Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Juuh, eli tänään taas kävin vilkuilemassa audia. Nyt viikon seisonnan jälkeen kun mittailin kaikkien sylinterien sylinteripaineet, niin 5. ja 6. sylintereistä tuli jäähdytysnestettä. Eli kansihommiks meni ja taisi selvitä syy miks 5. sylinteriltä tulee misfireä :cigarbeye:

Ei ihan järkyttävän kallis tuo täydellinen tiivistesarja yläpäähän :hmm:

Katsoppa myös Aeromotors, veikkasin että olisiko sama kuin tämä?
 
Kannattaa ennen tiivistesarjan tilausta selvittää nykyisten kannentiivisteiden paksuudet. Eiköhän tuohonkin moottorin ole useamman paksuista kannentiivistettä valmistustoleranssien tähden?
 
Vähän tuli purettua tänään, mut homma kaatu kinostuksen lopahtamiseen ja siihen, ettei sattunu olee käsillä sopivaa kaukaloa johon laskea jäähdytinnesteet. Mut ensviikolla sitten taas jatketaan.
 

Liitteet

  • remppa1.jpg
    remppa1.jpg
    224,7 KB · Luettu: 286
  • remppa.jpg
    remppa.jpg
    313,5 KB · Luettu: 282
Eikö tyypillisesti vaihtaessa "ikuiset" öljyt se saa kertyneen karstan ja möhnän liikkeelle ja sitten on sihti tukossa tmv. Lopputuloksena laatikko hajoaa heti/pian öljynvaihdon jälkeen. Tai näin ainakin Esson baarin tietotoimistosta kerrotaan.
Lähtökohtaisesti se syntynyt karsta pitäisi tulla vaihdossa ulos. Sihdit ja suodattimet tulee toki uusia/puhdistaa, mutta laatikkohan on käytönnössä entinen jo, jos sitä ei voisi huoltaa.

Tuossa ed. mainitussa tapauksessahan sille tehtiin vielä erillinen pesu, jonka tulisi poistaa irtoavaa karstaa ennen ajoa.

Veikkaisin tuossa tapauksessa liianpientä öljyn täyttömäärää. Monesti se auto tulee olla käynnissä täytön aikana, jotta turbiini imaisee osan öljyistä ennen ylivuotoa, mutta Hondasta en osaa varmaksi sanoa.
Tai sitten täysin epäkelvot öljyt, mutta silloin luulisi vaihdoissa tuntuvan.
 
Vähän tuli purettua tänään, mut homma kaatu kinostuksen lopahtamiseen ja siihen, ettei sattunu olee käsillä sopivaa kaukaloa johon laskea jäähdytinnesteet. Mut ensviikolla sitten taas jatketaan.

Kannattaako tuota nyt edes enempää purkaa kun kuvistakin näkee jo että lohko on halki?

Vitsi vaan :) Upeaa suorittamista. Mitenkäs tuommosessa moottorissa menee sytkä eli mikä on järjestys?
 
Kannattaako tuota nyt edes enempää purkaa kun kuvistakin näkee jo että lohko on halki?

Vitsi vaan :) Upeaa suorittamista. Mitenkäs tuommosessa moottorissa menee sytkä eli mikä on järjestys?

3.2L Gasoline Engines
Firing Order: 1-5-3-6-2-4
CYLINDER ID:
Passenger side from the front 1-3-5
Drivers side from the front 2-4-6

1629635299722.png


Kaivoin jostain netistä tuon :D
 
En nyt satavarma ole, että muistanko oikein, mutta tossa Hondan CVT:ssä öljynvaihto on aika simppeli. Kaksi proppua, alemmasta vanhat pois ja sitten ylemmästä täytetään niin pitkään kunnes alkaa siitä ylemmästä propusta valumaan yli.

Ei mitään havaintoa, että jääkö tyhjentäessä laatikkoon vielä öljyä. Että jos nyt kun huuhdeltu, että sieltä on tullut myös ne mahdollisesti sinne jäävät öljyt pois. Sitten täytetty "oikea" määrä, mutta on kuitenkin vajaa.

Nopeahan tuo olisi tarkastaa, avaa ylemmän propun ja kattoo, että meinaako sieltä valua tavaraa vai ei.
 
Kalinan jakoremppa meinaa olla vähe työläs, poikittaiskone niin toki melkosen ahdasta. Lisäksi tuo näyttäs olevan joku palapeli, kun ylä ja alakerran merkit ei kohtaa edes vähää alusta, tosin alakerran merkki ei kohtaa kyllä ykk kanssakaan. Sitten kampuran hihnapyörä oli hitsannu siihen malliin kiinni että kolmas teeseitse lattarauta ulosvetäjä kesti, tartti kolme 6mm paksua hitsata yhteen ettei taitu vaan. Sitten seuraavaksi iloksi tojotan viisas insinööri oli päättänyt laittaa vesipumpulle yhden "uppokanta" pultin joka ehkä on joskus ollu joku ristipää tai läheltä. Mitään käytännön sovellutustahan tolla ei ole, joten oletan että joku ingenjör on sen siihen vittuillakseen halunnut. Vaikea sanoa mikä kanta siinä on alunperin ollut, kun edellinen tekijä toki oli ilmeisesti kääntänyt sen täysin paskaksi ja jättänyt vesipumpun sitten vaihtamatta. Lähti sekin kun purki ympäriltä about kaiken että mahtui hitsimään mutterin siihen kiinni. Muutkin pultit on laitettu lukitteella kiinni, tosi kiva seuraavan avata tuolla vitun pienessä raossa Seuraavaksi tuo on niin viisaasti suunniteltu myöskin että moniurahihnan rullan kiinnike on samassa pultissa vesipumpum kanssa ja sehän tarkoittaa että ottaa laturin ja ilmastoinnin kompuran pois.
 
Kalinan jakoremppa meinaa olla vähe työläs, poikittaiskone niin toki melkosen ahdasta. Lisäksi tuo näyttäs olevan joku palapeli, kun ylä ja alakerran merkit ei kohtaa edes vähää alusta, tosin alakerran merkki ei kohtaa kyllä ykk kanssakaan. Sitten kampuran hihnapyörä oli hitsannu siihen malliin kiinni että kolmas teeseitse lattarauta ulosvetäjä kesti, tartti kolme 6mm paksua hitsata yhteen ettei taitu vaan. Sitten seuraavaksi iloksi tojotan viisas insinööri oli päättänyt laittaa vesipumpulle yhden "uppokanta" pultin joka ehkä on joskus ollu joku ristipää tai läheltä. Mitään käytännön sovellutustahan tolla ei ole, joten oletan että joku ingenjör on sen siihen vittuillakseen halunnut. Vaikea sanoa mikä kanta siinä on alunperin ollut, kun edellinen tekijä toki oli ilmeisesti kääntänyt sen täysin paskaksi ja jättänyt vesipumpun sitten vaihtamatta. Lähti sekin kun purki ympäriltä about kaiken että mahtui hitsimään mutterin siihen kiinni. Muutkin pultit on laitettu lukitteella kiinni, tosi kiva seuraavan avata tuolla vitun pienessä raossa Seuraavaksi tuo on niin viisaasti suunniteltu myöskin että moniurahihnan rullan kiinnike on samassa pultissa vesipumpum kanssa ja sehän tarkoittaa että ottaa laturin ja ilmastoinnin kompuran pois.

Nooo, tuo oman audin jakopää on sellasen homman takana, et pitää ottaa motti pois autosta :D Et helppohan tuo vielä on sulla :whistling:
 
En nyt satavarma ole, että muistanko oikein, mutta tossa Hondan CVT:ssä öljynvaihto on aika simppeli. Kaksi proppua, alemmasta vanhat pois ja sitten ylemmästä täytetään niin pitkään kunnes alkaa siitä ylemmästä propusta valumaan yli.

Ei mitään havaintoa, että jääkö tyhjentäessä laatikkoon vielä öljyä. Että jos nyt kun huuhdeltu, että sieltä on tullut myös ne mahdollisesti sinne jäävät öljyt pois. Sitten täytetty "oikea" määrä, mutta on kuitenkin vajaa.

Nopeahan tuo olisi tarkastaa, avaa ylemmän propun ja kattoo, että meinaako sieltä valua tavaraa vai ei.
Hondassa on kyllä ihan mittatikku mistä se öljymäärä tarkistetaan ja samaa kautta hoidetaan myös täyttö. Laatikossa on sitten proppu mistä öljyt saa ulos.
 
Nooo, tuo oman audin jakopää on sellasen homman takana, et pitää ottaa motti pois autosta :D Et helppohan tuo vielä on sulla :whistling:


Ompa mulla joskus tainnu samanlainen kone olla kuin sullakin, tosin 2.8 ack jäi paremmin mieleen kun sen jakopäätä tein aikanaan 0-kelissä räntäsateessa pihamaalla leijona pullon voimin :whistling:

Tuon kalinan kanssa enemmän vituttaa kuinka on a: pakko suunnitella joku pultti tonne mallilla pura kaikki (aiemmin irrottelin perää tosta ja joku fiksu oli laittanut yhden pultin niin, että pudota koko vitun taka-akselisto että se mahtuu tulemaan ulos. Kasatessa käänsin sen toisinpäin ja katsos, nyt irtoaa tarvittaessa perä muut romut paikoillaan..) ja b: edellisen tekijän ranetukset tuon kanssa. Käytännössä yhden illan hommasta on tullut kolmen illan homma. Saatana.
 
Ei mennyt ihan putkeen focuksen remontti. Etuvakaajat sai vaihdettua, kun lentävällä leikkas poikki. Ei saanu pihdeillä otetta ja se kierrelukitus oli umpiruosteessa et meni heti pyöreäksi.
Takajouset sit jäi kokonaan vaihtamatta, kun tuennan pultteja ei saanu auki sit mitenkään. Lopulta pultti ja mutteri kyl pyöri, mut samalla pyöri puslakin eli sekin sitten uusittava. 2m rautaputkesta sai vartta hommaan, mut siin alko pelottaa et koko auto putoaa 2-pilarinosturista kun ei vaan aukea. Suurin ongelma tuossa on et mutterin puolelle ei saa mahtumaan kuin lenkkiavaimen. Meni siin samalla kyl pari takapään vakaajan pulttia pyöreäksi, et kait nekin pitäs uusii sit. Todnäk vien kyl korjaamolle tuon homman
 
Nissan antoi vikakoodin P0303 eli kolmossylinterin sytytyskatkos. Vaihdoin tulpat maaliskuussa joten ajattelin että jospa puola on viallinen. Eipä tietenkään ole, kurkkasin tulpanreiästä sisään niin männän päällä on nestettä :facepalm: No, samalla tulee öljyn- ja nesteen syönti kuntoon ja saa jakoketjunkin vaihdettua.
Nyt ei arpa oikein osunut kohdalle :(
 
Mä puolestani pähkäilen, et onnistuuko tuo jotenkin tuon 3.2fsi koneen kannen irroitus koneen ollessa paikallaan. Jos lukitsee toisen puolen kannen nokat, niin teoriassa ei pitäis jaon mennä sekaisin?
 
Noo eihän se ole kuin kokeilla, kunhan sen jaon saa sit tarkistettua luotettavasti jollain opilla jahka jakopää on taas kasassa. En ehkä itse uskaltaisi kun ei muistini mukaan taida saada alapäätä esiin, toki ainahan sitä voi mäntien asennosta arvailla vaan en ite kyllä varmaan rohkenis. Jos vaan vehkeet on niin ei tuo niin paha rasti ois ottaa koko motti kouraan ja katella samaan konkurssiin muutenkin sitä vähe sillä silmällä.

Edit: ja ei tosiaan luuri halunnu tota pdf aukoa niin en tiiä mitä siellä on. Audifinnssiltäkin ainakin jossain vaiheessa olit tainnu tosta koneesta kyselläkkin, siellä varmaan joku seppä tietäs paremmin
 
Focuksen jousijumppa jatkuu... käytin ihan merkkiliikkessä ja he olivat tilanneet väärät jouset (mallikohtaisesta listasta valittu). Mut selvis et tuossa on jokin spesiaalimpi mukavuuspainotteinen, tiedä sit onko ensimmäinen (eläkeläisomistaja) ne siihen auton ollessa uusi vaihdattanut vai miksei niitä näe auton tiedoista. Tuleepahan sit reilu 600km mittariin lisää risalla takajousella, jyrkissä mutkissa ikävä.
 
Lähdin parkista ja keulasta kuului metallinen helinä. Kuulosti siltä kun jotain roikkuisi maassa, tai ottaisi satunnaisesti kiinni. Ääni tosin hävisi 50m ajon jälkeen, eikä mitään erikoista näy?
 
Havaitsin että merssun toisen lohkon takakulma on epäilyttävän märkä, öljyä tihkuu sieltä sun täältä huohotusjärjestelmän seudulta.

No ei mitään, ystävämme Ebaystä toimittivat uudet OEM osat edullisesti. Oli asteikolle 7/10 paskamainen vaihtaa. PCV venttiilille tuleva läpivientihärpäke/stefa on venttiilikopan ja kannen välissä ja oikein mukavasti jumissa siellä. Pari tuntia pikkuhiljaa kilkutellen, vääntäen ja irroitusöljyä käyttäen se sieltä putkahti pois. Tilaa ei juuri ole operoida ja vähän hirvitti käyttää voimaa tuolla seudulla :beye: Mutta ei mitään, hyvä mieli tuli, vähän vaivaa ja kustannukset jotain 150€ OEM osilla. Ja tuli uusittua koko linjasto alusta loppuun. Näkyy tapahtuneen varaosissa myös pientä tuotekehitystä.

asennus.jpg
asennus2.jpg
asennus3.jpg
IMG_20210827_200233.jpg
IMG_20210827_211343.jpg

Sitten odottaisi vielä jarrulevyt joka kulmaan eli noin 45kg malmia :) Boschit tilasin, yht n. 200€. Ei kovin paha.

Yritin jo taannoin takalevyä irroittaa tuhoten 2 kpl T30 kärkiä. Kävelin premium työkaluliikkeeseen ja vaadin parhaan torx kärjen mitä rahalla saa. Myivät Weran impaktikärjet 5€ kpl...melko suolainen hinta. Sunnuntaina näkee joko irtoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Havaitsin että merssun toisen lohkon takakulma on epäilyttävän märkä, öljyä tihkuu sieltä sun täältä huohotusjärjestelmän seudulta.

No ei mitään, ystävämme Ebaystä toimittivat uudet OEM osat edullisesti. Oli asteikolle 7/10 paskamainen vaihtaa. PCV venttiilille tuleva läpivientihärpäke/stefa on venttiilikopan ja kannen välissä ja oikein mukavasti jumissa siellä. Pari tuntia pikkuhiljaa kilkutellen, vääntäen ja irroitusöljyä käyttäen se sieltä putkahti pois. Tilaa ei juuri ole operoida ja vähän hirvitti käyttää voimaa tuolla seudulla :beye: Mutta ei mitään, hyvä mieli tuli, vähän vaivaa ja kustannukset jotain 150€ OEM osilla. Ja tuli uusittua koko linjasto alusta loppuun. Näkyy tapahtuneen varaosissa myös pientä tuotekehitystä.

asennus.jpg
asennus.jpg
asennus2.jpg
asennus3.jpg
IMG_20210827_200233.jpg
IMG_20210827_211343.jpg

Sitten odottaisi vielä jarrulevyt joka kulmaan eli noin 45kg malmia :)

Yritin jo taannoin takalevyä irroittaa tuhoten 2 kpl T30 kärkiä. Kävelin premium työkaluliikkeeseen ja vaadin parhaan torx kärjen mitä rahalla saa. Myivät Weran impaktikärjet 5€ kpl...melko suolainen hinta. Sunnuntaina näkee joko irtoaa.
Kai sulla iskumeisseli on?
 
Yaris Verso. Paikaltaan kun lähtee, kulkusuunta eteenpäin, kääntyen oikealle ,kuskin puolelta (vas) rahisee/joku hankaa yms. Kun vauhti kiihtyy se ääni häviää. Tietyssä kulmassa ääni kuuluu ja nimenomaan vain toiselta puolelta. Onko nyt laakeri menossa ? Tarkistan vielä hkirjasta onko se ex omistajan toimesta vaihdettu, muistikuva että on. Vetari se tuskin on?

Miten käytännössä tunkilla hoidetaan laakeri diagnoosi ?

Edit: ääni kuuluu esim kun lähtee kaupan pihasta p- ruudusta, ääni kuuluu niin kauan auto suoristunut käännöksestä.
 
Yaris Verso. Paikaltaan kun lähtee, kulkusuunta eteenpäin, kääntyen oikealle ,kuskin puolelta (vas) rahisee/joku hankaa yms. Kun vauhti kiihtyy se ääni häviää. Tietyssä kulmassa ääni kuuluu ja nimenomaan vain toiselta puolelta. Onko nyt laakeri menossa ? Tarkistan vielä hkirjasta onko se ex omistajan toimesta vaihdettu, muistikuva että on. Vetari se tuskin on?

Miten käytännössä tunkilla hoidetaan laakeri diagnoosi ?

Edit: ääni kuuluu esim kun lähtee kaupan pihasta p- ruudusta, ääni kuuluu niin kauan auto suoristunut käännöksestä.
Viallisen laakerin ääni kasvaa kun nopeus nousee. Voi olla että joku sisälokari tms hankaa renkaaseen. Toinen vaihtoehto on että jarrikilpi on vääntynyt ja hankaa johonkin.
Laakerin voi testata ottamalla kädellä kinni jousesta ja pyörittämällä rengasta. Selviten rikkinäisen laakerin huomaa kun sitä vertaa ehjään puoleen.
E: Voi kuulu myös jarruista, kivi palojen välissä yms
 
Havaitsin että merssun toisen lohkon takakulma on epäilyttävän märkä, öljyä tihkuu sieltä sun täältä huohotusjärjestelmän seudulta.

No ei mitään, ystävämme Ebaystä toimittivat uudet OEM osat edullisesti. Oli asteikolle 7/10 paskamainen vaihtaa. PCV venttiilille tuleva läpivientihärpäke/stefa on venttiilikopan ja kannen välissä ja oikein mukavasti jumissa siellä. Pari tuntia pikkuhiljaa kilkutellen, vääntäen ja irroitusöljyä käyttäen se sieltä putkahti pois. Tilaa ei juuri ole operoida ja vähän hirvitti käyttää voimaa tuolla seudulla :beye: Mutta ei mitään, hyvä mieli tuli, vähän vaivaa ja kustannukset jotain 150€ OEM osilla. Ja tuli uusittua koko linjasto alusta loppuun. Näkyy tapahtuneen varaosissa myös pientä tuotekehitystä.

asennus.jpg
asennus2.jpg
asennus3.jpg
IMG_20210827_200233.jpg
IMG_20210827_211343.jpg

Sitten odottaisi vielä jarrulevyt joka kulmaan eli noin 45kg malmia :) Boschit tilasin, yht n. 200€. Ei kovin paha.

Yritin jo taannoin takalevyä irroittaa tuhoten 2 kpl T30 kärkiä. Kävelin premium työkaluliikkeeseen ja vaadin parhaan torx kärjen mitä rahalla saa. Myivät Weran impaktikärjet 5€ kpl...melko suolainen hinta. Sunnuntaina näkee joko irtoaa.

Hierot sitä pultinkantaa vähän ennen irroitusta paineilmavasaralla, niin lähtee helpommin auki.
 
Viallisen laakerin ääni kasvaa kun nopeus nousee. Voi olla että joku sisälokari tms hankaa renkaaseen. Toinen vaihtoehto on että jarrikilpi on vääntynyt ja hankaa johonkin.
Laakerin voi testata ottamalla kädellä kinni jousesta ja pyörittämällä rengasta. Selviten rikkinäisen laakerin huomaa kun sitä vertaa ehjään puoleen.
E: Voi kuulu myös jarruista, kivi palojen välissä yms
Okei, ääni tosiaan kuulunut jo kauemmin, mutta nyt se rupesi vaivaamaan. Mitä tuolla alla makasin niin siellä ei ollut jarrukilpiä, ruoste näköjään hoitanut ne pois. Ehkä on parempi että puran enemmän tavaraa tieltä pois ja tutkin paremmin.
 
2007 Honda Accord 2.0 VTEC automaatti. Outoja ongelmia auton käynnistämisessä. Välillä joutuu käynnistämään monta kertaa, ja startissa käyttäytyy kuin akku olisi loppu. Useamman yrityksen jälkeen lähtee kuitenkin käyntiin. Nyt seissyt pari päivää käyttämättömänä ja lähti kuin palmun alta. Akku vaihdettu parin kuukauden sisään ja laturikin alle vuosi sitten. Teki samaa myös vanhalla akulla, ja epäilin sen olevan rikki. Älylaturi kertoo akun kuitenkin akun olevan ok ja lataa sitä ihan hyvin.

Auton käynnissä ollessa latausjännite 14,28V, eli laturi näyttäisi toimivan. Ajomatkani ovat lyhentyneet aika paljon, ja mietin voisiko kyse olla vain vähän aikaa latautuvasta akusta + siitä, että näissä akku on aika pieni, 45Ah. Voisiko startti olla menossa rikki? Vai kuluttaako joku sähkölaite auton ollessa lukittuna pikkuhiljaa akkua tyhjäksi?
 
2007 Honda Accord 2.0 VTEC automaatti. Outoja ongelmia auton käynnistämisessä. Välillä joutuu käynnistämään monta kertaa, ja startissa käyttäytyy kuin akku olisi loppu. Useamman yrityksen jälkeen lähtee kuitenkin käyntiin. Nyt seissyt pari päivää käyttämättömänä ja lähti kuin palmun alta. Akku vaihdettu parin kuukauden sisään ja laturikin alle vuosi sitten. Teki samaa myös vanhalla akulla, ja epäilin sen olevan rikki. Älylaturi kertoo akun kuitenkin akun olevan ok ja lataa sitä ihan hyvin.

Auton käynnissä ollessa latausjännite 14,28V, eli laturi näyttäisi toimivan. Ajomatkani ovat lyhentyneet aika paljon, ja mietin voisiko kyse olla vain vähän aikaa latautuvasta akusta + siitä, että näissä akku on aika pieni, 45Ah. Voisiko startti olla menossa rikki? Vai kuluttaako joku sähkölaite auton ollessa lukittuna pikkuhiljaa akkua tyhjäksi?
No paljonko siinä akussa on lepojännite? Miten se käyttäytyy kun ei käynnisty ja joutuu sahaamaan?

Lue vikakoodit
 
Huoh

Onnistuin tuikkaamaan K&N ilmansuodattimeen liikaa suodatinöljyä => öljyt MAF-sensoriin joka meni hajalle.
1.5 viikon odotuksen jälkeen posti toi vihdoinkin Latviasta uuden aidon Bosch sensorin mutta ehei, uusi sensori antaa vanhaakin väärempiä lukemia.

En jaksaisi taas pyöritellä peukaloita sen 1.5 viikkoa joten tilasin uuden sensorin Suomesta tuplasti kalliimmalla hintaan 330€.
K&N tekeleellä imuäänet oli mahtavat mutta enpä uskalla sitä enää autoon asentaa.
Saa nähdä millainen vääntö ebay-myyjän kanssa tulee tuosta rikkinäisestä sensorista.

Ilmeisesti syy ei ollutkaan suodatinöljyssä, tilasin kaksi uutta MAFia ja koitin vaikka mitä mutta mikään ei auttanut.

MAFin antamat lukemat oli kyllä mitä pitikin.

Tänään löysin lehtiä MAFia edeltävästä kehikosta.
Nyt pelittää taas.

210828_132514.jpg
 
No paljonko siinä akussa on lepojännite? Miten se käyttäytyy kun ei käynnisty ja joutuu sahaamaan?

Lue vikakoodit


Lepojännite 12,5V. Mittaristo vilkkuu, startti koittaa pyörittää, sitten hyytyy. 3-5 yrityksen jälkeen lähtee käyntiin yleensä silloin, kun ei lähde ekalla.
 
Maavika tai joku liitos huonosti, tarkista akku, maapisteet ja startti ja laturin johdot

Eli ota auki, putsaa ja uudestaan kiinni
 
Ei mennyt ihan putkeen focuksen remontti. Etuvakaajat sai vaihdettua, kun lentävällä leikkas poikki. Ei saanu pihdeillä otetta ja se kierrelukitus oli umpiruosteessa et meni heti pyöreäksi.
Takajouset sit jäi kokonaan vaihtamatta, kun tuennan pultteja ei saanu auki sit mitenkään. Lopulta pultti ja mutteri kyl pyöri, mut samalla pyöri puslakin eli sekin sitten uusittava. 2m rautaputkesta sai vartta hommaan, mut siin alko pelottaa et koko auto putoaa 2-pilarinosturista kun ei vaan aukea. Suurin ongelma tuossa on et mutterin puolelle ei saa mahtumaan kuin lenkkiavaimen. Meni siin samalla kyl pari takapään vakaajan pulttia pyöreäksi, et kait nekin pitäs uusii sit. Todnäk vien kyl korjaamolle tuon homman
Pulttipyssy on esim. noissa vakaajan pystytangoissa kätevä peli, joskus lähtee irti ilman että tarvii pitää vastaan ollenkaan, joskus sitten joutuu pihdeillä puristamaan vastaan, mutta mitään täydellistä otetta ei tarvita, pari kertaa rullaa auki-kiinni-auki, niin melko varmasti irtoaa. Itellä Ryobin akkukäyttöinen ja todella hyvä hankinta on ollut.

Mutta melkeinpä se niin on, että jos vakaajan pystytanko tarvitsee irrottaa, niin melkeen tulee varmuudeksi hommattua uusi tilalle, kun eivät mahdottomia maksa ja voi olla, että irorotusoperaation seurauksena menee tanko uusiksi :)
 
Saako suomesta jostain polttoainelinjan pikaliittimen aukaisutyökalua järkihintaan? Taidan valitettavasti tarvita Nissanissa näitä.
1630230495183.png
 
Pitäsi jakohihna vaihtaa citikkaan. Moottorina vti 1.2 litranen 3 mukinen vapari. Onko jotain erityistä huomioitavaa näin ensikertalaiselle? Nokka-akseleiden lukitustyökalu varmaan kannattaa ostaa, mutta tarvitseeko tuohon muita erikoistyökaluja? Kiristysmomentit varmaan löytyy jostain netistä/korjaamolta kyselemällä tai sitten ostaa haynesin tms. oppaan.
 
No tuskin hirveästi mikään enää vikaan menee jos lukitustappisarja on hankittuna :)
 
  • Tykkää
Reactions: uce
Ei löytynyt paljoa keskustelua aiheesta netistä, joten jos joku joskus törmää samaan. Kerrankin korjasin jotain, niin pitäähän se kirjoittaa.

Ford Mondeo MK4.5 2011 EcoBoost 1.6. Vaihdoin vasemman etulampun pesurin, josta oli kansi ja suutin varsineen hävinnyt. Joko ilkivaltaa, vanhuuttaan hajonnut tai luultavimmin autopesussa hukkunut. Etulampun irroittaminen riitti, mutta pienestä oli kiinni, että olisi pitänyt puskuri tiputtaa. Pesurin letkunpätkä oli niin lyhyt, että vain armottomalla säätämisellä ja pienet kädet kolhuilla onnistui asentaminen. Pissapojan säiliö siinä oli tiellä.

Eikä sitä uutta kantta nyt ole maalattukaan, mutta vanha auto ja pohjaväri vähän auton värin suuntaan, niin saa olla nyt. Työ- ja varaosasäästö verrattuna lähipajaan kolmisen sataa euroa. Tosin osat nyt mallia halpa tarvike, että ne OEM-kamat olisi kyllä laadukkaammat. Voihan se olla, että noi tarvikkeet hajoaa hetkessä ja sitten ostetaan kunnollista.
 
Pulttipyssy on esim. noissa vakaajan pystytangoissa kätevä peli, joskus lähtee irti ilman että tarvii pitää vastaan ollenkaan, joskus sitten joutuu pihdeillä puristamaan vastaan, mutta mitään täydellistä otetta ei tarvita, pari kertaa rullaa auki-kiinni-auki, niin melko varmasti irtoaa. Itellä Ryobin akkukäyttöinen ja todella hyvä hankinta on ollut.

Mutta melkeinpä se niin on, että jos vakaajan pystytanko tarvitsee irrottaa, niin melkeen tulee varmuudeksi hommattua uusi tilalle, kun eivät mahdottomia maksa ja voi olla, että irorotusoperaation seurauksena menee tanko uusiksi :)

Paineilmalla tuli eka kokeiltua mut ei, koko homma lähti vaan pyörimään ja sen jälkee sit käsipelein kokeilee. Tullu kyl noi perushylsysarjat aika pettymyksiksi, pehmeää tavaraa ja huono pito, siks nykyää löytyykin vaa konehylsyjä lyhyinä ja pitkinä. Pitäis kyl varmaa hommata vastaava akkukäyttöin niin ei tarvis sitä letkun kans leikkiä. Tuli ne taakse sit uudet hommattua ja vaihdettua jo. Tänään ois ideana vaihtaa jarrunesteet ja tulpat, kun nekin taitaa olla kaikki +140tkm/10v vanhoja kun huoltovihkoa tutkaili.

Sit alkaakin 180tkm ajettuun autoon olla kohtuu paljon foordin kuluvia osia vaihdettu. Taitaa originaalia olla enää kytkin, tietyt tuennan osat ja etujousitus. Jos parin kolmen vuoden päästä hommaa uudemman auton, nii taitaa tuo farkku jäädä tallin perälle ns vara-autoksi seisontaan kun pohjakin on vielä yllättävän hyvässä kunnossa, tehty vissiin uutena hyvä suojaus.

Auton kun saa taas hyvään ajettavaan kuntoon (ilman kolinoita ja vetelyä), nii pitäis alkaa miettii et miten alkais vanhan traktorin laatikon ja akselin välisiä tiivisteitä vaihtamaan. Ei enää innosta laittaa +30l öljyy vuosittain laatikkoon, kun sen verran omalla vähällä käytöllä sieltä vuotaa pihalle.
 
Jos joku koiranluu tai nivel tahtoo vaan pyöriä ympäri niin ottaa tunkin ja nostaa sen nalkkiin siksi aikaa kun paukuttaa pyssyllä auki (totuus = katki)
 
Jos ei ole tarkoitus yrittää käyttää uudelleen koiranluita niin aika usein (jos suinkin mahtuu) olen suoraan liipannut rälläkällä mutterin pois ja loput vain vasaran kopsautus.
 
Tänään sain jakopään lukitussarjan kätösiini :) Joskos sitten perjantaina sais motivoitua itsensä irroittamaan audista venakopan kannet, pakosarjat ja joitain sytytyssarjan liittimiä mitkä menee jonnekkin koneen kylkiin pakosarjojen alle :D

edit. Vielä pitää RIBE M10 erikoispitkänä ostaa jostain et saa sitten kannenpultit auki :whistling:

lukitussarja.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 487
Viestejä
4 509 084
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom