Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joku 30v auto niin melkein kaikki on "perusosia jotka pitäisi vaihtaa". Kun olet tonnilla laittanut alustaa, parilla tonnilla teettänyt moottoritilaa, sitten makaillut kolmannen kesäloman ruosteita hioen, verhoiluttanut sisustan, maalauttanut kahdet vanteet ja uusinut molemmat rengassarjat, niin voi olla tuossa muutaman rahan ja hetken jälkeen auto onkin ollut hieno ja toiminut ihan tyydyttävästi joka käyttökerralla 10 vuotta, vaikkei sytytyspuola ole vieläkään ehtinyt todo-listan kärkeen.
Monesti ne halvat tarvikkeosat motonetissä ym. on vaan huonompia uutena kun ne käytetyt alkuperäiset. Toki jos heittää aina uutta alkuperäistä osaa, niin tuleehan siitä hyvä, mutta maksaa ihan järjettömästi. Tulpat toki nyt kannattaa vaihdella ajallaan, mutta esim. tarvike puolat on menosti suoraan sanottuna paskaa.
Käymässä sama online mitä huoltsikan pihalla
Aika harvassa huoltomanuskassa taitaa olla "vaihda sytkäpuoli X kilometrin jälkeen", ainakaan itse en ole moista nähnyt ja tätä "motorsporttia" on harrastettu jo tovi eri merkkien alla. Se hajoaa kun se hajoaa. Alkuperäisillä usein kannattaa vetää niin pitkään kuin pystyy, koska se on kaikki "ryönää" mitä varaosana saa, joko ikuisuuden hyllytettynä tai halvalla tehtynä. Tuli vähän liikaa yleistettyä, mutta menkööt nyt.
Onks toi ylihuoltaminen sitä, et vaihdetaan osia mitkä eivät ole rikki.
Aika loputon suo.
Ei ehjiä alkuperäisiä kannata huvikseen vaihdella, mutta harrasteauton kanssa on välillä hyvä availla paikkoja ja katsoa osien kuntoa, sekä uusia niitä tarpeen mukaan.
Mätänetin halvat osat kannattaa jättää sinne happanemaan ja ostaa laadukasta merkkikamaa.
Vaihdoin tässä keväällä jenkkiveneeni 305 cid V8:sin kaikki sytkäpuolen hilut uusiin alkuperäisillä Mercruiserin osilla ( no tulpat ostin NGK:n laatikossa, kun samat tulpat Quicksilverin boksissa maksavat 3-4 kertaa enemmän ), ei vielä pätkinyt tai oireillut mitenkään, mutta mielummin käytän päivän ja jonkun satasen osien vaihtoon, kun jään joku päivä tuonne kellumaan kiukuttelevan koneen kanssa,
Olisikohan pitännyt kuunnella, mitä huoltsikan kahvikerholla oli asiaa?
Yleensä vanhassa sahassa voi odottaa ongelmia esimerkiksi sytkäpuolen kanssa jossain vaiheessa, niin kyllähän tuo kannattaa ennakoida ja vaihtaa, niin ei jää tien päälle.
Toki onhan siinä omanlaisensa jännitys, kun ei tiedä milloin mikäkin osa levähtää ja pääseekö tällä kertaa perille.
Useimpiin vehkeisiin saa kuitenkin ihan laadukasta oem kamaa varaosana, jolloin vaihtaminen ei aiheuta ongelmia.
Toki kukin vetää tavallaan, mutta varsinkin jonkun harrasteauton kanssa moinen ihmetyttää itseäni.
Veikkaisin, että pumppu rikki. Tosin jos varma haluaa olla niin tulisi tarkastaa mahdollinen sulake ja mitata pumpun pistokkeen päästä, että tuleeko sinne virtaa vai ei. Näin pystyy eliminoimaan ainakin johtosarja viat. Ja voihan se olla vaikka siinä viiksessäkin, jos sattuisi viiksen kontaktipinnat olemaan loppuun kuluneet. Mielestäni todennäköisin on kuitenkin se pumppu.
Vaihdoin toyota versoon jarrulevyjä ja paloja.
3 nurkkaa valmiiksi , viimeisen nurkan, viimeinen jarrusatulanpultti ja pyöreeksi se kanta meni, voi jumalauta. Varmaan lämpöä tarttis ja pulttiin hitsata mutteri, tuskin koto pihassa onnistuu kun ei ole lämpöä, eikä hitsiä niin tie vie korjaamolle. No ei voi mtn.
Tyhmänä kysyn miten tuo vastakierrehylsy toimii, 14mm on pultin kanta.Ei siihen tarvitse hitsata, sopiva vastakierrehylsy ja pultti auki.
Tyhmänä kysyn miten tuo vastakierrehylsy toimii, 14mm on pultin kanta.
Sainhan minä Hyundain takajarrut ja käsijarrun toimimaan sekä katsastuksen läpi. Olin sattumoisin laittanut viimeksi liian kapeat kengätHauska huomata että näitä saa 5 mm erolla.
![]()
Liian kapea kenkä ei tullut sylinterin keskelle joten jarruvoimaa ei tietenkään tullut tarpeeksi eikä myöskään käsijarru toiminut tarpeeksi tehokkaasti.
![]()
Onneksi Aeromotorsilta sai nämäkin halvalla ja nopeasti. Onpa nyt varalla uudet käsijarruvaijeritkin kun kokeilin niitäkin vaihtaa![]()
Ei kyllä tuo oli ihan mun oma moka. Katoin että tilaan laatukamaa eli Bremboa, mutta ei käynyt mielessäkään että näissä olisi leveydessä eroa.Uusia ja vanhoja osia kannattaa aina verrata ennen asennusta. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun on tullut saatua vääriä osia.
Ei kyllä tuo oli ihan mun oma moka. Katoin että tilaan laatukamaa eli Bremboa, mutta ei käynyt mielessäkään että näissä olisi leveydessä eroa.
Autodocilta tuli juuri tilaamani osa.
Tuossa vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, eli sileällä puolella. Sopisi kyllä hyvin siihen, että pumppu olisi lopussa ja nyt voideltuna hihna luistaisi siinä huonosti pyörivän pumpun rattaalla. Jos olet varma, että vesipumppu pyörii, vettä ei valu pumpun juuresta eikä moottorin lämmöt nouse, niin eihän se ole kuin ajella menemään.Olisi mielenkiintoinen korjaantuminen Citroen C1(Toyota Aygo teknisesti). Alkoi kitinää kuulua ja olin paikantatavinani äänen moniurahihnan seutuville, muutamassa viikossa tyhjäkäynnin ääni muuttui hieman diisselimäiseksi ja jostain googlaimella luin että rikki menossa olevien vesimpumppujen kanssa ollut vastaavaa?? No minähän sitten muiden huolto-osien lisäksi tilasin vesipumpun ja moniurahihnan. Aloitin toimenpiteet pumpun vaihtoyrityksellä, mutta enhän minä suosiolla saanut lokasuojaa pois tieltä, katkesi vaan pari muoviproppua ja tuumasin että jätän ammattilaiselle. No siinä sitten vaihdoin öljyt ja suodattimen Toyotan alkuperäisöljyyn ja alkuperäis suodattimeen. Käyntiääni mystisesti korjaantui ja kitinää ei ole ainakaan vielä esiintynyt. En tiedä voiko mitenkään päin olla vaikutusta, että minä tapaani onnistuin lotraamaan öljyä melko reilusti ohikin ja valui kyllä moniurahihnan seutuville vähän joka saumaan. Sen tarkistin, että remmi ei kuitenkaan suttaa. Sen tiedän, että koneeseen oli edellinen omistaja laittanut castrolit ja tarvikesuodattimen. Jokatapauksessa tällä haavaa kunnossa, mutta varsin merkillistä.
Ihan terveen näköistä öljyä tuli pihalle kolmisen litraa ja kolmisen litraa meni sisään. Luultavasti tässä nyt nuukailen kun ei ole liiemmälti korjaamoille maksella. On vesipumppu ja moniurahihna reservissä odottamassa tarvettaan.Tuossa vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, eli sileällä puolella. Sopisi kyllä hyvin siihen, että pumppu olisi lopussa ja nyt voideltuna hihna luistaisi siinä huonosti pyörivän pumpun rattaalla. Jos olet varma, että vesipumppu pyörii, vettä ei valu pumpun juuresta eikä moottorin lämmöt nouse, niin eihän se ole kuin ajella menemään.
Öljyä tuli kai normaalimäärä ulos vaihtaessa, eikä isommalti olllut metallia mukana?
Vesipumpun nyt vois ainakin tarkistaa.No ei tuosta Hyundain jarrujen toimivuudesta kauaa iloa ollut. Tänään auto sitten alkoi nostamaan lämpöjä ja taisi keittääkin. Syyläri oli vajaa ja paisuntasäiliö lähes täysi? Pukkasi nestettä pihalle paisarista kun avasin syylärin korkin. Kävin marketista hakemassa lähdevettä kun ei oikein muutakaan enää kymmenen aikaan saanut. Pari litraa sitä meni. Lämmöt olivat kotimatkan suht normaalit 80 ja satasen vauhdissa mutta alkoivat heti nousemaan kun vauhti laski. Kivasti roplatti kun pääsin kotiin. Kansipaffi todennäköisesti meni. Auto käy huonosti, kulkee kuitenkin kun kun saa vauhtiin.
Kun lämmöt nousivat niin olit TODELLA kova sade. Olisiko vesi päässyt jäähdyttimen puhaltimen piiriin johonkin (sulake, liitin, yms) ja se ei toiminut? Ei voinut tutkia heti koska kun vika tuli kun vettä tuli kuin saavista.
Tuo nyt ei sinänsä paljon haittaa kun tuo on vara-autona ja muutenkin oli tarkoitus vaihtaa yläpään tiivistesarja. Autolla on ajettu viimeisen viiden vuoden aikana ehkä 5000 km. Auto syö öljyä aika mukavasti, edellinen kansiremppa noin 10 vuotta sitten ei mennyt ihan putkeen kun osa venttiilivarren kumeista hajosi ja piti käyttää vanhoja. Tossa on semmoiset lisäilmaventtiilit(?) johon muistaakseni ei saa kumeja ihan mistä vain.
Hyvä että on tekemistä![]()
No sekin on sama vaihtaa, maksaa pari-kolme kymppiä. Lisäksi sitä ei ole minun aikana vaihdettu ja auto on ollut mulla yli 10 vuotta.Vesipumpun nyt vois ainakin tarkistaa.
Lisäksi sitä ei ole minun aikana vaihdettu ja auto on ollut mulla yli 10 vuotta.
Kun tuo on niin vanha (ja japskiCorolla vm2000 235tkm taulussa.
Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.
Vaihda nesteet, saat samalla ilmattuaCorolla vm2000 235tkm taulussa. Tuli haettua auto viikko sitten. Ei hinnan kirous ja nyt on seisonnassa. Edellinen omistaja rantaruotsalainen omalla murteella, joten siinä ei paljoa kielimuurien takia höpisty, ostinko sian säkissä, ehkä, ehkä en. Anyway.
Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.
Mitä tehty, tänään on etujarrut auki, eli liukutapit irti ja rasvaus, palat viilaten liikkuviksi. Takana rummut, niitä en avannut. Jarrunestettä ei havaittavissa ulkopuolella=vuotoa.
Mikä marssi järjestys seuraavaksi, ilmaus ?
Teeseitse miehenä teen taivas alla pihassa joten kädet ristiin ettei ilmausnipat poikkea.
Jos ilmaus ei auta, mitäs sitten ? Rautalankaa saa vääntää ja jos muistaa jonkun hyvän youtube videon aiheesta jarrujenilmaus yms voi linkin laittaa, löydän niitä myös itse. Kiitos!
Haen yleensä valmiiksi uudet ilmausnipat, kun alan pelaamaan vanhojen jarrujen kanssa. Eivät maksa montaa euroa tarvikeliikkeessä.
Muutat tyylin mad maxiin ni hyvä tuo on.Ruostehommia tänään. Kyllä tuossa päivän sai menemään. Lopputulos melkoinen pottupelto mutta onneksi ovi on muutenkin rutussa
![]()
![]()
![]()
Minä en sitten tipan tippaa välitä pintapeltikorjauksista.
Jarrunesteen vaihto paikallaan.Corolla vm2000 235tkm taulussa. Tuli haettua auto viikko sitten. Ei hinnan kirous ja nyt on seisonnassa. Edellinen omistaja rantaruotsalainen omalla murteella, joten siinä ei paljoa kielimuurien takia höpisty, ostinko sian säkissä, ehkä, ehkä en. Anyway.
Mutta asiaan, jarrupoljin menee syvälle, pyörät saa lukkoon kun polkaisee kunnolla vauhdista.
Jarrupoljinta moottorin ollessa sammuksissa kun painelee se ottaa ns tuntumaa=tulee kovaksi, pientä pehmeyttä havaittavissa.
Moottorin ollessa käynnissä, poljinta kun pumppaa ottaa se tuntumaa, mutta polkemisen lopetettua menee se taas syvälle, jotenkin tuntuu että sitä saa poljettu nyt kuin tulpatonta mopoa.
Mitä tehty, tänään on etujarrut auki, eli liukutapit irti ja rasvaus, palat viilaten liikkuviksi. Takana rummut, niitä en avannut. Jarrunestettä ei havaittavissa ulkopuolella=vuotoa.
Mikä marssi järjestys seuraavaksi, ilmaus ?
Teeseitse miehenä teen taivas alla pihassa joten kädet ristiin ettei ilmausnipat poikkea.
Jos ilmaus ei auta, mitäs sitten ? Rautalankaa saa vääntää ja jos muistaa jonkun hyvän youtube videon aiheesta jarrujenilmaus yms voi linkin laittaa, löydän niitä myös itse. Kiitos!
Liiankin monella kansipahvin leviämis kokemuksella osaan sanoa, että se juu meni. Sylkee viimeisillään nesteet pihalle paisarista tai heikoimmasta letkusta.. Rauhallista taajama ajoa voi melko pitkäänkin päästä, mutta jossain kohtaa sylkäsee viimesen kerran ettei enää pysy neste ollenkaan. Toisella tapaa hajotessa vatkaa nesteet sekaisin, mutta taitaa tuo paine jäähdytysjärjestelmässä olla melkeinpä yleisempi.No ei tuosta Hyundain jarrujen toimivuudesta kauaa iloa ollut. Tänään auto sitten alkoi nostamaan lämpöjä ja taisi keittääkin. Syyläri oli vajaa ja paisuntasäiliö lähes täysi? Pukkasi nestettä pihalle paisarista kun avasin syylärin korkin. Kävin marketista hakemassa lähdevettä kun ei oikein muutakaan enää kymmenen aikaan saanut. Pari litraa sitä meni. Lämmöt olivat kotimatkan suht normaalit 80 ja satasen vauhdissa mutta alkoivat heti nousemaan kun vauhti laski. Kivasti roplatti kun pääsin kotiin. Kansipaffi todennäköisesti meni. Auto käy huonosti, kulkee kuitenkin kun kun saa vauhtiin.
Kun lämmöt nousivat niin olit TODELLA kova sade. Olisiko vesi päässyt jäähdyttimen puhaltimen piiriin johonkin (sulake, liitin, yms) ja se ei toiminut? Ei voinut tutkia heti koska kun vika tuli kun vettä tuli kuin saavista.
Tuo nyt ei sinänsä paljon haittaa kun tuo on vara-autona ja muutenkin oli tarkoitus vaihtaa yläpään tiivistesarja. Autolla on ajettu viimeisen viiden vuoden aikana ehkä 5000 km. Auto syö öljyä aika mukavasti, edellinen kansiremppa noin 10 vuotta sitten ei mennyt ihan putkeen kun osa venttiilivarren kumeista hajosi ja piti käyttää vanhoja. Tossa on semmoiset lisäilmaventtiilit(?) johon muistaakseni ei saa kumeja ihan mistä vain.
Hyvä että on tekemistä![]()
Tuli hommattua 2000-lukulainen pösö ja on kyllä sanottava että ei noita ole huollettavaksi ainakaan tehty. Noh selittää kyllä sen miksi useimmat tolta ajalta on niin huonossa jamassa.
Ilmanpuhdistin aika nerokkaaseen paikkaan kyllä laitettu, ikkunan alle, toisin myönnettäköön että suurempi ongelma tuossa oli että se joka viimeksi vaihtanu sen, oli onnistunu koko ilmanputsarin kotelon repimään irti niin piti koko imuputkisto aikalailla jeesusteippailla kasaan.
207:ssa oli samaa ongelmaa, mutta kyllä sen suodattimen sai vaihdettua ja imuputkisto pysyi kasassa nippusiteillä.Ilmanpuhdistin aika nerokkaaseen paikkaan kyllä laitettu, ikkunan alle, toisin myönnettäköön että suurempi ongelma tuossa oli että se joka viimeksi vaihtanu sen, oli onnistunu koko ilmanputsarin kotelon repimään irti niin piti koko imuputkisto aikalailla jeesusteippailla kasaan.
Itse lähtisin kyllä seuraavaksi selvittelemään tuota alipainepuolta. Jos ei nyt ihan letkut vuoda, niin pääseekö sitä imusarjan painetta heiluttelemaan joku muu komponentti, joka vuotaa/toimii väärin. Polttoainepaineen heilunta olisi siis vain sivuoire paineen vaihtelusta ja itse säädin toimii juuri niin, kuin sitä käsketään....On arvailtu että vika olisi pumpussa. MUTTA kun alipaineletkun ottaa irti, vika tuntuu häviävän ja paineet pysyy 0.1 bar sisällä eli ei enää vaihtele.
Itse lähtisin kyllä seuraavaksi selvittelemään tuota alipainepuolta. Jos ei nyt ihan letkut vuoda, niin pääseekö sitä imusarjan painetta heiluttelemaan joku muu komponentti, joka vuotaa/toimii väärin. Polttoainepaineen heilunta olisi siis vain sivuoire paineen vaihtelusta ja itse säädin toimii juuri niin, kuin sitä käsketään.
Huomasin juuri, ettei minulle edes selvinnyt, millä vauhdilla tuo polttoainepaine vaihtelee ja voiko se taajuutensa puolesta edes liittyä tuohon imusarjan paineeseen. Oli vain ensimmäinen mieleen tullut ajatus. Olisi kyllä silti kiva kokeilla toimintaa erillisellä alipaineen lähteellä.Normaalitilanteessa bensapaine vaihtelee 2.3 bar (kaasuläppä kiinni, imusarjassa -0,7 bar) - 3 bar (moottorissa 0 bar) - 3.4bar (moottorissa ahtoja 0.4 bar) väliä, niin ei tuo oikeen selitä sitä miksi se sitten vika päällä vaihtelee ~2 bar - ~2.5 bar - ~3 bar väliä.
Näen läppäriltä ja oon kattonu että imusarjan paine on silti ihan tavallisissa lukemissa kun vika on päällä. Ja myös kun vika ei ole päällä.
Taitaa tää vesipumppu olla syyllinen. Tarkistin jäähdyttimen puhaltimen ja termarikytkimen, molemmat OK. Taisipa ollakin että tarkistin letkut nyt kun muistelen, ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku kylmä eli neste ei kiertänyt.No sekin on sama vaihtaa, maksaa pari-kolme kymppiä. Lisäksi sitä ei ole minun aikana vaihdettu ja auto on ollut mulla yli 10 vuotta.
Jakohihna on tullut vaihdettua pariin otteeseen kun ikä on tullut vastaan.
No eipä siinäkään ollut mitään vikaa. Ihan kuin uusi. Jos termari vielä on kunnossa niin menee tää vähän mystiseksi?Taitaa tää vesipumppu olla syyllinen. Tarkistin jäähdyttimen puhaltimen ja termarikytkimen, molemmat OK. Taisipa ollakin että tarkistin letkut nyt kun muistelen, ylävesiletku oli kuuma ja alavesiletku kylmä eli neste ei kiertänyt.