Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 848
No joo yleensä vähänkään harvinaisemman/rakennellumman auton ostaa sellainen ihminen joka sellaisen haluaa ja näin ollen vähän tutustuu miten niitä muutoksia siihen autoon pystyy tekemään jne. Pointtina siis se, että vaikka kuinka foorumeilla jeesusteltaisiin orkkissivulistamiesten toimesta, sillä on lopulta auton myyntiin/hintaan vaikutusta aikalailla pyöreät 0.

Toki sitten on niitä rakentajia jotka laskee sen autonsa pyynnin kaavalla hankintahinta+ostetutosat+hattuvakiollaomaatyötä=2.23xvakion hinta joka taas ei toteudu koskaan. Viimeisen päälle hyvin tehdyistä muutoksista voi jotain pientä extraa saada, jos löytyy se just sellasen haluava.
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
191
Pitää vissiin kokeilla tuota akun kontaktia ja varaustasoa yms. Eilen kun viimeksi ajoin niin tuntui kyllä siltä että lasinpyyhkimet pyyhkii hitaammin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 171
Taas se romu on hajalla
e60 koitti palaa tänään leimakonttorilla käynnin jälkeen :/

Mietoja käryjä haistelin kabiinissa ja leimamieskin tuumi että jokin haisee vähän, mutta ei siinä sen kummempia. Kotio tullessa pelti auki uudestaan ja käry oli voimistunut, sitten paikansin lähteen tuohon vesiventtiilin pistokkeeseen (https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1527) eli osanro. 4seen tulevasta pistokkeesta. Sitten se alkoikin jo savuta niin tuli jo kiire ja riuhtaisin vain töpselin irti ja tilanne lakkasi siihen.

VMP, taustatietona että yksi e39 on palanut minulta ajossa päättyen vakuutusyhtiön pihaan. Mitään virityksiäkään sähköihin en todellakaan tee vaan aina alkuperäisillä johtosarjoilla ym. asianmukaisilla tarvikkeilla. Paska säkä näköjään seuraa vaan mukana. :mad:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
885
Taas se romu on hajalla
e60 koitti palaa tänään leimakonttorilla käynnin jälkeen :/

Mietoja käryjä haistelin kabiinissa ja leimamieskin tuumi että jokin haisee vähän, mutta ei siinä sen kummempia. Kotio tullessa pelti auki uudestaan ja käry oli voimistunut, sitten paikansin lähteen tuohon vesiventtiilin pistokkeeseen (https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1527) eli osanro. 4seen tulevasta pistokkeesta. Sitten se alkoikin jo savuta niin tuli jo kiire ja riuhtaisin vain töpselin irti ja tilanne lakkasi siihen.

VMP, taustatietona että yksi e39 on palanut minulta ajossa päättyen vakuutusyhtiön pihaan. Mitään virityksiäkään sähköihin en todellakaan tee vaan aina alkuperäisillä johtosarjoilla ym. asianmukaisilla tarvikkeilla. Paska säkä näköjään seuraa vaan mukana. :mad:
Paskaa tuuria sähköjen kanssa. Onhan se akun virtakaapelinläpivienti kamppis tehty autoon? Sen takia näitä on palanut.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 171
Paskaa tuuria sähköjen kanssa. Onhan se akun virtakaapelinläpivienti kamppis tehty autoon? Sen takia näitä on palanut.
Sen käytän nyt kyllä merkkarilla varmasti asap tuon jälkeen, palakoot vaikka sitten niiden pihaan ennemmin :D

Vararengaskotelossa oli ed. omistajan jäljiltä pitkä punainen +kaapeli joten en ole pitänyt kiirettä sen kanssa (oletin siis että vaihdettu omaan laskuun jo aiemmin).
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
172
Auto keksinyt alkaa polttamaan pakokaasujärjestelmän vikavaloa reippaan kiihdytyksen jälkeen ja koodina oli P0420, eli katalysaattorin toiminta heikko. Onko nyt suoraan katti mennyt, vai olisiko lambda:n arvot metsässä?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
34
Mieltä lohduttavaa lukea muidenkin ongelmia autojen kanssa, samalla kun ihmettelee omien huollettavien kanssa eteenpäin.

VCDS tipahti tänään postilaatikkoon ja hetihän se piti suunnata kokeilemaan ja ihmettelemään! Pienten alkukankeuksien jälkeen sain muodostettua yhteyden auton purkkeihin ja kieli pitkällä odottelin vikakoodia johonkin auton valoihin liittyvään seikkaan. Paitsi että eipäs tullut! Kaikki vaikuttaa koodien perusteella olevan ok, mutta pohdintaa aiheuttaa nuo toisen kuvan lukemat valopurkkia ihmetellessä.

Etusensoria ilmoittaa, ettei ole asennettukaan, takasensori kai nippanappa menee ohjearvon sisään, ehkä? Säätömoottorit tuntui kyllä surisevan kun haki tietoja valoyksiköltä. Valojen säätö ja kalibrointi sekä muunlainen ihmettely jäi viikonlopulle, kun tuli kiire saunaan ja juomaan kaljaa.

Hävetköön tallissa vielä hetken, jos vaikka oppisi sillä olemaan taas ihmisiksi. Autona siis edelleen Audi A4 B8.
 

Liitteet

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 318
Oliskohan B8 jo niin uusi että käyttää pelkästään takasensoria korkeuden havainnointiin. Vanhemmissa autoissa oli kaksi erillistä sensoria etu/taka-akselilla.

Prosenttiluku ei myöskään ole mikään ohjearvo, vaan absoluuttinen sensorin asentoarvo. Sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, kunhan autolle vain kertoo että milloinka se on "normaalissa" korkeudessa ja suhteuttaa säätelyt sitten tuon arvon ympärille. Toki jos sensorista loppuu mittauskyky 100% arvon saavutettaessa niin valot ei enää säädy siitä enempää..
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
907
Oliskohan B8 jo niin uusi että käyttää pelkästään takasensoria korkeuden havainnointiin
Riippuu auton varustelusta. Voi olla pelkkä taka-anturi tai sitten anturi molemmissa päissä. Tässä kyseisessä autossa näköjään pelkkä taka-anturi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 706
Riippuu auton varustelusta. Voi olla pelkkä taka-anturi tai sitten anturi molemmissa päissä. Tässä kyseisessä autossa näköjään pelkkä taka-anturi.
Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
907
Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
Sitä en äkkiseltään osaa sanoa. Kytkentäkaaviossa noi anturit on vaan merkattu tähdellä ja huomautuksella" According to equipment" joka meinaa ettei niitä ole kaikissa autoissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 706
Eipähän mennyt nappiin väliholkkien vaihto pakoputkeen. Ensinnäkin tosiaan tuli ostettua vääränkokoiset väliholkit ja piti käydä vaihtamassa, mut motonetissa ei ollu niitä 5mm pienempiä lainkaan, vaikka saldojen mukaan ois pitäny olla 9 kpl. Noh isommat sitten taas mukaan ja pakoputkinauhaa kans. Ekan sain vähän peltisaksia ja mirgeliä käyttämällä sopivaks ja nauhan kera tiiviiksi kaiketi, mut nauha kävi todella vähiin jo.
Ja sit toisen puolen holkista lähti vaan pultit pyörimään, ku se pultin kannan puolella oleva neliö meni pyöreeks, eli en saanu lainkaan irti :beye:. Sit jäljellä olevalla pakoputkinauhalla ja alumiiniteipillä jonkinlainen patentti siihen vanhan holkin päälle siteiden väliin ja hioin toisesta uudesta holkista kiristinlenkin kapeeks ja se siihen ympärille. Vähän vuotaa, mut ei huuda sillee helvetisti.. pitää huomenna hakee 50mm holkki jostain toisesta liikkeestä ja vaihtaa sekin vielä sit :sfacepalm:

Noniin. Toisenkin putken holkki/klemmari/whatever vaihdettu. Eikä taaskaan mennyt putkeen :lol:

1581615574906.png


Eli moinen tsydeemi vaihdettu nyt sitten toiseenkin putkeen, eikä vuoda enää.. Kai. Noh, rälläkällä tosiaan vanha irti nopeasti, uus tilalle nopeasti. Sen jälkeen uusi moottorin ilmansuodatin vaihtoon ja pissapoikaan nestettä.

Sit autoon ja ulos ns. äkkiä.. Noei, ku unohtu käsijarru päälle, sähköinen sellainen. Mittaritaulu täyteen punaista ja välkkyvää, vittu! Ennestään oli jo oranssi ilmoitus käsijarrusta, muuttui nyt punaiseksi ja välkkyväksi eikä käsijarru irronnut oikealta takaa lainkaan. Perinteisesti sitten vaan kulkinetta sammuksiin ja starttia muutamat kerrat, samaa shittiä jatkuu. Sitten tupakaksi ja sisälle ihmettelee googlen kautta mahdollista ratkaisua. Tyhmä kysely googlelle antoikin vastauksen, että virrat päälle, kaasupoljin pohjaan, käsijarrun nappi pohjaan aka ala-asentoon, pidetään pohjassa samalla kun virrat pois ja sitten virrat takaisin päälle alle 5 sekunnin päästä. Eli tuumasta toimeen.

No talliin päästiin ja autoon, mut päätettiin et josko ihan vaan kokeillaan startata ja räplätä käsijarru-nappia. Ja kas kummaa, jarru vapautui ja sain auton pois tallista, mutta mittariston keskinäyttöön jäi punaisena vilkkuttamaan handbrake -erhe. Tähän auttoi sitten se, että pysäytti auton, P-päälle lootasta, käsijarru päälle ja hetken päästä pois, niin hävis näytöstä. Samalla hävis myös kuukausia näytöllä kummitellut oranssi käsijarrun huomio.... :hmm: VCDSllä sitä ei siis saanut pois lainkaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 318
Sitä en äkkiseltään osaa sanoa. Kytkentäkaaviossa noi anturit on vaan merkattu tähdellä ja huomautuksella" According to equipment" joka meinaa ettei niitä ole kaikissa autoissa.
No, halogeeni-karvapenkkimalleissa noita antureita ei ainakaan ole, voi olla vain tuollaisestakin seikasta kyse.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
907
Kun nyt näinkin paljon herätti keskustelua, niin kaivoin lisää. A4 B8 tapauksessa perusxenonien kanssa on anturi vain takana. Etuanturi tulee sen lisäksi siinä vaiheessa jos autossa on joko kääntyvät valot (AFS) tai ilma-alusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 706
Ei torseni mitään erikoistesteriä tarvitse. Ei mitään ongelmaa testata jarruja ihan normaalissa yhden akselin jarrudynossa.
Juurikin näin. Torsenin hienous on se, että esim. voimaa ei välitetä jos toisella akselilla ei ole lainkaan pitoa. Ja sallii tosiaan oliko 3% vai jopa 6% pyörimisnopeus-eron akselien välillä. Kyllä saksalainen insinööri on viisas olento :cigar:

Muoks.

Ja tosissaan aitoa nelivetoa ei pysty testaamaan normaalilla jarrutesterillä, vaan pitää olla tosiaan kaikkia neljää rengasta pyörittävä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
280
Siltikään jos on yhden akselin rullat vaikka kuinka on ohjelma kaikkia ei voi ajaa. Raumalle tulee plus katsastukseen vain se ohjelma muutos tuohon. omaani en anna tiputtaa sinne.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 661
Siltikään jos on yhden akselin rullat vaikka kuinka on ohjelma kaikkia ei voi ajaa. Raumalle tulee plus katsastukseen vain se ohjelma muutos tuohon. omaani en anna tiputtaa sinne.
Ne on neljällä rullalla mistä puhun mihin voi kaikki autot ajaa. Eipä ne sun mielipidettä kysy mihinkään auton jarrujen testaukseen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
280
Ainakin viime katsastuksessa kun sanoin ettei saa rullille tiputtaa kun on lsd lukot edessä ja takana. Katsuri totesi ettei uskalla ajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 848
Ite oon antanu kyllä katsurin päättää, yks multa joskus kysyikin saako ajaa. Kyllä ne aika hyvin nuo tietää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
484
Aikoinaan kun minulla oli E46 325ix, niin sanoin aina katsureille, etteivät aja rullille, eikä kukaan kyllä yrittänytkään.

V70 Volvon haldex nelikon kanssa sanoin saman homman ja kahtena vuonna tyytyivät testaamaan jarrut ajamalla.
Mutta kerran yksi innokas katsuri otti selvää, että haldexin voi testata pyörä kerrallaan pyörittämällä ja yrittikin säätää jarrudynosta sellaista ohjelmaa päälle, mutta kun ei onnistunut 30 minuutin säätämisellä, niin tyytyi testaamaan jarrut toimiviksi koeajolla.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
425
Minultakin on pariin otteeseen etsitty haldexin sulaketta sen poiskytkemiseksi mutta lopulta on aina ajanut koeajolla vain jarrut läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 635
Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
Samaa sensoria käytetään ilma-alustan säätöön. Sensorista lähtee myös PWM signaali jolla "4-level suspension" alustaa säädetään joka kulmasta (auto aina suorassa).
Pelkkien lamppujen säätöön riittää kaksi sensoria (uudemmissa siis 4-sensoria aktiiviselle ilma-alustalle, vanhemmpissa vain 2).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 706
Aikoinaan kun minulla oli E46 325ix, niin sanoin aina katsureille, etteivät aja rullille, eikä kukaan kyllä yrittänytkään.

V70 Volvon haldex nelikon kanssa sanoin saman homman ja kahtena vuonna tyytyivät testaamaan jarrut ajamalla.
Mutta kerran yksi innokas katsuri otti selvää, että haldexin voi testata pyörä kerrallaan pyörittämällä ja yrittikin säätää jarrudynosta sellaista ohjelmaa päälle, mutta kun ei onnistunut 30 minuutin säätämisellä, niin tyytyi testaamaan jarrut toimiviksi koeajolla.
Minultakin on pariin otteeseen etsitty haldexin sulaketta sen poiskytkemiseksi mutta lopulta on aina ajanut koeajolla vain jarrut läpi.
Multa edellisessä golf IV 2.8 V6 4Motionissa viimesellä katsastuksella katsuri oli selvittänyt, et haldexin voi jarrutestata kun vetää just soppelisti virrat pois autosta... Aika rutinaa oli, mut sai se ne testattua. Olis ehkä pitänyt vaatia joku kirjallinen todistus tästä testauksesta mikäli oli sattunut rikkomaan jotain. Mutta auto meni aika pian tuon jälkeen eteenpäin, et sen puolesta ei hätää :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
15820209569511598448626883462499.jpg

C5 leimalle tänään, antipöllon poisto.
Edit. Löytyi P0485 vikakoodi sen lisäilmapumpun koodin lisäksi. Paikallisessa motonetissä ei ollut flektin etuvastuksia hyllyssä joten tilasin sitroselta molemmat ja toivottavasti olis huomenna postista noudettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Onko veikkauksia mitä pitää Skoda Yetista (TDI2.0 2010) uusia, kun konepellin alta moniurahihnan paikkeilta kuuluu jo tyhjäkäynnilläkin heinäsirkkamainen jatkuva sirinä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Mikäs toi alternator pulley nyt suomeksi sitten onkaan. Joillakin foorumeilla kuvatut oireet matchaa melko hyvin tähän omaan ongelmaan, ja siinä nimenomaan viitataan alternator pulleyn vaihtoon. Tuo pitäisi onnistua ihan itsekin, tosin vaatii spesiaalimman avaimen.
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
530
Mikäs toi alternator pulley nyt suomeksi sitten onkaan. Joillakin foorumeilla kuvatut oireet matchaa melko hyvin tähän omaan ongelmaan, ja siinä nimenomaan viitataan alternator pulleyn vaihtoon. Tuo pitäisi onnistua ihan itsekin, tosin vaatii spesiaalimman avaimen.
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
Alternator == laturi
Pulley == hihnapyörä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 263
Volvo S40 meni aikoinaan paaliin, kun petti moniurahihnan kiristin, piti ensin vikinää ja kun ääni loppui, niin katkasi hihnan. Taisi se jonkun viikon kestää kun ääni alkoi ja loppui.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Juu pitää paikallistaa. Mites sen fiksuiten tekisi. Vettä hihnalle ja jos kitinä loppuu, niin ongelma hihnassa. Jos kitinä ei lopu, niin vika "hihnapyörässä" tai kiristimessä. Mites noiden välillä pystyis vian paikallistamaan? Ajatuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
355
Volvo S40 meni aikoinaan paaliin, kun petti moniurahihnan kiristin, piti ensin vikinää ja kun ääni loppui, niin katkasi hihnan. Taisi se jonkun viikon kestää kun ääni alkoi ja loppui.
Kuin se paaliin meni? Kävikö niinkuin mulla sitikan kanssa aikoinaan, että moniurahihnan kiristimen petettyä moniurahihna meni jakopään väliin? vai puhutko nyt jakopäänkiristimen pettämisestä?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
425
Vedelläkin saattaa hihna hiljentyä, jos ei niin hihna irti ja käyntiin, jos ääntä ei kuulu niin käsin pyöräyttelet ohjainrullia ja kuuntelet rahiseeko tjms...laturin vapaakytkimen saa testattua ilman hihnaa siten että pyöriikö toiseen suuntaan vapaasti, jos ei niin rikki, hihna paikallaan huomaa siitä jos hihna hyppii/värisee pyöriessään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Okei, kiitos. Ja vielä tyhmä lisäkysymys jos joku tietää. Lähteekö koko hihna tarvittaessa sivukautta pois, vai vaatisiko hihnan vaihto isompaa purkua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
355
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
se kiristin on tällänen Kiristysrulla, moniurahihna GATES T39292 Ø: 65mm, FleetRunner™ Micro-V® Kit — Osta heti! en tiedä onko tuo kyseinen juuri sinun moottorille mutta kiinni on vain muutamalla pultilla. Helppo vaihtaa ja yleensä kannattaa vaihtaa jos sen moniurahihnan vaihtaa.

Ja yleensä pääsee helposti käsiksi eturenkaan pois ottamalla ja lokarissa yleensä "huoltoluukku" kautta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
81 132
Viestejä
1 653 039
Jäsenet
36 341
Uusin jäsen
akzuh

Hinta.fi

Ylös Bottom