Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Se pultti oli siis täysin esillä, ja ulkonäön perusteella nähtävissä, että ruostetta on. Jos näköhavainnon olisi varmistanut tökkäämällä pultin päätä, tai vaikka vähän ravistamalla putkea, se olisi murentunut sormiin, kuten se teki silmieni edessä autoa pajalla tutkittaessa. Ei tarvinnut ruuvata pois, vaan lähti vetämällä. Pakoputkiston puutteellinen kiinnitys irtoamisvaaralla on hylkäysperuste.
Jos tietäisit montako ruosteista pulttia ja pakoputkea katsurikin näkee jo päivässä, niin tuskin on silmämääräisesti näyttänyt mitenkään erikoiselta. Jos on vielä sattunut nykimään putkea eri kohdasta niin minkäs teet. Ei katsastus ole eikä ole tarkoituskaan olla koko ajoneuvon kattava perusteellinen kuntotarkastus...

Ja pakokaasumittauksen tulosta ei tosiaan ole, koska ei tehty tuollaiseen menopeliin. Enempi mua ihmetyttää, että mistä vehkeestä ruostuu putket ja pultit poikki viidessä vuodessa?
 
IMG_20210530_003110_624.jpg


Out with the old...

Ai niin juu, tämäkin cliffhangeri on jäänyt tänne. Eli tilanne seuraavana päivänä,

...in with the new.

IMG-20210531-WA0026-01-01.jpeg


Uudempaa kuvaa ei tähän hätään ole mutta kukapa niitä keskeneräisiä haluaakaan katsella. No ainakin minä, joten pistänpä vielä muutaman tuosta haikeulasta:

IMG_20210618_152335-01.jpeg
IMG_20210630_184521-01.jpeg

IMG_20210707_095744-01.jpg
IMG-20210630-WA0012-01.jpeg
IMG_20210718_210825-01.jpeg

IMG_20210718_205510_Bokeh-01.jpeg
IMG_20210718_205718_Bokeh-01.jpeg
IMG_20210718_205749_Bokeh-01.jpeg
IMG_20210718_210854_Bokeh-01.jpeg
 
Etupyörän laakeri vaihdettu Chrysleriin. On tuo kätevä vanhoissa jenkeissä kun ei tarvitse prässiä laakerin vaihtamiseen. Nuo kolme pulttia kun avaa niin laakeri lähtee irti lievällä väkivallalla. Paljon parempi systeemi kuin eurooppalaisissa tai japseissa.
Vanha laakeri.jpg
Vielä kätevämpää on esim 90 luvun etuvetojenkeissä kun ne pultit aukeaa ulkopuolelta navan reikien läpi. Senkun ruuvailee pultit pois ja moskasee navan irti, ei tarvitse muuta navan takana äheltää kuin absn liitin.
 
Minkä ikäinen auto? 10v ja vanhemmat (bensa/hybridi), niin tehdään oikea päästötesti. Sitä tuoreemmassa "päästötesti" on vikakoodien luku. Sama 2016 jälkeen valmistetuissa dieseleissä.

Eipä ne tuota 2006 TDI:täkään ole vuosiin pakokaasutesteriin kiinni laittaneet. Viimeksi tiistaina lukivat vain koodit ja menoksi.

Plussa-katsastuksessa pari viime kertaa…
 
Eipä ne tuota 2006 TDI:täkään ole vuosiin pakokaasutesteriin kiinni laittaneet. Viimeksi tiistaina lukivat vain koodit ja menoksi.

Plussa-katsastuksessa pari viime kertaa…

Eihän tuon ikäisestä dieselistä kuulu lukea koodeja, vaan mitata vain savutus. :hmm: Vai onko nämä säännöt nyt viime aikoina muuttuneet?
 
Kyllä ainakin 2008 Disco 3:sta otettiin pakokaasutesti tämän vuoden helmikuussa.

Onko tuo diesel? Dieselissä tuon ikäisestä mitataan savutus, eli k-arvo, toki voihan sitä päästötestiksikin kutsua. Esim. tämän mukaan dieselille tehdään vain savutusmittaus 1.9.2016 asti, sen jälkeen pelkkä OBD-testi. Bensalle tehdään sitten varsinainen päästötesti.
 
Onko tuo diesel? Dieselissä tuon ikäisestä mitataan savutus, eli k-arvo, toki voihan sitä päästötestiksikin kutsua. Esim. tämän mukaan dieselille tehdään vain savutusmittaus 1.9.2016 asti, sen jälkeen pelkkä OBD-testi. Bensalle tehdään sitten varsinainen päästötesti.

On, savutusmittaushan se on.
 
Vasta 528tkm ajettu ja kässähti suutin tai suuttimien johtosarja.

1626725644247.png


Oli aika jännä ajaa 3 pyttysenä vikatilassa ison peräkärryn kanssa. Vähän hiinä ja tässä pääseekö mäkiä ylös :D
 
Emäntä ajeli Skodan kyljen lommolle, korjausarvio 4 500€. Samallaisia Octavioita myynnissä noin ~4000€ 300t ajettuna. Kuinkas tuo korvaus/korjaus tuosta etenee Lähitapiolassa vakuutus. Emännältä en jaksa kysyä
 
Viimeksi muokattu:
Emäntä ajeli Skodan kyljen lommolle, korjausarvio 4 500€. Samallaisia Octavioita myynnissä noin ~4000€ 300t ajettuna. Kuinkas tuo korvaus/korjaus tuosta etenee Lähitapiolassa vakuutus. Emännältä en jaksa kysyä
Ota nyt ihan ensimmäisenä asiakaspalveluun yhteyttä ja tee vahinkoilmoitus. Ne kyllä osaa vastata kaikkeen.
 
Emäntä ajeli Skodan kyljen lommolle, korjausarvio 4 500€. Samallaisia Octavioita myynnissä noin ~4000€ 300t ajettuna. Kuinkas tuo korvaus/korjaus tuosta etenee Lähitapiolassa vakuutus. Emännältä en jaksa kysyä
Tee vahinkoilmo ja siitäpä se aukeaa. Lunariinhan se menee, eli auton arvo nettiauton mukaan miinus omavastuu ja auto romikselle. Toinen vaihtoehto kertakorvaus kaavalla: auton arvo - omavastuu - romuarvo, jolloin auto jää käyttöön. Vakuutuksia siinä ei sen jälkeen enää kannata pitää, ei korvaa mitään törmäysvaurioita enää ellei autoa korjattu välissä...
 
Tee vahinkoilmo ja siitäpä se aukeaa. Lunariinhan se menee, eli auton arvo nettiauton mukaan miinus omavastuu ja auto romikselle. Toinen vaihtoehto kertakorvaus kaavalla: auton arvo - omavastuu - romuarvo, jolloin auto jää käyttöön. Vakuutuksia siinä ei sen jälkeen enää kannata pitää, ei korvaa mitään törmäysvaurioita enää ellei autoa korjattu välissä...
Kiitos, tämä oli selkeästi ilmaistu. Tosiaan täyskasko löytyy(hyvästä syystä) ja ilmoitus tehtynä. Odottelen vakuutusyhtiön päätöstä, korjaamo toimittaa tuon arvion sinne.
 
Vasta 528tkm ajettu ja kässähti suutin tai suuttimien johtosarja.

1626725644247.png


Oli aika jännä ajaa 3 pyttysenä vikatilassa ison peräkärryn kanssa. Vähän hiinä ja tässä pääseekö mäkiä ylös :D
Kuten arvata melkein saattoi niin 1. pytyn pumppusuuttimen liitin oli rikki. Muoviosa halki ja pinnit löysiä ja kartassa. Lainasin ensiapuna toisesta PD koneesta käytetyn ehjän liittimen rungon ja rassasin pinnit puhtaaksi sekä hieman kiristin niitä.

Nyt rokkaa taas. Syssyllä sitten menee vaihtoon vähän muutakin.
 
Sanokaas vanhat osaajat, onko tuossa kuvassa nyt efektiivisesti kiinni 0, 1 vai 2 konkkaa. Kummastakaan ei lähde kuin yksi johto, joista toinen menee tuonne virranjakajan päällä olevaan liittimeen ja toinen tuonne kutistesukan sisään.

Kärjellisen virranjakajan konkkia siis molemmat, vaan kiinnitys on vähintäänkin outo. Ilmeisesti vaihdettu uusi konkka mutta jätetty vanha varalle roikkumaan. Alfamer ei auta, kun näyttää kuvissaan vain konkkia, joista lähtee 2 johtoa ja noista kummastakin vain yksi.

konkat.jpg
 
Sanokaas vanhat osaajat, onko tuossa kuvassa nyt efektiivisesti kiinni 0, 1 vai 2 konkkaa. Kummastakaan ei lähde kuin yksi johto, joista toinen menee tuonne virranjakajan päällä olevaan liittimeen ja toinen tuonne kutistesukan sisään.

Kärjellisen virranjakajan konkkia siis molemmat, vaan kiinnitys on vähintäänkin outo. Ilmeisesti vaihdettu uusi konkka mutta jätetty vanha varalle roikkumaan. Alfamer ei auta, kun näyttää kuvissaan vain konkkia, joista lähtee 2 johtoa ja noista kummastakin vain yksi.

konkat.jpg
Toimiikohan noiden konkkien runko maadoituksena?
 
Toimiikohan noiden konkkien runko maadoituksena?

Juuri näin, voit siis ajatella tuon konkan "korvan" toisena johtona. Ja kyllä nuo molemmat näyttäisi olevan kytketty kärkiin ja sitten puolan miinukseen. Kouluajoista on liikaa aikaa, joten en muista mitä tuollainen kytkentä tekee kondensaattorin arvoille, joku muu voi ehkä selventää?
 
Kävin kahden vuoden seisonnan jälkeen katsastamassa meidän vara-auton eli -94:n Hyundai Ponyn. Siinä oli jo aiemmin ongelmaa oikean puolen käsijarrun kanssa ettei se palauta. No nyt sitten tuli ihan hylsy kun ei käsijarru toimi juuri ollenkaan. Tänään sitten taas tutkin sitä. En p*kele saa sitä toimimaan. Kaikki on uutta: Vaijeri, sylinteri, kengät, rumpu. Silti ei palauta kunnolla. Toimii hienosti jos sisältä kädellä tökkää linkun oikeaan asentoon. Samaan aikaan laitettu vasen puoli pelaa kuin unelma. En keksi muuta kuin että tilaan toisen merkkisen vaijerin siihen, jos se sillä tokenisi.

Toinen hylsykin tuli katsastuksesta aiemmin tällä viikolla :D Citroën C5:sta laittelen myyntikuntoon. Hylsy tuli vasemmasta takajarrusta, ei ota kunnolla. Viisi vuotta sitten vaihdoin takajarrusatulat enkä ole niihin sen jälkeen koskenut. Ostin palat ja satulan tiivistesarjat ja ajattelin vaihtaa ne kummallekin puolelle. Pitoautoon vaihtaisin satulan mutta ei 500 euron autoon kannata ostaa satasen satulaa.
Tulin sitten toisiin aatoksiin kun sain vasemman puolen laitettua, koska oikea toimii niin en koske siihen. Vasen puoli oli aivan karseassa kunnossa!
Satula ennen putsausta.jpg

Ihan kohtalainen siitä kuitenkin tuli ja jarrutkin tuntuvat toimivan.
Valmis.jpg

Satulan ja kiinnikkeen väli ei vielä ollut pahasti hapettunut. Laitoin kuitenkin keraamista tahnaa väliin jos se hieman hidastaisi korroosiota. PSA insinöörien loistavia ideoita laittaa alumiinia ja valurautaa vastakkain :vihellys:
Keraaminen tahna.jpg

Jarruputki ei tietenkään auennut suosiolla vaan se piti väkisellä siirtoleukapihdeillä avata. Pitää se kuitenkin, sori seuraava omistaja :D Tuo putken pätkä on helppo ja halpa tosin vaihtaa, olen sen itsekin kerran vaihtanut.
Paikallaan.jpg
 
Mondeon mittaristo pitäs irrottaa....android radion yhteistyö auton kanssa näköjään johtuu mittariston kosketushäikästä samoin kun toimimattomat ratin ajotietokoneen napit. Sen tietää että toimiiko vai ei jos mittariston näytössä näkyy radioasema kellon alapuolella, jos ei näy niin ei toimi....pikkusen kopauttamalla mittaristoo se toimii. Vissiin kylmäjuotos jossain.
Olin jo ostamassa purkuautosta samanlaista mittaristoo mut myyjä kuvaili vian niin täysin samat kun mulla eli välillä pätkii virtaa ja infonäytön oikee puoli sekoilee. Taitaa olla tyypillistä noille mutta en löytäny mistään mitään vastaavaa tai ohjetta miten korjata.
 
Kävin kahden vuoden seisonnan jälkeen katsastamassa meidän vara-auton eli -94:n Hyundai Ponyn. Siinä oli jo aiemmin ongelmaa oikean puolen käsijarrun kanssa ettei se palauta. No nyt sitten tuli ihan hylsy kun ei käsijarru toimi juuri ollenkaan. Tänään sitten taas tutkin sitä. En p*kele saa sitä toimimaan. Kaikki on uutta: Vaijeri, sylinteri, kengät, rumpu. Silti ei palauta kunnolla. Toimii hienosti jos sisältä kädellä tökkää linkun oikeaan asentoon. Samaan aikaan laitettu vasen puoli pelaa kuin unelma. En keksi muuta kuin että tilaan toisen merkkisen vaijerin siihen, jos se sillä tokenisi.

Toinen hylsykin tuli katsastuksesta aiemmin tällä viikolla :D Citroën C5:sta laittelen myyntikuntoon. Hylsy tuli vasemmasta takajarrusta, ei ota kunnolla. Viisi vuotta sitten vaihdoin takajarrusatulat enkä ole niihin sen jälkeen koskenut. Ostin palat ja satulan tiivistesarjat ja ajattelin vaihtaa ne kummallekin puolelle. Pitoautoon vaihtaisin satulan mutta ei 500 euron autoon kannata ostaa satasen satulaa.
Tulin sitten toisiin aatoksiin kun sain vasemman puolen laitettua, koska oikea toimii niin en koske siihen. Vasen puoli oli aivan karseassa kunnossa!
Satula ennen putsausta.jpg

Ihan kohtalainen siitä kuitenkin tuli ja jarrutkin tuntuvat toimivan.
Valmis.jpg

Satulan ja kiinnikkeen väli ei vielä ollut pahasti hapettunut. Laitoin kuitenkin keraamista tahnaa väliin jos se hieman hidastaisi korroosiota. PSA insinöörien loistavia ideoita laittaa alumiinia ja valurautaa vastakkain :vihellys:
Keraaminen tahna.jpg

Jarruputki ei tietenkään auennut suosiolla vaan se piti väkisellä siirtoleukapihdeillä avata. Pitää se kuitenkin, sori seuraava omistaja :D Tuo putken pätkä on helppo ja halpa tosin vaihtaa, olen sen itsekin kerran vaihtanut.
Paikallaan.jpg

Noin paskoihin levyihin uudet palat. Huh huh.
 
Mondeon mittaristo pitäs irrottaa....android radion yhteistyö auton kanssa näköjään johtuu mittariston kosketushäikästä samoin kun toimimattomat ratin ajotietokoneen napit. Sen tietää että toimiiko vai ei jos mittariston näytössä näkyy radioasema kellon alapuolella, jos ei näy niin ei toimi....pikkusen kopauttamalla mittaristoo se toimii. Vissiin kylmäjuotos jossain.
Olin jo ostamassa purkuautosta samanlaista mittaristoo mut myyjä kuvaili vian niin täysin samat kun mulla eli välillä pätkii virtaa ja infonäytön oikee puoli sekoilee. Taitaa olla tyypillistä noille mutta en löytäny mistään mitään vastaavaa tai ohjetta miten korjata.

Kannattaa kysellä esim elehuollolta oisiko heille tyypillinen vika. Onhan noita mittariston korjaamoja muitakin. Taidat puhua siitä mittaristosta, jossa on siinä keskellä pieni lcd-näyttö, olikohan mk3 malleissa?
Aikanaan kirosin kun convers+ näyttöihin ei edes android-radiota saanut toimimaan yhteistyössä
 
Taas syö miestä. Audi käy ehkä viidellä sylinterillä ja vikakoodilista on mahtavaa luettavaa.

Address 01: Engine (AUK) Labels:. 06E-910-559-BKH.clb
Part No SW: 4F1 910 559 HW: 4F1 907 559
Component: 3.2l V6 FSI 0040
Revision: --H15--- Serial number:
Coding: 01050003190F0920
Shop #: WSC 02335 785 00200
VCID: 6889BA449E7FBF17617-803C

4 Faults Found:
18502 - Intake Manifold Tuning Valve (Bank 1)
P2070 - 000 - Stuck Open - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Reset counter: 165
Mileage: 359486 km
Time Indication: 0
Date: 2021.06.19
Time: 13:24:32

Freeze Frame:
RPM: 704 /min
Mass Air / Rev.: 283.4 mg/str
Temperature: 91.5°C
Idle
Absolute Pres.: 750.1 mbar
Speed: 7.0 km/h

16689 - Cylinder 5
P0305 - 000 - Misfire Detected - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 15
Reset counter: 193
Mileage: 359806 km
Time Indication: 0
Date: 2021.07.10
Time: 10:46:22

Freeze Frame:
RPM: 2144 /min
Mass Air / Rev.: 474.2 mg/str
Temperature: 85.5°C
Part Throttle
Load: 76.5 %
Speed: 24.0 km/h

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62)
P0116 - 000 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00000100
Fault Priority: 4
Fault Frequency: 1
Reset counter: 200
Mileage: 359887 km
Time Indication: 0
Date: 2021.07.16
Time: 16:11:42

Freeze Frame:
RPM: 640 /min
Mass Air / Rev.: 185.3 mg/str
Temperature: 100.5°C
Idle
Voltage: 12.65 V
Speed: 0.0 km/h

19502 - Starter Relay 1
P3046 - 000 - Electr. Malfunction in Circuit (Relay Stuck / Does not Switch)
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 204
Mileage: 359913 km
Time Indication: 0
Date: 2021.07.21
Time: 13:58:39

Freeze Frame:
RPM: 640 /min
Mass Air / Rev.: 294.3 mg/str
Temperature: 58.5°C
Start
Voltage: 11.32 V
Speed: 0.0 km/h

Readiness: 0000 0000
 
Muut koodit vanhempia. Tää on uusin. Katso kilsat ja päiväys. Koodi on aiheesta : startin rele jumissa. Rele ei kytkeydy. Tuntematta yhtään audin koodistoa, olisko niin että starttimoottorin solenoidin suunnalla vika..ehkä aika uusia koko startti, jos eivät oo platinasta tehtyjä. Tmv käynnistys moottorin ongelma toi näyttäisi olevan.

Juu, onhan siellä kesäkuussa joku ykköslohkon imusarjan läppä vittuillut. Sitten oli vitos pytty kärsinyt sytytyskatkoista osakaasulla taajamassa ja paikallaan ollessa pari viikkoa sitten jäähdytysneste on ollut 100C' asteista soppaa.

Mutta tämä on siis uusin;
19502 - Starter Relay 1
P3046 - 000 - Electr. Malfunction in Circuit (Relay Stuck / Does not Switch)
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 204
Mileage: 359913 km
Time Indication: 0
Date: 2021.07.21
Time: 13:58:39

Freeze Frame:
RPM: 640 /min
Mass Air / Rev.: 294.3 mg/str
Temperature: 58.5°C
Start
Voltage: 11.32 V
Speed: 0.0 km/h
 
No ongelma tällä hetkellä on se, et käy viidellä. Tulee myös vilkkuva moottorin vikavalo em. toiminnan myötä. Pitää ostaa/lainata jostain puristuspainemittari ekaks. Jos ei oo paineita sylinterissä, niin sitten saa mennä myyntiin jollain hintaa mitä tuosta ehkä saa.
 
Startatessa käy ihan nätisti kyllä kuudella, mut kun on ajanut n. 100-200m, alkaa tuo em. 5:llä käyminen.
 
Eli lämpö on sille pahasta, vois olla ihan suutin tai puola mikä vikoo. Suutin jää auki/vuotaa, tai puolasta ei mene kipinä läpi. Toki jumittuneet männänrenkaat vois päästää kans paineet ohi, mutta mielestäni sitten pitäs näkyä huohotusta sotkuna siellä sun täällä.
 
Eli lämpö on sille pahasta, vois olla ihan suutin tai puola mikä vikoo. Suutin jää auki/vuotaa, tai puolasta ei mene kipinä läpi. Toki jumittuneet männänrenkaat vois päästää kans paineet ohi, mutta mielestäni sitten pitäs näkyä huohotusta sotkuna siellä sun täällä.

No kaikki puolat ja tulpat on uusittu 2v sitten. Noiden FSI koneiden ongelmahan on nimenomaan EGR joka syöttää paskat imusarjaan mutta sitä kautta ei poltto-ainetta syötetä. Joten suuttimet menee tukkoon jne.
 
No kaikki puolat ja tulpat on uusittu 2v sitten. Noiden FSI koneiden ongelmahan on nimenomaan EGR joka syöttää paskat imusarjaan mutta sitä kautta ei poltto-ainetta syötetä. Joten suuttimet menee tukkoon jne.

Nopeastihan tuon kuitenkin kokeilee, josko puolassa vika.
 
Startatessa saattaa käydä "melkein" kuudella, ECU tunnistaa sytytyskatkoja 5. pystyssä ja kytkee kokonaan tuon pois käytöstä? Vaihda puola / suutin / tulppa toisesta pytystä, puristukset toki paljastaa heti jos mekaanista vikaa.
 
Joo, noi puristukset nyt aattelin ekaks mitata. Samaan syssyyn imusarja pois ja alkaa tutkimaan paremmin noita alipaineletkuja. Toki pitää ensin eliminoida mahdollisuus siihen, et tulppa on öljyssä joka tehokkaasti tekis sytkäkatkoja.
 
AUK imusarjan läppiä ohjaava solenoidi ja sen käyttötanko kannattaa tarkistaa, voi olla väljää mekanismissa.
 
Puuh :cigarbeye: Vaikuttaa siltä, et auri seisoo mutsin autotallissa pitkään :D
 
Koiranluut pitäs vaihtaa viikonloppuna , varmaan mutterit aukee nätisti,kun ovat vuodesta 2006 ollut suolakylvyssä :syes:
 
Koiranluut pitäs vaihtaa viikonloppuna , varmaan mutterit aukee nätisti,kun ovat vuodesta 2006 ollut suolakylvyssä
Vähintään vuorokautta, mielellään vaikka viikkoa, ennen rapsuttelee teräsharjalla pahimmat sonnat pois ja lisää kunnon tujauksen ruosteenirrotusainetta. Ainetta kun käy lisäilemässä päivittäin, niin remonttipäivänä mutterit aukeaa suht nätisti, jos on ylipäätään auetakseen.

Itse olen kokenut samanikäluokan autojen koiranluiden vaihdon hyvin helpoksi operaatioksi.

Lukkopihdit nivelen puolelle ja sitten pyssyllä ampuu auki.
Kaikilla ei vaan ole pyssyä ja vaikka olisi, voi tuloksena olla katkennut ruuvi.
 
Kenelläkään ollut CL7 korimallin Honda Accordia (vm 2003 - 2007)?
Oikea takajarru jää satunnaisesti jumittamaan/laahaamaan edelleen myös uusilla osilla, satulaa ja levyjä myöten vaihdettu koko helahoito. Huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran sama satula oli vaihdettu 2 vuotta takaperin, liekö edellinenkin omistaja kyllästynyt tuohon pelleilyyn ja laittanut kiertoon. Vasen puoli pyörii oikein nätisti kuten kuuluukin.

Internetin ihmeellinen maailmahan tietää kertoa, että tuon sarjan Accordeissa on jarruongelmia, mutta onko vinkkivitosia esimerkiksi minkä merkin osilla tai muilla taikakonsteilla tuo on saatu pelaamaan oikein?
 
Kenelläkään ollut CL7 korimallin Honda Accordia (vm 2003 - 2007)?
Oikea takajarru jää satunnaisesti jumittamaan/laahaamaan edelleen myös uusilla osilla, satulaa ja levyjä myöten vaihdettu koko helahoito. Huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran sama satula oli vaihdettu 2 vuotta takaperin, liekö edellinenkin omistaja kyllästynyt tuohon pelleilyyn ja laittanut kiertoon. Vasen puoli pyörii oikein nätisti kuten kuuluukin.

Internetin ihmeellinen maailmahan tietää kertoa, että tuon sarjan Accordeissa on jarruongelmia, mutta onko vinkkivitosia esimerkiksi minkä merkin osilla tai muilla taikakonsteilla tuo on saatu pelaamaan oikein?

Tuleeko satulalle jossain kohtaa taka-akselia kumiletkulla se jarruneste siihen satulaan päin? Yleensä tämmöinen joustava kuminen letku on jossain kohtaa taka-akselin liikettä varten. Jos toi putki on alkuperäinen, se voi olla sisältään rikki niin, että vastustaa paineetonta paluuvirtausta enemmän kuin jarrutuksen aikaista paineista virtausta. Lopputulos, satulaan jää painetta ja jarru "kantaa".
Tämä nyt tyypillisempää auton kuin auton etusatulan kumisen letkun kanssa, mutta yleensä taaksekin kumiletkulla jokin väli on tehty..
 
Kenelläkään ollut CL7 korimallin Honda Accordia (vm 2003 - 2007)?
Oikea takajarru jää satunnaisesti jumittamaan/laahaamaan edelleen myös uusilla osilla, satulaa ja levyjä myöten vaihdettu koko helahoito. Huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran sama satula oli vaihdettu 2 vuotta takaperin, liekö edellinenkin omistaja kyllästynyt tuohon pelleilyyn ja laittanut kiertoon. Vasen puoli pyörii oikein nätisti kuten kuuluukin.

Internetin ihmeellinen maailmahan tietää kertoa, että tuon sarjan Accordeissa on jarruongelmia, mutta onko vinkkivitosia esimerkiksi minkä merkin osilla tai muilla taikakonsteilla tuo on saatu pelaamaan oikein?

Onko käsijarruvaijerit vaihdettu? kannattaa tarkistaa jumittaako ne. En tiedä onko accordissa omat kengät käsijarrulle vai käyttääkö samaa mäntää mitä käyttöjarruki, jos kengät tarkistaa/vaihtaa myös kaikki käsijarru hilppeet
 
Jarruletkut tai käsijarruvaijerit syyllisenä.

Itselläni oli joskus -60 luvun mersu 406 asuntoauto vanhemmanmallisella 2 litraisella dieselillä, meno ei ollut mitenkään rajua 50 hepan voimin kun auto painoi yli 3 tonnia.

Tässä jarruletkut olivat turvonneet siten että risteykseen tullessa se kyllä pysähtyi mutta liikkeelle ei jaksanut lähteä ennenkuin odotti että jarruletkut päästivät paineet pois, aiheutti hieman haasteita kaupunkiajoon.
 
Miten Accordissa jarruputket/-letkut menee? Olen aina kuvitellut, että viimeinen osa jarrulinjaa ennen satulaa on letkua, mutta näköjään triidin edellisen sivun kuvakin osoittaa tämän vääräksi.

Myöskään Motonet tai Biltema ei tarjoa tuon ikäiseen Accordiin jarruletkuja ja Autodocistakin näyttäisi taka-akselille löytyvän vain yksi vaihtoehto :confused:
 
Vähintään vuorokautta, mielellään vaikka viikkoa, ennen rapsuttelee teräsharjalla pahimmat sonnat pois ja lisää kunnon tujauksen ruosteenirrotusainetta. Ainetta kun käy lisäilemässä päivittäin, niin remonttipäivänä mutterit aukeaa suht nätisti, jos on ylipäätään auetakseen.
Tätä oon suorittanu tänviikon ajan , toivotaan että huomenna mutterit aukeaisi kohtuullisesti.
Kaikilla ei vaan ole pyssyä ja vaikka olisi, voi tuloksena olla katkennut ruuvi.
On pyssy ja tulehan se läpi jos mutteri katkeaisi, mutta tuo koiranluun alempi kiinnitys on sen verran ahtaassa paikassa että tuskin sinne pulttimopoa saa mahtumaan väliin
 
Miten Accordissa jarruputket/-letkut menee? Olen aina kuvitellut, että viimeinen osa jarrulinjaa ennen satulaa on letkua, mutta näköjään triidin edellisen sivun kuvakin osoittaa tämän vääräksi.

Myöskään Motonet tai Biltema ei tarjoa tuon ikäiseen Accordiin jarruletkuja ja Autodocistakin näyttäisi taka-akselille löytyvän vain yksi vaihtoehto :confused:

No siis, se vähän riippuu alustaratkaisusta muuten, että voiko olla putkella, pitää olla jäykkä.
 
Osaako joku sanoa miksi oikea eturengas on tuolla lailla kulunut? Tuli vaihtoauton mukana. Vaihdoin huhtikuussa renkaat alle. 2 viikkoa siitä käytin nelipyöräsuuntauksessa, ukko sano että hyvä että toit, oli vähän heittoa. Ei kertonut tuollaisesta mitään. Ajan renkailla 2.3 bar paineilla.
Muut renkaat eivät näytä tuolta.

Onko toisessa kuvassa näkyvä tumma läikkä öljyvuoto (?) normaali, täytyykö välittää?
Autohan on Ford Focus 2007, varustettuna 2.0 duratec he:lla ja syö öljyä joku litran tuhannella, tarkkoja mittauksia ei ole vielä..

Kiitän!
 

Liitteet

  • IMG_20210725_150923.jpg
    IMG_20210725_150923.jpg
    4,7 MB · Luettu: 234
  • IMG_20210725_150735.jpg
    IMG_20210725_150735.jpg
    4,3 MB · Luettu: 233
Renkaan on täytynyt hangata esim katkenneeseen jouseen tjms, pyöränkulmat eivät selitä tuollaista uraa.

Öljyä tai nestettä tuo näyttäisi olevan mutta lähde on jossain ylempänä, ei vielä vaikuttaisi mitenkään kriittiseltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 465
Viestejä
4 660 648
Jäsenet
76 434
Uusin jäsen
kunsokea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom