Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eberi ja normi 85 Ah akku. Sattuneesta syystä investoin ylläpitolaturiin heti kun auton hankin, jollain ihmeen konstilla se alkuperäinen 85 Ah akku oli selvinnyt 5 vuotta ja kuoli toki ekana talvena mun käytössä.
Aivan kuin itsellänikin. Akku päätti lopettaa toimintansa juuri sinä aamuna kun pakkasta oli parikymmentä ja tietenkin kiire töihin. Onneksi taisi olla arki aamu ja muitakin liikkeellä aamusella ja sain apuvirtaa käynnistykseen. Jostakin syystä uusi akku ei ollut aluksi yhteistyökykyinen vaan laittoi hanttiin ja oli lähellä etten jäänyt senkin kanssa parkkipaikalle. Mitään syytä tuolle miksi uusi akku ei ottanut virtaa vastaan ei löytynyt. Asiaa tutkittiin huollossa ja kaikki toimi niin kuin piti, ja tuon jälkeen alkoi akku toimia kunnolla.
Lienee edellinen kuljettaja ajanut pitempää lenkkiä eberin käytön jälkeen. Eikö se nyrkkisääntö ole että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä niin pysyy akku jotakuinkin latingissa.Eberi ja normi 85 Ah akku. Sattuneesta syystä investoin ylläpitolaturiin heti kun auton hankin, jollain ihmeen konstilla se alkuperäinen 85 Ah akku oli selvinnyt 5 vuotta ja kuoli toki ekana talvena mun käytössä.
Tuplasti ajoa, eli esim. 20 minsan lämmitykselle pitäisi tulla 40 minuuttia ajoa.Lienee edellinen kuljettaja ajanut pitempää lenkkiä eberin käytön jälkeen. Eikö se nyrkkisääntö ole että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä niin pysyy akku jotakuinkin latingissa.
Akkuja varten on ihan omat lämppärinsä. Sinne vararenkaan viereen, kannen ("lattia") / tavaransäilytys-kannen alle en puhaltimia virittelisi.Tommoiseen ei välttämättä olis kauhean paha virittää vaikka sisätilalämppäri puhaltamaan takarontissa?
Jotku farmareiden omistajat jättävät puukapulaa pohjalevyn väliin, että sisälämppäri puhaltelee edestä lämpöjä myös sinne akulle. Pitäisi melkein joskus mittailla/kokeilla onko vaikutusta..Lähinnä mietin sinne ihan tavaratilaan vaan, joka pitäis sen skidisti plussalla kovimmilla pakkasilla. Ei tietenkään sinne katteen alle... Ja budjettiratkaisuna tietysti. Toi Polar on nimittäin ihan helvetin kallis vehje, melkeen tolla rahalla ostan ilomielin 3v välein uuden akun.
Omassa autossa on tavaratilassa pohjalevy joka taittuu kolmeen osaan - sen saisi helpostikin taiteltua auki ja puolet lattiapintalasta on sen jälkeen avoinna. Tarttisi vain sen alla oleva muovikaukalo hiivata jonnekin.Jotku farmareiden omistajat jättävät puukapulaa pohjalevyn väliin, että sisälämppäri puhaltelee edestä lämpöjä myös sinne akulle. Pitäisi melkein joskus mittailla/kokeilla onko vaikutusta..
Dieselillä lämpiää. On se vaan lohkolämppäriä mukavampi, kun ei tarvii sähköä (paitsi kun akku loppuu). Ylläpitolaturi lähes pakollinen vaikka ajomatkaa kertyykin n.30min. Ainoa miinus on että se maksaa enemmän kuin sähköllä lämmittäisi.
Kaukosäädön kun vielä hommaisi, niin ei tarvitsisi olla kellon orja tai käydä ulkona palelemassa.
Mutta ei ole kivaa, kun se rajoittaa puhaltimen toimintaa. T: pitäisi hommata uusi akku.onneksi autossa on järjestelmä joka sammuttaa ylimääräiset sähkösyöpöt niin että on aina virtaa käynnistykseen...
No jos ei kuitenkaan. Ilman lämmitintä auto lämpenee kyllä suht nopeasti, mutta kuumaa autoa et saa viileäksi ilman ilmastointia.ennemmin ilman ilmastointia kuin lämmitintä!
Juu, toki akku rajoittaa, mutta mieluummin niin kuin lämmin auto joka ei lähde liikkeelle...Mutta ei ole kivaa, kun se rajoittaa puhaltimen toimintaa. T: pitäisi hommata uusi akku.
Juu, toki akku rajoittaa, mutta mieluummin niin kuin lämmin auto joka ei lähde liikkeelle...
AGM-akkuhan se pitäisi laittaa (ja ohjelmoituttaa PEM numerolla, jne) - ei vain viitisi maksaa niin jäätäviä summia (merkkiliikkeessä ~450eur, akkuliikkeissäkin >250 eur eikä sisällä ohjelmointia "kun eivät vain osaa").
Näin olisikin tarkoitus tehdä - Audi-foorumilla on hyvät listat valmiiksi akuista ja PEM-numeroistakin mitä kannattaa laittaa ellei akku suoraan sisällä sellaista...Osta akku jostain mistä halvimmalla löydät, vaihda itse ja koodauta se jollakin harrastajalla.
OT: Mikä ihme tuo "MAGA" on tuolla Diaz\:lla?
Mulla oli vielä hieman yli kolme vuotta sitten sama taktiikka entisen ykkös- silloisen kakkosauton kanssa. Tuolla mentiin 3km/6km työmatkaa kylmiltään.En lämmitä. Mennään kylmäkäynnistyksillä kadun varresta koko talvi
Tietääkö joku mitä tuossa "koodata uusi akku autoosi" koodauksessa todellisuudessa tapahtuu? -Mitä jos ei koodata? -Ei vissiin koske kaikkia autoja?
Exide EK1050 105Ah AGM-akku
Defan Termini 2100W
ja tulossa Arctic Battery Heater akkulämmitin ja 6A:n automaattilaturijärjestelmä
Tiukkaa tekee kyl 16A nallin kanssa. Lämpiää sisätilat riittävästi kyllä puolikkaalla teholla myös
Ellei siellä ole jotain tehokasta letkulämppäriä, niin riittää kevyesti tuo 16A sulake. 6A akkulaturi kun kuluttaa alle 100w, verkkojännitteellä tarkoittaa alle 0.5A kulutusta. 2100W Termini + tuo akkulaturi kuluttaa alle 10A.