Ei ehjiä alkuperäisiä kannata huvikseen vaihdella, mutta harrasteauton kanssa on välillä hyvä availla paikkoja ja katsoa osien kuntoa, sekä uusia niitä tarpeen mukaan.
Mätänetin halvat osat kannattaa jättää sinne happanemaan ja ostaa laadukasta merkkikamaa.
Vaihdoin tässä keväällä jenkkiveneeni 305 cid V8:sin kaikki sytkäpuolen hilut uusiin alkuperäisillä Mercruiserin osilla ( no tulpat ostin NGK:n laatikossa, kun samat tulpat Quicksilverin boksissa maksavat 3-4 kertaa enemmän ), ei vielä pätkinyt tai oireillut mitenkään, mutta mielummin käytän päivän ja jonkun satasen osien vaihtoon, kun jään joku päivä tuonne kellumaan kiukuttelevan koneen kanssa,
No veneen kanssa ymmärrän hyvin ylihuoltamisen ei kovin kiva jäädä kauas rannasta kellumaan. Auton kanssa helppo kun hinurin saa paikalle ja esim. osakasko sisältää hinurin, tai sitten joku motonetin turva/autoliiton jäsenyys jne. Riippuu toki laitteesta, mutta jos kaikki potentiaaliset vikakohdat uusii merkkiosilla, niin monissa autoissa puhutaan äkkiä tuhansista euroista. Se on vaan sen vanhan auton kanssa sellaista. Toki kannattaa niitä paikkoja availla ja uusia jos alkaa siltä näyttämään.