Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Drakan kärrykaapelia sujautin sinne paikalleen. 1.5 tais olla johdinvahvuus. Miksei se kelpaisi?
 
Tämmönen tunarisähkärin info: välissä voi olla bashkaakin johtoa, kunhan kokomatkalta loppu on kunnollista. Tai tarkennetaan; pitkänkin vedon voi tehdä kunhan se on lopusta tukevaa.

Juu, muutamia autoja tullut kyllä katseltua omaa mielenterveyttä vahvasti epäillen, kun tuleva virta laitetaan 2-neliöisellä ja maadoitus 1-neliöisellä. Järkevä olisi tehnyt tuon mielestäni toisinpäin.
 
Tämmönen tunarisähkärin info: välissä voi olla bashkaakin johtoa, kunhan kokomatkalta loppu on kunnollista. Tai tarkennetaan; pitkänkin vedon voi tehdä kunhan se on lopusta tukevaa.

Juu, muutamia autoja tullut kyllä katseltua omaa mielenterveyttä vahvasti epäillen, kun tuleva virta laitetaan 2-neliöisellä ja maadoitus 1-neliöisellä. Järkevä olisi tehnyt tuon mielestäni toisinpäin.
Tämän viestin pointti ei nyt oikein auennut. Virtapiiri on nimensä mukaisesti virtaPIIRI eli silmukka. Jos osa siitä on liian ohutta tai muuten huonoa johtoa, ei sitä enää pelasta paksumpi johto jossain muualla.

Maadoituksen voi autoissa joissakin tapauksissa laittaa ohuemmallakin johdolla, koska kori/runko on maadoitettu joten maadoitusjohtimen pituus on usein lyhyempi kuin plussajohtimen. Ainakaan toisinpäin ei ole mitään järkeä tehdä, jos rakenne on sellainen ettei kyseinen maadoitusjohdin syötä kuin yhtä laitetta. Sittenhän se muuttuu, jos maadoitus on yhteinen jollekin kokonaisuudelle johon menee useampi plussajohto.
 
Orginal Talmun 100*100 lamppujen sisukset ja kaikki niin hyvät etten vaihtanut. Toki voisi LED polttimoita harkita. Koska ikä näkyi vain biokasvuna ulkopinnassa, en vaihtanut teinivirityksiltä näyttäviin näitä hehkulankoja. Valojen hyvä kunto oli yllättävää - mutta voin kertoa että nyt pelaa kärrissä valot ihan vimosen päälle. Varsinkin kun talossa on vain 13-napaisia autoja, on helppo liipasta tuo perään ja sähköihin.

Edit: liimallisten kutistesukkien ja kaasukolvin kanssa vetäisin johdot yhtenäiseksi. Ja jatkoskohta on erillisen suojasukan sisällä. Jep, liittimet olisivat voineet olla hyvät, mutta kärry on 1990-öuvulta, eikä liittimiä oltu kertaakan avattu. Itsellä kärry on ollut toistakymmentä vuotta, tämä oli eka kerta kun sähköt reistasivat.

Edit; kustannukset noin luokkaa 50€ tälle korjaukselle. 67.69€ meni kaupoilla yhteensä. Sisälsi kylläkin muitakin asioita joten vähentelin työkaluut jne kuulumattomat. Suosittelen kyllä käyttämään sähköjohdon pääteholkkeja tässä hommassa kun pistokkeen päätä tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän tota Satellitee vihdoin etiäpäin vauhilla. Jos pääsis tässä kuussa jo ajelee.

HqhTW4r.jpg
 
Onkos sun tarkoitus hitsailla paremmin turbosta lähtevää putkea vai jättää tuollaiseksi?
Niin tuossahan ei turbosta lähde yhtään putkea vaan ainoastaan tulee pakosarjalta putki, ja tietenkin se pitää hitsata ympäri asti, eihän se pidä pakokaasuja yhtään noin kun se on vain täppäilty kasaan :asif:
 
Onkos sun tarkoitus hitsailla paremmin turbosta lähtevää putkea vai jättää tuollaiseksi?

Aih mä luulin et sen vois jättää noinki.

Koekasattu kaikki valmiiks heppiinsä, pitäs mennä konehuoneeseen noin mutta helppo muutella sit jos tarvii ku saa sen sinne asti.
Askartelin kyl jo osittain uusiks vähän lyhyemmäks ja timmimmäks paketiks jo noita.
 
Mulla on ollut menossa kesäaluvanteiden maalaus- ja lakkausprojekti.
Sopii varmaan tähän threadiin, kyseessähän on maalipinnan korjausta.

Homma on siinä vaiheessa että vanteet on maalattu ja lakkaaminen olisi edessä.
Ensi viikolla olisi luvassa kotiseudulle +9-11 astetta ulkolämpötila.
Sisällä en voi lakata vanteita.
Onnistuuko lakkaus tuossa mainitussa lämpötilassa?
Lakkapullossa ei ole merkintää minimilämpötilasta. +20 asteessa kuivumisaika on mainittu.

En oo mikään asiantuntija, mutta maalasin ja lakkasin kerran koko auton ulkona taivasalla joskus syyskuussa, eikä silloinkaan kummoinen lämpötila ollut. Tosin toin sen sisälle halliin kuivumaan. Onnistu ihan hyvin. Sitten kerran maalasin osia ovista ja kaarista ulkona sateen uhan alla ja silloin pinnasta tuli matta. Oli vissiin liian kosteaa. Uskoisin et onnistuu jos ilman suhteellinen kosteus ei ole liian korkea.

Toivottavasti enemmän tietoa/kokemusta omaavat vielä kommentoivat.
 
Mulla on ollut menossa kesäaluvanteiden maalaus- ja lakkausprojekti.
Sopii varmaan tähän threadiin, kyseessähän on maalipinnan korjausta.

Homma on siinä vaiheessa että vanteet on maalattu ja lakkaaminen olisi edessä.
Ensi viikolla olisi luvassa kotiseudulle +9-11 astetta ulkolämpötila.
Sisällä en voi lakata vanteita.
Onnistuuko lakkaus tuossa mainitussa lämpötilassa?
Lakkapullossa ei ole merkintää minimilämpötilasta. +20 asteessa kuivumisaika on mainittu.

Kyllä sen pitäisi onnistua, varsinkin jos vanteet saa sisälle lämpimään kuivumaan lakkauksen jälkeen.

Ilmeisesti meinasit lakata paukkupullolla ne vanteet?

Nuo perus alkydilakat toimivat kohtuullisesti johonkin +4-5 asteeseen asti, kunhan ilmankosteus pysyy järkevissä rajoissa.
Joskus aikoinaan tuli maalattua ja lakattua pikku nippeleitä ( mm. peilien kuoret ja pieni puskurin alalippa ) tallin ulkopuolella syys pimeässä ja kosteassa kilikalilla siten, että vein osan maalauksen/lakkauksen jälkeen sisälle kuivumaan ja hion mahdolliset valumat ja roskat pois seuraavana päivänä.
 
Onnistuu tuossa lämpötilassa, varsinkin jos aurinko sattuu näyttäytymään. Hieman ehkä herkempi valumaan. Hitaampi kuivuminen antaa myös aikaa pinnan tasoittumiselle.20190620_065006-1612x1209.jpg

Tämä maalattu +5 asteessa, toki 2-komponentilla mutta kuitenkin.
 
voiko iskari ruveta yhtäkkiä paukkumaan edessä, ihan yhtäkkiä alkoi kova pauke oikealla edessä kuopissa,
golf VI
"juuri" vaihdettu jouset eteen, yläpään laakerit oli kunnossa kun vaihdettiin jouset,
ajettu siis joku 1000km sen jälkeen,
tunkkattu ylös, pultit yms, kaikki tuntuu kiinni olevan, ainoa mikä pisti silmään, oikealla yläpäässä iskarin yläpää ei ole ihan yhtä suorassa mitä vasemalla. aukon kohdalla mistä sen siis näkee,
toinen epäilys on joku moottorin tuki, jakopään puolella se oli kyllä ehjä ja oikealta se ääni kyllä tulee,
 
Yläpäässä oli nuoli, kolme pulttia ja se on oikein, mikään nivel en usko että on, kun tunkkasin ylös ja rykisin sitä koslaa ihan kunnolla. alkoi myöskin ihan yhtäkkiä ihan kuin jousi olisi kahdesta kohtaa poikki, (ei ole)
 
Yläpäässä oli nuoli, kolme pulttia ja se on oikein, mikään nivel en usko että on, kun tunkkasin ylös ja rykisin sitä koslaa ihan kunnolla. alkoi myöskin ihan yhtäkkiä ihan kuin jousi olisi kahdesta kohtaa poikki, (ei ole)
Jarrusatulan pultit löysällä? Ei tarvitse paljoa olla löysällä niin paukkaa.

Otitko renkaan ylös koitit välykset ja koititko rykiä koko pakettia kunnolla. Jousesta myös kiinni ja repimään. Pyörät kiinni?
 
Yläpäässä oli nuoli, kolme pulttia ja se on oikein, mikään nivel en usko että on, kun tunkkasin ylös ja rykisin sitä koslaa ihan kunnolla. alkoi myöskin ihan yhtäkkiä ihan kuin jousi olisi kahdesta kohtaa poikki, (ei ole)

Oletko varma, ettei vetarin nivel pauku, kun ajelee? Jos on mennyt, pahimmassa tapauksessa koko vetari vaihtoon
 
Lapsi kolhaisi autoa "ajamalla" pyörällä auton kylkeä pitkin ja lakkapintaan tuli n.30cm pitkä ja n.2cm leveä "vaalea viiru" (väri: musta/näkyy ainakin nyt kun auto pesty). Ei siis ole syvä/maalinpintaan ulottuva naarmu.
Mitähän kannattaisi tehdä, jotta saisi piilotettua näkyvistä?
 
Lapsi kolhaisi autoa "ajamalla" pyörällä auton kylkeä pitkin ja lakkapintaan tuli n.30cm pitkä ja n.2cm leveä "vaalea viiru" (väri: musta/näkyy ainakin nyt kun auto pesty). Ei siis ole syvä/maalinpintaan ulottuva naarmu.
Mitähän kannattaisi tehdä, jotta saisi piilotettua näkyvistä?
Myllytä se kohta. Toki käsinkin hätätapauksessa voi saada hoidettua jos jaksaa hinkata.
 
Olen ihan tietämätön myllytyksestä, joten mitä aineita/tavaroita kannattaa hommata jos käsin yrittäisi hinkata. Kiitos.

Tuolta voi lukea myllytyksestä.

Toisaalta jos naarmu ei ole kauhean syvä ja ei aio itse tulevaisuudessa myllytellä autoja, voi olla helpompi viedä naarmu meikkarille hävitettäväksi.
Selviää pienemmillä kuluilla, kuin että alkaa ostamaan tahnoja ja tavaroita itselleen.
Tosin jos auto on kauhean naamuinen tai kulahtanut maalipinnaltaan, jää tuohon myllytetylle paikalle kiiltävämpi alue, joka erottuu taatusti eli silloin koko auto pitää myllyttää kokonaisuudessaan.
 
Olen ihan tietämätön myllytyksestä, joten mitä aineita/tavaroita kannattaa hommata jos käsin yrittäisi hinkata. Kiitos.
Muutamalla kympillä sain paikallisessa liikkeessä jäljen pois, kun joku oli "hakannut" ovella. Vie näytille ja kysyy arviota, jos helpolla haluaa päästä.
 
Pikanen mallailu paikalleen et osaa silputa apurungon sopivasti, torstaina pitäs olla pultattuna paikallee jos kaikki menee nappiin.
Huomenna ameriikoista tilaukseen moottorinohjausta (Holley Terminator X) ja muuta kivaa.

iiup6yo.jpg
 
Nissan Almera N15 vm. 1999. Etuiskarin suojakumi on tipahtanut ja jäänyt alas jumiin.
Mikähän on voinut moisen aiheuttaa?
 
Tämä ehkä helpoin tapa. Pitääpä kysellä liikkeistä. Kiitos!
Se on myös hyvä, että pesit auton itse, koska muuten siitäkin laskutettaisiin. Sanoi että riittävän puhdas ja aloitti homman suoraan ilman pesua. Onhan siitä muutama vuosi aikaa, mutta 50€:a taisin köyhtyä kolauttajan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälainen osa ja missä on automaattivaihteiston kytkinakseli?
Autossa takuu ja sen piikkiin menee korjaus, mutta semmoinen on mennyt rikki ja korjaus kestää jopa kolme viikkoa, kun osat tulevat saksasta. Audi kyseessä ja eivät osanneet kertoa mistä tällainen hajoaminen olisi voinut tapahtua.
Heräsi mielenkiinto, että minkälainen osa tämä on jo mihin vaikuttaa, kuulemma aika kallis operaatio.
 
Minkälainen osa ja missä on automaattivaihteiston kytkinakseli?
Autossa takuu ja sen piikkiin menee korjaus, mutta semmoinen on mennyt rikki ja korjaus kestää jopa kolme viikkoa, kun osat tulevat saksasta. Audi kyseessä ja eivät osanneet kertoa mistä tällainen hajoaminen olisi voinut tapahtua.
Heräsi mielenkiinto, että minkälainen osa tämä on jo mihin vaikuttaa, kuulemma aika kallis operaatio.

Kyseessä lienee DSG? DSGhän ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaalivaihteisto missä on kaksi kytkintä.
 
Kyseessä lienee DSG? DSGhän ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaalivaihteisto missä on kaksi kytkintä.
Jep, DSG. Audilla se kulkee nimellä S tronic.
Mutta mikä tuossa DSG:ssä on se kytkinakseli? Vai onko tämä juttu se kuuluisa kaksoismassan "laukeaminen" ?
 
Jep, DSG. Audilla se kulkee nimellä S tronic.
Mutta mikä tuossa DSG:ssä on se kytkinakseli? Vai onko tämä juttu se kuuluisa kaksoismassan "laukeaminen" ?
Eiköhän sillä tarkoiteta vaihteiston keskeltä moottorille menevää akselia. Joutuvat purkamaan ja kasaamaan laatikon.

2036.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lancia Phedra (Peugeot 807, Citroen C8) vilkut vilkuttaa nopeasti kuin olisi polttimot menny ja ajotietokoneen logi näyttää kaksi instanssia samaa, mutta kaikki vilkut kuitenkin toimii. Missähän olisi mahdollinen vika?
 
Lancia Phedra (Peugeot 807, Citroen C8) vilkut vilkuttaa nopeasti kuin olisi polttimot menny ja ajotietokoneen logi näyttää kaksi instanssia samaa, mutta kaikki vilkut kuitenkin toimii. Missähän olisi mahdollinen vika?
Maadoitukset. liitokset (lamppujen kannat yms tarkistus) ja lopuksi BSI boxi voi olla rikki. BSI boxin rikkoutuminen johtaa tuohon valosirkukseen / pimeyteen. BSI vaihdolla voi tulla lisää km auton mittariin riippuen osan luovuttajasta ja tätä ei pystytä palauttamaan takaisin alkuperäiseksi. Voi olla että muistan väärin, koska siitä on aika 6v kun samanlaista vikaa korjattiin eräästä Peugeotista.
 
Eiköhän sillä tarkoiteta vaihteiston keskeltä moottorille menevää akselia. Joutuvat purkamaan ja kasaamaan laatikon.

2036.jpg
Miten helvetissä tuokin voidaan saada katki normaalikäytöllä?

Melkoiseksi on vaginkin laatu mennyt vaikka tiedossa on aina ollut että ostamalla dsg:n saat kasan paskaa.
 
Miten helvetissä tuokin voidaan saada katki normaalikäytöllä?

Melkoiseksi on vaginkin laatu mennyt vaikka tiedossa on aina ollut että ostamalla dsg:n saat kasan paskaa.

No sitä en tiedä ja ihmettelivät itsekin audi centerillä. Aiemmin omistin VW:n jossa DSG ja ajelin 350tkm ilman mitään ongelmia.
 
Eiköhän sillä tarkoiteta vaihteiston keskeltä moottorille menevää akselia. Joutuvat purkamaan ja kasaamaan laatikon.

2036.jpg
Luulisi jos kyseessä tuo akseli, että tulisi kaikille halvemmaksi vaihtaa koko laatikko. Jo työmääränkin takia? Mutta Audihan nuo päätökset tekee.
 
Epäilisin vahvasti onko lodju korjauskelpoinen tuon katkeamisen jälkeen, onko järkeä sinne kuorien sisään rakentaa kokonaan uusi laatikko...
 
En ole ennen koko kytkinakseliin törmännyt määritelmänä, mutta tuohon se sopisi nimensä puolesta. DSG on tosiaan hieman erilainen, vaikka manuaaliin perustuu. Ihan kaikkea ei näköjään aikasempi kuvakaan tuonut esiin.

 
Viimeksi muokattu:
Nissan Almera N15 vm. 1999. Etuiskarin suojakumi on tipahtanut ja jäänyt alas jumiin.
Mikähän on voinut moisen aiheuttaa?

Ne menee iänmyötä rikki ne kumit. Mullakin ollut varmaan jo 3v ainakin kummatkin edessä olevat rikki.

Ajattelin, että olisinko voinut vaikka koota sen jotenkin väärin ja kumi siksi tippunut... jos vaikka puuttuu prikka tai jotain? :hmm:
Ei se yläpäästään ainakaan halki liene, on niin pirun tiukassa... pitäisi ottaa enemmän auki, mutta sitten menee vaihtoon koko iskari suojakumeineen.
 
Hälyyttimet on sitten kyllä yksi automaailman syöpä, ei tunnistanut LandCruiseri avaimen kaukosäädintä, no ovi auki mekaanisesta lukosta ja hälyytin huutaa niin että koko kaupunki varmasti heräsi klo 7.00! :facepalm:

Ei auttanut vara-avain eikä mikään, revin torven piuhat irti ja lähdin ajamaan kunnes hälyytin sammui, työpaikan pihassa tunnistaa taas normaalisti kaikki avaimet!?:bored:

Monta päivää tuolla nyt taas ajanut ja koko ajan toimi normaalisti paitsi nyt aamulla.
 
Toiset täällä vaihtelee auton moottoreita "ensi maanantaiksi" ja minä kädetin takalasin pyyhkimen varren vaihdon. Aloin innolla irroittaa Volvon pyyhkimen vartta pitelevää pulttia ja raks, katkesi koko akseli. Varsi on vielä paikoillaan mutta mitään uloketta mihin pultin laittaisi ei enää ole. Varsi on paikoillaan pelkän jumin voimin, kun vaihdan uuden niin se löpsähtää ekassa kiihdytyksessä maahan. No onhan tässä aikaa alkaa purkuhommiin.
 
Toiset täällä vaihtelee auton moottoreita "ensi maanantaiksi" ja minä kädetin takalasin pyyhkimen varren vaihdon. Aloin innolla irroittaa Volvon pyyhkimen vartta pitelevää pulttia ja raks, katkesi koko akseli. Varsi on vielä paikoillaan mutta mitään uloketta mihin pultin laittaisi ei enää ole. Varsi on paikoillaan pelkän jumin voimin, kun vaihdan uuden niin se löpsähtää ekassa kiihdytyksessä maahan. No onhan tässä aikaa alkaa purkuhommiin.

Uudessa autossa ensimmäinen toimenpide on repiä takalasin pyyhin pois, ei sillä tee yhtään mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom