämppärin kaveriksi. En tosin tiedä onko Calixin pumput luotettavampia vaikka "isompi" merkki onkin?
 
Defalta ja Calixilta näköjään löytyy nykyään noita letkulämppäreitä jos TT-Thermon laatu arveluttaa. Toki kyseiset lafkat eivät suorilta suosittele noiden käyttöä tietyille automalleille kun eivät ole testanneet niitä kyseisissä malleissa, mutta samalla tavalla ne toimii kuin TT-thermot kyseisissä autoissa.

Moottorinlämmittimet Archives • DEFA
 
Asennutin kiertovesipumpulla varustetun "letkulämmittimen" eli TT-Thermon (https://www.mtt-trading.fi/cat/p1707-letkulammitin-tt-thermo-1500w-kld2-fi.html).

Käyttökokemuksia vasta parilta lämmityskerralta, tähän mennessä ei valittamista. Toiminnaltaan hyvänoloinen laite kun lämmittää jäähdytysnesteet ja öljyn eli ehkäisee moottorin kulumista sekä nopeuttaa auton lämpiämistä kun alkaa lämmityslaite puhaltamaan heti lämpöistä. Huolena on, että kestääkö tiiveys ylipäätään ja onko ohjaussähköpuoli riittävän hyvin eristetty, näissä on ilmeisesti ollut jonkin verran sisäisiä ja ulkoisia vuoto-ongelmia.

Onko tekemätön paikka saada tarkempaa infoa tuosta öljyn lämpiämisestä tällä systeemillä, siis ei mittään sormituntumaa, mutta jonkumoista numerotietoa? Toki mielellään kovemmalla pakkasella.

Ison öljy-ja nestetilaavuuden omaava kampe tuommosta kaipais, tehoahan tuossa näyttäis olevan.

Ja toisella ajatelmalla, maksaneeko vaivaa, moottorit on kuitenki niin erilaisia. Harvassa se jäähdytysneste kuitenkaan öljypohjaa jäähdyttää, että josko tuosta jottain suuntaa-antavaa vois irrota. En tiiä, yövuoro ja väsy.
 
Eräs tuntemani idiootti lämmittää autoa niin että auto on roikassa jos lämpötila on +5 tai sen alle. Tätä lämmitystä kestää parista tunnista jopa viiteen tuntiin. Sisätilalämppäri huutaa täysillä tottakai siinä samassa:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:

Edellinen auto mikä oli mulla 6v ja 120tkm niin joka talvi se seisoi arkena 7-16 lämmityksessä työpaikalla, lohko+sisätila. Tässä oli siis vanhan mallin ihan lohkossa oleva vastus, kaikki sanoi että menee rikki, mutta eipä tuo tuosta miksikään mennyt?
 
Edellinen auto mikä oli mulla 6v ja 120tkm niin joka talvi se seisoi arkena 7-16 lämmityksessä työpaikalla, lohko+sisätila. Tässä oli siis vanhan mallin ihan lohkossa oleva vastus, kaikki sanoi että menee rikki, mutta eipä tuo tuosta miksikään mennyt?
Ihan älytöntä energianhukkaa. Häpeäisit.
 
Edellinen auto mikä oli mulla 6v ja 120tkm niin joka talvi se seisoi arkena 7-16 lämmityksessä työpaikalla, lohko+sisätila. Tässä oli siis vanhan mallin ihan lohkossa oleva vastus, kaikki sanoi että menee rikki, mutta eipä tuo tuosta miksikään mennyt?

Toivoisin että olisi hajonnut tai jotain. Sehän tässä vituttaa että se näkyy mun sähkölaskussa, mutta järjenkäyttö tuolla on vajonnut sille tasolle ettei asiasta edes kannata enää mainita. Tai ylipäätään mistään asiasta.

Tai sitten pitäis tehdä joku jännä kytkentä ja jemmattu on/off nappula kyseiseen rasiaan. Joo menis vähän vaikeaksi, tai ei, mutta vaikeuttaisi oman auton lämmitystä.
 
Tai sitten pitäis tehdä joku jännä kytkentä ja jemmattu on/off nappula kyseiseen rasiaan. Joo menis vähän vaikeaksi, tai ei, mutta vaikeuttaisi oman auton lämmitystä.
Class Ohlsonilta saa kaukosäätimellä toimivia pistokkeita. Kaukosäätimeen voi myös syöttää ajastuksen kotisohvalta. On niin jees kun voi kalsareissaan painaa auton lämpiämään ja juoda kahvit rauhassa.
 
Class Ohlsonilta saa kaukosäätimellä toimivia pistokkeita. Kaukosäätimeen voi myös syöttää ajastuksen kotisohvalta. On niin jees kun voi kalsareissaan painaa auton lämpiämään ja juoda kahvit rauhassa.

Niin saa, mutta se olisi sitten näkyvillä ja raivolla ei olisi mitään rajaa + muut kostot päälle:eek::D

Pitäis varmaan katsella vähän tuon varaston sähköjä ja tutkia saisko sinne mitään viritystä tehtyä, töpseli on sitten varaston ulkopuolella näkyvillä tottakai. Jotain sellaista että ei olisi näkyvillä ja sähköt olisi päällä jollain ajastimella vain tiettyyn aikaan vuorokaudesta ja tarvittaessa nopeasti, vaikka kaukosäätimellä päälle.
Alkaa mennä säätämiseksi:rolleyes: ja olisihan se outoa jos välillä sähköt toimii ja välillä ei.
 
Onko kellään muuten tiedossa kauko-ohjattua (kaukosäädin, wlan, bluetooth tai 3G/4G) pienehköä pistorasiaa, mikä olisi ulkokäyttöön? Googlettamalla ei löydy kuin sisäkäyttöön tarkoitettuja (ei roiskesuojattu ja käyttölämpötila 0-40 astetta).
 
Eräs tuntemani idiootti lämmittää autoa niin että auto on roikassa jos lämpötila on +5 tai sen alle. Tätä lämmitystä kestää parista tunnista jopa viiteen tuntiin. Sisätilalämppäri huutaa täysillä tottakai siinä samassa:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:
Koska autoa sitten pitäisi lämmittää?
 
Koska autoa sitten pitäisi lämmittää?

Mittari näyttää nollaa nyt. Tuossa. klo 19 lähti lämmitykseen, varovainen arvaus on että auto liikahtaa pihalta pois viimeistään klo 21. Tätä ennen auto saapui pitkästä ajosta klo 15. Ehkä se on ehtinyt jäähtyä jo, mutta onko tässä mitään järkeä.

Omaa kärryä lämmitin tänään aamulla about 30min tai alle, ihan mukavuussyistä, mittari näytti nollaa.

Muoks: aika hyvin arvattu, kärry lähti 20.30, joten puoltoista tuntia grillausta, mittari näyttää +1c
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään muuten tiedossa kauko-ohjattua (kaukosäädin, wlan, bluetooth tai 3G/4G) pienehköä pistorasiaa, mikä olisi ulkokäyttöön? Googlettamalla ei löydy kuin sisäkäyttöön tarkoitettuja (ei roiskesuojattu ja käyttölämpötila 0-40 astetta).

Tällaista itsekin hain aikanaan kun vielä oli auto jossa ei ollut Webastoa, en löytänyt muita kuin tällaisia SimPal-T4 GSM Etäohjattava pistorasia ja sit on tietty noi Clasun Nexat.

Kompakti, IP44 luokiteltu ja pakkaskestävä GSM-pistorasia olisi kyllä moneen muuhunkin käyttöön todella hyvä.
 
Onko kellään muuten tiedossa kauko-ohjattua (kaukosäädin, wlan, bluetooth tai 3G/4G) pienehköä pistorasiaa, mikä olisi ulkokäyttöön? Googlettamalla ei löydy kuin sisäkäyttöön tarkoitettuja (ei roiskesuojattu ja käyttölämpötila 0-40 astetta).
Tuo clas ohlsonin malli on ulkokäyttöön. Ei ole kovin pieni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 631
Viestejä
4 560 414
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom