Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
184
Aeromotorssilta halvemmalla sama tavara ja paaaljon nopeampi toimitus. Itse tilasin osia sieltä viime viikon tiistaina puoliltapäivin ja perjantaina aamulla oli jo hallussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 702
Auton kun käynnistää ilmastointi ei pidä ääntä. Toisen kerran kun kompura käynnistyy sieltä suunnilta saattaa kuulua sirinää/surinaa? Ainetta lisätty vasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 702
Jokin ääninäyte voisi olla ihan jees.
Hankala saada hyvää näytettä.

Mitä nyt tutkin niin tyhjäkäynnillä kompurasta ei kuulu mitään ihmeellistä. Veto päällä tai lievällä moottorijarrulla sirinä/jurina kuuluu selvästi? Loppuu kun pysähtyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
448
Vm. 2015 Opel Corsassa (1.3 CDTI), jolla ajettu 180 000 km, on mielenkiintoisia vikoja. Start&stop toimii yleensä vain kylmällä moottorilla, ei lämpimällä käytännössä ollenkaan. Mielestäni moottori lämpenee nyt kesäkelillä hitaasti normaaliin käyttölämpötilaan ja jonkun kerran flekti on jäänyt huutamaan sammuttamisen jälkeen. Nyt viimeisimpänä manuaali-ilmastointi ei mene aina päälle. Siis ilmastoinnin nappiin ei syty edes valo. Teki samaa joskus talvella, mutta toimi nyt muutaman kerran ihan hyvin ja puhalsi kylmää.
Ohjauspaneeli oli viallinen ja sen takia ei lähtenyt ilmastointi päälle. Muihin vikoihin ei löytynyt syytä edes merkkikorjaamolla.
 

Nebu

Kaivaja
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
Ohjauspaneeli oli viallinen ja sen takia ei lähtenyt ilmastointi päälle. Muihin vikoihin ei löytynyt syytä edes merkkikorjaamolla.
Voisko olla, että alkuperäinen akku ei ole enää ihan riittävän hyvässä kunnossa Start/Stop järjestelmälle kylmällä kelillä.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
31
Oma tonnin pommi KIA Rio 2005 sai kummallisen vian. Sisätilan mistään tuuletuaukoista ei tule yhtäkkiä ilmaa. Tuuletin kyllä pyörii kaikissa 4 asennossa, ääni kuuluu. Autossa on manuaali-ilmastointi. Missään ilman ulostulon valinnassa kytkimellä ei tule tuuleetusilmaa, ei ikkunalle, ei kasvoille, ei jalkoihin.

Voisiko raitisilmasuodatin mennä tukkoon näin yhtäkkisesti, epäilen. Jokin läppä juuttunut järjestelmässä? Mitähän tuossa voisi koittaa...
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
255
Oma tonnin pommi KIA Rio 2005 sai kummallisen vian. Sisätilan mistään tuuletuaukoista ei tule yhtäkkiä ilmaa. Tuuletin kyllä pyörii kaikissa 4 asennossa, ääni kuuluu. Autossa on manuaali-ilmastointi. Missään ilman ulostulon valinnassa kytkimellä ei tule tuuleetusilmaa, ei ikkunalle, ei kasvoille, ei jalkoihin.

Voisiko raitisilmasuodatin mennä tukkoon näin yhtäkkisesti, epäilen. Jokin läppä juuttunut järjestelmässä? Mitähän tuossa voisi koittaa...
Tuskin mikään suodatin menee niin tukkoon, että yhtään ilmaa ei tulisi läpi. Pyörisikö tuuletin tyhjää, eli propelli pysyy paikallaan.
Voihan siellä olla jokin läppäkin jumissa, mutta jos kaikki on "tukossa" niin ihmeelliseltä tuntuu. Tiedätkö onko läppien ohjaus mekaaninen? Tuntuuko säätönuppi normaalilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Oma tonnin pommi KIA Rio 2005 sai kummallisen vian. Sisätilan mistään tuuletuaukoista ei tule yhtäkkiä ilmaa. Tuuletin kyllä pyörii kaikissa 4 asennossa, ääni kuuluu. Autossa on manuaali-ilmastointi. Missään ilman ulostulon valinnassa kytkimellä ei tule tuuleetusilmaa, ei ikkunalle, ei kasvoille, ei jalkoihin.

Voisiko raitisilmasuodatin mennä tukkoon näin yhtäkkisesti, epäilen. Jokin läppä juuttunut järjestelmässä? Mitähän tuossa voisi koittaa...
Muistaakseni sisäilmansuodatin on aika helpossa paikassa hanskalokerossa. Nyppää se ensin irti ja tarkastele sitten uudelleen, liikkuuko ilma mihinkään.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
233
En tiedä, mutta mutuilen. Sisäkierrossa ilmaa ei oteta ilmaa ulkoa vaan apumiehen jalkatilasta. Jos sisäkierto on toteutettu kahdella erillisellä läpällä: ulkoa ilman oton sulkevalla ja sisältä ilman oton avaavalla, olisi periaatteessa mahdollista vikatila, jossa molemmat ilman ottoreitit olisivat ummessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 420
Ebayn halvin 3BG passatin tukivarsisarja kesti aivan himpan alle 100tkm ja tuli ensimmäinen kolisija.

Hanttarin puolen takimmaisessa alatukivarressa on korin pään pusla aivan paskana. Laitan kyllä tilalle uudelleen parhaan eli halvimman, nämähän on mainioita :D
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
31
Kiitokset kaikille korjausehdotuksista ja mitä voisi tarkistaa tuossa KIA Rion ilmankierto-ongelmassa. Pääsin juuri kokeilemaan ja olin valmistautunut noilla ohjeilla toimimaan. Nyt se sitten toimikin ok, mystistä. Täytynee seurailla...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
749
Onko ilmastoinnin lauhdutinta vaihtaessa syytä vaihtaa jotain muuta? Kuivain kai lähinnä tulisi kyseeseen.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
603
Onko ilmastoinnin lauhdutinta vaihtaessa syytä vaihtaa jotain muuta? Kuivain kai lähinnä tulisi kyseeseen.
Tietty tiivisteet lauhduttimen putkiin. Kuivain susoiteltavaa vaihtaa aina, jos järjestelmässä ollut vuoto, mutta ei pakollista riippuen kuinka pitkään ollut auki. Kuivain muuten monesti lauhduttimen yhteydessä kiinteänä.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 447
Onko ilmastoinnin lauhdutinta vaihtaessa syytä vaihtaa jotain muuta? Kuivain kai lähinnä tulisi kyseeseen.
Just saman remontin teettäneenä vaihdatin myös kuivaimen. Omaan kulkineeseen se maksoi noin 50 euroa eli ei olisi ollut järkeä olla vaihtamatta. Se mahtoi olla alkuperäinen eli vuodelta 2001.
Muuta ei tarvitse vaihtaa jos ei ole rikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
448
Ohjauspaneeli oli viallinen ja sen takia ei lähtenyt ilmastointi päälle. Muihin vikoihin ei löytynyt syytä edes merkkikorjaamolla.
Eipä se paneelin vaihto auttanutkaan. Kaikki mahdolliset johdot ja liittimet on tutkittu eikä niistä löytynyt vikaa. Viimeinen vikapaikka on merkkikorjaamon mukaan ohjainlaite ja se maksaisi 1000 euroa. Liittyyköhän tuo jollain tavalla auton väylään, koska siitä löytyi vikakoodeja vaikka ne ei ilmastointiin liittyneetkään? Jätin tuon nyt vaihdattamatta ja mietin, mitä tuolle pitäisi tehdä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 590
Eipä se paneelin vaihto auttanutkaan. Kaikki mahdolliset johdot ja liittimet on tutkittu eikä niistä löytynyt vikaa. Viimeinen vikapaikka on merkkikorjaamon mukaan ohjainlaite ja se maksaisi 1000 euroa. Liittyyköhän tuo jollain tavalla auton väylään, koska siitä löytyi vikakoodeja vaikka ne ei ilmastointiin liittyneetkään? Jätin tuon nyt vaihdattamatta ja mietin, mitä tuolle pitäisi tehdä.
Merkkikorjaamolla nykyisin harvoin tutkitaan ongelmaa syvällisemmin, lähinnä vaihdetaan osia kunnes toimii. Nyt pitäisi löytää korjaamo, joka viitsii tutkia missä se vika on osien vaihtamisen sijaan.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
276
Merkkikorjaamolla nykyisin harvoin tutkitaan ongelmaa syvällisemmin, lähinnä vaihdetaan osia kunnes toimii. Nyt pitäisi löytää korjaamo, joka viitsii tutkia missä se vika on osien vaihtamisen sijaan.
Lmao. Mistä tämäkin oletus tulee? Merkkikorjaamoilla kuitenkin pääsääntöisesti kyseiseen autoon koulutetut kaverit töissä. Toki noinkin saa auton kuntoon jossain vaiheessa, mutta kalliiksi se liikkeelle tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 968
Lmao. Mistä tämäkin oletus tulee? Merkkikorjaamoilla kuitenkin pääsääntöisesti kyseiseen autoon koulutetut kaverit töissä. Toki noinkin saa auton kuntoon jossain vaiheessa, mutta kalliiksi se liikkeelle tulee.
Ei kyllä ole oletusta. Ihan normaalikäytäntö kun asiansa osaavalle huolto-ukolle ei suostuta maksamaan palkkaa sen ammattitaidon mukaan, niin sitten otetaan vaan joku amiksesta ja käsketään diagnoosin mukaan vaihtaa osaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 968
Itse olin joskus entisen työnantajan kuorma-autolla raskoneella kun jäi toinen sivuikkuna auki (sähkö-ikkunat siis). Raskoneella Turussa ukko purki ekaks ovipaneelin pois ja haki uuden nostomoottorin. Ei alkanu toimii. Sitten se haki uuden nappimoduulin (vaihto kesti n. 30s) ja kippaskappas, alko futaa. Kysy vielä, et kait me se uus moottori jätetään sinne paikalleen? Totesin vaan kylmästi, et ei varmasti jätetä. Oli aikalailla fjonga otsas jätkällä ku oli sen ovipaneelinkin laittanu kiinni ennen nappimoduulin kokeilua.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
276
Ei kyllä ole oletusta. Ihan normaalikäytäntö kun asiansa osaavalle huolto-ukolle ei suostuta maksamaan palkkaa sen ammattitaidon mukaan, niin sitten otetaan vaan joku amiksesta ja käsketään diagnoosin mukaan vaihtaa osaa.
Toki jos diagnoosi tehdään ja sen mukaan osa vaihdetaan, muttei auto tule kuntoon on vastuu tämän tehneellä liikkeellä. Ei kai kukaan pakota turhaa vaihdettua osaa maksamaan?

Itsellä vaan täysin päinvastaiset kokemukset, että annetaan pärnäsillä kaikki anteeksi, kun siellä on tehty vaikka ja mitä, muttei toimi, niin ei voi mitään.
Mutta merkkiliikkeessä vastuu on aina kannettu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 590
Lmao. Mistä tämäkin oletus tulee? Merkkikorjaamoilla kuitenkin pääsääntöisesti kyseiseen autoon koulutetut kaverit töissä. Toki noinkin saa auton kuntoon jossain vaiheessa, mutta kalliiksi se liikkeelle tulee.
Ei tämä ole mikään oletus, vaan ihan käytännössä nähty toimintamalli. Kyllä täällä ainakin maksatetaan kaikki vaihdetut osat tuli vika kuntoon tai ei. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikka Laakkonen. Ai mistäkö tiedän? No sanotaan nyt näin, että aika monta autoa on tullut sieltä laakkoselta osien arpomisen jälkeen.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
603
Turhaampa noita yleistää tuon enempää, samanlaisia vaihteluita löytyy merkkikorjaamojen ja monimerkkikorjaamojen väliltä. Riippuu niin täysin korjaamon henkilöstöstä, kokemuksesta, työmoraalista, jne.

Enemmän ehkä merkkikorjaamoilla toimintaa ohjaa merkkiohjeistus, joka enenevässä määrin yksinkertaistuu. Todella monen merkin edustus vaatii että valmistajan ohjeita seurataan ja ohjeet on yleensä luokkaa "jos vika X, niin vaihda osa Y", ja jos ei auta niin voivoi... Nykyään ko. ohjeistukset sisältää läjän tarpeettomiakin osia, niin kyllähän se vikakin suurella todennäköisyydellä ja rahanipulla korjaantuu. Paras esimerkki ehkä Teslalta, jotka antoi asiakkaalle merkkitiskiltä autoa näkemättä 5k€ tarjouksen etupään koko jousituksen/ripustuksen vaihdosta, koska auto kolisee keulasta... Olishan se kieltämättä sillä kuntoon tullut, mutta...:rolleyes:

Oman mausteensa tuo sitten nykykoulutus mekaanikoille josta on käytännössä jäänyt vianhaku kokonaan pois, koska "valmistajalla on ohjeet ja seurataan niitä". Näkee todella monella keltanokka-asentajalla miten sormi menee välittömästi suuhun jos mitään pitäisi itse osata diagnosoida...ja pahimmillaan vielä ilman vikakoodeja ja kuvallisia ohjeita.
Onhan tuo nyt vähän surkuhupaisaa kun valmistuva opiskelija tulee viimeiseen työharjoitteluun, eikä osaa käyttää yleismittaria...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
268
Alkaa oma 2009 mallinen focus farmari (175tkm) kolisemaan jo ikävästi peräpäästä, niin kai se pitäisi jussina yrittää tutkailla et missä on väljää. Ja et pitääkö muutakin uusia kuin taka-akselin ylä ja alatuennat. Hinnat noille sentään kohtuulliset ~20e/kpl saksasta napattuna. Ketuttaa kyl jos kolinan lähde onkin se koriin tuleva pusla, sen vaihtaminen vaatis kotikonstein ehkä liikaa työtä.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
276
Ei tämä ole mikään oletus, vaan ihan käytännössä nähty toimintamalli. Kyllä täällä ainakin maksatetaan kaikki vaihdetut osat tuli vika kuntoon tai ei. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikka Laakkonen. Ai mistäkö tiedän? No sanotaan nyt näin, että aika monta autoa on tullut sieltä laakkoselta osien arpomisen jälkeen.
Ei voi sanoa, kun että on kyseisen Laakkosen toiminta kummallista. Jos ovat sanoneet, että vika korjaantuu kun osa X vaihdetaan, mutta ei tulekkaan kuntoon, niin eihän se asiakkaan vika ole vaan liikkeen, jolloin vastuu kuuluu liikkeelle. Itse en ainakaan maksaisi turhia osien vaihtoja.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 590
Ei voi sanoa, kun että on kyseisen Laakkosen toiminta kummallista. Jos ovat sanoneet, että vika korjaantuu kun osa X vaihdetaan, mutta ei tulekkaan kuntoon, niin eihän se asiakkaan vika ole vaan liikkeen, jolloin vastuu kuuluu liikkeelle. Itse en ainakaan maksaisi turhia osien vaihtoja.
No näin se vaan menee käytännössä. Ihan sama touhu on muillakin Laakkosen toimipisteillä. Eikä tämä rajoitu mitenkään Laakkoseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
339
mondeo mk4 on nyt kovemmilla helteillä tehny että puhallin ei puhalla keskeltä, jalkatilasta ja tuulilasille puhaltaa ok...vähän aikaa kun rämppää eri puhallusssuuntia niin alkaa sitten keskellekin puhaltamaan. toi on aina kun kylmiltään lähtee pihasta liikkeelle ja minuutin parin päästä alkaa sit toimimaan puhallus normaalisti...ainoastaan tehny muutaman kerran tota kovilla helteillä, ei muulloin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
448
Ei voi sanoa, kun että on kyseisen Laakkosen toiminta kummallista. Jos ovat sanoneet, että vika korjaantuu kun osa X vaihdetaan, mutta ei tulekkaan kuntoon, niin eihän se asiakkaan vika ole vaan liikkeen, jolloin vastuu kuuluu liikkeelle. Itse en ainakaan maksaisi turhia osien vaihtoja.
Ei ainakaan Länsiautossa tarvinnut maksaa vaihdettua ilmastoinnin ohjauspaneelia, koska vika ei korjaantunut sillä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 414
Noniin. Pitkään jatkunut kolina, jolle korjaamot ja katsastusasema eivät löytäneet syytä selvisi.

Passatin molemmissa sisemmissä raidetangoissa tuntuu klappia, kun renkaan yläreunaa vääntelee. Samoin tuntui, kun toinen heilutti rattia ja toinen piti raidetangosta kiinni.

Joitakin kauhutarinoita lukenut, kun hammastangot menneet väljäksi. Nyt kuitenkin välys tuntui sitä vähemmän, mitä lähempää hammastankoa piti kiinni. Eli kovimmillaan kolina oli juuri siinä raidetangon kapeimmassa kohdassa. Eli tuskin hammastanko on väljä?

B6-korisista Passateista menee ilmeisesti hammastangosta kuskin puolen hela. Mutta silloin vissiin tuntuu vain toisella puolella välys ja silloinkin enemmän ylös-alas-liikkeellä. Ja tämä on B7.
 

Vami

Dädicool
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
229
Noniin. Pitkään jatkunut kolina, jolle korjaamot ja katsastusasema eivät löytäneet syytä selvisi.

Passatin molemmissa sisemmissä raidetangoissa tuntuu klappia, kun renkaan yläreunaa vääntelee. Samoin tuntui, kun toinen heilutti rattia ja toinen piti raidetangosta kiinni.

Joitakin kauhutarinoita lukenut, kun hammastangot menneet väljäksi. Nyt kuitenkin välys tuntui sitä vähemmän, mitä lähempää hammastankoa piti kiinni. Eli kovimmillaan kolina oli juuri siinä raidetangon kapeimmassa kohdassa. Eli tuskin hammastanko on väljä?

B6-korisista Passateista menee ilmeisesti hammastangosta kuskin puolen hela. Mutta silloin vissiin tuntuu vain toisella puolella välys ja silloinkin enemmän ylös-alas-liikkeellä. Ja tämä on B7.
Voisko klappi tulla rattiakselin nivelestä?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 414
Taitaakin olla normaali välys hammastangossa, kun auto on sammuksissa. Toinen, uudempi Passat piti ihan samanlaista kolinaa raidetankojen kohdalla. Kun lyö käyntiin, niin molemmissa Passateissa kolina häviää ohjaustehostimen myötä.

Mutta nyt huomasin, että itsellä on matkustajan puolella vetonivelessä ehkä 5mm akselin suunnassa välystä. Eli kun vetonivelestä tarttuu, saa koko höskää liikuteltua puolelta toiselle. Onko tuo normaalia? Eikö tuossa vetonivelessä pitäisi olla joku sokka, joka estää välyksen tuossa suunnassa?

Kolinan metsästys jatkuu. Molemmat etupäät kolisevat yhä. Vähän alkanut epäilemään iskarin yläpäitä, kun välillä on enemmän kumimaista rutinaa oikein isoissa töyssyissä ja välillä olen paikallaan kääntäessä kuullut kops-äänen. Nyt on koiranluut, toisen puolen tukivarsi ja toisen puolen alatukivarren takapusla uusittu. Kaikissa oli kyllä vikaa, mutta ei aiheuttanut juuri tuota kolinaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Taitaakin olla normaali välys hammastangossa, kun auto on sammuksissa. Toinen, uudempi Passat piti ihan samanlaista kolinaa raidetankojen kohdalla. Kun lyö käyntiin, niin molemmissa Passateissa kolina häviää ohjaustehostimen myötä.

Mutta nyt huomasin, että itsellä on matkustajan puolella vetonivelessä ehkä 5mm akselin suunnassa välystä. Eli kun vetonivelestä tarttuu, saa koko höskää liikuteltua puolelta toiselle. Onko tuo normaalia? Eikö tuossa vetonivelessä pitäisi olla joku sokka, joka estää välyksen tuossa suunnassa?

Kolinan metsästys jatkuu. Molemmat etupäät kolisevat yhä. Vähän alkanut epäilemään iskarin yläpäitä, kun välillä on enemmän kumimaista rutinaa oikein isoissa töyssyissä ja välillä olen paikallaan kääntäessä kuullut kops-äänen. Nyt on koiranluut, toisen puolen tukivarsi ja toisen puolen alatukivarren takapusla uusittu. Kaikissa oli kyllä vikaa, mutta ei aiheuttanut juuri tuota kolinaa.
Ei se akselin suuntaan oleva liike vetoakselissa mitään välystä ole vaan sinne kuuluva normaali liikerata. Joustossa vetoakselin pituus muuttuu, joten ilman liikevaraa homma ei voi toimia.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
183
5 vuotta vanha Hyundai rupesi tuossa keväällä jossain vaiheessa pitämään ihmeellistä jollotusta, joka tuntuu tulevan jostain renkaista. Kesänakit kun oli alkuperäiset yli 5 vuotta vanhat, niin arvioin aluksi rengasmeluksi. Uudet peruskumit alle ja äänimaailma kyllä muuttui, mutta sellainen ihmeellinen jollotus kuuluu edelleen. Tuo ääni on jollain tavalla viheltävää, melko korkeata, tulee mieleen se, että olisi junassa ikkuna auki ja tuuli viheltää ikkunanraosta. Vähän metallisen oloinen ujeltava ääni. Todella vaikea kuvailla toki tuota ääntä jotenkin ymmärrettävästi.

Rengasliikkeessä sanoivat, että kannattaa tarkastaa ohjauskulmat, vanhojen nakkien perusteella kuulemma ainakin jossain vaiheessa tullut vähän epäsymmetristä kulumaa.

Toinen mitä tuli mieleen, niin joku viisaampi saanee laakerit tarkistaa. Tuo ääni vähän kun muuttuu kaarteessa rattia käännettäessä. Ei se tosin mitenkään selkeästi katoa missään asennossa mutta muuttuu.

Tuleekos kenellekään mieleen mitä muuta tuossa kannattaisi tarkistella tai mistä tuollainen ääni voisi johtua? Toki voi olla, että auto pitää uusillakin kumeilla tuollaista ääntä ja en ole ennen sitä huomannut, mutta kerran huomattuani sitä ei voi olla enää huomaamatta :cry:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
383
5 vuotta vanha Hyundai rupesi tuossa keväällä jossain vaiheessa pitämään ihmeellistä jollotusta, joka tuntuu tulevan jostain renkaista. Kesänakit kun oli alkuperäiset yli 5 vuotta vanhat, niin arvioin aluksi rengasmeluksi. Uudet peruskumit alle ja äänimaailma kyllä muuttui, mutta sellainen ihmeellinen jollotus kuuluu edelleen. Tuo ääni on jollain tavalla viheltävää, melko korkeata, tulee mieleen se, että olisi junassa ikkuna auki ja tuuli viheltää ikkunanraosta. Vähän metallisen oloinen ujeltava ääni. Todella vaikea kuvailla toki tuota ääntä jotenkin ymmärrettävästi.

Rengasliikkeessä sanoivat, että kannattaa tarkastaa ohjauskulmat, vanhojen nakkien perusteella kuulemma ainakin jossain vaiheessa tullut vähän epäsymmetristä kulumaa.

Toinen mitä tuli mieleen, niin joku viisaampi saanee laakerit tarkistaa. Tuo ääni vähän kun muuttuu kaarteessa rattia käännettäessä. Ei se tosin mitenkään selkeästi katoa missään asennossa mutta muuttuu.

Tuleekos kenellekään mieleen mitä muuta tuossa kannattaisi tarkistella tai mistä tuollainen ääni voisi johtua? Toki voi olla, että auto pitää uusillakin kumeilla tuollaista ääntä ja en ole ennen sitä huomannut, mutta kerran huomattuani sitä ei voi olla enää huomaamatta :cry:
En nyt ihan tarkkaan tuosta tiedä, mutta voi ne jarrutkin vinkua. Kaikki auki, puhtaaksi, tarkastus ja liukupintoihin rasvat.
Saattaa muutenkin selvitä ihan itsestään, kun ottaa renkaasta kiinni, pyörittelee, irroittaa ja alkaa tutkia...
Jos siis tuntuu, että se sieltä suunnalta voi tulla.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
276
5 vuotta vanha Hyundai rupesi tuossa keväällä jossain vaiheessa pitämään ihmeellistä jollotusta, joka tuntuu tulevan jostain renkaista. Kesänakit kun oli alkuperäiset yli 5 vuotta vanhat, niin arvioin aluksi rengasmeluksi. Uudet peruskumit alle ja äänimaailma kyllä muuttui, mutta sellainen ihmeellinen jollotus kuuluu edelleen. Tuo ääni on jollain tavalla viheltävää, melko korkeata, tulee mieleen se, että olisi junassa ikkuna auki ja tuuli viheltää ikkunanraosta. Vähän metallisen oloinen ujeltava ääni. Todella vaikea kuvailla toki tuota ääntä jotenkin ymmärrettävästi.

Rengasliikkeessä sanoivat, että kannattaa tarkastaa ohjauskulmat, vanhojen nakkien perusteella kuulemma ainakin jossain vaiheessa tullut vähän epäsymmetristä kulumaa.

Toinen mitä tuli mieleen, niin joku viisaampi saanee laakerit tarkistaa. Tuo ääni vähän kun muuttuu kaarteessa rattia käännettäessä. Ei se tosin mitenkään selkeästi katoa missään asennossa mutta muuttuu.

Tuleekos kenellekään mieleen mitä muuta tuossa kannattaisi tarkistella tai mistä tuollainen ääni voisi johtua? Toki voi olla, että auto pitää uusillakin kumeilla tuollaista ääntä ja en ole ennen sitä huomannut, mutta kerran huomattuani sitä ei voi olla enää huomaamatta :cry:
Kulmat voi toki tarkastaa, mutta ei ne sitä ääntä aiheuta. Nurkkaa kerrallaan ylös ja rengasta pyörittää ja sitten nappaa jousesta kiinni. Jos jousessa tuntuu värinää, niin laakeri on entinen. Mutta ääni voi tulla kuitenkin jostain muualta.

Onko manuaali vai automaatti? Jos manuaali niin voisi kokeilla vaikuttaako kytkimen painaminen tai vapaalle vaihtaminen kun ääni kuuluu.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 447
No niin, pitkästä aikaa tosiaan KORJASIN autoa eikä se jäänyt yritykseksi! Nissanissa on tosiaan koko ajan palanut moottorin vikavalo ja vikakoodi herjasi yhtä vaihteiston solenoidia.
Tänään sitten sain inspiraation ja otin öljypohjan irti. Hieman meinasi suu loksahtaa auki kun huomasin että sen kiukuttelevan solenoidin maajohdon pultti oli melkein irti! Ruuvasin pultin kiinni. Kokeilin vielä että solenoidi pelaa. Toiveikkaana läjäsin auton ja vaihteisto toimii kuin unelma! Toimiikin erittäin pehmeästi :love2:
Toki pientä jännitystä tuli matkaan, vaihdoin samalla jäähdyttimeen tulevat vaihteistoöljyn letkujen nipat oikeiksi. Koeajolla sitten syystä tai toisesta toinen letku repesi. Noin kolme litraa näytti vaihteistoöljyä lentäneen tielle.
Punaisella ympyröity löysällä ollut pultti. Sinisellä ympyröity Nissanin erikoisuus, tuo on läpipultti jota ei voi pitää kiinni toiselta puolelta. Onneksi lähti auki pulttipyssyllä.
1625167130262.png
 
Liittynyt
05.12.2019
Viestejä
44
1. Olisiko olemassa jotain liimautuvaa tiivistettä yms., mitä kannattaisi laittaa tuulilasin/ikkunan liitoskohtaan (jatkaisi hieman katon puolelle)? Nykyään kiveniskut osuu juuri "katon alkuun" ja on alkanut tulla muutamia ruostekohtia.

2. Miten korjata ruostekohdat kotikonstein? Hionta, pakkeli ja maalaus?

Kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 964
Hankala on ruostekohtia korjata niin, että ne eivät ensimmäisen talven jälkeen näyttäisi samalta. Ehkä jos olisi talli ja maalauslaitteet ja voisi 2k maalilla maalata, mutta ainakin 1k spraylla tulee niin ohut kerros, että ei se oikein kestä. Kaikki ruoste pitäisi myös saada pois sieltä (maalin) alta.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 636
1. Olisiko olemassa jotain liimautuvaa tiivistettä yms., mitä kannattaisi laittaa tuulilasin/ikkunan liitoskohtaan (jatkaisi hieman katon puolelle)? Nykyään kiveniskut osuu juuri "katon alkuun" ja on alkanut tulla muutamia ruostekohtia.

2. Miten korjata ruostekohdat kotikonstein? Hionta, pakkeli ja maalaus?

Kiitos.
Hionta, ruosteenmuunto, pakkeli, maaalaus
 

Agiles

Köyhä
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
82
Kahta en vaihda. Rälläkkä ja MIG-liima... ja, hiekkapuhalluspallo, plasmaleikkuri, TIG-hitsi, paineilmakompressori, pylväsporakone, kanttikone, juotosasema, tinaimuri, nyrkki ja se... mieshenkilöillä alapäässä oleva juttu.. Niistä on vanhat autot tehty!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
141 021
Viestejä
2 696 652
Jäsenet
52 560
Uusin jäsen
Aapo2003

Hinta.fi

Ylös Bottom