Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Tulipa yllätys reissussa, kun oli mennyt jäätymään tuulilasinpesuaineet. Kaupasta vaan litran pönikkä etanolia ja kylläpä hitaasti imeytyi. Myöskään ei auennut röörit ennen kuin tuli plussakelit.
Ei olisi pitänyt läträillä kesätuulilasipesuaineiden kanssa ollenkaan.

Eilein pissapoikaa täyttäessä tuli katsottua tarkemmin noita pakkasen kestoja. 50/50 suhteella peräti -6, ei se ihmekään että on jo nolla keleillä lähes jäässä. Ja etanolia sen pitäisi olla ainakin etiketin perusteella, taisi purnukassa olla enemmän vettä kuin etanolia. Pitää seuraavaa purnukkaa ostaessa olla tarkempi noissa pakkasen kestoissa, ja ehkä ostaa hieman tunnetumpaa merkkiä/valmistajan tekemää eikä sitä halvinta.
 
Onko kenelläkään täällä kokemusta Lidlin tuulilasinpesunesteestä? Raakana luvataan pakkasenkestoa -60 asteeseen asti ja hinta on luokkaa euro per litra. Olisin toki ottanut itselle testiin, mutta kun kulutus on sitä luokkaa, että tuskin ennen helmikuuta tarvitsee lisätä..
 
Tulipa yllätys reissussa, kun oli mennyt jäätymään tuulilasinpesuaineet. Kaupasta vaan litran pönikkä etanolia ja kylläpä hitaasti imeytyi. Myöskään ei auennut röörit ennen kuin tuli plussakelit.
Ei olisi pitänyt läträillä kesätuulilasipesuaineiden kanssa ollenkaan.
Sama vika rahikaisella; kesällä vain itikka-Lasolit käytössä ja nyt oli pakkasilla putket jäässä kun unohdin päästää kesänesteet pois niistä vaikka täytin n. -20 astetta kestävällä seoksella talven varalle... :facepalm:
 
Onko kenelläkään täällä kokemusta Lidlin tuulilasinpesunesteestä? Raakana luvataan pakkasenkestoa -60 asteeseen asti ja hinta on luokkaa euro per litra. Olisin toki ottanut itselle testiin, mutta kun kulutus on sitä luokkaa, että tuskin ennen helmikuuta tarvitsee lisätä..

Toimii, mutta suosittelen lantraamaan vedellä ettei tuulilasi ole ihan liisterissä. Melko paksua tököttiä verrattuna perus -20c markettilitkuihin:D
 
Onko kenelläkään täällä kokemusta Lidlin tuulilasinpesunesteestä? Raakana luvataan pakkasenkestoa -60 asteeseen asti ja hinta on luokkaa euro per litra. Olisin toki ottanut itselle testiin, mutta kun kulutus on sitä luokkaa, että tuskin ennen helmikuuta tarvitsee lisätä..
Jos se ei ole metanolia, niin osta pois. Ei se korkin alta mihinkään haihdu. Minulla on ollut tuossa toista talvea samaa tasoa olevaa ainetta jota olen pitänyt järjestelmässä pakkasilla. Denaturoitua etanolia se vaikuttaa olevan eikä ole korkin alta mihinkään haihtunut.
 
Sama vika rahikaisella; kesällä vain itikka-Lasolit käytössä ja nyt oli pakkasilla putket jäässä kun unohdin päästää kesänesteet pois niistä vaikka täytin n. -20 astetta kestävällä seoksella talven varalle... :facepalm:
En käytä edes kesällä ainetta, jossa luvataan alle -18 pakkasenkestoksi. Ne pakkaset kun tulevat yleensä aina salakavalasti, joten aineessa on pakko olla valmiiksi pakkasenkestoa ellei satu sitten itse pitämään koko ajan silmää kiinni sääennusteissa.
 
Itse vedin näköjään about 4:1 (-7) lasolilla koko kesän ympäri, niin ei talvi yllättänyt.
 
Jos se ei ole metanolia, niin osta pois. Ei se korkin alta mihinkään haihdu. Minulla on ollut tuossa toista talvea samaa tasoa olevaa ainetta jota olen pitänyt järjestelmässä pakkasilla. Denaturoitua etanolia se vaikuttaa olevan eikä ole korkin alta mihinkään haihtunut.

Mikä vika metanolissa? Tuskin sitä juodaan.
 
Tuoteselosteessa lukee:

Sisältää:
  • alkoholia
  • glykolia
  • <5 % anioinisia tensidejä
  • pinta-aktiivisia aineita
  • väriainetta
  • hajusteita
Tiedä sitten, että onko alkoholi metanolia, etanolia vai jotain muuta alkoholia.

Ketjun aiheeseen: tuli sitten viikonloppuna havaittua ettei omassa autossa olekaan luultua perinteistä lohkolämmitintä vaan öljypohjan kupeessa jonkinlainen säteilylämmitin. Hyvin sekin on riittänyt, vaikka nyt toki aion pidentää hieman lämmitysaikoja.
 
Siinä littelin purkissa on un1170 mikä kuukkelin mukaan viittaisi etanoliin. Yksyhteen sekoitettuna taisi kestää -20, tuo -60 antoi odottaa vähän enempi....

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
 
TT-thermo on tarkoitus asentaa autoon, 1000w tehoisena. Käsittäätkseni melkoisen paljon tehokkaampi kuin lohko- tai säteilylämmittäjät.
http://www.tt-thermo.fi/

Voin kokemuksia kertoa, kun on autoon kiinni saatu.
 
TT-thermo on tarkoitus asentaa autoon, 1000w tehoisena. Käsittäätkseni melkoisen paljon tehokkaampi kuin lohko- tai säteilylämmittäjät.
http://www.tt-thermo.fi/

Voin kokemuksia kertoa, kun on autoon kiinni saatu.
Mielenkiinnolla jään odottamaan kokemuksia. Toi TT-thermo vaikuttaa todella houkuttelevalta vaihtoehdolta säteilylämppärin tilalle, sen mitä nopeasti sivuilta tietoa luin. Vähän toki epäilyttää vehkeessä olevan pumpun kesto, mutta eipä tolla lämppärillä hirveästi hintaakaan ole toisaalta. Vielä saa kätevästi hyödynnettyä defan johdotuksiakin, niin ei varmaan kovin paha rasti ole moisen asennus itse.
 
Mielenkiinnolla jään odottamaan kokemuksia. Toi TT-thermo vaikuttaa todella houkuttelevalta vaihtoehdolta säteilylämppärin tilalle, sen mitä nopeasti sivuilta tietoa luin. Vähän toki epäilyttää vehkeessä olevan pumpun kesto, mutta eipä tolla lämppärillä hirveästi hintaakaan ole toisaalta. Vielä saa kätevästi hyödynnettyä defan johdotuksiakin, niin ei varmaan kovin paha rasti ole moisen asennus itse.
Kuinka se kierrättää vettä, kun kylmässä koneessa on termostaatti kiinni.
 
Kuinka se kierrättää vettä, kun kylmässä koneessa on termostaatti kiinni.

Mitä lukenut kokemuksia eri merkeistä kyseisen lämmittimen kanssa, niin ei ongelmia tunnu olleen. Termostaatti aukeaa, kun lämmöt nousevat tarpeeksi. Ilmeisesti myös ainakin Audissa on mahdollista koodaamalla saada venttiilit "auki" asentoon, jolloin jäähdytysnesteellä on vapaa kiertäminen.

TT-thermon ohjeessa mainitaan seuraavaa:
"Uudemmissa ajoneuvoissa, joissa on ilmastointi, lämmitin on erittäin käyttökelpoinen, koska jäähdytysneste kiertää aina myös auton sisätilan lämmityslaitteessa,vaikka ajoneuvon moottori ei olekaan käynnissä"
 
Itsellä naapurimaan ihme Binar 5D GSM-ohjauksella bemarissa. Tekee minkä pyydetään eli lämmittää, tosin ääntä tuntuu lähtevän enemmän kuin eberistä tai webastosta.
 
En lämmitä. Aamulla pihalle ja avaimesta käyntiin, ei paljon kylmäkäynnistyksen harmit kiinnosta näissä tonnin romuissa. Termari ja aineet kunnossa niin hetikohta rupeaakin jo puhaltamaan lämmintä.
 
En lämmitä. Aamulla pihalle ja avaimesta käyntiin, ei paljon kylmäkäynnistyksen harmit kiinnosta näissä tonnin romuissa. Termari ja aineet kunnossa niin hetikohta rupeaakin jo puhaltamaan lämmintä.

... jos lämmittäisit, puhaltaisi lämmintä heti; puhumattakaan siitä, että auto olisi sisäänastuessa lämmin. Silmälasit tosin huurtuvat, jos tulee ulkoilmasta.
 
Mitä lukenut kokemuksia eri merkeistä kyseisen lämmittimen kanssa, niin ei ongelmia tunnu olleen. Termostaatti aukeaa, kun lämmöt nousevat tarpeeksi. Ilmeisesti myös ainakin Audissa on mahdollista koodaamalla saada venttiilit "auki" asentoon, jolloin jäähdytysnesteellä on vapaa kiertäminen.

TT-thermon ohjeessa mainitaan seuraavaa:
"Uudemmissa ajoneuvoissa, joissa on ilmastointi, lämmitin on erittäin käyttökelpoinen, koska jäähdytysneste kiertää aina myös auton sisätilan lämmityslaitteessa,vaikka ajoneuvon moottori ei olekaan käynnissä"


Laitatin TT-thermo 1500w omaan Audi A4:seen ja on toiminut hemmetin hyvin. Ei siinä mitään koodailuita kyllä tarvita.
Tunti riittää kovalla pakkasella nostamaan lämmöt inhimilliseksi. Rupeaa ilmastointikin puhaltamaan samantien lämmintä.
Enemmän infoa löytyy audiclubin foorumeilta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=116289&page=6&highlight=tt-thermo.
 
Laitatin TT-thermo 1500w omaan Audi A4:seen ja on toiminut hemmetin hyvin. Ei siinä mitään koodailuita kyllä tarvita.
Tunti riittää kovalla pakkasella nostamaan lämmöt inhimilliseksi. Rupeaa ilmastointikin puhaltamaan samantien lämmintä.
Enemmän infoa löytyy audiclubin foorumeilta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=116289&page=6&highlight=tt-thermo.
Taitaa olla enemmän kutosessa se ohjelmoinnin tarve koska tehdaslämmittimen takia magneettiventtiili sulkee vedenkierron moottorille kunnes veden lämpötila on yli 75 astetta.

Sitten kun N279 on koodattu auki niin lämpenee moottori sekä sisätilat, mutta hitaammin.

Itsellä ei ole A6:ssa kertaakaan edes värähtänyt moottorin lämpömittari vaikka olisi ollut 45 minuuttia lämmittämässä ja sisätilat lämpiminä - toki käyntiäänestä kuulee että ollaan reilusti plussan puolella jo tuossa vaiheessa.
 
Defan 550W lohkolämmitin motissa kiinni. Ei tartte muuta. Sisätilalämmitin on porvareille.
 
Diesel Webasto kellolla ja 10A Defan ylläpitolaturi, tulossa lisäksi Webastolle kauko-ohjaus kännykällä.
 
TT-thermo asennettu autoon, auto Audi A6, vm. 2009. Moottori V6 diesel.

Asennuksessa meni hetki, moottoritila on tuossa niin täynnä, mutta sopiva paikka löytyi lopulta lämmittimelle. Lämmittää todella tehokkaasti, tuntikin riittää varsinkin pienemmillä pakkasilla erittäin hyvin. Olen tyytyväinen, koko paketti tuli maksamaan itse asennettuna reilusti alle 300 euroa.
 
Tyhjäkäynnillä itse lämmitän autoni, lohkolämppärin johto konehuoneen puolelta poikki ja ei oo jaksanu fiksata kun ei oo tolppa paikkaakaan autolle niin se ja sama :D
 
Löytyy defa "lohkolämmitin" sisähaaralla ja Eberi. Edellinen omistaja oli laittanut molemmat. Nyt laitoin vielä defa 10A laturin niin voi käyttää huoletta Eberiä, eikä tarvii pelätä virran loppumista.
 
Onko moottorinlämmitin Suomalainen keksintö?

Esim Venäjän Murmanskissa ei tolppia näkynyt missään, vaikka siellä on järjettömän kylmä talvella. Sama amerikkalaisissa elokuvissa, ei taida lämppäriä näkyä missään Hollywood leffassa?

Wikipedia artikkelikin näkyy olevan vain Suomen kielellä:
Moottorinlämmitin – Wikipedia

Itselle oli yllätys näin aikuisena kun kuulin että lohkolämmitin ei olekaan vakiona kaikissa (suomalaisissa) autoissa. Näin Oulussa asuvana oletin että se on pakko olla kerta kaikki sen tarvii. Itse en ainakaan ottaisi vastaan autoa ilman lämppäriä.
 
Onko moottorinlämmitin Suomalainen keksintö?

Esim Venäjän Murmanskissa ei tolppia näkynyt missään, vaikka siellä on järjettömän kylmä talvella. Sama amerikkalaisissa elokuvissa, ei taida lämppäriä näkyä missään Hollywood leffassa?

Wikipedia artikkelikin näkyy olevan vain Suomen kielellä:
Moottorinlämmitin – Wikipedia

Itselle oli yllätys näin aikuisena kun kuulin että lohkolämmitin ei olekaan vakiona kaikissa (suomalaisissa) autoissa. Näin Oulussa asuvana oletin että se on pakko olla kerta kaikki sen tarvii. Itse en ainakaan ottaisi vastaan autoa ilman lämppäriä.

Hyvin sitä on ilman meikäläinenkin pärjännyt. Lämmitin on mutta en yleensä jaksa alkaa johtoa virittämään kun lähtee käyntiin ilmankin.
 
V6 4Motion golf IV eikä lohkolämppäriä tms. Lämpee ku menee vajaa 10 min ennen töihinlähtöä käynnistämään sen tuohon parkkipaikalle. Kunnon pakkasella sitten jatkojohto tuosta terassilta autoon ja 2000W lämppäri huutamaan hanttarin penkille 45min :vihellys: Terassilta matkaa autolle siis n. 8 m, rivarikämppä.
 
Kaksi Ford Mondeoa löytyy: 1.8 TDCI lämpenee webastolla, mikä hoitaa esilämmittämisen ja myös ajon aikaisen lämmittämisen talvella. Toisen, 1.8 bensan esilämmitys hoituu lohko- ja sisätilalämppärillä. Tällä koneella riittää lämpöä talvellakin ajon aikana.

Molemmissa on viimasuoja talvella nokalla. Kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä noin minuutti ja kevyesti liikkeelle, siten moottori saavuttaa käyntilämmön nopeammin kevyellä ajolla kuin tyhjäkäynnillä :)
 
Viimeksi muokattu:
Sisätilanlämmitin on todella hyvä keksintö, jos sitä vaan saa käyttää. Lohkolämmitinkin löytyy tai no oikeammin sellainen öljynlämmitin ja sillä ei tee kyllä oikein mitään, Pösö 307 on auto. Aikasemmassa autossa ei ollut kumpaakaan ja kyllä oli talvella kylmä ajella.
 
Kännykästä asetan lähtöajan ja auto lämpiää sitten sen ja ulkolämpötilan mukaan. Ilmalämpöpumpulla tehdään lämpö ja akusta siihen virta. Ei vaikuta toimintasäteeseen juurikaan. Paljon kivampi kuin edellisen auton 7kW suora sähkölämmitys. Toki nyt on neljä kertaa isompi akkukin.
 
Kännykästä asetan lähtöajan ja auto lämpiää sitten sen ja ulkolämpötilan mukaan. Ilmalämpöpumpulla tehdään lämpö ja akusta siihen virta. Ei vaikuta toimintasäteeseen juurikaan. Paljon kivampi kuin edellisen auton 7kW suora sähkölämmitys. Toki nyt on neljä kertaa isompi akkukin.

Ilmalämpöpumpulla? Siis kyseessä joku sähköautoko?
 
Letkulämmitin autossa, sisätilalämmittimestä voi vaan haaveilla, koska on se 1000 watin rajoitus noissa tolpissa. Tekniikan puolesta tosin kestäisi tolpat ihan hyvin tuon, koska siellä on 16A sulakkeet, mutta ilmeisesti taloyhtiö kyttäilee kulutusta ja sen perusteella ovat rajoittaneet tuota sallittua wattimäärää, jolloin sisätilan lämmittimen käyttö on kiellettyä. Noh, onneksi tuo letkulämmitin on hyvänsorttinen ja oikeaan paikkaan asennettu (lämppärin kennolle menevässä johdossa, ja nostaa nestettä ylämäkeen). Yksi aamu pidin autoa tunnin lämmityksessä ja kun olin lähdössä, koetin moottoria ja se oli lämmin (arviolta 50C käsituntumalla). Pääsääntöisesti vasta nollakeleillä ja sen alapuolella pistän lämmitykseen, vaikka sitä ohjeistetaankin käyttämään jo alle +5C asteessa. Kyllähän siinä bensaa säästää ja moottoria, ku sitä käyttää.
Ei ole mistään kyttäilystä kyse vaan siitä, että jos riittävän moni käyttää samanaikaisesti sisätilalämmitintä, polttaa se tolppia syöttävät etusulakkeet keskukselta. Tolppia syöttäviä sulakkeita ei ole mitoitettu siten, että ne kestäisivät useiden autojen sisälämmittimen käytön samanaikaisesti. Jos vaikka 25A sulakkeen takana on kolme kpl 2-osaisia lämmitystolppia, tekee se keskimääräiseksi sallituksi maksimikuormaksi jotakuinkin tuon 1000W/auto
 
Käytössä ei mitään lämmitintä. Hybridi lämpeää nopeasti ilmankin eikä käynnistymisestä ole huolta. Toki sisätilanlämmitin on mukava laitos, mutta pärjää ilmankin kun ratti ja penkki lämpenee. Moottorin lämmittäminen on täysin turhaa kun bensan säästöä tulee vähemmän kuin lämmittimen asennus maksaa.
 
Auto kylmässä tallissa, piuha kiinni ajastimella. Moottorinlämmitin ja sisällä vhs-soittimen kokonen sisälämppäri. Muuten kaikki tarpeeksi helppoa ja lämmintä mutta jotain pitäis tehdä autolle, ei puhalla lämmintä kovinkaan nopeasti, eikä loppujenlopuksi puhalla kovin lämmintä ylipäätänsä. Vähä lasien kanssakin huurtumista.
 
Aivan, no siinätapauksessa tässä ei ole ihmeteltävää. Mutta toki, sisätilan lämmitys on sikäli turha, jos on tarpeeksi tehokas moottorinlämmitin. Auton ku lyö käyntiin, ni hyvin lämmenny moottori kyllä puskee jo lämmintä heti samantien, joten ei joudu siellä autossa palelemaan montaa minuuttia.

Itse en kyllä halua palella sekuntiakaan talvella autossa. Ihme kehitysmaatouhua jos ei nyt autoa edes saa lämmittää.
 
Nykyisessä autossa (1-litrainen bensaturbo) on ilmastointikanavassa 1000W PTC-lämmitin ja ratti on myös lämmitettävää mallia. Penkinlämmitin on myös ainakin perstuntumalta tehokkaampi kuin vanhassa autossa. Noiden kanssa ei kauheaa tuskaa ole, vaikka joutuisi kylmällä autolla lähtemään liikenteeseen. Ilman ratinlämmitintä olevaa autoa en osta enää koskaan, on se niin verraton ominaisuus.

Muuten tuo on samanlaisella 1400W Defan sisälämmittimellä ja 300W öljypohjalämmittimellä varustettu. Edellistalvena muistaakseni pari kertaa paloi lämmitysryhmän sulakkeet, mutta sen jälkeen on kestäneet. Oman tolpan toinen paikka on tyhjänä, toisen puolen paikalla seisovaa autoa ei johdon päässä pidetä ja seuraavilla autoilla ei yleensä aamuisin töihin lähdetä niin voin itse huoletta lämmitellä kabiininkin. Näissä nykyajan PTC-lämmittimissä on se hyvä puoli, että niissä teho tippuu aika nopeasti, kun PTC-vastus lämpenee. Eli jos ei kaikkien lämmitys aamulla napsahda samaan aikaan päälle, kestää verkko hyvin "ylimääräistäkin" kuormaa.
 
Viimeksi muokattu:
Raitisilmasuodatin ja mahdollisesti on myös kenno tukossa.

Kävin tsekkaamassa raitisilmasuodattimen, oli yhdessä kulmassa lehtiä ja muuta moskaa. Sekä hieman tumma muttei muuten surkean oloinen (vaihtuu silti viikolla kun uuden käy ostamassa). Kennoa olen epäillyt, kun ollut vuotavaa tyyppivikaa näissä muutenkin, toisaalta edellinen omistaja kertoi että ei pitäisi vielä ainakaan vuotaa. Voihan se ehkä tukossa silti olla..

Mutta tuli testattua myös laittaa lämmöt täysille niin kyllä tuo lämmintä puhaltaa, ei nyt varsin kuumaa mutta hyvin lämmintä. Automaatti asetuksella sitten taas ei ihan niin lämmintä.. oiskohan sisätilan anturissa jotain.. Sori paikotellen OT.
 
Nykyisessä autossa (1-litrainen bensaturbo) on ilmastointikanavassa 1000W PTC-lämmitin ja ratti on myös lämmitettävää mallia. Penkinlämmitin on myös ainakin perstuntumalta tehokkaampi kuin vanhassa autossa. Noiden kanssa ei kauheaa tuskaa ole, vaikka joutuisi kylmällä autolla lähtemään liikenteeseen. Ilman ratinlämmitintä olevaa autoa en osta enää koskaan, on se niin verraton ominaisuus.
Tollasten kanssa vaan pitää olla varovainen ettei akku ole tyhjä käytön jälkeen. Itelläkin oli tollanen lämmitin ilmastointikanavassa ja olihan se kiva kun lämpöä sai sisään nopeammin, mutta sitten oli vähemmän kiva kun sen yhden kerran akku ei ollutkaan kerinnyt latautumaan seuraavaa käynnistystä varten.
 
Autot: -93 Chevy Corsica 3.1 v6 ja Saab -99 Saab 9-5 2.3tbo

Ensimmäisessä ei mitään lohkareita tms. Auto käymään 2min ennen lähtöä pikkupakkasilla niin on jo lämmin kabiini. Kovemmilla pakkasilla (-10 ja -25 väliltä) käyntiin 10min ennen lähtöä, koneessa 90c ja kabiinissa täysi kesä kun saapuu takaisin autolle. Omaan päähän ei mene, kuinka tuo auto voi lämmitä niin nopeasti käyntilämpöön, ja kun samalla vielä ohjaamokin lämpiää ja kunnolla.

Saappi sen sijaan ottaa näilläkin nollakeleillä sen 5-10km ajoa, ennenkuin on edes kone täyslämmin. Sitten kun on hetken ajellut ja lämpöä alkaa tulemaan niin sitten sitä kyllä tulee ja piisaa.
 
Saahan noita naapureita naureskella jotka eivät jaksa sen vertaa vaivaa autolla kotiin tullessaan nähdä, että laittaisivat tolppaan kiinni seuraavan aamun työmatkaa varten. Ovat sitten aamuisin parkkipaikalla raaputtelemassa ikkunoita, harjaamassa lumia tai parhaimmat lähtevät ns. "iglulla" liikenteeseen hidastelemaan (koska eivät näe mitään). Tai sitten näin pk-seudun syksyisin sekä "talvisin" kun 24/7 on sadetta ja kosteutta vailla pakkasia niin aamulla auton lasit aivan huurussa (päältä ja sisältä) vaikka kuinka yrittää ilmastoinnilla sitä kuivattaa. Vaan kun se ilmastoinnin kompura ei mene päälle alle +3 vai +5 C.

Tollainen perus Defa Termini lämmittää sisustan mukavan lämpöiseksi rattia myöden kun laittelen aina sen ~2h lämpötolpan ajastimesta. Ihan viikonlopun kauppamenoja ja muita vastaavia myöden. Päästöt tai polttoaineen kulutuksen säästöt eivät minua kiinnosta, mutta sisältä lämmin auto ja huurusta kuivat sekä sulat lasit joita ei tarvitse skrabailla -> verraton yhdistelmä suhteessa siihen olemattomaan "vaivaan" jota siitä aiheutuu. Eli ~50m kävely taloyhtiön parkkipaikalle kun tiedän seuraavan päivän menoni ja tolpan ajastimen kääntö. Vielä kun 95%:a omista ajoista on pelkkää työmatkaa ja viikonloppuisin LA-aamusta kauppaan niin minulle sen kanssa pelaaminen ei ole edes vaiva.

Lähinnä ärsyttää nykypäivän olemattomat moottorin "säteilylämmittimet" yhdistettynä ecomaailmanpelastusmoottoreihin: Auto ehtii tolpasta lähdön jälkeen selkeästi viilentyä ennen kuin lämppäri alkaa puhaltamaan oikeasti lämmintä ilmaa vaikkapa -10 C pakkasessa.
 
Tämä "säteilylämmitin" on kyllä kummallisin nimiviritys mitä on keksitty, sillä kuitenkin tarkoitetaan öljypohjan kyljessä olevaa läpyskää, joka lämpöä siihen johtamalla lämmittää moottoriöljyjä. Itselleni se säteily-osuus tässä hommassa ei ihan aukea? :confused: Moottorin lämpenemisen kannalta siitä ei taida olla hirveämmin iloa, koska koneessa on lämmittämisen jälkeen kylmää metallia ja jäähdytysnestettä kuitenkin +100 kg.

Enemmän itseäni kiinnostaa se, että onko öljyjen lämmittäminen koneen kannalta parempi ratkaisu, sillä kriittisimmät hetket voitelun kannalta ovat juuri käynnistäessä? Esimerkiksi öljyjen ollessa -20 C sijasta +10 C, niiden viskositeetti on valtavasti pienempi (esim. 5W-30, lähes kymmenkertainen ero).

124v774.gif


Se nyt on jo todettu moneen kertaan, että vanhemmat ja karkeammat koneet kestävät lämmittimellä tai ilman kuuhun ja takaisin, mutta voisiko nykyaikaisten tarkemmin optimoitujen (lue: ei-niin-kestävien), hydraulinostimellisten ym. VTC:llä varustettujen moottoreiden kohdalla tuo voitelu ja öljynpaineen nosto kylmäkäynnistyksessä olla kriittisempiä eliniän kannalta? Jostain syystähän uudemmissa autoissa ollaan siirrytty veden ja lohkon lämmittämisestä öljyjen lämmittämiseen? :confused2:
 
Mulla on tossa dieselissä just semmonen öljynlämmitin ja se tuntuu tosiaan kympin pakkasilla samalta kun sitä ei olis. Pienemmän bensarallattimen letkulämmitin taas lämmittää niinkin tehokkaasti, että kympin pakkasilla on konepelti ja tuulilasin alareunakin vapaa jäästä. :D
 
Mulla on tossa dieselissä just semmonen öljynlämmitin ja se tuntuu tosiaan kympin pakkasilla samalta kun sitä ei olis. Pienemmän bensarallattimen letkulämmitin taas lämmittää niinkin tehokkaasti, että kympin pakkasilla on konepelti ja tuulilasin alareunakin vapaa jäästä. :D
Mulla säteilylämmitintä käyttämällä lähtee -30 pakkaseltakin kuin palmun alta käyntiin, kerran jouduin -15 pakkasella kiskasemaan käyntiin "kylmiltään" ja eron kyllä huomasi heti. Toki kabiiniin ei lämpöä tule niin joutuin kuin jollain tehokkaalla letkulämppärillä sopivaan paikkaan sijoitettuna, mutta siksi säteilijän kaverina on sisätilanlämppäri. Suosittelen mittaamaan/testaamaan että toimiihan se oikeasti kunnolla, näissä on ilmeisesti ollut viallisia asennuksia ja hajonneita elementtejä jonkin verran.
 
Jostain syystähän uudemmissa autoissa ollaan siirrytty veden ja lohkon lämmittämisestä öljyjen lämmittämiseen? :confused2:

Kuuleman mukaan perinteisiä lohkolämmittimiä ei voida enää käyttää koska moottorin lämpötila-anturit sekoavat jos yksi kohta koneesta onkin kuuma vaikka pitäisi olla pakkasen puolella tms., pelkän öljypohjassa olevan nesteen lämmittäminen ei moisia ongelmia aiheuta. Ennen webastoa mulla oli bensakoneissa vuosikaudet säteilylämmitin+sisätilalämmitin ja toimi oikein mainosti ja eron kyllä kuuli bensakoneessakin jos piti käynnistää kylmillä öljyillä...
 
Tollainen perus Defa Termini lämmittää sisustan mukavan lämpöiseksi rattia myöden kun laittelen aina sen ~2h lämpötolpan ajastimesta. Ihan viikonlopun kauppamenoja ja muita vastaavia myöden. Päästöt tai polttoaineen kulutuksen säästöt eivät minua kiinnosta, mutta sisältä lämmin auto ja huurusta kuivat sekä sulat lasit joita ei tarvitse skrabailla -> verraton yhdistelmä suhteessa siihen olemattomaan "vaivaan" jota siitä aiheutuu.
Sama täällä. En minä tosin nollakeleillä aina pidä autoa piuhassa, mutta sen alapuolella käytännössä aina kun vain on mahdollista. Lohkolämmitin lämmittää nesteitä ja sisälämppäri tekee autoon istahtamisesta miellyttävämpää ja sulattaa ikkunat jne.

Webastoakin olen harkinnut, mutta kun on tolppa ollut käytännössä aina tarjolla, niin ei ole ollut tarvetta lähteä säätämään.

Tämä "säteilylämmitin" on kyllä kummallisin nimiviritys mitä on keksitty, sillä kuitenkin tarkoitetaan öljypohjan kyljessä olevaa läpyskää, joka lämpöä siihen johtamalla lämmittää moottoriöljyjä. Itselleni se säteily-osuus tässä hommassa ei ihan aukea? :confused: Moottorin lämpenemisen kannalta siitä ei taida olla hirveämmin iloa, koska koneessa on lämmittämisen jälkeen kylmää metallia ja jäähdytysnestettä kuitenkin +100 kg.
Säteilylämmitin on kiinnitetty siihen lohkon ulkopuolelle, josta se sitten "säteilee" lämpöä moottoriin. Siitä se nimi tulee.

Kylmemmillä keleillä tosiaan täysin riittämätön kikkare.
 
Kaksi Ford Mondeoa löytyy: 1.8 TDCI lämpenee webastolla, mikä hoitaa esilämmittämisen ja myös ajon aikaisen lämmittämisen talvella. Toisen, 1.8 bensan esilämmitys hoituu lohko- ja sisätilalämppärillä. Tällä koneella riittää lämpöä talvellakin ajon aikana.

Molemmissa on viimasuoja talvella nokalla. Kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä noin minuutti ja kevyesti liikkeelle, siten moottori saavuttaa käyntilämmön nopeammin kevyellä ajolla kuin tyhjäkäynnillä :)

Vähän on joo ikävä omaa 1.8 mondeota, siinä riitti lämpöä -35asteen pakkasessa kiitos 98c termarin, normi käyntilämpö oli siinä 96-104c välillä ihan missä tahansa lämpötilassa.

Tämä nykyinen 1.2Tce ei sitten meinaa lämmetä mitenkään. -10c on jo ihan hirveää tuskaa.
 
Tämä "säteilylämmitin" on kyllä kummallisin nimiviritys mitä on keksitty, sillä kuitenkin tarkoitetaan öljypohjan kyljessä olevaa läpyskää, joka lämpöä siihen johtamalla lämmittää moottoriöljyjä. Itselleni se säteily-osuus tässä hommassa ei ihan aukea? :confused:
Sama, johtumalla se lämpö siinä siirtyy koska lämmitin koskettaa lämmitettävää pintaa.

Moottorin lämpenemisen kannalta siitä ei taida olla hirveämmin iloa, koska koneessa on lämmittämisen jälkeen kylmää metallia ja jäähdytysnestettä kuitenkin +100 kg.

Enemmän itseäni kiinnostaa se, että onko öljyjen lämmittäminen koneen kannalta parempi ratkaisu, sillä kriittisimmät hetket voitelun kannalta ovat juuri käynnistäessä? Esimerkiksi öljyjen ollessa -20 C sijasta +10 C, niiden viskositeetti on valtavasti pienempi (esim. 5W-30, lähes kymmenkertainen ero).
Olen ymmärtänyt että jäähdytinnesteen (lohkon) lämmittäminen on parempi vaihtoehto: se yleensä kestää suurempitehoisen lämmittimen ja just että sen massa on suurempi eli pystyy varastoimaan lämpöä, se lämmittää sitten öljyäkin kun moottori käynnistetään. Öljyille riittää että se on pumpattavissa, niin voitelu toimii. Voihan asentaa sekä jäähdytinnesteen- että öljypohjan lämmittimen jos parasta haluaa, sehän on vain kustannuskysymys :vihellys:
 
Kylmemmillä keleillä tosiaan täysin riittämätön kikkare.
Voisitko avata paljonko pitää olla kylmempään keliin pakkasta tai mitä tuo täysin riittämätön kikkare oikein tarkoittaa? -34 oli Rukalla pakkasta pari vuotta takaperin ja ilman ongelmia 2h säteilytyksellä auto käyntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 672
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom