Kävin kahden vuoden seisonnan jälkeen katsastamassa meidän vara-auton eli -94:n Hyundai Ponyn. Siinä oli jo aiemmin ongelmaa oikean puolen käsijarrun kanssa ettei se palauta. No nyt sitten tuli ihan hylsy kun ei käsijarru toimi juuri ollenkaan. Tänään sitten taas tutkin sitä. En p*kele saa sitä toimimaan. Kaikki on uutta: Vaijeri, sylinteri, kengät, rumpu. Silti ei palauta kunnolla. Toimii hienosti jos sisältä kädellä tökkää linkun oikeaan asentoon. Samaan aikaan laitettu vasen puoli pelaa kuin unelma. En keksi muuta kuin että tilaan toisen merkkisen vaijerin siihen, jos se sillä tokenisi.
Toinen hylsykin tuli katsastuksesta aiemmin tällä viikolla
Citroën C5:sta laittelen myyntikuntoon. Hylsy tuli vasemmasta takajarrusta, ei ota kunnolla. Viisi vuotta sitten vaihdoin takajarrusatulat enkä ole niihin sen jälkeen koskenut. Ostin palat ja satulan tiivistesarjat ja ajattelin vaihtaa ne kummallekin puolelle. Pitoautoon vaihtaisin satulan mutta ei 500 euron autoon kannata ostaa satasen satulaa.
Tulin sitten toisiin aatoksiin kun sain vasemman puolen laitettua, koska oikea toimii niin en koske siihen. Vasen puoli oli aivan karseassa kunnossa!
Ihan kohtalainen siitä kuitenkin tuli ja jarrutkin tuntuvat toimivan.
Satulan ja kiinnikkeen väli ei vielä ollut pahasti hapettunut. Laitoin kuitenkin keraamista tahnaa väliin jos se hieman hidastaisi korroosiota. PSA insinöörien loistavia ideoita laittaa alumiinia ja valurautaa vastakkain
Jarruputki ei tietenkään auennut suosiolla vaan se piti väkisellä siirtoleukapihdeillä avata. Pitää se kuitenkin, sori seuraava omistaja
Tuo putken pätkä on helppo ja halpa tosin vaihtaa, olen sen itsekin kerran vaihtanut.