Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistaakseni en edes koskenut yläsaranaan ainakaan purkaessa. Mulla oli vanhassa saranassa saranatappi ruostunut/väsynyt poikki ja tämän takia ovi vähän roikkui. Avasin pultit oven ja korin päästä ja sarana mahtui tulemaan välistä pois paikaltaan. Uusi sarana paikalleen käänteisessä järjestyksessä jonka jälkeen säätämään ovi kohdilleen. En kyllä muista joutuko säätövaiheessa tuota ylempääkin saranaa käyttää löysässä.Itsellä olisi juuri kans alasarana se mikä pitäis vaihtaa, taitaa kuluvin osa olla tuossa paketissa! Tuota en tullutkaan ajatelleeksi, että riittäis yhden vaihto. Piti varmaan aikalailla kuitenkin löysentää myös yläsaranaa hieman, että sait sen alaosan vaihdettua? vai miten tuo on mahdollista?
No tuota en tiedä. Mutta voiko autossa olla jokin sellainen vika joka on laatikon hajottanut ja nyt se uusikin laatikko sitten ottaa ja menee rikki myöhemmin? skodan joku 2020 vuoden manuaali.Mikä auto kyseessä? Missä remontti on tehty? Voi jotain särkyä remontissa, mutta riippuu autosta ja tekijästä. Vaihteiston hajotessa voi tulla vauriota, mutta tuokin riippuu autosta ja tilanteesta jossa hajosi. Jos vaikka menee moottoritiellä pari vaihdetta kerralla päälle....
voiko autossa olla jokin sellainen vika joka on laatikon hajottanut
Tai sitten tyyppivika vaihdelaatikossa kuten esim. Opelin M32 manuaalilaatikkojen laakeriviat.Epätodennäköistä, user error ennemminkin.
Tai sitten tyyppivika vaihdelaatikossa kuten esim. Opelin M32 manuaalilaatikkojen laakeriviat.
Itsellä vaihdettiin 6 vuotta vanhaan Octaviaan manuaalilaatikko merkkihuollossa turhaan. Ajaessa kuului ujellusta ja en ollut varma, onko normaaleja voimansiirron ääniä vai ei. Vein merkkihuoltoon, kun sain käytettyyn autoon vuoden takuun ja totesivat, että ei ole normaalia. Lopulta huollossa ramppaamisen seurauksena vaihdettiin koko laatikko ja ihan samat äänet jatkuivat edelleen. Sitten totesivat, että on normaaleja voimansiirron ääniä. Myös kaikki tukikumit ja kytkin uusittiin ja ainoastaan alkuperäinen kiinteä vauhtipyörä jäi.Miten se on, kun katsoo autoa, joka on vain 4–5 vuotta vanha ja siihen on jo vaihdettu vaihdelaatikko. Onko vaihdelaatikon vaihdon takia itse autoon voinut tulla nyt jotain vahinkoa? Vai meneekö vaihdelaatikko rikki ilman että se voi aiheuttaa autolle muuta vikaa?
Puolisolle ostettiin juuri nelisen vuotta vanha octavia ja voin vahvistaa, että parilla ensimmäisellä vaihteella kuuluu mieto vihellys, joka lienee lootan ominaisuus. Töissä on nimittäin tuota pari vuotta vanhempi golf, jossa ihan samanlainen ääni. Toinen mielenkiintoinen ominaisuus näissä tuntuu olevan melkoinen välys vedosta moottorijarrulle siirryttäessä. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painettaessa voimansiirto nytkähtää siis huomattavasti. Jännä, että vag on osannut rakentaa 20 vuotta sitten välyksettömämmän lootan, omassa 380tkm ajetussa seatissa vastaavassa tilanteessa ei välystä juurikaan huomaa.
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.
Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.
Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.
Kaipa tämä tähän ketjuun periaatteessa kuuluu. Tuli kolhaistua emännän avensista ja pieni naarmu siihen tuli ja pienenpieni lommo. Saako joku autofiksari tämän siistiksi jos haen marmorilta auton väriä, sitä pintaan ja pieni myllytys? Lommon saa varmaan jotenkin vedettyä tasaiseksi? Omavastuu vakuutuksessa 300 niin kalliiksi kävisi jos vakuutuksesta koittaa. Onhan tuo nyt aika mitätön imo mutta emäntää haittaa ja mies tekee ja mies vastaa.
Ja jos joku turun seudulla tuntee/tietää hyvän tekijän niin voi vinkata.
Korjautin rouvan hopean värisestä autosta hyvin pienen parkkipaikkakolhun vakuutuksen piikkiin. Suoraan katsoessa korjattua kohtaa ei huomaa, mutta auringon sopivasti paistaessa sen näkee, kun tietää mihin katsoa. Maalissa ei juurikaan ole sävyeroa, mutta uudelleen maalattu on aina uudelleen maalattu. Tällä kokemuksella myllyttäisin ja ehkä laittaisin pienen täpän maalia korjaussetillä.
Liikkuvia osia kevennetty.... Ihan uteliaisuuttani kysyn et minkä moottorin mäntä? Entisessä ecoboostissa oli koko mäntä halennu ja palanutkin, todnäk lspi:n osasyyllisenä. Kolisi silloin kivasti kun ajeli motarilla.En oo ammattilainen näissä autohommissa, mutta kun mäntä on toisella puolelta tämmöinen:
Ja toiselta puolelta tämmöinen:
Niin jotain taitaa olla vialla.
Tää on AMC:n neljä litrainen suora kutonen. Eli kone, mitä on käytetty Jeepeissä aika yleisesti. 2000-luvun hujakoilla pienensivät säästötoimenpiteenä materiaalivahvuuksia ja lopputulos näkyy kuvassa.Liikkuvia osia kevennetty.... Ihan uteliaisuuttani kysyn et minkä moottorin mäntä? Entisessä ecoboostissa oli koko mäntä halennu ja palanutkin, todnäk lspi:n osasyyllisenä. Kolisi silloin kivasti kun ajeli motarilla.
Vie takaisin pajalle jos ei ole hyvä. Ei huonoa maalausta tarvitse hyväksyä, jos on liian pihistellen maalattu pieni alue, sitten pitää maalata isompi alue jos hyvä lopputulos sitä vaatii. Tuo on ihan arkipäivää ja etenkin juuri vakuutustapauksissa, kokeillaan jos menee pokalle läpi vähän hätäisemminkin tehtynä.. Hyvin usein niitä korjataan toisen kerran tai kolmannen kerran ja joskus jopa neljännenkin kerran että kelpaa tarkemmallekin asiakkaalle.Korjautin rouvan hopean värisestä autosta hyvin pienen parkkipaikkakolhun vakuutuksen piikkiin. Suoraan katsoessa korjattua kohtaa ei huomaa, mutta auringon sopivasti paistaessa sen näkee, kun tietää mihin katsoa. Maalissa ei juurikaan ole sävyeroa, mutta uudelleen maalattu on aina uudelleen maalattu. Tällä kokemuksella myllyttäisin ja ehkä laittaisin pienen täpän maalia korjaussetillä.
Mutta mikäs se "vähän aikaa" tyhjä käynnillä tarkottaa käynnössä, eli paljonkos se on? joitain sekuntteja vaiko useampia minuutteja?
Siellä turbossa kiertää yleensä öljy ja vesi auton käydessä. Pitkä ajo ei sen kummemmin vaadi mitään erikoistoimenpiteitä tai jälkikäyntejä normaalitapauksessa, lähinnä on kyse siitä jos vedetään autobahnia +250 lasissa niin että turbo hehkuu mansikkana, silloin ei kannata laakista sammuttaa moottoria vaan antaa ensin käydä minuutin pari, että lämmöt hieman laskee. Teoriassa jos tuota huomattavan rajua ajoa tapahtuu usein, pitkässä juoksussa voi ahtimen elinikää tuolla jäähdyttelyllä pidentää.Mites se turbojen kanssa. Youtubessa joku selitti että pitkän ajon jälkeen ei tee hyvää autoa heti sammuttaa.
Mutta mikäs se "vähän aikaa" tyhjä käynnillä tarkottaa käynnössä, eli paljonkos se on? joitain sekuntteja vaiko useampia minuutteja?
Puhui jostain öljystä ja turbosta, en oikein tajunnu mitä se selitti.
Kevyempi mäntä, pienempi polttoainekulutus, lopputulos kuvassa. Pilasivat hyvän moottorin.Tää on AMC:n neljä litrainen suora kutonen. Eli kone, mitä on käytetty Jeepeissä aika yleisesti. 2000-luvun hujakoilla pienensivät säästötoimenpiteenä materiaalivahvuuksia ja lopputulos näkyy kuvassa.
Onneksi ei ole paha korjata ja sen takia auton uskalsin kolisevalla koneella ostaakin. Uudet männät saa vaihdettua kone paikallaan ja samalla pääsee huoltamaan muutaman muunkin kohteen. Pitäisi taas kestää seuraavat 300tkm tällä remontilla.
Tainnut jäädä jotain mainitsematta, tuskin on ihan perusvaihto ollut kuitenkaan? No, kaikissa Volvoissa ei tule ihan noin kalliiksi, V70:een vaihdoin GSP:n halpisvetarin, niin tunkin kanssa pihalla n. tunnin homma ja maksoi alta satkun.Katsastusmieheltä kuultua asiakkaan kertomana. Volvo hybridi ja vetarin vaihto. Kone ja laatikko irti ja laatikko osiksi, jotta vetarin saa irti. Marmorilla lasku 8000€. Heh heh.
Eiköhän tuohon lie edullisempia vaihtoehtoja?
Iskareiden yläpään kumit ja laakerit kunnossa?
Tälle vahva veikkaus.
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?
Vaimon V40 vetarin vaihto on suht normihomma myös. Kaveri oli kaksi kertaa kysynyt asiakkaalta tuota hybridihommaa kun ei ollut itsekään uskoa.Tainnut jäädä jotain mainitsematta, tuskin on ihan perusvaihto ollut kuitenkaan? No, kaikissa Volvoissa ei tule ihan noin kalliiksi, V70:een vaihdoin GSP:n halpisvetarin, niin tunkin kanssa pihalla n. tunnin homma ja maksoi alta satkun.
Marmorilla olis luultavasti ollut n. 700e, kun pelkkä osa olis ollu melkein 600e.
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?
Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.En ole seurannut tarinan aikaisempia vaiheita, mutta eikös noissa ole ollut ongelmia ohjausvaihteen kanssa?
Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?
Sellaisen voisi koittaa, että painaa reilusti jarrua kun kääntelee, niin rengas ei pyörähdä yhtään ja on oikeasti yhtä puuta. Tai pyörä ilmaan ja heiluttelee rengasta eteen ja taakse niin kuulee jos paloissa esim välystä satulaan.Jarrut on yhtä puuta paikallaan käännellessä.
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistanStetoskooppi
Paikallistaa helposti ja nopeasti moottoreista ja laakereista kuuluvat ˝vaurioäänet˝. Muoviset kuulokkeet, alumiinisondi ja kumisuppilo.www.biltema.fi
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
Edelleen kysyn, että ootko kokeillu käännellä renkaita keula ylhäällä?Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
Yläpäät/laakerit/kumit/reaktiotangot ja iskunvaimentimet on vaihdettu. Jousta ei vaihdettu, eikä tästä tullut mitään sanomistakaan pajalla. Eikö noissa hommissa jo huonon jousen huomaisi?Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.
Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.