Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Lapsi kolhaisi autoa "ajamalla" pyörällä auton kylkeä pitkin ja lakkapintaan tuli n.30cm pitkä ja n.2cm leveä "vaalea viiru" (väri: musta/näkyy ainakin nyt kun auto pesty). Ei siis ole syvä/maalinpintaan ulottuva naarmu.
Mitähän kannattaisi tehdä, jotta saisi piilotettua näkyvistä?
 
Lapsi kolhaisi autoa "ajamalla" pyörällä auton kylkeä pitkin ja lakkapintaan tuli n.30cm pitkä ja n.2cm leveä "vaalea viiru" (väri: musta/näkyy ainakin nyt kun auto pesty). Ei siis ole syvä/maalinpintaan ulottuva naarmu.
Mitähän kannattaisi tehdä, jotta saisi piilotettua näkyvistä?
Myllytä se kohta. Toki käsinkin hätätapauksessa voi saada hoidettua jos jaksaa hinkata.
 
Olen ihan tietämätön myllytyksestä, joten mitä aineita/tavaroita kannattaa hommata jos käsin yrittäisi hinkata. Kiitos.

Tuolta voi lukea myllytyksestä.

Toisaalta jos naarmu ei ole kauhean syvä ja ei aio itse tulevaisuudessa myllytellä autoja, voi olla helpompi viedä naarmu meikkarille hävitettäväksi.
Selviää pienemmillä kuluilla, kuin että alkaa ostamaan tahnoja ja tavaroita itselleen.
Tosin jos auto on kauhean naamuinen tai kulahtanut maalipinnaltaan, jää tuohon myllytetylle paikalle kiiltävämpi alue, joka erottuu taatusti eli silloin koko auto pitää myllyttää kokonaisuudessaan.
 
Olen ihan tietämätön myllytyksestä, joten mitä aineita/tavaroita kannattaa hommata jos käsin yrittäisi hinkata. Kiitos.
Muutamalla kympillä sain paikallisessa liikkeessä jäljen pois, kun joku oli "hakannut" ovella. Vie näytille ja kysyy arviota, jos helpolla haluaa päästä.
 
Pikanen mallailu paikalleen et osaa silputa apurungon sopivasti, torstaina pitäs olla pultattuna paikallee jos kaikki menee nappiin.
Huomenna ameriikoista tilaukseen moottorinohjausta (Holley Terminator X) ja muuta kivaa.

iiup6yo.jpg
 
Nissan Almera N15 vm. 1999. Etuiskarin suojakumi on tipahtanut ja jäänyt alas jumiin.
Mikähän on voinut moisen aiheuttaa?
 
Tämä ehkä helpoin tapa. Pitääpä kysellä liikkeistä. Kiitos!
Se on myös hyvä, että pesit auton itse, koska muuten siitäkin laskutettaisiin. Sanoi että riittävän puhdas ja aloitti homman suoraan ilman pesua. Onhan siitä muutama vuosi aikaa, mutta 50€:a taisin köyhtyä kolauttajan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälainen osa ja missä on automaattivaihteiston kytkinakseli?
Autossa takuu ja sen piikkiin menee korjaus, mutta semmoinen on mennyt rikki ja korjaus kestää jopa kolme viikkoa, kun osat tulevat saksasta. Audi kyseessä ja eivät osanneet kertoa mistä tällainen hajoaminen olisi voinut tapahtua.
Heräsi mielenkiinto, että minkälainen osa tämä on jo mihin vaikuttaa, kuulemma aika kallis operaatio.
 
Minkälainen osa ja missä on automaattivaihteiston kytkinakseli?
Autossa takuu ja sen piikkiin menee korjaus, mutta semmoinen on mennyt rikki ja korjaus kestää jopa kolme viikkoa, kun osat tulevat saksasta. Audi kyseessä ja eivät osanneet kertoa mistä tällainen hajoaminen olisi voinut tapahtua.
Heräsi mielenkiinto, että minkälainen osa tämä on jo mihin vaikuttaa, kuulemma aika kallis operaatio.

Kyseessä lienee DSG? DSGhän ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaalivaihteisto missä on kaksi kytkintä.
 
Kyseessä lienee DSG? DSGhän ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaalivaihteisto missä on kaksi kytkintä.
Jep, DSG. Audilla se kulkee nimellä S tronic.
Mutta mikä tuossa DSG:ssä on se kytkinakseli? Vai onko tämä juttu se kuuluisa kaksoismassan "laukeaminen" ?
 
Jep, DSG. Audilla se kulkee nimellä S tronic.
Mutta mikä tuossa DSG:ssä on se kytkinakseli? Vai onko tämä juttu se kuuluisa kaksoismassan "laukeaminen" ?
Eiköhän sillä tarkoiteta vaihteiston keskeltä moottorille menevää akselia. Joutuvat purkamaan ja kasaamaan laatikon.

2036.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lancia Phedra (Peugeot 807, Citroen C8) vilkut vilkuttaa nopeasti kuin olisi polttimot menny ja ajotietokoneen logi näyttää kaksi instanssia samaa, mutta kaikki vilkut kuitenkin toimii. Missähän olisi mahdollinen vika?
 
Lancia Phedra (Peugeot 807, Citroen C8) vilkut vilkuttaa nopeasti kuin olisi polttimot menny ja ajotietokoneen logi näyttää kaksi instanssia samaa, mutta kaikki vilkut kuitenkin toimii. Missähän olisi mahdollinen vika?
Maadoitukset. liitokset (lamppujen kannat yms tarkistus) ja lopuksi BSI boxi voi olla rikki. BSI boxin rikkoutuminen johtaa tuohon valosirkukseen / pimeyteen. BSI vaihdolla voi tulla lisää km auton mittariin riippuen osan luovuttajasta ja tätä ei pystytä palauttamaan takaisin alkuperäiseksi. Voi olla että muistan väärin, koska siitä on aika 6v kun samanlaista vikaa korjattiin eräästä Peugeotista.
 
Eiköhän sillä tarkoiteta vaihteiston keskeltä moottorille menevää akselia. Joutuvat purkamaan ja kasaamaan laatikon.

2036.jpg
Miten helvetissä tuokin voidaan saada katki normaalikäytöllä?

Melkoiseksi on vaginkin laatu mennyt vaikka tiedossa on aina ollut että ostamalla dsg:n saat kasan paskaa.
 
Miten helvetissä tuokin voidaan saada katki normaalikäytöllä?

Melkoiseksi on vaginkin laatu mennyt vaikka tiedossa on aina ollut että ostamalla dsg:n saat kasan paskaa.

No sitä en tiedä ja ihmettelivät itsekin audi centerillä. Aiemmin omistin VW:n jossa DSG ja ajelin 350tkm ilman mitään ongelmia.
 
Eiköhän sillä tarkoiteta vaihteiston keskeltä moottorille menevää akselia. Joutuvat purkamaan ja kasaamaan laatikon.

2036.jpg
Luulisi jos kyseessä tuo akseli, että tulisi kaikille halvemmaksi vaihtaa koko laatikko. Jo työmääränkin takia? Mutta Audihan nuo päätökset tekee.
 
Epäilisin vahvasti onko lodju korjauskelpoinen tuon katkeamisen jälkeen, onko järkeä sinne kuorien sisään rakentaa kokonaan uusi laatikko...
 
En ole ennen koko kytkinakseliin törmännyt määritelmänä, mutta tuohon se sopisi nimensä puolesta. DSG on tosiaan hieman erilainen, vaikka manuaaliin perustuu. Ihan kaikkea ei näköjään aikasempi kuvakaan tuonut esiin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Almera N15 vm. 1999. Etuiskarin suojakumi on tipahtanut ja jäänyt alas jumiin.
Mikähän on voinut moisen aiheuttaa?

Ne menee iänmyötä rikki ne kumit. Mullakin ollut varmaan jo 3v ainakin kummatkin edessä olevat rikki.

Ajattelin, että olisinko voinut vaikka koota sen jotenkin väärin ja kumi siksi tippunut... jos vaikka puuttuu prikka tai jotain? :hmm:
Ei se yläpäästään ainakaan halki liene, on niin pirun tiukassa... pitäisi ottaa enemmän auki, mutta sitten menee vaihtoon koko iskari suojakumeineen.
 
Hälyyttimet on sitten kyllä yksi automaailman syöpä, ei tunnistanut LandCruiseri avaimen kaukosäädintä, no ovi auki mekaanisesta lukosta ja hälyytin huutaa niin että koko kaupunki varmasti heräsi klo 7.00! :facepalm:

Ei auttanut vara-avain eikä mikään, revin torven piuhat irti ja lähdin ajamaan kunnes hälyytin sammui, työpaikan pihassa tunnistaa taas normaalisti kaikki avaimet!?:bored:

Monta päivää tuolla nyt taas ajanut ja koko ajan toimi normaalisti paitsi nyt aamulla.
 
Toiset täällä vaihtelee auton moottoreita "ensi maanantaiksi" ja minä kädetin takalasin pyyhkimen varren vaihdon. Aloin innolla irroittaa Volvon pyyhkimen vartta pitelevää pulttia ja raks, katkesi koko akseli. Varsi on vielä paikoillaan mutta mitään uloketta mihin pultin laittaisi ei enää ole. Varsi on paikoillaan pelkän jumin voimin, kun vaihdan uuden niin se löpsähtää ekassa kiihdytyksessä maahan. No onhan tässä aikaa alkaa purkuhommiin.
 
Toiset täällä vaihtelee auton moottoreita "ensi maanantaiksi" ja minä kädetin takalasin pyyhkimen varren vaihdon. Aloin innolla irroittaa Volvon pyyhkimen vartta pitelevää pulttia ja raks, katkesi koko akseli. Varsi on vielä paikoillaan mutta mitään uloketta mihin pultin laittaisi ei enää ole. Varsi on paikoillaan pelkän jumin voimin, kun vaihdan uuden niin se löpsähtää ekassa kiihdytyksessä maahan. No onhan tässä aikaa alkaa purkuhommiin.

Uudessa autossa ensimmäinen toimenpide on repiä takalasin pyyhin pois, ei sillä tee yhtään mitään.
 
Voihan.... Ei sitten irroiteta jarrulevyä. Katsoin vielä oppaasta että varmasti on T30. Tuntui ensimmäisellä kertaa vähän kireältä ja lopulta meni kärki korkkiruuville. Noh, laitoin vähän irroituslitkua, odottelin ja naputin uuden kärjen varmasti pohjille. Se meni sitten poikki ja siellä on ja pysyy. Aattelin että ehkä siihen saisi rälläkällä tehtyä mahdottoman isolle tasapäämeisselille loven. Tarttis olla sellainen meisseli että saa jonkun ristikon päähän...miten ihmeessä voi olla noin jumissa.
:rage::angry:

jarrulevy.jpg
 
Poraa kanta suosiolla pois

Kulmahiomakoneella voi tuon kannan myös hioa pois ja jos toi rumpu/levy menee vaihtoon, niin jälki voi olla oikeastaan mitä vaan. Ei tuolla lukitusruuvilla ole mitään virkaa, ei noita ole edes kaikissa autoissa.
 
Hetkinen, nyt täytyy todeta että itsekin olen amatööri autonrassaaja.
Eikö torx-ruuvia avata torx-kärjellä? Vai millä konstilla tuo olisi pitänyt hoitaa oikeaoppisesti?
On olemassa normi torx ja reikä torx kuten tässä, reikä torx ei kestä voimaa kuten umpinainen normi torx.
 
Itsellä ihan samanlainen jarrulevyn kiinnitys ja samallalailla kävi. Porasin sopivalla terällä ja vastakierretapilla otettiin pois. Laitoin uuden uppokanta pultin.
Mutta itsellä oli käytössä normi torx ja sekin meni poikki. Noita jos kiristää liian tiukkaan niin sama on edessä seuraavalla kerralla.
 
Itsellä ihan samanlainen jarrulevyn kiinnitys ja samallalailla kävi. Porasin sopivalla terällä ja vastakierretapilla otettiin pois. Laitoin uuden uppokanta pultin.
Mutta itsellä oli käytössä normi torx ja sekin meni poikki. Noita jos kiristää liian tiukkaan niin sama on edessä seuraavalla kerralla.

Itse laitan aina kuparirasvaa kiereisiin ja vain sormikireyteen. Noita on muiden jäljiltä joutunut porailemaan..
 
Rälläkällä viilto tuohon millin terällä ja lyöntimeisselillä irroitus tasapäisellä terällä, varmaan nopein tapa.
 
Korjaajalle iso alaspeukku, kun lähti reikätorxilla edes yrittämään.

Otan nöyrästi vastaan alapeukun :thumbsdown: Sen verta puolustaudun että ensimmäisellä yrityksellä oli käytössä "umpitorx" mutta paskaksi meni sekin. Penetraarioöljyllä kikkailun jälkeen ajattelin että se olisi vähän löystynyt mutta ei näköjään.

Pitää ehkä aloittaa tuosta rälläkästä ja siirtyä vastakierretappiin seuraavaksi. Ei onneksi mikään kiire tällä.
 
Eipä tuossa tarvitse kuin kanta porata pois, ja jarrulevyn saa sen jälkeen irti. Jäljelle jää nysä, jonka pystyy sitten jo lukkopihdeillä pyörittelemään pois navasta.
 
Penetraatioöljystäkään ei sitten ole juuri hyötyä, jos sitä ruiskii juuri ennen ruuvin avausyritystä. Ruiskimiset kannattaa tehdä viimeistään edellisenä päivänä ja antaa vaikuttaa yön yli.

Muita kompaten ruuvi vaan väkivalloin pois ja uusi jarrulevy ilman sitä paikalleen. Pyöränpultit joka tapauksessa pitää jarrulevyn paikallaan ajossa.
 
Ajattelin vaihtaa 2005 Focukseen ohjaustehostimen öljyt kun niitä on tuskin ikinä vaihdettu. Auton ohjekirjassa sanotaan, että sisään menisi WSS-M2C 204-A -öljyä joka on vihreää. Tällä hetkellä siellä säiliössä on vaan punaisen väristä öljyä (ATF?). Pikaisella googlauksella tohon aikaan Fordilla oli siirtymävaihe noissa öljyissä, niin ohjekirjassa sanotaan väärät speksit öljylle.

Laittasko tonne nyt sitten ATF:ää, tuota vihreetä speksattua kamaa vai annanko vaan olla? :hammer:
 
Ajattelin vaihtaa 2005 Focukseen ohjaustehostimen öljyt kun niitä on tuskin ikinä vaihdettu. Auton ohjekirjassa sanotaan, että sisään menisi WSS-M2C 204-A -öljyä joka on vihreää. Tällä hetkellä siellä säiliössä on vaan punaisen väristä öljyä (ATF?). Pikaisella googlauksella tohon aikaan Fordilla oli siirtymävaihe noissa öljyissä, niin ohjekirjassa sanotaan väärät speksit öljylle.

Laittasko tonne nyt sitten ATF:ää, tuota vihreetä speksattua kamaa vai annanko vaan olla? :hammer:

Linkissäsi, nimimerkki JW1982 kertoilee: "The WSS-M2C204-A2 specification is not completely correct for this type of vehicle/engine. This was a known fault of the instruction manual.
The manual does not mention that this type of fluid is not used for all production dates and engine types.

The correct power steering fluid for systems that are filled with the red power steering fluid has the WSA-M2C-195A specification.

Initially the green power steering fluid was only used for the old Ford Galaxy (which basically is a VW Sharan). All other Ford models used the red power steering fluid.
During production of the Focus MK2.5 Ford switched from the red power steering fluid to the green power steering fluid.

Personally I would not mix the new green power steering fluid with the old red power steering fluid. If you want to use the green power system fluid on a system that is filled
with the red power steering fluid you should drain and flush the complete power steering system. Completely flushing the system will need a lot of new green power steering fluid.
Personally i would avoid this and just stick to the red power steering fluid."

Early versions of the focus MK2.5 did still have the red power steering fluid. At some poit Ford decided to reduce costs by reducing all different types of power steering fluid
that were used to just 1 type. First the versions with the EHPAS (Electro Hydraulic Power Assisted Steering) switched over to the new green type of power steering fluid.
The versions with the conventional (engine driven) power steering system did still have the red type of power steering fluid at that time.
On the conventional power steering systems the transition to the new green type power steering fluid was much later.

Ford prescribes that the green power steering fluid can also be used to top up a system that has the red power steering fluid in it.
This basically means that both types of power steering fluid can be mixed. However I would personally not recommend this."


 
Viimeksi muokattu:
Tänks. Näköjään motonetin listassa oli erilainen kirjoitusasu tuolle "WSA-M2C-195A" -öljylle niin ihmettelin kun ei löytynyt.

Kuinkahan monta foordia tuolla tien päällä on jossa on "väärät" öljyt sisällä? Vai voiko tuo vihreä tavara olla niin erilaista atf-öljyyn verrattuna että joku tuossa järjestelmässä hajoaisi?

IMG_20200412_143259.jpg


Tossa vielä kuva öljyistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 888
Viestejä
4 892 729
Jäsenet
78 892
Uusin jäsen
Werkku_87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom