Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Sanokaas mistä tää johtuu

Ongelma: polttoainepaine tippuu ~n. 0.4-0.6 bar alemmas välillä.

autossa on boschin polttoainesäädin kiskon päädyssä
1628774476056.png


Eli aika yleinen systeemi, tankilta päin työnnetään bensaa, ja tämä sitten laskee sen verran takaisin paluulinjaapitkin että bensakiskossa pysyy oikea paine.

Säätimestä on letku imusarjaan, eli se säätyy imusarjan paineen mukaan ts ali/ylipaineen mukaan, niinkuin kuuluukin. kaasuläppä kiinni=paine tippuu ja ahtopaineilla = paine nousee. "peruspaine" pysyy kohdallaan 3 barissa silloin kun vika ei ole päällä.

Kokeiltuu vaihtaa säädin pari kertaa, vika ei häviä.

Kun vika ilmenee (täysin satunnaisesti. ehkä useammin kun auto on ajettu lämpimäksi tai ajettu pitkä matka, voi olla myös täysin satunnaistakin). niin paine tippuu koko säätöalueella selvästi alemmas ja välillä myös vaihtelee hieman.

Mittari on paikkansa pitävä, eli vika ei ole mittarissa koska myös auto menee selvästi laihalla kun vika on päällä.

on tullu veikkauksia tankin huohotuksesta. No ainakaan tankkiin ei muodostu liikaa painetta, se on testattu. Polttoainepumppu on lähes uusi.

Polttoainelinjat (myös uusi suodatin) on uusittu. Tulopuoli 8mm ja paluupuolta en nyt äkkiseltään muista, ehkä 6-7mm. Kaikki liitokset ja mutkat tehty uusiksi ja mahdollisimman "jouhevasti" ettei virtaus kärsi.

Lisätietona bensakisko pitää tämmöistä ääntä kun pumppu on käynnissä. En tiedä liittyykö vikaan mutta sama ääni kuului myös toisella bensakiskolla + suuttimilla , mutta samanmallisella säätimellä.

On arvailtu että vika olisi pumpussa. MUTTA kun alipaineletkun ottaa irti, vika tuntuu häviävän ja paineet pysyy 0.1 bar sisällä eli ei enää vaihtele.
 
...On arvailtu että vika olisi pumpussa. MUTTA kun alipaineletkun ottaa irti, vika tuntuu häviävän ja paineet pysyy 0.1 bar sisällä eli ei enää vaihtele.
Itse lähtisin kyllä seuraavaksi selvittelemään tuota alipainepuolta. Jos ei nyt ihan letkut vuoda, niin pääseekö sitä imusarjan painetta heiluttelemaan joku muu komponentti, joka vuotaa/toimii väärin. Polttoainepaineen heilunta olisi siis vain sivuoire paineen vaihtelusta ja itse säädin toimii juuri niin, kuin sitä käsketään.
 
Itse lähtisin kyllä seuraavaksi selvittelemään tuota alipainepuolta. Jos ei nyt ihan letkut vuoda, niin pääseekö sitä imusarjan painetta heiluttelemaan joku muu komponentti, joka vuotaa/toimii väärin. Polttoainepaineen heilunta olisi siis vain sivuoire paineen vaihtelusta ja itse säädin toimii juuri niin, kuin sitä käsketään.

Normaalitilanteessa bensapaine vaihtelee 2.3 bar (kaasuläppä kiinni, imusarjassa -0,7 bar) - 3 bar (moottorissa 0 bar) - 3.4bar (moottorissa ahtoja 0.4 bar) väliä, niin ei tuo oikeen selitä sitä miksi se sitten vika päällä vaihtelee ~2 bar - ~2.5 bar - ~3 bar väliä.
Näen läppäriltä ja oon kattonu että imusarjan paine on silti ihan tavallisissa lukemissa kun vika on päällä. Ja myös kun vika ei ole päällä.
 
Normaalitilanteessa bensapaine vaihtelee 2.3 bar (kaasuläppä kiinni, imusarjassa -0,7 bar) - 3 bar (moottorissa 0 bar) - 3.4bar (moottorissa ahtoja 0.4 bar) väliä, niin ei tuo oikeen selitä sitä miksi se sitten vika päällä vaihtelee ~2 bar - ~2.5 bar - ~3 bar väliä.
Näen läppäriltä ja oon kattonu että imusarjan paine on silti ihan tavallisissa lukemissa kun vika on päällä. Ja myös kun vika ei ole päällä.
Huomasin juuri, ettei minulle edes selvinnyt, millä vauhdilla tuo polttoainepaine vaihtelee ja voiko se taajuutensa puolesta edes liittyä tuohon imusarjan paineeseen. Oli vain ensimmäinen mieleen tullut ajatus. Olisi kyllä silti kiva kokeilla toimintaa erillisellä alipaineen lähteellä.
 
No sekin on sama vaihtaa, maksaa pari-kolme kymppiä. Lisäksi sitä ei ole minun aikana vaihdettu ja auto on ollut mulla yli 10 vuotta.
Jakohihna on tullut vaihdettua pariin otteeseen kun ikä on tullut vastaan.
Taitaa tää vesipumppu olla syyllinen. Tarkistin jäähdyttimen puhaltimen ja termarikytkimen, molemmat OK. Taisipa ollakin että tarkistin letkut nyt kun muistelen, ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku kylmä eli neste ei kiertänyt.
 
Taitaa tää vesipumppu olla syyllinen. Tarkistin jäähdyttimen puhaltimen ja termarikytkimen, molemmat OK. Taisipa ollakin että tarkistin letkut nyt kun muistelen, ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku kylmä eli neste ei kiertänyt.
No eipä siinäkään ollut mitään vikaa. Ihan kuin uusi. Jos termari vielä on kunnossa niin menee tää vähän mystiseksi?
1628874499021.png

Oisko se kuitenkin kansipaffi mennyt ja siksi keittänyt? Sittenpä sen näkee kun ottaa kannen kätöseen. Noh, eipä sitä tietenkään enää erota kun keitti jo..
 
Viestissä #8454 Ihmettelin corollan jarrupolkimen löysyyttä. Vika löytyi, ilma.
Ilmasin jarrut ekaa kertaa ja sen jälkeen poljin oli aivan eri atmosfääristä. Vasemman puolen etujarrusta tuli ilmaa aika reilusti. Mutta hyvä näin. Kiitos teille!
 
Onko kokemusta saada henkilöautoa trailerille, kun eturenkaat ei pyöri millään vaan ovat lukossa? Akseli on lukittunut, joten voiko renkaiden paikalle laittaa jotkut ”pyörivät kiekot” tai sitten renkaiden alle jotkun rullasysteemit?
 
Onko kokemusta saada henkilöautoa trailerille, kun eturenkaat ei pyöri millään vaan ovat lukossa? Akseli on lukittunut, joten voiko renkaiden paikalle laittaa jotkut ”pyörivät kiekot” tai sitten renkaiden alle jotkun rullasysteemit?
Voit vetää sen väkisin voimalla kyytiin. Renkaiden alle löytyy sellaisia levyjä missä on pienet pyörät. Olen nähnyt kun joku on vaan tunkilla nostanut ylös ja vetänyt kyytiin.
 
Voit vetää sen väkisin voimalla kyytiin. Renkaiden alle löytyy sellaisia levyjä missä on pienet pyörät. Olen nähnyt kun joku on vaan tunkilla nostanut ylös ja vetänyt kyytiin.
Mahtuukohan ne rullalevyt kulkemaan sen trailerin urassa, jossa renkaat kulkee? Onko kellään tietoa?
 
Onko kokemusta saada henkilöautoa trailerille, kun eturenkaat ei pyöri millään vaan ovat lukossa? Akseli on lukittunut, joten voiko renkaiden paikalle laittaa jotkut ”pyörivät kiekot” tai sitten renkaiden alle jotkun rullasysteemit?

Viimeksi kun piti saada umpiruostunut Mazda 3:sen romu hallin pihalta trailerille, niin löin trukkiin RHS palkit jatkopiikeiksi ja nostin ihan reippaasti auton trailerin kyytiin. :rofl2:

Kaverin 3 vuotta seissyt Astro tempaistiin joskus sähkövinssillä nahkoineen vaihtolava Canterin koneenkuljetuslavetille, tässä toki auttoi se, että lavetin sai maahan vaakatasoon ja koukulla sai sen työnnettyä melkein etupyörien alle.
Tuli kyllä 1500 kg vinssillä näppärästi kyytiin vähän kostealle maalatulle kyynellevy lavetille.

Yksi "latolöytö" -65 suomi Belvedere haalattiin navetasta ulos ja lopuksi trailerin päälle tällaisilla siirtolevyillä, trailerin ajoramppien päälle piti toki viritellä 30 mm vaneri, ennen kuin auton sai vinssattua kyytiin ja muutenkin noiden kanssa sai temppuilla aikansa, että auton sai kulkemaan epätasaisella navetan betonilattialla.
 
Laitetaan tännekkin jos jollain olisi jotain ideoita, omat alkaa kohta olla loppu : )

Golf 4 1.8t agu tyhjäkäynti humppaa noin 5-10 kertaa ennenkuin asettuu kohdilleen. Antaa vikakoodiksi 16505/P0121 - Throttle Position Sensor (G69): Implausible Signal. intermittent.
Moottorin johtosarja käytetty pöydällä, eikä johdoista/liittimistä löytynyt mitään, kaasuläpän sopeutus menee normaalisti läpi, kokeiltu toista (käytettyä) kaasuläppäkoteloa ja tänään testattiin toisella eculla tuloksetta. ideoita?
 
Tänään sain vihdoin aikaiseksi sekä lainaan puristuspainemittarin. Eli 3.2FSI audia ropattiin hiukan. 1. sylinterin paineet 10bar ja 5. sylinterin 7bar. Eli jotain siellä on meneillään, voi olla kantava venttiili, jumiutuneet männänrenkaat tms.

Seuraava projekti onkin loppuviikosta laskea öljyt pois ja magneetilla tsekata läpi sekä tämän jälkeen öljypohja irti vielä ja katsoa mitä siellä mahdollisesti on. Mikäli rautaromua tai muovinkappaleita ei löydy, niin alkaa imusarjojen purku ja carbon cleanin tekeminen sekä samalla tsekkaan venttiilien kosketuspinnat läpi parhaani mukaan.

Sit pitäs vielä hommata kunnon puhdistussprayta. Näitä kahta olen katsellut:


LE 802 osapuilleen irroittaa maalit, joten maalattujen kohteiden kanssa pitäs olla varovainen... :D Ja näyttäis myös olevan tilapäisesti loppu :cigarbeye:
 
Corolla tuli nyt huollettua ja pestyä.
14.8.2021 / 234 469 pysyy muistissa täällä =)

-Tulpat
-Ilmansuodatin
-Öljyt+suodatin
-Jarrunesteet
-Jäähdytinnesteet
-Vaihteistoöljy
-Etujarrulevyt+palat
-Takajarrukengät

Satulat ja rummut hioin ja maalasin kirkkaan mustiksi. Konehuoneen pesin ja puunasin. Sisustan kannoin pihalle ja pesin, meinasin matonkin kantaa mutta pesin sinnepäin. Moottori pesuaineella (10%) pesin penkit ja matot (ns penkkipesurilla). Käyttöhihna olis vielä, mutta taidan jättää ammattilaiselle, opetuspoljinkin pitäs kattella. Opetusluvassa hauskinta on se ettei minun, mies 42v, tarvitse todistaa että minä osaan liikennesäännöt vaan käyn opettajaksi luvan hakemalla ja maksamalla.
 
Auto (Mazda 6, 2009) täristää oudosti. Tärinä on pahempaa pienissä vauhdeissa, ja tosiaan tuntuu siltä että tärinän taajuus on suoraan renkaiden pyörimistaajuus, mikä saa epäilemään että vika liittyisi renkaisiin.

Kävin myös läheisellä autokorjaamolla kysymässä, koska ehtisivät autoani katsomaan, sanoivat, että todennäköisesti renkaan runkovaurio, voivat tarkastaa huomenna, mutta heillä ei ole renkaita, eivät voi tehdä siellä mitään.

Ratin kääntäminen ei vaikuta tärinään, mikä vähentää todennäköisyyttä että vika liittyisi niveliin.

Tarkastin, että renkaiden pultit on kunnolla kiinni.

Renkaina on vanhat kitkarenkaat joita en jaksanut vaihtaa kesäksi pois vaan suunnitelma oli ajaa ne loppuun kesän aikana ja ostaa syksyllä samoille vanteille uudet nastalliset talvirenkaat. Ja jos korjaus olisi kokonaan uusi rengas, ei nappaa nyt pariksi kuukaudeksi sitä hankkia kun kuitenkin menossa nuo vaihtoon ja vaihtumassa nastalliset noille vanteille.

Eli pahasti vaikuttaa siltä, että joutuu kuitenkin vaihtamaan kesärenkaat vielä loppukesäksi/syksyksi alle. Ne kesärenkaat vaan on 230km päässä kun muuton takia osa kamoista lähti vanhasta asunnosta mökille mennessä tilapäisesti sukutilan suuntaan (siellä paljon kylmäsäilytystilaa tuollaisille).

Ehkä sitä pitää vielä kärvistellä se 230km sinne missä renkaani ovat (joka tapauksessa menossa sinne mökille kesälomailemaan), ja vaan vaihtaa ne kesärenkaat alle, ja katsoa, korjaantuuko sillä. On sitä jo >1500km tullut ajettua sen jälkeen kun tärinä alkoi, joten ei ehkä ihan heti kuitenkaan kaikki räjähdä vaikka vähän tulee lisää kilometrejä, vaikka hiukan onkin mennyt pahemmaksi tuo tärinä tänä aikana.

Mutta jos renkaiden vaihto ei auta, sitten on ongelma kun on mökillä/sukutilalla keskellä ei mitään ja sitten haluaa ASAP tutkituttaa että mikä se vika on.


Mutta jos jollain on muita ideoita, mistä voi johtua, saa kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä joskus renkaat täristivät vaihtelevasti vaihtelevilla nopeuksilla ja vaihtelevina aikoina. Renkaanvaihdon yhteydessä selvisi, että renkaan sisään oli hiertynyt kumipurua kun niillä oli joskus ajeltu liian tyhjinä. Kumipurun sijainti sai päivästä/hetkestä/nopeudesta riippuen renkaan täristämään vähemmän / enemmän.
 
Auto (Mazda 6, 2009) täristää oudosti. Tärinä on pahempaa pienissä vauhdeissa, ja tosiaan tuntuu siltä että tärinän taajuus on suoraan renkaiden pyörimistaajuus, mikä saa epäilemään että vika liittyisi renkaisiin.

Kävin myös läheisellä autokorjaamolla kysymässä, koska ehtisivät autoani katsomaan, sanoivat, että todennäköisesti renkaan runkovaurio, voivat tarkastaa huomenna, mutta heillä ei ole renkaita, eivät voi tehdä siellä mitään.

Ratin kääntäminen ei vaikuta tärinään, mikä vähentää todennäköisyyttä että vika liittyisi niveliin.

Tarkastin, että renkaiden pultit on kunnolla kiinni.

Renkaina on vanhat kitkarenkaat joita en jaksanut vaihtaa kesäksi pois vaan suunnitelma oli ajaa ne loppuun kesän aikana ja ostaa syksyllä samoille vanteille uudet nastalliset talvirenkaat. Ja jos korjaus olisi kokonaan uusi rengas, ei nappaa nyt pariksi kuukaudeksi sitä hankkia kun kuitenkin menossa nuo vaihtoon ja vaihtumassa nastalliset noille vanteille.

Eli pahasti vaikuttaa siltä, että joutuu kuitenkin vaihtamaan kesärenkaat vielä loppukesäksi/syksyksi alle. Ne kesärenkaat vaan on 230km päässä kun muuton takia osa kamoista lähti vanhasta asunnosta mökille mennessä tilapäisesti sukutilan suuntaan (siellä paljon kylmäsäilytystilaa tuollaisille).

Ehkä sitä pitää vielä kärvistellä se 230km sinne missä renkaani ovat (joka tapauksessa menossa sinne mökille kesälomailemaan), ja vaan vaihtaa ne kesärenkaat alle, ja katsoa, korjaantuuko sillä. On sitä jo >1500km tullut ajettua sen jälkeen kun tärinä alkoi, joten ei ehkä ihan heti kuitenkaan kaikki räjähdä vaikka vähän tulee lisää kilometrejä, vaikka hiukan onkin mennyt pahemmaksi tuo tärinä tänä aikana.

Mutta jos renkaiden vaihto ei auta, sitten on ongelma kun on mökillä/sukutilalla keskellä ei mitään ja sitten haluaa ASAP tutkituttaa että mikä se vika on.


Mutta jos jollain on muita ideoita, mistä voi johtua, saa kertoa.

Suosittelen tunkkailee auton ylös ja tarkistaa renkaat myös sisäpuolelta. Runkovika ei välttämättä kauaa kestä ajoa ja rengas saattaa puhjeta.

Edit. Saattaa olla myös, että on vain painotuspaino irronnut.
 
@hkultala ihan ekana kannattaa tiirailla vanteiden sisään ettei siellä ole useamman sentin kerrosta kaikkea mahdollista pskaa sotkemassa tasapainotusta.
 
Mites kellään ideaa/tarkennusta mikähän voisi olla tarkempana vikana niin tietäisi vuosihuoltoon viedessä sanoa että tilatkaas osat valmiiksi. MK8 Fiesta ST joka on ainakin brittien mukaan kärsinyt Fordin orkkis moottorikumien repeytymistä ja löystymisestä. Auton tuntuma täsmäisi täysin kun kaasua löysätessä jää heijaamaan, wheelhoppia on mallia vitusti enemmän kuin ennen ja vaihtaessa nopeammin tuntee kun massaa liikkuu mutta hämää tuo kierrosten nousu ja lasku koska tietääkseni näissä ei PITÄISI olla fyysistä yhteyttä kaasupolkimen ja moottorin välillä eli kierrosten ei PITÄISI heijata ellei moottorinohjaus yritä sitten kompensoida tuota heijausta jotenkin.

 
Tein Honda Jazzin CVT-laatikolle öljynvaihdon, jonka yhteydessä vanhojen vaihteistoöljyjen pesu ja huuhtelu. Tämän jälkeen kuuluu kovaa ääntä aina pienillä kierroksilla kiihdyttäessä hieman aikaa. Vaihteistonöljyille ei tietääkseni (huoltokirjan mukaan) ollut tehty mitään ennen tätä (ajettu 160 000).

Ideoita miten tuon saisi korjattua, vaiko onko se laatikkoremppa edessä?
 
Tein Honda Jazzin CVT-laatikolle öljynvaihdon, jonka yhteydessä vanhojen vaihteistoöljyjen pesu ja huuhtelu. Tämän jälkeen kuuluu kovaa ääntä aina pienillä kierroksilla kiihdyttäessä hieman aikaa. Vaihteistonöljyille ei tietääkseni (huoltokirjan mukaan) ollut tehty mitään ennen tätä (ajettu 160 000).

Ideoita miten tuon saisi korjattua, vaiko onko se laatikkoremppa edessä?
Menihän öljyä riittävä määrä laatikkoon?
 
Öljypisteellä teetätetty, niin pitäisi olla kyllä. Täytyy vielä tarkistaa kuitista.

Tuli tuosta Öljypisteestä mieleen että joskus pahoina aikoina parempi puolisko osti rellun, joka vuoti öljyä tyhjennyspropun juuresta, kiristäminen ei auttanut. Vaihdoin öljyt ja tiivisterenkaan, piti hyvin. Hansikaslokerossa oli Öljypisteen tuore kuitti öljynvaihdosta, ja tähän sisältyi myös uusi propun tiivisterengas. Ilmeisesti olivat sitten vaihtaneet väärän tyyppisen, ei herättänyt luottamusta, mutta sattuuhan näitä.
 
Itse suosin Hondassa, Hondan omaa laatikkoöljyä, mitä tein nyt myös Toyotassa=Toyotan omaa. Olen joskus kuullut tai lukenut että näihin japseihin kannattaa laittaa valmistajan omaa öljyä, että ne toimii parhaiten. Mitään faktaa ei minulla ole. Muistaakseni 2L Honda omaa öljyä + vaihto Käyttöautolla 60e yhteensä, siksi en ruvennut makaamaan auton alla.

Edit: Manuaaliltk.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tyypillisesti vaihtaessa "ikuiset" öljyt se saa kertyneen karstan ja möhnän liikkeelle ja sitten on sihti tukossa tmv. Lopputuloksena laatikko hajoaa heti/pian öljynvaihdon jälkeen. Tai näin ainakin Esson baarin tietotoimistosta kerrotaan.
 
Eikö tyypillisesti vaihtaessa "ikuiset" öljyt se saa kertyneen karstan ja möhnän liikkeelle ja sitten on sihti tukossa tmv. Lopputuloksena laatikko hajoaa heti/pian öljynvaihdon jälkeen. Tai näin ainakin Esson baarin tietotoimistosta kerrotaan.
Niin varmaankin automaatti laatikossa.
 
Mites pitkää ikää uskaltaa odottaa 2018 Astran ECT5 laatikolle ja paljonko moisen uusiminen tulee maksamaan? Myyjä lupailee tietenkin 300tkm, mutta onko tällaisessa perää?
 
Juuh, eli tänään taas kävin vilkuilemassa audia. Nyt viikon seisonnan jälkeen kun mittailin kaikkien sylinterien sylinteripaineet, niin 5. ja 6. sylintereistä tuli jäähdytysnestettä. Eli kansihommiks meni ja taisi selvitä syy miks 5. sylinteriltä tulee misfireä :cigarbeye:

Ei ihan järkyttävän kallis tuo täydellinen tiivistesarja yläpäähän :hmm:

 
Viimeksi muokattu:
Juuh, eli tänään taas kävin vilkuilemassa audia. Nyt viikon seisonnan jälkeen kun mittailin kaikkien sylinterien sylinteripaineet, niin 5. ja 6. sylintereistä tuli jäähdytysnestettä. Eli kansihommiks meni ja taisi selvitä syy miks 5. sylinteriltä tulee misfireä :cigarbeye:

Ei ihan järkyttävän kallis tuo täydellinen tiivistesarja yläpäähän :hmm:

Katsoppa myös Aeromotors, veikkasin että olisiko sama kuin tämä?
 
Kannattaa ennen tiivistesarjan tilausta selvittää nykyisten kannentiivisteiden paksuudet. Eiköhän tuohonkin moottorin ole useamman paksuista kannentiivistettä valmistustoleranssien tähden?
 
Vähän tuli purettua tänään, mut homma kaatu kinostuksen lopahtamiseen ja siihen, ettei sattunu olee käsillä sopivaa kaukaloa johon laskea jäähdytinnesteet. Mut ensviikolla sitten taas jatketaan.
 

Liitteet

  • remppa1.jpg
    remppa1.jpg
    224,7 KB · Luettu: 291
  • remppa.jpg
    remppa.jpg
    313,5 KB · Luettu: 287
Eikö tyypillisesti vaihtaessa "ikuiset" öljyt se saa kertyneen karstan ja möhnän liikkeelle ja sitten on sihti tukossa tmv. Lopputuloksena laatikko hajoaa heti/pian öljynvaihdon jälkeen. Tai näin ainakin Esson baarin tietotoimistosta kerrotaan.
Lähtökohtaisesti se syntynyt karsta pitäisi tulla vaihdossa ulos. Sihdit ja suodattimet tulee toki uusia/puhdistaa, mutta laatikkohan on käytönnössä entinen jo, jos sitä ei voisi huoltaa.

Tuossa ed. mainitussa tapauksessahan sille tehtiin vielä erillinen pesu, jonka tulisi poistaa irtoavaa karstaa ennen ajoa.

Veikkaisin tuossa tapauksessa liianpientä öljyn täyttömäärää. Monesti se auto tulee olla käynnissä täytön aikana, jotta turbiini imaisee osan öljyistä ennen ylivuotoa, mutta Hondasta en osaa varmaksi sanoa.
Tai sitten täysin epäkelvot öljyt, mutta silloin luulisi vaihdoissa tuntuvan.
 
Vähän tuli purettua tänään, mut homma kaatu kinostuksen lopahtamiseen ja siihen, ettei sattunu olee käsillä sopivaa kaukaloa johon laskea jäähdytinnesteet. Mut ensviikolla sitten taas jatketaan.

Kannattaako tuota nyt edes enempää purkaa kun kuvistakin näkee jo että lohko on halki?

Vitsi vaan :) Upeaa suorittamista. Mitenkäs tuommosessa moottorissa menee sytkä eli mikä on järjestys?
 
Kannattaako tuota nyt edes enempää purkaa kun kuvistakin näkee jo että lohko on halki?

Vitsi vaan :) Upeaa suorittamista. Mitenkäs tuommosessa moottorissa menee sytkä eli mikä on järjestys?

3.2L Gasoline Engines
Firing Order: 1-5-3-6-2-4
CYLINDER ID:
Passenger side from the front 1-3-5
Drivers side from the front 2-4-6

1629635299722.png


Kaivoin jostain netistä tuon :D
 
En nyt satavarma ole, että muistanko oikein, mutta tossa Hondan CVT:ssä öljynvaihto on aika simppeli. Kaksi proppua, alemmasta vanhat pois ja sitten ylemmästä täytetään niin pitkään kunnes alkaa siitä ylemmästä propusta valumaan yli.

Ei mitään havaintoa, että jääkö tyhjentäessä laatikkoon vielä öljyä. Että jos nyt kun huuhdeltu, että sieltä on tullut myös ne mahdollisesti sinne jäävät öljyt pois. Sitten täytetty "oikea" määrä, mutta on kuitenkin vajaa.

Nopeahan tuo olisi tarkastaa, avaa ylemmän propun ja kattoo, että meinaako sieltä valua tavaraa vai ei.
 
Kalinan jakoremppa meinaa olla vähe työläs, poikittaiskone niin toki melkosen ahdasta. Lisäksi tuo näyttäs olevan joku palapeli, kun ylä ja alakerran merkit ei kohtaa edes vähää alusta, tosin alakerran merkki ei kohtaa kyllä ykk kanssakaan. Sitten kampuran hihnapyörä oli hitsannu siihen malliin kiinni että kolmas teeseitse lattarauta ulosvetäjä kesti, tartti kolme 6mm paksua hitsata yhteen ettei taitu vaan. Sitten seuraavaksi iloksi tojotan viisas insinööri oli päättänyt laittaa vesipumpulle yhden "uppokanta" pultin joka ehkä on joskus ollu joku ristipää tai läheltä. Mitään käytännön sovellutustahan tolla ei ole, joten oletan että joku ingenjör on sen siihen vittuillakseen halunnut. Vaikea sanoa mikä kanta siinä on alunperin ollut, kun edellinen tekijä toki oli ilmeisesti kääntänyt sen täysin paskaksi ja jättänyt vesipumpun sitten vaihtamatta. Lähti sekin kun purki ympäriltä about kaiken että mahtui hitsimään mutterin siihen kiinni. Muutkin pultit on laitettu lukitteella kiinni, tosi kiva seuraavan avata tuolla vitun pienessä raossa Seuraavaksi tuo on niin viisaasti suunniteltu myöskin että moniurahihnan rullan kiinnike on samassa pultissa vesipumpum kanssa ja sehän tarkoittaa että ottaa laturin ja ilmastoinnin kompuran pois.
 
Kalinan jakoremppa meinaa olla vähe työläs, poikittaiskone niin toki melkosen ahdasta. Lisäksi tuo näyttäs olevan joku palapeli, kun ylä ja alakerran merkit ei kohtaa edes vähää alusta, tosin alakerran merkki ei kohtaa kyllä ykk kanssakaan. Sitten kampuran hihnapyörä oli hitsannu siihen malliin kiinni että kolmas teeseitse lattarauta ulosvetäjä kesti, tartti kolme 6mm paksua hitsata yhteen ettei taitu vaan. Sitten seuraavaksi iloksi tojotan viisas insinööri oli päättänyt laittaa vesipumpulle yhden "uppokanta" pultin joka ehkä on joskus ollu joku ristipää tai läheltä. Mitään käytännön sovellutustahan tolla ei ole, joten oletan että joku ingenjör on sen siihen vittuillakseen halunnut. Vaikea sanoa mikä kanta siinä on alunperin ollut, kun edellinen tekijä toki oli ilmeisesti kääntänyt sen täysin paskaksi ja jättänyt vesipumpun sitten vaihtamatta. Lähti sekin kun purki ympäriltä about kaiken että mahtui hitsimään mutterin siihen kiinni. Muutkin pultit on laitettu lukitteella kiinni, tosi kiva seuraavan avata tuolla vitun pienessä raossa Seuraavaksi tuo on niin viisaasti suunniteltu myöskin että moniurahihnan rullan kiinnike on samassa pultissa vesipumpum kanssa ja sehän tarkoittaa että ottaa laturin ja ilmastoinnin kompuran pois.

Nooo, tuo oman audin jakopää on sellasen homman takana, et pitää ottaa motti pois autosta :D Et helppohan tuo vielä on sulla :whistling:
 
En nyt satavarma ole, että muistanko oikein, mutta tossa Hondan CVT:ssä öljynvaihto on aika simppeli. Kaksi proppua, alemmasta vanhat pois ja sitten ylemmästä täytetään niin pitkään kunnes alkaa siitä ylemmästä propusta valumaan yli.

Ei mitään havaintoa, että jääkö tyhjentäessä laatikkoon vielä öljyä. Että jos nyt kun huuhdeltu, että sieltä on tullut myös ne mahdollisesti sinne jäävät öljyt pois. Sitten täytetty "oikea" määrä, mutta on kuitenkin vajaa.

Nopeahan tuo olisi tarkastaa, avaa ylemmän propun ja kattoo, että meinaako sieltä valua tavaraa vai ei.
Hondassa on kyllä ihan mittatikku mistä se öljymäärä tarkistetaan ja samaa kautta hoidetaan myös täyttö. Laatikossa on sitten proppu mistä öljyt saa ulos.
 
Nooo, tuo oman audin jakopää on sellasen homman takana, et pitää ottaa motti pois autosta :D Et helppohan tuo vielä on sulla :whistling:


Ompa mulla joskus tainnu samanlainen kone olla kuin sullakin, tosin 2.8 ack jäi paremmin mieleen kun sen jakopäätä tein aikanaan 0-kelissä räntäsateessa pihamaalla leijona pullon voimin :whistling:

Tuon kalinan kanssa enemmän vituttaa kuinka on a: pakko suunnitella joku pultti tonne mallilla pura kaikki (aiemmin irrottelin perää tosta ja joku fiksu oli laittanut yhden pultin niin, että pudota koko vitun taka-akselisto että se mahtuu tulemaan ulos. Kasatessa käänsin sen toisinpäin ja katsos, nyt irtoaa tarvittaessa perä muut romut paikoillaan..) ja b: edellisen tekijän ranetukset tuon kanssa. Käytännössä yhden illan hommasta on tullut kolmen illan homma. Saatana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 987
Viestejä
4 753 784
Jäsenet
77 414
Uusin jäsen
Eero.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom