Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Koiranluut pitäs vaihtaa viikonloppuna , varmaan mutterit aukee nätisti,kun ovat vuodesta 2006 ollut suolakylvyssä
Vähintään vuorokautta, mielellään vaikka viikkoa, ennen rapsuttelee teräsharjalla pahimmat sonnat pois ja lisää kunnon tujauksen ruosteenirrotusainetta. Ainetta kun käy lisäilemässä päivittäin, niin remonttipäivänä mutterit aukeaa suht nätisti, jos on ylipäätään auetakseen.

Itse olen kokenut samanikäluokan autojen koiranluiden vaihdon hyvin helpoksi operaatioksi.

Lukkopihdit nivelen puolelle ja sitten pyssyllä ampuu auki.
Kaikilla ei vaan ole pyssyä ja vaikka olisi, voi tuloksena olla katkennut ruuvi.
 
Kenelläkään ollut CL7 korimallin Honda Accordia (vm 2003 - 2007)?
Oikea takajarru jää satunnaisesti jumittamaan/laahaamaan edelleen myös uusilla osilla, satulaa ja levyjä myöten vaihdettu koko helahoito. Huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran sama satula oli vaihdettu 2 vuotta takaperin, liekö edellinenkin omistaja kyllästynyt tuohon pelleilyyn ja laittanut kiertoon. Vasen puoli pyörii oikein nätisti kuten kuuluukin.

Internetin ihmeellinen maailmahan tietää kertoa, että tuon sarjan Accordeissa on jarruongelmia, mutta onko vinkkivitosia esimerkiksi minkä merkin osilla tai muilla taikakonsteilla tuo on saatu pelaamaan oikein?
 
Kenelläkään ollut CL7 korimallin Honda Accordia (vm 2003 - 2007)?
Oikea takajarru jää satunnaisesti jumittamaan/laahaamaan edelleen myös uusilla osilla, satulaa ja levyjä myöten vaihdettu koko helahoito. Huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran sama satula oli vaihdettu 2 vuotta takaperin, liekö edellinenkin omistaja kyllästynyt tuohon pelleilyyn ja laittanut kiertoon. Vasen puoli pyörii oikein nätisti kuten kuuluukin.

Internetin ihmeellinen maailmahan tietää kertoa, että tuon sarjan Accordeissa on jarruongelmia, mutta onko vinkkivitosia esimerkiksi minkä merkin osilla tai muilla taikakonsteilla tuo on saatu pelaamaan oikein?

Tuleeko satulalle jossain kohtaa taka-akselia kumiletkulla se jarruneste siihen satulaan päin? Yleensä tämmöinen joustava kuminen letku on jossain kohtaa taka-akselin liikettä varten. Jos toi putki on alkuperäinen, se voi olla sisältään rikki niin, että vastustaa paineetonta paluuvirtausta enemmän kuin jarrutuksen aikaista paineista virtausta. Lopputulos, satulaan jää painetta ja jarru "kantaa".
Tämä nyt tyypillisempää auton kuin auton etusatulan kumisen letkun kanssa, mutta yleensä taaksekin kumiletkulla jokin väli on tehty..
 
Kenelläkään ollut CL7 korimallin Honda Accordia (vm 2003 - 2007)?
Oikea takajarru jää satunnaisesti jumittamaan/laahaamaan edelleen myös uusilla osilla, satulaa ja levyjä myöten vaihdettu koko helahoito. Huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran sama satula oli vaihdettu 2 vuotta takaperin, liekö edellinenkin omistaja kyllästynyt tuohon pelleilyyn ja laittanut kiertoon. Vasen puoli pyörii oikein nätisti kuten kuuluukin.

Internetin ihmeellinen maailmahan tietää kertoa, että tuon sarjan Accordeissa on jarruongelmia, mutta onko vinkkivitosia esimerkiksi minkä merkin osilla tai muilla taikakonsteilla tuo on saatu pelaamaan oikein?

Onko käsijarruvaijerit vaihdettu? kannattaa tarkistaa jumittaako ne. En tiedä onko accordissa omat kengät käsijarrulle vai käyttääkö samaa mäntää mitä käyttöjarruki, jos kengät tarkistaa/vaihtaa myös kaikki käsijarru hilppeet
 
Jarruletkut tai käsijarruvaijerit syyllisenä.

Itselläni oli joskus -60 luvun mersu 406 asuntoauto vanhemmanmallisella 2 litraisella dieselillä, meno ei ollut mitenkään rajua 50 hepan voimin kun auto painoi yli 3 tonnia.

Tässä jarruletkut olivat turvonneet siten että risteykseen tullessa se kyllä pysähtyi mutta liikkeelle ei jaksanut lähteä ennenkuin odotti että jarruletkut päästivät paineet pois, aiheutti hieman haasteita kaupunkiajoon.
 
Miten Accordissa jarruputket/-letkut menee? Olen aina kuvitellut, että viimeinen osa jarrulinjaa ennen satulaa on letkua, mutta näköjään triidin edellisen sivun kuvakin osoittaa tämän vääräksi.

Myöskään Motonet tai Biltema ei tarjoa tuon ikäiseen Accordiin jarruletkuja ja Autodocistakin näyttäisi taka-akselille löytyvän vain yksi vaihtoehto :confused:
 
Vähintään vuorokautta, mielellään vaikka viikkoa, ennen rapsuttelee teräsharjalla pahimmat sonnat pois ja lisää kunnon tujauksen ruosteenirrotusainetta. Ainetta kun käy lisäilemässä päivittäin, niin remonttipäivänä mutterit aukeaa suht nätisti, jos on ylipäätään auetakseen.
Tätä oon suorittanu tänviikon ajan , toivotaan että huomenna mutterit aukeaisi kohtuullisesti.
Kaikilla ei vaan ole pyssyä ja vaikka olisi, voi tuloksena olla katkennut ruuvi.
On pyssy ja tulehan se läpi jos mutteri katkeaisi, mutta tuo koiranluun alempi kiinnitys on sen verran ahtaassa paikassa että tuskin sinne pulttimopoa saa mahtumaan väliin
 
Miten Accordissa jarruputket/-letkut menee? Olen aina kuvitellut, että viimeinen osa jarrulinjaa ennen satulaa on letkua, mutta näköjään triidin edellisen sivun kuvakin osoittaa tämän vääräksi.

Myöskään Motonet tai Biltema ei tarjoa tuon ikäiseen Accordiin jarruletkuja ja Autodocistakin näyttäisi taka-akselille löytyvän vain yksi vaihtoehto :confused:

No siis, se vähän riippuu alustaratkaisusta muuten, että voiko olla putkella, pitää olla jäykkä.
 
Osaako joku sanoa miksi oikea eturengas on tuolla lailla kulunut? Tuli vaihtoauton mukana. Vaihdoin huhtikuussa renkaat alle. 2 viikkoa siitä käytin nelipyöräsuuntauksessa, ukko sano että hyvä että toit, oli vähän heittoa. Ei kertonut tuollaisesta mitään. Ajan renkailla 2.3 bar paineilla.
Muut renkaat eivät näytä tuolta.

Onko toisessa kuvassa näkyvä tumma läikkä öljyvuoto (?) normaali, täytyykö välittää?
Autohan on Ford Focus 2007, varustettuna 2.0 duratec he:lla ja syö öljyä joku litran tuhannella, tarkkoja mittauksia ei ole vielä..

Kiitän!
 

Liitteet

  • IMG_20210725_150923.jpg
    IMG_20210725_150923.jpg
    4,7 MB · Luettu: 232
  • IMG_20210725_150735.jpg
    IMG_20210725_150735.jpg
    4,3 MB · Luettu: 231
Renkaan on täytynyt hangata esim katkenneeseen jouseen tjms, pyöränkulmat eivät selitä tuollaista uraa.

Öljyä tai nestettä tuo näyttäisi olevan mutta lähde on jossain ylempänä, ei vielä vaikuttaisi mitenkään kriittiseltä.
 
Renkaan on täytynyt hangata esim katkenneeseen jouseen tjms, pyöränkulmat eivät selitä tuollaista uraa.

Öljyä tai nestettä tuo näyttäisi olevan mutta lähde on jossain ylempänä, ei vielä vaikuttaisi mitenkään kriittiseltä.
IMG-20200831-WA0008.jpeg


Niin.. Tarpeeksi kun on vituillaan niin tulee kyllä, kuvasta ei juuri erota mutta monen millin kynnys tossa on.

Ediy: löytyi vielä parempi kuva, rengas vähän myöhemmin kun oli "pakko" ajaa kotiin :whistling: :sori: :sdarra:

IMG_20200728_133038.jpg
 

No ekaks ainakin tosiaan imusarja auki, kattoo sitten miltä noi imuläpät/säätötangot/säädin näyttää, sit pitäs selvittää et onko vitossylinterissä puristuspaineita. Rahaa korjata yhtään mitään on vasta veronpalautuksista :D

edit. varmaan venakopatkin sitten auki siihen samaan syssyyn kun kerran purkamaan alkaa.
 
Renkaan on täytynyt hangata esim katkenneeseen jouseen tjms, pyöränkulmat eivät selitä tuollaista uraa.

Öljyä tai nestettä tuo näyttäisi olevan mutta lähde on jossain ylempänä, ei vielä vaikuttaisi mitenkään kriittiseltä.
Onkohan se jousi jo irronnut kokonaan? Kun liike katsasti auton, siitä tuli melko vikalista. Kerkesin tuolloin vakoilemaan trafin sivulta.
Kuvassani on oikea eturengas.
Katsastuksessa oli maininta: Etupyörän laakerointi hylätty vasemmalla edessä, lisätieto tärinä jouseen. Liittyykö asiaan, en tiedä. Ei kai kun on vasemmalla ja nyt on kyse oikeasta eturenkaasta?

Meinaatko että ylempänä moottoria vai kuinka?

Niin.. Tarpeeksi kun on vituillaan niin tulee kyllä, kuvasta ei juuri erota mutta monen millin kynnys tossa on.
Ediy: löytyi vielä parempi kuva, rengas vähän myöhemmin kun oli "pakko" ajaa kotiin :whistling: :sori: :sdarra:

No melko huonot on noi tuohon omaani verrattuna. Meniskö toi oma renkaani edes katsastuksessa läpi? Ajattelin kyllä ajella ihan huoleti vielä ensi kesänkin näillä renkailla.
Mistä tässä sun tapauksessa on johtunut toi kuluminen?
 
Onkohan se jousi jo irronnut kokonaan? Kun liike katsasti auton, siitä tuli melko vikalista. Kerkesin tuolloin vakoilemaan trafin sivulta.
Kuvassani on oikea eturengas.
Katsastuksessa oli maininta: Etupyörän laakerointi hylätty vasemmalla edessä, lisätieto tärinä jouseen. Liittyykö asiaan, en tiedä. Ei kai kun on vasemmalla ja nyt on kyse oikeasta eturenkaasta?

Meinaatko että ylempänä moottoria vai kuinka?



No melko huonot on noi tuohon omaani verrattuna. Meniskö toi oma renkaani edes katsastuksessa läpi? Ajattelin kyllä ajella ihan huoleti vielä ensi kesänkin näillä renkailla.
Mistä tässä sun tapauksessa on johtunut toi kuluminen?


Ei mee sun läpi leimalta. Kulmat mulla oli reilusti vituillaan osarikon ja patenttikorjauksen jäljiltä.

Sulla joko ottaa se johonkin kiinni (katso sinne taakse ja kokeile vaikka sormilla osuuko mihinkään, auto maassa) ja jos ei niin syystä x kulmat pielessä.
 
IMG-20200831-WA0008.jpeg


Niin.. Tarpeeksi kun on vituillaan niin tulee kyllä, kuvasta ei juuri erota mutta monen millin kynnys tossa on.

Ediy: löytyi vielä parempi kuva, rengas vähän myöhemmin kun oli "pakko" ajaa kotiin :whistling: :sori: :sdarra:

IMG_20200728_133038.jpg
Näistä uupuukin pinta koko reunalta toisin kuin UnpopularOpinionin kuvissa, tuollaiset renkaat on valitettavan tuttuja itsellekin :rolleyes:

Meinaatko että ylempänä moottoria vai kuinka?
kyllä, todennäköisesti jokin letkulähdön laippa kannen päässä fuskaa pikkuisen, ainakin itsellä oli mondeossa sellaista vaivaa.
 
Mikäköhän-06 civicin ilmastointia vaivaa..

Toiminut ihan ok, tänään ajettiin pidempi matka niin loppui puhallus. Kylmää ei lainkaan ja normi puhallus oli kuin lehmän hönkäys kesähelteellä.
Ei auttanut vaikka mihin suuntaan koitti puhallusta vaihtaa. Puhallin kyllä pyörii kaikilla nopeuksilla normaalisti.

Päästiin kotiin niin tutkin hantin jalkopäätä, muistelin että raikkari on siellä jonkun muovin takaa.

En löytänyt suodatinta, ensimmäinen ajatus oli että suodatin on niin tukossa tai mutkalla ettei ilma pääse läpi. Suodatin vaihdettu 12kk/35tkm sitten.

Kun nousin auton luotta huomasin että sekä etupäässä että takapäässä on reilu vesilammikko (auton oikealla puolella). kun käynnistin auton niin yllätys.. Ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa ja täydellä voimalla jokaiseen haluttuun suuntaan.

Oli vähän wtf olo. Katsotaan nyt miten huomenna toimii..
 
Mikäköhän-06 civicin ilmastointia vaivaa..

Toiminut ihan ok, tänään ajettiin pidempi matka niin loppui puhallus. Kylmää ei lainkaan ja normi puhallus oli kuin lehmän hönkäys kesähelteellä.
Ei auttanut vaikka mihin suuntaan koitti puhallusta vaihtaa. Puhallin kyllä pyörii kaikilla nopeuksilla normaalisti.

Päästiin kotiin niin tutkin hantin jalkopäätä, muistelin että raikkari on siellä jonkun muovin takaa.

En löytänyt suodatinta, ensimmäinen ajatus oli että suodatin on niin tukossa tai mutkalla ettei ilma pääse läpi. Suodatin vaihdettu 12kk/35tkm sitten.

Kun nousin auton luotta huomasin että sekä etupäässä että takapäässä on reilu vesilammikko (auton oikealla puolella). kun käynnistin auton niin yllätys.. Ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa ja täydellä voimalla jokaiseen haluttuun suuntaan.

Oli vähän wtf olo. Katsotaan nyt miten huomenna toimii..
Suodatin on hansikaslokeron takana suurimmassa osassa hondia ja se lokero aukeaa ilman työkaluja niin, että sen suodattimen saa vaihdettua. Ei kylläkään vaikuta siihen toimiiko ilmastointi vai eikö.
Jos ne vedet siis auton alla oli niin sitä kondensiovettä voi tulla isojakin määriä.

Epäilen ilmastoinnin magneettikytkintä. Oireilu alkaa juurikin noin ja se on tyyppivika hondissa ja monissa muissakin autoissa.
 
Mikäköhän-06 civicin ilmastointia vaivaa..

Toiminut ihan ok, tänään ajettiin pidempi matka niin loppui puhallus. Kylmää ei lainkaan ja normi puhallus oli kuin lehmän hönkäys kesähelteellä.
Ei auttanut vaikka mihin suuntaan koitti puhallusta vaihtaa. Puhallin kyllä pyörii kaikilla nopeuksilla normaalisti.

Päästiin kotiin niin tutkin hantin jalkopäätä, muistelin että raikkari on siellä jonkun muovin takaa.

En löytänyt suodatinta, ensimmäinen ajatus oli että suodatin on niin tukossa tai mutkalla ettei ilma pääse läpi. Suodatin vaihdettu 12kk/35tkm sitten.

Kun nousin auton luotta huomasin että sekä etupäässä että takapäässä on reilu vesilammikko (auton oikealla puolella). kun käynnistin auton niin yllätys.. Ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa ja täydellä voimalla jokaiseen haluttuun suuntaan.

Oli vähän wtf olo. Katsotaan nyt miten huomenna toimii..
Höyrystinkenno jäätynyt tukkoon ja huurteet sulaneet tutkimisen aikana.
 
Suodatin on hansikaslokeron takana suurimmassa osassa hondia ja se lokero aukeaa ilman työkaluja niin, että sen suodattimen saa vaihdettua. Ei kylläkään vaikuta siihen toimiiko ilmastointi vai eikö.
Jos ne vedet siis auton alla oli niin sitä kondensiovettä voi tulla isojakin määriä.

Epäilen ilmastoinnin magneettikytkintä. Oireilu alkaa juurikin noin ja se on tyyppivika hondissa ja monissa muissakin autoissa.

Ensimmäinen ajatus oli kylmäaineet loppu tai muu ilmastoinnin vika.

Sitten kun aloin puhaltimen säätöjä räpläämään tuli mieleen suodatintukos koska ei puhaltanut kylmää eikä lämmintä vaikka puhallussuuntaa vaihtoi mihin.
 
Vedenpoistorööri tukkeessa, ja se kenno on täynnä vettä -> ilma ei liiku. Tukoksen lähtiessä liikenteeseen tulee iso lätäkkö ja ilma liikkuu -> kaikilla on kivaa.
 
Vedenpoistorööri tukkeessa, ja se kenno on täynnä vettä -> ilma ei liiku. Tukoksen lähtiessä liikenteeseen tulee iso lätäkkö ja ilma liikkuu -> kaikilla on kivaa.

Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Eli seuraava tyhmä kysymys. Tarviiko tuolle enää tehdä mitään jos lähtee nyt toimimaan ihan ok?
 
Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Eli seuraava tyhmä kysymys. Tarviiko tuolle enää tehdä mitään jos lähtee nyt toimimaan ihan ok?
Ainut vaan ettei siellä ilmastoinnin kennossa mikään vesi kierrä vaan kylmäaineet eli vähän ontuva selitys. Se kosteus kertyy siihen kennon pintaan, kuten jääkaapissa mistä se sitten valuu pois poistoa pitkin ja mikäli se olisi tukossa niin huomaisit asian siitä, että jossain vaiheessa ne vedet tulee auton sisälle.

Mutta tarkkaile tilannetta ja jos ilmastointi tippuu pois pelistä niin, että lämmintä kuitenkin tulee niin lähtisin asiaa tutkimaan magneettikytkimestä mikä on ihan tyyppivika ja sitten myös jos ilmastoinnin rele on omron merkkiä niin niissäkin on vikaa ollut ja tilalle on tullut mitsuba.

Magneettikytkin on se mikä sen sun kompuran kytkee päälle/pois eli toimii sen virtakytkimenä ja siitä voi mennä kela rikki tai sitten ajan myötä ne kytkentäpinnat kuluu ja väliraosta tulee liian iso jolloin se enää onnistukaan aina kytkemään sitä päälle.
 
Ainut vaan ettei siellä ilmastoinnin kennossa mikään vesi kierrä vaan kylmäaineet eli vähän ontuva selitys. Se kosteus kertyy siihen kennon pintaan, kuten jääkaapissa mistä se sitten valuu pois poistoa pitkin ja mikäli se olisi tukossa niin huomaisit asian siitä, että jossain vaiheessa ne vedet tulee auton sisälle.

Mutta tarkkaile tilannetta ja jos ilmastointi tippuu pois pelistä niin, että lämmintä kuitenkin tulee niin lähtisin asiaa tutkimaan magneettikytkimestä mikä on ihan tyyppivika ja sitten myös jos ilmastoinnin rele on omron merkkiä niin niissäkin on vikaa ollut ja tilalle on tullut mitsuba.

Magneettikytkin on se mikä sen sun kompuran kytkee päälle/pois eli toimii sen virtakytkimenä ja siitä voi mennä kela rikki tai sitten ajan myötä ne kytkentäpinnat kuluu ja väliraosta tulee liian iso jolloin se enää onnistukaan aina kytkemään sitä päälle.

Homma olisikin ollut selkeä jos vain AC olisi tippunut pois. Tässä vaiheessa olisin ensin tarkastanut kylmäaineet (ei ole tietoa koska tarkastettu joten se on edessä kuitenkin) ja siitä sitten ilmastointi järjestelmää eteenpäin kunnes vika löytyy.

Nyt hommasta teki erikoisen se että ei puhaltanut enää mitään missään asennossa.

Hantin mattoja kokeilin, eivät olleet mitenkään kostean tuntuiset kun kumimatot otin pois. Piti hetki tutkia jalkatilaa koska irroitin samalla auton opetuspolkimet irti.

Ne märät läikät asfaltilla ihmetytti, oli selvästi vettä. Ja niitä oli kaksi erillistä, suurin piirtein hantin kohdalla ja takapenkillä kohdalla. Oikealla puolella autoa molemmat.
 
Osaako joku sanoa miksi oikea eturengas on tuolla lailla kulunut? Tuli vaihtoauton mukana. Vaihdoin huhtikuussa renkaat alle. 2 viikkoa siitä käytin nelipyöräsuuntauksessa, ukko sano että hyvä että toit, oli vähän heittoa. Ei kertonut tuollaisesta mitään. Ajan renkailla 2.3 bar paineilla.
Muut renkaat eivät näytä tuolta.

Onko toisessa kuvassa näkyvä tumma läikkä öljyvuoto (?) normaali, täytyykö välittää?
Autohan on Ford Focus 2007, varustettuna 2.0 duratec he:lla ja syö öljyä joku litran tuhannella, tarkkoja mittauksia ei ole vielä..

Kiitän!
Rengas hankaa tai hangannut johonkin, katso nyt ettei mikään pyöränkaarissa törrötä renkaaseen, myöskään muissa kulmissa jos vaikka vanhaa jälkeä (olettaisin että kuulisit itse jos ajossa kairaa jokin renkaaseen). Tyypillisesti focuksien kuraläpät taittuu sopivasta osumasta rengasta vasten ja höylää noita uria renkaisiin.

Öljyvuoto ei nyt mitenkään dramaattiselta vaikuta, liekkö vaihteistoöljyä kun muistaakseni lootan huohotin tuossa. Kannattanee tarkastaa vaihteistoöljyt joskus.
Homma olisikin ollut selkeä jos vain AC olisi tippunut pois. Tässä vaiheessa olisin ensin tarkastanut kylmäaineet (ei ole tietoa koska tarkastettu joten se on edessä kuitenkin) ja siitä sitten ilmastointi järjestelmää eteenpäin kunnes vika löytyy.

Nyt hommasta teki erikoisen se että ei puhaltanut enää mitään missään asennossa.

Hantin mattoja kokeilin, eivät olleet mitenkään kostean tuntuiset kun kumimatot otin pois. Piti hetki tutkia jalkatilaa koska irroitin samalla auton opetuspolkimet irti.

Ne märät läikät asfaltilla ihmetytti, oli selvästi vettä. Ja niitä oli kaksi erillistä, suurin piirtein hantin kohdalla ja takapenkillä kohdalla. Oikealla puolella autoa molemmat.
Eikös se aika selkeä ole nytkin jos ei mitään puhalla? Puhallinmoottori tai esivastus sökö jos ei mitään puhalla. Sopivasti pysähtyessä/hanskalokeroa kolistellessa puhallin elpynyt tai vastus jäähtynyt ja pelaa taas. Tutki uudelleen mikäli lakkaa puhaltamasta.

Läikkä oikean eturenkaan alueella on normaali kondensiota. Samassa kohtaa taaempana todennäköisesti ajoviiman jonnekkin heittämää samaa kondenssivettä joka vain valui seisoessa maahan...veikkaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Ainut vaan ettei siellä ilmastoinnin kennossa mikään vesi kierrä vaan kylmäaineet eli vähän ontuva selitys. Se kosteus kertyy siihen kennon pintaan, kuten jääkaapissa mistä se sitten valuu pois poistoa pitkin ja mikäli se olisi tukossa niin huomaisit asian siitä, että jossain vaiheessa ne vedet tulee auton sisälle.

Mutta tarkkaile tilannetta ja jos ilmastointi tippuu pois pelistä niin, että lämmintä kuitenkin tulee niin lähtisin asiaa tutkimaan magneettikytkimestä mikä on ihan tyyppivika ja sitten myös jos ilmastoinnin rele on omron merkkiä niin niissäkin on vikaa ollut ja tilalle on tullut mitsuba.

Magneettikytkin on se mikä sen sun kompuran kytkee päälle/pois eli toimii sen virtakytkimenä ja siitä voi mennä kela rikki tai sitten ajan myötä ne kytkentäpinnat kuluu ja väliraosta tulee liian iso jolloin se enää onnistukaan aina kytkemään sitä päälle.
Todennäköisesti kenno mennyt jäähän vaan. Eräässä kaverin mersussa kävi juuri samalla tavalla. Kylmän pyynti liian isolla vrt. ulkoilmaan ja kosteuteen. Auto antaa kennon mennä pakkaselle ja kaikki sen pinnassa oleva vesi jäätyy eikä ilma enää kulje läpi vaikka puhallin on täysillä. Kun ilmastoinnin vaihtoi lämmitykselle, se puhisi jonkin aikaa ennen kuin rupesi puhaltamaan lämmintä, eli kenno oli sulanut. Sitten se taas jäätyi kun vaihtoi kylmälle. Kun auto oli hetken parkissa niin alle oli ilmestynyt iso lätäkkö ja ilmastointi toimi taas hetken aikaa normaalisti.
 
Käsijarruvaijerit piti kokeilla vaihtaa, kun toinen takajarru laahasi aika pahasti.

Ensin rumpujarrun kaikki hilppeet auki korjausoppaan neuvomassa järjestyksessä. Viimeisenä sai sitten jarruvaijerin pään irti jarrukengästä. Sen jälkeen sokat irti ja ihmettelemään millä vaijerin saa irti jarrukilven läpiviennistä johon se on ruostunut kiinni. Vasaralla ja tuurnalla naputtelemalla liikkui puoleen väliin, jonka jälkeen sai lukkopihdeillä kiinni toiselta puolelta, ruosteenirroittajaa ja pyörittelyä.

Kolme 10mm kantaista kiinnikettä joilla vaijeri kiinnittyy koriin lähtivät kaikki auki helposti, vaikka näyttivät siltä että varmaan katkeilevat. Etu-ja takavaijerit yhdistävää keskilinkkua kääntämällä sitten takavaijeri irti linkusta, paitsi linkku täysin jumissa eikä käänny. Hetki ruosteenirroittajaa ja lukkopihtejä niin kääntyy. Uusi takavaijeri tilalle, paitsi rekkarilla myydyssä tarvikeosassa on liian korkea kaulus, jotta vaijeri mahtuisi paikalleen. Dremelin jyrsinterällä lattialla polvillaan sorvaten muutamat millit kaulusta pois, johan mahtuu. Koronamaski naamalla ei metallilastukaan mennyt henkitorveen. Yksi kolmesta kiinnikkeestä oli niin ahdas laittaa takaisin, ja tarvikemallissa vielä niin huonosti sopiva, että sitäkin oli dremelöitävä ja meni sen jälkeenkin varmaan 20min saada se kiinni. Mutta kärsivällisesti kun jatkoi yrittämistä niin onnistuihan se. Talttapäällä ja vasaralla naputtelu toiseen suuntaankin siitä jarrukilven läpiviennistä. Ei haittaa vaikka lukkosokka oli väsähtänyt pilalle, ruosteen ansiosta sovitus on niin tiukka, että pysynee! Rumpujarrun hilppeet takaisin kiinni uusilla osilla.

Eka puoli tehty, aikaa mennyt 3 tuntia. Toinen puoli menikin sitten samoine naputteluine ja kaksine dremelöinteineen alle kahdessa tunnissa. Mutta lopuksi rumpu ei mahdu paikalleen. Tutkimisen jälkeen syyksi näyttäytyy että sen puolen vaijeri on aivan liian kireällä. Löysäystä käsijarrukahvan päästä, mutta yhtään mitään ei tapahdu. Lisätutkiminen paljastaa että etu-ja takavaijerit yhdistävää linkkua kääntämällä voi vaihtaa sitä puolta jossa kengät kiristyvät niin liiaksi ulos ettei jarrurumpu mahdu. Hetki random sekoilua ilman mitään varsinaista ideaa, sisältäen käsijarrukahvan liikuttelua, jolloin auton alta kuuluukin helvetinmoinen napsahdus ja jarrut alkavat kaikkinensa pelaamaan ja niin pirun täydellisesti. Poljintuntuma on tosi hieno ja käkkä toimii kuin unelma ja laahaus tiessään. Toki kun nyt edessä ja takana jarruissa on letkuja lukuunottamatta kaikki mahdollinen alle 2v vanhaa. Aikaa meni evästaukoineen 6 tuntia, nosturilla. Pihalla maaten olisi mennyt varmaan yli 8 tuntia.

Mutta ilmeisesti siis etuvaijeri oli jostain kahvan ja etu- ja takavaijerit yhdistävän linkun väliltä jumissa, joten takavaijerit saattoivatkin olla täysin ehjät ja toispuoleinen laahaus johtua etuvaijerin jämähtämisestä sekä matkalta että linkusta. No nytpähän takavaijerit eivät ainakaan auton elinaikana jämähdä (paitsi jos huonolaatuisina tarvikkeina parin vuoden päästä jämähtävät).Täytyy ennen talvea kumminkin vaihtaa vielä se etuvaijeri. Toivottavasti menee vähän pienemmällä vaivalla.
 
Ei oma. Opel Astra farkku 2010, bensaluukku ei aukea jostain syystä, netistä ei oikein löydy kummallakaan kotimaisella mitään muuta kun että rassaa keskuslukkoa edestakaisin, ja joku solenoidivika ehkäpä. Onko noin että takana ei ole mitään pelastus narua tms. mistä aukeaa. Ja jos on, niin vaatiiko sellaisen purkuoperaation että tälläinen peukalo keskellä kämmentä tapaus vaan rikkoisi jotain repiessä sisustaa auki.

En oo autoa nyt nähnyt tai tunne sen paremmin. Tän vuorokauden puolella olis hyvä saada se luukku jotenkin auki kuitenkin, iltapäivällä viimeistään.
 
Ei oma. Opel Astra farkku 2010, bensaluukku ei aukea jostain syystä, netistä ei oikein löydy kummallakaan kotimaisella mitään muuta kun että rassaa keskuslukkoa edestakaisin, ja joku solenoidivika ehkäpä. Onko noin että takana ei ole mitään pelastus narua tms. mistä aukeaa. Ja jos on, niin vaatiiko sellaisen purkuoperaation että tälläinen peukalo keskellä kämmentä tapaus vaan rikkoisi jotain repiessä sisustaa auki.

En oo autoa nyt nähnyt tai tunne sen paremmin. Tän vuorokauden puolella olis hyvä saada se luukku jotenkin auki kuitenkin, iltapäivällä viimeistään.
Astrasta ei varmaa tietoa, mutta monessakaan sähkölukitteisessa ei hätäavausta ole. Muistaakseni ainakaan samanikäisessä inkussa ei ole mitään varamekanismia... Kurkkaa nyt kuitenkin sinne verhoilun alle ennen väkivaltatoimenpiteitä.

90% tapauksista nuo saa auki ihan vaan näpyttämällä keskuslukkoa kiinni/auki ja samalla tarjoaa nopeatempoista rytmiä nyrkinsyrjällä luukun takaosaan. Jos ja kun aukeaa niin vaikka sivareilla lukkokynnet/tappi poikki ensiapuna ja uutta lukkoa tilaamaan.
Jos ei aukea niin rättiä lokarin puolelle ja väkisin auki, tilaa sitten lukon lisäksi uuden luukun kannen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sinänsä romu vaan hyvä.
Auto 2013 Toyota Verso, tila-auto.

Hommasin auton viikko sitten. 139tkm. Pihaan saatuani käytin 30h sen puleeraamiseen, eli kiillotus X2 + sisäpesu. Tämän vkon maanantaina pesin painepesurilla pohjan, tiistaina Dinitrol ML kotelosuoja ja keskiviikkona Dinitrol 479 alustamassa + ML oviin. Pohja jonkin verran ruosteessa. Töpöttelin kiveniskut piiloon. Ulkolämpötila +30c

Auto on huollettu Toyotalla koko ikänsä ajan.
Ajattelin nyt kuitenkin jotain asioita laittaa ns. nollapisteeseen, eli teen tilausta Trodolle. Toyotan huolto-ohjelmassahan käydään läpi/tarkastetaan tietyt kohdat ja vaihdetaan tarpeentullen.

1.3.2021 138tkm autoon vaihdettu öljyt+suod, raikkari, jarru- ja jäähdytinnesteet ja käyty X määrä erinäisiä asioita listan mukaan. Jarrujen herkistys lisätöitä + katsastus.
Ilmastointi 2019.

Nyt se kysymys kuuluu, mitä muuta kannattaisi tehdä ? Itsellä sokeria ei saa laittaa tankkiin ihmisenä ajattelisin :

Ilmansuodatin (viimeksi 120tkm /2018)
Tulpat ( ei tietoa)
Käyttöhihna (tarkistettu,mutta ihan ruskea)
Vaihteisto öljyt ( 75tkm suositus)
Jarrulevyt + palat + käsijarrukengät

Osan ajattelin ottaa trodolta, osan OEM.

Ostin auton liikkeestä ja otin siihen finntakuun turvan 1v/20tkm, onko kellään kokemuksia pitääkö tämän ajan autoa huoltaa korjaamolla vai voiko siihen tehdä jotain itse ?

Kiitos! (saa vääntää rautalangasta ja myös mainita ei mtn järkeä tai joku muukin olisi hyvä tehdä)
 
No eiköhän nuo perushuollot riitä ja eikun kovaa ajoa :)
 
Ei sinänsä romu vaan hyvä.
Auto 2013 Toyota Verso, tila-auto.

Hommasin auton viikko sitten. 139tkm. Pihaan saatuani käytin 30h sen puleeraamiseen, eli kiillotus X2 + sisäpesu. Tämän vkon maanantaina pesin painepesurilla pohjan, tiistaina Dinitrol ML kotelosuoja ja keskiviikkona Dinitrol 479 alustamassa + ML oviin. Pohja jonkin verran ruosteessa. Töpöttelin kiveniskut piiloon. Ulkolämpötila +30c

Auto on huollettu Toyotalla koko ikänsä ajan.
Ajattelin nyt kuitenkin jotain asioita laittaa ns. nollapisteeseen, eli teen tilausta Trodolle. Toyotan huolto-ohjelmassahan käydään läpi/tarkastetaan tietyt kohdat ja vaihdetaan tarpeentullen.

1.3.2021 138tkm autoon vaihdettu öljyt+suod, raikkari, jarru- ja jäähdytinnesteet ja käyty X määrä erinäisiä asioita listan mukaan. Jarrujen herkistys lisätöitä + katsastus.
Ilmastointi 2019.

Nyt se kysymys kuuluu, mitä muuta kannattaisi tehdä ? Itsellä sokeria ei saa laittaa tankkiin ihmisenä ajattelisin :

Ilmansuodatin (viimeksi 120tkm /2018)
Tulpat ( ei tietoa)
Käyttöhihna (tarkistettu,mutta ihan ruskea)
Vaihteisto öljyt ( 75tkm suositus)
Jarrulevyt + palat + käsijarrukengät

Osan ajattelin ottaa trodolta, osan OEM.

Ostin auton liikkeestä ja otin siihen finntakuun turvan 1v/20tkm, onko kellään kokemuksia pitääkö tämän ajan autoa huoltaa korjaamolla vai voiko siihen tehdä jotain itse ?

Kiitos! (saa vääntää rautalangasta ja myös mainita ei mtn järkeä tai joku muukin olisi hyvä tehdä)


Tulpat taitaa olla sulla seuraavassa huollossa 150tkm nurkilla. Ainakin mitä mulla on Toyota ollut ja on pihassa.
 
Jos auton aikoo joskus vaihtaa, niin perushuollot. Jos aikoo itsellä loputtomiin pitää, niin Toyotan huolto-ohjelmaa tuntematta listattujen ohella hyviä hifistelykohteita on tuoreet ohjaustehostimen nesteet, polttoaineen suodatin, lambda ja ilmamassamittari, jotka eivät pysy hyvänä ikuisesti, vaan luokkaa 100-200tkm.

Ja jarruremontissa kannattaa huoltaa korjaussarjalla satulatkin. Ja kun satuloita huoltaessa irroitetaan letkut, niin melkeinhän nekin kannattaa uusia. Jarruremppa on kumminkin yleensä kivempaa silloin kun sen ajankohdan valitsee itse.
 
Astrasta ei varmaa tietoa, mutta monessakaan sähkölukitteisessa ei hätäavausta ole. Muistaakseni ainakaan samanikäisessä inkussa ei ole mitään varamekanismia... Kurkkaa nyt kuitenkin sinne verhoilun alle ennen väkivaltatoimenpiteitä.

90% tapauksista nuo saa auki ihan vaan näpyttämällä keskuslukkoa kiinni/auki ja samalla tarjoaa nopeatempoista rytmiä nyrkinsyrjällä luukun takaosaan. Jos ja kun aukeaa niin vaikka sivareilla lukkokynnet/tappi poikki ensiapuna ja uutta lukkoa tilaamaan.
Jos ei aukea niin rättiä lokarin puolelle ja väkisin auki, tilaa sitten lukon lisäksi uuden luukun kannen.

Nyt se on kuulemma auki, joku muu kävi auttamassa. Pitääpä kysellä mikä siinä oli ja miten aukesi.
 
Yleensä (myös motonetissa) klemmarit ilmoitetaan mistä-mihin skaala (esim 10-15mm). Mutta toi on n. 14mm letkulle tarkoitettu. Pelivaraa siinä on jonkun verran taatusti molempiin suuntiin.
Tuontyyppiset kiristimet myydään ihan millin välein mitoitettuna. Se säätövara on tuossa loppujenlopuksi aika pieni. Jos ei saa letkusta mallikappaletta mukaan, niin kannattaa melkein ottaa paria viereistäkin kokoa mukaan kaupassa käydessään.
 
Jos tuolla on vaikka polttoainelinja tarkoitus kiristää, jossa on esim. 3-5bar painetta niin hanki joku laadukkaampi. Eivät ole kovin kummoisia laadultaan omien kokemuksien mukaan. Esim. ABA valmistamat saman näköiset on toimivia.
Toi on aban valmistama
 
Ei ainakaan ole olleet mitä itse joskus ostin. ABA kiristimessä lukee ABA. Niissä ei lukenut. Pitää vilkaista kun käyn seuraavan kerran.
Eikö tuossa lue ABA? ABA valmistaa myös noita nimellä mini ABA, toki hyllyssä voi olla montaa merkkiä, mikalor on myös laatu merkki.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210731-224409.jpg
    Screenshot_20210731-224409.jpg
    763,4 KB · Luettu: 97
Miten saa pakkastulpan pitämään varmasti?

Laitoin uuden tulpan, mutta taas vuotaa. siinä reiässä on jotain syöpymiä miksi ilmeisesti tulppa ajoittain vuotaa.
 
Eikö tuossa lue ABA? ABA valmistaa myös noita nimellä mini ABA, toki hyllyssä voi olla montaa merkkiä, mikalor on myös laatu merkki.

Motonetissä kuva nyt ei kerro yhtään minkä valmistajan tuotteita sieltä hyllystä löytyy. Monissa työkauluissa on esim IKH kuvissa ja paikanpäällä sitten onkin finbullet.. Kuten sanoin ihan täyttä kuraa itse olen ainakin saanut. Tilanne varmaan vaihtelee ja hyllyssä on milloin mitäkin.
 
Miten saa pakkastulpan pitämään varmasti?

Laitoin uuden tulpan, mutta taas vuotaa. siinä reiässä on jotain syöpymiä miksi ilmeisesti tulppa ajoittain vuotaa.
Jos on pahoin syöpynyt, niin kierteellinen siipiankkuri sisälle ja ulkopuolelle prikka, jolla puristaa kumilätkän pulleaksi siihen reunan kohdalle saattaisi pitää.
Lievemmässä tapauksessa voisi riittää vaikka siveltävän tiivisteliiman sipaisu tulpan reunaan. Pakkastulpissakin on varmasti pieniä eroja tiukkuuden ja syvyyden suhteen, joten samalla nimellismitalla saattaisi löytyä vähän napakampi sovitus.
 
Umpion projektori oli irroinnut just ennen kesälomaa. Noh hetken kyselin kuka tekisi tuon kohtuu rahalla, eipä oikein saanu tekijöitä. Eikun avaamaan umpio kun uusiakaan ei saa lhd kuviolla Toyota Caldinaan. Loppujen lopuksi yllättävän helppo homma. Umpiot on vasta kiillotettu yms silti ei tule kirkkaammaksi... Pyöränlaakeri takana pitää ääntä. Tuli tilattua kaikki 4 pyöränlaakeria kun maksoi 120€ ja Suomesta ei niitä saanut lainkaan. Takana on sentään pulteilla kiinni mutta edessä on prässättävät....
 

Liitteet

  • IMG-20210713-WA0001.jpeg
    IMG-20210713-WA0001.jpeg
    1,5 MB · Luettu: 128
  • IMG-20210713-WA0003.jpeg
    IMG-20210713-WA0003.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 127

Statistiikka

Viestiketjuista
259 531
Viestejä
4 510 465
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom