Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei saanut motonetissä ainakaan luettua obd lukijalla. Eikös niiden pitäs saada sentään kaikista?
 
Clio 2 -00

1. Käynnistyy satunnaisesti. Joko käynnistyy tai ei käynnisty, startti pyörii kyllä reippaasti.
2. Kaasua painaessa meinaa tukehtua
3. OBD - lukija ei toimi

Mistäs vikaa lähtis hakemaan? Lämpötila-anturi? Lambda?
Bensapumppu? Nuo tulpat ja puolat ovat kanssa hyvä vinkki, niillä on iso vaikutus käyntiin.
Ei saanut motonetissä ainakaan luettua obd lukijalla. Eikös niiden pitäs saada sentään kaikista?
Periaatteessa näin, mutta kun on noin vanha auto kyseessä niin ei tahdo nuo yleismalliset lukijat toimia. Ai mistäkö tiedän :D
 
Tulipa tänään sitten ensimmäistä kertaa vaihdettua diesel auton polttoainasuodatin. Ja sain käsityksen eri youtube videoista että ei ihan helppo homma ole, mutta yllättävän helppohan tuo oli.
Eikä tarvinnut bensa auto tyyliin edes auton alle kömytä vaan kivasti onnistu suoraan konepellin alta :)

Ja tulipa tuossa asennettuna tuohon vuoden 2008 diesel Ford Focukseen tämmöinen noin 90€ maksava Android 10 radio / navikin:

IMG_20200922_100647.jpg

Ja on muuten oikeasti ihan hyvä, vaikka onhan tossa omat outoutensa liittyen bluetoothtiin. Eli sitä käytettiin erilliseltä appilta eikä suoraan Android järjestelmällä.
Tuo asennus tuli sitten videokuvattua, kuin myös auton sisustan/ilmastoinnin desinfiointi sekä tuon polttoainesuotimen vaihto.

Että jos ne kiinnostaa niin tässä asiasta videoni ja siitä myös näette kuinka perseelleen se takaluukun maalaaminen lopulta meni, vaikka vähän sain sitä teidän hyvillä ohjeilla pelastettua.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ja tuosta Android radiosta teen myöhemmin testi videota, kun pitää vähän vielä ihmetellä sitä ennen kuin voin alkaa kuvaamaan.


Sen verran kommenttia videoosi, että tutustu nyt etukäteen hieman asennettavaan tuotteeseen ettei tarvitse videolla ihmetellä ja jaaritella.
 
Joskus selvittelin Pösö 307 vikaa, missä se tukehtui kun kylmällä koneella lähti liikenteeseen ja kyllä se aika tärkeä olisi, että voisi lukea niitä odb-lukijatietoja, tosin eipä sekään auto ihan kuntoon tullut. Tuosta Cliosta tuli mieleen vaan tämä asia. Kyllä ensimmäinen olisi saada se lukija toimimaan, itselläni oli sellainen piuhallinen malli ja se toimii Pösössä hienosti, bluetooth taas ei ollenkaan. Suoraan näet esim lukijasta että mikä on lämpötila-anturin arvo ja miten se on verrattavissa ulkoilmaan. Ei kannata vaihtaa osia summamutikassa, se tulee vaan kalliiksi.
 
Sen verran kommenttia videoosi, että tutustu nyt etukäteen hieman asennettavaan tuotteeseen ettei tarvitse videolla ihmetellä ja jaaritella.

Viittaat varmaan sen radion asennukseen ?
Vaikea siihen oli etukäteen tustustua kun mitään manuaalia ei mukana tullut, joten jo pelkästään sen takia meni täysin ihmettelyksi.
Ja eihän noiden mitään opettavaisia pidä ollakkaan vaan ihan vaan mitä käy kun tietämätön/kokematon on liikkeellä asennus hommissa.
Eli ei vakavasti otettavaa tuotantoa tämä, kun ideani näiden kanssa juuri on että en valmistaudu juuri ollenkaan. Mitä nyt välillä katson netistä miten joku pitäisi tehdä ja yritän sitten itse perässä. Kuten tuossa videossa se polttoaineensuodatin.

Sitten radiot testeihin ihan valmistaudun kun pitäähän siihen kapistukseen ensin tutustua ennen kuin voi kertoa minkälainen se on.
Tosin silloinkaan minulla ei ole mitään muistiinpanoja/kässäriä tehtynä, jonka takia välillä unohdan milloin mitäkin mainita.
 
Tsekkaa maadoitukset, sen verran laajalta sähkövialta kuulostaa että ei oikein muu voi aiheuttaa.

Jostain luinkin tätä vinkkiä ja apukuskin puolelta menin 3 maadoitus piuhaa irrottamaan ja näytti päällisin puolin ihan uusilta ei hapettuneita ollenkaan. Näytin silti hieman hiekkapaperia ja kiristin tiukkaan takaisin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ongelmaan.
 
Jostain luinkin tätä vinkkiä ja apukuskin puolelta menin 3 maadoitus piuhaa irrottamaan ja näytti päällisin puolin ihan uusilta ei hapettuneita ollenkaan. Näytin silti hieman hiekkapaperia ja kiristin tiukkaan takaisin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ongelmaan.

Tarkista myös akun ja korin maadoitus sekä moottorin ja korin välinen johto.
 
Viimeksi muokattu:
Jees täytyy koittaa sitten keksiä mistä nuo löytyy. En mikään mestari autojen kanssa ole, mutta hyvillä ohjeilla tartun kyllä toimeen :D

Tuon maadoitus ongelman pystyy helposti testaamaan kun tökkäät kaapelin akun miinusnavasta koriin/moottoriin.
Tai näin olen ymmäränyt asian ja itse yhtä vikaa etsiessäni tuota testasinkin.
 
Tuon maadoitus ongelman pystyy helposti testaamaan kun tökkäät kaapelin akun miinusnavasta koriin.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta tietoa saati taitoa ei ole. Eli siis sellainen musta kaupasta ostettava akkukaapeli kiinni miinusnapaan ja käynnistys? Ehkä vielä hölmömpi kysymys pitääkö se miinusnavan akkukenkä ottaa irti vai voiko siitä kiinnittää päältä vaan?
 
Clio 2 -00

1. Käynnistyy satunnaisesti. Joko käynnistyy tai ei käynnisty, startti pyörii kyllä reippaasti.
2. Kaasua painaessa meinaa tukehtua
3. OBD - lukija ei toimi

Mistäs vikaa lähtis hakemaan? Lämpötila-anturi? Lambda?
Lämpötila-anturi voisi olla viallinen. Aika halpa vaihtaa.
 
Pitkään tullut kuunneltua laakerimaista jurinaa autosta, mutta mikään pyöränlaakeri se ei ollut. Lopulta vika löytyi vetoakselin kannatinlaakerista. Nyt vaan miettii et 160tkm ajettu, vaihtaako koko vetarin jonka itse voisi kohtuu helposti tehdä vai vie liikkeelle joka vaihtaa pelkän laakerin + kannattimen
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tietoa saati taitoa ei ole. Eli siis sellainen musta kaupasta ostettava akkukaapeli kiinni miinusnapaan ja käynnistys? Ehkä vielä hölmömpi kysymys pitääkö se miinusnavan akkukenkä ottaa irti vai voiko siitä kiinnittää päältä vaan?

Itse tökkäsin käynnistyskaapelin akun miinus navan ja moottorin väliin. Ja ei pidä akunkenkää irroittaa. Itse tämän jutun keksin yhdestä youtube videosta missä ihmeteltiin miksi laturi ei lataa kunnolla akkua ja ongelma oli juuri maadoitusongelma.
Tuolta kikkaa vasta kokeilin rouvan i20:n, kun huonosti starttaa ja jossain luki että saattaa olla kanssa maadoitusongelma. Mutta ei auttanut tuo joten pitää vikaa metsästää jostain muualta :(
 
2012 mallin vitosta meni moniurahihna.
Näyttää niin vmäiseltä vaihtaa, että harkitsen vakavasti auton hinausta lähimmälle korjaamolle.
Ainoa miinus tässä on, että en välttämättä autoa saa takaisin viikonloppuna.

Onko jollain kokemusta ko operaatiosta?
 
2012 mallin vitosta meni moniurahihna.
Näyttää niin vmäiseltä vaihtaa, että harkitsen vakavasti auton hinausta lähimmälle korjaamolle.
Ainoa miinus tässä on, että en välttämättä autoa saa takaisin viikonloppuna.

Onko jollain kokemusta ko operaatiosta?
Neli- vai 6-syl koneella? Rivineloseen ainakin henkilöauton kopassa tosi helppo homma, vitossa varmaan vähän ahtaampaa. V6:sta ei kokemusta.
 
Mulla oli aikanaan -97 V70:ssä iso lista sähkövikoja. Johtui siitä, että edellinen omistaja oli vaihtanut sähköikkunoiden automaattisulakkeen tilalle jotain muuta, minkä vuoksi virtaa kulki niin paljon, että sulakerasian alta 5-6 kpl johtoja oli sulanut kiinni toisiinsa. Se ilmeni just noin, että yhtäkkiä tosi moni juttu lakkasi toimimasta. Tällaista keissiä ei varmaan muille tule vastaan, mutta noinkin voi käydä. Sekin auto lopulta korjattiin ja on edelleen liikenteessä, vaikka välillä tuntuikin mahdottomalta se pääjohtosarjan korjaaminen.
 
Neli- vai 6-syl koneella? Rivineloseen ainakin henkilöauton kopassa tosi helppo homma, vitossa varmaan vähän ahtaampaa. V6:sta ei kokemusta.

Neloskoneella.
Netistä kun katselin, niin vaihtaminen edellyttää kaikkea etupuskurin poistamisen, auton nostamisen nosturilla ja ilmansuodattimen poiston väliltä.
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tietoa saati taitoa ei ole. Eli siis sellainen musta kaupasta ostettava akkukaapeli kiinni miinusnapaan ja käynnistys? Ehkä vielä hölmömpi kysymys pitääkö se miinusnavan akkukenkä ottaa irti vai voiko siitä kiinnittää päältä vaan?
Ota myös akusta kaapelit irti ja katso ettei ole mahdottomasti hapettumaa akkukengissä, eli akkuun tulevien johtojen päissä. Samalla tulee käytettyä koko järjestelmä jännitteettömänä, mikä voi monesti auttaa vastaavissa tilanteissa.
 
Neloskoneella.
Netistä kun katselin, niin vaihtaminen edellyttää kaikkea etupuskurin poistamisen, auton nostamisen nosturilla ja ilmansuodattimen poiston väliltä.
Virallinen korjausohje on näköjään sitä mieltä, että flekti pitäisi purkaa pois mikä edellyttäisi jäähdytysnesteiden tyhjäämistä jne. eli hankalampi homma näemmä kuin muissa koreissa :/
 
Virallinen korjausohje on näköjään sitä mieltä, että flekti pitäisi purkaa pois mikä edellyttäisi jäähdytysnesteiden tyhjäämistä jne. eli hankalampi homma näemmä kuin muissa koreissa :/
Asiasta mitään tietämättömänä haluan kysyä, että miksi flektin irroitus vaatii jäähdytinnesteiden tyhjäämistä? Varmasti on joku mallikohtainen juttu, mutta kiinnostaisi tietää. Valitettavasti ei auta alkuperäisen kysyjän ongelmaan...
 
Asiasta mitään tietämättömänä haluan kysyä, että miksi flektin irroitus vaatii jäähdytinnesteiden tyhjäämistä? Varmasti on joku mallikohtainen juttu, mutta kiinnostaisi tietää. Valitettavasti ei auta alkuperäisen kysyjän ongelmaan...
Päästäkseen flektiin käsiksi pitää sen kehikko purkaa pois ja ilmeisesti tuossa letkut kulkee jotenkin ton kehikon läpi tjms niin nesteet tulee siksi pihalle tuolta. Vähän epäselvä tuo ohje niin en sen tarkemmin osaa sanoa, mutta pirun ahtaalta vaikuttaa tuo konetila tehdä yhtään mitään.
 
Ota myös akusta kaapelit irti ja katso ettei ole mahdottomasti hapettumaa akkukengissä, eli akkuun tulevien johtojen päissä. Samalla tulee käytettyä koko järjestelmä jännitteettömänä, mikä voi monesti auttaa vastaavissa tilanteissa.

Hyvä vinkki ja unohtukin mainita, että akun otin ensitöikseen irti ja kiristin kengät kunnolla. Happeumaa ei näyttänyt olevan.
 
1. Ainakin Relluissa on jonkin aiheuttanut kampiakselin asentotunnistin (löytyy vaihdelaatikon päältä) ja voihan sen lämpötila-anturin vaihtaa. Toivottavasti ei ole ajonestovika.

2. Tulppia ei ole varmaan vaihdettu hetkeen? Eli tulpat, puolayksikkö ja johdot vaihtoon. Puolassa saattaa olla jossain kohti halkeama ja tulpanjohdot lyödä läpi.

3. Merkkihuollon OBD-lukijalla tai sitten sellaisen kaverin luo, jolla on clip-lukija tai hommaat itelle.

Hyviä vinkkejä tässä. Myös imuvuodon mahdollisuus pitänee ottaa huomioon.
 
Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?

Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.
 
Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?

Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.
Tulpanjohdot/puola niitä menee noista.
 
Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?

Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.

Vastaavat oireet ja samanlainen Focus niin syylliseksi osoittautui kaasupolkimen piuhat. Pimeni sitten lopullisesti yks kaks.
 
Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?

Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.

Tuossa jo tulikin hyviä ideoita, mutta myös alipaineletkujen vuodot katsottava läpi. Ilmamassanturi voi häröillä myös.
Vastaavie oireita oli yhessä opel astrassa tuttavalla niin vika löytyi ilmamassasensorin jälkeen - höri ilmaa ohi maffin ja skoitti arvoja. -> Jesaria tiukkaan siihen niin loppu oireet samantien.
 
Nyt kun lomaa on vielä pari päivää jäljellä, niin volkkari päätti keksiä pähkäiltävää.

Absin valo syttyy hetken ajamisen päästä, jonka jälkeen jarrut toimivat ns. normaalisti, sitä ennen jarrupoljin rutisee vaikka hidastaisi kävelyvauhdista kuivalla asvaltilla.

Kannattaneeko tuossa enää yrittää tekohengittää antureita irroittamalla (sikäli kun irtoavat ehjänä) ja putsata vai suoraan vaan korjaamolle vikakoodien lukuun josta saattaisi löytyä suorilta se vikapaikka.

Minulla teki tuota samaa silloin kun takasatula oli jumissa tai oli jossain ilmaa.. en nyt muista kummin
 
Kannattaneeko tuossa enää yrittää tekohengittää antureita irroittamalla (sikäli kun irtoavat ehjänä) ja putsata vai suoraan vaan korjaamolle vikakoodien lukuun josta saattaisi löytyä suorilta se vikapaikka.
Noita antureita joskus tuli tarkisteltua Saabista yleismittarilla anturin liittimestä että antaa asiallisen vastuksen ja vaihtovirtamittauksella suunnilleen rengasta pyöräyttäen siellä päin olevan jännitteen. Yksi anturi löytyi jonka ansiosta absit toimivat ajoittain.
 
Minulla teki tuota samaa silloin kun takasatula oli jumissa tai oli jossain ilmaa.. en nyt muista kummin

Noita antureita joskus tuli tarkisteltua Saabista yleismittarilla anturin liittimestä että antaa asiallisen vastuksen ja vaihtovirtamittauksella suunnilleen rengasta pyöräyttäen siellä päin olevan jännitteen. Yksi anturi löytyi jonka ansiosta absit toimivat ajoittain.

menin helpoimman kautta, eli motomaatin lukijan kautta hakemaan raporttia kuinka etuvasemman signaali on pätkivää, siitä kätevästi tiskille hakemaan uutta anturia.

huomenna sitten olisi edessä vaihto, näinköhän irtoaa helpolla vai irtoaako osissa kuten edellisessä vaggineessa.
 
Virallinen korjausohje on näköjään sitä mieltä, että flekti pitäisi purkaa pois mikä edellyttäisi jäähdytysnesteiden tyhjäämistä jne. eli hankalampi homma näemmä kuin muissa koreissa :/

Hinautin auton korjaamolle. Oli vesipumppu myös sökönä, et ihan hyvä.
 
Mistähän saisi pyöränpultteja edullisesti? Uutena nousee hinta aika reippaasti, jos tarvitsee sen 20kpl.
 
Piti kans sanoa, et romuttamoilta voi kysellä, kunhan tosiaan tietää mitä uudet maksaa :) Motonetissa ainakin omaan kulkineeseen näytti irtokartiolla olevat pultit olevan 3.90€ kpl, eli aika suolainen hinta jos 20kpl pitää ostaa... :woot:

edit. Normaalit pultit on näemmä 1.90€ kpl
 
Mistähän kannattaisi katsella hyvää (ja edullista) OBD lukijaa? Fordissa on hieno ominaisuus, että ajovalojen pimetessä, ei riitä pelkästään polttimoiden vaihto, vaan joutuu myös nollaamaan vikakoodit eikä siitä viitsisi maksaa korjaamolle 30 e tai ajella lähimpään motomaattiin odottelemaan vuoroa.
 
Jos vaikkapa paikalliselta purkaamolta kyselet, ellei sitten vaatimus ole saada uusia.
Piti kans sanoa, et romuttamoilta voi kysellä, kunhan tosiaan tietää mitä uudet maksaa :) Motonetissa ainakin omaan kulkineeseen näytti irtokartiolla olevat pultit olevan 3.90€ kpl, eli aika suolainen hinta jos 20kpl pitää ostaa... :woot:

edit. Normaalit pultit on näemmä 1.90€ kpl

Purkaamot ei yleensä jostain kumman syystä ota näitä pultteja talteen. Yhdestä jo kyselin, mutta myivät juuri eioota.
 
Purkaamot ei yleensä jostain kumman syystä ota näitä pultteja talteen. Yhdestä jo kyselin, mutta myivät juuri eioota.
Käy kyselemässä et jos menee purkuun sopiva auto että tarttet tollasia. Ihme jos eivät sittenkään ota jemmaan.

E: tai kysyt saako purkaa kentältä.
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän saisi pyöränpultteja edullisesti? Uutena nousee hinta aika reippaasti, jos tarvitsee sen 20kpl.
Vannetukulla on pulttisarjat 25 euron tietämillä plus postit. Kerran huvikseni kysyin Volvo S40:een alkuperäistä mutteria, 7 euroa kappale :lol:
 
Vannetukulla on pulttisarjat 25 euron tietämillä plus postit. Kerran huvikseni kysyin Volvo S40:een alkuperäistä mutteria, 7 euroa kappale :lol:

En löytänyt tuolta yhtään pulttia peltivanteille. Sitten toinen kysymys onkin, että mistäs oikeanlaiset mitat noille pulteille saa? tarvitseeko muita mittoja kuin pultin pituus?
 
En löytänyt tuolta yhtään pulttia peltivanteille. Sitten toinen kysymys onkin, että mistäs oikeanlaiset mitat noille pulteille saa? tarvitseeko muita mittoja kuin pultin pituus?
Lisäksi pitää olla oikea halkaisija, kierteen nousu ja kartio. Biltemasta ainakin joskus sai pultteja siedettävään hintaan.
 
En löytänyt tuolta yhtään pulttia peltivanteille. Sitten toinen kysymys onkin, että mistäs oikeanlaiset mitat noille pulteille saa? tarvitseeko muita mittoja kuin pultin pituus?
Kevytmetallivanteiden pultit käyvät peltivanteille mutta ei toisin päin. Tuossa yllä tulikin tärkeimmän tiedot mitä tarvitset.
Suosittelisin kuitenkin käymään rengasliikkeessä niin osaavat varmasti myydä oikeat pultit. Joissakin autoissa on pallokartiot jotka sitten ovatkin hieman harvinaisemmat..
 
Mistähän kannattaisi katsella hyvää (ja edullista) OBD lukijaa? Fordissa on hieno ominaisuus, että ajovalojen pimetessä, ei riitä pelkästään polttimoiden vaihto, vaan joutuu myös nollaamaan vikakoodit eikä siitä viitsisi maksaa korjaamolle 30 e tai ajella lähimpään motomaattiin odottelemaan vuoroa.
ELM327 kiinasta ja puhelimeen Torque
 
2005 vuoden Audi A3, 3.2 VR6 ja käyntiongelmat... Vaihdoin torstaina termostaatin. Vaihtoa varten piti irrottaa ilmanpuhdistinkotelo ja ilmamassamittari. Laitoin auton kasaan ja käynnistin ja alkoi kauhea rykiminen. Kierroksen hyppi 200-600rpm välillä ja auto sammahteli itsestään. Kaasua painamalla kierrokset sai pysymään korkeammalla, mutta tyhjäkäyntiin sillä ei ollut vaikutusta.

Vikakoodinlukijalla (OBDeleven) löytyi kaksi koodia. Toinen ilmamassamittarista ja toinen jäähdystysnesteen lämpötilan anturista. Kummatkin koodit johtuivat todennäköisesti siitä, että liittimet olivat termostaatin vaihdon aikana irrallaan. Nollasin koodit ja auto lähti laakista käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti.

Remontin jälkeen auto toimi muutaman päivän normaalisti. Eilen kävin Ahveniston moottoriradalla ja sen jälkeen sama ongelma palasi. Ahvenistolla auto toimi hyvin. Sieltä ajoimme ABC:lle, sammutimme auton ja menimme hakemaan evästä. Palasimme autolle, auto käyntiin ja taas kauhea rykiminen kierrosten pomppiessa 200-600rpm. Kaasupolkimen painamisella ei ollut yhtään mitään vaikutusta.

Autossa oli tässä vaiheessa bensaa noin ¼ tankillista. Työnsimme pumpulle ja tankkasimme tankin täyteen. Tämän jälkeen startti onnistui jälleen kerran ensimmäisellä yrittämällä ja auto toimi koko loppumatkan hyvin Tampereelle. Siellä se sitten alkoi taas rykiä kaverin pihassa. Tällä kertaa vika oli vielä aiempaa pahempi, eikä moottori pysy kovinkaan pitkään käynnissä. Vikakoodeja ei alkuun tullut yhtään, mutta usean starttiyrityksen jälkeen löytyi seuraavat:

Trouble codes:
P2189 - System too lean at idle, Bank 2 Upper limit exceeded
Intermittent
P0113 - Intake Air Temperature Sensor 1 Bank 1 Circuit High Lower limit not reached
Intermittent
P0102 - Mass or Volume Air Flow Sensor "A" Circuit Low Lower limit not reached
Static

Ilmamassamittarin koodi tuli varmaankin siitä, kun koitimme autoa käyntiin myös liitin irrallaan.


Auto seisoo nyt 2h ajomatkan päässä kotoa kaverin autokatoksessa. Miten tuota kannattaisi selvittää? Ostaa varuiksi mukaan “Cylinder Head Breather Tube” ja kokeilla jos esim se oli rikki ja siitä syntyisi alipainevuoto? Venttiilikoppa ja siihen integroitu PCV systeemi on vaihdettu edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa vuosi takaperin. Se oli kuulemma aiheuttanut vähän vastaavia oireita, mutta lievempinä. Eilen ei valitettavasti ehtinyt tutkia tarkemmin ja nyt välimatka aiheuttaa haasteita.



022103202.jpg
 
2005 vuoden Audi A3, 3.2 VR6 ja käyntiongelmat... Vaihdoin torstaina termostaatin. Vaihtoa varten piti irrottaa ilmanpuhdistinkotelo ja ilmamassamittari. Laitoin auton kasaan ja käynnistin ja alkoi kauhea rykiminen. Kierroksen hyppi 200-600rpm välillä ja auto sammahteli itsestään. Kaasua painamalla kierrokset sai pysymään korkeammalla, mutta tyhjäkäyntiin sillä ei ollut vaikutusta.

Vikakoodinlukijalla (OBDeleven) löytyi kaksi koodia. Toinen ilmamassamittarista ja toinen jäähdystysnesteen lämpötilan anturista. Kummatkin koodit johtuivat todennäköisesti siitä, että liittimet olivat termostaatin vaihdon aikana irrallaan. Nollasin koodit ja auto lähti laakista käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti.

Remontin jälkeen auto toimi muutaman päivän normaalisti. Eilen kävin Ahveniston moottoriradalla ja sen jälkeen sama ongelma palasi. Ahvenistolla auto toimi hyvin. Sieltä ajoimme ABC:lle, sammutimme auton ja menimme hakemaan evästä. Palasimme autolle, auto käyntiin ja taas kauhea rykiminen kierrosten pomppiessa 200-600rpm. Kaasupolkimen painamisella ei ollut yhtään mitään vaikutusta.

Autossa oli tässä vaiheessa bensaa noin ¼ tankillista. Työnsimme pumpulle ja tankkasimme tankin täyteen. Tämän jälkeen startti onnistui jälleen kerran ensimmäisellä yrittämällä ja auto toimi koko loppumatkan hyvin Tampereelle. Siellä se sitten alkoi taas rykiä kaverin pihassa. Tällä kertaa vika oli vielä aiempaa pahempi, eikä moottori pysy kovinkaan pitkään käynnissä. Vikakoodeja ei alkuun tullut yhtään, mutta usean starttiyrityksen jälkeen löytyi seuraavat:

Trouble codes:
P2189 - System too lean at idle, Bank 2 Upper limit exceeded
Intermittent
P0113 - Intake Air Temperature Sensor 1 Bank 1 Circuit High Lower limit not reached
Intermittent
P0102 - Mass or Volume Air Flow Sensor "A" Circuit Low Lower limit not reached
Static

Ilmamassamittarin koodi tuli varmaankin siitä, kun koitimme autoa käyntiin myös liitin irrallaan.


Auto seisoo nyt 2h ajomatkan päässä kotoa kaverin autokatoksessa. Miten tuota kannattaisi selvittää? Ostaa varuiksi mukaan “Cylinder Head Breather Tube” ja kokeilla jos esim se oli rikki ja siitä syntyisi alipainevuoto? Venttiilikoppa ja siihen integroitu PCV systeemi on vaihdettu edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa vuosi takaperin. Se oli kuulemma aiheuttanut vähän vastaavia oireita, mutta lievempinä. Eilen ei valitettavasti ehtinyt tutkia tarkemmin ja nyt välimatka aiheuttaa haasteita.



022103202.jpg
Imuvuoto sielä näyttäis ainaki olevan ja imuilman lämpötila anturi näyttää todennäköisesti mitä sattuu. imuvuotoa etsimään ja jollain softalla katsoa onko lämpötilaanturin lukemat yhtään järkeviä.
 
Imuvuoto sielä näyttäis ainaki olevan ja imuilman lämpötila anturi näyttää todennäköisesti mitä sattuu. imuvuotoa etsimään ja jollain softalla katsoa onko lämpötilaanturin lukemat yhtään järkeviä.
Imuilman lämpöanturi on ilmeisesti integroitu maffiin. Ajon aikana lämpötilat ovat olleet linjassa, mutta nyt vikatilassa arvoja ei ole katsottu. Tuo koodi saattanee kuitenkin liittyä siihen, kun MAF liitin oli irrallaan joidenkin starttiyritysten aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 823
Viestejä
4 890 808
Jäsenet
78 880
Uusin jäsen
Takkine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom