Meneekö sinulla nyt hallituksen kokous ja yhtiökokous sekaisin? Hallituksen kokouksista ei ole tapana lähettää esityslistaa kuin hallituksen jäsenille ja pöytäkirjakin jakaminen osakkaille on hallituksen päätettävissä.
Valitettavan usein taloyhtiöiden hallitusten toiminta on lähinnä amatöörien puuhastelua vaikka siinä hallinnoidaan miljoonaomaisuutta. Hommaa ei juuri kukaan halua ja ne jotka haluavat niin yleensä itsekkäillä motiiveilla. Itse olen toiminut meidän taloyhtiössä puheenjohtajana nyt kolme vuotta eli sen aikaa kun olen asunnon omistanut. Muut hallituslaiset ovat istuneet pallilla talon rakennuksesta asti jo yli kymmenen vuotta. Eivät enää hommassa haluaisi olla, mutta kun ei muitakaan löydy. Samaan aikaan yhtiössä on osakkaina kunnanvaltuutettua, tilintarkastajaa, rakennusinsinööriä ja vastaavanlaisia henkilöitä, joiden ammattitaitoa hallituksessa kaipaisi. Tämän takia hallitustoiminta saattaa keskittyä vaikkapa pihan kukkaistutusten pohdintaan kun oikeasti pitäisi miettiä suurempia linjoja.
Kummastuttaa muutenkin miten osakkaita ei kiinnosta osallistua kokouksiin vaan yhtiökokouksessa istuu juurikin hallitus ja pari muuta aktiivia. Sitten talkoissa avaudutaan viinipäissään kun hallitus ei ole hoitanut sitä ja tätä asiaa tai on tehty huonoja päätöksiä. Parhaimpana esimerkkinä aikaisemmin mainitsemani tilintarkastajana työskentelevä osakas, joka valitti taloyhtiön raha-asioiden hoidosta, mutta yllättäen kyseinen henkilö ei ole ikinä osallistunut kokouksiin ja vielä vähemmän haluaa olla hallituksessa.
Tämä ei nyt enää varsinaisesti liity ketjun aiheeseen, joten jatkot voi ottaa täällä
Taloyhtiön hallitus