Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Voihan.... Ei sitten irroiteta jarrulevyä. Katsoin vielä oppaasta että varmasti on T30. Tuntui ensimmäisellä kertaa vähän kireältä ja lopulta meni kärki korkkiruuville. Noh, laitoin vähän irroituslitkua, odottelin ja naputin uuden kärjen varmasti pohjille. Se meni sitten poikki ja siellä on ja pysyy. Aattelin että ehkä siihen saisi rälläkällä tehtyä mahdottoman isolle tasapäämeisselille loven. Tarttis olla sellainen meisseli että saa jonkun ristikon päähän...miten ihmeessä voi olla noin jumissa.
:rage::angry:

jarrulevy.jpg
 
Poraa kanta suosiolla pois

Kulmahiomakoneella voi tuon kannan myös hioa pois ja jos toi rumpu/levy menee vaihtoon, niin jälki voi olla oikeastaan mitä vaan. Ei tuolla lukitusruuvilla ole mitään virkaa, ei noita ole edes kaikissa autoissa.
 
Hetkinen, nyt täytyy todeta että itsekin olen amatööri autonrassaaja.
Eikö torx-ruuvia avata torx-kärjellä? Vai millä konstilla tuo olisi pitänyt hoitaa oikeaoppisesti?
On olemassa normi torx ja reikä torx kuten tässä, reikä torx ei kestä voimaa kuten umpinainen normi torx.
 
Itsellä ihan samanlainen jarrulevyn kiinnitys ja samallalailla kävi. Porasin sopivalla terällä ja vastakierretapilla otettiin pois. Laitoin uuden uppokanta pultin.
Mutta itsellä oli käytössä normi torx ja sekin meni poikki. Noita jos kiristää liian tiukkaan niin sama on edessä seuraavalla kerralla.
 
Itsellä ihan samanlainen jarrulevyn kiinnitys ja samallalailla kävi. Porasin sopivalla terällä ja vastakierretapilla otettiin pois. Laitoin uuden uppokanta pultin.
Mutta itsellä oli käytössä normi torx ja sekin meni poikki. Noita jos kiristää liian tiukkaan niin sama on edessä seuraavalla kerralla.

Itse laitan aina kuparirasvaa kiereisiin ja vain sormikireyteen. Noita on muiden jäljiltä joutunut porailemaan..
 
Rälläkällä viilto tuohon millin terällä ja lyöntimeisselillä irroitus tasapäisellä terällä, varmaan nopein tapa.
 
Korjaajalle iso alaspeukku, kun lähti reikätorxilla edes yrittämään.

Otan nöyrästi vastaan alapeukun :thumbsdown: Sen verta puolustaudun että ensimmäisellä yrityksellä oli käytössä "umpitorx" mutta paskaksi meni sekin. Penetraarioöljyllä kikkailun jälkeen ajattelin että se olisi vähän löystynyt mutta ei näköjään.

Pitää ehkä aloittaa tuosta rälläkästä ja siirtyä vastakierretappiin seuraavaksi. Ei onneksi mikään kiire tällä.
 
Eipä tuossa tarvitse kuin kanta porata pois, ja jarrulevyn saa sen jälkeen irti. Jäljelle jää nysä, jonka pystyy sitten jo lukkopihdeillä pyörittelemään pois navasta.
 
Penetraatioöljystäkään ei sitten ole juuri hyötyä, jos sitä ruiskii juuri ennen ruuvin avausyritystä. Ruiskimiset kannattaa tehdä viimeistään edellisenä päivänä ja antaa vaikuttaa yön yli.

Muita kompaten ruuvi vaan väkivalloin pois ja uusi jarrulevy ilman sitä paikalleen. Pyöränpultit joka tapauksessa pitää jarrulevyn paikallaan ajossa.
 
Ajattelin vaihtaa 2005 Focukseen ohjaustehostimen öljyt kun niitä on tuskin ikinä vaihdettu. Auton ohjekirjassa sanotaan, että sisään menisi WSS-M2C 204-A -öljyä joka on vihreää. Tällä hetkellä siellä säiliössä on vaan punaisen väristä öljyä (ATF?). Pikaisella googlauksella tohon aikaan Fordilla oli siirtymävaihe noissa öljyissä, niin ohjekirjassa sanotaan väärät speksit öljylle.

Laittasko tonne nyt sitten ATF:ää, tuota vihreetä speksattua kamaa vai annanko vaan olla? :hammer:
 
Ajattelin vaihtaa 2005 Focukseen ohjaustehostimen öljyt kun niitä on tuskin ikinä vaihdettu. Auton ohjekirjassa sanotaan, että sisään menisi WSS-M2C 204-A -öljyä joka on vihreää. Tällä hetkellä siellä säiliössä on vaan punaisen väristä öljyä (ATF?). Pikaisella googlauksella tohon aikaan Fordilla oli siirtymävaihe noissa öljyissä, niin ohjekirjassa sanotaan väärät speksit öljylle.

Laittasko tonne nyt sitten ATF:ää, tuota vihreetä speksattua kamaa vai annanko vaan olla? :hammer:

Linkissäsi, nimimerkki JW1982 kertoilee: "The WSS-M2C204-A2 specification is not completely correct for this type of vehicle/engine. This was a known fault of the instruction manual.
The manual does not mention that this type of fluid is not used for all production dates and engine types.

The correct power steering fluid for systems that are filled with the red power steering fluid has the WSA-M2C-195A specification.

Initially the green power steering fluid was only used for the old Ford Galaxy (which basically is a VW Sharan). All other Ford models used the red power steering fluid.
During production of the Focus MK2.5 Ford switched from the red power steering fluid to the green power steering fluid.

Personally I would not mix the new green power steering fluid with the old red power steering fluid. If you want to use the green power system fluid on a system that is filled
with the red power steering fluid you should drain and flush the complete power steering system. Completely flushing the system will need a lot of new green power steering fluid.
Personally i would avoid this and just stick to the red power steering fluid."

Early versions of the focus MK2.5 did still have the red power steering fluid. At some poit Ford decided to reduce costs by reducing all different types of power steering fluid
that were used to just 1 type. First the versions with the EHPAS (Electro Hydraulic Power Assisted Steering) switched over to the new green type of power steering fluid.
The versions with the conventional (engine driven) power steering system did still have the red type of power steering fluid at that time.
On the conventional power steering systems the transition to the new green type power steering fluid was much later.

Ford prescribes that the green power steering fluid can also be used to top up a system that has the red power steering fluid in it.
This basically means that both types of power steering fluid can be mixed. However I would personally not recommend this."


 
Viimeksi muokattu:
Tänks. Näköjään motonetin listassa oli erilainen kirjoitusasu tuolle "WSA-M2C-195A" -öljylle niin ihmettelin kun ei löytynyt.

Kuinkahan monta foordia tuolla tien päällä on jossa on "väärät" öljyt sisällä? Vai voiko tuo vihreä tavara olla niin erilaista atf-öljyyn verrattuna että joku tuossa järjestelmässä hajoaisi?

IMG_20200412_143259.jpg


Tossa vielä kuva öljyistä.
 
"Ihan sama mikä vaihde on päällä, se vaan sutii" tyyppinen vehje tekeillä stigellä?

Jottai semmosta varmaa tosta tullee, ympärivuotinen käyttis kyseessä ni vähän jotai kompromisseja tehtävä, vartille voi sitte slicksejä tunkee alle et saa ees vähä jotai pitoja kiihotteluun.
 
Kaipa se pitää viikonloppuna vain ottaa koppa viereen ja alkaa rassaamaan. Kesärenkaat kun vaihtoi alle niin alkoi kummasti auto vetelemään samoilla teillä joilla talvinakit meni kohtuullisesti. Onhan nuo alatukivarret jo odottanutkin pari kk asentamista (puslat menneet ja alapallossa lievää väljyyttä) ja tänään haen motonetistä jarrulevyt ja palat vielä eteen.
 
Corollan kadonneiden jarrujen mysteeri.

Jarrupääsylinteri on vaihdettu. Ilmattu jarruja alipaineella ilmausnipan kautta kaikista kulmista. 1,5l edestä jarrunestettä juoksutettu näin läpi putkista huolehtien kokoajan jarrunestesäiliön nestepinnasta. Ja edelleen poljin on vetelä ja menee pohjaan asti.

Oisko uusi pääsylinteri sökö, abs yksikössä ilmaa, vai klassinen käyttäjävirhe syynä? Missä menee väärin? Eihän tässä muutakaan tekemistä olisi ku painia ton ruoskan kimpussa :hammer:
 
Corollan kadonneiden jarrujen mysteeri.

Jarrupääsylinteri on vaihdettu. Ilmattu jarruja alipaineella ilmausnipan kautta kaikista kulmista. 1,5l edestä jarrunestettä juoksutettu näin läpi putkista huolehtien kokoajan jarrunestesäiliön nestepinnasta. Ja edelleen poljin on vetelä ja menee pohjaan asti.

Oisko uusi pääsylinteri sökö, abs yksikössä ilmaa, vai klassinen käyttäjävirhe syynä? Missä menee väärin? Eihän tässä muutakaan tekemistä olisi ku painia ton ruoskan kimpussa :hammer:

Ensimmäisenä tulee mieleen tosta polkimen löysyydestä sylinterin tiivisteiden kunto joka ei aiheuttaa poljinta painaessa sen että pääsylinterin sisällä mäntä liikkuu mutta kun falskaa seinämältä niin se mäntä ei pumppaa sitä nestettä mihinkään suuntaan.
Siis olettaen että nestettä ei valu mihinkään.

E: ja en ole mitenkään tietoinen sen jarrusylinterin sisällöstä, mutta siis tolleenhan toi järjestelmän pitäs toimia riippumatta millanen jarrusylinteri ja sen toiminta.
 
Itsellä kuplassa oli sama vika uudella pääsylinterillä. Useamman litran pumppasin, imin ja juoksutin nestettä läpi...lopulta sen "epävarman ja huonolaatuisen" tarvikesylinterin tilalle ostettu laadukas huippuosa olikin jo valmiiksi rikki. Vanha sylinteri paikalleen ja kappas heti toimii...

Toki tuossa ei luonnollisestikaan ole abs yksiköitä välissä joten voi vika hyvinkin olla siinäkin.
 
Lexus LS autossa oli samaa vikaa jarrujen kanssa ja siinä auttoi, kun ilmattiin kone käynnissä jarrut ja abs-yksikkö myös erikseen.
 
Kuinkas kanssa autoilijat massaa autojensa alustoja vai onko se jo old skoolia?

Tuli tuossa ostettua työ käyttöön 2003 Yaris verso vastineeksi pyörälle. Ajattelin tätä nyt helliä ja pitää kuin omaa.

Tuossa kun jarruja herkistelin, loin vilkaisun alustaan ja siellä näytti vähän sellaiselta että voisin öljytä/massata. Toki mtn nosturia en omista, mutta soveltaen vaikka nurkka kerrallaan. Pesuri ja kompressori löytyy.

Olisiko pesurilla alustan pesu ja luontoäidin kuivatus ja sitten suojaus päälle? Mutta mitä? Tuskin pensseli massaa? Onko jollain jotain esimerkkiä kuinka tässä voisi edetä ja millä aineilla, esim wurtin kioski löytyy täältä kylältä.

Kiitos!
 
Kuinkas kanssa autoilijat massaa autojensa alustoja vai onko se jo old skoolia?

Tuli tuossa ostettua työ käyttöön 2003 Yaris verso vastineeksi pyörälle. Ajattelin tätä nyt helliä ja pitää kuin omaa.

Tuossa kun jarruja herkistelin, loin vilkaisun alustaan ja siellä näytti vähän sellaiselta että voisin öljytä/massata. Toki mtn nosturia en omista, mutta soveltaen vaikka nurkka kerrallaan. Pesuri ja kompressori löytyy.

Olisiko pesurilla alustan pesu ja luontoäidin kuivatus ja sitten suojaus päälle? Mutta mitä? Tuskin pensseli massaa? Onko jollain jotain esimerkkiä kuinka tässä voisi edetä ja millä aineilla, esim wurtin kioski löytyy täältä kylältä.

Kiitos!

Jotain kotelonsuojaa.

 
Ja massan päälle maali. Massa ei itsessään ole varsinaisesti vedenpitävää. Nyt on parisen vuotta kestänyt helmat kun maalasin happopohjamaalilla, päälle pensselimassaa ja pari kolme kerrosta akryylimaalia.
 
Vaihoin fabiaan jarrukengät taakse, sekä käsijarrun vaijerit. Nyt menee jarrupoljin pohjaan ja jarruteho on huomattavasti pienempi. Kun pumppaa 3 kertaa tulee polkimeen hetkeksi vastetta mutta sitten menee taas veltoksi. Mihinkään sellaiseen en ole koskenut, että olisi ilmaa pitänyt päästä järjestelmään.
Ihmettelyn aiheena on myös abs, jota ei rekisteriotteen mukaan ole, mutta pumppu löytyy konehuoneesta. Kuitenkaan valo ei ole ennen syttynyt sytytysvirtaa kytkiessä, nyt kuitenkin syttyy.
Olisiko jonkunlaisia arvauksia siitä, mitä tehdä, aloitanko nyt aluksi ilmaamisella?
Alkaa mennä hermot tähän vag tuotteeseen, sillä korjattavaa on riittänyt.
 
Ei pehmeän massan päälle maalaamisessa ole mitään järkeä, kiveniskumassan päälle voi maalata.

Pensselimassan kanssa leikkiminen alustassa ei muutenkaan ole mitään järkeä, monta kertaa paksun mustan massan alta on löytynyt pommi, kotelonsuojan kohdalla ei kertaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihoin fabiaan jarrukengät taakse, sekä käsijarrun vaijerit. Nyt menee jarrupoljin pohjaan ja jarruteho on huomattavasti pienempi. Kun pumppaa 3 kertaa tulee polkimeen hetkeksi vastetta mutta sitten menee taas veltoksi. Mihinkään sellaiseen en ole koskenut, että olisi ilmaa pitänyt päästä järjestelmään.
Ihmettelyn aiheena on myös abs, jota ei rekisteriotteen mukaan ole, mutta pumppu löytyy konehuoneesta. Kuitenkaan valo ei ole ennen syttynyt sytytysvirtaa kytkiessä, nyt kuitenkin syttyy.
Olisiko jonkunlaisia arvauksia siitä, mitä tehdä, aloitanko nyt aluksi ilmaamisella?
Alkaa mennä hermot tähän vag tuotteeseen, sillä korjattavaa on riittänyt.

Rumpujarrut? Oletko tehnyt perussäädön rumpua takaisin laittaessa?
 
Vaihoin fabiaan jarrukengät taakse, sekä käsijarrun vaijerit. Nyt menee jarrupoljin pohjaan ja jarruteho on huomattavasti pienempi. Kun pumppaa 3 kertaa tulee polkimeen hetkeksi vastetta mutta sitten menee taas veltoksi. Mihinkään sellaiseen en ole koskenut, että olisi ilmaa pitänyt päästä järjestelmään.
Ihmettelyn aiheena on myös abs, jota ei rekisteriotteen mukaan ole, mutta pumppu löytyy konehuoneesta. Kuitenkaan valo ei ole ennen syttynyt sytytysvirtaa kytkiessä, nyt kuitenkin syttyy.
Olisiko jonkunlaisia arvauksia siitä, mitä tehdä, aloitanko nyt aluksi ilmaamisella?
Alkaa mennä hermot tähän vag tuotteeseen, sillä korjattavaa on riittänyt.

Sääditkö jarruja mitenkään remontin jälkeen? Eli toit kengät lähes rumpuun kiinni.
 
Rumpujarru kyseessä ja en säätänyt, sillä en tiedä miten tuon pystyisi säätämään, sillä säätömekanismi on vain tappi, jonka toisessa päässä jousi, joka painaa tätä tappia alaspäin.

On siinä varmaan jonkinlainen säätöpyörä, sellanen hammastettu rulla? Tai ainakin Corollassa sellaisen näin. :)

Esim. tuubista löytyy vaikka kuinka ohjevideoita

 
Viimeksi muokattu:
On siinä varmaan jonkinlainen säätöpyörä, sellanen hammastettu rulla? Tai ainakin Corollassa sellaisen näin. :)
Peugeotissa on myös samanlainen. Lisäksi jarrurummussa on reikä, jonka kautta saa talttapäisellä meisselillä pyöritettyä sitä säätöpyörää.
 
Automaattisäätö tuollaisessa on ja ei vaadi mitään erillistä säätämistä, ainoastaan varmistua siitä, että tuo kiila kanssa pääsee liikkumaan.
 
Kiila lukitaan ennen rummun laittoa ylös ja kun paketti on kasassa napsautetaan kiila kireälle rummun reiästä. Näin muistaakseni meni. Googlesta löytyy ohjeet
 
Paitsi että vanhoissa paskoissa syystä tai toisesta se kiila ei liiku :D

On toiminut huomattavan paljon paremmin kun manuaalisesti asettelee sen kiilan semmoseen kohtaan että jarrukengät nippa nappa laahaa.
 
Kiila lukitaan ennen rummun laittoa ylös ja kun paketti on kasassa napsautetaan kiila kireälle rummun reiästä. Näin muistaakseni meni. Googlesta löytyy ohjeet
Paitsi että vanhoissa paskoissa syystä tai toisesta se kiila ei liiku :D

On toiminut huomattavan paljon paremmin kun manuaalisesti asettelee sen kiilan semmoseen kohtaan että jarrukengät nippa nappa laahaa.

Kokeilenpa huomenna, raportoidaan sitten.
 
Kuinkas kanssa autoilijat massaa autojensa alustoja vai onko se jo old skoolia?

Tuli tuossa ostettua työ käyttöön 2003 Yaris verso vastineeksi pyörälle. Ajattelin tätä nyt helliä ja pitää kuin omaa.

Tuossa kun jarruja herkistelin, loin vilkaisun alustaan ja siellä näytti vähän sellaiselta että voisin öljytä/massata. Toki mtn nosturia en omista, mutta soveltaen vaikka nurkka kerrallaan. Pesuri ja kompressori löytyy.

Olisiko pesurilla alustan pesu ja luontoäidin kuivatus ja sitten suojaus päälle? Mutta mitä? Tuskin pensseli massaa? Onko jollain jotain esimerkkiä kuinka tässä voisi edetä ja millä aineilla, esim wurtin kioski löytyy täältä kylältä.

Kiitos!
Dinitrol ML Kotelosuoja 500 ml | Motonet Oy ensin tuota ja sitten päälle tuota jos kestävää haluaa Dinitrol 4941/CAR Alustasuoja 500 ml | Motonet Oy
 
Luulisi tuon kiilan pelaavan jos vaan puhdistellut hyvin..

Kai olette kokeilleet polkea jarrupolkimen pohjaan saakka ennenkuin käsijarrukahvaa vatkaatte. Ei se pyörivä eikä toi kiilakaan muuten löysäksi pääse. Kiila nyt ei varsinaisesti taida tarvita sitä käsijarrun vatkaamista kuten hammas kerrallaan oleva ruuvi, mutta heiluttelee osia niin liikahtaa paikalleen herkemmin.

Jos käsijarruvaijeria ei ole liikaa esikiristetty ja palautuu tarpeeksi pitkälle omalla jousellaan niin noi mekanismit toimii aina hyvin oikein kasattuna. Kymmeniä vuosia vanhoissa voi olla se kynsi vähän pyöristynyt mikä naksuttelee hammas kerrallaan ja sen teräväksi viilaaminen ainoa mitä tarvinnut tehdä. Eniten nähnyt sitä vikaa noissa että ihmiset kiristää vaijeria sen sijaan että puhdistaisi automaattia tai vaihtaisi ehjän vaijerin. Ja sen jälkeen ei sitten enää automaatti toimi väärän liikeradan takia vaikka olisi puhdistettu. Vaijeriin kun ei oikeasti tarvi koskea kertaakaan sen jälkeen kun se uutena laitettu ja säädetty.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom