Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
V70 MK2, alkoi ohjaustehostin pitämään melko jurnutusta, ääni rauhoittuu heti kun sille antaa työtä mutta paikallaan ollessa ääntää hieman aaltoilevasti ja apulaitehihna väpättää aikalailla. Nestepinta oli alatason alapuolella joten omaan piikkiin taitaa mennä ku ei ole tullut tarkistettua aikoihin eikä nesteen lisäys ja ratin kääntely auttanut. Ei taida uskaltaa oikein ajella ettei hirtä ja sulata koko remmiä kun jakopään koppakin tuossa vieressä. Ehkäpä tarvikepumppu saksasta auton elinkaaren loppuajaksi sillä oletuksella että diagnoosi osuu pumppuun
Ääni pahenee sitä mukaan kun laittelee sähkölaitteita päälle joten laturin vapaakytkin kait se oireilee, käyn huomenna hakemassa palikan ja työkalusarjan ja jos menee akseli poikki niin vaihdetaan koko laturi. Ei ollut t60 torxia nyt kiristimen löysäämiseen ni ei pääse vikaa varmistamaan ennen motonet reissua mutta katsellaan huomenna uusiksi ja korjataan samalla jos jumii
Marmoritiski ei saanut päivitettyä softaa 09vm Audi A6:seen. Ei kuulemma saa yhteyttä moottoriohjaimeen koska "gateway" vaikuttaa olevan pimeenä. Jotenkin oudolta kuulostaa, koska juuri ennen marmorille vientiä oli toinen huoltamo lukenut vikakoodit ja ei kuulemma mitään normaalista poikkeavaa ollut. Onko tuo gateway siis joku erillinen komponentti, jota käytetään vain ECU:n flashaukseen tms.?
Onko akku alkuperäinen? Uudella akulla voisi kokeilla ihan näin ensin, että mitä se auto tuumaa siitä.
Veikataan että laturi on hajonnut ja siitä johtuu nuo viat. Viallinen laturi voi myös imeä virtaa eli se on tyhjännyt akun kuivaksi ja siksi ei ole enää mitään elonmerkkejä.-piti vaimeata ujellusta
-sytytti ensin ohjaustehostimen valon
-kunnon valoshow, kaikkea mahdollista valoa vilkutteli
-sähkölaitteet jäivät vielä päälle
-huomasin, akun olevan vielä selvästi lämmin
Akku sökö?Volvo (V50 2010 1,6D) aiheuttaa taas hiusten harmaantumista, saattoi jopa olla auton viimeinen temppu. Viikon verran piti vaimeata ujellusta tietyillä kierroksilla (1500-2000), käytin myös pajalla ja mitään vikaa ei havaittu. Pari päivää tämän jälkeen liikkeelle lähtiessä sytytti ensin ohjaustehostimen valon ja tästä 50m jälkeen alkoikin kunnon valoshow, kaikkea mahdollista valoa vilkutteli ja sain juuri nilkutettua takaisin kotipihaan auton. Pihassa kun auton sammutin ja otin avaimen pois niin hämmästykseni sähkölaitteet jäivät vielä päälle, mm, puhallin ja ajovalot. Muutaman minuutin kuluttua nämä kuitenkin sammuivat ja tämän jälkeen tuntui kaikki sähkölaitteet olevan autosta pimeänä. Edes takaluukku ei aukea, kun mikrokytkin vaatinee sähköä). Avaimeen ei reagoi millään tavalla. Sulakerasia vilkuilin päällisin puolin ja mitään palanutta en havainnut. Illalla kävin vielä sulakkeita ihmettelemässä ja samalla huomasin, akun olevan vielä selvästi lämmin, eli joku sieltä on virtaa imenyt.
Mitähän tässä nyt voisi olla vikana, ilmeisesti jotain oikosulkua ainakin mahdollisuutena. Oiskohan ensioireena ollut ujellus voinut johtua laturista ja sieltä olisi sitten voinut jokin oikosulku aiheutua? Osaakohan auto suojautua oikosulkuja vastaan sulakkeilla vai palaako heti kaikemmoiset kalliit ohjauspiirit ja sitä myöten auto joutaa paaliin. Harmi vain kun muuten aivan priimakuntoinen auto.
Itse olen Defan "leirissä" ja olen hommannut johtosarjoja käytettynä. Toistaiseksi kaikki ovat olleet ehjiä, sekä johtokokonaisuus on ollut halvempi kuin yksi uusi panssarijohto.Nissanissa on säteilylämmitin ja nyt olisi oiva hetki heittää se mäkeen kun konehuoneesta on puolet purettuna. Mietin ensin että laitan perinteisen Calixin lohkolämmpärin, mutta kaikkine piuhoineen se maksaa kuitenkin noin 250€. Toisena vaihtoehtona mietin letkulämpäriä kiertovesipumpulla eli TT Thermo/Arctic Auto QTherm. Onkos kellään kokemuksia noista letkulämppäreistä? Kaiken järjen mukaan tuollainen kilowatin letkulämppäri olisi tehokkaampi kuin perinteinen 550 watin lohkis![]()
Jotkut noista kiertovesipumput kestää vuoden jos ostaa "halvalla". Käykö sun autoon kiertovesipumpu?Nissanissa on säteilylämmitin ja nyt olisi oiva hetki heittää se mäkeen kun konehuoneesta on puolet purettuna. Mietin ensin että laitan perinteisen Calixin lohkolämmpärin, mutta kaikkine piuhoineen se maksaa kuitenkin noin 250€. Toisena vaihtoehtona mietin letkulämpäriä kiertovesipumpulla eli TT Thermo/Arctic Auto QTherm. Onkos kellään kokemuksia noista letkulämppäreistä? Kaiken järjen mukaan tuollainen kilowatin letkulämppäri olisi tehokkaampi kuin perinteinen 550 watin lohkis![]()
Sanotaanko näin että en tiedä ettei sopisi? Ei tässä ole mitään hienouksia, 2004 vuosimallin japsi kuitenkin kyseessä. Eilen vähän jo katselin konehuonetta sillä silmällä ja lämppärille menevät letkut ovat sopivasti esillä.Jotkut noista kiertovesipumput kestää vuoden jos ostaa "halvalla". Käykö sun autoon kiertovesipumpu?
Ostin eilen Skoda Roomster 1,6 16V vm2007 auton.
Myyjäliike lupasi korjata pyöränlaakerin, öljyt ja suodatin myös.
Ajattelin, että itse vaihtaisin jarrunesteet siihen. Onko kenelläkään tietoa, että tarviiko jarrunesteen vaihdossa mitään OBD-laitetta, jolla pyöritetään abs-pumppua? Vai onko ihan tavanomaisesti vaihto jarrupoljinta painamalla kotikonstein?
jos vaan nipat lähtee auki.
ellei ole vedetty hampaat irvessä kiinni ja annettu olla 10v…
Miten hitossa nuo nipat voisi edes teoriassa katketa? Ainakin bmw:ssä (e60) on kyllä aikas paljon materiaalia. Tähän kun vielä yhdistetään että niitä pitäisi käyttää auki 2-3v välein nesteitä vaihtaessa ja kiristysmomentti on mallia sormenpää niin eihän nuo nyt vaan voi jumia ellei ole vedetty hampaat irvessä kiinni ja annettu olla 10v…
Jos puratte pidemmäksi aikaa johdotuksia tjms autosta ne niin älkää merkatko niitä mustekynällä. Nämä ovat olleet reilun vuoden irrallaan.
Ostin vuoden 2007 Skoda Roomsterin. Autolla on ajeltu noin 216000km.
Autossa ei ole lohkolämmitintä eikä sisätilan pistoketta ollenkaan.
Olen hieman epävarma, että mitä tekisi.
Auto on ollut aiemmin Virossa Tarton korkeudella ja ~7-10v sitten tuotu Suomeen.
Talvella pitäisi lämmittää myös sisätilaa jotta olisi sula tuulilasi ja moottoria myös.
Mutta meneekö raha hukkaan koska kone saattaa olla jo kulunut aiemmista kylmäkäynnistyksistä.
Liike asentaisi lohkolämmittimen.
En kyllä itse 2k autoon (https://www.nettiauto.com/skoda/roomster/12378406) tekisi tuollaista investointia: lohko 100e, johtosarjat+pistorasia+sisälämmitin 180e, asennus 200e -> 500e paukku -> ei mitään järkeä.Liike asentaisi lohkolämmittimen.
Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.En kyllä itse 2k autoon (https://www.nettiauto.com/skoda/roomster/12378406) tekisi tuollaista investointia: lohko 100e, johtosarjat+pistorasia+sisälämmitin 180e, asennus 200e -> 500e paukku -> ei mitään järkeä.
Ton hintaluokan autoissa, käyntiin vaan ja antaa lämmitä hetken. Kovaa ajoa paaliin saakka.Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.
Sisätilan lämppärin voit laittaa kyllä, johto vaan oven väilstä. Ei tartte sitä lasia raapata.Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.
Mie olen kyllä painanut männän sisään ilman kiertämisiä.Sitten lisää kysymyksiä liittyen Skoda Roomster vm2007 1,6 autoon.
Takana on levyjarrut. Mihin suuntaan pitää jarrumäntätyökalulla pyörittää takajarrusatulan mäntää kun sitä painaa sisään päin.
Edellisessä rellussa oli myötäpäivään. Takajarrusatuloissahan on tuo käsijarrumekanismi.
Control Module for Energy Management (J644)
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Nyt aloin nyppimään Audin (a6 4f) can-väylää kuntoon. Gatewayn vaihto oli suht simppeliä, tosin en ollut varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan tuo auto siis pitää viedä, jotta saa järviradion taas kuulumaan, muuta ongelmaa ei tuo CP taida aiheuttaa.
Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti vikakoodi:
Koodi:Control Module for Energy Management (J644) 004 - No Signal/Communication - Intermittent
Tuo j644 moduuli vaikuttaa siis olevan myös pimeänä ja mieleeni tuli eräs skenaario, joka voi olla syypää can-gatewayn ja tuon energy management moduulin kärvähtämiseen:
Autoon tein taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin. Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka. Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.
Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen (gateway antoi OBD-porttiin oskiloskoopilla mitattuna tasaista n.2v jännitettä väyläjohtoihin)?