Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pirun kylmän yön jälkeen ykkönen ei meinannut mennä ryömittäessä silmään millään. Paikallaan meni ja muut vaihteet pelasivat, mutta hieman jähmeästi. Koneen lämmettyä toimi nätisti. Onko tuo normaalia näillä pakkasilla? 156tkm ajettu Skodalla pääasiassa maantieajoa ja toki noilla kilsoilla voisi jo öljyt vaihtaa.
Mikä on pirun kylmä? On se ainakin - 30c keleillä ihan normaali että laatikko on jähmeä ennen kuin lämpee
 
Mikä on pirun kylmä? On se ainakin - 30c keleillä ihan normaali että laatikko on jähmeä ennen kuin lämpee
-24C. Heti kotipihasta lähtiessä tullaan jyrkkää ylämäkeä risteykseen, jossa olisi hyvä lyödä ykkönen silmään ja nyt piti pysäyttää kokonaan, kun ei muuten saanut vaihdettua. Kokeilin vielä parissa seuraavassa risteyksessä ja aika nihkeästi meni ykkönen ryömitysvauhdissa päälle, kunnes lämmettyään alkoi pelaamaan.
 
Kuten hieman pelkäsinkin niin ei tämä vielä tässä ollut.

Huoltoketjun operatiivinen johtaja vastasi maanantaina viestiin ja pahoitteli tapahtunutta ja sanoi, että tutkivat sisäisesti tapahtuneen.

Eilen vaimo oli huomannut, että auto pysähtyy taas kevyesti nykien. Kävin testaamassa ja näin tosiaan on. Oireet ovat täysin samat kuin aiemman remontin jälkeen. No illalla kirjoittelin taas johtajalle ja samalla kerroin, että miten sekavaa tuo huoltoon vienti oli. Pyysin myös selvittämään mistä nuo levyt ilmestyivät mitkä sinne viimeksi vaihdettiin.

Operatiivinen johtaja vastasi viestiin 6 aikaan aamulla ja ilmoitti, että on ollut yhteydessä huoltopäällikköön ja myyntijohtajaan. Asia käsitellään ja viat korjataan. 8 aikaan huoltopäällikkö soitti ja todella maireasti pyyteli, että milloin pääsen käyttämään autoa dynometrillä, että selvitämme missä levyssä on ongelma ja pääsemme varaamaan huoltoa missä asia korjataan.

No huomenna pitää lähteä käyttämään neljättä kertaa autoa jarrujen pajotuksessa ja sitten mahdollisesti ensi viikolla viides kerta odottaa :grumpy:. Ensi kerralla otan lomaa töistä ja fixaan jarrut parkkipaikalla vaikka pakkasessa. Uskoisin että se onnistuu paremmin ja vähemmällä vitutuksella. Halvempaa se ainakin on :mad:.

Joko saivat selvitettyä mikä vikana?
 
Pirun kylmän yön jälkeen ykkönen ei meinannut mennä ryömittäessä silmään millään. Paikallaan meni ja muut vaihteet pelasivat, mutta hieman jähmeästi. Koneen lämmettyä toimi nätisti. Onko tuo normaalia näillä pakkasilla? 156tkm ajettu Skodalla pääasiassa maantieajoa ja toki noilla kilsoilla voisi jo öljyt vaihtaa.
Ei ykköstä pitäisi laittaa edes päälle muuten kuin paikallaan ollessa.
 
Ei ykköstä pitäisi laittaa edes päälle muuten kuin paikallaan ollessa.
Tuossa kakkonen ryömittää automaattisesti 15km/h, mikä on liikaa joissain tilanteissa ja pakko heittää ykkönen sisään. Esimerkiksi omasta pihasta ylämäkeen tullessa pitää hidastaa pyöräilijöiden tarkkailemiseksi ja kakkosella kyllä hyytyy siinä, ellei luistata kytkintä. Samoin vilkkaalla ja ahtaalla parkkipaikalla ajaa mielummin ykkösellä, kun pumppaa kytkintä kakkosella. Muuten kyllä risteyksissä ja vastaavissa tilanteissa ajan kytkimen avulla mahdollisimman pitkään kakkosella.
 
Viimeksi muokattu:
Joko saivat selvitettyä mikä vikana?

Eilen käytin autoa dynometrillä eikä jarruissa siinä näkynyt epätasaisuutta. Tiedä sitten mistä tuo pieni nypytys jarruttaessa johtuu. Pitää tarkkailla jos tuo lähtee pahenemaan. Toivottavasti ei niin olisi tämä vihdoin hoidettu. Leimalla käyttö on parin viikon päästä niin siinä pääsee uudestaan katsomaan, että onko tilanne muuttunut.
 
Oma auto lähti Falckilla hinaukseen. Testasivat akun vielä, kuulemma ok. Oiskohan sähkövika tai startti..
 
BMW:n omistajan arkea: olen erinäisten ongelmien vuoksi lukenut joulu-tammikuussa vikakoodit 19 kertaa. Vikakoodeja ollut aina 4-15kpl. mm. hehkuyksikkö oli hajonnut. Lisäksi akku veteli viimeisiä ja se aiheutti ties mitä ongelmia ja vikakoodeja. Jospa tuolla nyt ajelisi hetken ilman vikoja :P
 
Eilen käytin autoa dynometrillä eikä jarruissa siinä näkynyt epätasaisuutta. Tiedä sitten mistä tuo pieni nypytys jarruttaessa johtuu. Pitää tarkkailla jos tuo lähtee pahenemaan. Toivottavasti ei niin olisi tämä vihdoin hoidettu. Leimalla käyttö on parin viikon päästä niin siinä pääsee uudestaan katsomaan, että onko tilanne muuttunut.

No onhan siellä edelleen selvästi jotain vikaa jos nypyttää jarrutettaessa, eikä se siitä tule itsestään katoamaan. Jos vikaa ei ollut ennen jarrulevyjen vaihtoja, niin selkeästi jotain tehty perseelleen. Tietenkin jos sen kanssa on valmis elämään, niin se on sitten oma valinta.
 
Eilen käytin autoa dynometrillä eikä jarruissa siinä näkynyt epätasaisuutta. Tiedä sitten mistä tuo pieni nypytys jarruttaessa johtuu. Pitää tarkkailla jos tuo lähtee pahenemaan. Toivottavasti ei niin olisi tämä vihdoin hoidettu. Leimalla käyttö on parin viikon päästä niin siinä pääsee uudestaan katsomaan, että onko tilanne muuttunut.

Siis tuleeko tuo nypytys vain kun jarruttaa kevyestin?
 
BMW:n omistajan arkea: olen erinäisten ongelmien vuoksi lukenut joulu-tammikuussa vikakoodit 19 kertaa. Vikakoodeja ollut aina 4-15kpl. mm. hehkuyksikkö oli hajonnut. Lisäksi akku veteli viimeisiä ja se aiheutti ties mitä ongelmia ja vikakoodeja. Jospa tuolla nyt ajelisi hetken ilman vikoja :p

Täytyy kyllä todeta, että ei tuollainen ole kyllä arkea millään merkillä. Toki voi ne koodit lukea vaikka joka päivä, mutta ei se ongelmaa korjaa.
 
Täytyy kyllä todeta, että ei tuollainen ole kyllä arkea millään merkillä. Toki voi ne koodit lukea vaikka joka päivä, mutta ei se ongelmaa korjaa.
No ei korjaa tietenkään, mutta vikojen haussa helpottaa... Siis pitäisi helpottaa. No nyt ei helpottanut. Heikko akku kun aiheutti (toivottavasti) läjän ylimääräisiä vikakoodeja...
 
No ei korjaa tietenkään, mutta vikojen haussa helpottaa... Siis pitäisi helpottaa. No nyt ei helpottanut. Heikko akku kun aiheutti (toivottavasti) läjän ylimääräisiä vikakoodeja...

No ihan ensimmäinen asia kun ihmeellisiä koodeja alkaa ilmaantua on tarkistaa akku ja laturi. Ainakin BMW:n kanssa.
 
BMW:n omistajan arkea: olen erinäisten ongelmien vuoksi lukenut joulu-tammikuussa vikakoodit 19 kertaa. Vikakoodeja ollut aina 4-15kpl. mm. hehkuyksikkö oli hajonnut. Lisäksi akku veteli viimeisiä ja se aiheutti ties mitä ongelmia ja vikakoodeja. Jospa tuolla nyt ajelisi hetken ilman vikoja :p
Kannattaa ainakin tarkistaa että on maadoitus kunnossa.... Joskus on ollut noita bemareita kun on ollut akun kenkä löysällä niin on temppuillut :D
 
No ihan ensimmäinen asia kun ihmeellisiä koodeja alkaa ilmaantua on tarkistaa akku ja laturi. Ainakin BMW:n kanssa.
Koskee myös kaikkia muitakin vähänkään uudempia autoja,huono akku aiheuttaa mitä ihmeellisempiä vikoja ja vikakoodeja.
 
Tuossa kakkonen ryömittää automaattisesti 15km/h, mikä on liikaa joissain tilanteissa ja pakko heittää ykkönen sisään. Esimerkiksi omasta pihasta ylämäkeen tullessa pitää hidastaa pyöräilijöiden tarkkailemiseksi ja kakkosella kyllä hyytyy siinä, ellei luistata kytkintä. Samoin vilkkaalla ja ahtaalla parkkipaikalla ajaa mielummin ykkösellä, kun pumppaa kytkintä kakkosella. Muuten kyllä risteyksissä ja vastaavissa tilanteissa ajan kytkimen avulla mahdollisimman pitkään kakkosella.
Syncroton vaihde pitää vaihtaa alas välikaasulla.
 
Volvo lopetti lämpimän puhkumisen kabiiniin sopivasti kun pakkaset tippui -20 lukemiin. Diagnosoitiin tukkeutuneeseen lämppärin kennoon. On sen verran työläs operaatio vaihtaa, että lyötiin puhdistusmyrkyt ja kokeiltiin huuhdella ja nyt tarkenee taas t-paidassa. Voi veikkoset.
 
Jatko kysymyksenä, onko jollain kokemusta noista ebayn 50€ piraatti vida paketeista? Toki niissä nyt aina on lottoa mukana, mutta onko mahdollista saada toimivakin
 
Volvo lopetti lämpimän puhkumisen kabiiniin sopivasti kun pakkaset tippui -20 lukemiin. Diagnosoitiin tukkeutuneeseen lämppärin kennoon. On sen verran työläs operaatio vaihtaa, että lyötiin puhdistusmyrkyt ja kokeiltiin huuhdella ja nyt tarkenee taas t-paidassa. Voi veikkoset.

Mullakin oli S8:ssa samaa ongelmaa. Lämppärin kennojen huuhtelu kovalla paineella näytti tepsivän. A6:ssa vaihdettu nesteet 2v välein ja autoa käytetty säännöllisesti - ei ongelmaa edes 20v vanhana.

Onneksi selvisi toistaiseksi tuolla, kennojen vaihtaminen on sen verran työläs projekti.

Lisäksi vaihdettiin etupään tukivarret lemförderiin ja uudet tuulilasin suuttimet. Autolla on yllättävän paljon mukavampi ajaa, kun ei kolise töyssyissä, ja lämmitys ja laitteet pelaavat.
 
Jatko kysymyksenä, onko jollain kokemusta noista ebayn 50€ piraatti vida paketeista? Toki niissä nyt aina on lottoa mukana, mutta onko mahdollista saada toimivakin

Kyllä toimivat, vaatii toki vähän tietotekniikka taitoja saada toimimaan. Tällä foorumilla kirjoittelevilta oletan sen verran löytyvän. Toki sieltä voi viallisenkin saada, mutta ebay:ltä saa yleensä hyvin rahat pois. Ja kyllä olen muutoman ebay specialin viritellyt toimimaan. Kyllähän tuo merkkikohtainen aina on se paras ratkaisu.
 
Miten ykkösen laittaminen sisään 15 km/h vauhdissa rikkoo laatikon, mutta kolmosen laittaminen 45 km/h vauhdissa ei riko?
Molemmissa moottorin pyörimisnopeus on noin 1500 rpm.
Ykkösessä (eikä pakissa) ei ole synkroja, kolmosessa on.
 
Kyllä se ykkösen sisään laittaminen vauhdissa tuntuu monissa 2000-luvun autoissa rutisevan kummasti. Kai siellä synkrot on, mutta mistä lie se rutina johtuu?
Sitähän tässä juuri ihmeteltiin. Laatikossa on tietysti eroa ykkösen ja kolmosen välillä hammaspyörien massoissa, joiden pyörintänopeudet pitää tasata, mutta en tiedä onko sillä millainen vaikutus kyseiseen tapaukseen.
 
Omista autoista uusin jossa ollut synkronoimaton ykkönen oli tietääkseni 1970 Fiat (Seat) 600, sitä edellinen 1969 Fiat (Fiat) 600... Synkronoimattomuutta ei voinut olla kuulematta ja muutenkin huomaamatta.
 
Jatko kysymyksenä, onko jollain kokemusta noista ebayn 50€ piraatti vida paketeista? Toki niissä nyt aina on lottoa mukana, mutta onko mahdollista saada toimivakin

Tommonen itseltäkin löytyy. Suosittelen, Toki jonkinverran vaatii tosiaan säätämistä, että saa toimimaan.

Muoks.
Tuo on mulla, oli vähän tyyriimpi, mutta oli kiire saada, ja tuolta tuli alle viikossa.

The Newest Version Volvo VID 2014D Vida Dice OBD2 Diagnostic Tool For Volvo 611890599996 | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin 9-5 saabiin vesipumpun, SKF:n tekele. Kävi ekan minuutin startista hiljaa, sen jälkeen alkoi pitämään remmoista rohahdusta aina joka pyörähdyksellä, kierrosten mukaan. Otin hihnan löysälle ja koitin että pyörii vapaasti jne. Ei tuntunut tai kuulunut mitään.

Annoin auton ilmaantua siinä ollessa ja kävin pikku kierroksella, tämän jälkeen ei enää ääniä?

Asettuiko laakeri jotenkin vai mistähän oli kyse? Huomennhan tuo selviää kun saa kylmästartin tehdä.
 
Bemariin vaihoin termarin mut vielä ei hirmu lämmin oo näillä pakkasilla, eikä taida kyllä kennoo jaksaa enää ruveta vaihtelee ni ajellaan kovimmat pakkaset Satellitella ku siellä sentäs tarkenee..

gcJJJHA.jpg
 
Eipä tuo pumpun kohlotus hävinnyt mihinkään... vähän ehkä vaimeni. Kait siitä on laakeri valmis sitten.

Taidan minäkin kaivaa amerikan kaluston esiin ihan suosiolla vähäksi aikaa.
 
Bemariin vaihoin termarin mut vielä ei hirmu lämmin oo näillä pakkasilla, eikä taida kyllä kennoo jaksaa enää ruveta vaihtelee ni ajellaan kovimmat pakkaset Satellitella ku siellä sentäs tarkenee..

gcJJJHA.jpg

Kyllähän tuollainen vanhempi jenkki bensa kasi nyt lämpiää, jos termari edes jotenkin toimii. Pakkasta tänään oli aamulla -32c, ja kyllähän tuo bmw hyvin nosti lämmöt sinne ~105c. Taisi tarvita jotain ~12km sekailaista kaupunki/maantieajoa tuohon.
 
Bemariin vaihoin termarin mut vielä ei hirmu lämmin oo näillä pakkasilla, eikä taida kyllä kennoo jaksaa enää ruveta vaihtelee ni ajellaan kovimmat pakkaset Satellitella ku siellä sentäs tarkenee..

gcJJJHA.jpg
Niin, siinä on sen verran iso "kiuas" että lämpöä riittää....! :tup:
 
Haluatko vielä muuttaa vastausta?
Oma oletus oli, että johtuu siitä, kun kaikissa omistamissani autoissa (nykyinen 2014-vuosimallia) on ollut sama "ominaisuus", eli ykkönen ei auton liikkuessa mene helposti eikä ilman rutinaa sisään. Jos tosiaan kaikissa on ykkönenkin synkronoitu, uskon sinua.

Kerrotko sitten mistä tuo johtuu?
 
Oma oletus oli, että johtuu siitä, kun kaikissa omistamissani autoissa (nykyinen 2014-vuosimallia) on ollut sama "ominaisuus", eli ykkönen ei auton liikkuessa mene helposti eikä ilman rutinaa sisään. Jos tosiaan kaikissa on ykkönenkin synkronoitu, uskon sinua.

Kerrotko sitten mistä tuo johtuu?
Ykköstä ei ole tarkoitus käyttää kuin liikkeellelähtöön. Se, että se ei mene päälle vauhdissa on sitä varten kehitetty ettet voi räjäyttää vaihdelaatikkoa/moottoria junttaamalla vauhdista ykkösen pesään "vahingossa". Siinä menis vaihdelaatikko, moottori ja kaikki siltä väliltä solmuun vähänkään isommassa nopeudessa :D
 
Oma oletus oli, että johtuu siitä, kun kaikissa omistamissani autoissa (nykyinen 2014-vuosimallia) on ollut sama "ominaisuus", eli ykkönen ei auton liikkuessa mene helposti eikä ilman rutinaa sisään. Jos tosiaan kaikissa on ykkönenkin synkronoitu, uskon sinua.

Kerrotko sitten mistä tuo johtuu?

Mulla taas menee kaikissa autoissa ykkönen vauhdissa päälle, entisessä autossa 2005 mondeo se meni 50km/h vauhdissa ilman mitään päälle. Nykyinen 2015 megane ei niin helposti, mutta ilman rutinaa kyllä.

Tuohon vaikuttaa moni asia, laatikkoöljyä, lämpötila, kilometrit, laatikkovalmistaja, jopa se toimiiko kytkin kunnolla, laatikon hampaat, prätkissä ei ole synkroja ollenkaan ja niissä menee kaikki vaihteet ilman rutinaa.
 
Oma oletus oli, että johtuu siitä, kun kaikissa omistamissani autoissa (nykyinen 2014-vuosimallia) on ollut sama "ominaisuus", eli ykkönen ei auton liikkuessa mene helposti eikä ilman rutinaa sisään. Jos tosiaan kaikissa on ykkönenkin synkronoitu, uskon sinua.

Kerrotko sitten mistä tuo johtuu?
Itse en saa edes kakkosta päälle ilman välikaasua, jos kolmoselta vaihtaa pienemmälle risteykseen mennessä, tai saahan sen survomalla, mutta sitten keula niiaa ja vauhti tippuu rajusti, ratasten välinen nopeusero on liian suuri niin ei edes synkrot auta. Ford on vuosimallia 1966 ja siinäkin on täysin synkronoitu loota. Välillä ei ole risteykseen "sopivaa" vaihdetta, jos mutka on jyrkkä, kytkinhömpsyä välillä käytän kolmosvaihteella, kun 60-luvulla oli ihan yleistä, että kakkosen ja kolmosen väli oli suurempi. Ykkönen on mallia erittäin lyhyt, ei todellakaan vaihdeta vauhdissa, jopa kadun ylityksessä kone huutaa reilusti, jos ei vaihda vaihdetta.
 
Viimeksi muokattu:
Alfa Romeo 156:ssa oli vauhdissa vähän rusahtava ykkönen, mutta siinä varmaan olikin synkronoinnissa jotain vikaa. Joku aikaisempi omistaja varmaan rikkonut.

Peugeot 406 2001, 2.0HDi seisoi tallissa 2 vuotta ajamatta. Vaiheiston vahteensiirtäjät vähän kangistui. Ainakin 3 ja 1 vaihteet. Nyt taas kun olen ahkerasti käyttänyt vaihteita, niin kaikki vaihteet alkaa mennä jo oikein mallikkaasti silmään. Käynnissä ollessa ja kytkin pohjassa olen vaihdellut 3-4 vaihteita ja 1-2 vaihteita (auto paikallaan). Aluksi on voinut olla pientä kankeutta, mutta sitten on letkistynyt tosi hyvin.

Varmaan tuollaisia pikkuvikoja pystyy elvyttämään. Menee siis 1 vaihdekkin aika normaalisti jo päälle pienessä vauhdissakin, jos 2 tuntuu vähän liian nopealta. Päälle 500tkm ajettu ja vaihteistokin on pysynyt aivan toimivana.
 
Ykköstä ei ole tarkoitus käyttää kuin liikkeellelähtöön.
Samalla tavalla ykköstä on tarkoitus käyttää ajamiseen kuin muitakin vaihteita. Miksi se muuten olisi synkronoitu?
Se, että se ei mene päälle vauhdissa on sitä varten kehitetty ettet voi räjäyttää vaihdelaatikkoa/moottoria junttaamalla vauhdista ykkösen pesään "vahingossa". Siinä menis vaihdelaatikko, moottori ja kaikki siltä väliltä solmuun vähänkään isommassa nopeudessa :D
Pakki on lukon takana, jotta sitä ei voi vauhdissa juntata vahingossa päälle. Ykkösessä tätä ominaisuutta ei ole.

Näistä seikoista voimme yhdessä päätellä, että ykkönen on tarkoitettu laitettavaksi vauhdissa päälle ja siten tarkoitettu muuhunkin ajamiseen kuin liikkeelle lähtemiseen.
 
Samalla tavalla ykköstä on tarkoitus käyttää ajamiseen kuin muitakin vaihteita. Miksi se muuten olisi synkronoitu?

Pakki on lukon takana, jotta sitä ei voi vauhdissa juntata vahingossa päälle. Ykkösessä tätä ominaisuutta ei ole.

Näistä seikoista voimme yhdessä päätellä, että ykkönen on tarkoitettu laitettavaksi vauhdissa päälle ja siten tarkoitettu muuhunkin ajamiseen kuin liikkeelle lähtemiseen.
No tottahan toki ykkösvaihteella voi ajella jos siltä tuntuu, itsekin ajelen esim. parkkipaikoilla sillä. Lähinnä se pointti mitä tässä yritin välittää on se, että jos joku mistään mitään ymmärtämätön ajaa vaikka 50km/h ja tulee mutka johon hän haluaa hidastaa ja vaihtaa vaihteen suoraan 3--->1 JA nostaa kytkimen, voi käydä hassusti, siksi siinä on sellainen pykälä estämässä tätä. Toki sen nyt saa survomalla päälle, mutta kyllä siinä on ihan ajatus takana miksi se ei helposti mene vauhdista päälle. Asia on eri jos käyttää hidastamiseen jarrua kytkin pohjassa ja nostaan sen vasta kun vauhtia on todella vähän. Synkrot kyllä siellä tasoittaa niitten rattaiden nopeuseroa, siksi ne on tehty, mutta ei sillä ykkösellä tarkoitus ole ajella mitenkään muuten kuin hitaasti.
 
Samalla tavalla ykköstä on tarkoitus käyttää ajamiseen kuin muitakin vaihteita. Miksi se muuten olisi synkronoitu?

Jotta se ei rusahtaisi ikävästi, kun tekniikasta mitään ymmärtämätön polkaisee kytkintä ja samantien tarjoaa ykköstä sisään, pääakselin vielä pyöriessä vaikka kytkintä onkin painettu. Sama syy myös pakin synkronointiin, ei sitäkään ole tarkoitus vauhdissa kytkeä mutta synkrot on silti poistamassa rutinoita.

Voi sen ykkösen hiljaisessa vauhdissa laittaa päälle, ei se siitä hajoa. Usein vaan (edelleen tekniikasta mitään ymmärtämätön) kohtelee vaihteistoa pahasti kaltoin, ainakin kyydissä istuen on havaintoja sellaisesta jossa vaikkapa päätiellä pihatien risteystä lähestyttäessä vaihde kytketään hidastusvaiheessa valmiiksi kakkoselle auton vielä liikkuessa 60km/h. Synkronointi kiittää.

Kohdellaan niitä teknisiä laitteita rakkaudella ja ymmärtäen, niin ne kestävät ehjänä pidempään. ;)
 
Mikähän voisi aiheuttaa tuollaisen korkeataajuuksisen äänen? Mielestäni tuo ei ole normaalia, vaan ennakkovaroitus rahanmenosta. Se kuuluu vain tyhjäkäynnillä. Voisiko se kuulua laturista tai jostain muusta apulaitteesta? Ääntä on hieman hankala paikallistaa tarkemmin.

 
Viimeksi muokattu:
Mikähän voisi aiheuttaa tuollaisen korkeataajuuksisen äänen? Mielestäni tuo ei ole normaalia, vaan ennakkovaroitus rahanmenosta. Se kuuluu vain tyhjäkäynnillä. Voisiko se kuulua laturista tai jostain muusta apulaitteesta? Ääntä on hieman hankala paikallistaa tarkemmin.


Varmaan joku hihnapyörä ääntää. Ruiskuttele vaikka vettä yksitellen jokaiseen hihnapyörään ja jos ääni muuttuu tai katoaa niin siinä syy.
 
Voi tietysti olla joku happanemassa oleva laakerikin. esim. laturin vapaakytkin jos moinen sattuu olemaan. Mut ekaks varmaan helpoin lähteä tuolla Asiantuntijan neuvolla liikkelle :)
 
Kyllä se vanha 14" satula meni paremmin kuin tuo 15" satula. :D
Kyllähän siinä näytti jarrupala kuluvan selvästi viistommin.
Liukutappeihin laitoin kunnolla rasvaa niin selvästi palautuivat paremmin.

Erikoinen tapaus kävi näiden jarrupalojen kanssa, kun useasta varaosaliikkeestä kyselin niin ne tyrkyttää väkisin 15" jarrupaloja. Niillä on joku pirun varaosaohjelma ja se väittää näin. Sain kuitenkin 14" jarrupalat ja ne kävi sinne viilailemalla ja selvästi paksumpana jarrumäntä joutuu pysymään syvemmällä.
Lyhyellä jarrutelureissulla kävin(lunta ja jäätä kaikkialla) ja nostin renkaan ylös niin kyllähän tuota käsin pyörittää, mutta vapaasti ei juurikaan pyöri. Toisella puolella vaan rengas pyörii kuin tyhjää. Toivottavasti tuo nyt asettuu niin ei tartte uusia jarrusatulaa ja ties mitä.
Katsuri vaan teki tuota rengaspyöritystä niin kuin se ei olisi pyörinyt ollenkaan vai eikö käyttänyt sitten kunnolla voimaa..

Nähtävästi asettui, kun laahaus loppui, mutta "käsijarrukiristys" ei mennyt putkeen--> taas hylsy --> huoltoon. Liian kireällä käsijarruvaijeri ja toisella puolella jarrumäntä vintturassa. En tiedä kuulinko oikein, mutta kuitenkin jarrupala vintturassa.
Kannattaisi vaan suorilta vaihtaa jarrupalat niin jo palan paksuus estää vintturoitumisen.

Ei tullut sulkaa hattuun. Luovutin, ei taitoa ja aika oli loppumassa. :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään vielä pajalla varuiks säädättämässä noi audin umpiot jotka vaihdoin taannoin silmälläpitäen tulevaa katsastusta. Olivat kuulemma just eikä melkein kohdallaan :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 908
Viestejä
4 560 503
Jäsenet
75 062
Uusin jäsen
P3rtsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom