Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mistähän voisi johtua että Avensis 2.2 4d4 moottorista kuuluu ujeltavaa ääntä moottorin sammuttamisen jälkeen n. 30 sek. Paikansin äänen EGR-venttiilin kohdille ja ajattelin että sen sähkömoottori pitäisi sitä ääntä. Mutta otin sen johdon irti ja ääni jatkui. Ilmeisesti ääni tulee sen alapuolella olevasta vekottimesta, minkä funktiota en tunne. Ääni kuulostaa ihan viimeisillä käyvän sähkömoottorin ujellukselta ja katkea kuin seinään, kun joku rele naksauttaa virrat pois.

Siitäkin olis paljon apuja, jos joku osais sanoa että mikä tuo moottorissa oleva osa on EGR:n alapuolella. Kuvassa näkyy EGR ja sen alla on sitten se oletettu ulisija.

Edit. edellämainitun vikaäänen lisäksi autossa on aiemmin/välillä palanut vikavalot, jotka viittaisivat hiukkassuodattimen tukkoisuuteen. Ajattelin nyt ensialkuun putsata EGR:n ja kokeilla jotain lisäainetta, jolla saisi hiukkassuodatinta putsattua.


Tässä vielä parempi kuva nyt kun EGR on purettu päältä pois. Tuossa osassa on samanlainen kansi vasemmassa reunassa, kuin EGR:ssä, joten olettaisin että sen takaa löytyy sähkömoottorin rattaat, jossa vika ehkä on. EGR:stä irroitettu jäähdytinnesteletku menee tuohon osaan. Jollain tavalla tämä siihen EGR:ään on yhteydessä. Tätä on vaan vähän hankala lähteä irrottamaan, kun alapuolella pultit.

Asia selvinnyt osittain, joten kirjoitellaan vähän tuosta, jos jollain sama ongelma. Eli ensimmäinen oire autossa (Avensis 2.2 D4D 2010) oli kojetauluun syttyvät vikavalot ja ilmoitukset: Check VSC system / Check Parking brake system. Autosta myös hävisi samalla tehot. Vika ilmaantui aina välillä, hävisi itsekseen ja ilmaantui taas. Seuraavaksi auto alkoi pitämään sammuttamisen jälkeen n. 30 s. todella ikävän kuuloista ulinaa. Vikakoodit luettiin ja auto ilmoitti viaksi: "P0488 pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) kaasuläpän ohjausvirtapiiri". Ulina tuli kaasuläppäkotelosta (Air Throttle Body - osa nro 26100-0R020). Kotelossa oleva ilmaläppää säätävä sähkömoottori pyöri tyhjää, koska muovinen ratas oli totaalisesti hajonnut ja piti sitä ulisevaa ääntä. Läppäkotelo maksaa jotain 600-800 euroa, mutta Ebaysta sellainen löytyi purkuosana 50 eurolla. Vaihtamisen yhteydessä pitää purkaa EGR-venttiili ja samalla senkin sai puhdistettua. Läppäkotelo on vähän hankalassa paikassa, mutta auton alta saa pultit helposti auki, kun vain avaimessa on pitkä ja taittuva jatkovarsi.

Korjaamisen jälkeen ulina hävisi, mutta edelleen sama vikakoodi (P0488) syttyy ja merkkivalot palaa. Nyt ajatuksena käydä jossain tekemässä läppäkotelon ohjelmointi/adaptaatio, testata tai vaihtaa siihen johtosarjat ja voihan se purkuvaraosakin olla rikki. Jos jollain löytyy tähän ideoita, niin kiitollisena ottaisin niitä vastaan.
 
Mites vaginan hihna tsi:n (1.0 ja 1.4) puolat (taitaa kyllä olla samoja ollut jo ainakin 10v), onko sillä T10530 työkalulla käyttöä? Jos kahteen autoon vaihtaa tulpat niin 7 puolaa pitää irroittaa ja työkalu maksais 30€ niin tuntuisi hintansa arvoiselta jos edes 1/2h säästää ajassa.

Ruuvarillakin vissiin saa kammettua ihan hyvin paikassaan mutta ymmärsin että koneesta riippuen joku/jotkut puolat voi olla jossain montussa ettei väliin oikeen mitään saa.

Kokemuksia/mielipiteitä?
 
Toyotaan laitoin pari vuotta takaperin, ja on kestänyt, Motonetin malli. Sauman pitää olla ehdottoman puhdas, muuten se alkaa rakoilemaan jostain kohdin. Vaikeampi osuus hommassa oli saada se halpa klemmari pitämään suojakumi paikallaan. kun kyseisessä autossa suojakumi kiinnittyy navan puolelle, ei vetarissa olevalle kehälle. Kaks kertaa korjasin kiinnitystä kun se irtos navasta, kolmannella kävin hakemassa merkkiliikkeestä tukevamman klemmarin :)
Vaimon V40 laitoin kummallekin puolelle motonetista Hippo Red liimattavan kumin. Helppoa kuin heinänteko. Hippo redistä on hyviä arvosteluja, muista sitten kaikenlaisia. Katotaan miten kestää. Laitoin naarasuraan kaiken liiman mitä mukana oli ja pienempään päähän himpun silikonirasvaa, että helppo viruttaa vetarin ympärille ja puristaa sormilla liitos kiinni. Sitten vielä muovinen nippuside varmistukseksi liiman kuivumisen ajaksi. Mukana tullut liima on Locktiten geelipikaliimaa. Jos kestää käyttöä, niin suorastaan loistava keksintö.
 
Auto ei varsinaisesti ollut rikki, mutta kyynernojan keinonahkainen pinta oli rikki juuri siitä kohtaa jossa kyynärpäätäni lepuutan. Ja tuollainen muovinen halkeama on ärsyttävän tuntuinen. Noh eikun kolariautosta uusi ovipaneeli josta revin kyynärnojan irti ja kiinnitin autoon. Laitoin vielä nahkaisen joten luulisi jatkossa kestävän. Nahkainen on tietysti hieman eri näköinen kuin alkuperäinen keinonahka, mutta en usko että sitä kukaan huomaa jos ei mainitse.

20230508_152613.jpg20230510_143638.jpg

Vähän tälläiset projektit jännittää kun pitää ovipaneeli irrottaa ja piuhoja irroitella. Kun ei ole mitään tiloja youtuben ohjeilla toteuttaa.
 
Auto ei varsinaisesti ollut rikki, mutta kyynernojan keinonahkainen pinta oli rikki juuri siitä kohtaa jossa kyynärpäätäni lepuutan. Ja tuollainen muovinen halkeama on ärsyttävän tuntuinen. Noh eikun kolariautosta uusi ovipaneeli josta revin kyynärnojan irti ja kiinnitin autoon. Laitoin vielä nahkaisen joten luulisi jatkossa kestävän. Nahkainen on tietysti hieman eri näköinen kuin alkuperäinen keinonahka, mutta en usko että sitä kukaan huomaa jos ei mainitse.

20230508_152613.jpg20230510_143638.jpg

Vähän tälläiset projektit jännittää kun pitää ovipaneeli irrottaa ja piuhoja irroitella. Kun ei ole mitään tiloja youtuben ohjeilla toteuttaa.
Mä kans exästä vähän irrottelin ovipaneelia kun piti ikkunahissi vaihtaa :D

116435364_610866152905820_7508849454503896986_n.jpg116443759_237438843928136_9222437906705681705_n.jpg116806470_304137363975394_7350381848978369873_n.jpg
 
B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
Vihdoin tuli tämäkin saaga päätökseen. Revin paneelin irti ja diagnosoin rispaantuneen johdon oven läpiviennissä. Kumisuojan läpi tökkimällä sain välillä toimimaan. Noh tässä kuukausien aikana pyysin johtosarjan vaihtoa usealta huollolta, ei vastausta. Kävi kaksi kertaa huollossa, jossa todettiin, että "ei näkyvää vikaa, vaatii jatkoselvittelyä". Toinen tiesi missä vika voisi olla, mutta ei tajunnut tilata osaa ennen huoltoa ja sitten "huollon" jälkeen levitteli käsiä, että mitään ei voitu tehdä kun ei ollut osaa. Vaikka oli helvetin hyvin tiedossa mikä ongelma pitäisi korjata.

No tänään vetäsin sitten eristeitä myöten johdot esiin ja siellähän se syy oli. Yksi poikkinainen johto ja toinen katkeamaisillaan. Sainkin siinä vääntäessä oikarin aikaan, joten sulakekkin meni uusiksi. Ei mittään. Johdoista huono osa pois ja uudet piuhat apicoilla kiinni. Kunnon suojat ja eristeet päälle, ovi kasaan ja kaikki ok. Samalla tuli lisättyä äänieristystä oveen kun sattui olemaan ylimääräisenä. Väittäisin, että on nyt parempi setti kuin mitä mersun tehtaalta on lähtenyt.

Vähän ottaa pattiin, että kahdesti yrittää käyttää asiantuntijan palveluita säästääkseen aikaa, kun koko työssä meni lopulta vähemmän aikaa kuin itse palveluista sopimiseen ja käsienlevittelyn ihmettelyyn.
 


Pitäis vaihtaa skobaan tulppa jos se olisi vihdoin ja viimein siitä kiinni että lähtisi jotenkin kohtuudella käyntiin. Kylmänä lähtee ja sitten kun lämpenee - jos sen päästää sammumaan niin sitten game over. Viime kesänä kaasarin kalvo vaihdettu mikä on kai vähän sinnesuuntaan kun ei tuohon mitään oikeita osia saa. Näin että kävi ja kukkui, kotiin meni sitten työntämällä ja niille sijoilleen jäi sen jälkeen. Polkemalla, no kun tulpatonta mopoa polkis... no vamos.

Uusi tulppa mikä ehkä saattaa käydä. En vaan saa vanhaa tulppaa mitenkään irti mopon omilla vaatimattomilla työkaluilla, ei riitä käsivoimat kääntämään eikä siinä tilaakaan ole mitään kikkailla pidemmällä ruuvarilla. Videolla näppärästi räikällä. No pikku räikkä on mutta ei se tuohon avaimeen istu mitenkään päin. Enkä vittu osaa näille muutenkaan oikein mitään tehdä.

Juutuubin videolla käy niin näppärästi, mutta minkälaista väkivaltaa pitää oikein käyttää ja varsinkin kun tilaa ei ole??
 


Pitäis vaihtaa skobaan tulppa jos se olisi vihdoin ja viimein siitä kiinni että lähtisi jotenkin kohtuudella käyntiin. Kylmänä lähtee ja sitten kun lämpenee - jos sen päästää sammumaan niin sitten game over. Viime kesänä kaasarin kalvo vaihdettu mikä on kai vähän sinnesuuntaan kun ei tuohon mitään oikeita osia saa. Näin että kävi ja kukkui, kotiin meni sitten työntämällä ja niille sijoilleen jäi sen jälkeen. Polkemalla, no kun tulpatonta mopoa polkis... no vamos.

Uusi tulppa mikä ehkä saattaa käydä. En vaan saa vanhaa tulppaa mitenkään irti mopon omilla vaatimattomilla työkaluilla, ei riitä käsivoimat kääntämään eikä siinä tilaakaan ole mitään kikkailla pidemmällä ruuvarilla. Videolla näppärästi räikällä. No pikku räikkä on mutta ei se tuohon avaimeen istu mitenkään päin. Enkä vittu osaa näille muutenkaan oikein mitään tehdä.

Juutuubin videolla käy niin näppärästi, mutta minkälaista väkivaltaa pitää oikein käyttää ja varsinkin kun tilaa ei ole??

Jos ei aukea kevyesti, niin vartta vaan lisää. Tulpan avainväli on normaalisti 13, 14, 16, 18, 19 tai 21 mm tai melkein mitä vaan, mutta olisko mopedissa 16mm, sen voit mitata siitä mopon omasta avaimesta. Normaali (tarpeeksi pitkä ja tilasta riippuen tarpeeksi ohutseinäinen) kuusikulmahylsy käy ja siihen joku jämäkkä väännin, esim. 1/2" räikkä. Tulpan ei pitäisi olla tiukassa, mutta voi olla, jos on runnottu kiinni. Jos on vedetty 30 cm räikkävarrella hampaat irvessä kiinni, niin 20 cm taipuisalla ruuvarilla et saa ikinä auki.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei aukea kevyesti, niin vartta vaan lisää. Tulpan avainväli on normaalisti 13, 14, 16, 18, 19 tai 21 mm tai melkein mitä vaan, mutta olisko mopedissa 16mm, sen voit mitata siitä mopon omasta avaimesta. Normaali (tarpeeksi pitkä ja tilasta riippuen tarpeeksi ohutseinäinen) kuusikulmahylsy käy ja siihen joku väännin, esim. räikkä. Tulpan ei pitäisi olla tiukassa, mutta voi olla, jos on runnottu kiinni.

Pitää huomenna päivänvalossa katsoa mistä saisi vartta lisää, tilahan tuossa on ongelma - ja se ettei mulla ole mitään kunnollisia työkaluja. Jos ei niin pitää kai työntää yhden naapurin talliin missä on kaikki pelit ja vehkeet. Motivaatio siltä puuttuu mutta mä olen ollut niin monta kertaa apustajana sen ihme jutuissa että saa luvan auttaa, kun mä tiedän että se osaa.

Viimeks kun vaihdoin tulppia yhteen helppoon autoon niin vituikshan sekin meni kun yhden tulpan sain rikottua jotenkin, enkä sen jälkeen ole juurikaan edes yrittänyt mitään tehdä itse kun mikään ei onnistu ikinä:confused2:
 
Jaahas, kai se on huomenna (tänään :D) lähettävä ostamaan tuohon rakkineeseen uus huohotin kun öljynvaihdon jälkeen alkanut tehdä melko ison lammikon auton alle vuotaen huohottimen tiivisteiden läpi ja välijäähdytin jostain syystä täynnä öljyä :D Oli vanha öljynsuodatinkin tuossa vaihtaessa aivan paskaa täynnä ja öljykin sellaista tervaa etten oo ennen nähny vaikka näihin nokivasaroihin on tullut useemman kerran vaihettua. Samalla sitten aattelin tehdä moottorin sisäpesun ja vaihtaa myös uudet öljyt ja suodattimen niin onpahan ainakin yritetty saada tuo öljyvuoto loppumaan. Toivottavasti ei tarvii alkaa vaihtelemaan koneeseen tiivisteitä vielä tässä kohtaa, sen nyt näkee sitten jos vuoto vielä jatkuu näiden toimenpiteiden jälkeen, voihan se toki olla turbokin tulossa tiensä päähän mutta se kuulostaa ainakin han normaalille eikä vihellä tms.

Autona tosiaan e46 330d nokivasara.

Onneks on mukavaa keliä luvattu niin ei tarvii vesisateessa kärvistellä :D
 
Mä kans exästä vähän irrottelin ovipaneelia kun piti ikkunahissi vaihtaa :D

116435364_610866152905820_7508849454503896986_n.jpg116443759_237438843928136_9222437906705681705_n.jpg116806470_304137363975394_7350381848978369873_n.jpg
Mulla on sama homma edessä. Vaijerit vaan rahisee kun ikkunaa käyttää ja ikkuna jää alas, tyyppivika näissä audeissa. Ja edellisessä nissan almerassa oli sähkövika ikkunoissa.
 
Pitää huomenna päivänvalossa katsoa mistä saisi vartta lisää, tilahan tuossa on ongelma - ja se ettei mulla ole mitään kunnollisia työkaluja. Jos ei niin pitää kai työntää yhden naapurin talliin missä on kaikki pelit ja vehkeet. Motivaatio siltä puuttuu mutta mä olen ollut niin monta kertaa apustajana sen ihme jutuissa että saa luvan auttaa, kun mä tiedän että se osaa.

Viimeks kun vaihdoin tulppia yhteen helppoon autoon niin vituikshan sekin meni kun yhden tulpan sain rikottua jotenkin, enkä sen jälkeen ole juurikaan edes yrittänyt mitään tehdä itse kun mikään ei onnistu ikinä:confused2:
Ei ehkä tähän ole oikea ratkaisu mutta magneettinen tulppa-avain auttaa älyttömästi tulppien vaihdossa, etenkin jos tulpat ovat syvissä koloissa.
Tässä tapauksessa kannattaa tosiaan mennä työkalujen ääreen jos ei halua itselle ostaa. Huonoilla työkaluilla ei mene kuin hermot :)
 


Pitäis vaihtaa skobaan tulppa jos se olisi vihdoin ja viimein siitä kiinni että lähtisi jotenkin kohtuudella käyntiin. Kylmänä lähtee ja sitten kun lämpenee - jos sen päästää sammumaan niin sitten game over. Viime kesänä kaasarin kalvo vaihdettu mikä on kai vähän sinnesuuntaan kun ei tuohon mitään oikeita osia saa. Näin että kävi ja kukkui, kotiin meni sitten työntämällä ja niille sijoilleen jäi sen jälkeen. Polkemalla, no kun tulpatonta mopoa polkis... no vamos.

Uusi tulppa mikä ehkä saattaa käydä. En vaan saa vanhaa tulppaa mitenkään irti mopon omilla vaatimattomilla työkaluilla, ei riitä käsivoimat kääntämään eikä siinä tilaakaan ole mitään kikkailla pidemmällä ruuvarilla. Videolla näppärästi räikällä. No pikku räikkä on mutta ei se tuohon avaimeen istu mitenkään päin. Enkä vittu osaa näille muutenkaan oikein mitään tehdä.

Juutuubin videolla käy niin näppärästi, mutta minkälaista väkivaltaa pitää oikein käyttää ja varsinkin kun tilaa ei ole??

Jos nelitahtikoneella, niin venttiilien säätö kannattaa tehdä. Jäävät äkkiä lämpöisenä kantamaan jos liika pienet välykset ja sit ei lähde millään käyntiin.
 
Ei ehkä tähän ole oikea ratkaisu mutta magneettinen tulppa-avain auttaa älyttömästi tulppien vaihdossa, etenkin jos tulpat ovat syvissä koloissa.
Tässä tapauksessa kannattaa tosiaan mennä työkalujen ääreen jos ei halua itselle ostaa. Huonoilla työkaluilla ei mene kuin hermot :)
Kaikissa mun roplaamissa vehkeissä on tulppa kiilautunut avaimeen niin sopivasti, että aina tullut tulppa avaimen mukana ylös/ulos.
 
Yleensä noissa "virallisissa" tulppahylsyissä on kumi siellä pohjalla mihin tulppa tarttuu ja tulee mukana ylös, estää samalla myös keraamisen osan katkeamisen.
 
Yleensä noissa "virallisissa" tulppahylsyissä on kumi siellä pohjalla mihin tulppa tarttuu ja tulee mukana ylös, estää samalla myös keraamisen osan katkeamisen.
Ainakin niissä, mitä mulla on, niin on. Sellainen kannattaa ehdottomasti hommata kun eivät ole yhtään sen kalliimpia.
 
Jos nelitahtikoneella, niin venttiilien säätö kannattaa tehdä. Jäävät äkkiä lämpöisenä kantamaan jos liika pienet välykset ja sit ei lähde millään käyntiin.

Nelitahti on joo. Venttiilit säädetty aikanaan. Tuollahan ei ole ajettu juuri mitään, oli siis moottoripyörä mitä en saanu myytyä mitenkään ja vaihdoin sitten liikkeessä uuteen skootteriin ja rahaan. Sittemmin ollut lähinnä tilaa viemässä, noilla hassuilla kilsoilla ei luulisi vaativan säätöä vielä.

Nyt sitten akku ollut yön yli ylläpitolaturissa, eikä vieläkään näytä täyttä. Ensin piti antaa vauhtia ihan perinteisellä laturilla että alkoi jotain virtaa ottamaan vastaan. Sama viime keväänä ja luulin että akku kaput, mutta liikkeessä mittasivat olevan kunnossa - sitten lisää latausta. Menee ainakin akun osalta ens viikkoon tai kokeilen sitä vanhaa laturia miten nyt kotona joudan olemaan.

MP huollossa tarjoilivat uutta kaasaria tuohon käyntiongelmaan, hinta jotain 450€ huitteilla...
 
Kysytääs täältä vinkkejä kun on paljon tee-se-itse miehiä ketjussa:

Jaguaarin maskia yrittänyt tuunailla ritiläverkolla mutta britit menneet muuttamaan maskin kiinnitystä ruuveilla kiristyvästä klipsuilla kiinni menevään, ongelma vaan on kun nuo klipsut olivat ohuesta ja paskasta muovista tehtyjä eli hajosivat melkein heti kättelyssä ja tuo ritiläverkko tulee sen verran tuonne maskin väliin että ei jaksa pelkällä liimalla pysyä reunat tiiviisti kiinni. Ajattelin porata pienet pultit tuosta kehyksestä läpi ja kiristää muttereiden kanssa toiselta puolelta, onko muita ajatuksia miten tuo kannattaisi toteuttaa?

20230513_162109.jpg20230513_163914.jpg
 
Kysytääs täältä vinkkejä kun on paljon tee-se-itse miehiä ketjussa:

Jaguaarin maskia yrittänyt tuunailla ritiläverkolla mutta britit menneet muuttamaan maskin kiinnitystä ruuveilla kiristyvästä klipsuilla kiinni menevään, ongelma vaan on kun nuo klipsut olivat ohuesta ja paskasta muovista tehtyjä eli hajosivat melkein heti kättelyssä ja tuo ritiläverkko tulee sen verran tuonne maskin väliin että ei jaksa pelkällä liimalla pysyä reunat tiiviisti kiinni. Ajattelin porata pienet pultit tuosta kehyksestä läpi ja kiristää muttereiden kanssa toiselta puolelta, onko muita ajatuksia miten tuo kannattaisi toteuttaa?

20230513_162109.jpg20230513_163914.jpg

Sikaflex 221:llä umpeen ja kiinni
 
Tulppa vaihdettu kun oli oikeat työkalut. Akku paskana mutta ihme ja kumma lähti parilla polkaisulla käyntiin. Tyhjäkäynti varmaan 4000rpm koska joku automaatti ryyppy eikä siinä kovin alas pudonnut, eikä säätämiset auttaneet. Sitten seisontatuki pois ja takarengas kun koski maahan ja sammui samantien, niin ei inahtanutkaan sen jälkeen, eli työntäen kotiin.... onneks matkaa alle sata metriä. Vittu näitä kiinalaisia keksintöjä:facepalm: Pitää vissiin työntää parkkiin johonkin sopivaan paikkaan vkl ja toivoa että se yllättäen katoaa.
 
Nelitahti on joo. Venttiilit säädetty aikanaan. Tuollahan ei ole ajettu juuri mitään, oli siis moottoripyörä mitä en saanu myytyä mitenkään ja vaihdoin sitten liikkeessä uuteen skootteriin ja rahaan. Sittemmin ollut lähinnä tilaa viemässä, noilla hassuilla kilsoilla ei luulisi vaativan säätöä vielä.

Nyt sitten akku ollut yön yli ylläpitolaturissa, eikä vieläkään näytä täyttä. Ensin piti antaa vauhtia ihan perinteisellä laturilla että alkoi jotain virtaa ottamaan vastaan. Sama viime keväänä ja luulin että akku kaput, mutta liikkeessä mittasivat olevan kunnossa - sitten lisää latausta. Menee ainakin akun osalta ens viikkoon tai kokeilen sitä vanhaa laturia miten nyt kotona joudan olemaan.

MP huollossa tarjoilivat uutta kaasaria tuohon käyntiongelmaan, hinta jotain 450€ huitteilla...
Kiinanvehkeissä venttiilit hakkaavat kanteen syvempää poteroa siihen tahtiin, että saa tosi usein olla säätämässä.
Brake cleaneria kaasarin imupuolelle suihkuttaen jos käy on vika polttoaineen saannissa-> putsaa kaasari.
Tulpan kun otat irti, laitat tulpanjohtoon ja tulpan metallirungon vaikka kannenpulttia vasten niin pitäisi näkyä startatessa kipinä.

Venakopan kannen kun ottaa irti ja pyörittää moottoria niin jossain kohtaa pitäisi tuntua keinuissa reilu välys.

Noi on niin pirun yksinkertaisia, että helppo selvittää vika.
 
Kiinanvehkeissä venttiilit hakkaavat kanteen syvempää poteroa siihen tahtiin, että saa tosi usein olla säätämässä.
Brake cleaneria kaasarin imupuolelle suihkuttaen jos käy on vika polttoaineen saannissa-> putsaa kaasari.
Tulpan kun otat irti, laitat tulpanjohtoon ja tulpan metallirungon vaikka kannenpulttia vasten niin pitäisi näkyä startatessa kipinä.

Venakopan kannen kun ottaa irti ja pyörittää moottoria niin jossain kohtaa pitäisi tuntua keinuissa reilu välys.

Noi on niin pirun yksinkertaisia, että helppo selvittää vika.

No niin tuossa kun otin asennussarjaa ja motivoiduin kokeilemaan uudestaan. Auton akku, kaapelit kiinni - napista käyntiin. Kylmänä tyhjäkäynti oli taas tyyliin punaisella. Sitten kun ryyppy tippui pelistä pois niin sain säädeltyä jotenkin niin että hädintuskin pysyi käynnissä, mutten saanut sopivaksi. Lämpimänäkin lähti käyntiin vaikka kuinka monta kertaa nyt kun virtaa oli ns. riittävästi. Diesel volvon isohko akku.

Kaasari tosiaan on putsattu viime kesänä ja vaihdettu uusi kalvo. Tää kalvokin on ehkä vähän kysymys kun siinä oli joku millin ero jossain, täysin alkuperäistä ei saa mistään. Kaverin bensalenkkari poika siis teki tämän homman. Tässä kohtaa pitää muistaa että mun osaamiset ei riitä edes tuollaiseen mikä tuli teininä jo huomattua että työkalut ei vaan pysy käsissä ja osaaminen 404.

Kilsoja tuolla on mittarissa ööö taisi olla 1500 nyt kun muistin vilkaista, siis tuhat viisisataa, ei typoja.

Venakoppaa en uskalla alkaa availemaan kun en niistäkään oikein ymmärrä vaikka kompastuisin vikaan.

Pitää huomenna käynnistellä uudestaan ja kattoa mikä on tyhjäkäynnin tilanne kylmänä. Tähän aikaan en enää viitsi huudattaa mitään. JOS se nyt sattuisi toimimaan ok niin sitten pitäisi vielä taiteilla katteet jotenkin paikalleen, jotkut klipsit lähteneet pois paikaltaa enkä nyt ainakaan saanut niitä kohdilleen kun ei kaksi kättä riitä, tai sitten vaan pistän ne särki niin saan ruuvailtua loput paikalleen kun ei noilla ole mitään virkaa.
 
No niin tuossa kun otin asennussarjaa ja motivoiduin kokeilemaan uudestaan. Auton akku, kaapelit kiinni - napista käyntiin. Kylmänä tyhjäkäynti oli taas tyyliin punaisella. Sitten kun ryyppy tippui pelistä pois niin sain säädeltyä jotenkin niin että hädintuskin pysyi käynnissä, mutten saanut sopivaksi. Lämpimänäkin lähti käyntiin vaikka kuinka monta kertaa nyt kun virtaa oli ns. riittävästi. Diesel volvon isohko akku.

Kaasari tosiaan on putsattu viime kesänä ja vaihdettu uusi kalvo. Tää kalvokin on ehkä vähän kysymys kun siinä oli joku millin ero jossain, täysin alkuperäistä ei saa mistään. Kaverin bensalenkkari poika siis teki tämän homman. Tässä kohtaa pitää muistaa että mun osaamiset ei riitä edes tuollaiseen mikä tuli teininä jo huomattua että työkalut ei vaan pysy käsissä ja osaaminen 404.

Kilsoja tuolla on mittarissa ööö taisi olla 1500 nyt kun muistin vilkaista, siis tuhat viisisataa, ei typoja.

Venakoppaa en uskalla alkaa availemaan kun en niistäkään oikein ymmärrä vaikka kompastuisin vikaan.

Pitää huomenna käynnistellä uudestaan ja kattoa mikä on tyhjäkäynnin tilanne kylmänä. Tähän aikaan en enää viitsi huudattaa mitään. JOS se nyt sattuisi toimimaan ok niin sitten pitäisi vielä taiteilla katteet jotenkin paikalleen, jotkut klipsit lähteneet pois paikaltaa enkä nyt ainakaan saanut niitä kohdilleen kun ei kaksi kättä riitä, tai sitten vaan pistän ne särki niin saan ruuvailtua loput paikalleen kun ei noilla ole mitään virkaa.
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...
 
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...
Ja jos ne venttiilit vuotaa vain vähän, niin se jaksaa apuvirralla lähteä käyntiin, kun reilummilla kierroksilla saa riittävästi puristusta kun ei kerkeä vuotaa venttiileistä niin paljon pihalle...
Suuri osa kiinankoneiden käynnistymisvioista johtuu venttiilien kantamisesta.
 
Nissan Almera -98. Yhtäkkiä outo vika, kun käynnistää aamulla auton alkaa palamaan öljyvalo, antaa kierroksia 4000 asti niin sammuu eikä enään syty.
Ilmeisesti aina kun kylmiltään käynnistää niin syttyy öljyvalo ja antaa kierroksia niin sammuu.
Kauppa reissun jälkeen käynnistin auton niin ei syttynyt öljyvalo eli kone oli lämmin.
Öljyt on tarkistettu ja vaihdettu n. 4000km sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos ne venttiilit vuotaa vain vähän, niin se jaksaa apuvirralla lähteä käyntiin, kun reilummilla kierroksilla saa riittävästi puristusta kun ei kerkeä vuotaa venttiileistä niin paljon pihalle...
Suuri osa kiinankoneiden käynnistymisvioista johtuu venttiilien kantamisesta.

Aikasempi skoba oli saman merkkinen, nelitahtari kanssa. 98a tankkiin vaan ja aina toimi. Yamaha Virago taas oli ihan solmussa yhden talven jälkeen kun en muistanut laittaa säilöntäainetta tankkiin. Lumilinko ilman lisäaineita lähti kanssa syksyllä yhdellä nykäisyllä käyntiin. Nurtsin leikkuri kanssa keväällä mutta siinä aina ollut pienkone bensaa.

Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...

Ei se viime kesänäkään toiminu kunnolla, muutama kymmenen kilsaa kai ja sitten ajoin 500m päähän missä hyvää yritystä ja työntämällä kotiin. Eipä tuossa taida muuta olla kun tyhjäkäynnin säätö.

Jos se ei tuosta viikon sisään parane tai saa ihan oikeaa mekaanikkoa kosittua kattomaan sitä, niin kampe häviää pihalta kyllä. Ei jaksa tuollaista rahareikää mihin ei voi ikinä luottaa.
 
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Ihme juttu tämä "nykybensa", sillä sellaista ei ole osunut kertaakaan omaan eikä tuttavien tankkiin vaikka siitä on puhuttu jo ainakin -80 luvulta saakka. Ongelmia ei ole syntynyt talven yli seisoneissa mopoissa, perämoottoreissa, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ym., eikä myöskään henkilöautossa. Onko näistä ongelmista oikeasti jotain näyttöä vai onko vain onni ollut myötä.
 
Ihme juttu tämä "nykybensa", sillä sellaista ei ole osunut kertaakaan omaan eikä tuttavien tankkiin vaikka siitä on puhuttu jo ainakin -80 luvulta saakka. Ongelmia ei ole syntynyt talven yli seisoneissa mopoissa, perämoottoreissa, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ym., eikä myöskään henkilöautossa. Onko näistä ongelmista oikeasti jotain näyttöä vai onko vain onni ollut myötä.
Onni myötä tai sitten on sellanen kone, joka ei oo kauheen ronkeli polttoaineesta ja et oo huomannut vaan asiaa. Itellä on Stihl raivaussaha, joka on aika herkkä tolle polttoaineen laadulle. Lämpösessä tilassa ja kuukauden seisonu, niin saa nykiä hien pintaan perus 98E5 pohjalta sekotettua (+2% öljyä), että ensimmäiset savut saa. Pienkonebensalla lähtee selvästi helpommalla pidemmästä seisonnasta. Toisesta ääripäästä on Hondan moottorilla oleva ruohonleikkuri, joka oli just melkein täyden vuoden ulkona katoksessa ja ilman suurempia temppuja läks eilen about 5 vetäsyllä käyntiin. Tosin ruohonleikkurissa oli pienkonebensaa tankki täynnä. Ja varastoitaessa kannattaakin olla tankki täynnä, ettei pääse esim vettä kondensoitumaan ja muutenkin haihtuvuus pysyy pienempänä. Jos muistaa vielä viimeisen tankin ennen seisontaan laittoa ajaa tommosella alkylaattibensalla, niin kaasuttimet pysyy puhtaana seisonnan yli.
 
Nyky bensalla jos seisoo talven, niin melkein joutuu kaasarin putsaamaan...
Niitä säätöruuveja on turha alkaa pyörittämään, jos on viime kesänä toiminut. Ei ne säädöt itsellään muutu...

6v ajanut nyt kaasari moottorisella moottoripyörällä, kertaakaan ei ole tarvinnut kaasareita putsata talven jäljiltä "nyky bensoilla".
 
2 kpl Stihlin moottorisahoja. Puoli vuotta jos ollut sekoitettu 98e tankissa, niin joutuu käytännössä vaihtamaan bensat tuoreisiin jos haluaa käyntiin ilman pitkää taistelua.
 
Ihme juttu tämä "nykybensa", sillä sellaista ei ole osunut kertaakaan omaan eikä tuttavien tankkiin vaikka siitä on puhuttu jo ainakin -80 luvulta saakka. Ongelmia ei ole syntynyt talven yli seisoneissa mopoissa, perämoottoreissa, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ym., eikä myöskään henkilöautossa. Onko näistä ongelmista oikeasti jotain näyttöä vai onko vain onni ollut myötä.

Samaa itsekin ihmetellyt.Bensan kanssa ei ole ongelmia ollut vaikka olis mitä jämiä käytetty, tosin eipä oo mitään tappiin viritettyjä vehkeitäkään.

Sen sijaan dieselin kanssa on ollut ongelmia, jonkinlaisen bakteerin ja/tai levän muodossa, joka tukkii paikkoja ja tarttuu alumiinipinnoille kuin ruoste..
 
Nissan Almera -98. Yhtäkkiä outo vika, kun käynnistää aamulla auton alkaa palamaan öljyvalo, antaa kierroksia 4000 asti niin sammuu eikä enään syty.
Ilmeisesti aina kun kylmiltään käynnistää niin syttyy öljyvalo ja antaa kierroksia niin sammuu.
Kauppa reissun jälkeen käynnistin auton niin ei syttynyt öljyvalo eli kone oli lämmin.
Öljyt on tarkistettu ja vaihdettu n. 4000km sitten.
Varmaan nyt ihan eka on jo se öljymäärä tarkistettu tikusta?
 
Samaa itsekin ihmetellyt.Bensan kanssa ei ole ongelmia ollut vaikka olis mitä jämiä käytetty, tosin eipä oo mitään tappiin viritettyjä vehkeitäkään.

Sen sijaan dieselin kanssa on ollut ongelmia, jonkinlaisen bakteerin ja/tai levän muodossa, joka tukkii paikkoja ja tarttuu alumiinipinnoille kuin ruoste..
Pienkaivinkoneen tankin ja ruiskun väli meni tukkoon jostain levästä. Maatilaileva sukulainen sano että ihan normaalia dieselin kanssa.
 
6v ajanut nyt kaasari moottorisella moottoripyörällä, kertaakaan ei ole tarvinnut kaasareita putsata talven jäljiltä "nyky bensoilla".
Ei mene nallekarkit taas tasan :D

Xjr:n kaasarit oli joka kevät sellaisessa "limassa" ja jawassa sokerina. Säilytys kylmässä tallissa.
20190702_135343_copy_1512x2016.jpg
 
Nissan Almera -98. Yhtäkkiä outo vika, kun käynnistää aamulla auton alkaa palamaan öljyvalo, antaa kierroksia 4000 asti niin sammuu eikä enään syty.
Ilmeisesti aina kun kylmiltään käynnistää niin syttyy öljyvalo ja antaa kierroksia niin sammuu.
Kauppa reissun jälkeen käynnistin auton niin ei syttynyt öljyvalo eli kone oli lämmin.
Öljyt on tarkistettu ja vaihdettu n. 4000km sitten.

Kuka alkaa ryntäyttää kierroksilla jos öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä. :hmm:
Ilmeisesti kakkoskulkine ja ei niin väliä.
Jos öljynmäärä on tarkastettu 4000km sitten, niin suosittelen tarkistamaan välittömästi uudestaan.
 
Ja suodatin tietty vaihtunut myös joka kerta, mitenkä pitkiä öljynvaihtovälit ovat olleet?
15000-20000km välein. Suodatin vaihdettu myös.

Nyt kävin testaamassa niin lähti normaalisti käyntiin eikä jääny palamaan öljyvalo. Öljyn määrä pysynyt samana eli ei oo vähentynyt eikä lisääntynyt.
Eli näillä näkymin siellä on ilmeisesti tukkoutumassa öljysihti ja osa kerkesi veikata antureita.
 
Viimeksi muokattu:
15000-20000km välein. Suodatin vaihdettu myös.

Nyt kävin testaamassa niin lähti normaalisti käyntiin eikä jääny palamaan öljyvalo. Öljyn määrä pysynyt samana eli ei oo vähentynyt eikä lisääntynyt.
Eli näillä näkymin siellä on ilmeisesti tukkoutumassa öljysihti ja osa kerkesi veikata antureita.
Voi olla tukoksia. Mutta voi olla toki öljynpaineen anturi tai öljypumppu. Saako tosta vikakoodeja pihalle? Viallinen anturi voisi antaa vikakoodia.
 
Ei mene nallekarkit taas tasan :D

Xjr:n kaasarit oli joka kevät sellaisessa "limassa" ja jawassa sokerina. Säilytys kylmässä tallissa.

Ihan samoja kokemuksia on, enkä keksi muuta kuin, että pumppubensoissa on huomattavia laatuvaihteluita.
Joskus mopo selvinnyt talven seisotuksesta hyvin, toisinaan kaasutin keväällä on ollut ihan hartsissa ja kaikki suuttimet tukossa. Mopossa suuttimet ovat vielä tosi pieniä, että kun hartsia näkyy yhtään silmällä, saa purkaa koko kaasuttimen.

Sen jälkeen, kun olen laittanut talviseisotukseen pienkonebensaa, niin aina on kaasutin ollut keväällä puhdas ja pakokaasut lievemmän hajuisia. Mutta polttoainelinja pitää olla täynnä pienkonebensaa, jos sitä on sekoitettu vaikka puoleen tankkiin pumppubensaan, niin ei auta.

Joskus Nesteen esittelijä sanoi, että öljynjalostuksessa polttoaineista tulee ylipuhtaita ja lopuksi mukaan sekoitetaan prosessissa syntynyttä kuonaa, että polttoaine juuri täyttää laatukriteerit. Saadaan "jäte" hyötykäyttöön, eikä se lyhyellä varastoinnilla tai isommissa autojen moottoreissa aiheuta ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
4t Hondan mönkijä "nykybensalla" talven jäljiltä toistuvasti kaasarin purkukunnossa.
 
Fordin 1.8 tdci motarille kiihdyttäessä rupes pitämään lievää rynkytysääntä ja täristämään. Samalla kierrokset hyyty ja moottori sammui. Starttia kun pyörittää niin kuuluu vain tasainen pyörimisen ääni, eli tuntuu kuin männät ei liikkuisi ollenkaan tai niissä ei olisi lainkaan vastusta. Apulaitehihna moottorin toisella puolella kyllä pyörii startin mukana eli yhteys sinne asti on. Auto myös liikkuu eteenpäin startin voimin vaihde päällä startatessa. Eli diagnoosina jakohihnan katkeaminen ja sitä myöten myös venttiilit rikki jonka takia ei mitään pyörintävastusta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 715
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom