Lare
Error 404
- Liittynyt
- 13.11.2016
- Viestejä
- 4 801
Ei. Sen kyllä tuntee ihan selvästi raidetankoa pitämällä. Pitää huomenna tutkia vielä lisää.Voisko klappi tulla rattiakselin nivelestä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei. Sen kyllä tuntee ihan selvästi raidetankoa pitämällä. Pitää huomenna tutkia vielä lisää.Voisko klappi tulla rattiakselin nivelestä?
Taitaakin olla normaali välys hammastangossa, kun auto on sammuksissa. Toinen, uudempi Passat piti ihan samanlaista kolinaa raidetankojen kohdalla. Kun lyö käyntiin, niin molemmissa Passateissa kolina häviää ohjaustehostimen myötä.
Mutta nyt huomasin, että itsellä on matkustajan puolella vetonivelessä ehkä 5mm akselin suunnassa välystä. Eli kun vetonivelestä tarttuu, saa koko höskää liikuteltua puolelta toiselle. Onko tuo normaalia? Eikö tuossa vetonivelessä pitäisi olla joku sokka, joka estää välyksen tuossa suunnassa?
Kolinan metsästys jatkuu. Molemmat etupäät kolisevat yhä. Vähän alkanut epäilemään iskarin yläpäitä, kun välillä on enemmän kumimaista rutinaa oikein isoissa töyssyissä ja välillä olen paikallaan kääntäessä kuullut kops-äänen. Nyt on koiranluut, toisen puolen tukivarsi ja toisen puolen alatukivarren takapusla uusittu. Kaikissa oli kyllä vikaa, mutta ei aiheuttanut juuri tuota kolinaa.
En nyt ihan tarkkaan tuosta tiedä, mutta voi ne jarrutkin vinkua. Kaikki auki, puhtaaksi, tarkastus ja liukupintoihin rasvat.5 vuotta vanha Hyundai rupesi tuossa keväällä jossain vaiheessa pitämään ihmeellistä jollotusta, joka tuntuu tulevan jostain renkaista. Kesänakit kun oli alkuperäiset yli 5 vuotta vanhat, niin arvioin aluksi rengasmeluksi. Uudet peruskumit alle ja äänimaailma kyllä muuttui, mutta sellainen ihmeellinen jollotus kuuluu edelleen. Tuo ääni on jollain tavalla viheltävää, melko korkeata, tulee mieleen se, että olisi junassa ikkuna auki ja tuuli viheltää ikkunanraosta. Vähän metallisen oloinen ujeltava ääni. Todella vaikea kuvailla toki tuota ääntä jotenkin ymmärrettävästi.
Rengasliikkeessä sanoivat, että kannattaa tarkastaa ohjauskulmat, vanhojen nakkien perusteella kuulemma ainakin jossain vaiheessa tullut vähän epäsymmetristä kulumaa.
Toinen mitä tuli mieleen, niin joku viisaampi saanee laakerit tarkistaa. Tuo ääni vähän kun muuttuu kaarteessa rattia käännettäessä. Ei se tosin mitenkään selkeästi katoa missään asennossa mutta muuttuu.
Tuleekos kenellekään mieleen mitä muuta tuossa kannattaisi tarkistella tai mistä tuollainen ääni voisi johtua? Toki voi olla, että auto pitää uusillakin kumeilla tuollaista ääntä ja en ole ennen sitä huomannut, mutta kerran huomattuani sitä ei voi olla enää huomaamatta![]()
Kulmat voi toki tarkastaa, mutta ei ne sitä ääntä aiheuta. Nurkkaa kerrallaan ylös ja rengasta pyörittää ja sitten nappaa jousesta kiinni. Jos jousessa tuntuu värinää, niin laakeri on entinen. Mutta ääni voi tulla kuitenkin jostain muualta.5 vuotta vanha Hyundai rupesi tuossa keväällä jossain vaiheessa pitämään ihmeellistä jollotusta, joka tuntuu tulevan jostain renkaista. Kesänakit kun oli alkuperäiset yli 5 vuotta vanhat, niin arvioin aluksi rengasmeluksi. Uudet peruskumit alle ja äänimaailma kyllä muuttui, mutta sellainen ihmeellinen jollotus kuuluu edelleen. Tuo ääni on jollain tavalla viheltävää, melko korkeata, tulee mieleen se, että olisi junassa ikkuna auki ja tuuli viheltää ikkunanraosta. Vähän metallisen oloinen ujeltava ääni. Todella vaikea kuvailla toki tuota ääntä jotenkin ymmärrettävästi.
Rengasliikkeessä sanoivat, että kannattaa tarkastaa ohjauskulmat, vanhojen nakkien perusteella kuulemma ainakin jossain vaiheessa tullut vähän epäsymmetristä kulumaa.
Toinen mitä tuli mieleen, niin joku viisaampi saanee laakerit tarkistaa. Tuo ääni vähän kun muuttuu kaarteessa rattia käännettäessä. Ei se tosin mitenkään selkeästi katoa missään asennossa mutta muuttuu.
Tuleekos kenellekään mieleen mitä muuta tuossa kannattaisi tarkistella tai mistä tuollainen ääni voisi johtua? Toki voi olla, että auto pitää uusillakin kumeilla tuollaista ääntä ja en ole ennen sitä huomannut, mutta kerran huomattuani sitä ei voi olla enää huomaamatta![]()
1. Olisiko olemassa jotain liimautuvaa tiivistettä yms., mitä kannattaisi laittaa tuulilasin/ikkunan liitoskohtaan (jatkaisi hieman katon puolelle)? Nykyään kiveniskut osuu juuri "katon alkuun" ja on alkanut tulla muutamia ruostekohtia.
2. Miten korjata ruostekohdat kotikonstein? Hionta, pakkeli ja maalaus?
Kiitos.
Hionta, ruosteenmuunto, pakkeli, maaalaus
Jarrupalat loppu tai kilpi raapii levyyn.Mistähän tää vika saattaisi johtua. Auton vasemman eturenkaan kohdalta kuuluu tollasta ihme kolinaa. Häipyy ku ajaa vähän lujempaa. Jousitus? Ei tunnu kyllä ajaessa.
Alkaa tuossa 10s kohdilla.
https://hiillos.org/auto.mp3
Autona VW Golf 1k
Jarrupalat loppu tai kilpi raapii levyyn.
Missä kohti tossa kolinaa kuuluu? Enemmän just tuollaista pellin raapimista
Entä jos aloittaisit akun mittauksesta, että voi varmistua, että autossa on riittävästi virtaa. Samalla voisi katsoa plus ja miinusnavat, että ne ovat kunnossa eikä esim hapettuneet.
Myös livedataa odbd-lukijalla voisi yrittää lukea, jos jotenkin saisi talteen esim videolle, mitä tapahtuu vikatilanteessa, se voisi auttaa.
Ei kuulu passatin vetoakselin liikkua akselin suuntaisesti yhtään mihinkään. Sisäpään nivel on aksiaalisesti uiva ja ulkopää on välyksettömästi lukittu ulompaan vetoniveleen.Ei se akselin suuntaan oleva liike vetoakselissa mitään välystä ole vaan sinne kuuluva normaali liikerata. Joustossa vetoakselin pituus muuttuu, joten ilman liikevaraa homma ei voi toimia.
Ei kuulu passatin vetoakselin liikkua akselin suuntaisesti yhtään mihinkään. Sisäpään nivel on aksiaalisesti uiva ja ulkopää on välyksettömästi lukittu ulompaan vetoniveleen.
Joo, ei tee lyhyempikään seisonta autolle hyvää. Oma vanhempi Honda CR-V ollut viime vuoden keväästä seisonnassa. Syksyllä ois ollu toiselle autolle käyttöä, kun Hondassa on koukku. Eli ei muuta ku leimalle. No, matkalla konttorille ABS valo syttyi. En pääse omalla OBD lukijalla ABSiin kiinni, eikä perinteiset akun irrotukset/sulakkeen poistot auttaneet. U-käännös ja soitto konttorille, että empä tuukkaan vielä...
Siellä on auto katoksessa ja ABS valo loimottaa edelleen. En tiedä oliko sitten seisonnan seurausta vai huonoa tuuria, mutta jotenki vahvisti käsitystä että autot tykkää kun niillä ajetaan.
Kävin ostamassa silti kaljaa
"Osaajat" toki tekevät tämän jo ennen remontin aloitusta.
Ihan vaan siksi, että kun se paska räpelletty ajokelvottomaan kuntoon ja vitutus on huipussaan, niin ei tartte taksilla/pyörällä/kävellen/kaverin kyydillä lähteä kaljan hakuun..
Oikein "mestari ropaajilla" on toki varattuna useampi auto, jotta jollain pääsee liikkumaan, kun yhden ( tai useamman) remontti menee pieleen
Autot tekevät liikkeelle lähtiessä ABS-testin ennen tiettyä nopeutta. Joissakin autoissa tämän jopa kuulee (esim. ex-Pumassa aikoinaan kuului selvä ”pong!” -ääni kun testi ”laukesi”). Paikallaanhan nuo eivät tiedä muuta kuin kulkeeko sensorista sähkö läpi vai ei, ei mitään nopeus-dataa.Uus anturi paikoilleen ja Youtube videon mukaan tässä vuosimallissa ABS valon sammutuksen ei tartte testeriä. Uus toimiva tilalle, auto käyntiin ja valon pitäisi sammua. No, hyppäsin kabiiniin ja auto käyntiin ja eihän se valo mihinkään sammunutTässä vaiheessa v-tutti niin paljon, että päätin lähteä kaljanhakuun. Peruutin pihalta tielle ja lähdin ajamaan, ja JEES! valo sammui ajettuani kymmenisen metriä. Ilmeisesti vaati tuon liikkeen, että ABS boksi huomasi, että nyt on toimiva anturi kehissä.
Kävin ostamassa silti kaljaa![]()
Mitäs se puolien vaihto auttaa jos ei edes yhtään sytkäkatkoa vikamuistissa eikä oireile rasituksessa?Osaisikohan joku neuvoa tällaisen ongelman kanssa?
Audi TT vm. 2003, 1.8L 180hp, 200tkm
Matalilla kierroksilla (2000-2500 RPM) kiihdytettäessä auto saattaa nykäistä, eli ihan kuin veto katkeaisi sekunnin murto-osaksi. Tätä tuntuu tapahtuvan ainoastaan matalissa nopeuksissa, kahdella pienimmällä vaihteella. Kaasun asennolla ei tunnu olevan suurta merkitystä, eli saattaa tehdä myös kevyemmissä kiihdytyksissä, joskaan ei ihan pumpulikaasuttelulla. Suuremmilla vaihteilla ja esim. maantienopeuksilla kiihdytettäessä en ole havainnut tätä ilmiötä laisinkaan. Tämä on luonteeltaan hyvin satunnaista, ja myös kohtuullisen harvinaista. Pääasiallisesti auto tuntuu tekevän tätä enemmän kylmällä koneella, mutta kerran olen saanut tämän ilmiön aikaiseksi myös parin tunnin matka-ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä, jolloin tämä "räpsähdys" tuntui melko voimakkaalta. Tämän jälkeen mentiin taas +200km ilman ongelmia.
Autoon on vaihdettu vastikään:
- sytytystulpat
- ilmamassamittari
- ilmanpuhdin, öljyt, laatikkoöljyt
Vikakoodit on myös luettu ja ne olivat:
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input (Intermittent)
P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer (Intermittent)
P1602 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low (Intermittent)
00810 - Sensors 1/2 for brake pressure (Intermittent)
Autolla on tosiaan ajettu ilmamassamittarin johto irti ja akkukin on käyetty irti, joten selitys parille koodille löytyy niistä. Listan alin vikakoodi liittynee vähäaikaa sitten ilmenneeseen ongelmaan, jossa ESC-valo syttyi hetkeksi, mutta pätkimisongelma on ollut olemassa jo ennen tätä.
Mietin, kannattaisiko tässä kokeilla sytytyspuolien vaihtoa, mutta toisaalta tämä pätkiminen sattuu aina saman kierrosalueen sisällä, enkä sen takia usko, että vika olisi välttämättä puolissa. Kierrosalue on juuri sellainen, jossa turbo vasta heräilee...
Mitäs se puolien vaihto auttaa jos ei edes yhtään sytkäkatkoa vikamuistissa eikä oireile rasituksessa?
Lähes satavarmasti aiheuttajana imuvuoto jossain, tyypillisesti huohotinventtiilissä, mutta mistäpä nää vanhat VAGgimuovit ei valskaisi...Ainakin paras vaihtoehto lähtä liikkeelle.
Samanikäisessä A6 audissa (kone pitkittäin), 1,8t moottorissa muuttuivat huohotinletkut lakritsaksi, pystyi sormin murentamaan. Kannattaa tutkia ja vaihdella uusiin. Lisäksi menevät tukkoon mokomat.Osaisikohan joku neuvoa tällaisen ongelman kanssa?
Audi TT vm. 2003, 1.8L 180hp, 200tkm
Matalilla kierroksilla (2000-2500 RPM) kiihdytettäessä auto saattaa nykäistä, eli ihan kuin veto katkeaisi sekunnin murto-osaksi. Tätä tuntuu tapahtuvan ainoastaan matalissa nopeuksissa, kahdella pienimmällä vaihteella. Kaasun asennolla ei tunnu olevan suurta merkitystä, eli saattaa tehdä myös kevyemmissä kiihdytyksissä, joskaan ei ihan pumpulikaasuttelulla. Suuremmilla vaihteilla ja esim. maantienopeuksilla kiihdytettäessä en ole havainnut tätä ilmiötä laisinkaan. Tämä on luonteeltaan hyvin satunnaista, ja myös kohtuullisen harvinaista. Pääasiallisesti auto tuntuu tekevän tätä enemmän kylmällä koneella, mutta kerran olen saanut tämän ilmiön aikaiseksi myös parin tunnin matka-ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä, jolloin tämä "räpsähdys" tuntui melko voimakkaalta. Tämän jälkeen mentiin taas +200km ilman ongelmia.
Autoon on vaihdettu vastikään:
- sytytystulpat
- ilmamassamittari
- ilmanpuhdin, öljyt, laatikkoöljyt
Vikakoodit on myös luettu ja ne olivat:
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input (Intermittent)
P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer (Intermittent)
P1602 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low (Intermittent)
00810 - Sensors 1/2 for brake pressure (Intermittent)
Autolla on tosiaan ajettu ilmamassamittarin johto irti ja akkukin on käyetty irti, joten selitys parille koodille löytyy niistä. Listan alin vikakoodi liittynee vähäaikaa sitten ilmenneeseen ongelmaan, jossa ESC-valo syttyi hetkeksi, mutta pätkimisongelma on ollut olemassa jo ennen tätä.
Mietin, kannattaisiko tässä kokeilla sytytyspuolien vaihtoa, mutta toisaalta tämä pätkiminen sattuu aina saman kierrosalueen sisällä, enkä sen takia usko, että vika olisi välttämättä puolissa. Kierrosalue on juuri sellainen, jossa turbo vasta heräilee...
Autot tekevät liikkeelle lähtiessä ABS-testin ennen tiettyä nopeutta. Joissakin autoissa tämän jopa kuulee (esim. ex-Pumassa aikoinaan kuului selvä ”pong!” -ääni kun testi ”laukesi”). Paikallaanhan nuo eivät tiedä muuta kuin kulkeeko sensorista sähkö läpi vai ei, ei mitään nopeus-dataa.
Kuulostaa loogiselta ja samalla vahvistaisi sen tiedon, että pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi päätellä toimiiko anturi vai ei.
Pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi varmasti sanoa onko anturi ehjä. Toki sillä monesti löytää viallisen anturin. Anturin toimintaa vaikuttaa moni muukin asia kehän kunto, etäisyys jne.
Jep, tämän totesin itsekin kuin koitin kotikonstein aluksi metsästää viallista anturia. Molemmat taka-anturit antoivat samat ohmit, vaikka toinen olikin viallinen. Onneksi Boschin testeri kuitenkin kertoi viallisen anturin sijainnin.
Ja ompa ollut useamman kerran niinkin että anturi on ehjä mutta ABS kehä on ruostunut rikki. Sitä ei ilman oskilloskooppia näytä toteen.Pelkällä resistanssin mittaamisella ei voi varmasti sanoa onko anturi ehjä. Toki sillä monesti löytää viallisen anturin. Anturin toimintaa vaikuttaa moni muukin asia kehän kunto, etäisyys jne.
Ja ompa ollut useamman kerran niinkin että anturi on ehjä mutta ABS kehä on ruostunut rikki. Sitä ei ilman oskilloskooppia näytä toteen.
Ei ole kerta eikä kaksi kun ok kokeiltu useampaakin ABS anturia ja lopulta kehällä on puuttunut hammas tai pari.No ruostuneet kehät näkee yleensä jo silmällä/peilillä. Live-datasta noita myös voi bongata. Skoopilla toki varmin, mutta ei ole ihan jokaisella DIY kaverilla.
Ei ole kerta eikä kaksi kun ok kokeiltu useampaakin ABS anturia ja lopulta kehällä on puuttunut hammas tai pari.
Huoh
Onnistuin tuikkaamaan K&N ilmansuodattimeen liikaa suodatinöljyä => öljyt MAF-sensoriin joka meni hajalle.
1.5 viikon odotuksen jälkeen posti toi vihdoinkin Latviasta uuden aidon Bosch sensorin mutta ehei, uusi sensori antaa vanhaakin väärempiä lukemia.
En jaksaisi taas pyöritellä peukaloita sen 1.5 viikkoa joten tilasin uuden sensorin Suomesta tuplasti kalliimmalla hintaan 330€.
K&N tekeleellä imuäänet oli mahtavat mutta enpä uskalla sitä enää autoon asentaa.
Saa nähdä millainen vääntö ebay-myyjän kanssa tulee tuosta rikkinäisestä sensorista.
En nyt täysin hahmota tuota paikkaa, mutta äkkiseltään väittäisin, että tuosta valukolosta mihin neste on kertynyt se ei ainakaan vuoda. Tuossa näyttäis olevan jonkun nestemutkan ilmausnippakin suoraan yläpuolella, että voi olla ihan remontin jäljiltä jäänyttä nestettä kun on niin raa'an väristäkin...Audi A5 3.0 TDI vaihdettiin EGR-jäähdytin kun vuosi jäähdytysnesteet pakosarjaan, huomasin että vieläkin kuluttaa aika reilusti jäähdytysnestettä ja tällaisen vuotokohdan löysin kun poistin moottorinsuojan:
![]()
![]()
Millä nimellä kutsuisitte tuota vuotopaikkaa, onko joku tiiviste voinut mennä huonosti paikoilleen kun ovat EGR:n vaihdon jälkeen pistäneet osia takaisin paikoilleen?
Joo suihkutin spray-pullolla sitä suodatinta tietäen ettei pidä laittaa liikaa.sitä öljyä kannattaa laittaa vaikka pipetillä. ei ole itellä ollu mitään ongelmaa kun laittanu sen verran että suodatin just ja just kastuu.
No nyt on tymän pakko kysyä, mut miksi laitetaan suodattimeen suodatinöljyä?![]()
Se on tehosuodattimien juttu. Suodatin on harvempaa materiaalia virtauksen parantamiseksi ja suodatin öljytään että pölyhiukkaset ja muu roska tarttuu siihen paremmin, eikä riko moottoria.No nyt on tymän pakko kysyä, mut miksi laitetaan suodattimeen suodatinöljyä?![]()