Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Uus anturi paikoilleen ja Youtube videon mukaan tässä vuosimallissa ABS valon sammutuksen ei tartte testeriä. Uus toimiva tilalle, auto käyntiin ja valon pitäisi sammua. No, hyppäsin kabiiniin ja auto käyntiin ja eihän se valo mihinkään sammunut :mad: Tässä vaiheessa v-tutti niin paljon, että päätin lähteä kaljanhakuun. Peruutin pihalta tielle ja lähdin ajamaan, ja JEES! valo sammui ajettuani kymmenisen metriä. Ilmeisesti vaati tuon liikkeen, että ABS boksi huomasi, että nyt on toimiva anturi kehissä.

Kävin ostamassa silti kaljaa :lol:
Autot tekevät liikkeelle lähtiessä ABS-testin ennen tiettyä nopeutta. Joissakin autoissa tämän jopa kuulee (esim. ex-Pumassa aikoinaan kuului selvä ”pong!” -ääni kun testi ”laukesi”). Paikallaanhan nuo eivät tiedä muuta kuin kulkeeko sensorista sähkö läpi vai ei, ei mitään nopeus-dataa.
 
Osaisikohan joku neuvoa tällaisen ongelman kanssa?

Audi TT vm. 2003, 1.8L 180hp, 200tkm

Matalilla kierroksilla (2000-2500 RPM) kiihdytettäessä auto saattaa nykäistä, eli ihan kuin veto katkeaisi sekunnin murto-osaksi. Tätä tuntuu tapahtuvan ainoastaan matalissa nopeuksissa, kahdella pienimmällä vaihteella. Kaasun asennolla ei tunnu olevan suurta merkitystä, eli saattaa tehdä myös kevyemmissä kiihdytyksissä, joskaan ei ihan pumpulikaasuttelulla. Suuremmilla vaihteilla ja esim. maantienopeuksilla kiihdytettäessä en ole havainnut tätä ilmiötä laisinkaan. Tämä on luonteeltaan hyvin satunnaista, ja myös kohtuullisen harvinaista. Pääasiallisesti auto tuntuu tekevän tätä enemmän kylmällä koneella, mutta kerran olen saanut tämän ilmiön aikaiseksi myös parin tunnin matka-ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä, jolloin tämä "räpsähdys" tuntui melko voimakkaalta. Tämän jälkeen mentiin taas +200km ilman ongelmia.

Autoon on vaihdettu vastikään:
- sytytystulpat
- ilmamassamittari
- ilmanpuhdin, öljyt, laatikkoöljyt

Vikakoodit on myös luettu ja ne olivat:
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input (Intermittent)
P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer (Intermittent)
P1602 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low (Intermittent)
00810 - Sensors 1/2 for brake pressure (Intermittent)

Autolla on tosiaan ajettu ilmamassamittarin johto irti ja akkukin on käyetty irti, joten selitys parille koodille löytyy niistä. Listan alin vikakoodi liittynee vähäaikaa sitten ilmenneeseen ongelmaan, jossa ESC-valo syttyi hetkeksi, mutta pätkimisongelma on ollut olemassa jo ennen tätä.

Mietin, kannattaisiko tässä kokeilla sytytyspuolien vaihtoa, mutta toisaalta tämä pätkiminen sattuu aina saman kierrosalueen sisällä, enkä sen takia usko, että vika olisi välttämättä puolissa. Kierrosalue on juuri sellainen, jossa turbo vasta heräilee...
Mitäs se puolien vaihto auttaa jos ei edes yhtään sytkäkatkoa vikamuistissa eikä oireile rasituksessa?

Lähes satavarmasti aiheuttajana imuvuoto jossain, tyypillisesti huohotinventtiilissä, mutta mistäpä nää vanhat VAGgimuovit ei valskaisi...Ainakin paras vaihtoehto lähtä liikkeelle.
 
Mitäs se puolien vaihto auttaa jos ei edes yhtään sytkäkatkoa vikamuistissa eikä oireile rasituksessa?

Lähes satavarmasti aiheuttajana imuvuoto jossain, tyypillisesti huohotinventtiilissä, mutta mistäpä nää vanhat VAGgimuovit ei valskaisi...Ainakin paras vaihtoehto lähtä liikkeelle.

Taidan kokeilla saako näillä kiinaosilla mitään edistystä aikaiseksi: 8.0US $ |AP01 Crankcase Breather Hose 6 items for Audi A4 A6 VW Bora Golf Skoda Octavia Seat Leon 06A103213F, 06A 103 213 F, 06A103221AH|hose 1/4|hose vwhose golf - AliExpress
 
Juu, ei kannata vaihtaa osia summamutikassa. Livedatasta näkisi ainakin sen, että mitä vikatilanteessa tapahtuu, sitten voisi arpoa lisää. Puolavika näkyi ainakin mulla Volvossa siten, että kone kävi todella surkeasti eikä vastannut kaasuun ja kulutus nousi x 3. Eipä sitä voinut olla huomaamatta.

En nyt tarkalleen muista mitä dataa oma lukija tuo esille, mutta mielestäni siellä näkyy useampi arvo mitä katsoa, esim onko seokset ok, onko koneen lämmöt oikeasti ne mitä koneen lämpöanturi kuvittelee jne jne.
 
Imuvuoto näykyisi ja sotkisi seoksia melko varmasti räikeimmin silloin kun kaasuläppä on kiinni tai lähes kiinni. Ei mahda olla tuossa skenariossa paljoa ahtojakaan...

Live datat ja fuel trimmit tarkkailuun eri ajotilanteissa antaisi suuntaa tulevasta.
 
Osaisikohan joku neuvoa tällaisen ongelman kanssa?

Audi TT vm. 2003, 1.8L 180hp, 200tkm

Matalilla kierroksilla (2000-2500 RPM) kiihdytettäessä auto saattaa nykäistä, eli ihan kuin veto katkeaisi sekunnin murto-osaksi. Tätä tuntuu tapahtuvan ainoastaan matalissa nopeuksissa, kahdella pienimmällä vaihteella. Kaasun asennolla ei tunnu olevan suurta merkitystä, eli saattaa tehdä myös kevyemmissä kiihdytyksissä, joskaan ei ihan pumpulikaasuttelulla. Suuremmilla vaihteilla ja esim. maantienopeuksilla kiihdytettäessä en ole havainnut tätä ilmiötä laisinkaan. Tämä on luonteeltaan hyvin satunnaista, ja myös kohtuullisen harvinaista. Pääasiallisesti auto tuntuu tekevän tätä enemmän kylmällä koneella, mutta kerran olen saanut tämän ilmiön aikaiseksi myös parin tunnin matka-ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä, jolloin tämä "räpsähdys" tuntui melko voimakkaalta. Tämän jälkeen mentiin taas +200km ilman ongelmia.

Autoon on vaihdettu vastikään:
- sytytystulpat
- ilmamassamittari
- ilmanpuhdin, öljyt, laatikkoöljyt

Vikakoodit on myös luettu ja ne olivat:
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input (Intermittent)
P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer (Intermittent)
P1602 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low (Intermittent)
00810 - Sensors 1/2 for brake pressure (Intermittent)

Autolla on tosiaan ajettu ilmamassamittarin johto irti ja akkukin on käyetty irti, joten selitys parille koodille löytyy niistä. Listan alin vikakoodi liittynee vähäaikaa sitten ilmenneeseen ongelmaan, jossa ESC-valo syttyi hetkeksi, mutta pätkimisongelma on ollut olemassa jo ennen tätä.

Mietin, kannattaisiko tässä kokeilla sytytyspuolien vaihtoa, mutta toisaalta tämä pätkiminen sattuu aina saman kierrosalueen sisällä, enkä sen takia usko, että vika olisi välttämättä puolissa. Kierrosalue on juuri sellainen, jossa turbo vasta heräilee...
Samanikäisessä A6 audissa (kone pitkittäin), 1,8t moottorissa muuttuivat huohotinletkut lakritsaksi, pystyi sormin murentamaan. Kannattaa tutkia ja vaihdella uusiin. Lisäksi menevät tukkoon mokomat.
 
Autot tekevät liikkeelle lähtiessä ABS-testin ennen tiettyä nopeutta. Joissakin autoissa tämän jopa kuulee (esim. ex-Pumassa aikoinaan kuului selvä ”pong!” -ääni kun testi ”laukesi”). Paikallaanhan nuo eivät tiedä muuta kuin kulkeeko sensorista sähkö läpi vai ei, ei mitään nopeus-dataa.

Kuulostaa loogiselta ja samalla vahvistaisi sen tiedon, että pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi päätellä toimiiko anturi vai ei.
 
Kuulostaa loogiselta ja samalla vahvistaisi sen tiedon, että pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi päätellä toimiiko anturi vai ei.

Pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi varmasti sanoa onko anturi ehjä. Toki sillä monesti löytää viallisen anturin. Anturin toimintaa vaikuttaa moni muukin asia kehän kunto, etäisyys jne.
 
Pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi varmasti sanoa onko anturi ehjä. Toki sillä monesti löytää viallisen anturin. Anturin toimintaa vaikuttaa moni muukin asia kehän kunto, etäisyys jne.

Jep, tämän totesin itsekin kuin koitin kotikonstein aluksi metsästää viallista anturia. Molemmat taka-anturit antoivat samat ohmit, vaikka toinen olikin viallinen. Onneksi Boschin testeri kuitenkin kertoi viallisen anturin sijainnin.
 
Jep, tämän totesin itsekin kuin koitin kotikonstein aluksi metsästää viallista anturia. Molemmat taka-anturit antoivat samat ohmit, vaikka toinen olikin viallinen. Onneksi Boschin testeri kuitenkin kertoi viallisen anturin sijainnin.

Ongelma nurkka selviää yleensä kun testerillä lukee koodit tai sitten live-datasta. Tämän jälkeen pitää sitten selvittää onko vika anturissa, johdoissa/liitoksissa, kehässä, etäisyydessä, ABS-boksissa jne. Toki pelkän vikakoodin perusteella vaihtamalla anturin osuu usein oikeaan.
 
Pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi varmasti sanoa onko anturi ehjä. Toki sillä monesti löytää viallisen anturin. Anturin toimintaa vaikuttaa moni muukin asia kehän kunto, etäisyys jne.
Ja ompa ollut useamman kerran niinkin että anturi on ehjä mutta ABS kehä on ruostunut rikki. Sitä ei ilman oskilloskooppia näytä toteen.
 
Ja ompa ollut useamman kerran niinkin että anturi on ehjä mutta ABS kehä on ruostunut rikki. Sitä ei ilman oskilloskooppia näytä toteen.

No ruostuneet kehät näkee yleensä jo silmällä/peilillä. Live-datasta noita myös voi bongata. Skoopilla toki varmin, mutta ei ole ihan jokaisella DIY kaverilla.
 
No ruostuneet kehät näkee yleensä jo silmällä/peilillä. Live-datasta noita myös voi bongata. Skoopilla toki varmin, mutta ei ole ihan jokaisella DIY kaverilla.
Ei ole kerta eikä kaksi kun ok kokeiltu useampaakin ABS anturia ja lopulta kehällä on puuttunut hammas tai pari.
 
Ei ole kerta eikä kaksi kun ok kokeiltu useampaakin ABS anturia ja lopulta kehällä on puuttunut hammas tai pari.

Enhän minä sanonutkaan, että olisi mitenkään harvinaista. Joissakin autoissa myös ruostuu nuo kehät, jolloin ilmaväli menee perseelleen. Monta tapaa selvittää tälläiset ongelmat. Skoopilla toki paras, jos sellainen löytyy.
 
Omalla kokemuksella osassa autoja ne kehät myös tykkää kerätä kaikkea paskaa ja heittävät toimimasta kunnolla. Toki kehän vaihtamalla sekin korjaantuu..
 
Audi A5 3.0 TDI vaihdettiin EGR-jäähdytin kun vuosi jäähdytysnesteet pakosarjaan, huomasin että vieläkin kuluttaa aika reilusti jäähdytysnestettä ja tällaisen vuotokohdan löysin kun poistin moottorinsuojan:

IMG_20210703_172526.jpg

IMG_20210703_172533.jpg


Millä nimellä kutsuisitte tuota vuotopaikkaa, onko joku tiiviste voinut mennä huonosti paikoilleen kun ovat EGR:n vaihdon jälkeen pistäneet osia takaisin paikoilleen?
 
Huoh

Onnistuin tuikkaamaan K&N ilmansuodattimeen liikaa suodatinöljyä => öljyt MAF-sensoriin joka meni hajalle.
1.5 viikon odotuksen jälkeen posti toi vihdoinkin Latviasta uuden aidon Bosch sensorin mutta ehei, uusi sensori antaa vanhaakin väärempiä lukemia.

En jaksaisi taas pyöritellä peukaloita sen 1.5 viikkoa joten tilasin uuden sensorin Suomesta tuplasti kalliimmalla hintaan 330€.
K&N tekeleellä imuäänet oli mahtavat mutta enpä uskalla sitä enää autoon asentaa.
Saa nähdä millainen vääntö ebay-myyjän kanssa tulee tuosta rikkinäisestä sensorista.
 
Huoh

Onnistuin tuikkaamaan K&N ilmansuodattimeen liikaa suodatinöljyä => öljyt MAF-sensoriin joka meni hajalle.
1.5 viikon odotuksen jälkeen posti toi vihdoinkin Latviasta uuden aidon Bosch sensorin mutta ehei, uusi sensori antaa vanhaakin väärempiä lukemia.

En jaksaisi taas pyöritellä peukaloita sen 1.5 viikkoa joten tilasin uuden sensorin Suomesta tuplasti kalliimmalla hintaan 330€.
K&N tekeleellä imuäänet oli mahtavat mutta enpä uskalla sitä enää autoon asentaa.
Saa nähdä millainen vääntö ebay-myyjän kanssa tulee tuosta rikkinäisestä sensorista.

sitä öljyä kannattaa laittaa vaikka pipetillä. ei ole itellä ollu mitään ongelmaa kun laittanu sen verran että suodatin just ja just kastuu.
 
Audi A5 3.0 TDI vaihdettiin EGR-jäähdytin kun vuosi jäähdytysnesteet pakosarjaan, huomasin että vieläkin kuluttaa aika reilusti jäähdytysnestettä ja tällaisen vuotokohdan löysin kun poistin moottorinsuojan:

IMG_20210703_172526.jpg

IMG_20210703_172533.jpg


Millä nimellä kutsuisitte tuota vuotopaikkaa, onko joku tiiviste voinut mennä huonosti paikoilleen kun ovat EGR:n vaihdon jälkeen pistäneet osia takaisin paikoilleen?
En nyt täysin hahmota tuota paikkaa, mutta äkkiseltään väittäisin, että tuosta valukolosta mihin neste on kertynyt se ei ainakaan vuoda. Tuossa näyttäis olevan jonkun nestemutkan ilmausnippakin suoraan yläpuolella, että voi olla ihan remontin jäljiltä jäänyttä nestettä kun on niin raa'an väristäkin...
 
No nyt on tymän pakko kysyä, mut miksi laitetaan suodattimeen suodatinöljyä?:confused::cigarbeye:
 
sitä öljyä kannattaa laittaa vaikka pipetillä. ei ole itellä ollu mitään ongelmaa kun laittanu sen verran että suodatin just ja just kastuu.
Joo suihkutin spray-pullolla sitä suodatinta tietäen ettei pidä laittaa liikaa.
Jälkikäteen luin että K&N sivuilla on tarkat ohjeet sekä öljyn määrät millilitroina:facepalm:


No nyt on tymän pakko kysyä, mut miksi laitetaan suodattimeen suodatinöljyä?:confused::cigarbeye:

Öljyttävissä suodattimissa itse suodatinmateriaali ei itsessään suodata sitä ilmaa vaan se lika tarttuu öljyyn kiinni.
 
Osaisikohan joku neuvoa tällaisen ongelman kanssa?

Audi TT vm. 2003, 1.8L 180hp, 200tkm

Matalilla kierroksilla (2000-2500 RPM) kiihdytettäessä auto saattaa nykäistä, eli ihan kuin veto katkeaisi sekunnin murto-osaksi. Tätä tuntuu tapahtuvan ainoastaan matalissa nopeuksissa, kahdella pienimmällä vaihteella. Kaasun asennolla ei tunnu olevan suurta merkitystä, eli saattaa tehdä myös kevyemmissä kiihdytyksissä, joskaan ei ihan pumpulikaasuttelulla. Suuremmilla vaihteilla ja esim. maantienopeuksilla kiihdytettäessä en ole havainnut tätä ilmiötä laisinkaan. Tämä on luonteeltaan hyvin satunnaista, ja myös kohtuullisen harvinaista. Pääasiallisesti auto tuntuu tekevän tätä enemmän kylmällä koneella, mutta kerran olen saanut tämän ilmiön aikaiseksi myös parin tunnin matka-ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä, jolloin tämä "räpsähdys" tuntui melko voimakkaalta. Tämän jälkeen mentiin taas +200km ilman ongelmia.

Autoon on vaihdettu vastikään:
- sytytystulpat
- ilmamassamittari
- ilmanpuhdin, öljyt, laatikkoöljyt

Vikakoodit on myös luettu ja ne olivat:
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input (Intermittent)
P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer (Intermittent)
P1602 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low (Intermittent)
00810 - Sensors 1/2 for brake pressure (Intermittent)

Autolla on tosiaan ajettu ilmamassamittarin johto irti ja akkukin on käyetty irti, joten selitys parille koodille löytyy niistä. Listan alin vikakoodi liittynee vähäaikaa sitten ilmenneeseen ongelmaan, jossa ESC-valo syttyi hetkeksi, mutta pätkimisongelma on ollut olemassa jo ennen tätä.

Mietin, kannattaisiko tässä kokeilla sytytyspuolien vaihtoa, mutta toisaalta tämä pätkiminen sattuu aina saman kierrosalueen sisällä, enkä sen takia usko, että vika olisi välttämättä puolissa. Kierrosalue on juuri sellainen, jossa turbo vasta heräilee...

Päivitetään tilannetta sen verran, että ongelma tuntuu nyt kadonneen polttoainesuodattimen vaihdon myötä. Vanha suodatin oli ulkoisen olemuksen perusteella alkuperäinen, eli 18 vuotta vanha, 200tkm ajettu ja täynnä mustaa mönjää. Nyt vaihdon jälkeen on jo useampi ajelu takana eikä nykäisyistä ole ollut tietoakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miten nuo vetarin suojakumit yleensä tulee kiinni vai vedetäänkö ne vain paikalleen? Itsellä on korollasta nyt selvästi irti se apparin puolen kumi, mutta ei vaikuta revenneeltä kuitenkaan, ulompi pää vaan ei pysy siinä huulilla missä on ollut, siis aivan vannetta vasten oleva pää. Eli koko kumi tuntuu valuneen sisäänpäin, laatikkoa kohti. Mitään kiristyspantaa siinä ei ainakaan ole mitä joskus muistelen nähneeni aiemmissa autoissa, kummallakaan puolella. Toisella puolella tuntuu pysyvän paikallaan lähinnä pyhällä hengellä, eikä vuoda rasvoja, mutta apparin puolelta roiskii nyt komeasti mustaa rasvaa ulos niin että koko vanteen sisäpuoli on kuorrutettu.

Onko edellinen asentaja unohtanut laittaa kiristysrinkulat vai onko se kumi kuitenkin jotenkin venynyt, kun ei pysy? Eli suoraan uutta kumia vai yrittää vanhaa saada paikalleen? Jos menee uusinnaksi, niin todennäköisesti menen helpoimman kautta ja yritän sitä liimattavaa.

Ja kauanko tuollaisella irtonaisella uskaltaa ajella ilman että menee muutakin kuin kumi, nosturille pääsee vasta elokuun taitteessa ja itse en reuman kanssa taivu tuonne parkkipaikkakorjauksiin letkunkiristimillä. Kiitoksia.
 
Miten nuo vetarin suojakumit yleensä tulee kiinni vai vedetäänkö ne vain paikalleen? Itsellä on korollasta nyt selvästi irti se apparin puolen kumi, mutta ei vaikuta revenneeltä kuitenkaan, ulompi pää vaan ei pysy siinä huulilla missä on ollut, siis aivan vannetta vasten oleva pää. Eli koko kumi tuntuu valuneen sisäänpäin, laatikkoa kohti. Mitään kiristyspantaa siinä ei ainakaan ole mitä joskus muistelen nähneeni aiemmissa autoissa, kummallakaan puolella. Toisella puolella tuntuu pysyvän paikallaan lähinnä pyhällä hengellä, eikä vuoda rasvoja, mutta apparin puolelta roiskii nyt komeasti mustaa rasvaa ulos niin että koko vanteen sisäpuoli on kuorrutettu.

Onko edellinen asentaja unohtanut laittaa kiristysrinkulat vai onko se kumi kuitenkin jotenkin venynyt, kun ei pysy? Eli suoraan uutta kumia vai yrittää vanhaa saada paikalleen? Jos menee uusinnaksi, niin todennäköisesti menen helpoimman kautta ja yritän sitä liimattavaa.

Ja kauanko tuollaisella irtonaisella uskaltaa ajella ilman että menee muutakin kuin kumi, nosturille pääsee vasta elokuun taitteessa ja itse en reuman kanssa taivu tuonne parkkipaikkakorjauksiin letkunkiristimillä. Kiitoksia.
Kyllä niissä kiristimet olla pitäisi tai eihän se muuten tule pysymään kunnolla paikoillaan.
 
Ostat vaan uudet klemmarit

Miten nuo vetarin suojakumit yleensä tulee kiinni vai vedetäänkö ne vain paikalleen? Itsellä on korollasta nyt selvästi irti se apparin puolen kumi, mutta ei vaikuta revenneeltä kuitenkaan, ulompi pää vaan ei pysy siinä huulilla missä on ollut, siis aivan vannetta vasten oleva pää. Eli koko kumi tuntuu valuneen sisäänpäin, laatikkoa kohti. Mitään kiristyspantaa siinä ei ainakaan ole mitä joskus muistelen nähneeni aiemmissa autoissa, kummallakaan puolella. Toisella puolella tuntuu pysyvän paikallaan lähinnä pyhällä hengellä, eikä vuoda rasvoja, mutta apparin puolelta roiskii nyt komeasti mustaa rasvaa ulos niin että koko vanteen sisäpuoli on kuorrutettu.

Onko edellinen asentaja unohtanut laittaa kiristysrinkulat vai onko se kumi kuitenkin jotenkin venynyt, kun ei pysy? Eli suoraan uutta kumia vai yrittää vanhaa saada paikalleen? Jos menee uusinnaksi, niin todennäköisesti menen helpoimman kautta ja yritän sitä liimattavaa.

Ja kauanko tuollaisella irtonaisella uskaltaa ajella ilman että menee muutakin kuin kumi, nosturille pääsee vasta elokuun taitteessa ja itse en reuman kanssa taivu tuonne parkkipaikkakorjauksiin letkunkiristimillä. Kiitoksia.

 
Miten nuo vetarin suojakumit yleensä tulee kiinni vai vedetäänkö ne vain paikalleen? Itsellä on korollasta nyt selvästi irti se apparin puolen kumi, mutta ei vaikuta revenneeltä kuitenkaan, ulompi pää vaan ei pysy siinä huulilla missä on ollut, siis aivan vannetta vasten oleva pää. Eli koko kumi tuntuu valuneen sisäänpäin, laatikkoa kohti. Mitään kiristyspantaa siinä ei ainakaan ole mitä joskus muistelen nähneeni aiemmissa autoissa, kummallakaan puolella. Toisella puolella tuntuu pysyvän paikallaan lähinnä pyhällä hengellä, eikä vuoda rasvoja, mutta apparin puolelta roiskii nyt komeasti mustaa rasvaa ulos niin että koko vanteen sisäpuoli on kuorrutettu.

Onko edellinen asentaja unohtanut laittaa kiristysrinkulat vai onko se kumi kuitenkin jotenkin venynyt, kun ei pysy? Eli suoraan uutta kumia vai yrittää vanhaa saada paikalleen? Jos menee uusinnaksi, niin todennäköisesti menen helpoimman kautta ja yritän sitä liimattavaa.

Ja kauanko tuollaisella irtonaisella uskaltaa ajella ilman että menee muutakin kuin kumi, nosturille pääsee vasta elokuun taitteessa ja itse en reuman kanssa taivu tuonne parkkipaikkakorjauksiin letkunkiristimillä. Kiitoksia.

Kuten edellä mainittu niin kyllä niissä side on. Auto- ja kumikohtaista millainen side siinä pitää. Joissain pysyy pelkällä nippusiteellä ja joissain pitää olla kunnon rosteripanta. Nimimerkillä VW Passatin suojakumin kiinni pysymisen kanssa taistellut. Lähemmäs kymmenen eri kumia ja pantakomboa tuli kokeiltua ennen kuin löytyi semmonen mikä pysyy.
 
Jos aban klemmari sattuu mahtumaan pyörimään niin kyllä pysyy :whistling:
 
Pari viikkoa sitten alkoi kojetaulussa palamaan keltainen yleinen varoitusvalo. Tuttu kaveri luki vikakoodit autosta eilen ja tuli tieto että sadetunnistin, peruutustutka ja adaptiivinen nopeudensäätö oli rikki. No mitään näistä ei löyty meikäläisen Puntosta eli mitä ihmettä? Meneekö tämä 2010 Fiat Punto katsastuksesta läpi tuon yleisen varoitusvalon kanssa vai joutuuko tän viemään jonnekin pajalle?
 
Kaverilla varmaan ollu joku yleimallin lukija jotka voivat joskus näyttää vähän mitä sattuu. Oleellisempaa ois käyttää sitä kunnon piuhan päässä ja poistaa koodit ja viedä uudestaan piuhan päähän niin näkisi mikä siellä kummittelee
 
Mistäpä löytyisi autolle (Seat Toledo 2015-2016) netistä huolto-/korjausopasta, mielellään ilmainen tietty... Joko ladattava tai luettavissa online.
 
Mistäpä löytyisi autolle (Seat Toledo 2015-2016) netistä huolto-/korjausopasta, mielellään ilmainen tietty... Joko ladattava tai luettavissa online.

VW erwin muistaakseni maksoi 7€/h ja tunnissa sieltä kerkes lataamaan pdf tiedostoina talteen kaiken mahdollisen tunnissa. Mielestäni oli ihan 7€ arvoinen juttu.
 
Huoh

Onnistuin tuikkaamaan K&N ilmansuodattimeen liikaa suodatinöljyä => öljyt MAF-sensoriin joka meni hajalle.
1.5 viikon odotuksen jälkeen posti toi vihdoinkin Latviasta uuden aidon Bosch sensorin mutta ehei, uusi sensori antaa vanhaakin väärempiä lukemia.

En jaksaisi taas pyöritellä peukaloita sen 1.5 viikkoa joten tilasin uuden sensorin Suomesta tuplasti kalliimmalla hintaan 330€.
K&N tekeleellä imuäänet oli mahtavat mutta enpä uskalla sitä enää autoon asentaa.
Saa nähdä millainen vääntö ebay-myyjän kanssa tulee tuosta rikkinäisestä sensorista.

Tästä on varoiteltu ennenkin eri paikoissa. Teinituuninkiräpellykset harvoin toimii ja ainakaan itse en näe mitään järkeä niissä.

Kait se on niin että imuäänten vuoksi on urhrattava hieman rahaa :cool:
 
Tästä on varoiteltu ennenkin eri paikoissa. Teinituuninkiräpellykset harvoin toimii ja ainakaan itse en näe mitään järkeä niissä.

Kait se on niin että imuäänten vuoksi on urhrattava hieman rahaa :cool:

Nojoo saahan sitä väärin käyttämällä hajoitettua vaikka ja mitä.

Toki optimaalinen ratkaisu tuollainen ei koskaan oikein ole, mutta esimerkiksi rakentelun yhteydessä joskus "pakollinen" jos ei oikein fiksumpaa saa mahtumaan tai sellaisen rakentelu olisi huomattavan vaikeaa.
 
Ei oo ihan hinnan kiroissa moottoriöljyt kun tilaa amazon.destä.

10 Litraa tätä kotiin toimitettuna tällä viikolla vielä karvan alle 72 euroa.

 
Taas yksi tyyppivika korjattu X-Trailista. Vaihdoin vasemman takaovenkahvan. Periaatteessa yksinkertainen homma mutta toinen pultti oli umpiruosteessa. Varmaan tunti piti sen kanssa taistella. Piti vääntää peltilärpäke ulos ovesta että sai lukkopihdit KUNNOLLA kiinni.
Uusi kahva on musta, vähän erottuu mutta voihan tuon maalata joskus (varmasti tulee maalattua :whistling:)
1626113184478.png
 
Voiko ilmastoinnin magneettikytkin luistaa ja pitää ääntä? Kompuran ulina/jurina alkaa 1-2min ajon jälkeen, ei heti startissa.
 
Eilen piti mondeossa kaivella esiin ilmastoinnin kondensioveden poistoputki kun vuoti sisälle jalkatilaan kaikki vesi....se oli onneks helpossa paikassa apumiehen jalkatilassa muovipaneelin alla, oli ilmeisesti päässy tukkeutumaan.
Toissapäivänä ihmettelin kun tuli infonäyttöön että "engine malfunction" keltaisen huutomerkin kera....selvis sitten että kun en ollut jaksanut nollata "service oil" kehoitusta niin se sytyttää sitten ton vielä lisäkehoitukseks tehdä asialle jotain.
 
Tuli korjattua omaan Audiin loman kunniaksi kuskin oven johtosarja. Ei sinällään vaikea homma mutta korjaussarjan liittimessä piuhoja väärissä paikoissa joten piti paikkoja vaihtaa ja siinä meni hetki kun ei ole kunnon työkaluja tuohon hommaan.

Ja eihän tuolla paljoa tilaa ole tehdä ja asento vähän huono. Mutta enään ei airbag valo loista taulussa ja kaiutinkin toimii.

Ja en käyttänyt puristus holkkeja mitä tuli mukana vaan biltemassa juottava jatkoholkkeja ja kutistesukka päälle ja kokonaisuus sähköteippiin sen jälkeen.
IMG-20210712-WA0000.jpeg
IMG_20210712_143925.jpgIMG_20210712_160122.jpg
 
Audi A5 3.0 TDI vaihdettiin EGR-jäähdytin kun vuosi jäähdytysnesteet pakosarjaan, huomasin että vieläkin kuluttaa aika reilusti jäähdytysnestettä ja tällaisen vuotokohdan löysin kun poistin moottorinsuojan:

IMG_20210703_172526.jpg

IMG_20210703_172533.jpg


Millä nimellä kutsuisitte tuota vuotopaikkaa, onko joku tiiviste voinut mennä huonosti paikoilleen kun ovat EGR:n vaihdon jälkeen pistäneet osia takaisin paikoilleen?
Eikös tuosta puutu klemmari letkusta täysin?
 
En ajatellut itse korjata, vaan jätin asentajan huomaan, mutta pitää silti johonkin päästä kiroilemaan. Maanantaina oli K1:llä katsastus, eikä löytynyt mitään huomautettavaa. Eilen ajoin kumppuista soratietä ja auto alkoi yhtäkkiä kuulostamaan tuning-bemarilta. Vein pajalle - onneksi ole lauantaina auki - ja pakoputken kiinnitys auton alla - olisko ollut katalysaattoriin - oli umpiruosteessa ja kaksi pulttia oli vaan napsahtanut paskaksi. Hyvin katsastettu, saatana. :angry:
 
Viimeksi muokattu:
Etupyörän laakeri vaihdettu Chrysleriin. On tuo kätevä vanhoissa jenkeissä kun ei tarvitse prässiä laakerin vaihtamiseen. Nuo kolme pulttia kun avaa niin laakeri lähtee irti lievällä väkivallalla. Paljon parempi systeemi kuin eurooppalaisissa tai japseissa.
Vanha laakeri.jpg
 
Meilläpäin on lyöty sisäkehä kuulineen vittuun vasaralla tms. ja sitten vedetään hitsipalko ulkokehän sisäpuolelle ja pudotetaan punahehkuinen kehä pois :whistling:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 548
Viestejä
4 511 073
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
smoski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom