Joku 30v auto niin melkein kaikki on "perusosia jotka pitäisi vaihtaa". Kun olet tonnilla laittanut alustaa, parilla tonnilla teettänyt moottoritilaa, sitten makaillut kolmannen kesäloman ruosteita hioen, verhoiluttanut sisustan, maalauttanut kahdet vanteet ja uusinut molemmat rengassarjat, niin voi olla tuossa muutaman rahan ja hetken jälkeen auto onkin ollut hieno ja toiminut ihan tyydyttävästi joka käyttökerralla 10 vuotta, vaikkei sytytyspuola ole vieläkään ehtinyt todo-listan kärkeen.
Sitä se on vanhojen autojen harrastaminen, on tässä itsekkin laitettu 80 €:lla hankittuun vuoden 1993 pikku Pösöön melkein kolmella tonnilla osaa alustaan, voimansiirtoon, moottoriin ja koriin.
Nyt on lähes koko auto käyty läpi ja kaikki toimii hyvin ja luotettavasti, toki maalautin myös yhdet vanteet ja uusin molemmat renkaat.
Järkevää? Ei todellakaan Hauskaa? Ei sitäkään.
Monesti ne halvat tarvikkeosat motonetissä ym. on vaan huonompia uutena kun ne käytetyt alkuperäiset. Toki jos heittää aina uutta alkuperäistä osaa, niin tuleehan siitä hyvä, mutta maksaa ihan järjettömästi. Tulpat toki nyt kannattaa vaihdella ajallaan, mutta esim. tarvike puolat on menosti suoraan sanottuna paskaa.
Ei ehjiä alkuperäisiä kannata huvikseen vaihdella, mutta harrasteauton kanssa on välillä hyvä availla paikkoja ja katsoa osien kuntoa, sekä uusia niitä tarpeen mukaan.
Mätänetin halvat osat kannattaa jättää sinne happanemaan ja ostaa laadukasta merkkikamaa.
Vaihdoin tässä keväällä jenkkiveneeni 305 cid V8:sin kaikki sytkäpuolen hilut uusiin alkuperäisillä Mercruiserin osilla ( no tulpat ostin NGK:n laatikossa, kun samat tulpat Quicksilverin boksissa maksavat 3-4 kertaa enemmän ), ei vielä pätkinyt tai oireillut mitenkään, mutta mielummin käytän päivän ja jonkun satasen osien vaihtoon, kun jään joku päivä tuonne kellumaan kiukuttelevan koneen kanssa,
Käymässä sama online mitä huoltsikan pihalla
Aika harvassa huoltomanuskassa taitaa olla "vaihda sytkäpuoli X kilometrin jälkeen", ainakaan itse en ole moista nähnyt ja tätä "motorsporttia" on harrastettu jo tovi eri merkkien alla. Se hajoaa kun se hajoaa. Alkuperäisillä usein kannattaa vetää niin pitkään kuin pystyy, koska se on kaikki "ryönää" mitä varaosana saa, joko ikuisuuden hyllytettynä tai halvalla tehtynä. Tuli vähän liikaa yleistettyä, mutta menkööt nyt.
Olisikohan pitännyt kuunnella, mitä huoltsikan kahvikerholla oli asiaa?
Yleensä vanhassa sahassa voi odottaa ongelmia esimerkiksi sytkäpuolen kanssa jossain vaiheessa, niin kyllähän tuo kannattaa ennakoida ja vaihtaa, niin ei jää tien päälle.
Toki onhan siinä omanlaisensa jännitys, kun ei tiedä milloin mikäkin osa levähtää ja pääseekö tällä kertaa perille.
Useimpiin vehkeisiin saa kuitenkin ihan laadukasta oem kamaa varaosana, jolloin vaihtaminen ei aiheuta ongelmia.
Toki kukin vetää tavallaan, mutta varsinkin jonkun harrasteauton kanssa moinen ihmetyttää itseäni.
Onks toi ylihuoltaminen sitä, et vaihdetaan osia mitkä eivät ole rikki.
Aika loputon suo.
Ei se ole, kun osien kuntoa tarkastellaan sopivin väliajoin, jos ei ole luotettavaa tietoa kestoiästä ja vaihdetaan osa silloin, kun se vielä toimii, mutta todennäköisesti hajoa pian.
Toki kriittisiä tai halpoja komponentteja voi vaihdella vähän reippaammin, vaikka niiden kunnosta ei olekkaan varmaa tietoa.
Toki voi mennä juutalaisuus linjallakin, että vaihtaa vain ja ainoastaan sen rikkoutuneen osan.