Osaisikohan joku neuvoa tällaisen ongelman kanssa?
Audi TT vm. 2003, 1.8L 180hp, 200tkm
Matalilla kierroksilla (2000-2500 RPM) kiihdytettäessä auto saattaa nykäistä, eli ihan kuin veto katkeaisi sekunnin murto-osaksi. Tätä tuntuu tapahtuvan ainoastaan matalissa nopeuksissa, kahdella pienimmällä vaihteella. Kaasun asennolla ei tunnu olevan suurta merkitystä, eli saattaa tehdä myös kevyemmissä kiihdytyksissä, joskaan ei ihan pumpulikaasuttelulla. Suuremmilla vaihteilla ja esim. maantienopeuksilla kiihdytettäessä en ole havainnut tätä ilmiötä laisinkaan. Tämä on luonteeltaan hyvin satunnaista, ja myös kohtuullisen harvinaista. Pääasiallisesti auto tuntuu tekevän tätä enemmän kylmällä koneella, mutta kerran olen saanut tämän ilmiön aikaiseksi myös parin tunnin matka-ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä, jolloin tämä "räpsähdys" tuntui melko voimakkaalta. Tämän jälkeen mentiin taas +200km ilman ongelmia.
Autoon on vaihdettu vastikään:
- sytytystulpat
- ilmamassamittari
- ilmanpuhdin, öljyt, laatikkoöljyt
Vikakoodit on myös luettu ja ne olivat:
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input (Intermittent)
P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer (Intermittent)
P1602 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low (Intermittent)
00810 - Sensors 1/2 for brake pressure (Intermittent)
Autolla on tosiaan ajettu ilmamassamittarin johto irti ja akkukin on käyetty irti, joten selitys parille koodille löytyy niistä. Listan alin vikakoodi liittynee vähäaikaa sitten ilmenneeseen ongelmaan, jossa ESC-valo syttyi hetkeksi, mutta pätkimisongelma on ollut olemassa jo ennen tätä.
Mietin, kannattaisiko tässä kokeilla sytytyspuolien vaihtoa, mutta toisaalta tämä pätkiminen sattuu aina saman kierrosalueen sisällä, enkä sen takia usko, että vika olisi välttämättä puolissa. Kierrosalue on juuri sellainen, jossa turbo vasta heräilee...