Osaako joku luonnehtia, miten työlästä tai hankalaa hommaa hallituksen rivijäsenenä/puheenjohtajana oleminen on, jos puhutaan melko uudesta ja pienestä yhtiöstä (alle 10 asuntoa?) Tavallaan olisi mielenkiintoa hoitaa yhteisiä (eli omia) asioita, mutta en ole koskaan ennen yhtiömuotoisessa asumisjärjestelyssä elellyt eikä siis ole mitään kokemusta hallitustoiminnasta. Jos ajatellaan että vaikka mitään hirmu isoa/kallista remonttia ei ole lähivuosiin tiedossa, niin kuulostaako pahalta nakilta?
Paljon riippuu monesta asiasta, itse kun pari vuotta olin 15-asuntoisen yhtiön hallituksessa, niin suurin "kuormitus" oli ne muutama hallituksen kokous vuodessa missä katsottiin läpi juoksevat asiat ja tulevat suunnitelmat. Mun aikana vedettiin läpi mm. maalämpömuutos, mutta isännöitsijä hoiti siitäkin suurimman osan kun "tunsi alaa" ja oli kokemusta aikaisemmistakin projekteista. Lainaan alle aiemman viestini tästä ketjusta:
Itse olin rivariyhtiön hallituksessa pari vuotta. Rivariyhtiönä kai keskikokoinen 15 asuntoa, yhtökokouksissa aina samat naamat paikalla, asumisen alkuvaiheessa noin 5 asunnosta ja myöhemmin omistajanvaihdosten seurauksena 7 asunnosta kävi porukkaa. Osaa ei näkynyt ikinä paikalla.
Meidän yhtiöllä oli hyvä tilanne siinä mielessä, että isännöitsijä oli kokenut ja kovatasoinen ammattilainen, joka käytännössä hoiti kaiken taloyhtiölle valmiiksi ja hallitukselle jäi hyväksyntä- ja valvontavastuu asioista. Taloyhtiö oli muutenkin harvinaisen yhdenmielinen asioista, ja kaikki halusivat huolehtia omaisuudestaan hyvin, joten tarvittavat pienemmät ja suuremmat remontit terassien maalauksesta maalämpöön meni läpi ilman tappeluita ja hyvässä järjestyksessä.
Vaikka toki asukkaillakin on merkitystä tässä, en voi riittävästi korostaa hyvän ja ammattitaitoisen isännöitsijän vaikutusta hallituksen työhön ja taloyhtiön pyörittämiseen, siitä kannattaa vähän maksaakin, mutta sen tuoma helppous ja vaivattomuus korvaavat kaiken. Isännöitsijän avulla voidaan myös varmistaa, että kaikki tapahtuu lakien ja pykälien mukaisesti ettei tule ikäviä yllätyksiä jälkikäteen remonttihommissa tai muissa asioissa.