Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei se pakkanen ole ainostaan syyllinen vaan on siellä alunperin jo jotain muutakin ollut vikana. Kyllä itse käytän käsijarrua aina säästä riippumatta ja eipä ole ongelmia ollut. Käsijarru tykkää siitä, että sitä käytetään aina pysäköitäessä.
Sama juttu, ei koskaan ole ongelmia ollut. Auto täyttää 12 vuotta joten johan se on aikakin.

Jarrusatulan irrottaminen meni hienosti (vakaajakin piti sitä varten irroittaa), mutta näinhän siinä kävi kuin pelkäsinkin levy/rumpu ei vain lähde irti enkä saa sitä pyöriterryä säätöruuvin kohdille.

Väkivalloin repiminen taitaa olla ainoa vaihtoehto? Sitäkin kyllä jo kokeiltu. Tein työkalun jolla väänsin säätöreiästä ja levyn reunasta yhtä aikaa. Puoli milliä liikkuu suuntaansa mutta sen enempää ei millään voimalla.
 
Jos pääsee isolla kumivasaralla lyömääm tai vaikka makuultaan potkimaan niin vois irrota. Väkivalta on varmaan ainoa vaihtoehto. Toki jollain muulla voi olla parempikin niksi
 
Kyllä sitä rumpua voi paukuttaa ihan rautavasarallakin. Samalla vääntöä ulospäin. Jos kengät ovat pinnassa rantin takana, niin väkisinhän tuo sitten tulee, milli kerrallaan..

Vanhoissa japseissa rummussa oli aina kierteelliset reiät, joista sai pulteilla vedätettyä rummun irti väkisin. Tuossa ei ainakan videon perusteella tainnut olla?

Rautakangella pyöränpulttien välistä kääntämällä voisi yrittää saada rummun pyörähtämään taaksepäin? Varo, ettei auto putoa tunkilta ja pukilta (aina paikallaan tunkin lisänä..) (eli käännä alaspäin, älä sivulle)+ ettet riko jenkoja..
 
Joo mullakin vasta pari päivää sitten päästi 2v vanha tunkki öljyt lattialle, onneksi oli myös pukit alla. Siis oli laskettu ns. Huulille tunkilla kun tuli syystä x liikuteltua ylös alas sitä..
 
Kyllä sitä rumpua voi paukuttaa ihan rautavasarallakin. Samalla vääntöä ulospäin. Jos kengät ovat pinnassa rantin takana, niin väkisinhän tuo sitten tulee, milli kerrallaan..

Vanhoissa japseissa rummussa oli aina kierteelliset reiät, joista sai pulteilla vedätettyä rummun irti väkisin. Tuossa ei ainakan videon perusteella tainnut olla?

Rautakangella pyöränpulttien välistä kääntämällä voisi yrittää saada rummun pyörähtämään taaksepäin? Varo, ettei auto putoa tunkilta ja pukilta (aina paikallaan tunkin lisänä..) (eli käännä alaspäin, älä sivulle)+ ettet riko jenkoja..
Paiskoin ja hakkasin verenmaku suussa. Koko ripustus vääntyili ja kääntyili mutta rumpu vaan pysyi paikallaan. Eikä asiaa auttanut jarrun suojapelti joka salli vain yhdestä suunnasta vääntämisen. Ja juu CRC:tä oli ruikittu ihan joka puolelle.

Mutta sitten.

Laitoin ristikkoavaimen satulanpidikkeen ja levyn väliin ja leukapihdit pitämään sitä paikallaan. Samalla tein pitkästä kierretangosta työkalun, jonka väänsin ja työnsin säätöreikään. Tästä sain voimaa päinvastaiseen suuntaan. Väänsin niin perkeleesti ristikkoavaimesta, ja alkoihan se siitä vääntyä. Sitten hakkasin vasaralla takaisin, ja uudelleen sama juttu. Tätä n. 10 kertaa edestakaisin, niin sain keskiön ja rummun väliin hakattua vasaralla metallinpätkän. Hakkaamalla sitä sisään samalla keskiötä kiertäen sain n. 1/10 millin verran eteenpäin joka kierroksella. Sitten hakkasin taas takaisin sisään ja uudelleen sama rutiini. Kun oli tullut sentin ulos, oli jo selvää ettei jarrut tule antamaan periksi. Piti vetää palat mukana.

Syy oli juuri se j1m2:n ennakoima: toisesta palasta oli kitkapinta irronnut ja pyörinyt toisen palan väliin jumittaen koko paskan. Sen diagnoosin perusteella tilasin jo eilen Motonetistä uudet osat ja sattumoisin tuli ennakoitua vaihtotarve täsmällisen oikein: mitään ei tullut liikaa eikä mitään ylimääräistä.

Vaihtoon menee siis käsijarrupalat sisältä, kaikki jouset, pidikkeet ja prikat, jarrulevy ja jarrupalat klipseineen. Satulaa en ajatellut vaihtaa vaan putsata ja laittaa takaisin. Koontiprosessista ei ole vielä kuvia kun valoisan aika loppui. Otin koko käsijarrumekanismin pois, levyn takaisin ja jarrusatulan ilman paloja. Rengas paikalleen ja pientä testiä. Eihän siitä mitään tullut kun yksi käyttöjarrukin oli poissa. Poljin painui (kovin ennakoidusti) lattian läpi. Toiveikkaana ajattelin, että voisi ajaa pajalle, mutta eipä taida uskaltaa. Huomenna palat paikalle ja uusi yritys.

Tässä vielä kuvitusta.

Vakaaja irti ja satula pois.

Metallipalaa väliin ja vääntöä

Success!

Jumiutunut kitkapinta.
 
Pitikö se muuten olla joku maksettu jäsenyys että sai suoraan forkalle liitettyä kuvia
 
Lainaukset on ainakin parissa kohdassa mennyt väärälle nimimerkille ,mutta pääasia on kuitenkin että homma onnistui.Itsellekkin on kerran käynyt sama,taka rumpujarruista oli pinta irronnut ja kiilautui jumiin,rumpu irtosi kylläkin ihan helposti.
 
Vaihtoon menee siis käsijarrupalat sisältä, kaikki jouset, pidikkeet ja prikat, jarrulevy ja jarrupalat klipseineen. Satulaa en ajatellut vaihtaa vaan putsata ja laittaa takaisin. Koontiprosessista ei ole vielä kuvia kun valoisan aika loppui. Otin koko käsijarrumekanismin pois, levyn takaisin ja jarrusatulan ilman paloja. Rengas paikalleen ja pientä testiä. Eihän siitä mitään tullut kun yksi käyttöjarrukin oli poissa. Poljin painui (kovin ennakoidusti) lattian läpi. Toiveikkaana ajattelin, että voisi ajaa pajalle, mutta eipä taida uskaltaa. Huomenna palat paikalle ja uusi yritys.
Olisit vaan laittanut palat takaisin, niin sulla olis jarrut.. ilman käsijarrua voi ajaa huoletta. Tossa voi huonolla säkällä käydä niin, että menee satulakin vielä vaihtoon, jos jarrua käytät.
 
Otin koko käsijarrumekanismin pois, levyn takaisin ja jarrusatulan ilman paloja. Rengas paikalleen ja pientä testiä. Eihän siitä mitään tullut kun yksi käyttöjarrukin oli poissa. Poljin painui (kovin ennakoidusti) lattian läpi. Toiveikkaana ajattelin, että voisi ajaa pajalle, mutta eipä taida uskaltaa. Huomenna palat paikalle ja uusi yritys.

Kuvittelit oikeastin ajavasi tuolla johonkin?
 
Olisit vaan laittanut palat takaisin, niin sulla olis jarrut.. ilman käsijarrua voi ajaa huoletta. Tossa voi huonolla säkällä käydä niin, että menee satulakin vielä vaihtoon, jos jarrua käytät.
Joo. Vähän ärsyttää että piti tuossa helpoimmassa kohtaa hätäillä.
Kuvittelit oikeastin ajavasi tuolla johonkin?
Kuvittelin joo. Aattelin että ilmata ne täytyy joka tapauksessa niin päätin kokeilla. Teen joskus tällasia tyhmyyksiä.
 
Joo. Vähän ärsyttää että piti tuossa helpoimmassa kohtaa hätäillä.

Kuvittelin joo. Aattelin että ilmata ne täytyy joka tapauksessa niin päätin kokeilla. Teen joskus tällasia tyhmyyksiä.

Sieltä tulee männät pihalle ilman paloja. Ennen eikä varsinkaan jälkeen ole jarruja ko. vessassa ollenkaan.
 
Sieltä tulee männät pihalle ilman paloja. Ennen eikä varsinkaan jälkeen ole jarruja ko. vessassa ollenkaan.
Jep, huomasin. :D

Tää on tätä kun tietää suurinpiirtein mitä pitis tehdä mut sit ei ihan kuitenkaan. Kakspyörästen kanssa tullu ajeltua milloin milläkin jarrukonfiguraatiolla joten en ajatellu tarpeeks pitkälle.

Sen männän saa kuitenkin takas?
 
Jep, huomasin. :D

Tää on tätä kun tietää suurinpiirtein mitä pitis tehdä mut sit ei ihan kuitenkaan. Kakspyörästen kanssa tullu ajeltua milloin milläkin jarrukonfiguraatiolla joten en ajatellu tarpeeks pitkälle.

Sen männän saa kuitenkin takas?

Saa ja ehkä on parempi kysyä kuin räveltää, varsinkin jarrujen kanssa.
 
Ehkä sen männän lopullisen ulostulon huomaa siitäkin, että jarrunesteetkin saattaa tulla pihalle, ehkä.
 
Saa ja ehkä on parempi kysyä kuin räveltää, varsinkin jarrujen kanssa.
No saako sen männän vielä takaisin ja pitääkö ilmata? Uskaltaako ilman ilmaamista kokeilla? Jarruja on käytetty n. 3 pumppauksen verran. Pysäytysvoimaa oli viimeiselläkin vähän. Jarruneste minimin kohdilla. Täytänkö ensin vai uskaltaako ensin pihassa kokeilla?

Auto on kiilattu valumasuuntaan joten kokeillessa pysähtyy turvallisesti ilman jarrujakin.
 
No saako sen männän vielä takaisin ja pitääkö ilmata? Uskaltaako ilman ilmaamista kokeilla? Jarruja on käytetty n. 3 pumppauksen verran. Pysäytysvoimaa oli viimeiselläkin vähän. Jarruneste minimin kohdilla. Täytänkö ensin vai uskaltaako ensin pihassa kokeilla?

Auto on kiilattu valumasuuntaan joten kokeillessa pysähtyy turvallisesti ilman jarrujakin.

Saa takaisin ja ainoastaan siinä tapauksessa, että järjestelmään pääsee ilmaa, on se ilmattava. Henkilö jolla on kokemusta jarruista joissa on ilmaa, huomaa ko. asian heti kun painaa jarrupoljinta.
Jarrumännät sisään -> palat takaisin -> satula / satulat kiinni -> niin monta pumppausta polkimella, että poljin ok -> neste pinnan tarkastus, jos vähintään minimissä OK. Aivan turhaa ruveta täyttämään nestesäiliötä maximiin jos kaikki palat eivät ole uusia ja näin ollen kaikkia mäntiä ei ole painettu täysin sisälle. Sillä muussa tapauksessa säiliö tulvii yli kun männät painetaan sisälle.

Monessa huolto-ohjeessa nähnyt maininnan jarrunestesäiliön täyttämisestä. Ei se jarruneste mystisestin mihinkään haihdu.
 
Jos siellä ei ole lammikkoa alla niin ei ne männät ole ulos pullahtaneet. Jos ei ole nesteitä tullut ulos, ilmata ei tartte.

Saa takaisin sisälle, satulasta / jumiasteesta voi vaatia työkalun. Ihan käsin tuskin menevät. Työkalu maksaa sen n. 14e mätänetistä.

Vaihtoehdot sulla on nyt siis a: kasaat sen koko paskan itse b: kasaat ainakin levym ja satulan jne normijarruun liittyvän ja ajat jonnekkin jossa osaavat c: lähet suoriltaan liikenteeseen ja kiedot kian tolppaan tai volvon perseeseen.

Perus jarrusatula kai se yksinkertaisempi on toiminnaltaan ja korjailla kuin tuo rumpujarruhässäkkä. Toki tunkin varassa ilmaaminen on jumppaisaa hommaa.
 
Mäntä oli tullut ulos, mutta meni hienosti takaisin. Ensimmäinen työkalu hajosi, mutta toisella ruuvattavalla sujui ilman mitään ongelmia. Palat takaisin ja testiin: kaikki toimii ja 500 metrin jälkeen ABS:kin palasi käyttöön.



 
Jos siellä ei ole lammikkoa alla niin ei ne männät ole ulos pullahtaneet. Jos ei ole nesteitä tullut ulos, ilmata ei tartte.

Saa takaisin sisälle, satulasta / jumiasteesta voi vaatia työkalun. Ihan käsin tuskin menevät. Työkalu maksaa sen n. 14e mätänetistä.

Vaihtoehdot sulla on nyt siis a: kasaat sen koko paskan itse b: kasaat ainakin levym ja satulan jne normijarruun liittyvän ja ajat jonnekkin jossa osaavat c: lähet suoriltaan liikenteeseen ja kiedot kian tolppaan tai volvon perseeseen.

Perus jarrusatula kai se yksinkertaisempi on toiminnaltaan ja korjailla kuin tuo rumpujarruhässäkkä. Toki tunkin varassa ilmaaminen on jumppaisaa hommaa.
Mistä sä tiesit että mulla on Volvo vara-autona? :D

E: aa taisitkin tarkoittaa että ajaisin jonkun perään. Luulin että kehotit sitomaan toisen auton taakse jarruiksi. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä sä tiesit että mulla on Volvo vara-autona? :D

E: aa taisitkin tarkoittaa että ajaisin jonkun perään. Luulin että kehotit sitomaan toisen auton taakse jarruiksi. :lol:

Juu sitä tarkoitin. En mäkään ihan niin hullu ole että keksisin tuollaisia toinen auto jarruksi virityksiä :vihellys:
 
Juu sitä tarkoitin. En mäkään ihan niin hullu ole että keksisin tuollaisia toinen auto jarruksi virityksiä :vihellys:
Hehe. No parempi sekin kuin tarkoituksella toiseen nojaaminen.

Mites se nyt oli noiden käyttöjarrujen kanssa. Nestettä tuli ulos nelisen senttilitraa mäntää painaessa. Pitääkö ilmata? Kaikki näyttää toimivan hyvin ja jarrutuntumakin on napakka.
 
Mistä sitä tuli ulos? Oliko sulla joku ilmaruuvi auki?

E. Itse en tekisi sen kummempia jos ei oireile ja kaikki jarrut ottaa jne.
 
Kuten yllä todettiin, niin ainakin se yksi satula on ilmattava. Mäntä kun tulee ulos, niin sinne pääsee ilmaa. Toki se auto nyt pysähtyy normi jarrutuksessa, vaikka yksi rengas ei jarruttaisikaan. Tosin liikenteessä vähän vaarallinen, jos tulee paikka missä joutuu tiukemman jarrutuksen tekemään. Eihän jarrunestesäiliö päässyt tyhjäksi? Riippuen omista taidoista ja kiinnostuksesta kannattaa harkita ajaisiko sen auton nyt korjaamolle ja käskisi niiden ilmata jarrut ja katsoa että kaikki kunnossa. Jarrut on kuitenkin vähän vaaralliset harjoitella itse, jos ei ole tietoa mitä on tekemässä.
 
Kuten yllä todettiin, niin ainakin se yksi satula on ilmattava. Mäntä kun tulee ulos, niin sinne pääsee ilmaa. Toki se auto nyt pysähtyy normi jarrutuksessa, vaikka yksi rengas ei jarruttaisikaan. Tosin liikenteessä vähän vaarallinen, jos tulee paikka missä joutuu tiukemman jarrutuksen tekemään. Eihän jarrunestesäiliö päässyt tyhjäksi? Riippuen omista taidoista ja kiinnostuksesta kannattaa harkita ajaisiko sen auton nyt korjaamolle ja käskisi niiden ilmata jarrut ja katsoa että kaikki kunnossa. Jarrut on kuitenkin vähän vaaralliset harjoitella itse, jos ei ole tietoa mitä on tekemässä.
Otin vinkistä vaarin ja tein näin. Tuolla kun tulee lapsiakin ajeltua niin ei viitti pihistellä turvatekijöissä. Mut auto kyllä tuntui äkkijarrutuksissakin ihan samalta kuin ennen. Anyway, saanpa ainakin henkisen sertifikaatin työlle jos kaikki ok.

Projektina aika helppo homma nyt kun on kerran tehnyt. Nyt on tuntuu aika tyhmältä että on tullut aiemmin vaihdettua palat pajalla.
 
Otin vinkistä vaarin ja tein näin. Tuolla kun tulee lapsiakin ajeltua niin ei viitti pihistellä turvatekijöissä. Mut auto kyllä tuntui äkkijarrutuksissakin ihan samalta kuin ennen. Anyway, saanpa ainakin henkisen sertifikaatin työlle jos kaikki ok.

Projektina aika helppo homma nyt kun on kerran tehnyt. Nyt on tuntuu aika tyhmältä että on tullut aiemmin vaihdettua palat pajalla.

Palat todella vaihtaa itse. Levytkin helppo, jos ei takana vaihda käsijarrun hiluja. Ei se käsijarrukaan mikään ihmeellinen ole tehdä, mutta ne jouset vähän vittumaiset ellei ole mitään työkaluja niihin. Muistaa vaan puhdistaa jarrusatulan kannattimet kun vaihtaa palat ja levyjä vaihtaessa puhdistaa nava, että levy varmasti asettuu suoraan. Ruostetta jarruosiin kertyy kun tuota suolaa kokoajan kylvävät tielle.
 
Eikä nuo männät jne ole myöskään mitään ydinfysiikkaa.. Toki aina sitten tuumia onko järkeä itse korjailla vs tehdaskorjattu satula. Ja ilmaamisen niiden irtikäyttö teettää aina, joka joko on tai ei ole vaikeaa vähän autosta riippuen. Yleensä ei.

Liukutapit kannattaa aina putsata ja rasvailla kun satulan käyttää auki, ihan vain kun ovat se yleisimmin jumiva osa.
 
Syyskuussa kävin vaihdattamassa E91:seen joka kulmaan uudet levyt ja palat. Heti remontin jälkeen oli havaittavissa pientä epätasaisuutta kevyesti jarruttamalla. Silloin ajattelin, että palat/levyt vielä hakeutuvat keskenään. Nyt oireet ovat kuitenkin pahentuneet ja ilmeisesti etupään levyt ovat aika pahasti kierot. Eipä ole vastaavaa tullut itselle vastaan. Vaikea nähdä, että olisin omalla toiminnalla nuo jotenkin pilannut.

Remonttia ei tehty marmorilla, vaan Atoy-autohuollossa. Tiedä sitten mitä osia ovat käyttäneet. Laitoin juuri huoltoon viestiä. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sieltä vastataan.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?


No nyt auto palautunut takuuhuollosta. Ongelmien syynä on ollut käsijarru joka on jäänyt laahaamaan. Laahatessaan on lämmittänyt takalevyä niin, että toinen on nyt pahoin kierona. Näitä käsijarrun asetelmia ei siis tuossa 790€ remontissa vaihdettu, koska todettiin niin huollon toimesta hyväkuntoisiksi.

Hieman nyt ihmetyttää, että miten laahaus alkaa heti huollon jälkeen kun aiemmin niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Huonoa tuuria sanottiin huollon tiskillä. Näihin ei sitten ilmeisesti tarvitse koskea levyjä vaihdettaessa, eli kyseessä ei ole asennusvirhe? Sain kuitenkin huippudiilin asetelmista ja levyistä, joille ei jää hintaa kuin 315€. Eli jarruremppa tulee maksamaan yhteensä 1105€. :tup:

Katsotaan nyt, että vaihdetaanko molemmat takalevyt jokatapauksessa. Taitaa olla rajatapaus, koska ei sillä suorana olevallakaan ole montaa sataa kilometriä ajettu. Pareittain nuo käsittääkseni yleensä vaihdetaan.

Matkalla vitutuksessa vielä mietin, että pitää vaimolle sanoa, että käsijarrua ei saa nyt käyttää ennen perjantain huoltoa. Pihaan tullessa vedin sen itse päälle :facepalm:. Tulee niin saatanan selkärangasta kun sitä on 20 vuotta tehnyt. Jospa se ei nyt hirtä kiinni.
 
No nyt auto palautunut takuuhuollosta. Ongelmien syynä on ollut käsijarru joka on jäänyt laahaamaan. Laahatessaan on lämmittänyt takalevyä niin, että toinen on nyt pahoin kierona. Näitä käsijarrun asetelmia ei siis tuossa 790€ remontissa vaihdettu, koska todettiin niin huollon toimesta hyväkuntoisiksi.

Hieman nyt ihmetyttää, että miten laahaus alkaa heti huollon jälkeen kun aiemmin niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Huonoa tuuria sanottiin huollon tiskillä. Näihin ei sitten ilmeisesti tarvitse koskea levyjä vaihdettaessa, eli kyseessä ei ole asennusvirhe? Sain kuitenkin huippudiilin asetelmista ja levyistä, joille ei jää hintaa kuin 315€. Eli jarruremppa tulee maksamaan yhteensä 1105€. :tup:

Katsotaan nyt, että vaihdetaanko molemmat takalevyt jokatapauksessa. Taitaa olla rajatapaus, koska ei sillä suorana olevallakaan ole montaa sataa kilometriä ajettu. Pareittain nuo käsittääkseni yleensä vaihdetaan.

Matkalla vitutuksessa vielä mietin, että pitää vaimolle sanoa, että käsijarrua ei saa nyt käyttää ennen perjantain huoltoa. Pihaan tullessa vedin sen itse päälle :facepalm:. Tulee niin saatanan selkärangasta kun sitä on 20 vuotta tehnyt. Jospa se ei nyt hirtä kiinni.

Kyllä tuossa on huolto kussut, jos eivät ole tarkastaneet, että käsijarrun osat liikkuu kun ovat levyt vaihtaneet.
Tuolla on varmaan se käsijarrun linkku jumissa, jonka herkistelyyn ei montaa minuuttia mene.

Tai sitten siellä on kustu jotain muuta.
 
Kyllähän sen käsijarrun säätöön joutuu usein koskemaan. Ihan siitä syystä, että siihen takalevyn sisällä olevaan rumpuun tulee usein ruostetta reunaan ja levy ei tule irti ilman kenkien säätämistä. Jos kasatessa on säädetty liian tiukalle, niin jää laahaamaan. Toki onhan siellä se linkkukin voinut jumittaa, mutta kun sitä käsijarrua säännöllisesti käytetään, niin olisi se todennäköisesti jumitellut jo vanhoilla levyilläkin.

Oli miten oli, niin kyllähän huollon pitäisi käsijarrun toiminta tarkistaa kun levyt vaihtavat.
 
Kyllähän sen käsijarrun säätöön joutuu usein koskemaan. Ihan siitä syystä, että siihen takalevyn sisällä olevaan rumpuun tulee usein ruostetta reunaan ja levy ei tule irti ilman kenkien säätämistä. Jos kasatessa on säädetty liian tiukalle, niin jää laahaamaan. Toki onhan siellä se linkkukin voinut jumittaa, mutta kun sitä käsijarrua säännöllisesti käytetään, niin olisi se todennäköisesti jumitellut jo vanhoilla levyilläkin.

Oli miten oli, niin kyllähän huollon pitäisi käsijarrun toiminta tarkistaa kun levyt vaihtavat.

Joo siitä keskusteltiin ja sanoivat, että jarrujen toiminta oli tarkastettu dynometrillä huollon päätteeksi. No ei silti varmaan auta kuin maksaa, koska saman tai enemmän joutuu maksamaan muualla jos aikoo jarrut kuntoon saada.
 
Katsastus-setä yllätti ja näytti että oikea eturengas ei pyöri --> hylsy. Vaihdoin sitten jarrusatulan uuteen niin nyt kuumenee selvästi, kun irroittelin rengaspultit niin lumi vaan sulaa niiden ympäriltä. Kattelin jarrulevyn sisäreunaa niin värikin muuttunut siinä kohtaan.
Tuli ihan dejavu-tunne, kun muistelen, että vuosi sitten katsastus-setä huomasi saman ongelman eli se sama rengas ei pyöri. Sanoin vaan, että kovalla jarruttelulla korjantuu ja eipä nähtävästi. Vilkaisin liukutappeja niin kuin siellä ei olisi rasvoja ollenkaan vaan jotain töhnää. Veikkaan, että ne on vaan palanut pois.

En käsitä, kun ne jarrutapit on toisiinsa nähden erilaiset. Toisessa pelkkää metallia, mutta toisen päässä muovia kait..ventiili? Etten vaan laittanut ne ristiin. Jarrusatula ei ihan ole samanlainen alkuperäisiin nähden. Uusimmissa on pidemmät piikit edessä mitä pitävät jarrupalaa. Sääli, kun ei tullut jarrusatulan mukana myöskin sitä jarrutappi häkkyrää. Sieltä tuli kuitenkin lisukkeena jarrupalan pito metalleja niin niin ne oli selvästikin jollekin muulle viritelmälle...

Ei hitsin hitsi, jos alkuperäinen onkin 14 tuumaiselle (se liukutappikehikko) ja tämä jarrusatula onkin 15 tuumaiselle. Hitto kun nämä ei ole täydellisiä sarjoja.:rage:
 
Katsastus-setä yllätti ja näytti että oikea eturengas ei pyöri --> hylsy. Vaihdoin sitten jarrusatulan uuteen niin nyt kuumenee selvästi, kun irroittelin rengaspultit niin lumi vaan sulaa niiden ympäriltä. Kattelin jarrulevyn sisäreunaa niin värikin muuttunut siinä kohtaan.
Tuli ihan dejavu-tunne, kun muistelen, että vuosi sitten katsastus-setä huomasi saman ongelman eli se sama rengas ei pyöri. Sanoin vaan, että kovalla jarruttelulla korjantuu ja eipä nähtävästi. Vilkaisin liukutappeja niin kuin siellä ei olisi rasvoja ollenkaan vaan jotain töhnää. Veikkaan, että ne on vaan palanut pois.

En käsitä, kun ne jarrutapit on toisiinsa nähden erilaiset. Toisessa pelkkää metallia, mutta toisen päässä muovia kait..ventiili? Etten vaan laittanut ne ristiin. Jarrusatula ei ihan ole samanlainen alkuperäisiin nähden. Uusimmissa on pidemmät piikit edessä mitä pitävät jarrupalaa. Sääli, kun ei tullut jarrusatulan mukana myöskin sitä jarrutappi häkkyrää. Sieltä tuli kuitenkin lisukkeena jarrupalan pito metalleja niin niin ne oli selvästikin jollekin muulle viritelmälle...

Ei hitsin hitsi, jos alkuperäinen onkin 14 tuumaiselle (se liukutappikehikko) ja tämä jarrusatula onkin 15 tuumaiselle. Hitto kun nämä ei ole täydellisiä sarjoja.:rage:
Ei kai ole kyseessä, Ranskalainen premium luokan auto?
 
Aina kannattaa verrata uutta osaa vanhaan.

No se muistutti aika samaa. Kelailin sen olleen jonkinlainen yleismalli. Tietysti olisi voinut lukea minkä kokoiselle jarrulevylle niin ei olisi käynyt kämmiä, mutta ei sitten kiireessä tullut mieleen.


Taidan laittaa entisen jarrusatulan takaisin ja uudet palat, jos niillä saisi jarrumännän eri kohtaan. Jarrumäntäsylinterissä voi olla ruosteongelma niin jos tuolla kikalla voisi kiertää ongelmaa. Ainakin jarrumäntä liikkuu aika helposti.

Ei kai ole kyseessä, Ranskalainen premium luokan auto?

Honda Accord -97. Yllätyin miten vähän vikoja katsuri löysi(tuo jarru ja käsijarrun kiristys) ja kehui pohjaa, että kun siihen oli laitettu ihan uutena pohjamassat niin hyvältä näyttää vieläkin. Se ei onneksi huomannut muutaman sentin halkaisijaltaan olevaa pintareikää mikä oli erikoismassalla(Plastic Padding PP100) täytetty ja samalla sai takapuskurin paremmin pysymään paikoillaan. Se takapuskuri, kun se oli ennen kiinni metallissa ja sitä metallia ei yksinkertaisesti enää ole. Se katosi jo vuosia sitten..
 
No se muistutti aika samaa. Kelailin sen olleen jonkinlainen yleismalli. Tietysti olisi voinut lukea minkä kokoiselle jarrulevylle niin ei olisi käynyt kämmiä, mutta ei sitten kiireessä tullut mieleen.


Taidan laittaa entisen jarrusatulan takaisin ja uudet palat, jos niillä saisi jarrumännän eri kohtaan. Jarrumäntäsylinterissä voi olla ruosteongelma niin jos tuolla kikalla voisi kiertää ongelmaa. Ainakin jarrumäntä liikkuu aika helposti.



Honda Accord -97. Yllätyin miten vähän vikoja katsuri löysi(tuo jarru ja käsijarrun kiristys) ja kehui pohjaa, että kun siihen oli laitettu ihan uutena pohjamassat niin hyvältä näyttää vieläkin. Se ei onneksi huomannut muutaman sentin halkaisijaltaan olevaa pintareikää mikä oli erikoismassalla(Plastic Padding PP100) täytetty ja samalla sai takapuskurin paremmin pysymään paikoillaan. Se takapuskuri, kun se oli ennen kiinni metallissa ja sitä metallia ei yksinkertaisesti enää ole. Se katosi jo vuosia sitten..
Luulempa että 15 tuuman satula ei sovi paikalleen jos entinen on 14 tuuman. Jarrutuspintahan on aika paljon eri kohdassa. Jumittelu johtuu yleensä joko liukutapeista, männän tai mäntien jumittamisesta, käsijarrun säädöistä tai jumittelusta tai ilmasta jarrulinjassa.
Tarkastamallahan tuo selviää oliko satula oikea :tup:
 
Luulempa että 15 tuuman satula ei sovi paikalleen jos entinen on 14 tuuman. Jarrutuspintahan on aika paljon eri kohdassa. Jumittelu johtuu yleensä joko liukutapeista, männän tai mäntien jumittamisesta, käsijarrun säädöistä tai jumittelusta tai ilmasta jarrulinjassa.
Tarkastamallahan tuo selviää oliko satula oikea :tup:

Kyllä se vanha 14" satula meni paremmin kuin tuo 15" satula. :D
Kyllähän siinä näytti jarrupala kuluvan selvästi viistommin.
Liukutappeihin laitoin kunnolla rasvaa niin selvästi palautuivat paremmin.

Erikoinen tapaus kävi näiden jarrupalojen kanssa, kun useasta varaosaliikkeestä kyselin niin ne tyrkyttää väkisin 15" jarrupaloja. Niillä on joku pirun varaosaohjelma ja se väittää näin. Sain kuitenkin 14" jarrupalat ja ne kävi sinne viilailemalla ja selvästi paksumpana jarrumäntä joutuu pysymään syvemmällä.
Lyhyellä jarrutelureissulla kävin(lunta ja jäätä kaikkialla) ja nostin renkaan ylös niin kyllähän tuota käsin pyörittää, mutta vapaasti ei juurikaan pyöri. Toisella puolella vaan rengas pyörii kuin tyhjää. Toivottavasti tuo nyt asettuu niin ei tartte uusia jarrusatulaa ja ties mitä.
Katsuri vaan teki tuota rengaspyöritystä niin kuin se ei olisi pyörinyt ollenkaan vai eikö käyttänyt sitten kunnolla voimaa..
 
muijan 2002 golffista oli takavalot pimeänä ja sisältä lämpötilansäätimen polttimo. Aluksi epäiltiin sulaketta kun takavalot oli aika yhtäaikaa ilmeisesti menneet, kun pari viikkoa sitten leima haettiin. Räpelsin sitten sulakkeita ja niistä en mitään löytänyt, pintoja vähän raapisin puhtaammiksi ja pistin takaisin.

No takavalot irti ja olihan siellä sitten lamput vaan palaneet. Motonetistä uudet ja homma jees. Nyt ei toimi sisällä enään mikään kattovalo, ikkuna ei mene enään kiinni/aukeakkaan & keskuslukituksen valo sökö, se välkkyvä punainen :D + takakontin valo. Viikonloppuna meen kattomaan paikalle, mutta jos jotain idistä olisi mikä voisi aiheuttaa moisen... Liekö sitten se sulakkeiden räpeltäminen..

akku on aika uusi ja muutenkin se puoli näytti hyvältä. Sisätilan polttimot eivät ole palaneet. Mikähän vihhu :(
 
päätin kokeilla onnistusko ratin ehostus ja ihan hyvää jälkeä tosta tuli
ylälaita ja toinen sivu oli törkeästi kuluneet ja noita piti hioa sitten jonkun verran...sitten 3-4 kerrosta tota vinyylille ja nahkalle tarkotettua spraytä ja pahimmat paikat vielä maalauksen jälkeen uusiks hionta ja sitten lopuks pari kerrosta vielä päälle

metanolia käytin puhdistukseen hionnan jälkeen koko ratti puhdistettu hiontapölystä ja muusta liasta metanolilla ja pienellä pesusienellä ja sitten käsittelee sitä pelkästään koskettelemalla keskiosaa jos tekee paljain käsin ettei sormista tartu rasva ennen maalausta.

ratti2.jpg

ratti1.jpg

ratti3.jpg

ja lopuks työvälineet:

ratti4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin jo Jarilta, hommia on lähes kevääseen asti. o_O
-Ajattelin saada nopeammin tehtyä jossain....? :sori:
Ei tänne Savoon älytön matka oo :rofl:
Tai jos ohi ajelet ni fiksataan matkalla.
Kiitos tarjouksesta! :cool:
Mutta keskuslukot alkoivat toimia, vähän sen jälkeen mittaristoon syttyi punainen "Check Engine" valo. :btooth:
Kävin JAMANT:illa luettamassa vikakoodit (ODB1) kaksi vikaa, kone käy liian kylmänä ja toinen oli joku pakokaasuanturi, ei haittaa ajoa.... :vihellys:
Korjausajan sain 19.3, aiemmin ei mitään mahiksia niin paljon hommia... o_O
Ps. Tämä JAMANT-Jari Lehtinen on kävelevä Jeep Ensyklopedia ja koko peto korjaamaan niitä, myy myös osia...! :tup:
Etusivu - Autohuolto Jamant Oy
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom