Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Olisit vaan laittanut palat takaisin, niin sulla olis jarrut.. ilman käsijarrua voi ajaa huoletta. Tossa voi huonolla säkällä käydä niin, että menee satulakin vielä vaihtoon, jos jarrua käytät.
Joo. Vähän ärsyttää että piti tuossa helpoimmassa kohtaa hätäillä.
Kuvittelit oikeastin ajavasi tuolla johonkin?
Kuvittelin joo. Aattelin että ilmata ne täytyy joka tapauksessa niin päätin kokeilla. Teen joskus tällasia tyhmyyksiä.
 
Joo. Vähän ärsyttää että piti tuossa helpoimmassa kohtaa hätäillä.

Kuvittelin joo. Aattelin että ilmata ne täytyy joka tapauksessa niin päätin kokeilla. Teen joskus tällasia tyhmyyksiä.

Sieltä tulee männät pihalle ilman paloja. Ennen eikä varsinkaan jälkeen ole jarruja ko. vessassa ollenkaan.
 
Sieltä tulee männät pihalle ilman paloja. Ennen eikä varsinkaan jälkeen ole jarruja ko. vessassa ollenkaan.
Jep, huomasin. :D

Tää on tätä kun tietää suurinpiirtein mitä pitis tehdä mut sit ei ihan kuitenkaan. Kakspyörästen kanssa tullu ajeltua milloin milläkin jarrukonfiguraatiolla joten en ajatellu tarpeeks pitkälle.

Sen männän saa kuitenkin takas?
 
Jep, huomasin. :D

Tää on tätä kun tietää suurinpiirtein mitä pitis tehdä mut sit ei ihan kuitenkaan. Kakspyörästen kanssa tullu ajeltua milloin milläkin jarrukonfiguraatiolla joten en ajatellu tarpeeks pitkälle.

Sen männän saa kuitenkin takas?

Saa ja ehkä on parempi kysyä kuin räveltää, varsinkin jarrujen kanssa.
 
Ehkä sen männän lopullisen ulostulon huomaa siitäkin, että jarrunesteetkin saattaa tulla pihalle, ehkä.
 
Saa ja ehkä on parempi kysyä kuin räveltää, varsinkin jarrujen kanssa.
No saako sen männän vielä takaisin ja pitääkö ilmata? Uskaltaako ilman ilmaamista kokeilla? Jarruja on käytetty n. 3 pumppauksen verran. Pysäytysvoimaa oli viimeiselläkin vähän. Jarruneste minimin kohdilla. Täytänkö ensin vai uskaltaako ensin pihassa kokeilla?

Auto on kiilattu valumasuuntaan joten kokeillessa pysähtyy turvallisesti ilman jarrujakin.
 
No saako sen männän vielä takaisin ja pitääkö ilmata? Uskaltaako ilman ilmaamista kokeilla? Jarruja on käytetty n. 3 pumppauksen verran. Pysäytysvoimaa oli viimeiselläkin vähän. Jarruneste minimin kohdilla. Täytänkö ensin vai uskaltaako ensin pihassa kokeilla?

Auto on kiilattu valumasuuntaan joten kokeillessa pysähtyy turvallisesti ilman jarrujakin.

Saa takaisin ja ainoastaan siinä tapauksessa, että järjestelmään pääsee ilmaa, on se ilmattava. Henkilö jolla on kokemusta jarruista joissa on ilmaa, huomaa ko. asian heti kun painaa jarrupoljinta.
Jarrumännät sisään -> palat takaisin -> satula / satulat kiinni -> niin monta pumppausta polkimella, että poljin ok -> neste pinnan tarkastus, jos vähintään minimissä OK. Aivan turhaa ruveta täyttämään nestesäiliötä maximiin jos kaikki palat eivät ole uusia ja näin ollen kaikkia mäntiä ei ole painettu täysin sisälle. Sillä muussa tapauksessa säiliö tulvii yli kun männät painetaan sisälle.

Monessa huolto-ohjeessa nähnyt maininnan jarrunestesäiliön täyttämisestä. Ei se jarruneste mystisestin mihinkään haihdu.
 
Jos siellä ei ole lammikkoa alla niin ei ne männät ole ulos pullahtaneet. Jos ei ole nesteitä tullut ulos, ilmata ei tartte.

Saa takaisin sisälle, satulasta / jumiasteesta voi vaatia työkalun. Ihan käsin tuskin menevät. Työkalu maksaa sen n. 14e mätänetistä.

Vaihtoehdot sulla on nyt siis a: kasaat sen koko paskan itse b: kasaat ainakin levym ja satulan jne normijarruun liittyvän ja ajat jonnekkin jossa osaavat c: lähet suoriltaan liikenteeseen ja kiedot kian tolppaan tai volvon perseeseen.

Perus jarrusatula kai se yksinkertaisempi on toiminnaltaan ja korjailla kuin tuo rumpujarruhässäkkä. Toki tunkin varassa ilmaaminen on jumppaisaa hommaa.
 
Mäntä oli tullut ulos, mutta meni hienosti takaisin. Ensimmäinen työkalu hajosi, mutta toisella ruuvattavalla sujui ilman mitään ongelmia. Palat takaisin ja testiin: kaikki toimii ja 500 metrin jälkeen ABS:kin palasi käyttöön.



 
Jos siellä ei ole lammikkoa alla niin ei ne männät ole ulos pullahtaneet. Jos ei ole nesteitä tullut ulos, ilmata ei tartte.

Saa takaisin sisälle, satulasta / jumiasteesta voi vaatia työkalun. Ihan käsin tuskin menevät. Työkalu maksaa sen n. 14e mätänetistä.

Vaihtoehdot sulla on nyt siis a: kasaat sen koko paskan itse b: kasaat ainakin levym ja satulan jne normijarruun liittyvän ja ajat jonnekkin jossa osaavat c: lähet suoriltaan liikenteeseen ja kiedot kian tolppaan tai volvon perseeseen.

Perus jarrusatula kai se yksinkertaisempi on toiminnaltaan ja korjailla kuin tuo rumpujarruhässäkkä. Toki tunkin varassa ilmaaminen on jumppaisaa hommaa.
Mistä sä tiesit että mulla on Volvo vara-autona? :D

E: aa taisitkin tarkoittaa että ajaisin jonkun perään. Luulin että kehotit sitomaan toisen auton taakse jarruiksi. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä sä tiesit että mulla on Volvo vara-autona? :D

E: aa taisitkin tarkoittaa että ajaisin jonkun perään. Luulin että kehotit sitomaan toisen auton taakse jarruiksi. :lol:

Juu sitä tarkoitin. En mäkään ihan niin hullu ole että keksisin tuollaisia toinen auto jarruksi virityksiä :vihellys:
 
Juu sitä tarkoitin. En mäkään ihan niin hullu ole että keksisin tuollaisia toinen auto jarruksi virityksiä :vihellys:
Hehe. No parempi sekin kuin tarkoituksella toiseen nojaaminen.

Mites se nyt oli noiden käyttöjarrujen kanssa. Nestettä tuli ulos nelisen senttilitraa mäntää painaessa. Pitääkö ilmata? Kaikki näyttää toimivan hyvin ja jarrutuntumakin on napakka.
 
Mistä sitä tuli ulos? Oliko sulla joku ilmaruuvi auki?

E. Itse en tekisi sen kummempia jos ei oireile ja kaikki jarrut ottaa jne.
 
Kuten yllä todettiin, niin ainakin se yksi satula on ilmattava. Mäntä kun tulee ulos, niin sinne pääsee ilmaa. Toki se auto nyt pysähtyy normi jarrutuksessa, vaikka yksi rengas ei jarruttaisikaan. Tosin liikenteessä vähän vaarallinen, jos tulee paikka missä joutuu tiukemman jarrutuksen tekemään. Eihän jarrunestesäiliö päässyt tyhjäksi? Riippuen omista taidoista ja kiinnostuksesta kannattaa harkita ajaisiko sen auton nyt korjaamolle ja käskisi niiden ilmata jarrut ja katsoa että kaikki kunnossa. Jarrut on kuitenkin vähän vaaralliset harjoitella itse, jos ei ole tietoa mitä on tekemässä.
 
Kuten yllä todettiin, niin ainakin se yksi satula on ilmattava. Mäntä kun tulee ulos, niin sinne pääsee ilmaa. Toki se auto nyt pysähtyy normi jarrutuksessa, vaikka yksi rengas ei jarruttaisikaan. Tosin liikenteessä vähän vaarallinen, jos tulee paikka missä joutuu tiukemman jarrutuksen tekemään. Eihän jarrunestesäiliö päässyt tyhjäksi? Riippuen omista taidoista ja kiinnostuksesta kannattaa harkita ajaisiko sen auton nyt korjaamolle ja käskisi niiden ilmata jarrut ja katsoa että kaikki kunnossa. Jarrut on kuitenkin vähän vaaralliset harjoitella itse, jos ei ole tietoa mitä on tekemässä.
Otin vinkistä vaarin ja tein näin. Tuolla kun tulee lapsiakin ajeltua niin ei viitti pihistellä turvatekijöissä. Mut auto kyllä tuntui äkkijarrutuksissakin ihan samalta kuin ennen. Anyway, saanpa ainakin henkisen sertifikaatin työlle jos kaikki ok.

Projektina aika helppo homma nyt kun on kerran tehnyt. Nyt on tuntuu aika tyhmältä että on tullut aiemmin vaihdettua palat pajalla.
 
Otin vinkistä vaarin ja tein näin. Tuolla kun tulee lapsiakin ajeltua niin ei viitti pihistellä turvatekijöissä. Mut auto kyllä tuntui äkkijarrutuksissakin ihan samalta kuin ennen. Anyway, saanpa ainakin henkisen sertifikaatin työlle jos kaikki ok.

Projektina aika helppo homma nyt kun on kerran tehnyt. Nyt on tuntuu aika tyhmältä että on tullut aiemmin vaihdettua palat pajalla.

Palat todella vaihtaa itse. Levytkin helppo, jos ei takana vaihda käsijarrun hiluja. Ei se käsijarrukaan mikään ihmeellinen ole tehdä, mutta ne jouset vähän vittumaiset ellei ole mitään työkaluja niihin. Muistaa vaan puhdistaa jarrusatulan kannattimet kun vaihtaa palat ja levyjä vaihtaessa puhdistaa nava, että levy varmasti asettuu suoraan. Ruostetta jarruosiin kertyy kun tuota suolaa kokoajan kylvävät tielle.
 
Eikä nuo männät jne ole myöskään mitään ydinfysiikkaa.. Toki aina sitten tuumia onko järkeä itse korjailla vs tehdaskorjattu satula. Ja ilmaamisen niiden irtikäyttö teettää aina, joka joko on tai ei ole vaikeaa vähän autosta riippuen. Yleensä ei.

Liukutapit kannattaa aina putsata ja rasvailla kun satulan käyttää auki, ihan vain kun ovat se yleisimmin jumiva osa.
 
Syyskuussa kävin vaihdattamassa E91:seen joka kulmaan uudet levyt ja palat. Heti remontin jälkeen oli havaittavissa pientä epätasaisuutta kevyesti jarruttamalla. Silloin ajattelin, että palat/levyt vielä hakeutuvat keskenään. Nyt oireet ovat kuitenkin pahentuneet ja ilmeisesti etupään levyt ovat aika pahasti kierot. Eipä ole vastaavaa tullut itselle vastaan. Vaikea nähdä, että olisin omalla toiminnalla nuo jotenkin pilannut.

Remonttia ei tehty marmorilla, vaan Atoy-autohuollossa. Tiedä sitten mitä osia ovat käyttäneet. Laitoin juuri huoltoon viestiä. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sieltä vastataan.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?


No nyt auto palautunut takuuhuollosta. Ongelmien syynä on ollut käsijarru joka on jäänyt laahaamaan. Laahatessaan on lämmittänyt takalevyä niin, että toinen on nyt pahoin kierona. Näitä käsijarrun asetelmia ei siis tuossa 790€ remontissa vaihdettu, koska todettiin niin huollon toimesta hyväkuntoisiksi.

Hieman nyt ihmetyttää, että miten laahaus alkaa heti huollon jälkeen kun aiemmin niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Huonoa tuuria sanottiin huollon tiskillä. Näihin ei sitten ilmeisesti tarvitse koskea levyjä vaihdettaessa, eli kyseessä ei ole asennusvirhe? Sain kuitenkin huippudiilin asetelmista ja levyistä, joille ei jää hintaa kuin 315€. Eli jarruremppa tulee maksamaan yhteensä 1105€. :tup:

Katsotaan nyt, että vaihdetaanko molemmat takalevyt jokatapauksessa. Taitaa olla rajatapaus, koska ei sillä suorana olevallakaan ole montaa sataa kilometriä ajettu. Pareittain nuo käsittääkseni yleensä vaihdetaan.

Matkalla vitutuksessa vielä mietin, että pitää vaimolle sanoa, että käsijarrua ei saa nyt käyttää ennen perjantain huoltoa. Pihaan tullessa vedin sen itse päälle :facepalm:. Tulee niin saatanan selkärangasta kun sitä on 20 vuotta tehnyt. Jospa se ei nyt hirtä kiinni.
 
No nyt auto palautunut takuuhuollosta. Ongelmien syynä on ollut käsijarru joka on jäänyt laahaamaan. Laahatessaan on lämmittänyt takalevyä niin, että toinen on nyt pahoin kierona. Näitä käsijarrun asetelmia ei siis tuossa 790€ remontissa vaihdettu, koska todettiin niin huollon toimesta hyväkuntoisiksi.

Hieman nyt ihmetyttää, että miten laahaus alkaa heti huollon jälkeen kun aiemmin niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Huonoa tuuria sanottiin huollon tiskillä. Näihin ei sitten ilmeisesti tarvitse koskea levyjä vaihdettaessa, eli kyseessä ei ole asennusvirhe? Sain kuitenkin huippudiilin asetelmista ja levyistä, joille ei jää hintaa kuin 315€. Eli jarruremppa tulee maksamaan yhteensä 1105€. :tup:

Katsotaan nyt, että vaihdetaanko molemmat takalevyt jokatapauksessa. Taitaa olla rajatapaus, koska ei sillä suorana olevallakaan ole montaa sataa kilometriä ajettu. Pareittain nuo käsittääkseni yleensä vaihdetaan.

Matkalla vitutuksessa vielä mietin, että pitää vaimolle sanoa, että käsijarrua ei saa nyt käyttää ennen perjantain huoltoa. Pihaan tullessa vedin sen itse päälle :facepalm:. Tulee niin saatanan selkärangasta kun sitä on 20 vuotta tehnyt. Jospa se ei nyt hirtä kiinni.

Kyllä tuossa on huolto kussut, jos eivät ole tarkastaneet, että käsijarrun osat liikkuu kun ovat levyt vaihtaneet.
Tuolla on varmaan se käsijarrun linkku jumissa, jonka herkistelyyn ei montaa minuuttia mene.

Tai sitten siellä on kustu jotain muuta.
 
Kyllähän sen käsijarrun säätöön joutuu usein koskemaan. Ihan siitä syystä, että siihen takalevyn sisällä olevaan rumpuun tulee usein ruostetta reunaan ja levy ei tule irti ilman kenkien säätämistä. Jos kasatessa on säädetty liian tiukalle, niin jää laahaamaan. Toki onhan siellä se linkkukin voinut jumittaa, mutta kun sitä käsijarrua säännöllisesti käytetään, niin olisi se todennäköisesti jumitellut jo vanhoilla levyilläkin.

Oli miten oli, niin kyllähän huollon pitäisi käsijarrun toiminta tarkistaa kun levyt vaihtavat.
 
Kyllähän sen käsijarrun säätöön joutuu usein koskemaan. Ihan siitä syystä, että siihen takalevyn sisällä olevaan rumpuun tulee usein ruostetta reunaan ja levy ei tule irti ilman kenkien säätämistä. Jos kasatessa on säädetty liian tiukalle, niin jää laahaamaan. Toki onhan siellä se linkkukin voinut jumittaa, mutta kun sitä käsijarrua säännöllisesti käytetään, niin olisi se todennäköisesti jumitellut jo vanhoilla levyilläkin.

Oli miten oli, niin kyllähän huollon pitäisi käsijarrun toiminta tarkistaa kun levyt vaihtavat.

Joo siitä keskusteltiin ja sanoivat, että jarrujen toiminta oli tarkastettu dynometrillä huollon päätteeksi. No ei silti varmaan auta kuin maksaa, koska saman tai enemmän joutuu maksamaan muualla jos aikoo jarrut kuntoon saada.
 
Katsastus-setä yllätti ja näytti että oikea eturengas ei pyöri --> hylsy. Vaihdoin sitten jarrusatulan uuteen niin nyt kuumenee selvästi, kun irroittelin rengaspultit niin lumi vaan sulaa niiden ympäriltä. Kattelin jarrulevyn sisäreunaa niin värikin muuttunut siinä kohtaan.
Tuli ihan dejavu-tunne, kun muistelen, että vuosi sitten katsastus-setä huomasi saman ongelman eli se sama rengas ei pyöri. Sanoin vaan, että kovalla jarruttelulla korjantuu ja eipä nähtävästi. Vilkaisin liukutappeja niin kuin siellä ei olisi rasvoja ollenkaan vaan jotain töhnää. Veikkaan, että ne on vaan palanut pois.

En käsitä, kun ne jarrutapit on toisiinsa nähden erilaiset. Toisessa pelkkää metallia, mutta toisen päässä muovia kait..ventiili? Etten vaan laittanut ne ristiin. Jarrusatula ei ihan ole samanlainen alkuperäisiin nähden. Uusimmissa on pidemmät piikit edessä mitä pitävät jarrupalaa. Sääli, kun ei tullut jarrusatulan mukana myöskin sitä jarrutappi häkkyrää. Sieltä tuli kuitenkin lisukkeena jarrupalan pito metalleja niin niin ne oli selvästikin jollekin muulle viritelmälle...

Ei hitsin hitsi, jos alkuperäinen onkin 14 tuumaiselle (se liukutappikehikko) ja tämä jarrusatula onkin 15 tuumaiselle. Hitto kun nämä ei ole täydellisiä sarjoja.:rage:
 
Katsastus-setä yllätti ja näytti että oikea eturengas ei pyöri --> hylsy. Vaihdoin sitten jarrusatulan uuteen niin nyt kuumenee selvästi, kun irroittelin rengaspultit niin lumi vaan sulaa niiden ympäriltä. Kattelin jarrulevyn sisäreunaa niin värikin muuttunut siinä kohtaan.
Tuli ihan dejavu-tunne, kun muistelen, että vuosi sitten katsastus-setä huomasi saman ongelman eli se sama rengas ei pyöri. Sanoin vaan, että kovalla jarruttelulla korjantuu ja eipä nähtävästi. Vilkaisin liukutappeja niin kuin siellä ei olisi rasvoja ollenkaan vaan jotain töhnää. Veikkaan, että ne on vaan palanut pois.

En käsitä, kun ne jarrutapit on toisiinsa nähden erilaiset. Toisessa pelkkää metallia, mutta toisen päässä muovia kait..ventiili? Etten vaan laittanut ne ristiin. Jarrusatula ei ihan ole samanlainen alkuperäisiin nähden. Uusimmissa on pidemmät piikit edessä mitä pitävät jarrupalaa. Sääli, kun ei tullut jarrusatulan mukana myöskin sitä jarrutappi häkkyrää. Sieltä tuli kuitenkin lisukkeena jarrupalan pito metalleja niin niin ne oli selvästikin jollekin muulle viritelmälle...

Ei hitsin hitsi, jos alkuperäinen onkin 14 tuumaiselle (se liukutappikehikko) ja tämä jarrusatula onkin 15 tuumaiselle. Hitto kun nämä ei ole täydellisiä sarjoja.:rage:
Ei kai ole kyseessä, Ranskalainen premium luokan auto?
 
Aina kannattaa verrata uutta osaa vanhaan.

No se muistutti aika samaa. Kelailin sen olleen jonkinlainen yleismalli. Tietysti olisi voinut lukea minkä kokoiselle jarrulevylle niin ei olisi käynyt kämmiä, mutta ei sitten kiireessä tullut mieleen.


Taidan laittaa entisen jarrusatulan takaisin ja uudet palat, jos niillä saisi jarrumännän eri kohtaan. Jarrumäntäsylinterissä voi olla ruosteongelma niin jos tuolla kikalla voisi kiertää ongelmaa. Ainakin jarrumäntä liikkuu aika helposti.

Ei kai ole kyseessä, Ranskalainen premium luokan auto?

Honda Accord -97. Yllätyin miten vähän vikoja katsuri löysi(tuo jarru ja käsijarrun kiristys) ja kehui pohjaa, että kun siihen oli laitettu ihan uutena pohjamassat niin hyvältä näyttää vieläkin. Se ei onneksi huomannut muutaman sentin halkaisijaltaan olevaa pintareikää mikä oli erikoismassalla(Plastic Padding PP100) täytetty ja samalla sai takapuskurin paremmin pysymään paikoillaan. Se takapuskuri, kun se oli ennen kiinni metallissa ja sitä metallia ei yksinkertaisesti enää ole. Se katosi jo vuosia sitten..
 
No se muistutti aika samaa. Kelailin sen olleen jonkinlainen yleismalli. Tietysti olisi voinut lukea minkä kokoiselle jarrulevylle niin ei olisi käynyt kämmiä, mutta ei sitten kiireessä tullut mieleen.


Taidan laittaa entisen jarrusatulan takaisin ja uudet palat, jos niillä saisi jarrumännän eri kohtaan. Jarrumäntäsylinterissä voi olla ruosteongelma niin jos tuolla kikalla voisi kiertää ongelmaa. Ainakin jarrumäntä liikkuu aika helposti.



Honda Accord -97. Yllätyin miten vähän vikoja katsuri löysi(tuo jarru ja käsijarrun kiristys) ja kehui pohjaa, että kun siihen oli laitettu ihan uutena pohjamassat niin hyvältä näyttää vieläkin. Se ei onneksi huomannut muutaman sentin halkaisijaltaan olevaa pintareikää mikä oli erikoismassalla(Plastic Padding PP100) täytetty ja samalla sai takapuskurin paremmin pysymään paikoillaan. Se takapuskuri, kun se oli ennen kiinni metallissa ja sitä metallia ei yksinkertaisesti enää ole. Se katosi jo vuosia sitten..
Luulempa että 15 tuuman satula ei sovi paikalleen jos entinen on 14 tuuman. Jarrutuspintahan on aika paljon eri kohdassa. Jumittelu johtuu yleensä joko liukutapeista, männän tai mäntien jumittamisesta, käsijarrun säädöistä tai jumittelusta tai ilmasta jarrulinjassa.
Tarkastamallahan tuo selviää oliko satula oikea :tup:
 
Luulempa että 15 tuuman satula ei sovi paikalleen jos entinen on 14 tuuman. Jarrutuspintahan on aika paljon eri kohdassa. Jumittelu johtuu yleensä joko liukutapeista, männän tai mäntien jumittamisesta, käsijarrun säädöistä tai jumittelusta tai ilmasta jarrulinjassa.
Tarkastamallahan tuo selviää oliko satula oikea :tup:

Kyllä se vanha 14" satula meni paremmin kuin tuo 15" satula. :D
Kyllähän siinä näytti jarrupala kuluvan selvästi viistommin.
Liukutappeihin laitoin kunnolla rasvaa niin selvästi palautuivat paremmin.

Erikoinen tapaus kävi näiden jarrupalojen kanssa, kun useasta varaosaliikkeestä kyselin niin ne tyrkyttää väkisin 15" jarrupaloja. Niillä on joku pirun varaosaohjelma ja se väittää näin. Sain kuitenkin 14" jarrupalat ja ne kävi sinne viilailemalla ja selvästi paksumpana jarrumäntä joutuu pysymään syvemmällä.
Lyhyellä jarrutelureissulla kävin(lunta ja jäätä kaikkialla) ja nostin renkaan ylös niin kyllähän tuota käsin pyörittää, mutta vapaasti ei juurikaan pyöri. Toisella puolella vaan rengas pyörii kuin tyhjää. Toivottavasti tuo nyt asettuu niin ei tartte uusia jarrusatulaa ja ties mitä.
Katsuri vaan teki tuota rengaspyöritystä niin kuin se ei olisi pyörinyt ollenkaan vai eikö käyttänyt sitten kunnolla voimaa..
 
muijan 2002 golffista oli takavalot pimeänä ja sisältä lämpötilansäätimen polttimo. Aluksi epäiltiin sulaketta kun takavalot oli aika yhtäaikaa ilmeisesti menneet, kun pari viikkoa sitten leima haettiin. Räpelsin sitten sulakkeita ja niistä en mitään löytänyt, pintoja vähän raapisin puhtaammiksi ja pistin takaisin.

No takavalot irti ja olihan siellä sitten lamput vaan palaneet. Motonetistä uudet ja homma jees. Nyt ei toimi sisällä enään mikään kattovalo, ikkuna ei mene enään kiinni/aukeakkaan & keskuslukituksen valo sökö, se välkkyvä punainen :D + takakontin valo. Viikonloppuna meen kattomaan paikalle, mutta jos jotain idistä olisi mikä voisi aiheuttaa moisen... Liekö sitten se sulakkeiden räpeltäminen..

akku on aika uusi ja muutenkin se puoli näytti hyvältä. Sisätilan polttimot eivät ole palaneet. Mikähän vihhu :(
 
päätin kokeilla onnistusko ratin ehostus ja ihan hyvää jälkeä tosta tuli
ylälaita ja toinen sivu oli törkeästi kuluneet ja noita piti hioa sitten jonkun verran...sitten 3-4 kerrosta tota vinyylille ja nahkalle tarkotettua spraytä ja pahimmat paikat vielä maalauksen jälkeen uusiks hionta ja sitten lopuks pari kerrosta vielä päälle

metanolia käytin puhdistukseen hionnan jälkeen koko ratti puhdistettu hiontapölystä ja muusta liasta metanolilla ja pienellä pesusienellä ja sitten käsittelee sitä pelkästään koskettelemalla keskiosaa jos tekee paljain käsin ettei sormista tartu rasva ennen maalausta.

ratti2.jpg

ratti1.jpg

ratti3.jpg

ja lopuks työvälineet:

ratti4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin jo Jarilta, hommia on lähes kevääseen asti. o_O
-Ajattelin saada nopeammin tehtyä jossain....? :sori:
Ei tänne Savoon älytön matka oo :rofl:
Tai jos ohi ajelet ni fiksataan matkalla.
Kiitos tarjouksesta! :cool:
Mutta keskuslukot alkoivat toimia, vähän sen jälkeen mittaristoon syttyi punainen "Check Engine" valo. :btooth:
Kävin JAMANT:illa luettamassa vikakoodit (ODB1) kaksi vikaa, kone käy liian kylmänä ja toinen oli joku pakokaasuanturi, ei haittaa ajoa.... :vihellys:
Korjausajan sain 19.3, aiemmin ei mitään mahiksia niin paljon hommia... o_O
Ps. Tämä JAMANT-Jari Lehtinen on kävelevä Jeep Ensyklopedia ja koko peto korjaamaan niitä, myy myös osia...! :tup:
Etusivu - Autohuolto Jamant Oy
 
No nyt auto palautunut takuuhuollosta. Ongelmien syynä on ollut käsijarru joka on jäänyt laahaamaan. Laahatessaan on lämmittänyt takalevyä niin, että toinen on nyt pahoin kierona. Näitä käsijarrun asetelmia ei siis tuossa 790€ remontissa vaihdettu, koska todettiin niin huollon toimesta hyväkuntoisiksi.

Hieman nyt ihmetyttää, että miten laahaus alkaa heti huollon jälkeen kun aiemmin niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Huonoa tuuria sanottiin huollon tiskillä. Näihin ei sitten ilmeisesti tarvitse koskea levyjä vaihdettaessa, eli kyseessä ei ole asennusvirhe? Sain kuitenkin huippudiilin asetelmista ja levyistä, joille ei jää hintaa kuin 315€. Eli jarruremppa tulee maksamaan yhteensä 1105€. :tup:

Katsotaan nyt, että vaihdetaanko molemmat takalevyt jokatapauksessa. Taitaa olla rajatapaus, koska ei sillä suorana olevallakaan ole montaa sataa kilometriä ajettu. Pareittain nuo käsittääkseni yleensä vaihdetaan.

Matkalla vitutuksessa vielä mietin, että pitää vaimolle sanoa, että käsijarrua ei saa nyt käyttää ennen perjantain huoltoa. Pihaan tullessa vedin sen itse päälle :facepalm:. Tulee niin saatanan selkärangasta kun sitä on 20 vuotta tehnyt. Jospa se ei nyt hirtä kiinni.

No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.
 
No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.

Eli:
Maksoit siis aluksi 4x levyt + palat vaihdosta 790€, jonka jälkeen huollon toimesta käsijarru jäänyt laahaamaan ja toinen takalaikka kierona. Ysiykkösessähän todennäköisesti käsijarrua joutuu säätämään, että takalaikat saa pois, kuten edellä joku jo aiemmin mainitsi.

Tämän jälkeen korjaamolla uusittu uudelleen takalaikat + käsijarruhilut ja maksatettu sulla 315€ lisää uusista takalaikoista + käsijarruhiluista? Ainut hyväksyttävä ratkaisuhan tuohon olisi ollut, että olisit itse maksanut korkeintaan uudet käsijarruhilut. Tosin tässäkin tullaan siihen, että ennen kuin säätö on tehty perseelleen niin nuokin on saattaneet olla aivan OK kuntoiset.

Ilmeisesti noilla Pärnäsen korjaamoilla ei ole mitään vastuuta omista tekemisistään / asikkaasta ei välitetä pitkällä tähtäimellä juurikaan.

E: typo
 
Eli:
Maksoit siis aluksi 4x levyt + palat vaihdosta 790€, jonka jälkeen huollon toimesta käsijarru jäänyt laahaamaan ja toinen takalaikka kierona. Ysiykkösessähän todennäköisesti käsijarrua joutuu säätämään, että takalaikat saa pois, kuten edellä joku jo aiemmin mainitsi.

Tämän jälkeen korjaamolla uusittu uudelleen takalaikat + käsijarruhilut ja maksatettu sulla 315€ lisää uusista takalaikoista + käsijarruhiluista? Ainut hyväksyttävä ratkaisuhan tuohon olisi ollut, että olisit itse maksanut korkeintaan uudet käsijarruhilut. Tosin tässäkin tullaan siihen, että ennen kuin säätö on tehty perseelleen niin nuokin on saattaneet olla aivan OK kuntoiset.

Ilmeisesti noilla Pärnäsen korjaamoilla ei ole mitään vastuuta omista tekemisistään / asikkaasta ei välitetä pitkällä tähtäimellä juurikaan.

E: typo

Näin se tosiaan meni. Laitoin pitkän sähköpostin Atoy-konsernin vetäjälle, mutta en pidätä hengitystä, että tuo mitään vaikuttaa mihinkään.
 
Eli:
Maksoit siis aluksi 4x levyt + palat vaihdosta 790€, jonka jälkeen huollon toimesta käsijarru jäänyt laahaamaan ja toinen takalaikka kierona. Ysiykkösessähän todennäköisesti käsijarrua joutuu säätämään, että takalaikat saa pois, kuten edellä joku jo aiemmin mainitsi.

E: typo

Ei tarvitse koskea mitenkään käsijarruun, työkseni näitä vaihtelen.

Todennäköisesti ollut huonoa tuuria tai levyssä ollut jokin valuvika, pitäisi silti mennä takuuseen. En mäkään noita levyjä maksaisi jos ovat liikkeen puolesta hommatut. Käsijarrukamat kyllä.
 
Okei, juuri kyseistä automallia en tarkemmin tunne. Mutta yleisesti kyllä tuollaisessa systeemissä, jossa käsijarru on rummun sisällä joutuu käsijarrua löysäämään jotta rummun saa pois kun rummun sisälle kuluu reunus johon käsijarrukengät ottavat kiinni.

Uusilla levyillä kengät yleensä niin ulkona, että varmasti laahaa, jos säätöä ei katsota kohdalleen.

Kyllä tuossa selvästi korjaamon moka on käynyt, ja kannattaa tuosta reklamoida. Toki tuo reklamointi olisi kannattanut tehdä heti, eikä maksaa tuota hommaa noineen.
 
No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.

Ihan mielenkiinnosta millaista jarruosaa(merkki) sun autoon laitettiin, kun tuo hinta kuulostaa täysin älyttömältä?
 
No nyt auto on sitten käynyt huollon korjauksessa. Puhe oli, että vaihdetaan ainoastaan se kieroksi mennyt levy ja käsijarrun palikat. Autoa hakiessa selvisi, että nyt myös toisessa levyssä oli urat, joten sekin piti vaihtaa. Hintaa tuli 310€ eli kokonaiskustannus jarrurempalle 1100€.

Selkeästi nyt kun käsijarru on säädetty oikein niin se nousee puolet korkeammalle kuin viimeksi. Mielestäni tuokin kertoo siitä, että viimeksi säätö on jäänyt tekemättä.

Taitaa olla normaalia toimintaa Jyväskylän Atoyllä tuo remonttien korjaus. Edellä mennyt asiakas kyseli, että miksi aurauskulmia ei säädetty edellisessä remontissa ja ne piti nyt erikseen tulla säädättämään. Tähän huoltopäällikkö vain, että asiaa ei ole huomattu koeajossa :eek:.

Kuten jo aiemmin arvelin niin eiköhän siellä oltu käsijarrun säätö kustu. Ihmettelen, miten asentaja ei huomannut, että käsijarru laahaa..

Ei tarvitse koskea mitenkään käsijarruun, työkseni näitä vaihtelen.

Todennäköisesti ollut huonoa tuuria tai levyssä ollut jokin valuvika, pitäisi silti mennä takuuseen. En mäkään noita levyjä maksaisi jos ovat liikkeen puolesta hommatut. Käsijarrukamat kyllä.

Kerrohan miten otat ne takalevyt irti koskematta käsijarrun säätöön kun kyseessä on vanhat levyt? Niissä on täällä suomessa käytännössä aina sen verran ruostetta siellä rummun reunalla, että levy ei tule ulos ilman kenkien löysäämistä (olettaen, että käsijarru oli oikein säädetty). Lähiaikoina sinne laitetut saa toki ilman säätöä, mutta vanhat levyt ei kyllä tule ilman säätöä/väkivaltaa ulos. En roplaa näitä työkseni, mutta sen verran on kuitenkin tullut roplattua, että kokemusta on.


Näin se tosiaan meni. Laitoin pitkän sähköpostin Atoy-konsernin vetäjälle, mutta en pidätä hengitystä, että tuo mitään vaikuttaa mihinkään.

Ihan hyvä ajatus kysäistä mitä mieltä ovat. Melkoisen härskiä toimintaa, jos mitään vastuuta ei oteta kun itse kustaan hommat. Itse olisin tuossa tapauksessa valmis ne käsijarrun hilut maksamaan, mutta en levyjä. Monesti ruoste alkaa jo irroittamaan niitä kitkapintoja niistä vanhoista jarrukengistä, niin paremmaksi se tuli niiden uusimisella (olettaen, että laitettiin kunnon kengät eikä mitään halvinta noname kuraa.)
 
Kerrohan miten otat ne takalevyt irti koskematta käsijarrun säätöön kun kyseessä on vanhat levyt? Niissä on täällä suomessa käytännössä aina sen verran ruostetta siellä rummun reunalla, että levy ei tule ulos ilman kenkien löysäämistä (olettaen, että käsijarru oli oikein säädetty). Lähiaikoina sinne laitetut saa toki ilman säätöä, mutta vanhat levyt ei kyllä tule ilman säätöä/väkivaltaa ulos. En roplaa näitä työkseni, mutta sen verran on kuitenkin tullut roplattua, että kokemusta on.

Ottamalla käsijarrun pois päältä kahvasta, ja jos se ei riitä niin kytkemällä sen huoltoasentoon.
 
Ottamalla käsijarrun pois päältä kahvasta, ja jos se ei riitä niin kytkemällä sen huoltoasentoon.

Näissähän on mekaaninen säätöratas sisällä, niin ei sen kahvan huoltoasentoon laitto paljon auta. Kengät on oikein säädettynä niin lähellä, että jos rummun reunassa on ruostetta vähän reilummin se ei sieltä irtoa ilman säätöä/väkivaltaa. Jos levyillä on ikää, niin sitä ruostetta on yleensä reilusti. Toki onhan se mahdollista, että joskus sen levyn saa irti ilman säätöä, mutta melkein aina jumittaa niihin kenkiin omien kokemuksien perusteella. Joka tapauksessa se käsijarru pitäisi aina säätää kun levyn vaihtaa (ihan BMW ohjeissa näin käsketään). Säätämättä jättämisen katson itse ihan samaan kategoriaan kun ettei sitä satulan kannatinta puhdisteta ruosteesta tai liukutappeja ei puhdisteta. Hintaa oli rempalle keksitty niin paljon, että kyllä itse olettaisin näiden ehdottomasti kuuluvan remppaan.
 
Ihan mielenkiinnosta millaista jarruosaa(merkki) sun autoon laitettiin, kun tuo hinta kuulostaa täysin älyttömältä?

Eipä noissa lapuissa erikseen merkkiä mainita. Alkuperäisosaa vastaavat niiden piti olla.

Jarrulevyt olivat 95€/kpl ja työ osuus oli noin 200€. Loput menivät paloihin hälytys johtoihin yms.

Huoltopäällikkö oli tosiaan sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla asennusvirhe, koska aina osien vaihdon jälkeen toiminta testataan dynometrillä, ettei tätä pääse tapahtumaan. Oma veikkaus on, että nimenomaan tuo on jäänyt tekemättä syystä x.

Muutenkin tuon puljun toiminta on epäilyksiä herättävää. Eilen kun vein auton niin laskun summa oli 367€ vaikka huoltopäällikkö sanoi aiemmin, että hintaa tulee 315€. Katsoin laskua niin siinä näkyi selvästi, että siihen oli laitettu etulevyt + muut kilkkeet. Huomautin siitä niin aluksi huoltopäällikkö sanoi "joo tosiaan nyt on käynyt niin, että meillä ei ole niitä levyjä", olin siinä vaiheessa jo hyvin kypsä tähän sekoiluun. Kuitenkin toinen tiskillä oleva työntekijä sanoi, että on ne levyt tuolla, mutta niitä ei ole otettu oikein vastaan ja eivät siksi näy saldoilla :tup:. Loppulasku oli sitten sen 310€.

Bonuksena oli vielä kun lähdin vara-autolla siitä takaisin duuniin niin huomasin, että se oli pihan ainut vara-auto, jolla ei oltu ajettu varmaan koko talvena ja sen päällä oli 30 cm lunta. Eipä siinä pikkukengillä sieltä hangesta se oli kiva kaivaa ajokuntoon :rage:.

Eipä tässä mikään enää voi pahemmin yllättää. Toiveissa olisi, että nyt tuo remontti olisi mennyt edes jotenkin maaliin, ettei tarvitse enää koskaan tuolla puttipajassa asioida.
 
Tuntuu hyvältä, kun jokin aika sitten vaihdoin autooni jarrulevyt ja palat itse eteen. Tarvikelevyt+brembon palat maksoivat vajaa 90e ja vaihtotyöhön meni pari-kolme tuntia rauhallisesti tehden. Takana osat on vielä halvemmat, mutta työ on hieman hankalampi, kun jarrusatulan kiinnitysruuvi on hankalassa paikassa.
 
Chryslerissä syttyi kuulemma eilen latauksen valo palamaan kesken ajon. Joy! Onneksi ei ole enää kuin 13 astetta pakkasta :tup:
 
Eipä noissa lapuissa erikseen merkkiä mainita. Alkuperäisosaa vastaavat niiden piti olla.

Jarrulevyt olivat 95€/kpl ja työ osuus oli noin 200€. Loput menivät paloihin hälytys johtoihin yms.

Huoltopäällikkö oli tosiaan sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla asennusvirhe, koska aina osien vaihdon jälkeen toiminta testataan dynometrillä, ettei tätä pääse tapahtumaan. Oma veikkaus on, että nimenomaan tuo on jäänyt tekemättä syystä x.

Muutenkin tuon puljun toiminta on epäilyksiä herättävää. Eilen kun vein auton niin laskun summa oli 367€ vaikka huoltopäällikkö sanoi aiemmin, että hintaa tulee 315€. Katsoin laskua niin siinä näkyi selvästi, että siihen oli laitettu etulevyt + muut kilkkeet. Huomautin siitä niin aluksi huoltopäällikkö sanoi "joo tosiaan nyt on käynyt niin, että meillä ei ole niitä levyjä", olin siinä vaiheessa jo hyvin kypsä tähän sekoiluun. Kuitenkin toinen tiskillä oleva työntekijä sanoi, että on ne levyt tuolla, mutta niitä ei ole otettu oikein vastaan ja eivät siksi näy saldoilla :tup:. Loppulasku oli sitten sen 310€.

Bonuksena oli vielä kun lähdin vara-autolla siitä takaisin duuniin niin huomasin, että se oli pihan ainut vara-auto, jolla ei oltu ajettu varmaan koko talvena ja sen päällä oli 30 cm lunta. Eipä siinä pikkukengillä sieltä hangesta se oli kiva kaivaa ajokuntoon :rage:.

Eipä tässä mikään enää voi pahemmin yllättää. Toiveissa olisi, että nyt tuo remontti olisi mennyt edes jotenkin maaliin, ettei tarvitse enää koskaan tuolla puttipajassa asioida.

Tuo alkuperäistä vastaava voi käytännössä olla ihan mitä vaan. Onhan tuossa osissa ihan hyvät suomilisät. Saksasta esim. E91 320d etujarrulevyt 40€/kpl (TRW), taakse 32€kpl (TRW). Levyt, palat ja anturit yhteensä ~220€. Käsijarrukengät 22€ ja niille asennussarja 6€. Siihen käsijarrun jumittamisen toteamiseen ei kyllä tarvitse edes jarru dynoa, sen huomaa jo nosturilla. Näillä hinnoilla pääsee itse tehden jo ihan hyville tuntipalkoille, vaikka itse olisi taikinoinut 8h, niin silti olisi vielä jäänyt itselle yli 100€/h :D. Eikä tuossa nyt kyllä kahdeksaa tuntia mene, ellei sitten ala jo satuloita maalaamaan ym. Toki ymmärrän hyvin, että kaikkia ei kiinnosta autojen roplaaminen tai ole paikkaa roplata.

Noh toivottavasti saivat nyt homman maaliin, että ei enää tarvitse jarruja pajoittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 149
Viestejä
4 620 189
Jäsenet
75 995
Uusin jäsen
Keilos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom