Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Jännä havainto. V70 2.5TDI ei pudottanut lämpöjä juurikaan vaikka ulkona lämpötila -23 ja tunnin rouskutti tyhjäkäyntiä pihalla. Toisella autolla, V50 1.6D, alkaa lämmöt tippumaan pelkästään liikennevaloissa seisoessa samassa pakkasessa. Mitään maskisuojia ei ole käytössä.
2,5TDI on kivikautista VAG perintöä ajalta jolloin diisselitkin oikeasti lämpesivät. 1,6 taas on modernimpi PSA tekele joka ei oikeasti lämpeä ilman peittoja. Eipä ne volvon omatkaan kiisselikoneet mitenkään lämminverisiä ole kuten Diaz tossa jo mainitsikin, mutta pärjää sinne -10 lukemiin hyvin ja kovilla pakkasilla vaatii maskipahvia...
 
Ite oon kyllä joka autoon ruvennu pahvin laittamaan syylärin eteen talvella, kummasti lämpiää nopeemmin. Vaikka ei mitään lämmöntuottovaikeuksiakaan noissa omissa oo mutta on se silti mukavempaa.
Tai sit jos on vaikka joku pirkka termari siellä mikä on auki ja kiinni ihan miten sattuu kans.
 
Bemari ja maskisuoja. Ei monesti nuo munuaiset talvella aukea. Muutenkin kyllä näyttää hyvältä eristys :D

TsPvrNK.jpg
 
Webasto + Webasto Thermoconnect + Defa ylläpitolaturi + lohkolämmitin + sisätilapuhallin.

Lämpeää ja lataa akkua kotihallissa sähköllä ja muualla bensalla. En enää tätä järjestelyä vaihtaisi mihinkään.

Ja jos vaikka sattuu unohtumaan laittaa tolpannokkaan kotosalla, niin voi sitten lämmittää weballa :)
 
2,5TDI on kivikautista VAG perintöä ajalta jolloin diisselitkin oikeasti lämpesivät. 1,6 taas on modernimpi PSA tekele joka ei oikeasti lämpeä ilman peittoja. Eipä ne volvon omatkaan kiisselikoneet mitenkään lämminverisiä ole kuten Diaz tossa jo mainitsikin, mutta pärjää sinne -10 lukemiin hyvin ja kovilla pakkasilla vaatii maskipahvia...
Kyllä tämä ykspisteäkänen haistapaska dieseliki lämpiää ilman pahvia -20c kun matkavauhti on siellä 80kmh+
 
Joku ukko joskus jossain kertoi, että ekakoppaisissa Escorteissa oli lisävarusteena saatavana ''sälekaihtimet'' syylärin eteen, joita pystyi kapiinista vaijerivivulla säätämään kovilla pakkasilla. :tup:
Tämähän olisi oikein näppärä varuste Suomen talveen. Ja aitoon suomiauto-tyyliin ehdottomasti käsin säädettävä. Ja tämähän olisi monelle suomalaiselle hyvin tuttua. Jokainen vanhaa Valmettia tai muuta vanhaa traktoria ajanut tietää, että kaihdin pitää olla sopivasti auki, jotta kone pysyy optimilämmöissä.
 
Osaako joku sanoa millainen homma on jälkiasentaa joko Remuc tai Thermo Call -järjestelmä autoon missä on jo Webasto valmiina? Kumpaa suosittelisitte omiin kokemuksiin pohjautuen? Ja onko suosituksia asennuttajasta Tampereen alueelta?
 
Osaako joku sanoa millainen homma on jälkiasentaa joko Remuc tai Thermo Call -järjestelmä autoon missä on jo Webasto valmiina? Kumpaa suosittelisitte omiin kokemuksiin pohjautuen? Ja onko suosituksia asennuttajasta Tampereen alueelta?
Remuc koska toimii vakiona datan yli eikä käytä SMS kommunikointiin kuten thermo call. Remuccia myös mahdollista käyttää SMS ja soittamalla. Remuc kulkee Webasto tuotekatalogissa nimellä Webasto ThermoConnect. Tätä asentaa kaikki Webaston jälleenmyyjät.
 
Osaako joku sanoa millainen homma on jälkiasentaa joko Remuc tai Thermo Call -järjestelmä autoon missä on jo Webasto valmiina?
Mahdoton sanoa näillä tiedoilla, kun ei kerrota mikä auto on kyseessä, onko lämmitin ollut autossa jo tehtaalta tullessa (ohjaus auton väylän kautta) ja mitä ohjauslaitteita webastolle nykyisellään on (kello, kaukosäädin?).

Noista kahdesta vaihtoehdosta kuitenkin suosittelen minäkin Remucia (nykyisin Webasto ThermoConnect). Thermo Call on vanhanaikainen tekstiviestien lähettelyyn perustuva systeemi, yäk.
 
Mahdoton sanoa näillä tiedoilla, kun ei kerrota mikä auto on kyseessä, onko lämmitin ollut autossa jo tehtaalta tullessa (ohjaus auton väylän kautta) ja mitä ohjauslaitteita webastolle nykyisellään on (kello, kaukosäädin?).

Noista kahdesta vaihtoehdosta kuitenkin suosittelen minäkin Remucia (nykyisin Webasto ThermoConnect). Thermo Call on vanhanaikainen tekstiviestien lähettelyyn perustuva systeemi, yäk.

Kyseessä vm 2013 Audi A4 2.0 TDI 130kW. Nyt käytössä ainoastaan ajastin. En ole varma onko tässä ollut jo tehtaalta tuo Webasto, veikkaisin että kyllä. Mistä se olisi helpoin varmistaa?

Kiitos suosituksista molemmille!
 
Onko se ajastin joku erillinen mokkula vai ajastetaanko se sieltä kojelaudan keskinäytön kautta, mistä muutkin auton asetukset löytyvät? Jos erillinen mokkula, niin sitten se on jälkiasenteinen.
 
Onko se ajastin joku erillinen mokkula vai ajastetaanko se sieltä kojelaudan keskinäytön kautta, mistä muutkin auton asetukset löytyvät? Jos erillinen mokkula, niin sitten se on jälkiasenteinen.

Erillinen mokkula on kiinni tuossa ratin vieressä. Kiitos tiedosta.
 
Remuc koska toimii vakiona datan yli eikä käytä SMS kommunikointiin kuten thermo call. Remuccia myös mahdollista käyttää SMS ja soittamalla. Remuc kulkee Webasto tuotekatalogissa nimellä Webasto ThermoConnect. Tätä asentaa kaikki Webaston jälleenmyyjät.

Itsellä on juurikin tuo Thermoconnect, eikä voi muuta kuin suositella!

Ja Thermoconnectissa tulee mukaan myös GPS-mokkula samaan hintaan, joten se voi laittaa vaikka tekstaria jos auto lähtee pihasta keskellä yötä :)
 
2,5TDI on kivikautista VAG perintöä ajalta jolloin diisselitkin oikeasti lämpesivät. 1,6 taas on modernimpi PSA tekele joka ei oikeasti lämpeä ilman peittoja. Eipä ne volvon omatkaan kiisselikoneet mitenkään lämminverisiä ole kuten Diaz tossa jo mainitsikin, mutta pärjää sinne -10 lukemiin hyvin ja kovilla pakkasilla vaatii maskipahvia...

2,5 tdi volle mullaki, eikä todellakaan lämpiä. -15 kelillä vielä voi sanota tarkenevansa, mutta lämppäri saa huutaa täysillä jo tuossaki pakkasessa. Ja on laitettu uutta lämppärin kennoa, termostaattia, putsattu järjestelmä, mutta pakastin tuo on. Jos kunnolla kenkää antaa (jääradalla 2. ja 3. vaihteilla punarajalla) niin alkaa vähän lämmintäkin saamaan, mutta ei tuo oikein vakuuta. EGR on tulpattu, ja jostain bongasin että jopa parikytä astetta vaikuttaa pikkupakkasella nesteen lämpöihin pelkästään tuo tulppaus, tiiä sitte onko totta, mutta kylmä tuo on. Eikä auta pahvi keulassa isommin, olen muurannu syylärin umpeen ihan huolella, ja parina kesänä muurausten poisto veny tuonne kesäkuulle, eikä lämpöongelmia ilmenny =)
 
vagin 2.0 tdi. Talvella ajan kylmään talliin (jottei tartte harjata lumia). Muuten ei mitään varusteita tai pahveja. Ei ole ollut ongelmia pitkällä tai lyhkäsellä matkalla. Työmatka kestää sen 5min ja työpaikan pihalla alkaa puhaltelemaan lämmintä :).
 
Itsellä on juurikin tuo Thermoconnect, eikä voi muuta kuin suositella!

Ja Thermoconnectissa tulee mukaan myös GPS-mokkula samaan hintaan, joten se voi laittaa vaikka tekstaria jos auto lähtee pihasta keskellä yötä :)
Lisärahalla saa vielä tähän päälle jos haluaa niin ajoseurannan/matkalaskurin. Voi katsoa miten ja missä ajeltu jne.
 
Taloyhtiö on jostain kumman syystä asentanut pihaan lämpötilan perusteella säätyvät lämpötolpat. Virtaa niistä tulee seuraavasti:
  • Lämpötila alle -20°C -> Virtaa jatkuvasti
  • Lämpötila yli 0°C -> Ei virtaa ollenkaan
  • Lämpötila -20 ... 0°C välillä -> Virtaa tulee pätkittäin lämpötilan mukaan skaalautuvasti (mitä enemmän pakkasta, sitä tiheämmin virtaa tulee). Laskutapaa ei kuitenkaan ole tarkemmin eritelty.
Jatkuvan virran puute aiheuttaa käytännössä sen, että perinteisiä ajastimia ei voi käyttää, sillä ne alkavat jätättämään, kun virtaa ei välillä tule. Tolpassa ei myöskään ole mitään omia ajastimia. Tästä johtuen suurin osa asukkaista pitää autoa roikassa lähes poikkeuksetta koko yön yli. Pitkässä juoksussa tämä ei tietenkään tee hyvää itse autolle (taloyhtiön sähkölaskusta puhumattakaan).

Olen sen verran laiska, etten millään jaksaisi käydä aamulla laittamassa autoa johdon päähän ensimmäiseksi herättyäni. Tämän vuoksi jokin etäkytkin tai ajastus tulisi kehitellä. Minulla on suora näköyhteys omaan parkkiruutuun mutta matkaa on noin 50m. Tästä johtuen useimmissa etäkytkimissä toimintasäde ei riitä autolle asti?

Yksinkertaisin ja kustannustehokkain ratkaisu tuntuisi olevan omalla akulla varustettu ajastin. Hetken aikaa valikoimaa selattuani löysin kaksi mahdollisesti sopivaa mallia:
Suurin kuormitus on 3680W (16A) ja molemmissa on NiMH 1.2V akku, jolla luvataan yli 100 tuntia toiminta-aikaa. Tuollainen reilun 4 vrk:n toiminta-aika varmaankin riittäisi. (Laite varmaankin lataa itseään kytkettynä aina, kun virtaa tulee?). Pitää vain muistaa ottaa ajastin sisälle latautumaan, kun on pidempi lauhakeli.

Ainoa ongelma tuossa on, että molempien laitteiden käyttölämpötilaksi on ilmoitettu -10 ... +40°C. Kovilla pakkasilla ajastin voi tehdä ns. kylmät. Clas Ohlsonilla olisi jopa -25°C lämpötilassa toimiva laite mutta akun toiminta-aikaa ei erikseen määritellä.
Onko kellään kokemuksia tällaisista laitteista? Kuinka ovat toimineet Suomen pakkasissa? Huomionarvoista on, että tuollainen ajastin ei mahdu mitenkään päin lämpötolpan sisälle. Käytännössä ajastin pitäisi varmaankin vetää jatkojohdolla tolpan ulkopuolelle ja roikka siihen kiinni (joku voi sen siitä sitten pölliä/rikkoa +turvalliosuus?). Toinen vaihtoehto on tuoda ajastin auton sisälle sisähaaraan, jolloin se säätelisi vain sisälämppärin toimintaa. En toisaalta haluaisi pitää myöskään lohkolämmitintä koko yötä pätkivän virran päässä.
 
Kerrotko tästä vähän tarkemmin?
En lähde tässä tilanteessa väittelemään siitä, kuinka haitallista tai suotuisaa autoa on pitää 24/7 johdon nokassa virrassa. Olen nyt päättänyt pitäytyä suositelluissa käyttöajoissa.
Defa sanoi:
Tuotetakuu korvaa normaalikäytössä vaurioituneet lämmittimet. Tämä edellyttää sen, että jäähdytysneste vaihdetaan auton-/moottorinvalmistajan ohjeiden mukaan. Normaali käytöllä tarkoitetaan 2-3 kytkentä kertaa vuorokaudessa, jotka ovat kestoltaan 2-3 tuntia/kerta ja lämmitys vuorokausia n.150/vuosi (5 kk).
Yle sanoi:
Lohkolämmitintä käyttää moni, mutta sisätilanlämmittimen eli auton sisätiloihin lämmintä ilmaa puhaltavan erillisen laitteen hyödyistä ja haitoista on epäselvyyttä. Sisätilalämmitin syö virtaa ja voi tiivistää auton sisälle kosteutta sekä siten ruostuttaa auton rakenteita.

Korjaamoyrittäjä Harri Kaapro Saimaankadun Autoasista Lahdesta sanoo, että sisätilanlämmittimessä on puolensa.

- Varmaan se pitkässä juoksussa voi periaatteessa aiheuttaa ongelmia, koska lämpötila vaihtelee. Ulkona ilma on kylmää ja autoa lämmitetään sisältäpäin, joten vettä kondensoituu esimerkiksi ovien rakenteisiin. Jos auto on teknisesti kunnossa ja ruostesuojattu, ongelmia tuskin tulee auton elinaikana.

Harri Kaapron mukaan hänen korjaamoyrittäjän uransa aikana vastaan ei ole tullut yhtäkään autoa, jossa lämmittimen käyttö olisi aiheuttanut ongelmia.
Lähinnä huolta aiheuttaa pätkittäin tuleva virta. Jos virtaa tulee vaikka puolen tunnin sykleissä läpi yön, niin en usko laitteiden siitä erityisemmin tykkäävän. Lisäksi kosteus höyrystyy ja jäätyy pätkittäin tulevan virran mukana. En usko, että sähkölaitteet siitäkään tykkäävät.
 
Yleensä on aina auto tolpassa mutta tänään ei ja oli -8 astetta pakkasta. Kyllä siinä on vaan iso ero, että onko auto lämmitetty 2h sisätilanlämmittimen avulla vai ei. Aivan toinen fiilis lähteä ajamaan ja lyhyellä matkalla varsinkin korostuu kun kone ei kerkeä lämmitä kuitenkaan.
 
Joo, en näe ongelmaa jatkuvassa virrassa pitämisessä, mutta kyllä tuollainen jatkuva pätkiminen on varmasti myrkkyä vastuksille. Lämpölaajenemista jatkuvasti edestakaisin, niin tuskin on kovin pitkä käyttöikä ennustettavissa. Typerä systeemi kyllä taloyhtiöltä.

Jäähytysneste haihtuu näin ekana tulee mieleen.

Mitähän kautta se ehjästä suljetusta järjestelmästä haihtuu? Oman kokemuksen mukaan ei ole haihtunut niistä koneista joita on pidetty 24/7 jatkuvassa lämmityksessä.
 
Taloyhtiö on jostain kumman syystä asentanut pihaan lämpötilan perusteella säätyvät lämpötolpat.

No pitäisikö ottaa talonyhtiössä puheeksi, että miksi ihmeessä tämä on näin toteutettu? Jos vaikka muutkin ovat samaa mieltä niin äkkiäkös päätös tehdään ja muutetaan toisin.
 
Jäähytysneste haihtuu näin ekana tulee mieleen. Nimimerkillä kokemusta on tältä alkutalvelta.
Mihin se haihtuu?:rofl: se 200w vastus ei jaksa mitään vettä haihduttaa varsinkaan kun vesi ei voi haihtua juurikaan ellei kiehu.

Vai miten selität sen että ex.autossa moottorin käyntilämpö oli 96-106c ja se ei hävittänyt yhtään nesteitä 4v aikana? Nyt taas valoja päälle.:tup:
 
Vai miten selität sen että ex.autossa moottorin käyntilämpö oli 96-106c ja se ei hävittänyt yhtään nesteitä 4v aikana? Nyt taas valoja päälle.:tup:
Itse asiaan sen enempää liittymättä muistutan että siellä ei nyt ole ihan puhdasta vettä ja se vesikin kiehuu niissä paineissa yleensä vasta ~110 asteisena. Riippuen jäähdytinnesteen määrästä se piste nousee muutenkin (esim. Nesteen puhtaiden jäähdytinnesteiden kiehumispiste on yli 180C).

Ongelmat tulee sitten jos se jossain vaiheessa alkaa "keittämään" ja niitä kuplia alkaa kerääntymään sinne "korkeimmalle tasolle", eli esim. kannessa pääsee tapahtumaan tilanne jossa neste ja metalli ei ole kontaktissa ja epätasainen lämpölaajeneminen alkaa...

Liika paine taas tuppaa poistumaan systeemistä sille tarkoitettua kautta ja yleensä nesteet näkee "näppärästi" siitä paisuntasäiliön ympäriltä. :D

Tuollainen pikkuvastus siellä ei sitä painetta järjestelmään luo (=keitä nesteitä) - ellei muuten usko niin voi napata sen paisarin korkin auki lämmittämisen jälkeen, ennen kuin auto käy...
 
No pitäisikö ottaa talonyhtiössä puheeksi, että miksi ihmeessä tämä on näin toteutettu? Jos vaikka muutkin ovat samaa mieltä niin äkkiäkös päätös tehdään ja muutetaan toisin.
Vuokralla kun asuu, niin ei tässä ihmeitä tehdä. Viestiä on kyllä viety eteenpäin asioista päättäville.

Kävin lopulta ostamassa Clas Ohlsonin digitaaliajastimen, kun sen pitäisi toimia ainakin -25°C lämpötilassa. Valmistaja ei ole ilmoittanut akun toiminta-aikoja mutta tehtaalta tuli viestiä, että ainakin viikon pitäisi kestää. Katsellaan, miten tässä käy.

Muuten tuo vaikuttaa nopeasti testattuna ihan pätevältä laitteelta mutta suunnittelussa ei ole otettu huomioon 90° kulmalla varustettuja töpseleitä. Ne eivät mene paikoilleen mitenkään päin. Otin tuosta ensi alkuun ylemmän luukun pois, niin nyt kulma-töpselin saa ajastimeen kiinni.​
 
Viimeksi muokattu:
2,5TDI on kivikautista VAG perintöä ajalta jolloin diisselitkin oikeasti lämpesivät. 1,6 taas on modernimpi PSA tekele joka ei oikeasti lämpeä ilman peittoja. Eipä ne volvon omatkaan kiisselikoneet mitenkään lämminverisiä ole kuten Diaz tossa jo mainitsikin, mutta pärjää sinne -10 lukemiin hyvin ja kovilla pakkasilla vaatii maskipahvia...
Tiistaiaamuna kun oli etelässäkin ~8 astetta pakkasta, niin katselin jo huolestuneena, että jaa'a, mitähän tällä autolla (Kia Rio 1.0 T-GDI) talviajosta tulee. Kun kone oli vasta lämpiämässä (alle 80 astetta), niin aina valoihin pysähtyessä mittari lähti valumaan takaisin kylmään päin. Onneksi sitten kun saavutti normaalin käyntilämpötilan, niin pysyi ainakin valoissa pysähdyksissä ollessaan viisari paikallaan. Saisi kyllä Hyundainkin pikkulohkokin olla valurautaa alumiinin sijaan (Fordin 1.0 Ecoboostihan on) niin lämpenisi paremmin eikä jäähtyisi samantien.

Nollakelilläkin kaupassa käydessä huomaa, että kun on poissa 15-20 minuuttia, niin on jo viisari melkein pohjassa.
 
Ite oon käyttäny sokkelikaistaa. Maksaa n. 1 euron 20cm x 100cm. Paksuus n. 6mm ja se on solumuovia.
 
Kyl huomaa eron autossa ja autossa kun on sijaisautona litrasella koneella oleva Golffi. Puhalteleehan se vähän lämmintä, mutta ei likikään samaan tyyliin kun kolmilitranen Bemu. Öljytkään ei nouse oikein yli kuuden kympin. Mutta kyllä toi varmaan vie puolta vähemmän bensaakin...
 
W123 oli ihan hyvä kun revein muutaman lonkero laatikon auki ja laitoin syylarin ja rungon väliin. Lonkero kori oli joku 30€ mutta ei tarvinnut saksia onneksi.
 
Tosi hyvin starttasi 407 1.6 hdi ilman lämmitystä ja auto on seisonut katoksessa koko talven, pakkasta oli -8 astetta. Täyteen ladattu vanha optima yellow top akku. Hehkutti kyllä normaalia pidempään. Ei tullut laitettua pahviakaan, kun webasto kumminkin lämmittää ainakin alkumatkasta.

Käyntiin lähti myös Xantia 2.0 hdi ilman lämmitystä, mutta kuulosti pyörivän kankeammin. Ehkä varta amg akku oli vähän tyhjempi tai kylmempi (sekä että). Myös auton ohjaus tuntui olevan alkumatkasta kankeampi. 407 oli tosi kevyt ohjaus heti alussa.

Pätkäajon takia joutuu ladata akkua ja luultavasti käytän myös webastoa.
 
Tesla lämpiää sähköllä (sekä ajossa että tolpassa) ja kännystä saa esilämmityksen päälle kun kömpii sängystä aamiaiselle. :cigar2:
 
Nyt kun on ollut hiukan pakkasta (-5c) täälläkin suunnalla, niin naapurin paku on ollut tyhjäkäynnillä kun olen lähtenyt koiran kanssa aamulenkille, ja ollut siinä kun noin puolen tunnin päästä tulen takaisin. Kaitpa sen noinkin lämpimäksi saa. :)
 
Tesla lämpiää sähköllä (sekä ajossa että tolpassa) ja kännystä saa esilämmityksen päälle kun kömpii sängystä aamiaiselle. :cigar2:
Eikös Teslan pitäisi olla lämmitetyssä kymmenen auton tallissa niitten kesäkauden lelujen (pari Porschea, Ferraria, jne) kanssa?

Voi onko tää jotain proletaarimeininkiä?



( :D :D :D :D )
 
Nyt kun on ollut hiukan pakkasta (-5c) täälläkin suunnalla, niin naapurin paku on ollut tyhjäkäynnillä kun olen lähtenyt koiran kanssa aamulenkille, ja ollut siinä kun noin puolen tunnin päästä tulen takaisin. Kaitpa sen noinkin lämpimäksi saa. :)

Voi se olla että pienempi riittäis, olis hauska päästä ajassa taaksepäin ja kokea miltä tuntuu sahata käsiryypyllistä kaasariautoa käyntiin -20c pakkasessa:rofl:

Omassa prätkässä kylmin käynnistys ollu -1c ja se jäi kolmannella vasta käyntiin ja 5min lämmittely ryypyllä ei vielä riittänyt jouhevaan menoon vaan kaasun avaaminen sai kakomista aikaan. Toki tuota nyt on viritelty aika reippaasti ja kaasereissa isot suuttimet niin ihmekkös tuo jos vähän kakoo vastaan kylmänä.
 
Docweird ei oo tallia eikä kesäautoja, emännällä on tosin 2004 mallinen golf variant. Teknikon vakanssilla duunissa ja kanariankeltaiset työvaatteet päällä kun menin Tessua viemään katsastukseen niin siellä katsottiin hitaasti :eek:.
Työpaikalla kans ihmeteltiin kun -97 mallin 280 000 km ajettu pätkä Pajero vaihtui 2014 Vm Teslaan.
Töitä vaan on tehty ahkerasti ja raha-asiat hoidettu kuntoon niin pienellä lainalla sai tuollaiset rullat alle.
Pitäisi varmaan edes katos rakennella tuolle Tessulle.
 
Pitäisi varmaan edes katos rakennella tuolle Tessulle.
:D

Katos + latauspiste ei varmaan ole huono idea sähköautolle. Ei tosin muillekkaan - pitää tuo kuitenkin hieman lämpimämpänä ja lasit puhtaana tuon auton vaikkei sähköinen olekkaan.
 
Yleensä on aina auto tolpassa mutta tänään ei ja oli -8 astetta pakkasta. Kyllä siinä on vaan iso ero, että onko auto lämmitetty 2h sisätilanlämmittimen avulla vai ei. Aivan toinen fiilis lähteä ajamaan ja lyhyellä matkalla varsinkin korostuu kun kone ei kerkeä lämmitä kuitenkaan.

Näimpä. Täällä Espoossa on tätä kirjoittaessani -5 C pakkasta ja ulkona todella kova viima lähestyvän, uutisissakin pelotellut "myräkän" vuoksi. Minulle tuli asiaa tiettyyn postiin joka on tuolla about 8km päässä. Silti kävin laittamassa auton tolppaan ja säädin lämmityksen alkamaan heti ja menen postiasioille vasta kun auto on ollut tolpassa about tunnin (lohko + sisätilanlämmitin).

Moni tuskin jaksaa näin tehdä, mutta minusta se on pieni vaiva siihen nähden että palelee pienimoottorisen, hitaasti lämpenevän nykyauton kanssa tuolla ja auto on tuurilla kunnolla lämmin kun saavut asioilta kotipihaan.
 
Voi se olla että pienempi riittäis, olis hauska päästä ajassa taaksepäin ja kokea miltä tuntuu sahata käsiryypyllistä kaasariautoa käyntiin -20c pakkasessa:rofl:

Sattuneesta syystä vuosia sitten otin lämpimästä hallista omaan ajoon jonkun vanhan 240 volvon, eikä tulut mieleenkään että sehän on kaasari kone, vaikka itsellä ollut useampikin vastaava volvo aikoinaan. No sitä pakkasta sitten oli varmaan jotain -20 tms. Aamulla sai sahailla melkolailla käyntiin ja ei menannut pysyä käynnissä sitten mitenkään, risteyksissäkin piti kikkailla kolmella polkimella että rohjo pysyi käynnissä. Sitten kun se lämpeni ja pääsin duunipaikalle, niin satuin huomaamaan että tuossahan se perkeleen ryyppy on piilotettuna:D

volvo-240-gl-2_3-solgt.jpg
 
Kaasarivehkeet käynnistyy ja käy ihan hyvin, ku muistaa vaan ne perusasiat niitten kanssa. Jos on käsiryyppy tai ei, ni ensteks kerran tai kaks polkasee kaasun pohjaan, vetää ryyppyvivun jos se on ja sit vaan koskematta kaasuun kääntää avaimesta käyntiin. Tälleen ite aina saanu vanhat kaasarivehkeet heti käyntiin. :D

Onneksi ruiskuvehkeiden kanssa ollaan päästy tästä ongelmasta erille. Ja jotkut kaasarit tuntuivat jäätyvän aika "hyvin" talvella.
 
Kaasarivehkeet käynnistyy ja käy ihan hyvin, ku muistaa vaan ne perusasiat niitten kanssa. Jos on käsiryyppy tai ei, ni ensteks kerran tai kaks polkasee kaasun pohjaan, vetää ryyppyvivun jos se on ja sit vaan koskematta kaasuun kääntää avaimesta käyntiin. Tälleen ite aina saanu vanhat kaasarivehkeet heti käyntiin. :D

Prätkä lähti hyvin noin käyntiin, kävi pari sekunttia ja sammui, kolmannen kerran jälkeen jäi käyntiin just ja just, hetken ryki ja sitten alkoi ottamaan kierroksia ryypyn kanssa, mutta kaasua ei kyllä tohtinu antaa kun paukutti millon putkessa, millon kaasarissa.

Tollanen +5 toimi vielä ihan hyvin, mutta -1c oli jo selvästi liikaa noille säädöille ja varsinki kun kaasarin esilämmitys on pois käytöstä.
 
Onneksi ruiskuvehkeiden kanssa ollaan päästy tästä ongelmasta erille. Ja jotkut kaasarit tuntuivat jäätyvän aika "hyvin" talvella.

No siis jos akussa virtaa, kipinä ja bensaa tulee niin -36c on ollu kovin mistä laakista käyntiin ilman lämmitystä, että joo, kaasaria sais kyllä tuossa tilanteessa jo oikeasti houkutella.
 
Tiistaiaamuna kun oli etelässäkin ~8 astetta pakkasta, niin katselin jo huolestuneena, että jaa'a, mitähän tällä autolla (Kia Rio 1.0 T-GDI) talviajosta tulee. Kun kone oli vasta lämpiämässä (alle 80 astetta), niin aina valoihin pysähtyessä mittari lähti valumaan takaisin kylmään päin. Onneksi sitten kun saavutti normaalin käyntilämpötilan, niin pysyi ainakin valoissa pysähdyksissä ollessaan viisari paikallaan. Saisi kyllä Hyundainkin pikkulohkokin olla valurautaa alumiinin sijaan (Fordin 1.0 Ecoboostihan on) niin lämpenisi paremmin eikä jäähtyisi samantien.

Nollakelilläkin kaupassa käydessä huomaa, että kun on poissa 15-20 minuuttia, niin on jo viisari melkein pohjassa.

Joo ei kyllä hyundai i20 1.0 T-GDI sekään kovin hyvin lämpene täällä etelässä nyt kun tuli pakkasta. Työmatka nyt tosin kestää alle 10min mutta ei tuo pääse lähellekään käyntilämpötilaa tuolla matkalla. Kylmänä starttailen mutta perse ja ratti sentään lämpiää kohtuu nopeesti. 2.8 litranen bemarin suorakutonen oli hieman tehokkaampi lämpeemään kun 20 asteen pakkasellakin meni tuossa matkassa vesi 90 asteeseen :D Eipä tossa hyundaissa oo ees kovin avoin maski.
 
Kaasarivehkeet käynnistyy ja käy ihan hyvin, ku muistaa vaan ne perusasiat niitten kanssa. Jos on käsiryyppy tai ei, ni ensteks kerran tai kaks polkasee kaasun pohjaan, vetää ryyppyvivun jos se on ja sit vaan koskematta kaasuun kääntää avaimesta käyntiin. Tälleen ite aina saanu vanhat kaasarivehkeet heti käyntiin. :D

Ja tää oli siis jotain 2000 luvun alkupuolella. Äkkiä laskien mulla on sitä ennen ollut varmaan vähintään tusinan verran kaasarivehkeitä, ja taisipa olla omalla pihalla samaan aikaan Suzukin SJ410 kaasari, mutta ei vaan sen volvon kanssa tullut sitten mieleen kyseinen ominaisuus.:vihellys:
 
Jotkut joo ja oon ihan samaa mieltä, että ruiskuvehkeet on huomattavasti kivuttomampia starttaamaan noin yleisestikkin.

Vielä, kun ruiskuautossa ohjaa todennäköisesti veden lämpötila-anturi, paljonko sitä ruiskutusta pitää lisätä. Ja muutenkin se ruiskun suihku on hienompaa ja tasaisempaa kuin kaasarilla.
Tämä on yksi selittävä syy. Itsellä oli kouluaikoinna Nissan Primera 2.0l yksipisteruiskulla, niin auto lähti hyvin helposti käyntiin talvella ilman lämmitystä siellä -25 asteen pakkasella.
 
Joo ei kyllä hyundai i20 1.0 T-GDI sekään kovin hyvin lämpene täällä etelässä nyt kun tuli pakkasta. Työmatka nyt tosin kestää alle 10min mutta ei tuo pääse lähellekään käyntilämpötilaa tuolla matkalla. Kylmänä starttailen mutta perse ja ratti sentään lämpiää kohtuu nopeesti. 2.8 litranen bemarin suorakutonen oli hieman tehokkaampi lämpeemään kun 20 asteen pakkasellakin meni tuossa matkassa vesi 90 asteeseen :D Eipä tossa hyundaissa oo ees kovin avoin maski.

Itsellä nousee aika hyvin Renault Clio mk2, 1.4l 8v bensakoneessa ja monipisteruiskussa alle 15min sinne +80 asteeseen lämmöt, vaikka ei olisikaan lämmitystä. Ja sentään lohko on valurautaa vaikka yläpäässä on alumiinikansi. Lämmityksellä tulee kyllä nopeammin lämpöä kabiiniin. Myös se termostaatti (kuin myös jäähdytin) vaikuttaa eli eihän se tuota lämpöä jos siellä on joku 75 asteinen termostaatti. Heittää jonkun 91 asteisen, niin luulisi tulevan sitä lämpöä.

Ja nää vanhat saabit ja 240 volvot ovat tunnettuja, että ne lämpiää mukavasti jopa "dieselinä".

Ja tää oli siis jotain 2000 luvun alkupuolella. Äkkiä laskien mulla on sitä ennen ollut varmaan vähintään tusinan verran kaasarivehkeitä, ja taisipa olla omalla pihalla samaan aikaan Suzukin SJ410 kaasari, mutta ei vaan sen volvon kanssa tullut sitten mieleen kyseinen ominaisuus.:vihellys:

Ja nuo uudemmat kaasarivehkeethän oli automaattiryypyllä varustetuita kaasareita. Ja ne vanhetessan tahtoi tehdä kiusaa. Itsellä on ollut yksi käsiryypyllä oleva auto eli Honda Civic 1.3l 12v -86 ja vanhempaa korimallia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 633
Viestejä
4 560 447
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom