Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Aluksi oli sisällä vain Defan halvin pallo pyörimässä jalkatilassa. Asentelin joku aika sitten Defa Termini II 1400W optimaaliseen paikkaan. Ja ensi maanantaina korvataan turha säteilylämppäri TT-thermon 1000W letkulämmittimellä. Kyseinen värkki siis lämmittää ja kierrättää jäähdytysnestettä. Uskon että tästä tulee oikein mukava talvi :)
 
Eberilla aikoinaan aloitettiin mutta muissa ollut webasto. Eikä ole ollut valittamista.
 
Jenkkikoneella tai saabin bensaturbolla.

Onko muuten huomannut joku että noi saabin t5 ja t7 käy ulkosesti ihan helevetin kuumana? Ei kärsi tunkea nenää lähellekkään. Sisällehän tulee sitten samanlaista tavaraa. :)
 
Pari säteilijää yhteensä 800w+2000w sisälämppäri. Ajossa kuutiotilavuus & 105C termari pitävät huolen siitä, että ei tarvitse palella ajaessa. Hyvin tarkenee vaikka t-paidalla pakkasen ollessa -30C.
 
CR-V 2.2 i-Dtec lämpiää lohkolämppärillä. Olishan tuossa Eberin D5WS mutta kun se perkele ei taaskaan toimi. Lisäksi Hondan HotGas-systeemi tuottaa lämpöä samantien ilmastointilaitteen avulla kääntämällä toiminnan toiseen suuntaan toimien ilmalämpöpumppuna (ei nyt mitään kuumaa tule mutta selkeästi plus-asteista)
 
5,2Kw webasto. Uskaltaa pohottaa kun on uusi 95Ah agm. Pitää vielä vaihdattaa liukkaat ölmät sydäntalveen, pitäis perkele lähteä ja lämmetä.
Manni, sua kuulemma kaivattiin Murossa...
 
5KW eberi on nyt A3:ssa Easystart Webillä. Tuntuisi pikkukottero lämpiävän. Toivotaan, että akkukin jaksaa :D
 
Eberillä toinen, ja toinen webastolla :) Lohkolämppäriä ei nyt satu olemaan kummassakaan. Hiaceen olis saanu kyllä edellinen omistaja laittaa 5kW lämmittimen, tuntuu tuo pienempi olevan vähän liian pieni. Liekö ollut halvempi...
 
Eberi ja normi 85 Ah akku. Sattuneesta syystä investoin ylläpitolaturiin heti kun auton hankin, jollain ihmeen konstilla se alkuperäinen 85 Ah akku oli selvinnyt 5 vuotta ja kuoli toki ekana talvena mun käytössä.

Aivan kuin itsellänikin. Akku päätti lopettaa toimintansa juuri sinä aamuna kun pakkasta oli parikymmentä ja tietenkin kiire töihin. Onneksi taisi olla arki aamu ja muitakin liikkeellä aamusella ja sain apuvirtaa käynnistykseen. Jostakin syystä uusi akku ei ollut aluksi yhteistyökykyinen vaan laittoi hanttiin ja oli lähellä etten jäänyt senkin kanssa parkkipaikalle. Mitään syytä tuolle miksi uusi akku ei ottanut virtaa vastaan ei löytynyt. Asiaa tutkittiin huollossa ja kaikki toimi niin kuin piti, ja tuon jälkeen alkoi akku toimia kunnolla.
 
Itellä ainakin kapiini lämpenee ihan kun heittää kärryn suoraan kylmästä tulille ja rapaa ikkunat ja lumet pois niin on lämmintä sisällä :)
 
Aivan kuin itsellänikin. Akku päätti lopettaa toimintansa juuri sinä aamuna kun pakkasta oli parikymmentä ja tietenkin kiire töihin. Onneksi taisi olla arki aamu ja muitakin liikkeellä aamusella ja sain apuvirtaa käynnistykseen. Jostakin syystä uusi akku ei ollut aluksi yhteistyökykyinen vaan laittoi hanttiin ja oli lähellä etten jäänyt senkin kanssa parkkipaikalle. Mitään syytä tuolle miksi uusi akku ei ottanut virtaa vastaan ei löytynyt. Asiaa tutkittiin huollossa ja kaikki toimi niin kuin piti, ja tuon jälkeen alkoi akku toimia kunnolla.

Oma veikkaseni on että laturissasi hiili takelteli jo vanhan akun kanssa. Siksi vaihdoit suotta akun ja uusikaan akku ei lataantunut. Matkalla korjaamolle hiili aukesi ja auto alkoi lataamaan normaalisti. Kannattaa hommata tupakin sytyttimeen jännitemittari niin voi seurailla talvella akun varaustilaa.
https://goo.gl/DKK7Yg
 
Skoda Fabiassa säteilylämmitin ja 1200W:n Defa Termini sisätiloille.
 
Eberi ja normi 85 Ah akku. Sattuneesta syystä investoin ylläpitolaturiin heti kun auton hankin, jollain ihmeen konstilla se alkuperäinen 85 Ah akku oli selvinnyt 5 vuotta ja kuoli toki ekana talvena mun käytössä.
Lienee edellinen kuljettaja ajanut pitempää lenkkiä eberin käytön jälkeen. Eikö se nyrkkisääntö ole että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä niin pysyy akku jotakuinkin latingissa.
 
Lienee edellinen kuljettaja ajanut pitempää lenkkiä eberin käytön jälkeen. Eikö se nyrkkisääntö ole että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä niin pysyy akku jotakuinkin latingissa.
Tuplasti ajoa, eli esim. 20 minsan lämmitykselle pitäisi tulla 40 minuuttia ajoa.

Sitten vielä jos tilanne on niin että akku on takaluukussa, pakkasta 20 astetta, niin "good luck". Mulla on nyt (ei-AGM) akku menossa kolmatta talvea ja alkaa olla aika lopussa. Jostain 12.4V:stä kyykätään vartissa alle 12V - onneksi autossa on järjestelmä joka sammuttaa ylimääräiset sähkösyöpöt niin että on aina virtaa käynnistykseen... :rolleyes:
 
Tommoiseen ei välttämättä olis kauhean paha virittää vaikka sisätilalämppäri puhaltamaan takarontissa? :think:
Akkuja varten on ihan omat lämppärinsä. Sinne vararenkaan viereen, kannen ("lattia") / tavaransäilytys-kannen alle en puhaltimia virittelisi.

Eivätkä nuo kuitenkaan ajossa lautumista paljoa auta, esim. kun lähtee duunista tai vaikka metsältä kylmällä autolla ilman sähköä lähimaillakaan...
 
Lähinnä mietin sinne ihan tavaratilaan vaan, joka pitäis sen skidisti plussalla kovimmilla pakkasilla. Ei tietenkään sinne katteen alle... Ja budjettiratkaisuna tietysti. Toi Polar on nimittäin ihan helvetin kallis vehje, melkeen tolla rahalla ostan ilomielin 3v välein uuden akun. :D
Jotku farmareiden omistajat jättävät puukapulaa pohjalevyn väliin, että sisälämppäri puhaltelee edestä lämpöjä myös sinne akulle. Pitäisi melkein joskus mittailla/kokeilla onko vaikutusta.. :)
 
Jotku farmareiden omistajat jättävät puukapulaa pohjalevyn väliin, että sisälämppäri puhaltelee edestä lämpöjä myös sinne akulle. Pitäisi melkein joskus mittailla/kokeilla onko vaikutusta.. :)
Omassa autossa on tavaratilassa pohjalevy joka taittuu kolmeen osaan - sen saisi helpostikin taiteltua auki ja puolet lattiapintalasta on sen jälkeen avoinna. Tarttisi vain sen alla oleva muovikaukalo hiivata jonnekin.

Tiedä sitten paljonko sitä lämpöä eberin / ajon aikana sinne menee, alla kun on vain pelti ja kylmä todellisuus... :D
 
Dieselillä lämpiää. On se vaan lohkolämppäriä mukavampi, kun ei tarvii sähköä (paitsi kun akku loppuu). Ylläpitolaturi lähes pakollinen vaikka ajomatkaa kertyykin n.30min. Ainoa miinus on että se maksaa enemmän kuin sähköllä lämmittäisi.

Kaukosäädön kun vielä hommaisi, niin ei tarvitsisi olla kellon orja tai käydä ulkona palelemassa.
 
Dieselillä lämpiää. On se vaan lohkolämppäriä mukavampi, kun ei tarvii sähköä (paitsi kun akku loppuu). Ylläpitolaturi lähes pakollinen vaikka ajomatkaa kertyykin n.30min. Ainoa miinus on että se maksaa enemmän kuin sähköllä lämmittäisi.

Kaukosäädön kun vielä hommaisi, niin ei tarvitsisi olla kellon orja tai käydä ulkona palelemassa.

Itsellä samat kuviot - tosin nokassa hurisee bensa-Webasto. Autotallin seinässä odottelee valmiiksi ajasteltu kellokytkin, joka antaa virtaa Defan laturille pari-kolme tuntia töiden jälkeen kotiin tullessa ja sitten aamulla ennen töihin lähtöä. Autossa on myös säteilylämppäri, vaikka sen teho onkin aika heikko... Verkkokaupasta tuli hommattua kyllä tuollainen kaukosäädettävä pistorasia, joka voisi olla tuossa hommassa pätevä.

Webastosta en kyllä enää mielelläni luopuisi tulevissa autoissakaan, vaikka kyllähän tuo lyhyt työmatka on akulle myrkkyä. :( Mutta on se vaan mukavaa lähteä tien päälle kun voi autoon tullessa heittää karvahatun pois päästä ja ikkunaakaan ei tarvitse raaputella.
 
Viimeksi muokattu:
kaukosäätösellä webastolla lämpiää! Jo kolmas auto missä polttoaine käyttönen lämppäri. Siitä en luovu, ennemmin ilman ilmastointia kuin lämmitintä!
 
onneksi autossa on järjestelmä joka sammuttaa ylimääräiset sähkösyöpöt niin että on aina virtaa käynnistykseen... :rolleyes:
Mutta ei ole kivaa, kun se rajoittaa puhaltimen toimintaa. T: pitäisi hommata uusi akku.
ennemmin ilman ilmastointia kuin lämmitintä!
No jos ei kuitenkaan. Ilman lämmitintä auto lämpenee kyllä suht nopeasti, mutta kuumaa autoa et saa viileäksi ilman ilmastointia.
 
Mutta ei ole kivaa, kun se rajoittaa puhaltimen toimintaa. T: pitäisi hommata uusi akku.
Juu, toki akku rajoittaa, mutta mieluummin niin kuin lämmin auto joka ei lähde liikkeelle... :D

AGM-akkuhan se pitäisi laittaa (ja ohjelmoituttaa PEM numerolla, jne) - ei vain viitisi maksaa niin jäätäviä summia (merkkiliikkeessä ~450eur, akkuliikkeissäkin >250 eur eikä sisällä ohjelmointia "kun eivät vain osaa").
 
Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin 1200W AutoPlus slim. Jälkimmäinen ei kestänyt kuin yhden talven, mutta sain onneksi uuden tilalle. Tuntuu jotenkin tehottomalta, kun aikaisemmin oli 1200W sisätilanlämmitin niin oli tehokkaampi.
Tuli kyllä tarpeeseen, kun menin tuossa pesemään auton painepesurilla niin vettä pääsi lukkoihin ja sisälämppärillä kuivattelin jäät pois.
Kyllä se kertalämmitys aamulla riittää ja käynnistyy vielä, kun lähtee pois töistä. Akkuna noin 10 vuotta vanha Vartan hopea-kalsium.

Tutulla on Webasto niin sillä hajosi akku työpaikan pihalle juurikin Webaston käytön takia. Mukavuudella oli hintansa.
 
Lohkolämppärin vastus rikki ja en saanut aikaiseksi vaihtaa kesällä, vaikka uuden jo ostinkin.

No, -20 asti toimii ihan mallikkaasti ilmankin, mutta viime tammikuun pakkaskokemuksella sen jälkeen alkaa tulemaan hankalampaa käyntiinlähdön kanssa. Syynä tähän on polttoaine, joka on re85. Tuskin tuota lohkolämppäriä jaksaisi pikkupakkasilla käytelläkään, mutta olishan se ihan kiva olla olemassa jos viime tammikuu toistuu tänä talvena :btooth:
 
Diesel Octavissa tehdas webasto ja sen lisäksi löytyy säteilylämppäri+1700W sisälämppäri+akkulaturi.
 
Juu, toki akku rajoittaa, mutta mieluummin niin kuin lämmin auto joka ei lähde liikkeelle... :D

AGM-akkuhan se pitäisi laittaa (ja ohjelmoituttaa PEM numerolla, jne) - ei vain viitisi maksaa niin jäätäviä summia (merkkiliikkeessä ~450eur, akkuliikkeissäkin >250 eur eikä sisällä ohjelmointia "kun eivät vain osaa").

Osta akku jostain mistä halvimmalla löydät, vaihda itse ja koodauta se jollakin harrastajalla. Koodaajan löytää oman merkin foorumilta. Ei ole rakettitiedettä se akun koodaus. Toki näin väittää siellä marmorilla. Esim. motonetistä Bosch 95Ah AGM (S6) 224,90€.
 
Osta akku jostain mistä halvimmalla löydät, vaihda itse ja koodauta se jollakin harrastajalla.
Näin olisikin tarkoitus tehdä - Audi-foorumilla on hyvät listat valmiiksi akuista ja PEM-numeroistakin mitä kannattaa laittaa ellei akku suoraan sisällä sellaista...
 
Eberspächer D5 ja uusi Yuasa YBX9019. Entinen Bosch S6 palveli kuusi vuotta ja osoitti viime talvena hieman hiipumisen merkkejä kovimmilla pakkasilla joten laitoin uuden.
Eeberiin laitettiin myös uusi ohjainlaite, kun alkoi tässä syksyllä osoittaa huonon syttymisen merkkejä ja sammua tupsahteli itsestään.
Ennakoivasti kaveri laittoi myös uuden palopesän, koska vanha alkoi olla melko karstainen.
 
Eber & lohkolämmitin, lohko kiinni piuhassa yön yli ilman kelloa koska taloyhtiä jaksottanut ulkolämpötilan mukaan miten virtaa menee tolpille.
Mielessä ollut jos kokeilisi letkulämmitintä myös, ei kuitenkaan olisi mitenkään iso asennus operaatio. 2,7 Diesel 5 sylinterillä pitää lämmön yllä kunhan se vain ensin lämpiää :):rofl:
 
Viimeksi muokattu:
1000 wattinen TT-thermo. Erittäin positiivinen kokemus.

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla
 
Kellään tietoa missä pääkaupunkiseudulla sais edullisesti asennettuna lohkolämmpärin ja sisäpistokkeen?
 
Pösön hurjaa 2.0 bensakonetta lämmittää defan säteilylämppäri, sisätilat sitten jollain kaapista löytyneellä defan lämppärillä myös. Taloyhtiön parkkipaikan seinäpistoke antaa sähköä 24/7 ilman rajoituksia, joten välissä on Nexxan kaukosäädettävä rasia ohjelmoitavalla kaukosäätimellä. Voi sisältä mukavasti ajastaa ja laittaa lämmityksen päälle kun tarvetta on. Tosin, pistin jo varmuuden vuoks useamman lämmitysajan ympäri vuorokauden, ihan varmuuden vuoks. Eihän sitä tiedä, vaikka haluais keskellä yötä lähteä ajelemaan ympäri toria.
 
En lämmitä. Mennään kylmäkäynnistyksillä kadun varresta koko talvi
Mulla oli vielä hieman yli kolme vuotta sitten sama taktiikka entisen ykkös- silloisen kakkosauton kanssa. Tuolla mentiin 3km/6km työmatkaa kylmiltään.

Tosin kun kulutus oli ~15L talvella niin kummasti ehti 2.8 litran bensakrematorio lämmittämään auton jo tuollakin matkalla... :D
 
Moottorinlämmittimenä öljypohjassa säteilylämmitin ja sisällä 1400W Defa. Kovilla pakkasilla ja perinteisellä kahden tunnin lämmityksellä tuo säteilylämmitin on yksi tyhjän kanssa. Vaikka 20 asteen pakkasilla huomaa kahden tunnin jälkeenkin että kankeaa tavaraa on koneessa. Sitten kun antaa olla roikassa 5-6 tuntia, niin huomaa että on jotain lämpöä siirtynyt jo öljyihinkin.

Työpaikan kiinteistöyhtiön sähkötolpissa on sähköt aina päällä, joten varsinkin jos tietää, että kesken päivän pitää olla lähdössä jonnekin, niin laitan aamulla töihin tullessa auton valmiiksi johdon päähän. Joskus annan puhaltaa koko päivän. Autotalliedun verotusarvo 65EUR/kk, niin saa edes jotain vastinetta tuolle.

Kotosalla tolpassa toisen pistorasian kellokytkin toimii ja toisessa ei toimi. Viereinen autopaikka on tyhjä, joten tuosta voi sitten pakkastilanteen mukaan valita, lämmittääkö vain kaksi tuntia vai koko yön. Tuostakin autopaikasta maksan 35EUR/kk joten katson että hinta oikeuttaa lämmittelemään vaikka vähän pidempäänkin
 
5 kW eberi lämmittää Sprintterin moottorin. Työnalla on ajastin/kännyohjaus/sisäpuhaltimen päällekytkentäboksin teko sekä kennopuhaltimen asennus kopin puolelle. Samalla pitäisi asentaa laturi joka on odotellut hyllyssä kohta kaksi vuotta...

Entisessä pakussa oli 4 kW ilmaeberi kopin puolelle ja sen sai myös tarvittaessa puhaltamaan ohjaamoon. Sai ikkunat kohtuu nopeasti sulaksi, ainoa huonopuoli oli ettei moottori lämmennyt ilman roikkaa. Kyseinen eberi oli vuosimallia -90 ja turhan iso mitoiltaan, niin en viitsinyt siirtää uuteen autoon, mikä vähän harmittaa. Kyseisestä eberistä meni 10 vuotta sitten hammasrattaat jotka pyörittävät mekanismia mikä ohjaa polttoainepumpua. Tottakai kyseistä osaa ei saanut ja olisi pitänyt ostaa koko puhallinosa. Päädyin tekemään hall-anturilla ja AVR:llä korvaavan elektronisen ohjauksen joka pelasi ilman ongelmia loppuajan.
 
Eipä noi mitään lohkista kummempaa tartte, sen lisäks reilu 5min joutokäyntiä ennen liikkeelle lähtemistä.
Subaru impreza gt -99, subaru forester 2,5xt -06 ja subaru legacy 3.0 H6 -07.. Hyviä talviautoja kaikki.

Jos ilman piuhaa joutuu lähtee, ni 5min joutokäyntiä, 5min rauhallista ajoa ja vasta sen jälkeen voi antaa enemmän kaasua.
 
Alunperin autoon olisi tullut säteilylämmitin, mutta sille harasoo ja öljyn lämmittäminen paljon parempi vaihtoehto. Ja hyvin toimii.
 
Webasto kaukosäädöllä. On kyllä jatkossakin pakollinen varuste kun auto joskus vaihtuu vaikka kotona saakin 24/7 sähköä autotallissa ja nykyisessä duunipaikassakin on tolpat. Ylläpitolaturin asentelin paikalleen kun työmatka on vain n. 20min eli varsinkin kovemmilla pakkasilla voi tulla ongelmia webaston sähkönkulutuksen kanssa.
 
Tietääkö joku mitä tuossa "koodata uusi akku autoosi" koodauksessa todellisuudessa tapahtuu? -Mitä jos ei koodata? -Ei vissiin koske kaikkia autoja?
 
Exide EK1050 105Ah AGM-akku
Defan Termini 2100W
ja tulossa Arctic Battery Heater akkulämmitin ja 6A:n automaattilaturijärjestelmä :psmoke:

Tiukkaa tekee kyl 16A nallin kanssa. Lämpiää sisätilat riittävästi kyllä puolikkaalla teholla myös
 
Tietääkö joku mitä tuossa "koodata uusi akku autoosi" koodauksessa todellisuudessa tapahtuu? -Mitä jos ei koodata? -Ei vissiin koske kaikkia autoja?

Ei koske kaikkia autoja. Siinä kerrotaan älykkäälle latausjärjestelmällä mikä akku siellä on ja sen vaihto. Ellei koodaa, niin ei välttämättä lataa uutta akkua kunnolla. Selvitä onko omassa autossasi sellainen ja koodauta, jos on.

Exide EK1050 105Ah AGM-akku
Defan Termini 2100W
ja tulossa Arctic Battery Heater akkulämmitin ja 6A:n automaattilaturijärjestelmä :psmoke:

Tiukkaa tekee kyl 16A nallin kanssa. Lämpiää sisätilat riittävästi kyllä puolikkaalla teholla myös

Ellei siellä ole jotain tehokasta letkulämppäriä, niin riittää kevyesti tuo 16A sulake. 6A akkulaturi kun kuluttaa alle 100w, verkkojännitteellä tarkoittaa alle 0.5A kulutusta. 2100W Termini + tuo akkulaturi kuluttaa alle 10A.
 
Ellei siellä ole jotain tehokasta letkulämppäriä, niin riittää kevyesti tuo 16A sulake. 6A akkulaturi kun kuluttaa alle 100w, verkkojännitteellä tarkoittaa alle 0.5A kulutusta. 2100W Termini + tuo akkulaturi kuluttaa alle 10A.

Joo, näinhän se näyttäis olevan. En näköjään osannut laskea. Joku n. 300W säteilylämmitin siellä on kaverina.
 
Tehdasasenteinen Eberspächer D5Z-H, johon asennettu pysäköintikäyttö hilppeet, easystart r+ sekä minikello. Välillä latailen ctekillä jos on tullut lyhyttä ajoa. Tarkoitus asentaa Defan laturi ja pistoke nokkaan niin ei tarvi aukoa konepeltiä laturin kytkemistä varten. Tarvittavat osat jo valmiina, enää pitäisi saada motivoitua itsensä asennukseen.
 
Tulipa yllätys reissussa, kun oli mennyt jäätymään tuulilasinpesuaineet. Kaupasta vaan litran pönikkä etanolia ja kylläpä hitaasti imeytyi. Myöskään ei auennut röörit ennen kuin tuli plussakelit.
Ei olisi pitänyt läträillä kesätuulilasipesuaineiden kanssa ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 676
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom