Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No nyt auto palautunut takuuhuollosta. Ongelmien syynä on ollut käsijarru joka on jäänyt laahaamaan. Laahatessaan on lämmittänyt takalevyä niin, että toinen on nyt pahoin kierona. Näitä käsijarrun asetelmia ei siis tuossa 790€ remontissa vaihdettu, koska todettiin niin huollon toimesta hyväkuntoisiksi.

Hieman nyt ihmetyttää, että miten laahaus alkaa heti huollon jälkeen kun aiemmin niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Huonoa tuuria sanottiin huollon tiskillä. Näihin ei sitten ilmeisesti tarvitse koskea levyjä vaihdettaessa, eli kyseessä ei ole asennusvirhe? Sain kuitenkin huippudiilin asetelmista ja levyistä, joille ei jää hintaa kuin 315€. Eli jarruremppa tulee maksamaan yhteensä 1105€. :tup:

Katsotaan nyt, että vaihdetaanko molemmat takalevyt jokatapauksessa. Taitaa olla rajatapaus, koska ei sillä suorana olevallakaan ole montaa sataa kilometriä ajettu. Pareittain nuo käsittääkseni yleensä vaihdetaan.

Matkalla vitutuksessa vielä mietin, että pitää vaimolle sanoa, että käsijarrua ei saa nyt käyttää ennen perjantain huoltoa. Pihaan tullessa vedin sen itse päälle :facepalm:. Tulee niin saatanan selkärangasta kun sitä on 20 vuotta tehnyt. Jospa se ei nyt hirtä kiinni.

No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.
 
No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.

Eli:
Maksoit siis aluksi 4x levyt + palat vaihdosta 790€, jonka jälkeen huollon toimesta käsijarru jäänyt laahaamaan ja toinen takalaikka kierona. Ysiykkösessähän todennäköisesti käsijarrua joutuu säätämään, että takalaikat saa pois, kuten edellä joku jo aiemmin mainitsi.

Tämän jälkeen korjaamolla uusittu uudelleen takalaikat + käsijarruhilut ja maksatettu sulla 315€ lisää uusista takalaikoista + käsijarruhiluista? Ainut hyväksyttävä ratkaisuhan tuohon olisi ollut, että olisit itse maksanut korkeintaan uudet käsijarruhilut. Tosin tässäkin tullaan siihen, että ennen kuin säätö on tehty perseelleen niin nuokin on saattaneet olla aivan OK kuntoiset.

Ilmeisesti noilla Pärnäsen korjaamoilla ei ole mitään vastuuta omista tekemisistään / asikkaasta ei välitetä pitkällä tähtäimellä juurikaan.

E: typo
 
Eli:
Maksoit siis aluksi 4x levyt + palat vaihdosta 790€, jonka jälkeen huollon toimesta käsijarru jäänyt laahaamaan ja toinen takalaikka kierona. Ysiykkösessähän todennäköisesti käsijarrua joutuu säätämään, että takalaikat saa pois, kuten edellä joku jo aiemmin mainitsi.

Tämän jälkeen korjaamolla uusittu uudelleen takalaikat + käsijarruhilut ja maksatettu sulla 315€ lisää uusista takalaikoista + käsijarruhiluista? Ainut hyväksyttävä ratkaisuhan tuohon olisi ollut, että olisit itse maksanut korkeintaan uudet käsijarruhilut. Tosin tässäkin tullaan siihen, että ennen kuin säätö on tehty perseelleen niin nuokin on saattaneet olla aivan OK kuntoiset.

Ilmeisesti noilla Pärnäsen korjaamoilla ei ole mitään vastuuta omista tekemisistään / asikkaasta ei välitetä pitkällä tähtäimellä juurikaan.

E: typo

Näin se tosiaan meni. Laitoin pitkän sähköpostin Atoy-konsernin vetäjälle, mutta en pidätä hengitystä, että tuo mitään vaikuttaa mihinkään.
 
Eli:
Maksoit siis aluksi 4x levyt + palat vaihdosta 790€, jonka jälkeen huollon toimesta käsijarru jäänyt laahaamaan ja toinen takalaikka kierona. Ysiykkösessähän todennäköisesti käsijarrua joutuu säätämään, että takalaikat saa pois, kuten edellä joku jo aiemmin mainitsi.

E: typo

Ei tarvitse koskea mitenkään käsijarruun, työkseni näitä vaihtelen.

Todennäköisesti ollut huonoa tuuria tai levyssä ollut jokin valuvika, pitäisi silti mennä takuuseen. En mäkään noita levyjä maksaisi jos ovat liikkeen puolesta hommatut. Käsijarrukamat kyllä.
 
Okei, juuri kyseistä automallia en tarkemmin tunne. Mutta yleisesti kyllä tuollaisessa systeemissä, jossa käsijarru on rummun sisällä joutuu käsijarrua löysäämään jotta rummun saa pois kun rummun sisälle kuluu reunus johon käsijarrukengät ottavat kiinni.

Uusilla levyillä kengät yleensä niin ulkona, että varmasti laahaa, jos säätöä ei katsota kohdalleen.

Kyllä tuossa selvästi korjaamon moka on käynyt, ja kannattaa tuosta reklamoida. Toki tuo reklamointi olisi kannattanut tehdä heti, eikä maksaa tuota hommaa noineen.
 
No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.

Ihan mielenkiinnosta millaista jarruosaa(merkki) sun autoon laitettiin, kun tuo hinta kuulostaa täysin älyttömältä?
 
No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.

Kuten jo aiemmin arvelin niin eiköhän siellä oltu käsijarrun säätö kustu. Ihmettelen, miten asentaja ei huomannut, että käsijarru laahaa..

Ei tarvitse koskea mitenkään käsijarruun, työkseni näitä vaihtelen.

Todennäköisesti ollut huonoa tuuria tai levyssä ollut jokin valuvika, pitäisi silti mennä takuuseen. En mäkään noita levyjä maksaisi jos ovat liikkeen puolesta hommatut. Käsijarrukamat kyllä.

Kerrohan miten otat ne takalevyt irti koskematta käsijarrun säätöön kun kyseessä on vanhat levyt? Niissä on täällä suomessa käytännössä aina sen verran ruostetta siellä rummun reunalla, että levy ei tule ulos ilman kenkien löysäämistä (olettaen, että käsijarru oli oikein säädetty). Lähiaikoina sinne laitetut saa toki ilman säätöä, mutta vanhat levyt ei kyllä tule ilman säätöä/väkivaltaa ulos. En roplaa näitä työkseni, mutta sen verran on kuitenkin tullut roplattua, että kokemusta on.


Näin se tosiaan meni. Laitoin pitkän sähköpostin Atoy-konsernin vetäjälle, mutta en pidätä hengitystä, että tuo mitään vaikuttaa mihinkään.

Ihan hyvä ajatus kysäistä mitä mieltä ovat. Melkoisen härskiä toimintaa, jos mitään vastuuta ei oteta kun itse kustaan hommat. Itse olisin tuossa tapauksessa valmis ne käsijarrun hilut maksamaan, mutta en levyjä. Monesti ruoste alkaa jo irroittamaan niitä kitkapintoja niistä vanhoista jarrukengistä, niin paremmaksi se tuli niiden uusimisella (olettaen, että laitettiin kunnon kengät eikä mitään halvinta noname kuraa.)
 
Kerrohan miten otat ne takalevyt irti koskematta käsijarrun säätöön kun kyseessä on vanhat levyt? Niissä on täällä suomessa käytännössä aina sen verran ruostetta siellä rummun reunalla, että levy ei tule ulos ilman kenkien löysäämistä (olettaen, että käsijarru oli oikein säädetty). Lähiaikoina sinne laitetut saa toki ilman säätöä, mutta vanhat levyt ei kyllä tule ilman säätöä/väkivaltaa ulos. En roplaa näitä työkseni, mutta sen verran on kuitenkin tullut roplattua, että kokemusta on.

Ottamalla käsijarrun pois päältä kahvasta, ja jos se ei riitä niin kytkemällä sen huoltoasentoon.
 
Ottamalla käsijarrun pois päältä kahvasta, ja jos se ei riitä niin kytkemällä sen huoltoasentoon.

Näissähän on mekaaninen säätöratas sisällä, niin ei sen kahvan huoltoasentoon laitto paljon auta. Kengät on oikein säädettynä niin lähellä, että jos rummun reunassa on ruostetta vähän reilummin se ei sieltä irtoa ilman säätöä/väkivaltaa. Jos levyillä on ikää, niin sitä ruostetta on yleensä reilusti. Toki onhan se mahdollista, että joskus sen levyn saa irti ilman säätöä, mutta melkein aina jumittaa niihin kenkiin omien kokemuksien perusteella. Joka tapauksessa se käsijarru pitäisi aina säätää kun levyn vaihtaa (ihan BMW ohjeissa näin käsketään). Säätämättä jättämisen katson itse ihan samaan kategoriaan kun ettei sitä satulan kannatinta puhdisteta ruosteesta tai liukutappeja ei puhdisteta. Hintaa oli rempalle keksitty niin paljon, että kyllä itse olettaisin näiden ehdottomasti kuuluvan remppaan.
 
Ihan mielenkiinnosta millaista jarruosaa(merkki) sun autoon laitettiin, kun tuo hinta kuulostaa täysin älyttömältä?

Eipä noissa lapuissa erikseen merkkiä mainita. Alkuperäisosaa vastaavat niiden piti olla.

Jarrulevyt olivat 95€/kpl ja työ osuus oli noin 200€. Loput menivät paloihin hälytys johtoihin yms.

Huoltopäällikkö oli tosiaan sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla asennusvirhe, koska aina osien vaihdon jälkeen toiminta testataan dynometrillä, ettei tätä pääse tapahtumaan. Oma veikkaus on, että nimenomaan tuo on jäänyt tekemättä syystä x.

Muutenkin tuon puljun toiminta on epäilyksiä herättävää. Eilen kun vein auton niin laskun summa oli 367€ vaikka huoltopäällikkö sanoi aiemmin, että hintaa tulee 315€. Katsoin laskua niin siinä näkyi selvästi, että siihen oli laitettu etulevyt + muut kilkkeet. Huomautin siitä niin aluksi huoltopäällikkö sanoi "joo tosiaan nyt on käynyt niin, että meillä ei ole niitä levyjä", olin siinä vaiheessa jo hyvin kypsä tähän sekoiluun. Kuitenkin toinen tiskillä oleva työntekijä sanoi, että on ne levyt tuolla, mutta niitä ei ole otettu oikein vastaan ja eivät siksi näy saldoilla :tup:. Loppulasku oli sitten sen 310€.

Bonuksena oli vielä kun lähdin vara-autolla siitä takaisin duuniin niin huomasin, että se oli pihan ainut vara-auto, jolla ei oltu ajettu varmaan koko talvena ja sen päällä oli 30 cm lunta. Eipä siinä pikkukengillä sieltä hangesta se oli kiva kaivaa ajokuntoon :rage:.

Eipä tässä mikään enää voi pahemmin yllättää. Toiveissa olisi, että nyt tuo remontti olisi mennyt edes jotenkin maaliin, ettei tarvitse enää koskaan tuolla puttipajassa asioida.
 
Tuntuu hyvältä, kun jokin aika sitten vaihdoin autooni jarrulevyt ja palat itse eteen. Tarvikelevyt+brembon palat maksoivat vajaa 90e ja vaihtotyöhön meni pari-kolme tuntia rauhallisesti tehden. Takana osat on vielä halvemmat, mutta työ on hieman hankalampi, kun jarrusatulan kiinnitysruuvi on hankalassa paikassa.
 
Chryslerissä syttyi kuulemma eilen latauksen valo palamaan kesken ajon. Joy! Onneksi ei ole enää kuin 13 astetta pakkasta :tup:
 
Eipä noissa lapuissa erikseen merkkiä mainita. Alkuperäisosaa vastaavat niiden piti olla.

Jarrulevyt olivat 95€/kpl ja työ osuus oli noin 200€. Loput menivät paloihin hälytys johtoihin yms.

Huoltopäällikkö oli tosiaan sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla asennusvirhe, koska aina osien vaihdon jälkeen toiminta testataan dynometrillä, ettei tätä pääse tapahtumaan. Oma veikkaus on, että nimenomaan tuo on jäänyt tekemättä syystä x.

Muutenkin tuon puljun toiminta on epäilyksiä herättävää. Eilen kun vein auton niin laskun summa oli 367€ vaikka huoltopäällikkö sanoi aiemmin, että hintaa tulee 315€. Katsoin laskua niin siinä näkyi selvästi, että siihen oli laitettu etulevyt + muut kilkkeet. Huomautin siitä niin aluksi huoltopäällikkö sanoi "joo tosiaan nyt on käynyt niin, että meillä ei ole niitä levyjä", olin siinä vaiheessa jo hyvin kypsä tähän sekoiluun. Kuitenkin toinen tiskillä oleva työntekijä sanoi, että on ne levyt tuolla, mutta niitä ei ole otettu oikein vastaan ja eivät siksi näy saldoilla :tup:. Loppulasku oli sitten sen 310€.

Bonuksena oli vielä kun lähdin vara-autolla siitä takaisin duuniin niin huomasin, että se oli pihan ainut vara-auto, jolla ei oltu ajettu varmaan koko talvena ja sen päällä oli 30 cm lunta. Eipä siinä pikkukengillä sieltä hangesta se oli kiva kaivaa ajokuntoon :rage:.

Eipä tässä mikään enää voi pahemmin yllättää. Toiveissa olisi, että nyt tuo remontti olisi mennyt edes jotenkin maaliin, ettei tarvitse enää koskaan tuolla puttipajassa asioida.

Tuo alkuperäistä vastaava voi käytännössä olla ihan mitä vaan. Onhan tuossa osissa ihan hyvät suomilisät. Saksasta esim. E91 320d etujarrulevyt 40€/kpl (TRW), taakse 32€kpl (TRW). Levyt, palat ja anturit yhteensä ~220€. Käsijarrukengät 22€ ja niille asennussarja 6€. Siihen käsijarrun jumittamisen toteamiseen ei kyllä tarvitse edes jarru dynoa, sen huomaa jo nosturilla. Näillä hinnoilla pääsee itse tehden jo ihan hyville tuntipalkoille, vaikka itse olisi taikinoinut 8h, niin silti olisi vielä jäänyt itselle yli 100€/h :D. Eikä tuossa nyt kyllä kahdeksaa tuntia mene, ellei sitten ala jo satuloita maalaamaan ym. Toki ymmärrän hyvin, että kaikkia ei kiinnosta autojen roplaaminen tai ole paikkaa roplata.

Noh toivottavasti saivat nyt homman maaliin, että ei enää tarvitse jarruja pajoittaa.
 
Bmw e90 330i taas vittuilee. Auto toiminut ihan ok, mutta nyt kun päivällä iskin päälle niin moottorivalo alkoi palamaan. Auto on nyt 18kkn ajan tehnyt sillointällöin sellaista, kun pistää päälle ja siitä iskee pakille on alkanut täriswmään aivan vitusti ja auto sammuu. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toiminut ihan ok. Välillä valoihin pysähtyessä kierrokset tippuneet toosi alas ja tuntuu, että kohta sammuu.

Kesällä putsattiin vanokset ihan jollain bräkleenillä ja paineilmalla puhallettiin. Tämä auttoi tuohon, ettei kierrokset tipu valoissa. Nyt ne ovat kylläkin joskus taas vähän tippuneet. Maf putsattiin myös samalla electronic sprayllä. Yhä näiden jälkeen on randomisti tehnyt tuota vitullista tärinää ja auton sammumista.

14659285.jpg


Tollaisen vikakoodin nyt antoi kun palaa moottorivalo. Autolla ajaa normaalisti, ainakin kaupunkiolosuhteissa, motarille en ole vielä mennyt kokeilemaan onko tehot tallella.

Asentotunnistin? Olisko turun seudulla joku liike mistä saisi uuden osan, jotta saisi asap vaihdettua
 
Toyotan vetarin kumi rikki, toinen jarrusuoja kilpi ruostunut pois edestä, uusi vasen etunapa meni 100 km jälkeen, akku sanoi työsopimuksen irti, tyhjäkäynti tipahti 450, siinä tälle vuodelle
 
Bmw e90 330i taas vittuilee. Auto toiminut ihan ok, mutta nyt kun päivällä iskin päälle niin moottorivalo alkoi palamaan. Auto on nyt 18kkn ajan tehnyt sillointällöin sellaista, kun pistää päälle ja siitä iskee pakille on alkanut täriswmään aivan vitusti ja auto sammuu. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toiminut ihan ok. Välillä valoihin pysähtyessä kierrokset tippuneet toosi alas ja tuntuu, että kohta sammuu.

Kesällä putsattiin vanokset ihan jollain bräkleenillä ja paineilmalla puhallettiin. Tämä auttoi tuohon, ettei kierrokset tipu valoissa. Nyt ne ovat kylläkin joskus taas vähän tippuneet. Maf putsattiin myös samalla electronic sprayllä. Yhä näiden jälkeen on randomisti tehnyt tuota vitullista tärinää ja auton sammumista.

14659285.jpg


Tollaisen vikakoodin nyt antoi kun palaa moottorivalo. Autolla ajaa normaalisti, ainakin kaupunkiolosuhteissa, motarille en ole vielä mennyt kokeilemaan onko tehot tallella.

Asentotunnistin? Olisko turun seudulla joku liike mistä saisi uuden osan, jotta saisi asap vaihdettua

Jos niitä vanos solenoideja putsaamalla muuttui käynti niin osta suoraan uudet. Laitoin omaan n52b25 koneiseen 325i:hin ihan suosiolla ennakoivasti uudet kun ei nuo solenoidit ikuiset ole.
Tästä tilasin itse ja oli 100% sopivat: Pair Vanos Camshaft VVT Solenoid for BMW 128i 135i 328i 335i 525i X3 N51 N52 N54 | eBay
Alle 50€ saat tuosta molemmat ja kun olet ne kertaalleen irroittanutkin niin tiedät että ne vaihtaa ihan helposti vaikka vartissa itsekin :tup:
 
Bmw e90 330i taas vittuilee. Auto toiminut ihan ok, mutta nyt kun päivällä iskin päälle niin moottorivalo alkoi palamaan. Auto on nyt 18kkn ajan tehnyt sillointällöin sellaista, kun pistää päälle ja siitä iskee pakille on alkanut täriswmään aivan vitusti ja auto sammuu. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toiminut ihan ok. Välillä valoihin pysähtyessä kierrokset tippuneet toosi alas ja tuntuu, että kohta sammuu.

Kesällä putsattiin vanokset ihan jollain bräkleenillä ja paineilmalla puhallettiin. Tämä auttoi tuohon, ettei kierrokset tipu valoissa. Nyt ne ovat kylläkin joskus taas vähän tippuneet. Maf putsattiin myös samalla electronic sprayllä. Yhä näiden jälkeen on randomisti tehnyt tuota vitullista tärinää ja auton sammumista.

14659285.jpg


Tollaisen vikakoodin nyt antoi kun palaa moottorivalo. Autolla ajaa normaalisti, ainakin kaupunkiolosuhteissa, motarille en ole vielä mennyt kokeilemaan onko tehot tallella.

Asentotunnistin? Olisko turun seudulla joku liike mistä saisi uuden osan, jotta saisi asap vaihdettua

Viskaa tuolla lukijalla vesilintua ja hanki joku kunnollinen, niin saa tolkun mitä moottorissa tapahtuu. ISTA:sta löytyy testit vanoksille jne. (varmaan jostain muustakin kunnon lukijasta löytyy). Toki jos et itse halua, niin jonku harrastaja voi vilkaista. Tärinä voi olla vaikka alkavaa puolavikaa, eikä siitä välttämättä tule vikakoodia. Ei olisi mitenkään harvinaista, tuossa moottorissa, että olisi puolavika. Tuo ajoituksen liittyvä vikakoodi voi johtua solenoideista, ajoituksesta jne. BTCF:ltä saa paremmin apuja näihin.
 
Jos niitä vanos solenoideja putsaamalla muuttui käynti niin osta suoraan uudet. Laitoin omaan n52b25 koneiseen 325i:hin ihan suosiolla ennakoivasti uudet kun ei nuo solenoidit ikuiset ole.
Tästä tilasin itse ja oli 100% sopivat: Pair Vanos Camshaft VVT Solenoid for BMW 128i 135i 328i 335i 525i X3 N51 N52 N54 | eBay
Alle 50€ saat tuosta molemmat ja kun olet ne kertaalleen irroittanutkin niin tiedät että ne vaihtaa ihan helposti vaikka vartissa itsekin :tup:

:eek: onpas halpoja jos tämä vika on joku muu kuin vanos niin en osta kylä enää mitään :D
Ei kestä pää enään tätä autoa

Viskaa tuolla lukijalla vesilintua ja hanki joku kunnollinen, niin saa tolkun mitä moottorissa tapahtuu. ISTA:sta löytyy testit vanoksille jne. (varmaan jostain muustakin kunnon lukijasta löytyy). Toki jos et itse halua, niin jonku harrastaja voi vilkaista. Tärinä voi olla vaikka alkavaa puolavikaa, eikä siitä välttämättä tule vikakoodia. Ei olisi mitenkään harvinaista, tuossa moottorissa, että olisi puolavika. Tuo ajoituksen liittyvä vikakoodi voi johtua solenoideista, ajoituksesta jne. BTCF:ltä saa paremmin apuja näihin.

Joo sinne pisrin myös viestiä. Jos joku osaava tätä lukee ja turun seudulla asuu niin yksäriä, vaivanpalkka maksetaan toki:geek:
 
Viskaa tuolla lukijalla vesilintua ja hanki joku kunnollinen, niin saa tolkun mitä moottorissa tapahtuu. ISTA:sta löytyy testit vanoksille jne. (varmaan jostain muustakin kunnon lukijasta löytyy). Toki jos et itse halua, niin jonku harrastaja voi vilkaista. Tärinä voi olla vaikka alkavaa puolavikaa, eikä siitä välttämättä tule vikakoodia. Ei olisi mitenkään harvinaista, tuossa moottorissa, että olisi puolavika. Tuo ajoituksen liittyvä vikakoodi voi johtua solenoideista, ajoituksesta jne. BTCF:ltä saa paremmin apuja näihin.

Mukavalla harrastajalla kävin luetuttamassa ja tälläistä pukkasi: 2A82 on imupuolen koodi. Kannattaa varmaan vaihtaa nokka-akselin asentoanturi sinne ja katsoa korjaantuuko sillä.

Vaihetaan tuo ja jos nuo ebay.vanokset myös tilaisi. Nollaamalla hävisi koodi ja ei tullut ainakaan 5km matkalla takaisin.

14659623.jpg

14659624.jpg


Tommoset koodit.
 
Viimeksi muokattu:
Mukavalla harrastajalla kävin luetuttamassa ja tälläistä pukkasi: 2A82 on imupuolen koodi. Kannattaa varmaan vaihtaa nokka-akselin asentoanturi sinne ja katsoa korjaantuuko sillä.

Vaihetaan tuo ja jos nuo ebay.vanokset myös tilaisi. Nollaamalla hävisi koodi ja ei tullut ainakaan 5km matkalla takaisin.

14659623.jpg

14659624.jpg


Tommoset koodit.

Olisit nyt samalla katsonut sieltä DME alta erikseen ne koodit, niin olisi nähnyt koodin liityvät lisätiedot (freeze frame data). INPA:lla kun lukee kaikki auton koodit kerralla, niin silloin näkee vaan koodit, ei noita lisätietoja. Ette samalla tehneet ISTA:lla vanos testejä? Onko muuten minkälaiset öljynvaihtovälit? Itse en ajaisi tehtaan suosittelemalla 30tkm välillä, koska silloin alkaa sitä paskaa kertyä juuri ahtaisiin paikkoihin kuten vanoksiin jne.
 
Olisit nyt samalla katsonut sieltä DME alta erikseen ne koodit, niin olisi nähnyt koodin liityvät lisätiedot (freeze frame data). INPA:lla kun lukee kaikki auton koodit kerralla, niin silloin näkee vaan koodit, ei noita lisätietoja. Ette samalla tehneet ISTA:lla vanos testejä? Onko muuten minkälaiset öljynvaihtovälit? Itse en ajaisi tehtaan suosittelemalla 30tkm välillä, koska silloin alkaa sitä paskaa kertyä juuri ahtaisiin paikkoihin kuten vanoksiin jne.

En minä tuosta softasta mitään tiedä niin en tiennyt tuommoista :)

Öljyt vaihdettu oman omistuksen aikana alle 10tkm välein, muuten 10-15 tkm noin about.
 
En minä tuosta softasta mitään tiedä niin en tiennyt tuommoista :)

Öljyt vaihdettu oman omistuksen aikana alle 10tkm välein, muuten 10-15 tkm noin about.

Jos temppuilee vielä, niin kannattaisi sitten vielä käydä joko samalla kaverilla, jos siltä löytyy ISTA tai sitten jollakin muulla jolla se on. Ne vanostestit kannattaa tehdä niin näkee toimiiko ne vanokset kuten kuuluu.
 
Syyläri on jo pitemmän aikaa hikoillut saumoistaan (ylä -ja alaosa muovia). Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä...loraus lisää nestettä pari kertaa vuodessa on riittänyt. Tätä nuukailua jatkui 150tkm :cigar2:

Nyt kun oli -27 yöllä niin alkoi jo tippoja tulemaan maahan asti aamuajon jälkeen. Teoriani mukaan kova pakkanen on aiheuttanut saumoissa lisää elämistä (metalli kutistunut, muovi vähemmän) ja tämä oli viimeinen niitti. Pakko vaihtaa...

Korjausarvio:
420€ syyläri
8,9€ Castrolin dextron 3 tomaattiöljyä
19,9€ motonetin LL jäähdytinnestettä
 
Syyläri on jo pitemmän aikaa hikoillut saumoistaan (ylä -ja alaosa muovia). Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä...loraus lisää nestettä pari kertaa vuodessa on riittänyt. Tätä nuukailua jatkui 150tkm :cigar2:

Nyt kun oli -27 yöllä niin alkoi jo tippoja tulemaan maahan asti aamuajon jälkeen. Teoriani mukaan kova pakkanen on aiheuttanut saumoissa lisää elämistä (metalli kutistunut, muovi vähemmän) ja tämä oli viimeinen niitti. Pakko vaihtaa...

Korjausarvio:
420€ syyläri
8,9€ Castrolin dextron 3 tomaattiöljyä
19,9€ motonetin LL jäähdytinnestettä

Tuo on melko yleistä, yleisempää kuin moni uskoisi. Toinen on noiden letkuliitäntöjen yms hajoaminen.
 
Syyläri on jo pitemmän aikaa hikoillut saumoistaan (ylä -ja alaosa muovia). Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä...loraus lisää nestettä pari kertaa vuodessa on riittänyt. Tätä nuukailua jatkui 150tkm :cigar2:

Nyt kun oli -27 yöllä niin alkoi jo tippoja tulemaan maahan asti aamuajon jälkeen. Teoriani mukaan kova pakkanen on aiheuttanut saumoissa lisää elämistä (metalli kutistunut, muovi vähemmän) ja tämä oli viimeinen niitti. Pakko vaihtaa...

Korjausarvio:
420€ syyläri
8,9€ Castrolin dextron 3 tomaattiöljyä
19,9€ motonetin LL jäähdytinnestettä

Mihin laitteeseen syyläri on 420€? Kuulostaa aika arvokkaalta osalta. Itse laitatin hella-behrin syylärin 1999 a6:een, alle 120€ osa... kiinalainen toki, mutta ei se vanhakaan ihmeitä kestänyt ;)
 
Mihin laitteeseen syyläri on 420€? Kuulostaa aika arvokkaalta osalta. Itse laitatin hella-behrin syylärin 1999 a6:een, alle 120€ osa... kiinalainen toki, mutta ei se vanhakaan ihmeitä kestänyt ;)

Terrano 3.0 tomaatti. Manuaaliin olisi puolet halvempi. Ping pong syylärin olisi saanut saksasta 200€ mutta se oli peräti 10mm ohuempi rivastoltaan... Ei ole nyt aikaa alkaa metsästään viimeistä euroa tämän suhteen kun ajojenkin pitäisi jatkua.

Talvikin alkaa näyttämään siltä että kohta revitetään motti punaisena hangessa joten kapasiteettia on syytä olla edes alkuperäisen verran :btooth: Toki 120€ hinta olisi kelvannut tännekin :sori:
 
Viimeksi muokattu:
Mihin laitteeseen syyläri on 420€? Kuulostaa aika arvokkaalta osalta. Itse laitatin hella-behrin syylärin 1999 a6:een, alle 120€ osa... kiinalainen toki, mutta ei se vanhakaan ihmeitä kestänyt ;)

1976 Furyyn oli rahteineen ja tulleineen jotain tuota luokkaa. Varmaan täällä kotimaassa ois ollut alkuperäissyyläri 350-450e, jos ois myynnissä. Mutta enpä pidä pahana kuluna, semmoset 40vuotta kesti alkuperäinen syyläri, samanlainen tilalle (ylävesiletkun paikka vaan vähän erissä kohtaa) ja kovaa ajoa. Kattelin eka, että alumiinisia ois saanut halvalla suomestakin vaan ois sitten erikseen pitänyt ostaa lauhdutin laatikkoöljyille, ostaa uusia putkia ja taivutella ne. Helpommalla pääsi kun osti kalliimpaa ja laittoi paikalleen.
 
Noista syyläreistä, muistelin kun Oldsiini 7L V8 vaihdettiin syyläriä, piti olla kolmi-rivinen kun ilmastoinnin, vaihteistöljyn ja tietty moottorin jäähdytys oli samassa "paketissa".... :cigar2:
-Hintaa tuli kun hyvää halusin, ei mielestäni paha muistelen jotain 350€.... :vihellys:
 
Eipä noissa lapuissa erikseen merkkiä mainita. Alkuperäisosaa vastaavat niiden piti olla.

Jarrulevyt olivat 95€/kpl ja työ osuus oli noin 200€. Loput menivät paloihin hälytys johtoihin yms.

Huoltopäällikkö oli tosiaan sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla asennusvirhe, koska aina osien vaihdon jälkeen toiminta testataan dynometrillä, ettei tätä pääse tapahtumaan. Oma veikkaus on, että nimenomaan tuo on jäänyt tekemättä syystä x.

Muutenkin tuon puljun toiminta on epäilyksiä herättävää. Eilen kun vein auton niin laskun summa oli 367€ vaikka huoltopäällikkö sanoi aiemmin, että hintaa tulee 315€. Katsoin laskua niin siinä näkyi selvästi, että siihen oli laitettu etulevyt + muut kilkkeet. Huomautin siitä niin aluksi huoltopäällikkö sanoi "joo tosiaan nyt on käynyt niin, että meillä ei ole niitä levyjä", olin siinä vaiheessa jo hyvin kypsä tähän sekoiluun. Kuitenkin toinen tiskillä oleva työntekijä sanoi, että on ne levyt tuolla, mutta niitä ei ole otettu oikein vastaan ja eivät siksi näy saldoilla :tup:. Loppulasku oli sitten sen 310€.

Bonuksena oli vielä kun lähdin vara-autolla siitä takaisin duuniin niin huomasin, että se oli pihan ainut vara-auto, jolla ei oltu ajettu varmaan koko talvena ja sen päällä oli 30 cm lunta. Eipä siinä pikkukengillä sieltä hangesta se oli kiva kaivaa ajokuntoon :rage:.

Eipä tässä mikään enää voi pahemmin yllättää. Toiveissa olisi, että nyt tuo remontti olisi mennyt edes jotenkin maaliin, ettei tarvitse enää koskaan tuolla puttipajassa asioida.

Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.

Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.

Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.

Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.

No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa :grumpy:. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on :mad:.
 
Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.
Tuli jo heti ekana mieleen kun luin tästä sun ongelmasta, että isko siellä pyörän napa kiero jossain nurkassa, jos se tuolleen aloittaa täristämisen taas uusilla levyillä? Olettaen, että navat on putsattu huolella, mutta tuollasessa penarissa se ei somalilaikalla mikään kummoinen juttu ole.
 
Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.

Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.

Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.

Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.

No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa :grumpy:. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on :mad:.

Olipa yllätys, että homma ei vieläkään mennyt putkeen. :rofl: Itse veikkaan, että siellä on tehty hommat juosten kustuna, eli ei ole puhdisteltu kaikkea mitä pitää. Jos siellä olisi napa kierossa, niin olisihan se vanhoillakin levyillä nykinyt jarrutettaessa.
 
-09 Focukseen alapallonivelen vaihto.
Ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu.
Tunkkaa kulman ylös ja huomaa että alkuperäinen nivel niitattu kiinni.
No ei kun koko alatukivartta iroittamaan.
Sitten huomaa että ulosvedin liian kapea ja alapallo ei irtoa millään navasta.
Syvä huokaisu ja ala purkamaan napaakin irti.
Poraa ja hakkaa niitit irti ja saa ruuvipenkissä taottua pallonivelkin irti.
Kiinnittele uusi pallonivel tukivarteen ja asentele napa taas kiinni.
Äheltele auton alla tukivartta kiinni ja viimein kun kaikki alkaa olla kunnossa pujota pallonivel napaan ja huomaa että sinulle on myyty väärä varaosa ja holkki aivan holo navassa.
Kiroile ja mene saunaan juomaan viinaa.

Ihan normisettiä. Itse en yleensä otan nuo rikkinäiset alapallonivelet irti murtohaarukalla. Murtohaarukka aina paras, jos sen vain saa sinne sovitettua kun vaihtaa pallonivelen. Jos nivel on tarkoitus käyttää uudestaa, niin silloin käyttää sitä ulosvetää kun sillä ei hajoita sitä suojakumia. Juu varaosaliikkeistä usein myyvät vääriä osia.. Itselläkin samanlainen tilanne tukivarsi irti. Sain nivelen irti tukivarresta, niin väärä nivel. :facepalm: Arvaa oliko sitä oikeaa niveltä hyllyssä? No ei tietenkään ollut varaosaputkassa. Onneksi itse tarkistin sopiiko nivel ennen nivelen kiinnittämistä tukivarteen. Seitsemännessä varaosaliikkeessä löytyi nivelet. :rofl: Monesti vaan helpompi vaihtaa se koko varsi, jos alkuperäinen. puslat ym. alkaa kuitenkin olla jo usein pehmeät. Riippuu toki kilomereistä ja tukivarren hinnasta.
 
Murtohaarukkahan se tuossakin oli, mutta sen verran järeä se pallonivel ettei mahtunut hahloon.
No päivällä taas uudella ilolla hommiin.

Itsellä on useita murtohaarukoita. Kaikista paras väline vaihdettavan nivelen irroittukseen. Nythän tuo on jo voiton puolella kun osat on irti. Kasaus on se helppo osa. :tup:
 
Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.

Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.

Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.

Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.

No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa :grumpy:. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on :mad:.
Oikein.

Jarruremppa on niitä helpoimpia ja yksinkertasimpia hommia mitä voi tehdä.

Ja kuten näkee niin itse tekemällä pääsee vähemmällä (olettaen, että lopputuloksella on väliä).

Räikkä ja hylsyt kainaloon kaupasta ja hommiin.
 
Noniin, veikkauksia mitä lahosi.

Tänään käynnistämään autoa pihassa, avainta kääntäessä jotain jurnutusta ja etuvalot vilkkui nopeaan tahtiin. Pientä pyörimistä olin kuulevinani, mutta aika nopeaan luovutti. Akussa on virtaa, itseasiassa se on täynnä. Mikään muu ei syty kuin lähivalot kääntäessä avainta. Ei radio tai muut laitteet. Joskus se piippaa monta kertaa putkeen ja välkyttää varashälyttimen valoa. Avaimettomalla järjestelmällä ei anna edes kääntää avainta virtalukossa, pitää ottaa se pieni avain irti ja kääntää sillä. Muuten kuollut peli.

Focus 06
 
Noniin, veikkauksia mitä lahosi.

Tänään käynnistämään autoa pihassa, avainta kääntäessä jotain jurnutusta ja etuvalot vilkkui nopeaan tahtiin. Pientä pyörimistä olin kuulevinani, mutta aika nopeaan luovutti. Akussa on virtaa, itseasiassa se on täynnä. Mikään muu ei syty kuin lähivalot kääntäessä avainta. Ei radio tai muut laitteet. Joskus se piippaa monta kertaa putkeen ja välkyttää varashälyttimen valoa. Avaimettomalla järjestelmällä ei anna edes kääntää avainta virtalukossa, pitää ottaa se pieni avain irti ja kääntää sillä. Muuten kuollut peli.

Focus 06
Mistä päättelet, että akussa on virtaa? Sököllä akulla tuli kovilla pakkasilla helposti tuo "joulukuusi-efekti" ja piippaukset jne.
 
Viimeksi muokattu:
Akku on testattu ja on täynnä virtaa tosiaan. Kaapelit näyttäisi olevan ok.
Vielä tekisi mieli inttää, että millä se akku on testattu.. itse olen joskus mennyt vipuun näiden kanssa.. Kun laturilla lataa ja akku ottaa virtaa vastaan ja jonkun tunnin jälkeen ei enää ota, niin sitten sitä luulee että akku on täynnä ja kunnossa. Mutta kun yrittää startata, niin ei starttaakaan. Akku on kuin onkin kömö..

Jos akku on tosiaan kunnossa, niin sitten itse epäilisin virtalukkoa? Tai avaimettomassa jotain vastaavaa, virrat kytkevää laitetta?
 
Kannattaa tosiaan ainakin mitata mitä se akku näyttää kun starttailee.

Miten ois maadotus?
 
Itselläkin on ollut akku joka yks kaks kesken ajon oli simmahtanut ja piti huoltoasemalta auttaa auto käymään. Perille päästyä kun katsoi niin akussa yli 14 V jännitettä, mutta kappas kun yritti käynnistää niin tippui 8 V alle.
 
Pirun kylmän yön jälkeen ykkönen ei meinannut mennä ryömittäessä silmään millään. Paikallaan meni ja muut vaihteet pelasivat, mutta hieman jähmeästi. Koneen lämmettyä toimi nätisti. Onko tuo normaalia näillä pakkasilla? 156tkm ajettu Skodalla pääasiassa maantieajoa ja toki noilla kilsoilla voisi jo öljyt vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 626
Viestejä
4 494 013
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom