Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
 
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?



Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistan :D
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
 
Tuossa omassa hynyssä kuului kova narina takajousituksesta. Yritin paikallistaa ja huomio haarukoitui takajousen alapäähän. Kun autoa nitkutti pukeilla ja raudalla vähän kevensi jousen alapäätä, niin narina lakkasi ja alkoi uudelleen kun lopetti kampeamasta. Jousi myös tärisi selvästi kädellä kokeiltaessa kun narina kuului. Äänen perusteella ei pystynyt paikallistamaan mihinkään muualle kuin peräpäähän.

No se kuitenkin oli takatukivarren ulompi nivel, joka narisi.

Toinen oli joskus toinen hyny, jossa kuului pieni kilinä sisällä kun ajoi monttuihin. Helisijä oli taustapeili. Oli takuun alla ja merkkihuollossa diagnosoivat, että rattiakseli helisee ja on vaihdettava. Pyysin sitten ajamaan että helisee ja ottamaan taustapeilistä kiinni. Ihmettelivät kovasti, kun äänistä ei saa mitään tolkkua mistä tulevat.
 
Jarrut on yhtä puuta paikallaan käännellessä.
Sellaisen voisi koittaa, että painaa reilusti jarrua kun kääntelee, niin rengas ei pyörähdä yhtään ja on oikeasti yhtä puuta. Tai pyörä ilmaan ja heiluttelee rengasta eteen ja taakse niin kuulee jos paloissa esim välystä satulaan.
 
Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistan :D
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
 
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
Edelleen kysyn, että ootko kokeillu käännellä renkaita keula ylhäällä?
E: Olikin jo vastaus, että ilmeisesti ei kuulu keula ilmassa. Mun kristallipallo sanoo sen, että jousi ei ole kunnolla paikallaan ja aiheuttaa naksumista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.

Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
 
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.

Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
Yläpäät/laakerit/kumit/reaktiotangot ja iskunvaimentimet on vaihdettu. Jousta ei vaihdettu, eikä tästä tullut mitään sanomistakaan pajalla. Eikö noissa hommissa jo huonon jousen huomaisi?

Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
 
Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
 
Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.
 
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.

Niin poikkeama takana olikin 40% ja edessä 16%, mutta ei katsastuksessa vielä mitään ongelmaa. Oikeastaan äärikäytös ja liikenneturvallisuuskin tuleekin ekana mieleen. Nopeasti heikkenee vanhat iskarit. Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
 
Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
 
Vaimon V40 vetarin vaihto on suht normihomma myös. Kaveri oli kaksi kertaa kysynyt asiakkaalta tuota hybridihommaa kun ei ollut itsekään uskoa.
Hurjalta kuulostaa joo. Vaikka vetaria ei kai suoranaisesti lasketa säännöllisesti uusimista kaipaavaksi osaksi, niin kyllähän niitä menee, kun kyseessä on nivelletty osa, jossa siirretään kovia voimia. Olisikohan tossa kuiteskin joku sellanen juttu, että vetari olis jämähtäny vaihteistoon kiinni syystä x?
 
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.

PS. Ilman soviterenkaita auto täristää paljon. Vanteet eivät ole suoraan yhteensopivat auton kanssa, joten en ihan ymmärrä miten ne voivat hyödyttömiä olla.
 
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
Juu ei. Itekki vaihtelin etuiskarit autoon jo ennen katsastusta, kun oli ainut paikka enää uusia, kun kuului jouset ponnahdusääntä hidastetöyssyissä. Aiemmin iskaritestin mukaan korkeat prosentit, mutta toinen oli täysin kuollut. Takaiskarit nytkin näytti korkeita lukemia, mutta pidemmällä reissulla totesin, että vaihtoon menee. Ärsyttävän levoton ajettava huonoilla iskareilla.
 
Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä soviterengas siellä ihan syystä on. Se keskittää sen vanteen keskelle. Ilmankin voi pyörän laittaa paikalleen, mutta pelkkien pulttien varassa se ei häävisti keskity, tuloksena auto todennäköisesti tärisee vähän, tai paljon.

Kolinaa tai naksumista tai narinaa ei soviterengas aiheuta. Pyörän paikalleen laittamista se soviterengas voi haitata jos se esimerkiksi ei meinaa pysyä paikallaan vanteessa, vaan pyörää paikalleen nostaessa putoaa pois. Autosta riippuen, esim joissakin bemareissa se soviterengas on alle millin paksuinen, se tuo lisähaastetta, kun se helposti sinne väliin taittuu ja sitä saa varoa. Usein on myös ongelmana esim pyörien kausivaihdossa, että se soviterengas jääkin kiinni siihen pyörän napaan eikä tule vanteen mukana pois, seuraavaa pyörää vaihtaessa ei monikaan amatööri näe sitä pyörän navan päälle jäänyttä, usein metallista ja ohutta soviterengasta ja näinollen se uusi suorasovitteinen vanne ei sitten istukaan kunnolla, eikä varsinkaan kiristy kunnolla paikalleen, tuloksena julma tärinä ja/tai irronnut rengas lähiaikoina.

Kun ääni kuuluu auto alhaalla, mutta pyörät ilmassa ei, kyllä sitä vikaa silloin pitäisi hakea niistä osista, jotka auto nostaessa asentoaan muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä soviterengas siellä ihan syystä on. Se keskittää sen vanteen keskelle. Ilmankin voi pyörän laittaa paikalleen, mutta pelkkien pulttien varassa se ei häävisti keskity, tuloksena auto todennäköisesti tärisee vähän, tai paljon.
Reilun 20v aikana en ole vielä soviterenkaita tarvinnut. Aina oikeanlaiset pultit ovat sen renkaan sinne keskittänyt oikein.
 
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.
Facessa ainakin Jyväskylän puskaradiossa kysellään aika paljon auton korjaukseen apua. Ja sitä myöskin saadaan. Kannattaa kysyä sieltä, että olisiko omassa kaupungissa siihen oman auton merkkiin erikoistunutta harrastajaa tms. joka hiukan halvemmalla vilkaisisi autoa.
 
Reilun 20v aikana en ole vielä soviterenkaita tarvinnut. Aina oikeanlaiset pultit ovat sen renkaan sinne keskittänyt oikein.

Ajat varmaankin vanhalla jenkillä, maasturilla, tai jollain muulla 70-lukua vanhemmalla vehkeellä, tai sitten vanteesi on suorasovitteisia eikä niissä kuulukaan olla soviterengasta. Kaikki muut auto tärisee enemmän tai vielä enemmän jos vanteen keskireikä on väljä, mitä uudempi auto, sen herkempiä. Joissakin poikkeustapauksissa voi vahingossa pyörä mennä melkein keskelle ja tärinä on ainoastaan minimaalinen, käytännössä aina muuten tärisee.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
Kupliminen voi kertoa siitä, että moottorin paineet vuotaa jäähdytinjärjestelmään. Ainakin pitää selvittää kuplimisen syy. Haiseeko pakokaasu paisarin korkista nuuhkimalla?
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

Älä nyt herra siunatkoon mene avaamaan jäähdytinneste kantta kuumalla moottorilla. On normaalia että kuplii jos avaat, kas kun et saanut käsillesi..

Vie vaan sinne liikkeeseen että laittavat kuntoon, jos on noin tuore ajopeli niin aika turhaa alkaa spekuloimaan mitään, sulla on jokin 6kk virhevastuu taskussa ostitpa mistä liikkeestä tahansa.
 
Skoda fabia 2020.

---
Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

Minä pyytäisin kaupan purkamista. Sinulle on myyty moottorivikainen auto. Jäähdytysneste ei saa kuplia ja jos vielä haisee pakokaasulle, siinä on varma kannentiiviste vika.

Kuulostaa älyttömältä, että noin uudehkoon autoon voi tuommoinen vika iskeä. Skoda simply clever. :eek:
 
Minä pyytäisin kaupan purkamista. Sinulle on myyty moottorivikainen auto. Jäähdytysneste ei saa kuplia ja jos vielä haisee pakokaasulle, siinä on varma kannentiiviste vika.

Kuulostaa älyttömältä, että noin uudehkoon autoon voi tuommoinen vika iskeä. Skoda simply clever. :eek:
Tai pahimmassa tapauksessa lohko halki. Mutta kyllähän tämä menee 100% liikkeen piikkiin, jos siellä jotain on.
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

S/S voi kertoa että akku ei ole enää parhaassa kunnossa, tai sitten vaan tyhjentynyt. Jaa tässä tulikin jo vastauksia muista ongelmista. Paljonko tuolla on rullattu? Mutta jos kaupan purkaminen tulisi kyllä tuolla 60km kokemuksella ekana mieleen. Niin ja lukkovika vielä päälle.
 
Alkuperäinen viesti:

Diablo IV:
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.




Kupliminen voi kertoa siitä, että moottorin paineet vuotaa jäähdytinjärjestelmään. Ainakin pitää selvittää kuplimisen syy. Haiseeko pakokaasu paisarin korkista nuuhkimalla?
Älä nyt herra siunatkoon mene avaamaan jäähdytinneste kantta kuumalla moottorilla. On normaalia että kuplii jos avaat, kas kun et saanut käsillesi..

Vie vaan sinne liikkeeseen että laittavat kuntoon, jos on noin tuore ajopeli niin aika turhaa alkaa spekuloimaan mitään, sulla on jokin 6kk virhevastuu taskussa ostitpa mistä liikkeestä tahansa.
S/S voi kertoa että akku ei ole enää parhaassa kunnossa, tai sitten vaan tyhjentynyt. Jaa tässä tulikin jo vastauksia muista ongelmista. Paljonko tuolla on rullattu? Mutta jos kaupan purkaminen tulisi kyllä tuolla 60km kokemuksella ekana mieleen. Niin ja lukkovika vielä päälle.


En avannut korkkia. sen paisuntasäiliön kuplisimisen näki läpi.
Ajettu 30tkm.

avainkaukosäädin aukaisi ovet 3 tuntia myöhemmin ku kävin uudelleen yrittämässä, onko mahdollista että kaukosäätimen paristo lie oli heikkona.
Myyjä sopi että huolto soittaa seuraavana päivänä. (laitoin viestiä ja myyjä vastasi minulle viellä päivän aikana. En ollut huomannut viestiä ennen kuin tänne asiasta kirjoitin.)

Autosta tuli hallista ajettua pois niin voimakas bensa haju.

Mitä S/S tarkoittaa?

En haistanut korkkia, mutta haistelen huomenna sitä korkkia ennenku lähden viemää takaisin liikkeeseen. Kertoi että pariston voi kyllä vaihtaa.
Ja huollon kanssa selvitetään mistä johtuu kuplinta.

Mitä tämä 6kk virhevastuu tarkoittaa? (ostin siihen 2 vuoden erillisen takuun kaupan yhteydessä)
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen viesti:

Diablo IV:
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.









En avannut korkkia. sen paisuntasäiliön kuplisimisen näki läpi.
Ajettu 30tkm.

avainkaukosäädin aukaisi ovet 3 tuntia myöhemmin ku kävin uudelleen yrittämässä, onko mahdollista että kaukosäätimen paristo lie oli heikkona.
Myyjä sopi että huolto soittaa seuraavana päivänä. (laitoin viestiä ja myyjä vastasi minulle viellä päivän aikana. En ollut huomannut viestiä ennen kuin tänne asiasta kirjoitin.)

Autosta tuli hallista ajettua pois niin voimakas bensa haju.

Mitä S/S tarkoittaa?

En haistanut korkkia, mutta haistelen huomenna sitä korkkia ennenku lähden viemää takaisin liikkeeseen. Kertoi että pariston voi kyllä vaihtaa.
Ja huollon kanssa selvitetään mistä johtuu kuplinta.

Mitä tämä 6kk virhevastuu tarkoittaa? (ostin siihen 2 vuoden erillisen takuun kaupan yhteydessä)
Virhevastuu tarkoittaa tässä tapauksessa siis sitä, että myyjä on myynyt viallisen auton ehjänä, joten se pitää laittaa kuntoon myyjän piikkiin tai sitten purkaa kauppa. Takuilla ei ole sinänsä väliä, mutta hyvähän nekin on olla.

Noita kuplia sun ei tartte ite sen enempää miettiä tai selvitellä, kysyt vaan että voiko ajaa huoltoon vai tuutteko hakemaan. Jos haluat tutkia etukäteen itse, niin jos paisuntasäiliöstä pöllähtää pakokaasumainen haju, se viittaa vahvasti siihen, että moottori falskaa palokaasuja jäähdytinnesteen sekaan, yleensä kannentiiviste, mutta voi olla sylinteritilan hiushalkeamakin, mikä tarkoittaa pahimmillaan koko moottorin uusimista.

Voivat ne kuplat toki olla muutakin, esim. ilmaa jäänyt letkuihin, jos on vaikka vaihdettu nesteet just. Mutta periaatteessa kuplia eikä juuri painettakaan tule paisuntasäiliöön, normaalisti vain pieni sihahdus, vaikka avaisi kuumana. Ei kuitenkaan kannata availla kuumana ;)
 
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.
Taitaisi kuulua enemmän tähän ketjuun :)VAG autojen monet ongelmat

Ehkä pitäisin näppini erossa.
 
Ajat varmaankin vanhalla jenkillä, maasturilla, tai jollain muulla 70-lukua vanhemmalla vehkeellä, tai sitten vanteesi on suorasovitteisia eikä niissä kuulukaan olla soviterengasta. Kaikki muut auto tärisee enemmän tai vielä enemmän jos vanteen keskireikä on väljä, mitä uudempi auto, sen herkempiä. Joissakin poikkeustapauksissa voi vahingossa pyörä mennä melkein keskelle ja tärinä on ainoastaan minimaalinen, käytännössä aina muuten tärisee.
Samalla tavalla niissä vanhoissa jenkeissä, maastureissa tai joissain muissa vanhemmissa autoissa se renkaan tärinä välittyy rattiin/koriin kuin uudemmissakin jos rengas on epätasapainossa tms.

Mutta mä en vaan saa päähäni, miten se vanne pääsee heilumaan ajossa, jos se pulteilla on kiinni? Nyt ihan jo loogisestikin ajateltuna se vaan söisi sitä keskireikää kokoajan isommaksi ja väljemmäksi ja ennenpitkää se vanne olisi käyttökelvoton.
 
Samalla tavalla niissä vanhoissa jenkeissä, maastureissa tai joissain muissa vanhemmissa autoissa se renkaan tärinä välittyy rattiin/koriin kuin uudemmissakin jos rengas on epätasapainossa tms.

Mutta mä en vaan saa päähäni, miten se vanne pääsee heilumaan ajossa, jos se pulteilla on kiinni? Nyt ihan jo loogisestikin ajateltuna se vaan söisi sitä keskireikää kokoajan isommaksi ja väljemmäksi ja ennenpitkää se vanne olisi käyttökelvoton.
Eihän se itse vanne heilu vaan se ei ole keskellä napaa kiinni.
 
Seat pomppasi katsastuksessa toisesta etujarruletkusta, joka oli hinkkautunut melkein puhki. Jarruhommista on kokemusta, mutta jarruletkua en ole ikinä päässyt vaihtanut. Katselin motonetista, että jarruletkua löytyisi muodossa "peruslaatuinen". Onko letkuissa ns. "hyväksyttyjä" valmistajia, vai ovatko kaikki käyttökelpoista kamaa? Onko muuten vinkkejä hommaan? Satulan pään banjopultin aluslevyt lienee vaihdettava uusiin, mutta onko muuta erityishuomioitavaa?
 
Mulla on yleensä ollut oikealla keskireiän koolla olevia alkuperäisvanteita, mutta nyt on jotkut tarvikevanteet, joita ei kyllä saa keskelle millään ilman soviterenkaita vaikka kiristelisi ristiin 1 Nm kerrallaan.
 
Seat pomppasi katsastuksessa toisesta etujarruletkusta, joka oli hinkkautunut melkein puhki. Jarruhommista on kokemusta, mutta jarruletkua en ole ikinä päässyt vaihtanut. Katselin motonetista, että jarruletkua löytyisi muodossa "peruslaatuinen". Onko letkuissa ns. "hyväksyttyjä" valmistajia, vai ovatko kaikki käyttökelpoista kamaa? Onko muuten vinkkejä hommaan? Satulan pään banjopultin aluslevyt lienee vaihdettava uusiin, mutta onko muuta erityishuomioitavaa?
Ei kai noissa letkuissa ole ihmeemmin eroja. Homma on teoriassa helppo, letku irti ja uusi tilalle - ja sitä se on käytännössäkin, paitsi jos liitos ei irtoakaan...

Edit. Kannattaa siis suihkutella irrotusöljyä hyvissä ajoin ennen remppaa etenkin siihen jarruputken ja jarruletkun liitokseen. Lisäksi olisi hyvä olla kunnon avaimet, ettei nuljaa kantoja paskaksi. Ja sellainen pikkutoho on ihan kiva, jos tarvitsee antaa lämpöä.

Ja sitten tarttee tietty varautua pikkupullolla oikeaa jarrunestettä, eli remontin ajan huolehtii, ettei jarrunestesäiliö tyhjene ja kun letku on vaihdettu ja kiinni, niin on vielä nestettä jäljellä ilmaukseen. Ilmaamisen voi tehdä niin, että avaa vain ilmausnipan ja odottelee x minuuttia, että painovoima hoitaa ilmauksen. Samalla huolehtii taas, ettei jarrunestesäiliö tyhjene, koska jos se tyhjenee, niin ilmausoperaatio muuttuu moninverroin haastavammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Seat pomppasi katsastuksessa toisesta etujarruletkusta, joka oli hinkkautunut melkein puhki. Jarruhommista on kokemusta, mutta jarruletkua en ole ikinä päässyt vaihtanut. Katselin motonetista, että jarruletkua löytyisi muodossa "peruslaatuinen". Onko letkuissa ns. "hyväksyttyjä" valmistajia, vai ovatko kaikki käyttökelpoista kamaa? Onko muuten vinkkejä hommaan? Satulan pään banjopultin aluslevyt lienee vaihdettava uusiin, mutta onko muuta erityishuomioitavaa?
Homma on periaatteessa helppo, muutama huomio:
Jarruletkut on periaatteessa kaikki kyllä käyttökelpoisia, mutta tämän kaltaisissa osissa kun hintaero ei kuitenkaan ole suuri, kannattaa harkita sitä merkkiosaa.
Ensin kannattaa kokeilla että kaikki liitokset ylipäätänsä naksahtaa ehjänä auki, eli jarruletkun molemmat päät ja ilmausruuvi. Vanhassa autossa tämä ei ole mitenkään itsestäänselvää. Vasta kun on todettu, että kaikki liitokset on mahdollista avata, aletaan varsinaiseen purkamiseen. Jarrunestettä kannattaa varata riittävästi ja yrittää pitää huoli siitä, että jarrunestesäiliö ei pääse hörppäämään ilmaa remontin aikana, jarrujen ilmaus remontin jälkeen tulee siinä tapauksessa olemaan paljon työläämpää. Banjon aluslevyt pitää uusia, kupariset prikat voi myös hyvin uusiokäyttää jos haluaa, mutta ne pitää löijata ensin. Jarruletkua asentaessa pitää katsoa, että se ei mene kierteelle, yleensä niissä on raita kyljessä, että se on helppo varmistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen viesti:

Diablo IV:
Skoda fabia 2020.

Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä. Moottorivikavaloa ei silloin syttynyt.
Koeajon jälkeen auto meni ennen ostamista käymään huollossa obd-lukijassa.
Viaksi kertoi koneen kertovan jonkin suodattimen, en muista enää mitä se sano. Mutta syyksi kertoi sen, että se on tullu siitä kun autoa on tankattu liian täyteen, sekä kertoi että tankkia ei saa ajaa ihan loppuun eikä tankata liian täyteen.
Että menee jonnekkin yli se bensa. Ja varattiin aika että huolto vaihtaa sieltä jotain reilun viikon päästä.

Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.


Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.

Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.

Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.


Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.









En avannut korkkia. sen paisuntasäiliön kuplisimisen näki läpi.
Ajettu 30tkm.

avainkaukosäädin aukaisi ovet 3 tuntia myöhemmin ku kävin uudelleen yrittämässä, onko mahdollista että kaukosäätimen paristo lie oli heikkona.
Myyjä sopi että huolto soittaa seuraavana päivänä. (laitoin viestiä ja myyjä vastasi minulle viellä päivän aikana. En ollut huomannut viestiä ennen kuin tänne asiasta kirjoitin.)

Autosta tuli hallista ajettua pois niin voimakas bensa haju.

Mitä S/S tarkoittaa?

En haistanut korkkia, mutta haistelen huomenna sitä korkkia ennenku lähden viemää takaisin liikkeeseen. Kertoi että pariston voi kyllä vaihtaa.
Ja huollon kanssa selvitetään mistä johtuu kuplinta.

Mitä tämä 6kk virhevastuu tarkoittaa? (ostin siihen 2 vuoden erillisen takuun kaupan yhteydessä)


Asia kiinnostaa miten noin tuore, vähän ajettu auto tekee tuollaista. Kerro ihmeessä miten liike hoitaa vastuunsa kun asia etenee.

Ps. Oma romu sitten hajosi eilen lopullisesti. Korealaisella tuli omaa käyttöä 7 vuotta, auton arvo oli se minkä verran bensaa oli tankissa (vähän). Joten paaliin menee.
Ensin hinurilla korjaamolle, eka korjaamo johon soitin olikin jo kiinni, en muistanut. Seuraava missä kanssa ollut tuttu potilas, sinne ehdin ja sain sijaisauton alle samantien ennen sulkemisaikaa. klo 16.55.
Eka mihin soitin on mun luottokorjaamo, joten olivat soittaneet aikaseen aamulla. Vaikka siinä kohtaa jo tiesin että se on auto on kaput, niin soitin kuitenkin, kerroin mitä asiaa OLI, ja samalla kysyin että onko mitään halpaa kärryä muuten myytävänä - no jo tokkiinsa. Huomenna haen just leimatun fokkerin kohtuu halvalla.

Vanha romu tuli stripattua aika huolella tänään myöhemmin kun kaverihn pakulla käytiin tyhjentämässä se, omat kamat, ja siitä lähti lopulta akku, pyyhkijänsulat, soitin jne jne millä nyt jotain käyttöä kaverille on + talvirenkaat mun varastosta.

Turha mutta tälläinen tarina tänään. Saas nähdä miten yhteiselo fordin kanssa alkaa, vai ostanko toisen kaverin suzukin pois kuleksimasta ja ford kiertoon.
 
Asia kiinnostaa miten noin tuore, vähän ajettu auto tekee tuollaista. Kerro ihmeessä miten liike hoitaa vastuunsa kun asia etenee.

Menee huoltoon tuo auto ja toinen tilalle siksiaikaa. Epäili että se kuplinta olisi voinut tulla ihan siitä kun se neste vain kiertää, että siitä tulee vain se pulina luplutus siellä paisuntasäiliössä, sekä kertoi että on täysin normaalia että jäähytinnesteen määrä nousee yli maksimin ajon jälkeen sekin on normaalia.
Mitään öljyn seassa ei ollut eikä jäähyssä ei ollu mitään ylimääräistä hajuakaan.

obd:ssä vain näitä herjasi, eli kaippa ne vaihtaa sieltä hiilisuodattimen jostain tankista. Auto ei 5 käynnistyskerran jälkeenkään poistanut moottorvikaivaloa palamasta, vaan se nyt palaa heti käynnistyksen jälkeen heti.
Lämmöt pysyny puolessa välissä.
18442 P04F000
34785 P044100
Polttoainejärjestelmän huohotusjärjestelmä läpäisy virheellinen 01100101 aktiivinen/staattinen
Polttoainesäiliön huohotusjärjestelmä läpäisy viallinen 01100101 aktiivinen/staattinen
 
Menee huoltoon tuo auto ja toinen tilalle siksiaikaa. Epäili että se kuplinta olisi voinut tulla ihan siitä kun se neste vain kiertää, että siitä tulee vain se pulina luplutus siellä paisuntasäiliössä, sekä kertoi että on täysin normaalia että jäähytinnesteen määrä nousee yli maksimin ajon jälkeen sekin on normaalia.
Mitään öljyn seassa ei ollut eikä jäähyssä ei ollu mitään ylimääräistä hajuakaan.

obd:ssä vain näitä herjasi, eli kaippa ne vaihtaa sieltä hiilisuodattimen jostain tankista. Auto ei 5 käynnistyskerran jälkeenkään poistanut moottorvikaivaloa palamasta, vaan se nyt palaa heti käynnistyksen jälkeen heti.
Lämmöt pysyny puolessa välissä.
18442 P04F000
34785 P044100
Polttoainejärjestelmän huohotusjärjestelmä läpäisy virheellinen 01100101 aktiivinen/staattinen
Polttoainesäiliön huohotusjärjestelmä läpäisy viallinen 01100101 aktiivinen/staattinen

Luultavasti vedetty tankki niin täyteen, että aktiviihiilisäiliö saanut polttoainetta sisäänsä. Joskus menee kyllä muutenkin tukkoon. Yksi M6 veti tankin aika komeasti lyttyyn kun oli tukossa.
 
Luultavasti vedetty tankki niin täyteen, että aktiviihiilisäiliö saanut polttoainetta sisäänsä. Joskus menee kyllä muutenkin tukkoon. Yksi M6 veti tankin aika komeasti lyttyyn kun oli tukossa.
noniin, pitääpä olla varovainen jos tankkailee
 
Koeajolla kerroin että näyttöön ruutuun ilmestyi teksti joka kertoi että: Vika start/stop ei käytössä.
Kertoi että autolla voi ajaa ja ottaa ajoon.
Eli ostin tänää sen auton sitten ja ajoin 60 kilomteriä yhteensä päivän aikana.
Moottorivikavalo syttyi.
Pysäytyin auton, öljyä on ja paisuntasäiliössä nestettä 0.5-1cm verran yli maksimin ja neste kuplii.
Ja nyt ei myöskään ovet enää aukea vaikka painan nappia kaukosäätimestä.
Onko tuo kupliminen normaalia? Missään muussa autossa ei ikinä ole jäähytyinneste milloinkaan muodostanut kuplia.
Otan huomenna yhteyttä autoliikkeesseen, otin siihen autoon sen liikkeen puolesta viellä muutaman vuoden takuun.

Ei nyt varsinaisesti liity juuri tähän keissiin, mutta noin yleisesti aina ihmetyttää ihmiset, jotka koeajolla huomavaat autossa jotakin vikaa, tai puuttuvia varusteita, mutta silti ostavat sen ennen vian korjaamista, etenkin jos on joku "tusina-auto" joissa tarjontaa riittää.
Myyjähän tietenkin houkuttelee nimen paperiin, "me kyllä hoidetaan asiat sitten myöhemmin kuntoon.." Siinä vaiheessa kun ostajan nimi on paperissa, myyjän kiireet kyllä usein loppuu välittömästi sen auton korjaamisen kanssa, jos sitä autoa sitten myöhemmin korjataan, se kyllä taatusti tehdään mahdollisimman halvalla virityksellä.

Mitä tulee jäähdytinnesteen kuplimiseen tai nestetasoon, nestetaso kyllä säiliössä koneen lämmetessä voi nousta ja kylmällä koneella taas laskea, mutta ilmakuplien pulputus paisuntasäiliössä auton käydessä ei kuulu ehjään järjestelmään.
 
Ei nyt varsinaisesti liity juuri tähän keissiin, mutta noin yleisesti aina ihmetyttää ihmiset, jotka koeajolla huomavaat autossa jotakin vikaa, tai puuttuvia varusteita, mutta silti ostavat sen ennen vian korjaamista, etenkin jos on joku "tusina-auto" joissa tarjontaa riittää.
Myyjähän tietenkin houkuttelee nimen paperiin, "me kyllä hoidetaan asiat sitten myöhemmin kuntoon.." Siinä vaiheessa kun ostajan nimi on paperissa, myyjän kiireet kyllä usein loppuu välittömästi sen auton korjaamisen kanssa, jos sitä autoa sitten myöhemmin korjataan, se kyllä taatusti tehdään mahdollisimman halvalla virityksellä.

Mitä tulee jäähdytinnesteen kuplimiseen tai nestetasoon, nestetaso kyllä säiliössä koneen lämmetessä voi nousta ja kylmällä koneella taas laskea, mutta ilmakuplien pulputus paisuntasäiliössä auton käydessä ei kuulu ehjään järjestelmään.
No eikai se käytetty milloinkaan ole uusi. Pieniä vikojahan saa olla, jos ne vain korjataan pois. Takuutahan saa käyttää rajattomasti hyväkseen, onhan se kumma jos autoa ei kuntoon saa. Eihän se minulle mitään maksa. (24kk takuu kaikkeen paitsi ei määräaikaishuoltoihin tai kuluviin normaaleihin osiin.)
Tietenkin jos ostaa auton ilman takuuta, silloinhan auto täytyy heti jättää ostamatta jos huomaa jonkin vian koeajolla.
 
No eikai se käytetty milloinkaan ole uusi. Pieniä vikojahan saa olla, jos ne vain korjataan pois. Takuutahan saa käyttää rajattomasti hyväkseen, onhan se kumma jos autoa ei kuntoon saa. Eihän se minulle mitään maksa. (24kk takuu kaikkeen paitsi ei määräaikaishuoltoihin tai kuluviin normaaleihin osiin.)
Tietenkin jos ostaa auton ilman takuuta, silloinhan auto täytyy heti jättää ostamatta jos huomaa jonkin vian koeajolla.
Ostettu lisätakuu tai ei takuuta, samalla tavalla se myyjä silti vastuussa (virhevastuu) siitä heti ilmenneestä viasta teoriassa on. Pointti on siinä, että se käytetyn auton kauppias kyllä lupaa ummet ja lammet ja puhuu ostajan pyörryksiin ennen kauppaa. Kaupan jälkeen sitä korjausta hyvin tyypillisesti venytetään kuitenkin mahdollisimman kauan ja pyritään siihen että ostaja luovuttaa ja tyytyy johonkin puolivillaiseen ratkaisuun jotta saisi sen autonsa. Kun kaupat on solmittu, myyjällä on aika vähän enää intressiä laittaa omaa rahaa auton korjaamiseen, mahdollinen maine on ainoa tekijä. Riski on aina olemassa käytettyä ostaessa vaikka koeajo menisikin hyvin, heti ilmenneiden vikojen ignooraaminen on kuitenkin hieman veren kerjäämistä nenästään. Pienet epätäydellisyydet on asia erikseen, mutta jos auto herjaa "Vika start/stop ei käytössä", se nyt ei kovin hyvää enteile, vaikka siihen loppujen lopuksi voikin ainoastaan joku käyttäjävirhe liittyä. On niitä onnellisiakin tarinoita, joissa auto korjataan tip top ja kaikki menee sovitusti. Hyvin usein niistä kuitenkin saa vääntää kättä melkoisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Valmiiksi tuo start/stop vika ja liike on siitä tietoinen ennen myyntiä. Miksi helvetissä ei korjata ennen myyntiä vaan työnnetään asiakkaalle. Tai voihan olla että justiinsa sattui vika päälle koeajolla, eikä tosiaan oltu nollattu vikaa ennen ->
ihan tosi.
 
No jos auto ilmoittaa moottoriviasta, niin ei todellakaan ole hyvä juttu. Start/stop järjestelmä yleensä sammuu useassa merkissä, kun auto menee vikatilaan.
 
Valmiiksi tuo start/stop vika ja liike on siitä tietoinen ennen myyntiä. Miksi helvetissä ei korjata ennen myyntiä vaan työnnetään asiakkaalle. Tai voihan olla että justiinsa sattui vika päälle koeajolla, eikä tosiaan oltu nollattu vikaa ennen ->
ihan tosi.

Koska asiakas osti auton, jos asiakas olisi fiksu, hän ei ostaisi viallista autoa.
 
noniin, pitääpä olla varovainen jos tankkailee

Itsellä on hyvänä nyrkkisääntönä ollut että aktiivihiilisuodattimella varustettu polttoaineenhöyryjen keruujärjestelmän omaava bensa-auto (dieselissä ei kyseistä järjestelmää ole) tankkaus lopetetaan ensimmäiseen pistoolin naksahdukseen kun tankki on täynnä.

Kavereiden bensa-autoja on saanut rempata kun tankki on vedetty aivan täyteen (useampi naksahdus työnnetty bensaa tankkiin) ja bensa on päässyt kaasuille tarkoitettuun letkuun ja siitä suoraan aktiivihiilisuodattimelle. Suodatin ei juurikaan kestä yhtään nestemäisessä muodossa olevaa bensaa ja on sen jälkeen entinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 876
Viestejä
4 559 496
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom