Taloyhtiö on jostain kumman syystä asentanut pihaan lämpötilan perusteella säätyvät lämpötolpat. Virtaa niistä tulee seuraavasti:
- Lämpötila alle -20°C -> Virtaa jatkuvasti
- Lämpötila yli 0°C -> Ei virtaa ollenkaan
- Lämpötila -20 ... 0°C välillä -> Virtaa tulee pätkittäin lämpötilan mukaan skaalautuvasti (mitä enemmän pakkasta, sitä tiheämmin virtaa tulee). Laskutapaa ei kuitenkaan ole tarkemmin eritelty.
Jatkuvan virran puute aiheuttaa käytännössä sen, että perinteisiä ajastimia ei voi käyttää, sillä ne alkavat jätättämään, kun virtaa ei välillä tule. Tolpassa ei myöskään ole mitään omia ajastimia. Tästä johtuen suurin osa asukkaista pitää autoa roikassa lähes poikkeuksetta koko yön yli. Pitkässä juoksussa tämä ei tietenkään tee hyvää itse autolle (taloyhtiön sähkölaskusta puhumattakaan).
Olen sen verran laiska, etten millään jaksaisi käydä aamulla laittamassa autoa johdon päähän ensimmäiseksi herättyäni. Tämän vuoksi jokin etäkytkin tai ajastus tulisi kehitellä. Minulla on suora näköyhteys omaan parkkiruutuun mutta matkaa on noin 50m. Tästä johtuen useimmissa etäkytkimissä toimintasäde ei riitä autolle asti?
Yksinkertaisin ja kustannustehokkain ratkaisu tuntuisi olevan omalla akulla varustettu ajastin. Hetken aikaa valikoimaa selattuani löysin kaksi mahdollisesti sopivaa mallia:
Suurin kuormitus on 3680W (16A) ja molemmissa on NiMH 1.2V akku, jolla luvataan yli 100 tuntia toiminta-aikaa. Tuollainen reilun 4 vrk:n toiminta-aika varmaankin riittäisi. (Laite varmaankin lataa itseään kytkettynä aina, kun virtaa tulee?). Pitää vain muistaa ottaa ajastin sisälle latautumaan, kun on pidempi lauhakeli.
Ainoa ongelma tuossa on, että molempien laitteiden käyttölämpötilaksi on ilmoitettu -10 ... +40°C. Kovilla pakkasilla ajastin voi tehdä ns. kylmät. Clas Ohlsonilla olisi jopa -25°C lämpötilassa toimiva laite mutta akun toiminta-aikaa ei erikseen määritellä.
Onko kellään kokemuksia tällaisista laitteista? Kuinka ovat toimineet Suomen pakkasissa? Huomionarvoista on, että tuollainen ajastin ei mahdu mitenkään päin lämpötolpan sisälle. Käytännössä ajastin pitäisi varmaankin vetää jatkojohdolla tolpan ulkopuolelle ja roikka siihen kiinni (joku voi sen siitä sitten pölliä/rikkoa +turvalliosuus?). Toinen vaihtoehto on tuoda ajastin auton sisälle sisähaaraan, jolloin se säätelisi vain sisälämppärin toimintaa. En toisaalta haluaisi pitää myöskään lohkolämmitintä koko yötä pätkivän virran päässä.