Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No joo, olihan siinä omaa tyhmyyttä mukana, kuten aina. Internetti kuitenkin kertoi tuon tuon venttiilin olevan sen verran yleinen vikakohde että halusin uskoa vian ratkeavan sillä. Laiskuudestakin sakotetaan, koska ton mittaaminen moottorinohjaukselle asti on vähän työläänpuoleinen homma. Oppirahoja siis, mutta nyt ei varmaan myöskään tarvi pelätä ko. venttiilin laukeavan seuraavaksi.Eikös sen pitäisi olla perusjuttu että ensin tutkitaan ohjaus ja vasta jos ohjaus menee perille saakka niin vaihdetaan toimilaite![]()
Eikö tuokin suoraan näy, kun ajelee, ja seuraa vidalla livedataa. Venttiili rikki vs. karva hiertynyt arvot/niiden käytäytyminen on kuitenkin melkolailla erilaiset.No joo, olihan siinä omaa tyhmyyttä mukana, kuten aina. Internetti kuitenkin kertoi tuon tuon venttiilin olevan sen verran yleinen vikakohde että halusin uskoa vian ratkeavan sillä. Laiskuudestakin sakotetaan, koska ton mittaaminen moottorinohjaukselle asti on vähän työläänpuoleinen homma. Oppirahoja siis, mutta nyt ei varmaan myöskään tarvi pelätä ko. venttiilin laukeavan seuraavaksi.
Kerrohan mullekin mistä saa Vidan laitteineen, softineen ja lisensseineen tuohon rahaan?Eikö tuokin suoraan näy, kun ajelee, ja seuraa vidalla livedataa. Venttiili rikki vs. karva hiertynyt arvot/niiden käytäytyminen on kuitenkin melkolailla erilaiset.
Ja juu, jos ei vidaa ole, niin hanki. tällä turhalla vaihdolla olisi se jo maksettu.
Vida on. Kattelin livedataa, mutta en siitä saanut muuta irti kuin että moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine vastaa toteutunutta ahtopainetta. Aktiivisen vikakoodin takia se kuitenkin toivoo moottorilta huomattavasti vähemmän kuin ehjänä.Eikö tuokin suoraan näy, kun ajelee, ja seuraa vidalla livedataa. Venttiili rikki vs. karva hiertynyt arvot/niiden käytäytyminen on kuitenkin melkolailla erilaiset.
Ja juu, jos ei vidaa ole, niin hanki. tällä turhalla vaihdolla olisi se jo maksettu.
No siis näkeehän tuosta suoraan että control valve -arvo seisoo tasan paikallaan, mutta itse vikaa ei suoraan näe (+ olisi voinut valita myös fiksumpia livearvoja käppyröille).Vida on. Kattelin livedataa, mutta en siitä saanut muuta irti kuin että moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine vastaa toteutunutta ahtopainetta. Aktiivisen vikakoodin takia se kuitenkin toivoo moottorilta huomattavasti vähemmän kuin ehjänä.
En oo vaan sattunut diagnosoimaan ehjää enkä rikkinäistä tällästä aiemmin, joten ajattelin venttiilin voivan vikaantua myös sähköisesti eikä pelkästään jumittumalla/vuotamalla. Vidakin ehdotti rikkinäistä osaa yhdeksi mahdollisista vikakoodin aiheuttajista.
Ja joo, maksoin venttiilistä 66 e. Voi olla että olisin tehnyt tutkimustyön tarkemmin jos se olisi kalliimpi ollut.
Tossa vielä pari kiihdytyspätkää kaasupoljin lattiassa malliksi, olisiko tuosta ammattilainen nähnyt oikean syyn?
![]()
Long ja short term fuel trimmit tarkasteluun ennen käsien sotkemista. Ja niiden arvojen pohjalta sitten mahdollisesti muitakin arvoja tarkasteluun.Ongelmia auton päästöjen kanssa. VW 2.0 8v 1999, 320tkm. Näköjään joku tarvike katalysaattori on autoon vaihdettu joskus ennen. Huoltokirjan mukaan lambda-anturi ja lämpötila-anturi on vaihdettu 2016, 250tkm.
CO% on 10 kertaa yli sallitun.
*CO% 3.37/3.5 rajat (0.50/0.20)
CO2 12.50/12.40
*HC ppm 161/130 raja 100
O2 0.30/0.30
*Lambda 0.900 raja 0.97-1.03
*hylätty
Katsastajan mukaan noin suuret päästöt ei johdu pelkästään katalysaattorista.
Suunnitelmissa vaihtaa öljyt, tulpat, ilmanputsari ja luultavasti myös molemmat lambda-anturit. Pari tulppaa sain jo irti ja näytti vähän karstaisilta. Ilmanputsari oli melko puhdas. Pakoputken pää näyttää vähän nokiselta ja autolla olen ajanut vain pätkä kaupunkiajoa.
Motonetin pikatesti näytti että kaikki muka olisi OK. Kunnon testerissä en ole vielä käyttänyt. Koska auto oli seisonnassa, niin en saanut moottoriakaan kunnolla lämpimäksi. Kun käynnistin auton niin käynti oli vähän epätasaista hetken aikaa. Vähäsen savuuttaa, että rikkaalla ehkä käy? Öljyä ei kumminkaan syö.
Nettiohjeessa oli ajaa suurilla kierroksilla vaikkapa 20km, niin moottoria saisi vähän enemmän lämpimäksi. Sitäkään en ole vielä tehnyt.
ECU:lta tarkistukseen rikastusarvot... jos useita prosentteja plussan puolella niin aika varma raju imuvuoto jossakin josta lisääntynyttä ilmamäärää koittaa kone kompensoida lisäämällä soppaa koneelle.Ongelmia auton päästöjen kanssa. VW 2.0 8v 1999, 320tkm. Näköjään joku tarvike katalysaattori on autoon vaihdettu joskus ennen. Huoltokirjan mukaan lambda-anturi ja lämpötila-anturi on vaihdettu 2016, 250tkm.
CO% on 10 kertaa yli sallitun.
*CO% 3.37/3.5 rajat (0.50/0.20)
CO2 12.50/12.40
*HC ppm 161/130 raja 100
O2 0.30/0.30
*Lambda 0.900 raja 0.97-1.03
*hylätty
Katsastajan mukaan noin suuret päästöt ei johdu pelkästään katalysaattorista.
Suunnitelmissa vaihtaa öljyt, tulpat, ilmanputsari ja luultavasti myös molemmat lambda-anturit. Pari tulppaa sain jo irti ja näytti vähän karstaisilta. Ilmanputsari oli melko puhdas. Pakoputken pää näyttää vähän nokiselta ja autolla olen ajanut vain pätkä kaupunkiajoa.
Motonetin pikatesti näytti että kaikki muka olisi OK. Kunnon testerissä en ole vielä käyttänyt. Koska auto oli seisonnassa, niin en saanut moottoriakaan kunnolla lämpimäksi. Kun käynnistin auton niin käynti oli vähän epätasaista hetken aikaa. Vähäsen savuuttaa, että rikkaalla ehkä käy? Öljyä ei kumminkaan syö.
Nettiohjeessa oli ajaa suurilla kierroksilla vaikkapa 20km, niin moottoria saisi vähän enemmän lämpimäksi. Sitäkään en ole vielä tehnyt.
ECU:lta tarkistukseen rikastusarvot... jos useita prosentteja plussan puolella niin aika varma raju imuvuoto jossakin josta lisääntynyttä ilmamäärää koittaa kone kompensoida lisäämällä soppaa koneelle.
Volkkari ei onneksi kuulu näihin.Toki kaikki ecut tätä ei kerro (esim 96-99 406 v6:sta ei rikastustietoja saa). Ei edes pp2000:lla.
Long ja short term fuel trimmit tarkasteluun ennen käsien sotkemista. Ja niiden arvojen pohjalta sitten mahdollisesti muitakin arvoja tarkasteluun.
Eli idea on nyt se että meillä on faktana se että seossuhde todennäköisesti on perseellään paksun puolelle. Nuo em. asiat paljastaa sen että miten ECU näkee tilanteen ja mitä ECU tekee tai yrittää tehdä.
Tuli mieleen kysyä, että onkohan Seinäjoen suunnalla tai lähistöllä jotain, jolla olisi laitteet vikakoodien lukuun? Jotain korvausta vastaan. Koska aika ongelmalliselta vaikuttaa tuo New Beetle.ECU:lta tarkistukseen rikastusarvot... jos useita prosentteja plussan puolella niin aika varma raju imuvuoto jossakin josta lisääntynyttä ilmamäärää koittaa kone kompensoida lisäämällä soppaa koneelle.
Täytyy Googlettaa tosiaan Vcds Seinäjoki. Jos löytyisi sieltä apua. Vagarena vaikuttaisi aika oikealta paikalta:Volkkari ei onneksi kuulu näihin.
Vcds käyttöön ja Engine osion alta Group 032 ja Group 033 tarkasteluun.
Sieltä saa sekä pitkän ajan että hetkellisen seoskorjauksen suunnan ja suuruuden. Nyrkkisääntönä pitkä ei saisi olla kumpaankaan suuntaan yli 5% ja lyhyt saisi pomppia kaasu pohjassa näpäyttämällä about 10% suuntaansa. Nolla on siis tavoite.
Voi olla imuvuoto vaikkei sellaista heti löydä... nimim. pcv paskaksi, keräsi painetta lohkoon ja pullautti stefan kampuralta paskaksi. Sieltä sitten hörppi ilmaa öljyvuodon ohessa.Tuli mieleen kysyä, että onkohan Seinäjoen suunnalla tai lähistöllä jotain, jolla olisi laitteet vikakoodien lukuun? Jotain korvausta vastaan. Koska aika ongelmalliselta vaikuttaa tuo New Beetle.
Katsoin että Lambda-anturit maksaisi noin 100€, mutta kun vika voi olla jossain ihan muualla. Ja itse kun en ymmärrä kaikkien (tai minkään) osien tarkoitusta.
Imuvuotoakin yritin paikantaa, mutta en kyllä sattunut huomaamaan sellaista.
Täytyy Googlettaa tosiaan Vcds Seinäjoki. Jos löytyisi sieltä apua. Vagarena vaikuttaisi aika oikealta paikalta:
![]()
Noin 60km päässä Seinäjoen keskustasta löytyisi. Yksityisviestillä lisätietoja, jos kiinnostaa.Tuli mieleen kysyä, että onkohan Seinäjoen suunnalla tai lähistöllä jotain, jolla olisi laitteet vikakoodien lukuun? Jotain korvausta vastaan. Koska aika ongelmalliselta vaikuttaa tuo New Beetle.
Avain viallinen tai käytät huonoja pattereita. Eiväthän patterit ole mistään kiinasta tilattuja? Oman kokemuksen mukaan niiden kesto on huono, mutta halpojahan ne toki on.Mazda 6 GH (eli 2 . korimalli ) Avaimen patteri täytyy vaihtaa n. 2 kk välein. Sinne menee 1kpl CR1620 patteri.
Missähän vika, tuskin ominaisuus.?
Eli energizer, varta tms hyvä merkki? Vai joku halpamerkki kuten airam? Omakohtaista kokemusta siitä, että airamit ei kestä kuukautta/kahta pidempään noissa kaukosäätöavaimissa.Kaupasta ostettuja merkkiparistoja
Polttimon kannassa huono kontakti. Mahdollisesti hapettunut. Ajan myötä ne kannat polttimon lämmön myötä myös rupeavat tummumaan.Luulin että Focus mk2 farmarin taka-ajovalopolttimo oli palanut. Paiskasin kontin luukun kiinni niin valo lähti palamaan. Nyt satunnaisesti tekee tuota, että valo jää autoa käynnistäessä sammuksiin, mutta kun antaa nyrkillä pienen kopsautuksen umpion kylkeen, valo syttyy. Veikkauksia mistä voisi johtua, ennen kuin lähden hakemaan kaupasta kontaktisprayta ja uusia polttimoita?
Ei kai tuollaisesta pienestä vielä mitään tule. Sitten jos se lähtee leviämään niin vaihtaa uuden lasin.Kesällä naksahti oikeastaan keskelle kuljettajan näkökenttää pieni kiveniskemä, kooltaan reilusti alle 1x1cm, eikä ole levinnyt halkeamana mihinkään suuntaan. Tuleeko tuollaisesta nykyisin hylsy vai huomautus katsastuksessa?
Kiitos vinkeistä! Täytyy jossain vaiheessa ottaa takavalon korjaus työn alle. Toinen kysymys koskee kiveniskemiä tuulilasissa. Kesällä naksahti oikeastaan keskelle kuljettajan näkökenttää pieni kiveniskemä, kooltaan reilusti alle 1x1cm, eikä ole levinnyt halkeamana mihinkään suuntaan. Tuleeko tuollaisesta nykyisin hylsy vai huomautus katsastuksessa?
Kiitos vinkeistä! Täytyy jossain vaiheessa ottaa takavalon korjaus työn alle. Toinen kysymys koskee kiveniskemiä tuulilasissa. Kesällä naksahti oikeastaan keskelle kuljettajan näkökenttää pieni kiveniskemä, kooltaan reilusti alle 1x1cm, eikä ole levinnyt halkeamana mihinkään suuntaan. Tuleeko tuollaisesta nykyisin hylsy vai huomautus katsastuksessa?
MK6 transitin jarrulevyjen vaihto, ihan kiva "pikku" homma (Lue: ei kannata haaveilla tekevänsä parkkipaikkaolosuhteissa, ainakaan näin talvisin)
Kuka muutenkaan tekee parkkipaikalla ja talvella? Eikö sinne näe aikasemmin että nyt pitäis levyt ja palat vaihtaa ja tehdä vaikka kesällä?MK6 transitin jarrulevyjen vaihto, ihan kiva "pikku" homma (Lue: ei kannata haaveilla tekevänsä parkkipaikkaolosuhteissa, ainakaan näin talvisin)
Kuka muutenkaan tekee parkkipaikalla ja talvella? Eikö sinne näe aikasemmin että nyt pitäis levyt ja palat vaihtaa ja tehdä vaikka kesällä?
Levy on sijoitettu tyhmästi pyörännavan ja laakerin väliin, ja vaikka laakeri on pulttikiinnitteinen, sekä pitäisi irrota olka-akseli autossa paikallaan vain pultit aukaisemalla, niin käytäntö on se, että ruoste liimaa laakerin niin tehokkaasti olka-akseliin kiinni, että koko möykky on purettava irti ja prässättävä laakeri irti, että levyn saa pois. Ja toisinaan ruoste liimaa levyn pyörännapaan sen verran tiukkaan, että levyä saa moskata ihan antaumuksella, että irtoaa. Tähän hommaan kannattaa siis varautua levyjen ja palojen lisäksi myös uusilla pyöränlaakereilla.No avaa nyt uteliaille vähän hommaa? Vaikka en siis trasitia omistakkaan![]()
Oli tarkoitettu "läpäksi"Kuka muutenkaan tekee parkkipaikalla ja talvella? Eikö sinne näe aikasemmin että nyt pitäis levyt ja palat vaihtaa ja tehdä vaikka kesällä?
Levy on sijoitettu tyhmästi pyörännavan ja laakerin väliin, ja vaikka laakeri on pulttikiinnitteinen, sekä pitäisi irrota olka-akseli autossa paikallaan vain pultit aukaisemalla, niin käytäntö on se, että ruoste liimaa laakerin niin tehokkaasti olka-akseliin kiinni, että koko möykky on purettava irti ja prässättävä laakeri irti, että levyn saa pois. Ja toisinaan ruoste liimaa levyn pyörännapaan sen verran tiukkaan, että levyä saa moskata ihan antaumuksella, että irtoaa. Tähän hommaan kannattaa siis varautua levyjen ja palojen lisäksi myös uusilla pyöränlaakereilla.
Ja vielä selvennys että etujarrulevyistä kyse.
Oli tarkoitettu "läpäksi"ja teen ihan hallissa ja nosturilla
![]()
No kaikilla ei niitä agan yleisavaimia ole, ja niiden laakereiden hinnalla ei niitä kyllä taida saada hommattuakaan.Jos nyt en väärin muista, niin ei sitä laakeria erikseen tartte irrottaa napapaketista enää siinä vaiheessa kun sulla on se koko paska pöydällä, levystä pultit auki ja pujotat pois. Aga x-sarjan tuotteet auttavat monessa remontissa ja ei tartte takoa ja paskoa paikkoja.
Tulkitsen tarkoitetun, että "sisäpuolelta pitkät", ei "kiertää sisäpuolelta". Siis ihan ulkoa päin napaan normaalisesti perseeseen, mutta ylipitkät, jotka ottavat takana johonkin kiinni ja toimivat ulostyöntäjinä.
No, tässä yksilössä oli laakeri niin tiukassa olka-akselissa kiinni ruostuneena, että ei olisi varmana kyllä millään "pakotetaan pulteilla" kikalla lähtenyt. Toimiva kikka varmasti silloin kun norjan kromi ei ole liimannut osia yhteen, vaikkakin painatus olisi toispuoleista kun on vaan kaksi vierekkäistä reikää. Eli painatus täytyisi tehdä täällä ulkopuolelta, niin saa ainakin liki vastakkaisille puolille painatuksen/vedätyksen.
Ja @Chaos tämä on etuvetoinen.
No, tässä yksilössä oli laakeri niin tiukassa olka-akselissa kiinni ruostuneena, että ei olisi varmana kyllä millään "pakotetaan pulteilla" kikalla lähtenyt. Toimiva kikka varmasti silloin kun norjan kromi ei ole liimannut osia yhteen, vaikkakin painatus olisi toispuoleista kun on vaan kaksi vierekkäistä reikää. Eli painatus täytyisi tehdä täällä ulkopuolelta, niin saa ainakin liki vastakkaisille puolille painatuksen/vedätyksen.
Ja @Chaos tämä on etuvetoinen.
Kävipä silleen hassusti, että kävelin auton edestä ja liukastuin sillä seurauksella että kyynärpäästä tuli lommo muuten täysin virheettömän auton konepeltiin.
Melkein vtuttaa.
Illalla näyttämään maalarille, että onko mitään tehtävissä.
Jos lommoon pääsee toiselta puolelta käsiksi niin taitava pullauttaa sen takaisin hetkessä
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.