Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tai sitten tyyppivika vaihdelaatikossa kuten esim. Opelin M32 manuaalilaatikkojen laakeriviat.

No se, en tosiaan oo skoodatuntija mut ei ny äkkiseltään tullu mieleen ett noinkin uusissa niiden neekerilootissa ois ollu vikoja.
 
Miten se on, kun katsoo autoa, joka on vain 4–5 vuotta vanha ja siihen on jo vaihdettu vaihdelaatikko. Onko vaihdelaatikon vaihdon takia itse autoon voinut tulla nyt jotain vahinkoa? Vai meneekö vaihdelaatikko rikki ilman että se voi aiheuttaa autolle muuta vikaa?
Itsellä vaihdettiin 6 vuotta vanhaan Octaviaan manuaalilaatikko merkkihuollossa turhaan. Ajaessa kuului ujellusta ja en ollut varma, onko normaaleja voimansiirron ääniä vai ei. Vein merkkihuoltoon, kun sain käytettyyn autoon vuoden takuun ja totesivat, että ei ole normaalia. Lopulta huollossa ramppaamisen seurauksena vaihdettiin koko laatikko ja ihan samat äänet jatkuivat edelleen. Sitten totesivat, että on normaaleja voimansiirron ääniä. Myös kaikki tukikumit ja kytkin uusittiin ja ainoastaan alkuperäinen kiinteä vauhtipyörä jäi.

Voi olla myös, että tuossa sinun tutkimassa Skodassasi oli oikea laakerivika. Joitakin tapauksia tullut Vagarenalla vastaan. En myöskään usko, että noin uudesta Skodasta rällätään kovalla käytöllä laatikkoa rikki. Eri asia, jos olisi vaikka joku 20v vanha Bemari kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Puolisolle ostettiin juuri nelisen vuotta vanha octavia ja voin vahvistaa, että parilla ensimmäisellä vaihteella kuuluu mieto vihellys, joka lienee lootan ominaisuus. Töissä on nimittäin tuota pari vuotta vanhempi golf, jossa ihan samanlainen ääni. Toinen mielenkiintoinen ominaisuus näissä tuntuu olevan melkoinen välys vedosta moottorijarrulle siirryttäessä. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painettaessa voimansiirto nytkähtää siis huomattavasti. Jännä, että vag on osannut rakentaa 20 vuotta sitten välyksettömämmän lootan, omassa 380tkm ajetussa seatissa vastaavassa tilanteessa ei välystä juurikaan huomaa.
 
Puolisolle ostettiin juuri nelisen vuotta vanha octavia ja voin vahvistaa, että parilla ensimmäisellä vaihteella kuuluu mieto vihellys, joka lienee lootan ominaisuus. Töissä on nimittäin tuota pari vuotta vanhempi golf, jossa ihan samanlainen ääni. Toinen mielenkiintoinen ominaisuus näissä tuntuu olevan melkoinen välys vedosta moottorijarrulle siirryttäessä. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painettaessa voimansiirto nytkähtää siis huomattavasti. Jännä, että vag on osannut rakentaa 20 vuotta sitten välyksettömämmän lootan, omassa 380tkm ajetussa seatissa vastaavassa tilanteessa ei välystä juurikaan huomaa.

Meillä kakkosautona Clio ja siinä myös voimansiirto "äänekäs", sekä vedon ja moottorijarrutuksen välillä nytkähtää selvästi.

Halvalla kun tehdään niin lopputulos tämä.
 
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.

15256735.jpg


Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.
 
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.

15256735.jpg


Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.

Mihin kolhaisit? Näyttää valkoiselta maalilta, eli hyvin todennäköisesti auton oma maali ei ole vaurioitunut!?
 
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.

Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.

"PDR" pajat voivat koettaa oikaista, tuurilla ei tarvisi edes maalata jos tuo rantu häviää kiillottamalla
 
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.

15256735.jpg


Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.
Olisi Porissa, nuori jamppa Ukrainasta hyvällä laadulla. Ja käteishinnat hyvinkin edullisia.
Jos jotain muuta asiaa Poriin niin suosittelen.
 
Joo, on tuo ihan pohjamaalissa asti. Kumivasaralla siis osuin, ei siitä sen enempää. Ei se maali siihen kiillottamalla tule, valitettavasti. Jos tuon paikkamaalaisi ja kiilottaisi niin mahtaako pistää silmään sävyero. Toki jos koko paneelinkin maalaisi uusiksi niin pistäisihän se paljon enemmän.
 
Korjautin rouvan hopean värisestä autosta hyvin pienen parkkipaikkakolhun vakuutuksen piikkiin. Suoraan katsoessa korjattua kohtaa ei huomaa, mutta auringon sopivasti paistaessa sen näkee, kun tietää mihin katsoa. Maalissa ei juurikaan ole sävyeroa, mutta uudelleen maalattu on aina uudelleen maalattu. Tällä kokemuksella myllyttäisin ja ehkä laittaisin pienen täpän maalia korjaussetillä.
 
Korjautin rouvan hopean värisestä autosta hyvin pienen parkkipaikkakolhun vakuutuksen piikkiin. Suoraan katsoessa korjattua kohtaa ei huomaa, mutta auringon sopivasti paistaessa sen näkee, kun tietää mihin katsoa. Maalissa ei juurikaan ole sävyeroa, mutta uudelleen maalattu on aina uudelleen maalattu. Tällä kokemuksella myllyttäisin ja ehkä laittaisin pienen täpän maalia korjaussetillä.

Hopea taitaa olla muutenkin hankalin mahdollinen väri.
 
En oo ammattilainen näissä autohommissa, mutta kun mäntä on toisella puolelta tämmöinen:
Ja toiselta puolelta tämmöinen:

Niin jotain taitaa olla vialla.
Liikkuvia osia kevennetty.... Ihan uteliaisuuttani kysyn et minkä moottorin mäntä? Entisessä ecoboostissa oli koko mäntä halennu ja palanutkin, todnäk lspi:n osasyyllisenä. Kolisi silloin kivasti kun ajeli motarilla.
 
Liikkuvia osia kevennetty.... Ihan uteliaisuuttani kysyn et minkä moottorin mäntä? Entisessä ecoboostissa oli koko mäntä halennu ja palanutkin, todnäk lspi:n osasyyllisenä. Kolisi silloin kivasti kun ajeli motarilla.
Tää on AMC:n neljä litrainen suora kutonen. Eli kone, mitä on käytetty Jeepeissä aika yleisesti. 2000-luvun hujakoilla pienensivät säästötoimenpiteenä materiaalivahvuuksia ja lopputulos näkyy kuvassa.
Onneksi ei ole paha korjata ja sen takia auton uskalsin kolisevalla koneella ostaakin. Uudet männät saa vaihdettua kone paikallaan ja samalla pääsee huoltamaan muutaman muunkin kohteen. Pitäisi taas kestää seuraavat 300tkm tällä remontilla.
 
Mites se turbojen kanssa. Youtubessa joku selitti että pitkän ajon jälkeen ei tee hyvää autoa heti sammuttaa.
Mutta mikäs se "vähän aikaa" tyhjä käynnillä tarkottaa käynnössä, eli paljonkos se on? joitain sekuntteja vaiko useampia minuutteja?
Puhui jostain öljystä ja turbosta, en oikein tajunnu mitä se selitti.
 
Korjautin rouvan hopean värisestä autosta hyvin pienen parkkipaikkakolhun vakuutuksen piikkiin. Suoraan katsoessa korjattua kohtaa ei huomaa, mutta auringon sopivasti paistaessa sen näkee, kun tietää mihin katsoa. Maalissa ei juurikaan ole sävyeroa, mutta uudelleen maalattu on aina uudelleen maalattu. Tällä kokemuksella myllyttäisin ja ehkä laittaisin pienen täpän maalia korjaussetillä.
Vie takaisin pajalle jos ei ole hyvä. Ei huonoa maalausta tarvitse hyväksyä, jos on liian pihistellen maalattu pieni alue, sitten pitää maalata isompi alue jos hyvä lopputulos sitä vaatii. Tuo on ihan arkipäivää ja etenkin juuri vakuutustapauksissa, kokeillaan jos menee pokalle läpi vähän hätäisemminkin tehtynä.. Hyvin usein niitä korjataan toisen kerran tai kolmannen kerran ja joskus jopa neljännenkin kerran että kelpaa tarkemmallekin asiakkaalle.
 
Mutta mikäs se "vähän aikaa" tyhjä käynnillä tarkottaa käynnössä, eli paljonkos se on? joitain sekuntteja vaiko useampia minuutteja?

Turbo timereissa on aika yleensä säädettävissä minuutista viiteen. Tyhjäkäyntiä ei kai nykyään saisi käyttää kuin pari minuuttia mutta kuka sitä valvoo.
 
Mites se turbojen kanssa. Youtubessa joku selitti että pitkän ajon jälkeen ei tee hyvää autoa heti sammuttaa.
Mutta mikäs se "vähän aikaa" tyhjä käynnillä tarkottaa käynnössä, eli paljonkos se on? joitain sekuntteja vaiko useampia minuutteja?
Puhui jostain öljystä ja turbosta, en oikein tajunnu mitä se selitti.
Siellä turbossa kiertää yleensä öljy ja vesi auton käydessä. Pitkä ajo ei sen kummemmin vaadi mitään erikoistoimenpiteitä tai jälkikäyntejä normaalitapauksessa, lähinnä on kyse siitä jos vedetään autobahnia +250 lasissa niin että turbo hehkuu mansikkana, silloin ei kannata laakista sammuttaa moottoria vaan antaa ensin käydä minuutin pari, että lämmöt hieman laskee. Teoriassa jos tuota huomattavan rajua ajoa tapahtuu usein, pitkässä juoksussa voi ahtimen elinikää tuolla jäähdyttelyllä pidentää.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on AMC:n neljä litrainen suora kutonen. Eli kone, mitä on käytetty Jeepeissä aika yleisesti. 2000-luvun hujakoilla pienensivät säästötoimenpiteenä materiaalivahvuuksia ja lopputulos näkyy kuvassa.
Onneksi ei ole paha korjata ja sen takia auton uskalsin kolisevalla koneella ostaakin. Uudet männät saa vaihdettua kone paikallaan ja samalla pääsee huoltamaan muutaman muunkin kohteen. Pitäisi taas kestää seuraavat 300tkm tällä remontilla.
Kevyempi mäntä, pienempi polttoainekulutus, lopputulos kuvassa. Pilasivat hyvän moottorin.
 
Katsastusmieheltä kuultua asiakkaan kertomana. Volvo hybridi ja vetarin vaihto. Kone ja laatikko irti ja laatikko osiksi, jotta vetarin saa irti. Marmorilla lasku 8000€. Heh heh.

Eiköhän tuohon lie edullisempia vaihtoehtoja?
 
Viimeksi muokattu:
Katsastusmieheltä kuultua asiakkaan kertomana. Volvo hybridi ja vetarin vaihto. Kone ja laatikko irti ja laatikko osiksi, jotta vetarin saa irti. Marmorilla lasku 8000€. Heh heh.

Eiköhän tuohon lie edullisempia vaihtoehtoja?
Tainnut jäädä jotain mainitsematta, tuskin on ihan perusvaihto ollut kuitenkaan? No, kaikissa Volvoissa ei tule ihan noin kalliiksi, V70:een vaihdoin GSP:n halpisvetarin, niin tunkin kanssa pihalla n. tunnin homma ja maksoi alta satkun.

Marmorilla olis luultavasti ollut n. 700e, kun pelkkä osa olis ollu melkein 600e.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ootko kokeillu käännellä sillei, että keula on ylhäällä?
 
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Mystisiä laitteita. Varmaan pitäisi kahdestaan jonkun kanssa katsoa, että toinen pyörittää rattia ja toinen tunnustelee samalla alustasta, että mikä siellä takertelee tuolla tavalla. Luulisi tuntuvan.
 
Tainnut jäädä jotain mainitsematta, tuskin on ihan perusvaihto ollut kuitenkaan? No, kaikissa Volvoissa ei tule ihan noin kalliiksi, V70:een vaihdoin GSP:n halpisvetarin, niin tunkin kanssa pihalla n. tunnin homma ja maksoi alta satkun.

Marmorilla olis luultavasti ollut n. 700e, kun pelkkä osa olis ollu melkein 600e.
Vaimon V40 vetarin vaihto on suht normihomma myös. Kaveri oli kaksi kertaa kysynyt asiakkaalta tuota hybridihommaa kun ei ollut itsekään uskoa.
 
Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.

Mitkä jouset? Eli pysyykö jousi paikallaan? Jarrut on yhtä puuta paikallaan käännellessä. Vianhakuun erikoistuneilla putiikeilla on langattomia mikrofoneja, joita asentamalla pystyy kuuntelemaan mistä ääni kuuluu (voimakkaimmin).
 
Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
 
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistan :D
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
 
Tuossa omassa hynyssä kuului kova narina takajousituksesta. Yritin paikallistaa ja huomio haarukoitui takajousen alapäähän. Kun autoa nitkutti pukeilla ja raudalla vähän kevensi jousen alapäätä, niin narina lakkasi ja alkoi uudelleen kun lopetti kampeamasta. Jousi myös tärisi selvästi kädellä kokeiltaessa kun narina kuului. Äänen perusteella ei pystynyt paikallistamaan mihinkään muualle kuin peräpäähän.

No se kuitenkin oli takatukivarren ulompi nivel, joka narisi.

Toinen oli joskus toinen hyny, jossa kuului pieni kilinä sisällä kun ajoi monttuihin. Helisijä oli taustapeili. Oli takuun alla ja merkkihuollossa diagnosoivat, että rattiakseli helisee ja on vaihdettava. Pyysin sitten ajamaan että helisee ja ottamaan taustapeilistä kiinni. Ihmettelivät kovasti, kun äänistä ei saa mitään tolkkua mistä tulevat.
 
Jarrut on yhtä puuta paikallaan käännellessä.
Sellaisen voisi koittaa, että painaa reilusti jarrua kun kääntelee, niin rengas ei pyörähdä yhtään ja on oikeasti yhtä puuta. Tai pyörä ilmaan ja heiluttelee rengasta eteen ja taakse niin kuulee jos paloissa esim välystä satulaan.
 
Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistan :D
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
 
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
Edelleen kysyn, että ootko kokeillu käännellä renkaita keula ylhäällä?
E: Olikin jo vastaus, että ilmeisesti ei kuulu keula ilmassa. Mun kristallipallo sanoo sen, että jousi ei ole kunnolla paikallaan ja aiheuttaa naksumista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.

Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
 
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.

Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
Yläpäät/laakerit/kumit/reaktiotangot ja iskunvaimentimet on vaihdettu. Jousta ei vaihdettu, eikä tästä tullut mitään sanomistakaan pajalla. Eikö noissa hommissa jo huonon jousen huomaisi?

Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
 
Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
 
Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.
 
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.

Niin poikkeama takana olikin 40% ja edessä 16%, mutta ei katsastuksessa vielä mitään ongelmaa. Oikeastaan äärikäytös ja liikenneturvallisuuskin tuleekin ekana mieleen. Nopeasti heikkenee vanhat iskarit. Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
 
Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
 
Vaimon V40 vetarin vaihto on suht normihomma myös. Kaveri oli kaksi kertaa kysynyt asiakkaalta tuota hybridihommaa kun ei ollut itsekään uskoa.
Hurjalta kuulostaa joo. Vaikka vetaria ei kai suoranaisesti lasketa säännöllisesti uusimista kaipaavaksi osaksi, niin kyllähän niitä menee, kun kyseessä on nivelletty osa, jossa siirretään kovia voimia. Olisikohan tossa kuiteskin joku sellanen juttu, että vetari olis jämähtäny vaihteistoon kiinni syystä x?
 
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.

PS. Ilman soviterenkaita auto täristää paljon. Vanteet eivät ole suoraan yhteensopivat auton kanssa, joten en ihan ymmärrä miten ne voivat hyödyttömiä olla.
 
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
Juu ei. Itekki vaihtelin etuiskarit autoon jo ennen katsastusta, kun oli ainut paikka enää uusia, kun kuului jouset ponnahdusääntä hidastetöyssyissä. Aiemmin iskaritestin mukaan korkeat prosentit, mutta toinen oli täysin kuollut. Takaiskarit nytkin näytti korkeita lukemia, mutta pidemmällä reissulla totesin, että vaihtoon menee. Ärsyttävän levoton ajettava huonoilla iskareilla.
 
Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä soviterengas siellä ihan syystä on. Se keskittää sen vanteen keskelle. Ilmankin voi pyörän laittaa paikalleen, mutta pelkkien pulttien varassa se ei häävisti keskity, tuloksena auto todennäköisesti tärisee vähän, tai paljon.

Kolinaa tai naksumista tai narinaa ei soviterengas aiheuta. Pyörän paikalleen laittamista se soviterengas voi haitata jos se esimerkiksi ei meinaa pysyä paikallaan vanteessa, vaan pyörää paikalleen nostaessa putoaa pois. Autosta riippuen, esim joissakin bemareissa se soviterengas on alle millin paksuinen, se tuo lisähaastetta, kun se helposti sinne väliin taittuu ja sitä saa varoa. Usein on myös ongelmana esim pyörien kausivaihdossa, että se soviterengas jääkin kiinni siihen pyörän napaan eikä tule vanteen mukana pois, seuraavaa pyörää vaihtaessa ei monikaan amatööri näe sitä pyörän navan päälle jäänyttä, usein metallista ja ohutta soviterengasta ja näinollen se uusi suorasovitteinen vanne ei sitten istukaan kunnolla, eikä varsinkaan kiristy kunnolla paikalleen, tuloksena julma tärinä ja/tai irronnut rengas lähiaikoina.

Kun ääni kuuluu auto alhaalla, mutta pyörät ilmassa ei, kyllä sitä vikaa silloin pitäisi hakea niistä osista, jotka auto nostaessa asentoaan muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä soviterengas siellä ihan syystä on. Se keskittää sen vanteen keskelle. Ilmankin voi pyörän laittaa paikalleen, mutta pelkkien pulttien varassa se ei häävisti keskity, tuloksena auto todennäköisesti tärisee vähän, tai paljon.
Reilun 20v aikana en ole vielä soviterenkaita tarvinnut. Aina oikeanlaiset pultit ovat sen renkaan sinne keskittänyt oikein.
 
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.
Facessa ainakin Jyväskylän puskaradiossa kysellään aika paljon auton korjaukseen apua. Ja sitä myöskin saadaan. Kannattaa kysyä sieltä, että olisiko omassa kaupungissa siihen oman auton merkkiin erikoistunutta harrastajaa tms. joka hiukan halvemmalla vilkaisisi autoa.
 
Reilun 20v aikana en ole vielä soviterenkaita tarvinnut. Aina oikeanlaiset pultit ovat sen renkaan sinne keskittänyt oikein.

Ajat varmaankin vanhalla jenkillä, maasturilla, tai jollain muulla 70-lukua vanhemmalla vehkeellä, tai sitten vanteesi on suorasovitteisia eikä niissä kuulukaan olla soviterengasta. Kaikki muut auto tärisee enemmän tai vielä enemmän jos vanteen keskireikä on väljä, mitä uudempi auto, sen herkempiä. Joissakin poikkeustapauksissa voi vahingossa pyörä mennä melkein keskelle ja tärinä on ainoastaan minimaalinen, käytännössä aina muuten tärisee.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 237
Viestejä
4 898 691
Jäsenet
78 946
Uusin jäsen
Eister

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom