Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ostin alkukesästä v60 D5 -11 volvon. Dashcamia asentaessa huomasin että tuulilasin liimaus oli pettänyt yläreunasta. Heilui noin 5mm sormella painamalla. Netistä löysin keskustelun että volvolla oli jotain liimaongelmia ollut noina vuosina. Eikun yhteyttä myyjäliikkeeseen ja tänään asennettiin uusi tuulilasi tehtaan piikkiin. Välillä näinkin, eikä vituta yhtään. :cool:
 
Tuli hommattua 2000-lukulainen pösö ja on kyllä sanottava että ei noita ole huollettavaksi ainakaan tehty. Noh selittää kyllä sen miksi useimmat tolta ajalta on niin huonossa jamassa.
 
Ruostehommia tänään. Kyllä tuossa päivän sai menemään. Lopputulos melkoinen pottupelto mutta onneksi ovi on muutenkin rutussa :D
1628703645029.png

1628703675708.png

1628703728514.png


Minä en sitten tipan tippaa välitä pintapeltikorjauksista.
 
Viikonloppuna tuli Transhitin etujouset vaihdeltua. Kerrankin tuossa joku homma, mitä ei ole tehty hankalaksi suunnittelupöydällä. Alle kahteen tuntiin oli molemmat vaihdettu.

Kaverin 850 tuli radepää ja alatukivarsi kanssa laitettua.

Yks mondeon raato tuli kanssa haetttua 20km päästä ajamaalaa ilman apulaitehihnaa. Hieman tuo porisi pihaan saapuessa, mutta tuli kuitenkin. Katin siitä sahasin irti, pyörät otan vielä talteen ennen kuin koura saa hakea.
 
Corolla vm2000 235tkm taulussa. Tuli haettua auto viikko sitten. Ei hinnan kirous ja nyt on seisonnassa. Edellinen omistaja rantaruotsalainen omalla murteella, joten siinä ei paljoa kielimuurien takia höpisty, ostinko sian säkissä, ehkä, ehkä en. Anyway.

Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.

Mitä tehty, tänään on etujarrut auki, eli liukutapit irti ja rasvaus, palat viilaten liikkuviksi. Takana rummut, niitä en avannut. Jarrunestettä ei havaittavissa ulkopuolella=vuotoa.

Mikä marssi järjestys seuraavaksi, ilmaus ?
Teeseitse miehenä teen taivas alla pihassa joten kädet ristiin ettei ilmausnipat poikkea.

Jos ilmaus ei auta, mitäs sitten ? Rautalankaa saa vääntää ja jos muistaa jonkun hyvän youtube videon aiheesta jarrujenilmaus yms voi linkin laittaa, löydän niitä myös itse. Kiitos!
Jarrunesteen vaihto paikallaan.
No ei tuosta Hyundain jarrujen toimivuudesta kauaa iloa ollut. Tänään auto sitten alkoi nostamaan lämpöjä ja taisi keittääkin. Syyläri oli vajaa ja paisuntasäiliö lähes täysi? Pukkasi nestettä pihalle paisarista kun avasin syylärin korkin. Kävin marketista hakemassa lähdevettä kun ei oikein muutakaan enää kymmenen aikaan saanut. Pari litraa sitä meni. Lämmöt olivat kotimatkan suht normaalit 80 ja satasen vauhdissa mutta alkoivat heti nousemaan kun vauhti laski. Kivasti roplatti kun pääsin kotiin. Kansipaffi todennäköisesti meni. Auto käy huonosti, kulkee kuitenkin kun kun saa vauhtiin.
Kun lämmöt nousivat niin olit TODELLA kova sade. Olisiko vesi päässyt jäähdyttimen puhaltimen piiriin johonkin (sulake, liitin, yms) ja se ei toiminut? Ei voinut tutkia heti koska kun vika tuli kun vettä tuli kuin saavista.
Tuo nyt ei sinänsä paljon haittaa kun tuo on vara-autona ja muutenkin oli tarkoitus vaihtaa yläpään tiivistesarja. Autolla on ajettu viimeisen viiden vuoden aikana ehkä 5000 km. Auto syö öljyä aika mukavasti, edellinen kansiremppa noin 10 vuotta sitten ei mennyt ihan putkeen kun osa venttiilivarren kumeista hajosi ja piti käyttää vanhoja. Tossa on semmoiset lisäilmaventtiilit(?) johon muistaakseni ei saa kumeja ihan mistä vain.
Hyvä että on tekemistä :D
Liiankin monella kansipahvin leviämis kokemuksella osaan sanoa, että se juu meni. Sylkee viimeisillään nesteet pihalle paisarista tai heikoimmasta letkusta.. Rauhallista taajama ajoa voi melko pitkäänkin päästä, mutta jossain kohtaa sylkäsee viimesen kerran ettei enää pysy neste ollenkaan. Toisella tapaa hajotessa vatkaa nesteet sekaisin, mutta taitaa tuo paine jäähdytysjärjestelmässä olla melkeinpä yleisempi.
 
Tuli hommattua 2000-lukulainen pösö ja on kyllä sanottava että ei noita ole huollettavaksi ainakaan tehty. Noh selittää kyllä sen miksi useimmat tolta ajalta on niin huonossa jamassa.

Kerro toki lisää (nimim. 206&406 pihassa). Mikä siellä oli niin huoltoa vaikeuttamassa?
 
Ilmanpuhdistin aika nerokkaaseen paikkaan kyllä laitettu, ikkunan alle, toisin myönnettäköön että suurempi ongelma tuossa oli että se joka viimeksi vaihtanu sen, oli onnistunu koko ilmanputsarin kotelon repimään irti niin piti koko imuputkisto aikalailla jeesusteippailla kasaan.
 
Ilmanpuhdistin aika nerokkaaseen paikkaan kyllä laitettu, ikkunan alle, toisin myönnettäköön että suurempi ongelma tuossa oli että se joka viimeksi vaihtanu sen, oli onnistunu koko ilmanputsarin kotelon repimään irti niin piti koko imuputkisto aikalailla jeesusteippailla kasaan.

Käytetyn auton ihanuudet kulminoituu edellisen omistajan asennusintoon/-osaamiseen..
 
Nyt on viisaille päille tarvetta, nimittäin polttoaineen siirtopumpun ajoittainen toimivuus, BMW E46 320d -02 Touring.

Olen jo muutamalla foorumilla tuonut asian esille, eikä ole vielä löytynyt ratkaisua.

Koitan pitää lyhyenä: Eli siirtopumppu ei käynnisty joka kerta. Välillä pidempiä jaksoja toimimatta, välillä toimii kauan ilman ongelmia. Joskus ajoittaista toimimattomuutta. Pidempää toimimattomuusjaksoa on nyt jo kaksi kertaa (myös helmi 2021 kävi näin) edeltänyt se, että kaasuvaste katoaa ajossa, ja sitten yhtäkkiä auto sammuu sytyttäen DDE/hehkuvalon. Helmikuussa vaihdoin Messmer-tarvikepumpun alkuperäisen tilalle ja toimi siitä lähtien heinäkuuhun asti, jossa oireili noin kolme, neljä kertaa: Siten, että pumppu ei käynnistynyt sytytysvirroilla, ei siis sammunut ajosta. Sain pumpun kuitenkin aina käyntiin, kun vaan jaksoi käyttää virtalukkoa nollilla ja sytytyksellä tarpeeksi monta kertaa.

Siirtopumppu on helppo kuulla, surisee suht äänekkäästi käännettäessä virrat sytytykselle. Mikäli surinaa ei kuule, tietää jo siinä vaiheessa, ettei autoa saa käyntiin. Mikäli yrittää startata pumppu sammuksissa, auto kyllä ajoittain yrittää hörähtää käyntiin, mutta ei kuitenkaan ole kertaakaan lähtenyt. Pumpun tehtävänä on tuottaa noin 4 bar painetta käynnistykseen.

Nyt vaihdoin pumpun jälleen kerran tiistaina, koitin sitä tietysti kuivana pyöräyttää 1-2 sekuntia auton liittimessä (ettei tule turhaa asennettua, jos ei käynnistykään), totesin että tämähän toimii, ongelma ratkaistu. Noh, kun sain pumpun paikoilleen polttoainelinjoihin, eipä enää pihaustakaan. Koitin heti myös alkuperäistä ja toista tarvikepumppua auton liittimeen, alkuperäinen tuntui nykäisevän kerran ja toinen tarvikepumppu oli hiljaa.

Olen mitannut jännitteet releen kannassa, koittanut kolmea eri relettä, todennut ne toimiviksi, mitannut jännitteen polttoainepumpun liittimellä, ottanut liittimestä myös hyppylangat siltä varalta, että liitin ei tee kunnon kontaktia ja mitannut nekin toimiviksi. Jännitettä tulee siis pumpun liittimelle aina riippumatta käynnistyykö pumppu vai ei.

Kaikki kolme pumppua käynnistyvät kuitenkin akkulaturilla 12V max. 5A -syötöllä.

Saman releen ja johtojen takana on myös tankin pumppu, joka on tähän mennessä vaikuttanut toimivan täysin normaalisti. Pystyn kuulemaan sen ja myös polttoaineen palaamisen takaisin tankkiin.

Tänään aamulla olin menossa taas ihmettelemään autoa, ja kas kummaa pumppu taas käynnistyi yhtäkkiä ilman mitään toimenpiteitä, auto seissyt vaan kaksi päivää edellisestä värkkäämisestä.

E: Tämä ratkesi lopulta sillä, että siirtopumpun liittimeen vedettiin uusi maajohto. Alkuperäinen menee johonkin moottori-kojelaudan väliin, enkä jaksanut sitä ruveta sieltä kaivelemaan. Rungosta pumpun läheltä sai kätevästi. Moneen kertaan epäilin syylliseksi jotakin muuta, ja välillä luulin tosiaan ratkaisseeni ongelman esim. uuden pumpun ostamalla. Vikana oli koko ajan maajohdon huono kontakti.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmanpuhdistin aika nerokkaaseen paikkaan kyllä laitettu, ikkunan alle, toisin myönnettäköön että suurempi ongelma tuossa oli että se joka viimeksi vaihtanu sen, oli onnistunu koko ilmanputsarin kotelon repimään irti niin piti koko imuputkisto aikalailla jeesusteippailla kasaan.
207:ssa oli samaa ongelmaa, mutta kyllä sen suodattimen sai vaihdettua ja imuputkisto pysyi kasassa nippusiteillä.
 
Sanokaas mistä tää johtuu

Ongelma: polttoainepaine tippuu ~n. 0.4-0.6 bar alemmas välillä.

autossa on boschin polttoainesäädin kiskon päädyssä
1628774476056.png


Eli aika yleinen systeemi, tankilta päin työnnetään bensaa, ja tämä sitten laskee sen verran takaisin paluulinjaapitkin että bensakiskossa pysyy oikea paine.

Säätimestä on letku imusarjaan, eli se säätyy imusarjan paineen mukaan ts ali/ylipaineen mukaan, niinkuin kuuluukin. kaasuläppä kiinni=paine tippuu ja ahtopaineilla = paine nousee. "peruspaine" pysyy kohdallaan 3 barissa silloin kun vika ei ole päällä.

Kokeiltuu vaihtaa säädin pari kertaa, vika ei häviä.

Kun vika ilmenee (täysin satunnaisesti. ehkä useammin kun auto on ajettu lämpimäksi tai ajettu pitkä matka, voi olla myös täysin satunnaistakin). niin paine tippuu koko säätöalueella selvästi alemmas ja välillä myös vaihtelee hieman.

Mittari on paikkansa pitävä, eli vika ei ole mittarissa koska myös auto menee selvästi laihalla kun vika on päällä.

on tullu veikkauksia tankin huohotuksesta. No ainakaan tankkiin ei muodostu liikaa painetta, se on testattu. Polttoainepumppu on lähes uusi.

Polttoainelinjat (myös uusi suodatin) on uusittu. Tulopuoli 8mm ja paluupuolta en nyt äkkiseltään muista, ehkä 6-7mm. Kaikki liitokset ja mutkat tehty uusiksi ja mahdollisimman "jouhevasti" ettei virtaus kärsi.

Lisätietona bensakisko pitää tämmöistä ääntä kun pumppu on käynnissä. En tiedä liittyykö vikaan mutta sama ääni kuului myös toisella bensakiskolla + suuttimilla , mutta samanmallisella säätimellä.

On arvailtu että vika olisi pumpussa. MUTTA kun alipaineletkun ottaa irti, vika tuntuu häviävän ja paineet pysyy 0.1 bar sisällä eli ei enää vaihtele.
 
...On arvailtu että vika olisi pumpussa. MUTTA kun alipaineletkun ottaa irti, vika tuntuu häviävän ja paineet pysyy 0.1 bar sisällä eli ei enää vaihtele.
Itse lähtisin kyllä seuraavaksi selvittelemään tuota alipainepuolta. Jos ei nyt ihan letkut vuoda, niin pääseekö sitä imusarjan painetta heiluttelemaan joku muu komponentti, joka vuotaa/toimii väärin. Polttoainepaineen heilunta olisi siis vain sivuoire paineen vaihtelusta ja itse säädin toimii juuri niin, kuin sitä käsketään.
 
Itse lähtisin kyllä seuraavaksi selvittelemään tuota alipainepuolta. Jos ei nyt ihan letkut vuoda, niin pääseekö sitä imusarjan painetta heiluttelemaan joku muu komponentti, joka vuotaa/toimii väärin. Polttoainepaineen heilunta olisi siis vain sivuoire paineen vaihtelusta ja itse säädin toimii juuri niin, kuin sitä käsketään.

Normaalitilanteessa bensapaine vaihtelee 2.3 bar (kaasuläppä kiinni, imusarjassa -0,7 bar) - 3 bar (moottorissa 0 bar) - 3.4bar (moottorissa ahtoja 0.4 bar) väliä, niin ei tuo oikeen selitä sitä miksi se sitten vika päällä vaihtelee ~2 bar - ~2.5 bar - ~3 bar väliä.
Näen läppäriltä ja oon kattonu että imusarjan paine on silti ihan tavallisissa lukemissa kun vika on päällä. Ja myös kun vika ei ole päällä.
 
Normaalitilanteessa bensapaine vaihtelee 2.3 bar (kaasuläppä kiinni, imusarjassa -0,7 bar) - 3 bar (moottorissa 0 bar) - 3.4bar (moottorissa ahtoja 0.4 bar) väliä, niin ei tuo oikeen selitä sitä miksi se sitten vika päällä vaihtelee ~2 bar - ~2.5 bar - ~3 bar väliä.
Näen läppäriltä ja oon kattonu että imusarjan paine on silti ihan tavallisissa lukemissa kun vika on päällä. Ja myös kun vika ei ole päällä.
Huomasin juuri, ettei minulle edes selvinnyt, millä vauhdilla tuo polttoainepaine vaihtelee ja voiko se taajuutensa puolesta edes liittyä tuohon imusarjan paineeseen. Oli vain ensimmäinen mieleen tullut ajatus. Olisi kyllä silti kiva kokeilla toimintaa erillisellä alipaineen lähteellä.
 
No sekin on sama vaihtaa, maksaa pari-kolme kymppiä. Lisäksi sitä ei ole minun aikana vaihdettu ja auto on ollut mulla yli 10 vuotta.
Jakohihna on tullut vaihdettua pariin otteeseen kun ikä on tullut vastaan.
Taitaa tää vesipumppu olla syyllinen. Tarkistin jäähdyttimen puhaltimen ja termarikytkimen, molemmat OK. Taisipa ollakin että tarkistin letkut nyt kun muistelen, ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku kylmä eli neste ei kiertänyt.
 
Taitaa tää vesipumppu olla syyllinen. Tarkistin jäähdyttimen puhaltimen ja termarikytkimen, molemmat OK. Taisipa ollakin että tarkistin letkut nyt kun muistelen, ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku kylmä eli neste ei kiertänyt.
No eipä siinäkään ollut mitään vikaa. Ihan kuin uusi. Jos termari vielä on kunnossa niin menee tää vähän mystiseksi?
1628874499021.png

Oisko se kuitenkin kansipaffi mennyt ja siksi keittänyt? Sittenpä sen näkee kun ottaa kannen kätöseen. Noh, eipä sitä tietenkään enää erota kun keitti jo..
 
Viestissä #8454 Ihmettelin corollan jarrupolkimen löysyyttä. Vika löytyi, ilma.
Ilmasin jarrut ekaa kertaa ja sen jälkeen poljin oli aivan eri atmosfääristä. Vasemman puolen etujarrusta tuli ilmaa aika reilusti. Mutta hyvä näin. Kiitos teille!
 
Onko kokemusta saada henkilöautoa trailerille, kun eturenkaat ei pyöri millään vaan ovat lukossa? Akseli on lukittunut, joten voiko renkaiden paikalle laittaa jotkut ”pyörivät kiekot” tai sitten renkaiden alle jotkun rullasysteemit?
 
Onko kokemusta saada henkilöautoa trailerille, kun eturenkaat ei pyöri millään vaan ovat lukossa? Akseli on lukittunut, joten voiko renkaiden paikalle laittaa jotkut ”pyörivät kiekot” tai sitten renkaiden alle jotkun rullasysteemit?
Voit vetää sen väkisin voimalla kyytiin. Renkaiden alle löytyy sellaisia levyjä missä on pienet pyörät. Olen nähnyt kun joku on vaan tunkilla nostanut ylös ja vetänyt kyytiin.
 
Voit vetää sen väkisin voimalla kyytiin. Renkaiden alle löytyy sellaisia levyjä missä on pienet pyörät. Olen nähnyt kun joku on vaan tunkilla nostanut ylös ja vetänyt kyytiin.
Mahtuukohan ne rullalevyt kulkemaan sen trailerin urassa, jossa renkaat kulkee? Onko kellään tietoa?
 
Onko kokemusta saada henkilöautoa trailerille, kun eturenkaat ei pyöri millään vaan ovat lukossa? Akseli on lukittunut, joten voiko renkaiden paikalle laittaa jotkut ”pyörivät kiekot” tai sitten renkaiden alle jotkun rullasysteemit?

Viimeksi kun piti saada umpiruostunut Mazda 3:sen romu hallin pihalta trailerille, niin löin trukkiin RHS palkit jatkopiikeiksi ja nostin ihan reippaasti auton trailerin kyytiin. :rofl2:

Kaverin 3 vuotta seissyt Astro tempaistiin joskus sähkövinssillä nahkoineen vaihtolava Canterin koneenkuljetuslavetille, tässä toki auttoi se, että lavetin sai maahan vaakatasoon ja koukulla sai sen työnnettyä melkein etupyörien alle.
Tuli kyllä 1500 kg vinssillä näppärästi kyytiin vähän kostealle maalatulle kyynellevy lavetille.

Yksi "latolöytö" -65 suomi Belvedere haalattiin navetasta ulos ja lopuksi trailerin päälle tällaisilla siirtolevyillä, trailerin ajoramppien päälle piti toki viritellä 30 mm vaneri, ennen kuin auton sai vinssattua kyytiin ja muutenkin noiden kanssa sai temppuilla aikansa, että auton sai kulkemaan epätasaisella navetan betonilattialla.
 
Laitetaan tännekkin jos jollain olisi jotain ideoita, omat alkaa kohta olla loppu : )

Golf 4 1.8t agu tyhjäkäynti humppaa noin 5-10 kertaa ennenkuin asettuu kohdilleen. Antaa vikakoodiksi 16505/P0121 - Throttle Position Sensor (G69): Implausible Signal. intermittent.
Moottorin johtosarja käytetty pöydällä, eikä johdoista/liittimistä löytynyt mitään, kaasuläpän sopeutus menee normaalisti läpi, kokeiltu toista (käytettyä) kaasuläppäkoteloa ja tänään testattiin toisella eculla tuloksetta. ideoita?
 
Tänään sain vihdoin aikaiseksi sekä lainaan puristuspainemittarin. Eli 3.2FSI audia ropattiin hiukan. 1. sylinterin paineet 10bar ja 5. sylinterin 7bar. Eli jotain siellä on meneillään, voi olla kantava venttiili, jumiutuneet männänrenkaat tms.

Seuraava projekti onkin loppuviikosta laskea öljyt pois ja magneetilla tsekata läpi sekä tämän jälkeen öljypohja irti vielä ja katsoa mitä siellä mahdollisesti on. Mikäli rautaromua tai muovinkappaleita ei löydy, niin alkaa imusarjojen purku ja carbon cleanin tekeminen sekä samalla tsekkaan venttiilien kosketuspinnat läpi parhaani mukaan.

Sit pitäs vielä hommata kunnon puhdistussprayta. Näitä kahta olen katsellut:


LE 802 osapuilleen irroittaa maalit, joten maalattujen kohteiden kanssa pitäs olla varovainen... :D Ja näyttäis myös olevan tilapäisesti loppu :cigarbeye:
 
Corolla tuli nyt huollettua ja pestyä.
14.8.2021 / 234 469 pysyy muistissa täällä =)

-Tulpat
-Ilmansuodatin
-Öljyt+suodatin
-Jarrunesteet
-Jäähdytinnesteet
-Vaihteistoöljy
-Etujarrulevyt+palat
-Takajarrukengät

Satulat ja rummut hioin ja maalasin kirkkaan mustiksi. Konehuoneen pesin ja puunasin. Sisustan kannoin pihalle ja pesin, meinasin matonkin kantaa mutta pesin sinnepäin. Moottori pesuaineella (10%) pesin penkit ja matot (ns penkkipesurilla). Käyttöhihna olis vielä, mutta taidan jättää ammattilaiselle, opetuspoljinkin pitäs kattella. Opetusluvassa hauskinta on se ettei minun, mies 42v, tarvitse todistaa että minä osaan liikennesäännöt vaan käyn opettajaksi luvan hakemalla ja maksamalla.
 
Auto (Mazda 6, 2009) täristää oudosti. Tärinä on pahempaa pienissä vauhdeissa, ja tosiaan tuntuu siltä että tärinän taajuus on suoraan renkaiden pyörimistaajuus, mikä saa epäilemään että vika liittyisi renkaisiin.

Kävin myös läheisellä autokorjaamolla kysymässä, koska ehtisivät autoani katsomaan, sanoivat, että todennäköisesti renkaan runkovaurio, voivat tarkastaa huomenna, mutta heillä ei ole renkaita, eivät voi tehdä siellä mitään.

Ratin kääntäminen ei vaikuta tärinään, mikä vähentää todennäköisyyttä että vika liittyisi niveliin.

Tarkastin, että renkaiden pultit on kunnolla kiinni.

Renkaina on vanhat kitkarenkaat joita en jaksanut vaihtaa kesäksi pois vaan suunnitelma oli ajaa ne loppuun kesän aikana ja ostaa syksyllä samoille vanteille uudet nastalliset talvirenkaat. Ja jos korjaus olisi kokonaan uusi rengas, ei nappaa nyt pariksi kuukaudeksi sitä hankkia kun kuitenkin menossa nuo vaihtoon ja vaihtumassa nastalliset noille vanteille.

Eli pahasti vaikuttaa siltä, että joutuu kuitenkin vaihtamaan kesärenkaat vielä loppukesäksi/syksyksi alle. Ne kesärenkaat vaan on 230km päässä kun muuton takia osa kamoista lähti vanhasta asunnosta mökille mennessä tilapäisesti sukutilan suuntaan (siellä paljon kylmäsäilytystilaa tuollaisille).

Ehkä sitä pitää vielä kärvistellä se 230km sinne missä renkaani ovat (joka tapauksessa menossa sinne mökille kesälomailemaan), ja vaan vaihtaa ne kesärenkaat alle, ja katsoa, korjaantuuko sillä. On sitä jo >1500km tullut ajettua sen jälkeen kun tärinä alkoi, joten ei ehkä ihan heti kuitenkaan kaikki räjähdä vaikka vähän tulee lisää kilometrejä, vaikka hiukan onkin mennyt pahemmaksi tuo tärinä tänä aikana.

Mutta jos renkaiden vaihto ei auta, sitten on ongelma kun on mökillä/sukutilalla keskellä ei mitään ja sitten haluaa ASAP tutkituttaa että mikä se vika on.


Mutta jos jollain on muita ideoita, mistä voi johtua, saa kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä joskus renkaat täristivät vaihtelevasti vaihtelevilla nopeuksilla ja vaihtelevina aikoina. Renkaanvaihdon yhteydessä selvisi, että renkaan sisään oli hiertynyt kumipurua kun niillä oli joskus ajeltu liian tyhjinä. Kumipurun sijainti sai päivästä/hetkestä/nopeudesta riippuen renkaan täristämään vähemmän / enemmän.
 
Auto (Mazda 6, 2009) täristää oudosti. Tärinä on pahempaa pienissä vauhdeissa, ja tosiaan tuntuu siltä että tärinän taajuus on suoraan renkaiden pyörimistaajuus, mikä saa epäilemään että vika liittyisi renkaisiin.

Kävin myös läheisellä autokorjaamolla kysymässä, koska ehtisivät autoani katsomaan, sanoivat, että todennäköisesti renkaan runkovaurio, voivat tarkastaa huomenna, mutta heillä ei ole renkaita, eivät voi tehdä siellä mitään.

Ratin kääntäminen ei vaikuta tärinään, mikä vähentää todennäköisyyttä että vika liittyisi niveliin.

Tarkastin, että renkaiden pultit on kunnolla kiinni.

Renkaina on vanhat kitkarenkaat joita en jaksanut vaihtaa kesäksi pois vaan suunnitelma oli ajaa ne loppuun kesän aikana ja ostaa syksyllä samoille vanteille uudet nastalliset talvirenkaat. Ja jos korjaus olisi kokonaan uusi rengas, ei nappaa nyt pariksi kuukaudeksi sitä hankkia kun kuitenkin menossa nuo vaihtoon ja vaihtumassa nastalliset noille vanteille.

Eli pahasti vaikuttaa siltä, että joutuu kuitenkin vaihtamaan kesärenkaat vielä loppukesäksi/syksyksi alle. Ne kesärenkaat vaan on 230km päässä kun muuton takia osa kamoista lähti vanhasta asunnosta mökille mennessä tilapäisesti sukutilan suuntaan (siellä paljon kylmäsäilytystilaa tuollaisille).

Ehkä sitä pitää vielä kärvistellä se 230km sinne missä renkaani ovat (joka tapauksessa menossa sinne mökille kesälomailemaan), ja vaan vaihtaa ne kesärenkaat alle, ja katsoa, korjaantuuko sillä. On sitä jo >1500km tullut ajettua sen jälkeen kun tärinä alkoi, joten ei ehkä ihan heti kuitenkaan kaikki räjähdä vaikka vähän tulee lisää kilometrejä, vaikka hiukan onkin mennyt pahemmaksi tuo tärinä tänä aikana.

Mutta jos renkaiden vaihto ei auta, sitten on ongelma kun on mökillä/sukutilalla keskellä ei mitään ja sitten haluaa ASAP tutkituttaa että mikä se vika on.


Mutta jos jollain on muita ideoita, mistä voi johtua, saa kertoa.

Suosittelen tunkkailee auton ylös ja tarkistaa renkaat myös sisäpuolelta. Runkovika ei välttämättä kauaa kestä ajoa ja rengas saattaa puhjeta.

Edit. Saattaa olla myös, että on vain painotuspaino irronnut.
 
@hkultala ihan ekana kannattaa tiirailla vanteiden sisään ettei siellä ole useamman sentin kerrosta kaikkea mahdollista pskaa sotkemassa tasapainotusta.
 
Mites kellään ideaa/tarkennusta mikähän voisi olla tarkempana vikana niin tietäisi vuosihuoltoon viedessä sanoa että tilatkaas osat valmiiksi. MK8 Fiesta ST joka on ainakin brittien mukaan kärsinyt Fordin orkkis moottorikumien repeytymistä ja löystymisestä. Auton tuntuma täsmäisi täysin kun kaasua löysätessä jää heijaamaan, wheelhoppia on mallia vitusti enemmän kuin ennen ja vaihtaessa nopeammin tuntee kun massaa liikkuu mutta hämää tuo kierrosten nousu ja lasku koska tietääkseni näissä ei PITÄISI olla fyysistä yhteyttä kaasupolkimen ja moottorin välillä eli kierrosten ei PITÄISI heijata ellei moottorinohjaus yritä sitten kompensoida tuota heijausta jotenkin.

 
Tein Honda Jazzin CVT-laatikolle öljynvaihdon, jonka yhteydessä vanhojen vaihteistoöljyjen pesu ja huuhtelu. Tämän jälkeen kuuluu kovaa ääntä aina pienillä kierroksilla kiihdyttäessä hieman aikaa. Vaihteistonöljyille ei tietääkseni (huoltokirjan mukaan) ollut tehty mitään ennen tätä (ajettu 160 000).

Ideoita miten tuon saisi korjattua, vaiko onko se laatikkoremppa edessä?
 
Tein Honda Jazzin CVT-laatikolle öljynvaihdon, jonka yhteydessä vanhojen vaihteistoöljyjen pesu ja huuhtelu. Tämän jälkeen kuuluu kovaa ääntä aina pienillä kierroksilla kiihdyttäessä hieman aikaa. Vaihteistonöljyille ei tietääkseni (huoltokirjan mukaan) ollut tehty mitään ennen tätä (ajettu 160 000).

Ideoita miten tuon saisi korjattua, vaiko onko se laatikkoremppa edessä?
Menihän öljyä riittävä määrä laatikkoon?
 
Öljypisteellä teetätetty, niin pitäisi olla kyllä. Täytyy vielä tarkistaa kuitista.

Tuli tuosta Öljypisteestä mieleen että joskus pahoina aikoina parempi puolisko osti rellun, joka vuoti öljyä tyhjennyspropun juuresta, kiristäminen ei auttanut. Vaihdoin öljyt ja tiivisterenkaan, piti hyvin. Hansikaslokerossa oli Öljypisteen tuore kuitti öljynvaihdosta, ja tähän sisältyi myös uusi propun tiivisterengas. Ilmeisesti olivat sitten vaihtaneet väärän tyyppisen, ei herättänyt luottamusta, mutta sattuuhan näitä.
 
Itse suosin Hondassa, Hondan omaa laatikkoöljyä, mitä tein nyt myös Toyotassa=Toyotan omaa. Olen joskus kuullut tai lukenut että näihin japseihin kannattaa laittaa valmistajan omaa öljyä, että ne toimii parhaiten. Mitään faktaa ei minulla ole. Muistaakseni 2L Honda omaa öljyä + vaihto Käyttöautolla 60e yhteensä, siksi en ruvennut makaamaan auton alla.

Edit: Manuaaliltk.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tyypillisesti vaihtaessa "ikuiset" öljyt se saa kertyneen karstan ja möhnän liikkeelle ja sitten on sihti tukossa tmv. Lopputuloksena laatikko hajoaa heti/pian öljynvaihdon jälkeen. Tai näin ainakin Esson baarin tietotoimistosta kerrotaan.
 
Eikö tyypillisesti vaihtaessa "ikuiset" öljyt se saa kertyneen karstan ja möhnän liikkeelle ja sitten on sihti tukossa tmv. Lopputuloksena laatikko hajoaa heti/pian öljynvaihdon jälkeen. Tai näin ainakin Esson baarin tietotoimistosta kerrotaan.
Niin varmaankin automaatti laatikossa.
 
Mites pitkää ikää uskaltaa odottaa 2018 Astran ECT5 laatikolle ja paljonko moisen uusiminen tulee maksamaan? Myyjä lupailee tietenkin 300tkm, mutta onko tällaisessa perää?
 
Juuh, eli tänään taas kävin vilkuilemassa audia. Nyt viikon seisonnan jälkeen kun mittailin kaikkien sylinterien sylinteripaineet, niin 5. ja 6. sylintereistä tuli jäähdytysnestettä. Eli kansihommiks meni ja taisi selvitä syy miks 5. sylinteriltä tulee misfireä :cigarbeye:

Ei ihan järkyttävän kallis tuo täydellinen tiivistesarja yläpäähän :hmm:

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 503
Viestejä
4 509 599
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom