Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Umpion projektori oli irroinnut just ennen kesälomaa. Noh hetken kyselin kuka tekisi tuon kohtuu rahalla, eipä oikein saanu tekijöitä. Eikun avaamaan umpio kun uusiakaan ei saa lhd kuviolla Toyota Caldinaan. Loppujen lopuksi yllättävän helppo homma. Umpiot on vasta kiillotettu yms silti ei tule kirkkaammaksi... Pyöränlaakeri takana pitää ääntä. Tuli tilattua kaikki 4 pyöränlaakeria kun maksoi 120€ ja Suomesta ei niitä saanut lainkaan. Takana on sentään pulteilla kiinni mutta edessä on prässättävät....

Wanha caldina on siitä helppo että menee avensiksen umpiot suoraan. Tosin siihenkään ei pari paikallista korjaamoa suostuneet jakopäätä tekemään "kun en mä tiedä mistä mä siihen momentit ynnä muut keksisin", vaikka eipä tossa jakopäässä taida mitään eroa olla suomeen tuotujen 3s-gte koneiden kanssa. Täytyy teherä itte..
 
Wanha caldina on siitä helppo että menee avensiksen umpiot suoraan. Tosin siihenkään ei pari paikallista korjaamoa suostuneet jakopäätä tekemään "kun en mä tiedä mistä mä siihen momentit ynnä muut keksisin", vaikka eipä tossa jakopäässä taida mitään eroa olla suomeen tuotujen 3s-gte koneiden kanssa. Täytyy teherä itte..

Joo onha se sillai helppo se vanhempi caldina. Tekisi lieli hankkia se vanhempi tuohon pihaan olisi ihan kiva auto sekin.

Rauman rinta-jouppi suostuu tekemään sanoivat ettei ole ongelma kun on kuitenkin perus 3s-gte toyota kone ainoa ero taisi olla jakohihnan pituus? Tulee kuitenkin tehtyä varmaan itse talven aikana.
 
Käsijarruvaijerin vaihto taas vähän paisui. Eikö tuo säätötanko ollut jo senverran ruosteessa, että napsahti poikki mutteria avatessa. Siinävaiheessa ei jaksanut enää märällä sepelillä pari tuntia pyörittyään juuri kiinnostua möyrimään puolimetriseen heinikkoon varaosaraadon alle. Siispä huoltoluukku rälläkällä ja siitä kahva irti. Siinä olikin ilokseni koko mekanismi säästynyt korroosiolta melko hyvin. Koko käsijarrukahvan irroitukseen ja vaihto rikkoontuneen tilalle otti vähemmän aikaa, mitä tuo pelkkä vaijerien irroitus. Korjattavaan autoon laitoin toki kahvan sitten paikoilleen ihan jälkiä jättämättä. :D

_20210803_221716.JPG_20210804_135841.JPG
 
Umpion projektori oli irroinnut just ennen kesälomaa. Noh hetken kyselin kuka tekisi tuon kohtuu rahalla, eipä oikein saanu tekijöitä. Eikun avaamaan umpio kun uusiakaan ei saa lhd kuviolla Toyota Caldinaan. Loppujen lopuksi yllättävän helppo homma.
Millainen homma tuo pintamuovin irroitus on? Onko vinkkejä? On joskus käynyt mielessä.
 
Toyota yaris vm. 2004, pissapoika lakkasi toimimasta etutuulilasille. Takatuulilasin pissapoika toimii normaalisti. Pyyhkijät toimii normaalisti, joten onkohan tuosta mennyt rikki pissapojan moottori? Voisikohan tuossa olla kaksi moottoria eli etu että takalasille omansa?
 
Toyota yaris vm. 2004, pissapoika lakkasi toimimasta etutuulilasille. Takatuulilasin pissapoika toimii normaalisti. Pyyhkijät toimii normaalisti, joten onkohan tuosta mennyt rikki pissapojan moottori? Voisikohan tuossa olla kaksi moottoria eli etu että takalasille omansa?
Kuuluuko moottorin ääntä kun yrittää pistää nestettä tuulilasille tulemaan? Jos kuuluu, niin sitten varmaan tukossa.

Jos ei kuulu niin sitten mahdollisesti moottori rikki. Jossain autoissa sama pumppu pumppaa eteen ja taakse, pyörii eri suuntaan vaan. Ei tosin tietoa Yariksesta.
 
Toyota yaris vm. 2004, pissapoika lakkasi toimimasta etutuulilasille. Takatuulilasin pissapoika toimii normaalisti. Pyyhkijät toimii normaalisti, joten onkohan tuosta mennyt rikki pissapojan moottori? Voisikohan tuossa olla kaksi moottoria eli etu että takalasille omansa?

Jos äänien puolesta moottori pelaa yms. niin sitten lorottelet vaan pitkään lasille tavaraa. Sitten tutkimaan missä on kosteata niin irronnut liitos tms löytynee myös. Toki auto on hyvä ajaa kuivalle asfaltille ensin.
 
Toyota yaris vm. 2004, pissapoika lakkasi toimimasta etutuulilasille. Takatuulilasin pissapoika toimii normaalisti. Pyyhkijät toimii normaalisti, joten onkohan tuosta mennyt rikki pissapojan moottori? Voisikohan tuossa olla kaksi moottoria eli etu että takalasille omansa?

Toyotasta ei tietoa mutta sattui omasta menemään tuulilasinpissapoika, myöhemmin huomasin että takalasin pesurikaan ei toiminut, koska tukossa, ei haittaa ja sulka varsineen vittuun. Lampunpesurit toimi kuitenkin. Tähän ratkaisuna saman merkin eri mallin moottori ja taas toimii. Paitsi se takalasin pyyhin millä nyt mitään väliä. Joo voi olla kaksi moottoria tosiaan.

Yleismittarilla selviää kun löytyy se moottori ensin. Hintarvio noin 20e jos ei mitän kummempaa.
 
Kuuluuko moottorin ääntä kun yrittää pistää nestettä tuulilasille tulemaan? Jos kuuluu, niin sitten varmaan tukossa.

Jos ei kuulu niin sitten mahdollisesti moottori rikki. Jossain autoissa sama pumppu pumppaa eteen ja taakse, pyörii eri suuntaan vaan. Ei tosin tietoa Yariksesta.

Ei kuulu ääntä, joten olisiko vika moottorissa.
 
Millainen homma tuo pintamuovin irroitus on? Onko vinkkejä? On joskus käynyt mielessä.

Kuumailmapuhaltimella varovaisesti reunaan lämpöä pikkuhiljaa kampesin puukiilojen kanssa auki. Yksin en olisi selvinnyt isä oli apuna tuossa touhussa että sai vedettyä umpion osia eri suuntaan samalla.
 
Ei kuulu ääntä, joten olisiko vika moottorissa.
Veikkaisin, että pumppu rikki. Tosin jos varma haluaa olla niin tulisi tarkastaa mahdollinen sulake ja mitata pumpun pistokkeen päästä, että tuleeko sinne virtaa vai ei. Näin pystyy eliminoimaan ainakin johtosarja viat. Ja voihan se olla vaikka siinä viiksessäkin, jos sattuisi viiksen kontaktipinnat olemaan loppuun kuluneet. Mielestäni todennäköisin on kuitenkin se pumppu.
 
Millainen homma tuo pintamuovin irroitus on? Onko vinkkejä? On joskus käynyt mielessä.

Uuniin porukka on joskus noita valoja tökännyt, 80-120 astetta ja 3-10 minuuttia, varovasti kokeilemaan milloin liima on riittävän pehmyttä lähteäkseen irti.
Toinen menetelmä on dipata lamppua kuumassa vedessä ja testailla milloin liima olisi tarpeeksi notkeaa.

Toki kuumailmapuhallin toimii myös, mutta siinäkin on omat riskinsä.
Toiset liimat pehmenevät nopeammin, kuin toiset ja osa valoista on aivan tuskaa purkaa, kun toiset taas pomppaavat auki kuin itsestään, kun vähän antaa lämpöä.
 
Oli kyllä melkoista showta tuossa pari viikkoa sitten kun Prelude sammui liikennevaloihin. Olin hetken aikaa ihan iloinen läheisen huoltamon kaffettajille auton työntämisestä, mutta sitten konepellin avauksen jälkeen siinä alkoi parveilla näitä "tietäjiä" nykimässä milloin mitäkin piuhaa tai laitetta selitellen "joo tästä se johtuu" ja aika pian totesin että nyt pelti kiinni ja hinausauto paikalle.

Saivat siinä yhden huonoksi menneen imuletkun irti ja kaasuvaijerin irti pidikkeestään :confused: samalla antaen milloin mitäkin arvioita rikkoutuneesta osasta ja kustannuksista. Skaala huiteli "paaliin tällanen vanha paska kuuluu" -> "uuden koneen saa muutamalla tonnilla", joihin vastailin suht korrektisti että kiitos avusta ja arvioista.

Tallilla sitten normistepit bensa & kipinä ja jälkimmäinen puuttui joka pytyltä, joten puola tai kivi nousivat ekalle sijalle, koska pyörijän tai sytkän kannen pilaantuminen tuskin katkaisisi kaikkia. Uusi pyörijä, kansi, puola ja sytytin + tulpat for good measure. Koskaan ennen en ollut sytkäpuoleen 'ludessa koskenut joten ihan rauhassa tuli kaikki katsottua läpi ja tarkastettua asennuksessa. Kamat paikalleen, akku kiinni ja käyntiin. Hintaa ~70e osille ja toinen 70e tulpista ja eikun kovaa ajoa.

Eka kerta kymmeneen vuoteen kun oon jonnekin jäänyt tuon kanssa. On se edelleen vaan aivan ihana peli :love2:
 
Oli kyllä melkoista showta tuossa pari viikkoa sitten kun Prelude sammui liikennevaloihin. Olin hetken aikaa ihan iloinen läheisen huoltamon kaffettajille auton työntämisestä, mutta sitten konepellin avauksen jälkeen siinä alkoi parveilla näitä "tietäjiä" nykimässä milloin mitäkin piuhaa tai laitetta selitellen "joo tästä se johtuu" ja aika pian totesin että nyt pelti kiinni ja hinausauto paikalle.

Saivat siinä yhden huonoksi menneen imuletkun irti ja kaasuvaijerin irti pidikkeestään :confused: samalla antaen milloin mitäkin arvioita rikkoutuneesta osasta ja kustannuksista. Skaala huiteli "paaliin tällanen vanha paska kuuluu" -> "uuden koneen saa muutamalla tonnilla", joihin vastailin suht korrektisti että kiitos avusta ja arvioista.

Tallilla sitten normistepit bensa & kipinä ja jälkimmäinen puuttui joka pytyltä, joten puola tai kivi nousivat ekalle sijalle, koska pyörijän tai sytkän kannen pilaantuminen tuskin katkaisisi kaikkia. Uusi pyörijä, kansi, puola ja sytytin + tulpat for good measure. Koskaan ennen en ollut sytkäpuoleen 'ludessa koskenut joten ihan rauhassa tuli kaikki katsottua läpi ja tarkastettua asennuksessa. Kamat paikalleen, akku kiinni ja käyntiin. Hintaa ~70e osille ja toinen 70e tulpista ja eikun kovaa ajoa.

Eka kerta kymmeneen vuoteen kun oon jonnekin jäänyt tuon kanssa. On se edelleen vaan aivan ihana peli :love2:

No näitä "tietäjiä" on kaikkialla. Tuon ikäisen auton kanssa aloittaa aina siitä kipinästä & bensasta, muut nyt aikalailla turhaa ennen noiden tarkistamista. Jos löytyy ruuvimeisseli, niin kipinän tarkistaa siinä huoltamon pihalla.
 
Oli kyllä melkoista showta tuossa pari viikkoa sitten kun Prelude sammui liikennevaloihin. Olin hetken aikaa ihan iloinen läheisen huoltamon kaffettajille auton työntämisestä, mutta sitten konepellin avauksen jälkeen siinä alkoi parveilla näitä "tietäjiä" nykimässä milloin mitäkin piuhaa tai laitetta selitellen "joo tästä se johtuu" ja aika pian totesin että nyt pelti kiinni ja hinausauto paikalle.

Saivat siinä yhden huonoksi menneen imuletkun irti ja kaasuvaijerin irti pidikkeestään :confused: samalla antaen milloin mitäkin arvioita rikkoutuneesta osasta ja kustannuksista. Skaala huiteli "paaliin tällanen vanha paska kuuluu" -> "uuden koneen saa muutamalla tonnilla", joihin vastailin suht korrektisti että kiitos avusta ja arvioista.

Tallilla sitten normistepit bensa & kipinä ja jälkimmäinen puuttui joka pytyltä, joten puola tai kivi nousivat ekalle sijalle, koska pyörijän tai sytkän kannen pilaantuminen tuskin katkaisisi kaikkia. Uusi pyörijä, kansi, puola ja sytytin + tulpat for good measure. Koskaan ennen en ollut sytkäpuoleen 'ludessa koskenut joten ihan rauhassa tuli kaikki katsottua läpi ja tarkastettua asennuksessa. Kamat paikalleen, akku kiinni ja käyntiin. Hintaa ~70e osille ja toinen 70e tulpista ja eikun kovaa ajoa.

Eka kerta kymmeneen vuoteen kun oon jonnekin jäänyt tuon kanssa. On se edelleen vaan aivan ihana peli :love2:

Olet auton ( ilmeisesti harraste? ) omistanut kymmenen vuotta, mutta et ole tuollaisia perus osia uusinut huoltojen yhteydessä?
 
Ainakin joskus vanhemmissa autoissa, missä ei ollut vielä platinatulppia niin tulppien vaihtoväli oli 20-30tkm.
 
Joku 30v auto niin melkein kaikki on "perusosia jotka pitäisi vaihtaa". Kun olet tonnilla laittanut alustaa, parilla tonnilla teettänyt moottoritilaa, sitten makaillut kolmannen kesäloman ruosteita hioen, verhoiluttanut sisustan, maalauttanut kahdet vanteet ja uusinut molemmat rengassarjat, niin voi olla tuossa muutaman rahan ja hetken jälkeen auto onkin ollut hieno ja toiminut ihan tyydyttävästi joka käyttökerralla 10 vuotta, vaikkei sytytyspuola ole vieläkään ehtinyt todo-listan kärkeen.
 
Hieman kun yli huoltaa, niin ei tule tuollaisia yllättäviä stoppeja.

Toki kunnon juutalainen ajaa kaikki osat loppuun ja vaihtaa vain risan osan.

Tuollainen nuuka huoltaja tuli tuubissa vastaan.

Monesti ne halvat tarvikkeosat motonetissä ym. on vaan huonompia uutena kun ne käytetyt alkuperäiset. Toki jos heittää aina uutta alkuperäistä osaa, niin tuleehan siitä hyvä, mutta maksaa ihan järjettömästi. Tulpat toki nyt kannattaa vaihdella ajallaan, mutta esim. tarvike puolat on menosti suoraan sanottuna paskaa.
 
Hieman kun yli huoltaa, niin ei tule tuollaisia yllättäviä stoppeja.

Toki kunnon juutalainen ajaa kaikki osat loppuun ja vaihtaa vain risan osan.

Tuollainen nuuka huoltaja tuli tuubissa vastaan.

Käymässä sama online mitä huoltsikan pihalla :D

Aika harvassa huoltomanuskassa taitaa olla "vaihda sytkäpuoli X kilometrin jälkeen", ainakaan itse en ole moista nähnyt ja tätä "motorsporttia" on harrastettu jo tovi eri merkkien alla. Se hajoaa kun se hajoaa. Alkuperäisillä usein kannattaa vetää niin pitkään kuin pystyy, koska se on kaikki "ryönää" mitä varaosana saa, joko ikuisuuden hyllytettynä tai halvalla tehtynä. Tuli vähän liikaa yleistettyä, mutta menkööt nyt.
 
Onks toi ylihuoltaminen sitä, et vaihdetaan osia mitkä eivät ole rikki.
Aika loputon suo.
 
Joku 30v auto niin melkein kaikki on "perusosia jotka pitäisi vaihtaa". Kun olet tonnilla laittanut alustaa, parilla tonnilla teettänyt moottoritilaa, sitten makaillut kolmannen kesäloman ruosteita hioen, verhoiluttanut sisustan, maalauttanut kahdet vanteet ja uusinut molemmat rengassarjat, niin voi olla tuossa muutaman rahan ja hetken jälkeen auto onkin ollut hieno ja toiminut ihan tyydyttävästi joka käyttökerralla 10 vuotta, vaikkei sytytyspuola ole vieläkään ehtinyt todo-listan kärkeen.

Sitä se on vanhojen autojen harrastaminen, on tässä itsekkin laitettu 80 €:lla hankittuun vuoden 1993 pikku Pösöön melkein kolmella tonnilla osaa alustaan, voimansiirtoon, moottoriin ja koriin.

Nyt on lähes koko auto käyty läpi ja kaikki toimii hyvin ja luotettavasti, toki maalautin myös yhdet vanteet ja uusin molemmat renkaat.

Järkevää? Ei todellakaan Hauskaa? Ei sitäkään.

Monesti ne halvat tarvikkeosat motonetissä ym. on vaan huonompia uutena kun ne käytetyt alkuperäiset. Toki jos heittää aina uutta alkuperäistä osaa, niin tuleehan siitä hyvä, mutta maksaa ihan järjettömästi. Tulpat toki nyt kannattaa vaihdella ajallaan, mutta esim. tarvike puolat on menosti suoraan sanottuna paskaa.

Ei ehjiä alkuperäisiä kannata huvikseen vaihdella, mutta harrasteauton kanssa on välillä hyvä availla paikkoja ja katsoa osien kuntoa, sekä uusia niitä tarpeen mukaan.

Mätänetin halvat osat kannattaa jättää sinne happanemaan ja ostaa laadukasta merkkikamaa.

Vaihdoin tässä keväällä jenkkiveneeni 305 cid V8:sin kaikki sytkäpuolen hilut uusiin alkuperäisillä Mercruiserin osilla ( no tulpat ostin NGK:n laatikossa, kun samat tulpat Quicksilverin boksissa maksavat 3-4 kertaa enemmän ), ei vielä pätkinyt tai oireillut mitenkään, mutta mielummin käytän päivän ja jonkun satasen osien vaihtoon, kun jään joku päivä tuonne kellumaan kiukuttelevan koneen kanssa,

Käymässä sama online mitä huoltsikan pihalla :D

Aika harvassa huoltomanuskassa taitaa olla "vaihda sytkäpuoli X kilometrin jälkeen", ainakaan itse en ole moista nähnyt ja tätä "motorsporttia" on harrastettu jo tovi eri merkkien alla. Se hajoaa kun se hajoaa. Alkuperäisillä usein kannattaa vetää niin pitkään kuin pystyy, koska se on kaikki "ryönää" mitä varaosana saa, joko ikuisuuden hyllytettynä tai halvalla tehtynä. Tuli vähän liikaa yleistettyä, mutta menkööt nyt.

Olisikohan pitännyt kuunnella, mitä huoltsikan kahvikerholla oli asiaa? :rofl2:

Yleensä vanhassa sahassa voi odottaa ongelmia esimerkiksi sytkäpuolen kanssa jossain vaiheessa, niin kyllähän tuo kannattaa ennakoida ja vaihtaa, niin ei jää tien päälle.
Toki onhan siinä omanlaisensa jännitys, kun ei tiedä milloin mikäkin osa levähtää ja pääseekö tällä kertaa perille.

Useimpiin vehkeisiin saa kuitenkin ihan laadukasta oem kamaa varaosana, jolloin vaihtaminen ei aiheuta ongelmia.

Toki kukin vetää tavallaan, mutta varsinkin jonkun harrasteauton kanssa moinen ihmetyttää itseäni.

Onks toi ylihuoltaminen sitä, et vaihdetaan osia mitkä eivät ole rikki.
Aika loputon suo.

Ei se ole, kun osien kuntoa tarkastellaan sopivin väliajoin, jos ei ole luotettavaa tietoa kestoiästä ja vaihdetaan osa silloin, kun se vielä toimii, mutta todennäköisesti hajoa pian.
Toki kriittisiä tai halpoja komponentteja voi vaihdella vähän reippaammin, vaikka niiden kunnosta ei olekkaan varmaa tietoa.

Toki voi mennä juutalaisuus linjallakin, että vaihtaa vain ja ainoastaan sen rikkoutuneen osan.
 
Ei ehjiä alkuperäisiä kannata huvikseen vaihdella, mutta harrasteauton kanssa on välillä hyvä availla paikkoja ja katsoa osien kuntoa, sekä uusia niitä tarpeen mukaan.

Mätänetin halvat osat kannattaa jättää sinne happanemaan ja ostaa laadukasta merkkikamaa.

Vaihdoin tässä keväällä jenkkiveneeni 305 cid V8:sin kaikki sytkäpuolen hilut uusiin alkuperäisillä Mercruiserin osilla ( no tulpat ostin NGK:n laatikossa, kun samat tulpat Quicksilverin boksissa maksavat 3-4 kertaa enemmän ), ei vielä pätkinyt tai oireillut mitenkään, mutta mielummin käytän päivän ja jonkun satasen osien vaihtoon, kun jään joku päivä tuonne kellumaan kiukuttelevan koneen kanssa,

No veneen kanssa ymmärrän hyvin ylihuoltamisen ei kovin kiva jäädä kauas rannasta kellumaan. Auton kanssa helppo kun hinurin saa paikalle ja esim. osakasko sisältää hinurin, tai sitten joku motonetin turva/autoliiton jäsenyys jne. Riippuu toki laitteesta, mutta jos kaikki potentiaaliset vikakohdat uusii merkkiosilla, niin monissa autoissa puhutaan äkkiä tuhansista euroista. Se on vaan sen vanhan auton kanssa sellaista. Toki kannattaa niitä paikkoja availla ja uusia jos alkaa siltä näyttämään.
 
Olisikohan pitännyt kuunnella, mitä huoltsikan kahvikerholla oli asiaa? :rofl2:

Yleensä vanhassa sahassa voi odottaa ongelmia esimerkiksi sytkäpuolen kanssa jossain vaiheessa, niin kyllähän tuo kannattaa ennakoida ja vaihtaa, niin ei jää tien päälle.
Toki onhan siinä omanlaisensa jännitys, kun ei tiedä milloin mikäkin osa levähtää ja pääseekö tällä kertaa perille.

Useimpiin vehkeisiin saa kuitenkin ihan laadukasta oem kamaa varaosana, jolloin vaihtaminen ei aiheuta ongelmia.

Toki kukin vetää tavallaan, mutta varsinkin jonkun harrasteauton kanssa moinen ihmetyttää itseäni.

No tässä me vaan ollaan erilaisia :) Mulle harrasteen kanssa ajaminen on aina pientä seikkailua ja sen nyppiminen on jotain missä hermot lepää. Tielle jääminen ei ole kuin hauska tarina sitten joskus. Kuten se kun toisesta talviautosta irtosi putkisokka vaihteiston vivustosta just kun repäisin rampissa kakkoselta kolmoselle ja jostain puskasta esiin tulleiden poliisien kanssa naureskeltiin että jos olisi vielä yhden vaihdon kestänyt niin olisivat saaneet kirjoitella isot sakot :D

Siinäkään muuta kuin hinausauto paikalle, talliin ja kotoa toinen auto alle. Seuraavana päivänä laatikko irti ja auki. Auto oli alle viikossa taas tiellä ja hauskaa oli koko ajan.

Vesillä sitten totisemmin, siellä häiriötilanne voi olla hetkessä vaaratilanne.
 
Veikkaisin, että pumppu rikki. Tosin jos varma haluaa olla niin tulisi tarkastaa mahdollinen sulake ja mitata pumpun pistokkeen päästä, että tuleeko sinne virtaa vai ei. Näin pystyy eliminoimaan ainakin johtosarja viat. Ja voihan se olla vaikka siinä viiksessäkin, jos sattuisi viiksen kontaktipinnat olemaan loppuun kuluneet. Mielestäni todennäköisin on kuitenkin se pumppu.

No ei ole sitten ihmeiden aika ohi. Pissapoika alkoi taas toimia, kun lähdin liikenteeseen autolla päivällä. Mitään en ehtinyt korjaamaan/korjauttamaan tässä välissä.
 
Vaihdoin toyota versoon jarrulevyjä ja paloja.
3 nurkkaa valmiiksi , viimeisen nurkan, viimeinen jarrusatulanpultti ja pyöreeksi se kanta meni, voi jumalauta. Varmaan lämpöä tarttis ja pulttiin hitsata mutteri, tuskin koto pihassa onnistuu kun ei ole lämpöä, eikä hitsiä niin tie vie korjaamolle. No ei voi mtn.
 
Vaihdoin toyota versoon jarrulevyjä ja paloja.
3 nurkkaa valmiiksi , viimeisen nurkan, viimeinen jarrusatulanpultti ja pyöreeksi se kanta meni, voi jumalauta. Varmaan lämpöä tarttis ja pulttiin hitsata mutteri, tuskin koto pihassa onnistuu kun ei ole lämpöä, eikä hitsiä niin tie vie korjaamolle. No ei voi mtn.

Ei siihen tarvitse hitsata, sopiva vastakierrehylsy ja pultti auki.
 
Ei se aina toimikkaan. Perustuu siihen että hylsy on muotoillu silleen että se nappaa kovasti kiinni myös pyöristyneestä kannasta. Siis teoriassa. Joskus toimii ja joskus ei.
 
Tyhmänä kysyn miten tuo vastakierrehylsy toimii, 14mm on pultin kanta.

Pureutuu pultin kantaan kiinni vaikka se olisi pyöreä. Itsellä ainakin melkein aina on toiminut, jos sen on saanut lyötyä vasaralla kiinni pulttiin/mutteriin. Jos pultti on kunnolla kiinni, niin pultin irtisaaminen tuosta hylsystä on joskus hieman työlästä kun se pureutuu kokoajan tiukemmin kiinni kun avataan. Pyöränlukkopulttejakin on on tullut avattua jos ei ole avainta löytynyt. Eli siis tälläisiä tarkoitan:
1628446985196.jpeg
 
Sainhan minä Hyundain takajarrut ja käsijarrun toimimaan sekä katsastuksen läpi. Olin sattumoisin laittanut viimeksi liian kapeat kengät :whistling: Hauska huomata että näitä saa 5 mm erolla.
1628523123817.png

Liian kapea kenkä ei tullut sylinterin keskelle joten jarruvoimaa ei tietenkään tullut tarpeeksi eikä myöskään käsijarru toiminut tarpeeksi tehokkaasti.
1628523175502.png

Onneksi Aeromotorsilta sai nämäkin halvalla ja nopeasti. Onpa nyt varalla uudet käsijarruvaijeritkin kun kokeilin niitäkin vaihtaa :D
 
Sainhan minä Hyundain takajarrut ja käsijarrun toimimaan sekä katsastuksen läpi. Olin sattumoisin laittanut viimeksi liian kapeat kengät :whistling: Hauska huomata että näitä saa 5 mm erolla.
1628523123817.png

Liian kapea kenkä ei tullut sylinterin keskelle joten jarruvoimaa ei tietenkään tullut tarpeeksi eikä myöskään käsijarru toiminut tarpeeksi tehokkaasti.
1628523175502.png

Onneksi Aeromotorsilta sai nämäkin halvalla ja nopeasti. Onpa nyt varalla uudet käsijarruvaijeritkin kun kokeilin niitäkin vaihtaa :D

Uusia ja vanhoja osia kannattaa aina verrata ennen asennusta. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun on tullut saatua vääriä osia.
 
Uusia ja vanhoja osia kannattaa aina verrata ennen asennusta. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun on tullut saatua vääriä osia.
Ei kyllä tuo oli ihan mun oma moka. Katoin että tilaan laatukamaa eli Bremboa, mutta ei käynyt mielessäkään että näissä olisi leveydessä eroa.
Autodocilta tuli juuri tilaamani osa.
 
Ei kyllä tuo oli ihan mun oma moka. Katoin että tilaan laatukamaa eli Bremboa, mutta ei käynyt mielessäkään että näissä olisi leveydessä eroa.
Autodocilta tuli juuri tilaamani osa.

No sattuuhan niitä kaikille, että tilaa vahingossa väärän osan. Mutta ompa niitä varaosatiskiltäkin saatu usein väärän kokoisia, jos ko. mallissa on useamman kokoista ollut.
 
Olisi mielenkiintoinen korjaantuminen Citroen C1(Toyota Aygo teknisesti). Alkoi kitinää kuulua ja olin paikantatavinani äänen moniurahihnan seutuville, muutamassa viikossa tyhjäkäynnin ääni muuttui hieman diisselimäiseksi ja jostain googlaimella luin että rikki menossa olevien vesimpumppujen kanssa ollut vastaavaa?? No minähän sitten muiden huolto-osien lisäksi tilasin vesipumpun ja moniurahihnan. Aloitin toimenpiteet pumpun vaihtoyrityksellä, mutta enhän minä suosiolla saanut lokasuojaa pois tieltä, katkesi vaan pari muoviproppua ja tuumasin että jätän ammattilaiselle. No siinä sitten vaihdoin öljyt ja suodattimen Toyotan alkuperäisöljyyn ja alkuperäis suodattimeen. Käyntiääni mystisesti korjaantui ja kitinää ei ole ainakaan vielä esiintynyt. En tiedä voiko mitenkään päin olla vaikutusta, että minä tapaani onnistuin lotraamaan öljyä melko reilusti ohikin ja valui kyllä moniurahihnan seutuville vähän joka saumaan. Sen tarkistin, että remmi ei kuitenkaan suttaa. Sen tiedän, että koneeseen oli edellinen omistaja laittanut castrolit ja tarvikesuodattimen. Jokatapauksessa tällä haavaa kunnossa, mutta varsin merkillistä.
 
Olisi mielenkiintoinen korjaantuminen Citroen C1(Toyota Aygo teknisesti). Alkoi kitinää kuulua ja olin paikantatavinani äänen moniurahihnan seutuville, muutamassa viikossa tyhjäkäynnin ääni muuttui hieman diisselimäiseksi ja jostain googlaimella luin että rikki menossa olevien vesimpumppujen kanssa ollut vastaavaa?? No minähän sitten muiden huolto-osien lisäksi tilasin vesipumpun ja moniurahihnan. Aloitin toimenpiteet pumpun vaihtoyrityksellä, mutta enhän minä suosiolla saanut lokasuojaa pois tieltä, katkesi vaan pari muoviproppua ja tuumasin että jätän ammattilaiselle. No siinä sitten vaihdoin öljyt ja suodattimen Toyotan alkuperäisöljyyn ja alkuperäis suodattimeen. Käyntiääni mystisesti korjaantui ja kitinää ei ole ainakaan vielä esiintynyt. En tiedä voiko mitenkään päin olla vaikutusta, että minä tapaani onnistuin lotraamaan öljyä melko reilusti ohikin ja valui kyllä moniurahihnan seutuville vähän joka saumaan. Sen tarkistin, että remmi ei kuitenkaan suttaa. Sen tiedän, että koneeseen oli edellinen omistaja laittanut castrolit ja tarvikesuodattimen. Jokatapauksessa tällä haavaa kunnossa, mutta varsin merkillistä.
Tuossa vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, eli sileällä puolella. Sopisi kyllä hyvin siihen, että pumppu olisi lopussa ja nyt voideltuna hihna luistaisi siinä huonosti pyörivän pumpun rattaalla. Jos olet varma, että vesipumppu pyörii, vettä ei valu pumpun juuresta eikä moottorin lämmöt nouse, niin eihän se ole kuin ajella menemään.
Öljyä tuli kai normaalimäärä ulos vaihtaessa, eikä isommalti olllut metallia mukana?
 
Tuossa vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, eli sileällä puolella. Sopisi kyllä hyvin siihen, että pumppu olisi lopussa ja nyt voideltuna hihna luistaisi siinä huonosti pyörivän pumpun rattaalla. Jos olet varma, että vesipumppu pyörii, vettä ei valu pumpun juuresta eikä moottorin lämmöt nouse, niin eihän se ole kuin ajella menemään.
Öljyä tuli kai normaalimäärä ulos vaihtaessa, eikä isommalti olllut metallia mukana?
Ihan terveen näköistä öljyä tuli pihalle kolmisen litraa ja kolmisen litraa meni sisään. Luultavasti tässä nyt nuukailen kun ei ole liiemmälti korjaamoille maksella. On vesipumppu ja moniurahihna reservissä odottamassa tarvettaan.
 
Kuukauden verran täs kuunnellu auton kolinaa montuissa, silloin tuli tutkailtua ja oikea etu koiranluu tuntu kädessä antavan periksi. Mut eihän sitä kesälomalla kerennyt, kun menoa oli harvasa päivä ja vähän kierteli suomeakin. No ajattelin et korjaan sen täs kuhan kerkeää, ei niin kriitinen juttu. Mut kun kolina alkoi vaan kasvaa ja kuulua myös takaapäi mutta mitään kotipeleillä en huomannut niin päätin käyttää auton läheisellä katsastusasemalla josko heillä olisi aikaa pikaisesti katsoa alustaa, et mitkä siellä on antautunut. Hintaa eivät ottaneet, kun hiljaista oli. Molemmat takajouset oli mennyt poikki sieltä ekasta kierteestä alhaaltapäin. Pitääkin sit jo laittaa tilausta menemään, et saa palikkaa postiin ja joku vklp alkaa vaihtamaan osia.
Mietin vaan et pitäiskö samalla sit uusia ne jousialustat, pohjakumin meinasin ainakin. Ja eteen molemmat koiranluut, kun eiköhän se toinenkin sitten kohtapuoliin antautuisi.
 
Corolla vm2000 235tkm taulussa. Tuli haettua auto viikko sitten. Ei hinnan kirous ja nyt on seisonnassa. Edellinen omistaja rantaruotsalainen omalla murteella, joten siinä ei paljoa kielimuurien takia höpisty, ostinko sian säkissä, ehkä, ehkä en. Anyway.

Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.

Mitä tehty, tänään on etujarrut auki, eli liukutapit irti ja rasvaus, palat viilaten liikkuviksi. Takana rummut, niitä en avannut. Jarrunestettä ei havaittavissa ulkopuolella=vuotoa.

Mikä marssi järjestys seuraavaksi, ilmaus ?
Teeseitse miehenä teen taivas alla pihassa joten kädet ristiin ettei ilmausnipat poikkea.

Jos ilmaus ei auta, mitäs sitten ? Rautalankaa saa vääntää ja jos muistaa jonkun hyvän youtube videon aiheesta jarrujenilmaus yms voi linkin laittaa, löydän niitä myös itse. Kiitos!

Edit: Vika löytyi, ilma. Jarrujen ilmauksella tuli kuntoon ja samalla jarrunesteet vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
No ei tuosta Hyundain jarrujen toimivuudesta kauaa iloa ollut. Tänään auto sitten alkoi nostamaan lämpöjä ja taisi keittääkin. Syyläri oli vajaa ja paisuntasäiliö lähes täysi? Pukkasi nestettä pihalle paisarista kun avasin syylärin korkin. Kävin marketista hakemassa lähdevettä kun ei oikein muutakaan enää kymmenen aikaan saanut. Pari litraa sitä meni. Lämmöt olivat kotimatkan suht normaalit 80 ja satasen vauhdissa mutta alkoivat heti nousemaan kun vauhti laski. Kivasti roplatti kun pääsin kotiin. Kansipaffi todennäköisesti meni. Auto käy huonosti, kulkee kuitenkin kun kun saa vauhtiin.
Kun lämmöt nousivat niin olit TODELLA kova sade. Olisiko vesi päässyt jäähdyttimen puhaltimen piiriin johonkin (sulake, liitin, yms) ja se ei toiminut? Ei voinut tutkia heti koska kun vika tuli kun vettä tuli kuin saavista.
Tuo nyt ei sinänsä paljon haittaa kun tuo on vara-autona ja muutenkin oli tarkoitus vaihtaa yläpään tiivistesarja. Autolla on ajettu viimeisen viiden vuoden aikana ehkä 5000 km. Auto syö öljyä aika mukavasti, edellinen kansiremppa noin 10 vuotta sitten ei mennyt ihan putkeen kun osa venttiilivarren kumeista hajosi ja piti käyttää vanhoja. Tossa on semmoiset lisäilmaventtiilit(?) johon muistaakseni ei saa kumeja ihan mistä vain.
Hyvä että on tekemistä :D
 
No ei tuosta Hyundain jarrujen toimivuudesta kauaa iloa ollut. Tänään auto sitten alkoi nostamaan lämpöjä ja taisi keittääkin. Syyläri oli vajaa ja paisuntasäiliö lähes täysi? Pukkasi nestettä pihalle paisarista kun avasin syylärin korkin. Kävin marketista hakemassa lähdevettä kun ei oikein muutakaan enää kymmenen aikaan saanut. Pari litraa sitä meni. Lämmöt olivat kotimatkan suht normaalit 80 ja satasen vauhdissa mutta alkoivat heti nousemaan kun vauhti laski. Kivasti roplatti kun pääsin kotiin. Kansipaffi todennäköisesti meni. Auto käy huonosti, kulkee kuitenkin kun kun saa vauhtiin.
Kun lämmöt nousivat niin olit TODELLA kova sade. Olisiko vesi päässyt jäähdyttimen puhaltimen piiriin johonkin (sulake, liitin, yms) ja se ei toiminut? Ei voinut tutkia heti koska kun vika tuli kun vettä tuli kuin saavista.
Tuo nyt ei sinänsä paljon haittaa kun tuo on vara-autona ja muutenkin oli tarkoitus vaihtaa yläpään tiivistesarja. Autolla on ajettu viimeisen viiden vuoden aikana ehkä 5000 km. Auto syö öljyä aika mukavasti, edellinen kansiremppa noin 10 vuotta sitten ei mennyt ihan putkeen kun osa venttiilivarren kumeista hajosi ja piti käyttää vanhoja. Tossa on semmoiset lisäilmaventtiilit(?) johon muistaakseni ei saa kumeja ihan mistä vain.
Hyvä että on tekemistä :D
Vesipumpun nyt vois ainakin tarkistaa.
 
Vesipumpun nyt vois ainakin tarkistaa.
No sekin on sama vaihtaa, maksaa pari-kolme kymppiä. Lisäksi sitä ei ole minun aikana vaihdettu ja auto on ollut mulla yli 10 vuotta.
Jakohihna on tullut vaihdettua pariin otteeseen kun ikä on tullut vastaan.
 
Corolla vm2000 235tkm taulussa.

Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.
Kun tuo on niin vanha (ja japski:)) niin osaakohan se kierrättää painevenan läpi tuota jarrunestettä jos sähköt ja tehostaja käytössä? Omassa autossa ilman sähköjä poljin on kuin kivi mutta paikallaan ollessa päästää tosiaan ihan tarkoituksella pois jos vaan painaa (pumppaamalla on kova), sit taas jos ajossa painaa niin ei päästä eli joku logiikka tuossa venan ohjauksessa on.

Jos auto pysähtyy normaalisti niin kovaa ajoa, ainakaan nuo liukutappien/palojen herkistely ei kyllä vaikuta mitään jarrutustehoon. Ilmaus voi auttaa jos jotain vikaa. Seuraava vaihtoehto on että vaihdettu levyt tai palat ja jätetty todella urille kulunut vastakappale jolloin vain osa palasta puree levyyn.
 
Takarummuissa myös automaattisäätö voi temppuilla eivätkä kengät ole tarpeeksi lähellä rumpua joka aiheuttaa pitkän polkimen liikkeen.
 
Corolla vm2000 235tkm taulussa. Tuli haettua auto viikko sitten. Ei hinnan kirous ja nyt on seisonnassa. Edellinen omistaja rantaruotsalainen omalla murteella, joten siinä ei paljoa kielimuurien takia höpisty, ostinko sian säkissä, ehkä, ehkä en. Anyway.

Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.

Mitä tehty, tänään on etujarrut auki, eli liukutapit irti ja rasvaus, palat viilaten liikkuviksi. Takana rummut, niitä en avannut. Jarrunestettä ei havaittavissa ulkopuolella=vuotoa.

Mikä marssi järjestys seuraavaksi, ilmaus ?
Teeseitse miehenä teen taivas alla pihassa joten kädet ristiin ettei ilmausnipat poikkea.

Jos ilmaus ei auta, mitäs sitten ? Rautalankaa saa vääntää ja jos muistaa jonkun hyvän youtube videon aiheesta jarrujenilmaus yms voi linkin laittaa, löydän niitä myös itse. Kiitos!
Vaihda nesteet, saat samalla ilmattua
 
Okei, kiitosta vinkeistä. Kävin hakemassa konttorilta viimeisen katsastus paperin kun sattui että auto on omalla kirkonkylällä katsastettu vaikka se oli 70km päästä. Siinä oli etujarruissa 15% , takajarruissa 20% ja seisonta jarrussa 25% heittoa.
Juurikin hain 1L jarrunestettä ja pitkän kirkkaan letkun. Etulevyt ja palat + takajarrukengät tuli eilen Trodolta, vaihtelen ne ja tsekkaan tuon ilmauksen + Jarkki86 :n mainitseman automaattisäädön.
Menee hommat VL, mutta ajattelin nyt päästellä irrotusöljyä nippoihin, jos sattuisi lähtemään suosiolla auki. Auto tosiaan seisonnassa, menee kortin saajalle 04/22, muuten olisin voinut ajella korjaamon pihaan ja pyytää jos alan ammattilainen olisi polkenut ja todennut onko vika autossa vai kuskin korvien välissä. Nimim. koskaan tälläistä tehnyt. Kiitos!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 518
Viestejä
4 510 020
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom