Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo. N52 mootti.Bemareista tiedä mitään, mutta onko ketjukoneella?
Taitaa viitata ennemmänkin ajoitukseen kuin itse anturi vikaan.
Joku osaava harrastaja tuon varmaankin diagnosoi sopu hintaan.
2007 E90 P0012 error
Bmw e90 330i taas vittuilee. Auto toiminut ihan ok, mutta nyt kun päivällä iskin päälle niin moottorivalo alkoi palamaan. Auto on nyt 18kkn ajan tehnyt sillointällöin sellaista, kun pistää päälle ja siitä iskee pakille on alkanut täriswmään aivan vitusti ja auto sammuu. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toiminut ihan ok. Välillä valoihin pysähtyessä kierrokset tippuneet toosi alas ja tuntuu, että kohta sammuu.
Kesällä putsattiin vanokset ihan jollain bräkleenillä ja paineilmalla puhallettiin. Tämä auttoi tuohon, ettei kierrokset tipu valoissa. Nyt ne ovat kylläkin joskus taas vähän tippuneet. Maf putsattiin myös samalla electronic sprayllä. Yhä näiden jälkeen on randomisti tehnyt tuota vitullista tärinää ja auton sammumista.
![]()
Tollaisen vikakoodin nyt antoi kun palaa moottorivalo. Autolla ajaa normaalisti, ainakin kaupunkiolosuhteissa, motarille en ole vielä mennyt kokeilemaan onko tehot tallella.
Asentotunnistin? Olisko turun seudulla joku liike mistä saisi uuden osan, jotta saisi asap vaihdettua
Bmw e90 330i taas vittuilee. Auto toiminut ihan ok, mutta nyt kun päivällä iskin päälle niin moottorivalo alkoi palamaan. Auto on nyt 18kkn ajan tehnyt sillointällöin sellaista, kun pistää päälle ja siitä iskee pakille on alkanut täriswmään aivan vitusti ja auto sammuu. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toiminut ihan ok. Välillä valoihin pysähtyessä kierrokset tippuneet toosi alas ja tuntuu, että kohta sammuu.
Kesällä putsattiin vanokset ihan jollain bräkleenillä ja paineilmalla puhallettiin. Tämä auttoi tuohon, ettei kierrokset tipu valoissa. Nyt ne ovat kylläkin joskus taas vähän tippuneet. Maf putsattiin myös samalla electronic sprayllä. Yhä näiden jälkeen on randomisti tehnyt tuota vitullista tärinää ja auton sammumista.
![]()
Tollaisen vikakoodin nyt antoi kun palaa moottorivalo. Autolla ajaa normaalisti, ainakin kaupunkiolosuhteissa, motarille en ole vielä mennyt kokeilemaan onko tehot tallella.
Asentotunnistin? Olisko turun seudulla joku liike mistä saisi uuden osan, jotta saisi asap vaihdettua
Jos niitä vanos solenoideja putsaamalla muuttui käynti niin osta suoraan uudet. Laitoin omaan n52b25 koneiseen 325i:hin ihan suosiolla ennakoivasti uudet kun ei nuo solenoidit ikuiset ole.
Tästä tilasin itse ja oli 100% sopivat: Pair Vanos Camshaft VVT Solenoid for BMW 128i 135i 328i 335i 525i X3 N51 N52 N54 | eBay
Alle 50€ saat tuosta molemmat ja kun olet ne kertaalleen irroittanutkin niin tiedät että ne vaihtaa ihan helposti vaikka vartissa itsekin![]()
Viskaa tuolla lukijalla vesilintua ja hanki joku kunnollinen, niin saa tolkun mitä moottorissa tapahtuu. ISTA:sta löytyy testit vanoksille jne. (varmaan jostain muustakin kunnon lukijasta löytyy). Toki jos et itse halua, niin jonku harrastaja voi vilkaista. Tärinä voi olla vaikka alkavaa puolavikaa, eikä siitä välttämättä tule vikakoodia. Ei olisi mitenkään harvinaista, tuossa moottorissa, että olisi puolavika. Tuo ajoituksen liittyvä vikakoodi voi johtua solenoideista, ajoituksesta jne. BTCF:ltä saa paremmin apuja näihin.
Viskaa tuolla lukijalla vesilintua ja hanki joku kunnollinen, niin saa tolkun mitä moottorissa tapahtuu. ISTA:sta löytyy testit vanoksille jne. (varmaan jostain muustakin kunnon lukijasta löytyy). Toki jos et itse halua, niin jonku harrastaja voi vilkaista. Tärinä voi olla vaikka alkavaa puolavikaa, eikä siitä välttämättä tule vikakoodia. Ei olisi mitenkään harvinaista, tuossa moottorissa, että olisi puolavika. Tuo ajoituksen liittyvä vikakoodi voi johtua solenoideista, ajoituksesta jne. BTCF:ltä saa paremmin apuja näihin.
Mukavalla harrastajalla kävin luetuttamassa ja tälläistä pukkasi: 2A82 on imupuolen koodi. Kannattaa varmaan vaihtaa nokka-akselin asentoanturi sinne ja katsoa korjaantuuko sillä.
Vaihetaan tuo ja jos nuo ebay.vanokset myös tilaisi. Nollaamalla hävisi koodi ja ei tullut ainakaan 5km matkalla takaisin.
![]()
![]()
Tommoset koodit.
Olisit nyt samalla katsonut sieltä DME alta erikseen ne koodit, niin olisi nähnyt koodin liityvät lisätiedot (freeze frame data). INPA:lla kun lukee kaikki auton koodit kerralla, niin silloin näkee vaan koodit, ei noita lisätietoja. Ette samalla tehneet ISTA:lla vanos testejä? Onko muuten minkälaiset öljynvaihtovälit? Itse en ajaisi tehtaan suosittelemalla 30tkm välillä, koska silloin alkaa sitä paskaa kertyä juuri ahtaisiin paikkoihin kuten vanoksiin jne.
En minä tuosta softasta mitään tiedä niin en tiennyt tuommoista
Öljyt vaihdettu oman omistuksen aikana alle 10tkm välein, muuten 10-15 tkm noin about.
Syyläri on jo pitemmän aikaa hikoillut saumoistaan (ylä -ja alaosa muovia). Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä...loraus lisää nestettä pari kertaa vuodessa on riittänyt. Tätä nuukailua jatkui 150tkm
Nyt kun oli -27 yöllä niin alkoi jo tippoja tulemaan maahan asti aamuajon jälkeen. Teoriani mukaan kova pakkanen on aiheuttanut saumoissa lisää elämistä (metalli kutistunut, muovi vähemmän) ja tämä oli viimeinen niitti. Pakko vaihtaa...
Korjausarvio:
420€ syyläri
8,9€ Castrolin dextron 3 tomaattiöljyä
19,9€ motonetin LL jäähdytinnestettä
Syyläri on jo pitemmän aikaa hikoillut saumoistaan (ylä -ja alaosa muovia). Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä...loraus lisää nestettä pari kertaa vuodessa on riittänyt. Tätä nuukailua jatkui 150tkm
Nyt kun oli -27 yöllä niin alkoi jo tippoja tulemaan maahan asti aamuajon jälkeen. Teoriani mukaan kova pakkanen on aiheuttanut saumoissa lisää elämistä (metalli kutistunut, muovi vähemmän) ja tämä oli viimeinen niitti. Pakko vaihtaa...
Korjausarvio:
420€ syyläri
8,9€ Castrolin dextron 3 tomaattiöljyä
19,9€ motonetin LL jäähdytinnestettä
Mihin laitteeseen syyläri on 420€? Kuulostaa aika arvokkaalta osalta. Itse laitatin hella-behrin syylärin 1999 a6:een, alle 120€ osa... kiinalainen toki, mutta ei se vanhakaan ihmeitä kestänyt![]()
Mihin laitteeseen syyläri on 420€? Kuulostaa aika arvokkaalta osalta. Itse laitatin hella-behrin syylärin 1999 a6:een, alle 120€ osa... kiinalainen toki, mutta ei se vanhakaan ihmeitä kestänyt![]()
Eipä noissa lapuissa erikseen merkkiä mainita. Alkuperäisosaa vastaavat niiden piti olla.
Jarrulevyt olivat 95€/kpl ja työ osuus oli noin 200€. Loput menivät paloihin hälytys johtoihin yms.
Huoltopäällikkö oli tosiaan sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla asennusvirhe, koska aina osien vaihdon jälkeen toiminta testataan dynometrillä, ettei tätä pääse tapahtumaan. Oma veikkaus on, että nimenomaan tuo on jäänyt tekemättä syystä x.
Muutenkin tuon puljun toiminta on epäilyksiä herättävää. Eilen kun vein auton niin laskun summa oli 367€ vaikka huoltopäällikkö sanoi aiemmin, että hintaa tulee 315€. Katsoin laskua niin siinä näkyi selvästi, että siihen oli laitettu etulevyt + muut kilkkeet. Huomautin siitä niin aluksi huoltopäällikkö sanoi "joo tosiaan nyt on käynyt niin, että meillä ei ole niitä levyjä", olin siinä vaiheessa jo hyvin kypsä tähän sekoiluun. Kuitenkin toinen tiskillä oleva työntekijä sanoi, että on ne levyt tuolla, mutta niitä ei ole otettu oikein vastaan ja eivät siksi näy saldoilla. Loppulasku oli sitten sen 310€.
Bonuksena oli vielä kun lähdin vara-autolla siitä takaisin duuniin niin huomasin, että se oli pihan ainut vara-auto, jolla ei oltu ajettu varmaan koko talvena ja sen päällä oli 30 cm lunta. Eipä siinä pikkukengillä sieltä hangesta se oli kiva kaivaa ajokuntoon.
Eipä tässä mikään enää voi pahemmin yllättää. Toiveissa olisi, että nyt tuo remontti olisi mennyt edes jotenkin maaliin, ettei tarvitse enää koskaan tuolla puttipajassa asioida.
Tuli jo heti ekana mieleen kun luin tästä sun ongelmasta, että isko siellä pyörän napa kiero jossain nurkassa, jos se tuolleen aloittaa täristämisen taas uusilla levyillä? Olettaen, että navat on putsattu huolella, mutta tuollasessa penarissa se ei somalilaikalla mikään kummoinen juttu ole.Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.
Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.
Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.
Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.
Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.
No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on
.
-09 Focukseen alapallonivelen vaihto.
Ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu.
Tunkkaa kulman ylös ja huomaa että alkuperäinen nivel niitattu kiinni.
No ei kun koko alatukivartta iroittamaan.
Sitten huomaa että ulosvedin liian kapea ja alapallo ei irtoa millään navasta.
Syvä huokaisu ja ala purkamaan napaakin irti.
Poraa ja hakkaa niitit irti ja saa ruuvipenkissä taottua pallonivelkin irti.
Kiinnittele uusi pallonivel tukivarteen ja asentele napa taas kiinni.
Äheltele auton alla tukivartta kiinni ja viimein kun kaikki alkaa olla kunnossa pujota pallonivel napaan ja huomaa että sinulle on myyty väärä varaosa ja holkki aivan holo navassa.
Kiroile ja mene saunaan juomaan viinaa.
Murtohaarukkahan se tuossakin oli, mutta sen verran järeä se pallonivel ettei mahtunut hahloon.
No päivällä taas uudella ilolla hommiin.
Tosin jos Murphy yhtään mukana, niin nuo uuden nivelen mutterit korkkaa ja taas pääsee tukivarren irroittelemaan![]()
Oikein.Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.
Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.
Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.
Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.
No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on
.
Mistä päättelet, että akussa on virtaa? Sököllä akulla tuli kovilla pakkasilla helposti tuo "joulukuusi-efekti" ja piippaukset jne.Noniin, veikkauksia mitä lahosi.
Tänään käynnistämään autoa pihassa, avainta kääntäessä jotain jurnutusta ja etuvalot vilkkui nopeaan tahtiin. Pientä pyörimistä olin kuulevinani, mutta aika nopeaan luovutti. Akussa on virtaa, itseasiassa se on täynnä. Mikään muu ei syty kuin lähivalot kääntäessä avainta. Ei radio tai muut laitteet. Joskus se piippaa monta kertaa putkeen ja välkyttää varashälyttimen valoa. Avaimettomalla järjestelmällä ei anna edes kääntää avainta virtalukossa, pitää ottaa se pieni avain irti ja kääntää sillä. Muuten kuollut peli.
Focus 06
Vielä tekisi mieli inttää, että millä se akku on testattu.. itse olen joskus mennyt vipuun näiden kanssa.. Kun laturilla lataa ja akku ottaa virtaa vastaan ja jonkun tunnin jälkeen ei enää ota, niin sitten sitä luulee että akku on täynnä ja kunnossa. Mutta kun yrittää startata, niin ei starttaakaan. Akku on kuin onkin kömö..Akku on testattu ja on täynnä virtaa tosiaan. Kaapelit näyttäisi olevan ok.
Mikä on pirun kylmä? On se ainakin - 30c keleillä ihan normaali että laatikko on jähmeä ennen kuin lämpeePirun kylmän yön jälkeen ykkönen ei meinannut mennä ryömittäessä silmään millään. Paikallaan meni ja muut vaihteet pelasivat, mutta hieman jähmeästi. Koneen lämmettyä toimi nätisti. Onko tuo normaalia näillä pakkasilla? 156tkm ajettu Skodalla pääasiassa maantieajoa ja toki noilla kilsoilla voisi jo öljyt vaihtaa.
-24C. Heti kotipihasta lähtiessä tullaan jyrkkää ylämäkeä risteykseen, jossa olisi hyvä lyödä ykkönen silmään ja nyt piti pysäyttää kokonaan, kun ei muuten saanut vaihdettua. Kokeilin vielä parissa seuraavassa risteyksessä ja aika nihkeästi meni ykkönen ryömitysvauhdissa päälle, kunnes lämmettyään alkoi pelaamaan.Mikä on pirun kylmä? On se ainakin - 30c keleillä ihan normaali että laatikko on jähmeä ennen kuin lämpee
Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.
Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.
Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.
Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.
No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on
.
Ei ykköstä pitäisi laittaa edes päälle muuten kuin paikallaan ollessa.Pirun kylmän yön jälkeen ykkönen ei meinannut mennä ryömittäessä silmään millään. Paikallaan meni ja muut vaihteet pelasivat, mutta hieman jähmeästi. Koneen lämmettyä toimi nätisti. Onko tuo normaalia näillä pakkasilla? 156tkm ajettu Skodalla pääasiassa maantieajoa ja toki noilla kilsoilla voisi jo öljyt vaihtaa.
Tuossa kakkonen ryömittää automaattisesti 15km/h, mikä on liikaa joissain tilanteissa ja pakko heittää ykkönen sisään. Esimerkiksi omasta pihasta ylämäkeen tullessa pitää hidastaa pyöräilijöiden tarkkailemiseksi ja kakkosella kyllä hyytyy siinä, ellei luistata kytkintä. Samoin vilkkaalla ja ahtaalla parkkipaikalla ajaa mielummin ykkösellä, kun pumppaa kytkintä kakkosella. Muuten kyllä risteyksissä ja vastaavissa tilanteissa ajan kytkimen avulla mahdollisimman pitkään kakkosella.Ei ykköstä pitäisi laittaa edes päälle muuten kuin paikallaan ollessa.
Joko saivat selvitettyä mikä vikana?
Eilen käytin autoa dynometrillä eikä jarruissa siinä näkynyt epätasaisuutta. Tiedä sitten mistä tuo pieni nypytys jarruttaessa johtuu. Pitää tarkkailla jos tuo lähtee pahenemaan. Toivottavasti ei niin olisi tämä vihdoin hoidettu. Leimalla käyttö on parin viikon päästä niin siinä pääsee uudestaan katsomaan, että onko tilanne muuttunut.
Eilen käytin autoa dynometrillä eikä jarruissa siinä näkynyt epätasaisuutta. Tiedä sitten mistä tuo pieni nypytys jarruttaessa johtuu. Pitää tarkkailla jos tuo lähtee pahenemaan. Toivottavasti ei niin olisi tämä vihdoin hoidettu. Leimalla käyttö on parin viikon päästä niin siinä pääsee uudestaan katsomaan, että onko tilanne muuttunut.
BMW:n omistajan arkea: olen erinäisten ongelmien vuoksi lukenut joulu-tammikuussa vikakoodit 19 kertaa. Vikakoodeja ollut aina 4-15kpl. mm. hehkuyksikkö oli hajonnut. Lisäksi akku veteli viimeisiä ja se aiheutti ties mitä ongelmia ja vikakoodeja. Jospa tuolla nyt ajelisi hetken ilman vikoja![]()
No ei korjaa tietenkään, mutta vikojen haussa helpottaa... Siis pitäisi helpottaa. No nyt ei helpottanut. Heikko akku kun aiheutti (toivottavasti) läjän ylimääräisiä vikakoodeja...Täytyy kyllä todeta, että ei tuollainen ole kyllä arkea millään merkillä. Toki voi ne koodit lukea vaikka joka päivä, mutta ei se ongelmaa korjaa.
No ei korjaa tietenkään, mutta vikojen haussa helpottaa... Siis pitäisi helpottaa. No nyt ei helpottanut. Heikko akku kun aiheutti (toivottavasti) läjän ylimääräisiä vikakoodeja...
Kannattaa ainakin tarkistaa että on maadoitus kunnossa.... Joskus on ollut noita bemareita kun on ollut akun kenkä löysällä niin on temppuillutBMW:n omistajan arkea: olen erinäisten ongelmien vuoksi lukenut joulu-tammikuussa vikakoodit 19 kertaa. Vikakoodeja ollut aina 4-15kpl. mm. hehkuyksikkö oli hajonnut. Lisäksi akku veteli viimeisiä ja se aiheutti ties mitä ongelmia ja vikakoodeja. Jospa tuolla nyt ajelisi hetken ilman vikoja![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.