Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
 
Vaimon V40 vetarin vaihto on suht normihomma myös. Kaveri oli kaksi kertaa kysynyt asiakkaalta tuota hybridihommaa kun ei ollut itsekään uskoa.
Hurjalta kuulostaa joo. Vaikka vetaria ei kai suoranaisesti lasketa säännöllisesti uusimista kaipaavaksi osaksi, niin kyllähän niitä menee, kun kyseessä on nivelletty osa, jossa siirretään kovia voimia. Olisikohan tossa kuiteskin joku sellanen juttu, että vetari olis jämähtäny vaihteistoon kiinni syystä x?
 
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.

PS. Ilman soviterenkaita auto täristää paljon. Vanteet eivät ole suoraan yhteensopivat auton kanssa, joten en ihan ymmärrä miten ne voivat hyödyttömiä olla.
 
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
Juu ei. Itekki vaihtelin etuiskarit autoon jo ennen katsastusta, kun oli ainut paikka enää uusia, kun kuului jouset ponnahdusääntä hidastetöyssyissä. Aiemmin iskaritestin mukaan korkeat prosentit, mutta toinen oli täysin kuollut. Takaiskarit nytkin näytti korkeita lukemia, mutta pidemmällä reissulla totesin, että vaihtoon menee. Ärsyttävän levoton ajettava huonoilla iskareilla.
 
Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä soviterengas siellä ihan syystä on. Se keskittää sen vanteen keskelle. Ilmankin voi pyörän laittaa paikalleen, mutta pelkkien pulttien varassa se ei häävisti keskity, tuloksena auto todennäköisesti tärisee vähän, tai paljon.

Kolinaa tai naksumista tai narinaa ei soviterengas aiheuta. Pyörän paikalleen laittamista se soviterengas voi haitata jos se esimerkiksi ei meinaa pysyä paikallaan vanteessa, vaan pyörää paikalleen nostaessa putoaa pois. Autosta riippuen, esim joissakin bemareissa se soviterengas on alle millin paksuinen, se tuo lisähaastetta, kun se helposti sinne väliin taittuu ja sitä saa varoa. Usein on myös ongelmana esim pyörien kausivaihdossa, että se soviterengas jääkin kiinni siihen pyörän napaan eikä tule vanteen mukana pois, seuraavaa pyörää vaihtaessa ei monikaan amatööri näe sitä pyörän navan päälle jäänyttä, usein metallista ja ohutta soviterengasta ja näinollen se uusi suorasovitteinen vanne ei sitten istukaan kunnolla, eikä varsinkaan kiristy kunnolla paikalleen, tuloksena julma tärinä ja/tai irronnut rengas lähiaikoina.

Kun ääni kuuluu auto alhaalla, mutta pyörät ilmassa ei, kyllä sitä vikaa silloin pitäisi hakea niistä osista, jotka auto nostaessa asentoaan muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä soviterengas siellä ihan syystä on. Se keskittää sen vanteen keskelle. Ilmankin voi pyörän laittaa paikalleen, mutta pelkkien pulttien varassa se ei häävisti keskity, tuloksena auto todennäköisesti tärisee vähän, tai paljon.
Reilun 20v aikana en ole vielä soviterenkaita tarvinnut. Aina oikeanlaiset pultit ovat sen renkaan sinne keskittänyt oikein.
 
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.
Facessa ainakin Jyväskylän puskaradiossa kysellään aika paljon auton korjaukseen apua. Ja sitä myöskin saadaan. Kannattaa kysyä sieltä, että olisiko omassa kaupungissa siihen oman auton merkkiin erikoistunutta harrastajaa tms. joka hiukan halvemmalla vilkaisisi autoa.
 
Reilun 20v aikana en ole vielä soviterenkaita tarvinnut. Aina oikeanlaiset pultit ovat sen renkaan sinne keskittänyt oikein.

Ajat varmaankin vanhalla jenkillä, maasturilla, tai jollain muulla 70-lukua vanhemmalla vehkeellä, tai sitten vanteesi on suorasovitteisia eikä niissä kuulukaan olla soviterengasta. Kaikki muut auto tärisee enemmän tai vielä enemmän jos vanteen keskireikä on väljä, mitä uudempi auto, sen herkempiä. Joissakin poikkeustapauksissa voi vahingossa pyörä mennä melkein keskelle ja tärinä on ainoastaan minimaalinen, käytännössä aina muuten tärisee.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
Kupliminen voi kertoa siitä, että moottorin paineet vuotaa jäähdytinjärjestelmään. Ainakin pitää selvittää kuplimisen syy. Haiseeko pakokaasu paisarin korkista nuuhkimalla?
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

Älä nyt herra siunatkoon mene avaamaan jäähdytinneste kantta kuumalla moottorilla. On normaalia että kuplii jos avaat, kas kun et saanut käsillesi..

Vie vaan sinne liikkeeseen että laittavat kuntoon, jos on noin tuore ajopeli niin aika turhaa alkaa spekuloimaan mitään, sulla on jokin 6kk virhevastuu taskussa ostitpa mistä liikkeestä tahansa.
 
Skoda fabia 2020.

---
Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

Minä pyytäisin kaupan purkamista. Sinulle on myyty moottorivikainen auto. Jäähdytysneste ei saa kuplia ja jos vielä haisee pakokaasulle, siinä on varma kannentiiviste vika.

Kuulostaa älyttömältä, että noin uudehkoon autoon voi tuommoinen vika iskeä. Skoda simply clever. :eek:
 
Minä pyytäisin kaupan purkamista. Sinulle on myyty moottorivikainen auto. Jäähdytysneste ei saa kuplia ja jos vielä haisee pakokaasulle, siinä on varma kannentiiviste vika.

Kuulostaa älyttömältä, että noin uudehkoon autoon voi tuommoinen vika iskeä. Skoda simply clever. :eek:
Tai pahimmassa tapauksessa lohko halki. Mutta kyllähän tämä menee 100% liikkeen piikkiin, jos siellä jotain on.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

S/S voi kertoa että akku ei ole enää parhaassa kunnossa, tai sitten vaan tyhjentynyt. Jaa tässä tulikin jo vastauksia muista ongelmista. Paljonko tuolla on rullattu? Mutta jos kaupan purkaminen tulisi kyllä tuolla 60km kokemuksella ekana mieleen. Niin ja lukkovika vielä päälle.
 
Alkuperäinen viesti:

Diablo IV:
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.




Kupliminen voi kertoa siitä, että moottorin paineet vuotaa jäähdytinjärjestelmään. Ainakin pitää selvittää kuplimisen syy. Haiseeko pakokaasu paisarin korkista nuuhkimalla?
Älä nyt herra siunatkoon mene avaamaan jäähdytinneste kantta kuumalla moottorilla. On normaalia että kuplii jos avaat, kas kun et saanut käsillesi..

Vie vaan sinne liikkeeseen että laittavat kuntoon, jos on noin tuore ajopeli niin aika turhaa alkaa spekuloimaan mitään, sulla on jokin 6kk virhevastuu taskussa ostitpa mistä liikkeestä tahansa.
S/S voi kertoa että akku ei ole enää parhaassa kunnossa, tai sitten vaan tyhjentynyt. Jaa tässä tulikin jo vastauksia muista ongelmista. Paljonko tuolla on rullattu? Mutta jos kaupan purkaminen tulisi kyllä tuolla 60km kokemuksella ekana mieleen. Niin ja lukkovika vielä päälle.


En avannut korkkia. sen paisuntasäiliön kuplisimisen näki läpi.
Ajettu 30tkm.

avainkaukosäädin aukaisi ovet 3 tuntia myöhemmin ku kävin uudelleen yrittämässä, onko mahdollista että kaukosäätimen paristo lie oli heikkona.
Myyjä sopi että huolto soittaa seuraavana päivänä. (laitoin viestiä ja myyjä vastasi minulle viellä päivän aikana. En ollut huomannut viestiä ennen kuin tänne asiasta kirjoitin.)

Autosta tuli hallista ajettua pois niin voimakas bensa haju.

Mitä S/S tarkoittaa?

En haistanut korkkia, mutta haistelen huomenna sitä korkkia ennenku lähden viemää takaisin liikkeeseen. Kertoi että pariston voi kyllä vaihtaa.
Ja huollon kanssa selvitetään mistä johtuu kuplinta.

Mitä tämä 6kk virhevastuu tarkoittaa? (ostin siihen 2 vuoden erillisen takuun kaupan yhteydessä)
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen viesti:

Diablo IV:
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.









En avannut korkkia. sen paisuntasäiliön kuplisimisen näki läpi.
Ajettu 30tkm.

avainkaukosäädin aukaisi ovet 3 tuntia myöhemmin ku kävin uudelleen yrittämässä, onko mahdollista että kaukosäätimen paristo lie oli heikkona.
Myyjä sopi että huolto soittaa seuraavana päivänä. (laitoin viestiä ja myyjä vastasi minulle viellä päivän aikana. En ollut huomannut viestiä ennen kuin tänne asiasta kirjoitin.)

Autosta tuli hallista ajettua pois niin voimakas bensa haju.

Mitä S/S tarkoittaa?

En haistanut korkkia, mutta haistelen huomenna sitä korkkia ennenku lähden viemää takaisin liikkeeseen. Kertoi että pariston voi kyllä vaihtaa.
Ja huollon kanssa selvitetään mistä johtuu kuplinta.

Mitä tämä 6kk virhevastuu tarkoittaa? (ostin siihen 2 vuoden erillisen takuun kaupan yhteydessä)
Virhevastuu tarkoittaa tässä tapauksessa siis sitä, että myyjä on myynyt viallisen auton ehjänä, joten se pitää laittaa kuntoon myyjän piikkiin tai sitten purkaa kauppa. Takuilla ei ole sinänsä väliä, mutta hyvähän nekin on olla.

Noita kuplia sun ei tartte ite sen enempää miettiä tai selvitellä, kysyt vaan että voiko ajaa huoltoon vai tuutteko hakemaan. Jos haluat tutkia etukäteen itse, niin jos paisuntasäiliöstä pöllähtää pakokaasumainen haju, se viittaa vahvasti siihen, että moottori falskaa palokaasuja jäähdytinnesteen sekaan, yleensä kannentiiviste, mutta voi olla sylinteritilan hiushalkeamakin, mikä tarkoittaa pahimmillaan koko moottorin uusimista.

Voivat ne kuplat toki olla muutakin, esim. ilmaa jäänyt letkuihin, jos on vaikka vaihdettu nesteet just. Mutta periaatteessa kuplia eikä juuri painettakaan tule paisuntasäiliöön, normaalisti vain pieni sihahdus, vaikka avaisi kuumana. Ei kuitenkaan kannata availla kuumana ;)
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
Taitaisi kuulua enemmän tähän ketjuun :)VAG autojen monet ongelmat

Ehkä pitäisin näppini erossa.
 
Ajat varmaankin vanhalla jenkillä, maasturilla, tai jollain muulla 70-lukua vanhemmalla vehkeellä, tai sitten vanteesi on suorasovitteisia eikä niissä kuulukaan olla soviterengasta. Kaikki muut auto tärisee enemmän tai vielä enemmän jos vanteen keskireikä on väljä, mitä uudempi auto, sen herkempiä. Joissakin poikkeustapauksissa voi vahingossa pyörä mennä melkein keskelle ja tärinä on ainoastaan minimaalinen, käytännössä aina muuten tärisee.
Samalla tavalla niissä vanhoissa jenkeissä, maastureissa tai joissain muissa vanhemmissa autoissa se renkaan tärinä välittyy rattiin/koriin kuin uudemmissakin jos rengas on epätasapainossa tms.

Mutta mä en vaan saa päähäni, miten se vanne pääsee heilumaan ajossa, jos se pulteilla on kiinni? Nyt ihan jo loogisestikin ajateltuna se vaan söisi sitä keskireikää kokoajan isommaksi ja väljemmäksi ja ennenpitkää se vanne olisi käyttökelvoton.
 
Samalla tavalla niissä vanhoissa jenkeissä, maastureissa tai joissain muissa vanhemmissa autoissa se renkaan tärinä välittyy rattiin/koriin kuin uudemmissakin jos rengas on epätasapainossa tms.

Mutta mä en vaan saa päähäni, miten se vanne pääsee heilumaan ajossa, jos se pulteilla on kiinni? Nyt ihan jo loogisestikin ajateltuna se vaan söisi sitä keskireikää kokoajan isommaksi ja väljemmäksi ja ennenpitkää se vanne olisi käyttökelvoton.
Eihän se itse vanne heilu vaan se ei ole keskellä napaa kiinni.
 
Seat pomppasi katsastuksessa toisesta etujarruletkusta, joka oli hinkkautunut melkein puhki. Jarruhommista on kokemusta, mutta jarruletkua en ole ikinä päässyt vaihtanut. Katselin motonetista, että jarruletkua löytyisi muodossa "peruslaatuinen". Onko letkuissa ns. "hyväksyttyjä" valmistajia, vai ovatko kaikki käyttökelpoista kamaa? Onko muuten vinkkejä hommaan? Satulan pään banjopultin aluslevyt lienee vaihdettava uusiin, mutta onko muuta erityishuomioitavaa?
 
Mulla on yleensä ollut oikealla keskireiän koolla olevia alkuperäisvanteita, mutta nyt on jotkut tarvikevanteet, joita ei kyllä saa keskelle millään ilman soviterenkaita vaikka kiristelisi ristiin 1 Nm kerrallaan.
 
Seat pomppasi katsastuksessa toisesta etujarruletkusta, joka oli hinkkautunut melkein puhki. Jarruhommista on kokemusta, mutta jarruletkua en ole ikinä päässyt vaihtanut. Katselin motonetista, että jarruletkua löytyisi muodossa "peruslaatuinen". Onko letkuissa ns. "hyväksyttyjä" valmistajia, vai ovatko kaikki käyttökelpoista kamaa? Onko muuten vinkkejä hommaan? Satulan pään banjopultin aluslevyt lienee vaihdettava uusiin, mutta onko muuta erityishuomioitavaa?
Ei kai noissa letkuissa ole ihmeemmin eroja. Homma on teoriassa helppo, letku irti ja uusi tilalle - ja sitä se on käytännössäkin, paitsi jos liitos ei irtoakaan...

Edit. Kannattaa siis suihkutella irrotusöljyä hyvissä ajoin ennen remppaa etenkin siihen jarruputken ja jarruletkun liitokseen. Lisäksi olisi hyvä olla kunnon avaimet, ettei nuljaa kantoja paskaksi. Ja sellainen pikkutoho on ihan kiva, jos tarvitsee antaa lämpöä.

Ja sitten tarttee tietty varautua pikkupullolla oikeaa jarrunestettä, eli remontin ajan huolehtii, ettei jarrunestesäiliö tyhjene ja kun letku on vaihdettu ja kiinni, niin on vielä nestettä jäljellä ilmaukseen. Ilmaamisen voi tehdä niin, että avaa vain ilmausnipan ja odottelee x minuuttia, että painovoima hoitaa ilmauksen. Samalla huolehtii taas, ettei jarrunestesäiliö tyhjene, koska jos se tyhjenee, niin ilmausoperaatio muuttuu moninverroin haastavammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Seat pomppasi katsastuksessa toisesta etujarruletkusta, joka oli hinkkautunut melkein puhki. Jarruhommista on kokemusta, mutta jarruletkua en ole ikinä päässyt vaihtanut. Katselin motonetista, että jarruletkua löytyisi muodossa "peruslaatuinen". Onko letkuissa ns. "hyväksyttyjä" valmistajia, vai ovatko kaikki käyttökelpoista kamaa? Onko muuten vinkkejä hommaan? Satulan pään banjopultin aluslevyt lienee vaihdettava uusiin, mutta onko muuta erityishuomioitavaa?
Homma on periaatteessa helppo, muutama huomio:
Jarruletkut on periaatteessa kaikki kyllä käyttökelpoisia, mutta tämän kaltaisissa osissa kun hintaero ei kuitenkaan ole suuri, kannattaa harkita sitä merkkiosaa.
Ensin kannattaa kokeilla että kaikki liitokset ylipäätänsä naksahtaa ehjänä auki, eli jarruletkun molemmat päät ja ilmausruuvi. Vanhassa autossa tämä ei ole mitenkään itsestäänselvää. Vasta kun on todettu, että kaikki liitokset on mahdollista avata, aletaan varsinaiseen purkamiseen. Jarrunestettä kannattaa varata riittävästi ja yrittää pitää huoli siitä, että jarrunestesäiliö ei pääse hörppäämään ilmaa remontin aikana, jarrujen ilmaus remontin jälkeen tulee siinä tapauksessa olemaan paljon työläämpää. Banjon aluslevyt pitää uusia, kupariset prikat voi myös hyvin uusiokäyttää jos haluaa, mutta ne pitää löijata ensin. Jarruletkua asentaessa pitää katsoa, että se ei mene kierteelle, yleensä niissä on raita kyljessä, että se on helppo varmistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen viesti:

Diablo IV:
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.









En avannut korkkia. sen paisuntasäiliön kuplisimisen näki läpi.
Ajettu 30tkm.

avainkaukosäädin aukaisi ovet 3 tuntia myöhemmin ku kävin uudelleen yrittämässä, onko mahdollista että kaukosäätimen paristo lie oli heikkona.
Myyjä sopi että huolto soittaa seuraavana päivänä. (laitoin viestiä ja myyjä vastasi minulle viellä päivän aikana. En ollut huomannut viestiä ennen kuin tänne asiasta kirjoitin.)

Autosta tuli hallista ajettua pois niin voimakas bensa haju.

Mitä S/S tarkoittaa?

En haistanut korkkia, mutta haistelen huomenna sitä korkkia ennenku lähden viemää takaisin liikkeeseen. Kertoi että pariston voi kyllä vaihtaa.
Ja huollon kanssa selvitetään mistä johtuu kuplinta.

Mitä tämä 6kk virhevastuu tarkoittaa? (ostin siihen 2 vuoden erillisen takuun kaupan yhteydessä)


Asia kiinnostaa miten noin tuore, vähän ajettu auto tekee tuollaista. Kerro ihmeessä miten liike hoitaa vastuunsa kun asia etenee.

Ps. Oma romu sitten hajosi eilen lopullisesti. Korealaisella tuli omaa käyttöä 7 vuotta, auton arvo oli se minkä verran bensaa oli tankissa (vähän). Joten paaliin menee.
Ensin hinurilla korjaamolle, eka korjaamo johon soitin olikin jo kiinni, en muistanut. Seuraava missä kanssa ollut tuttu potilas, sinne ehdin ja sain sijaisauton alle samantien ennen sulkemisaikaa. klo 16.55.
Eka mihin soitin on mun luottokorjaamo, joten olivat soittaneet aikaseen aamulla. Vaikka siinä kohtaa jo tiesin että se on auto on kaput, niin soitin kuitenkin, kerroin mitä asiaa OLI, ja samalla kysyin että onko mitään halpaa kärryä muuten myytävänä - no jo tokkiinsa. Huomenna haen just leimatun fokkerin kohtuu halvalla.

Vanha romu tuli stripattua aika huolella tänään myöhemmin kun kaverihn pakulla käytiin tyhjentämässä se, omat kamat, ja siitä lähti lopulta akku, pyyhkijänsulat, soitin jne jne millä nyt jotain käyttöä kaverille on + talvirenkaat mun varastosta.

Turha mutta tälläinen tarina tänään. Saas nähdä miten yhteiselo fordin kanssa alkaa, vai ostanko toisen kaverin suzukin pois kuleksimasta ja ford kiertoon.
 
Asia kiinnostaa miten noin tuore, vähän ajettu auto tekee tuollaista. Kerro ihmeessä miten liike hoitaa vastuunsa kun asia etenee.

Menee huoltoon tuo auto ja toinen tilalle siksiaikaa. Epäili että se kuplinta olisi voinut tulla ihan siitä kun se neste vain kiertää, että siitä tulee vain se pulina luplutus siellä paisuntasäiliössä, sekä kertoi että on täysin normaalia että jäähytinnesteen määrä nousee yli maksimin ajon jälkeen sekin on normaalia.
Mitään öljyn seassa ei ollut eikä jäähyssä ei ollu mitään ylimääräistä hajuakaan.

obd:ssä vain näitä herjasi, eli kaippa ne vaihtaa sieltä hiilisuodattimen jostain tankista. Auto ei 5 käynnistyskerran jälkeenkään poistanut moottorvikaivaloa palamasta, vaan se nyt palaa heti käynnistyksen jälkeen heti.
Lämmöt pysyny puolessa välissä.
18442 P04F000
34785 P044100
Polttoainejärjestelmän huohotusjärjestelmä läpäisy virheellinen 01100101 aktiivinen/staattinen
Polttoainesäiliön huohotusjärjestelmä läpäisy viallinen 01100101 aktiivinen/staattinen
 
Menee huoltoon tuo auto ja toinen tilalle siksiaikaa. Epäili että se kuplinta olisi voinut tulla ihan siitä kun se neste vain kiertää, että siitä tulee vain se pulina luplutus siellä paisuntasäiliössä, sekä kertoi että on täysin normaalia että jäähytinnesteen määrä nousee yli maksimin ajon jälkeen sekin on normaalia.
Mitään öljyn seassa ei ollut eikä jäähyssä ei ollu mitään ylimääräistä hajuakaan.

obd:ssä vain näitä herjasi, eli kaippa ne vaihtaa sieltä hiilisuodattimen jostain tankista. Auto ei 5 käynnistyskerran jälkeenkään poistanut moottorvikaivaloa palamasta, vaan se nyt palaa heti käynnistyksen jälkeen heti.
Lämmöt pysyny puolessa välissä.
18442 P04F000
34785 P044100
Polttoainejärjestelmän huohotusjärjestelmä läpäisy virheellinen 01100101 aktiivinen/staattinen
Polttoainesäiliön huohotusjärjestelmä läpäisy viallinen 01100101 aktiivinen/staattinen

Luultavasti vedetty tankki niin täyteen, että aktiviihiilisäiliö saanut polttoainetta sisäänsä. Joskus menee kyllä muutenkin tukkoon. Yksi M6 veti tankin aika komeasti lyttyyn kun oli tukossa.
 
Luultavasti vedetty tankki niin täyteen, että aktiviihiilisäiliö saanut polttoainetta sisäänsä. Joskus menee kyllä muutenkin tukkoon. Yksi M6 veti tankin aika komeasti lyttyyn kun oli tukossa.
noniin, pitääpä olla varovainen jos tankkailee
 
Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä.
Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.
Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.
Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.
Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.
Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

Ei nyt varsinaisesti liity juuri tähän keissiin, mutta noin yleisesti aina ihmetyttää ihmiset, jotka koeajolla huomavaat autossa jotakin vikaa, tai puuttuvia varusteita, mutta silti ostavat sen ennen vian korjaamista, etenkin jos on joku "tusina-auto" joissa tarjontaa riittää.
Myyjähän tietenkin houkuttelee nimen paperiin, "me kyllä hoidetaan asiat sitten myöhemmin kuntoon.." Siinä vaiheessa kun ostajan nimi on paperissa, myyjän kiireet kyllä usein loppuu välittömästi sen auton korjaamisen kanssa, jos sitä autoa sitten myöhemmin korjataan, se kyllä taatusti tehdään mahdollisimman halvalla virityksellä.

Mitä tulee jäähdytinnesteen kuplimiseen tai nestetasoon, nestetaso kyllä säiliössä koneen lämmetessä voi nousta ja kylmällä koneella taas laskea, mutta ilmakuplien pulputus paisuntasäiliössä auton käydessä ei kuulu ehjään järjestelmään.
 
Ei nyt varsinaisesti liity juuri tähän keissiin, mutta noin yleisesti aina ihmetyttää ihmiset, jotka koeajolla huomavaat autossa jotakin vikaa, tai puuttuvia varusteita, mutta silti ostavat sen ennen vian korjaamista, etenkin jos on joku "tusina-auto" joissa tarjontaa riittää.
Myyjähän tietenkin houkuttelee nimen paperiin, "me kyllä hoidetaan asiat sitten myöhemmin kuntoon.." Siinä vaiheessa kun ostajan nimi on paperissa, myyjän kiireet kyllä usein loppuu välittömästi sen auton korjaamisen kanssa, jos sitä autoa sitten myöhemmin korjataan, se kyllä taatusti tehdään mahdollisimman halvalla virityksellä.

Mitä tulee jäähdytinnesteen kuplimiseen tai nestetasoon, nestetaso kyllä säiliössä koneen lämmetessä voi nousta ja kylmällä koneella taas laskea, mutta ilmakuplien pulputus paisuntasäiliössä auton käydessä ei kuulu ehjään järjestelmään.
No eikai se käytetty milloinkaan ole uusi. Pieniä vikojahan saa olla, jos ne vain korjataan pois. Takuutahan saa käyttää rajattomasti hyväkseen, onhan se kumma jos autoa ei kuntoon saa. Eihän se minulle mitään maksa. (24kk takuu kaikkeen paitsi ei määräaikaishuoltoihin tai kuluviin normaaleihin osiin.)
Tietenkin jos ostaa auton ilman takuuta, silloinhan auto täytyy heti jättää ostamatta jos huomaa jonkin vian koeajolla.
 
No eikai se käytetty milloinkaan ole uusi. Pieniä vikojahan saa olla, jos ne vain korjataan pois. Takuutahan saa käyttää rajattomasti hyväkseen, onhan se kumma jos autoa ei kuntoon saa. Eihän se minulle mitään maksa. (24kk takuu kaikkeen paitsi ei määräaikaishuoltoihin tai kuluviin normaaleihin osiin.)
Tietenkin jos ostaa auton ilman takuuta, silloinhan auto täytyy heti jättää ostamatta jos huomaa jonkin vian koeajolla.
Ostettu lisätakuu tai ei takuuta, samalla tavalla se myyjä silti vastuussa (virhevastuu) siitä heti ilmenneestä viasta teoriassa on. Pointti on siinä, että se käytetyn auton kauppias kyllä lupaa ummet ja lammet ja puhuu ostajan pyörryksiin ennen kauppaa. Kaupan jälkeen sitä korjausta hyvin tyypillisesti venytetään kuitenkin mahdollisimman kauan ja pyritään siihen että ostaja luovuttaa ja tyytyy johonkin puolivillaiseen ratkaisuun jotta saisi sen autonsa. Kun kaupat on solmittu, myyjällä on aika vähän enää intressiä laittaa omaa rahaa auton korjaamiseen, mahdollinen maine on ainoa tekijä. Riski on aina olemassa käytettyä ostaessa vaikka koeajo menisikin hyvin, heti ilmenneiden vikojen ignooraaminen on kuitenkin hieman veren kerjäämistä nenästään. Pienet epätäydellisyydet on asia erikseen, mutta jos auto herjaa "Vika start/stop ei käytössä", se nyt ei kovin hyvää enteile, vaikka siihen loppujen lopuksi voikin ainoastaan joku käyttäjävirhe liittyä. On niitä onnellisiakin tarinoita, joissa auto korjataan tip top ja kaikki menee sovitusti. Hyvin usein niistä kuitenkin saa vääntää kättä melkoisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Valmiiksi tuo start/stop vika ja liike on siitä tietoinen ennen myyntiä. Miksi helvetissä ei korjata ennen myyntiä vaan työnnetään asiakkaalle. Tai voihan olla että justiinsa sattui vika päälle koeajolla, eikä tosiaan oltu nollattu vikaa ennen ->
ihan tosi.
 
No jos auto ilmoittaa moottoriviasta, niin ei todellakaan ole hyvä juttu. Start/stop järjestelmä yleensä sammuu useassa merkissä, kun auto menee vikatilaan.
 
Valmiiksi tuo start/stop vika ja liike on siitä tietoinen ennen myyntiä. Miksi helvetissä ei korjata ennen myyntiä vaan työnnetään asiakkaalle. Tai voihan olla että justiinsa sattui vika päälle koeajolla, eikä tosiaan oltu nollattu vikaa ennen ->
ihan tosi.

Koska asiakas osti auton, jos asiakas olisi fiksu, hän ei ostaisi viallista autoa.
 
noniin, pitääpä olla varovainen jos tankkailee

Itsellä on hyvänä nyrkkisääntönä ollut että aktiivihiilisuodattimella varustettu polttoaineenhöyryjen keruujärjestelmän omaava bensa-auto (dieselissä ei kyseistä järjestelmää ole) tankkaus lopetetaan ensimmäiseen pistoolin naksahdukseen kun tankki on täynnä.

Kavereiden bensa-autoja on saanut rempata kun tankki on vedetty aivan täyteen (useampi naksahdus työnnetty bensaa tankkiin) ja bensa on päässyt kaasuille tarkoitettuun letkuun ja siitä suoraan aktiivihiilisuodattimelle. Suodatin ei juurikaan kestä yhtään nestemäisessä muodossa olevaa bensaa ja on sen jälkeen entinen.
 
Pakko olla mallikohtaista tämä. Nykyisen kulkineen tankin olen tankannut viimeiset kaksi vuotta niin täyteen kun jaksaa vaan tankkauspistoolia "lipsutella" ja en ole havainnut mitään tästä johtuvia ongelmia.
 
Apulaitehihnan remontti oli ja meni ja tänään taas kuuntelin kotimatkan ulinaa. Ei se hihna mitenkään kovin kepeästi näytä pyörivän ja pannu kävi niin kuumana tällä hellekelillä ettei tunnin jäähdyttelynkään jälkeen ollut juurikaan toivoa kärsiä koskea mihinkään. Selvitellään huomenna aamusta että mikähän tällä kertaa mahtaa ahdistaa. Lähestulkoon kaikki hihnan takana olevat palikat uusittiin, niin ei tuolla kovin paljoa minkään pitäisi jumittaa - mutta niin vain näyttää tekevän.

Vaan sitä vartenhan se loma on, että on tekemistä. Juuri pääsinkin tänään kotiin, niin mikäs siinä on taas autoa laitellessa huomenna.
 
Kavereiden bensa-autoja on saanut rempata kun tankki on vedetty aivan täyteen (useampi naksahdus työnnetty bensaa tankkiin) ja bensa on päässyt kaasuille tarkoitettuun letkuun ja siitä suoraan aktiivihiilisuodattimelle. Suodatin ei juurikaan kestä yhtään nestemäisessä muodossa olevaa bensaa ja on sen jälkeen entinen.
Hieman erikoiselta kuulostaa, että bensa mitään hajalle saisi tuolla filtterissä varsinkaan aktiivihiiltä, joka on käytännössä ikuista ainetta. Bensalle se on myös autossa suunniteltukin, vaikkakin lähinnä kaasumaiselle. Jonkun anturin voi nestemäinen bensa mahdollisesti saada tulviessaan siellä sekaisin, mutta bensa myös haihtuu hyvin nopeasti ja kaiken pitäisi palautua ennalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Apulaitehihnan remontti oli ja meni ja tänään taas kuuntelin kotimatkan ulinaa. Ei se hihna mitenkään kovin kepeästi näytä pyörivän ja pannu kävi niin kuumana tällä hellekelillä ettei tunnin jäähdyttelynkään jälkeen ollut juurikaan toivoa kärsiä koskea mihinkään. Selvitellään huomenna aamusta että mikähän tällä kertaa mahtaa ahdistaa. Lähestulkoon kaikki hihnan takana olevat palikat uusittiin, niin ei tuolla kovin paljoa minkään pitäisi jumittaa - mutta niin vain näyttää tekevän.

Vaan sitä vartenhan se loma on, että on tekemistä. Juuri pääsinkin tänään kotiin, niin mikäs siinä on taas autoa laitellessa huomenna.
Laturin vapaakytkin vaihdettu kanssa?
 
Laturin vapaakytkin vaihdettu kanssa?

Ei toistaiseksi (omasta toimesta) mutta eipä ole laturin vapaakytkin tuossa V70 T6-versiossa apulaitehihnan takana. Kun kuitenkin joku kohta kysyy että mikä auto on kyseessä.

e. Käytännössä tuon hihnan takana ei enää ole uusimatta muuta kuin juuri se ilmastoinnin kompura, josta tosin jo vaihdettiin hihnapyörä laakereineen ja ohjaustehostimen pumppu. Kuitenkin sekä tehostus, että ilmastointi tuntuvat toimivan ihan oikein, niin hitusen jo laittaa kummastuttamaan. Mutta pitää kokeilla ilmastointi sammutettuna jahka tästä nyt auton ääreen ehtii.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toistaiseksi (omasta toimesta) mutta eipä ole laturin vapaakytkin tuossa V70 T6-versiossa apulaitehihnan takana. Kun kuitenkin joku kohta kysyy että mikä auto on kyseessä.

e. Käytännössä tuon hihnan takana ei enää ole uusimatta muuta kuin juuri se ilmastoinnin kompura, josta tosin jo vaihdettiin hihnapyörä laakereineen ja ohjaustehostimen pumppu. Kuitenkin sekä tehostus, että ilmastointi tuntuvat toimivan ihan oikein, niin hitusen jo laittaa kummastuttamaan. Mutta pitää kokeilla ilmastointi sammutettuna jahka tästä nyt auton ääreen ehtii.

Joskus tietysti voi hihnapyörän urat olla täynnä vanhaa hihnaa ja muuta skeidaa, niin uusi hihna ei istu kunnolla.
 
Joskus tietysti voi hihnapyörän urat olla täynnä vanhaa hihnaa ja muuta skeidaa, niin uusi hihna ei istu kunnolla.

Hihnapyöräkin vaihdettiin. Mutta eipä mitään - kävin jo diagnosoimassa elikkäs repimässä kompuran taas irti ja eikun auki. Magneettikelahan siellä on kokolailla lämpöisenä käynyt.

Mutta sole mikhän ku tekhee, osia on jo varastossa repullinen, niin alanpa kiillottelemaan ja käyn hakemassa Motonetistä lukkorengaspihdit, että saa sorkittua se sokan auki tuolta.

Oluet laitoin jo jääkaappiin. On tämä työmaa.
 
Onkos se kompura jumissa sitten, jos kytkimenkin kerran polttanut?

Tuskin se nyt kauhean jumissa on kun ilmastointi toimi eilenkin 100km matkan ihan mallikkaasti, vaikka parhaillaan oli 27 astetta lämmintä.

Plus että on toiminut koko ajan, eikä ole paljoa vikakoodeja tullut.

Sain "pienen" tappelun jälkeen sekä ulomman (se helppo) ja sisemmän (se vaikea) lukkorikan auki ja vanhan kelan pois. Nyt on jo uusi paikallaan ja hihnapyörä likoamassa. Siihen uusi laakeri ja toivottavasti taas mennään.

Uusi kompura näyttäisi OE-numeron perusteella kustantavan vähintään neljä hunttia Autodocilla, joten kokeillaan nyt noin aluksi. Ilmastointi on siis viime vuoden kevään jälkeen pelannut koko ajan mainiosti. Mutta lienee tuo kela ollut jo pidemmän aikaa rikki ja sen takia sitten mennyt hihnapyörän laakerikin.
 
Ja koska henkisesti ahdistaa kun auto ei ole ajokunnossa (vaikka on toinenkin pihassa), niin tottahan sitä täytyy alkaa aamuneljältä suunnittelemaan laakreinvaihtoa.

Mutta hiljaisuus päättyi juuri ja saan kohta aamupalan syötyä, niin lähden kilkuttelemaan tuota entistä irti heti kun ehdin. :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 677
Viestejä
4 579 401
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom