Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Bensapumppu? Nuo tulpat ja puolat ovat kanssa hyvä vinkki, niillä on iso vaikutus käyntiin.Clio 2 -00
1. Käynnistyy satunnaisesti. Joko käynnistyy tai ei käynnisty, startti pyörii kyllä reippaasti.
2. Kaasua painaessa meinaa tukehtua
3. OBD - lukija ei toimi
Mistäs vikaa lähtis hakemaan? Lämpötila-anturi? Lambda?
Periaatteessa näin, mutta kun on noin vanha auto kyseessä niin ei tahdo nuo yleismalliset lukijat toimia. Ai mistäkö tiedänEi saanut motonetissä ainakaan luettua obd lukijalla. Eikös niiden pitäs saada sentään kaikista?
Tulipa tänään sitten ensimmäistä kertaa vaihdettua diesel auton polttoainasuodatin. Ja sain käsityksen eri youtube videoista että ei ihan helppo homma ole, mutta yllättävän helppohan tuo oli.
Eikä tarvinnut bensa auto tyyliin edes auton alle kömytä vaan kivasti onnistu suoraan konepellin alta
Ja tulipa tuossa asennettuna tuohon vuoden 2008 diesel Ford Focukseen tämmöinen noin 90€ maksava Android 10 radio / navikin:
Ja on muuten oikeasti ihan hyvä, vaikka onhan tossa omat outoutensa liittyen bluetoothtiin. Eli sitä käytettiin erilliseltä appilta eikä suoraan Android järjestelmällä.
Tuo asennus tuli sitten videokuvattua, kuin myös auton sisustan/ilmastoinnin desinfiointi sekä tuon polttoainesuotimen vaihto.
Että jos ne kiinnostaa niin tässä asiasta videoni ja siitä myös näette kuinka perseelleen se takaluukun maalaaminen lopulta meni, vaikka vähän sain sitä teidän hyvillä ohjeilla pelastettua.
Ja tuosta Android radiosta teen myöhemmin testi videota, kun pitää vähän vielä ihmetellä sitä ennen kuin voin alkaa kuvaamaan.
Sen verran kommenttia videoosi, että tutustu nyt etukäteen hieman asennettavaan tuotteeseen ettei tarvitse videolla ihmetellä ja jaaritella.
Tsekkaa maadoitukset, sen verran laajalta sähkövialta kuulostaa että ei oikein muu voi aiheuttaa.
Jostain luinkin tätä vinkkiä ja apukuskin puolelta menin 3 maadoitus piuhaa irrottamaan ja näytti päällisin puolin ihan uusilta ei hapettuneita ollenkaan. Näytin silti hieman hiekkapaperia ja kiristin tiukkaan takaisin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Jees täytyy koittaa sitten keksiä mistä nuo löytyy. En mikään mestari autojen kanssa ole, mutta hyvillä ohjeilla tartun kyllä toimeen![]()
Tuon maadoitus ongelman pystyy helposti testaamaan kun tökkäät kaapelin akun miinusnavasta koriin.
Lämpötila-anturi voisi olla viallinen. Aika halpa vaihtaa.Clio 2 -00
1. Käynnistyy satunnaisesti. Joko käynnistyy tai ei käynnisty, startti pyörii kyllä reippaasti.
2. Kaasua painaessa meinaa tukehtua
3. OBD - lukija ei toimi
Mistäs vikaa lähtis hakemaan? Lämpötila-anturi? Lambda?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tietoa saati taitoa ei ole. Eli siis sellainen musta kaupasta ostettava akkukaapeli kiinni miinusnapaan ja käynnistys? Ehkä vielä hölmömpi kysymys pitääkö se miinusnavan akkukenkä ottaa irti vai voiko siitä kiinnittää päältä vaan?
Neli- vai 6-syl koneella? Rivineloseen ainakin henkilöauton kopassa tosi helppo homma, vitossa varmaan vähän ahtaampaa. V6:sta ei kokemusta.2012 mallin vitosta meni moniurahihna.
Näyttää niin vmäiseltä vaihtaa, että harkitsen vakavasti auton hinausta lähimmälle korjaamolle.
Ainoa miinus tässä on, että en välttämättä autoa saa takaisin viikonloppuna.
Onko jollain kokemusta ko operaatiosta?
Neli- vai 6-syl koneella? Rivineloseen ainakin henkilöauton kopassa tosi helppo homma, vitossa varmaan vähän ahtaampaa. V6:sta ei kokemusta.
Ota myös akusta kaapelit irti ja katso ettei ole mahdottomasti hapettumaa akkukengissä, eli akkuun tulevien johtojen päissä. Samalla tulee käytettyä koko järjestelmä jännitteettömänä, mikä voi monesti auttaa vastaavissa tilanteissa.Varmaan tyhmä kysymys, mutta tietoa saati taitoa ei ole. Eli siis sellainen musta kaupasta ostettava akkukaapeli kiinni miinusnapaan ja käynnistys? Ehkä vielä hölmömpi kysymys pitääkö se miinusnavan akkukenkä ottaa irti vai voiko siitä kiinnittää päältä vaan?
Virallinen korjausohje on näköjään sitä mieltä, että flekti pitäisi purkaa pois mikä edellyttäisi jäähdytysnesteiden tyhjäämistä jne. eli hankalampi homma näemmä kuin muissa koreissa :/Neloskoneella.
Netistä kun katselin, niin vaihtaminen edellyttää kaikkea etupuskurin poistamisen, auton nostamisen nosturilla ja ilmansuodattimen poiston väliltä.
Asiasta mitään tietämättömänä haluan kysyä, että miksi flektin irroitus vaatii jäähdytinnesteiden tyhjäämistä? Varmasti on joku mallikohtainen juttu, mutta kiinnostaisi tietää. Valitettavasti ei auta alkuperäisen kysyjän ongelmaan...Virallinen korjausohje on näköjään sitä mieltä, että flekti pitäisi purkaa pois mikä edellyttäisi jäähdytysnesteiden tyhjäämistä jne. eli hankalampi homma näemmä kuin muissa koreissa :/
Päästäkseen flektiin käsiksi pitää sen kehikko purkaa pois ja ilmeisesti tuossa letkut kulkee jotenkin ton kehikon läpi tjms niin nesteet tulee siksi pihalle tuolta. Vähän epäselvä tuo ohje niin en sen tarkemmin osaa sanoa, mutta pirun ahtaalta vaikuttaa tuo konetila tehdä yhtään mitään.Asiasta mitään tietämättömänä haluan kysyä, että miksi flektin irroitus vaatii jäähdytinnesteiden tyhjäämistä? Varmasti on joku mallikohtainen juttu, mutta kiinnostaisi tietää. Valitettavasti ei auta alkuperäisen kysyjän ongelmaan...
Ota myös akusta kaapelit irti ja katso ettei ole mahdottomasti hapettumaa akkukengissä, eli akkuun tulevien johtojen päissä. Samalla tulee käytettyä koko järjestelmä jännitteettömänä, mikä voi monesti auttaa vastaavissa tilanteissa.
1. Ainakin Relluissa on jonkin aiheuttanut kampiakselin asentotunnistin (löytyy vaihdelaatikon päältä) ja voihan sen lämpötila-anturin vaihtaa. Toivottavasti ei ole ajonestovika.
2. Tulppia ei ole varmaan vaihdettu hetkeen? Eli tulpat, puolayksikkö ja johdot vaihtoon. Puolassa saattaa olla jossain kohti halkeama ja tulpanjohdot lyödä läpi.
3. Merkkihuollon OBD-lukijalla tai sitten sellaisen kaverin luo, jolla on clip-lukija tai hommaat itelle.
Tulpanjohdot/puola niitä menee noista.Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?
Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.
Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?
Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.
Focus 05 1.6 bensa alkoi nykimään matalilla kierroksilla kun antaa enemmän kaasua. Yli kolmen tonnin kun menee kierrokset niin alkaa vetää ihan normaalisti. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti, ajossa ei huomaa mitään kummempaa kun tasaisella vauhdilla ajelee osakaasulla. Ideoita?
Pitää huomenna kattoa onko jäänyt jotain vikakoodeja. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 15tkm sitten.
Nyt kun lomaa on vielä pari päivää jäljellä, niin volkkari päätti keksiä pähkäiltävää.
Absin valo syttyy hetken ajamisen päästä, jonka jälkeen jarrut toimivat ns. normaalisti, sitä ennen jarrupoljin rutisee vaikka hidastaisi kävelyvauhdista kuivalla asvaltilla.
Kannattaneeko tuossa enää yrittää tekohengittää antureita irroittamalla (sikäli kun irtoavat ehjänä) ja putsata vai suoraan vaan korjaamolle vikakoodien lukuun josta saattaisi löytyä suorilta se vikapaikka.
Noita antureita joskus tuli tarkisteltua Saabista yleismittarilla anturin liittimestä että antaa asiallisen vastuksen ja vaihtovirtamittauksella suunnilleen rengasta pyöräyttäen siellä päin olevan jännitteen. Yksi anturi löytyi jonka ansiosta absit toimivat ajoittain.Kannattaneeko tuossa enää yrittää tekohengittää antureita irroittamalla (sikäli kun irtoavat ehjänä) ja putsata vai suoraan vaan korjaamolle vikakoodien lukuun josta saattaisi löytyä suorilta se vikapaikka.
Minulla teki tuota samaa silloin kun takasatula oli jumissa tai oli jossain ilmaa.. en nyt muista kummin
Noita antureita joskus tuli tarkisteltua Saabista yleismittarilla anturin liittimestä että antaa asiallisen vastuksen ja vaihtovirtamittauksella suunnilleen rengasta pyöräyttäen siellä päin olevan jännitteen. Yksi anturi löytyi jonka ansiosta absit toimivat ajoittain.
Virallinen korjausohje on näköjään sitä mieltä, että flekti pitäisi purkaa pois mikä edellyttäisi jäähdytysnesteiden tyhjäämistä jne. eli hankalampi homma näemmä kuin muissa koreissa :/
Jos vaikkapa paikalliselta purkaamolta kyselet, ellei sitten vaatimus ole saada uusia.Mistähän saisi pyöränpultteja edullisesti? Uutena nousee hinta aika reippaasti, jos tarvitsee sen 20kpl.
Mistähän kannattaisi katsella hyvää (ja edullista) OBD lukijaa? Fordissa on hieno ominaisuus, että ajovalojen pimetessä, ei riitä pelkästään polttimoiden vaihto, vaan joutuu myös nollaamaan vikakoodit eikä siitä viitsisi maksaa korjaamolle 30 e tai ajella lähimpään motomaattiin odottelemaan vuoroa.
Jos vaikkapa paikalliselta purkaamolta kyselet, ellei sitten vaatimus ole saada uusia.
Piti kans sanoa, et romuttamoilta voi kysellä, kunhan tosiaan tietää mitä uudet maksaaMotonetissa ainakin omaan kulkineeseen näytti irtokartiolla olevat pultit olevan 3.90€ kpl, eli aika suolainen hinta jos 20kpl pitää ostaa...
edit. Normaalit pultit on näemmä 1.90€ kpl
Tuon saman saa itse tilaamalla Kiinasta parilla kympillä ja aika rohkeata myydä piraattisoftaa Suomessa.![]()
Myyty! Ei ilmoitusta.
www.tori.fi
Käy kyselemässä et jos menee purkuun sopiva auto että tarttet tollasia. Ihme jos eivät sittenkään ota jemmaan.Purkaamot ei yleensä jostain kumman syystä ota näitä pultteja talteen. Yhdestä jo kyselin, mutta myivät juuri eioota.
Vannetukulla on pulttisarjat 25 euron tietämillä plus postit. Kerran huvikseni kysyin Volvo S40:een alkuperäistä mutteria, 7 euroa kappaleMistähän saisi pyöränpultteja edullisesti? Uutena nousee hinta aika reippaasti, jos tarvitsee sen 20kpl.
Vannetukulla on pulttisarjat 25 euron tietämillä plus postit. Kerran huvikseni kysyin Volvo S40:een alkuperäistä mutteria, 7 euroa kappale![]()
Lisäksi pitää olla oikea halkaisija, kierteen nousu ja kartio. Biltemasta ainakin joskus sai pultteja siedettävään hintaan.En löytänyt tuolta yhtään pulttia peltivanteille. Sitten toinen kysymys onkin, että mistäs oikeanlaiset mitat noille pulteille saa? tarvitseeko muita mittoja kuin pultin pituus?
Kevytmetallivanteiden pultit käyvät peltivanteille mutta ei toisin päin. Tuossa yllä tulikin tärkeimmän tiedot mitä tarvitset.En löytänyt tuolta yhtään pulttia peltivanteille. Sitten toinen kysymys onkin, että mistäs oikeanlaiset mitat noille pulteille saa? tarvitseeko muita mittoja kuin pultin pituus?
![]()
Myyty! Ei ilmoitusta.
www.tori.fi
Saat tuon saman itse tilaamalla tuolla budjetilla helposti.Meinasin kyllä jotain Ebayn max 50 e lukijaa olla hankkimassa.
ELM327 kiinasta ja puhelimeen TorqueMistähän kannattaisi katsella hyvää (ja edullista) OBD lukijaa? Fordissa on hieno ominaisuus, että ajovalojen pimetessä, ei riitä pelkästään polttimoiden vaihto, vaan joutuu myös nollaamaan vikakoodit eikä siitä viitsisi maksaa korjaamolle 30 e tai ajella lähimpään motomaattiin odottelemaan vuoroa.
Imuvuoto sielä näyttäis ainaki olevan ja imuilman lämpötila anturi näyttää todennäköisesti mitä sattuu. imuvuotoa etsimään ja jollain softalla katsoa onko lämpötilaanturin lukemat yhtään järkeviä.2005 vuoden Audi A3, 3.2 VR6 ja käyntiongelmat... Vaihdoin torstaina termostaatin. Vaihtoa varten piti irrottaa ilmanpuhdistinkotelo ja ilmamassamittari. Laitoin auton kasaan ja käynnistin ja alkoi kauhea rykiminen. Kierroksen hyppi 200-600rpm välillä ja auto sammahteli itsestään. Kaasua painamalla kierrokset sai pysymään korkeammalla, mutta tyhjäkäyntiin sillä ei ollut vaikutusta.
Vikakoodinlukijalla (OBDeleven) löytyi kaksi koodia. Toinen ilmamassamittarista ja toinen jäähdystysnesteen lämpötilan anturista. Kummatkin koodit johtuivat todennäköisesti siitä, että liittimet olivat termostaatin vaihdon aikana irrallaan. Nollasin koodit ja auto lähti laakista käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti.
Remontin jälkeen auto toimi muutaman päivän normaalisti. Eilen kävin Ahveniston moottoriradalla ja sen jälkeen sama ongelma palasi. Ahvenistolla auto toimi hyvin. Sieltä ajoimme ABC:lle, sammutimme auton ja menimme hakemaan evästä. Palasimme autolle, auto käyntiin ja taas kauhea rykiminen kierrosten pomppiessa 200-600rpm. Kaasupolkimen painamisella ei ollut yhtään mitään vaikutusta.
Autossa oli tässä vaiheessa bensaa noin ¼ tankillista. Työnsimme pumpulle ja tankkasimme tankin täyteen. Tämän jälkeen startti onnistui jälleen kerran ensimmäisellä yrittämällä ja auto toimi koko loppumatkan hyvin Tampereelle. Siellä se sitten alkoi taas rykiä kaverin pihassa. Tällä kertaa vika oli vielä aiempaa pahempi, eikä moottori pysy kovinkaan pitkään käynnissä. Vikakoodeja ei alkuun tullut yhtään, mutta usean starttiyrityksen jälkeen löytyi seuraavat:
Trouble codes:
P2189 - System too lean at idle, Bank 2 Upper limit exceeded
Intermittent
P0113 - Intake Air Temperature Sensor 1 Bank 1 Circuit High Lower limit not reached
Intermittent
P0102 - Mass or Volume Air Flow Sensor "A" Circuit Low Lower limit not reached
Static
Ilmamassamittarin koodi tuli varmaankin siitä, kun koitimme autoa käyntiin myös liitin irrallaan.
Auto seisoo nyt 2h ajomatkan päässä kotoa kaverin autokatoksessa. Miten tuota kannattaisi selvittää? Ostaa varuiksi mukaan “Cylinder Head Breather Tube” ja kokeilla jos esim se oli rikki ja siitä syntyisi alipainevuoto? Venttiilikoppa ja siihen integroitu PCV systeemi on vaihdettu edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa vuosi takaperin. Se oli kuulemma aiheuttanut vähän vastaavia oireita, mutta lievempinä. Eilen ei valitettavasti ehtinyt tutkia tarkemmin ja nyt välimatka aiheuttaa haasteita.
![]()
Imuilman lämpöanturi on ilmeisesti integroitu maffiin. Ajon aikana lämpötilat ovat olleet linjassa, mutta nyt vikatilassa arvoja ei ole katsottu. Tuo koodi saattanee kuitenkin liittyä siihen, kun MAF liitin oli irrallaan joidenkin starttiyritysten aikana.Imuvuoto sielä näyttäis ainaki olevan ja imuilman lämpötila anturi näyttää todennäköisesti mitä sattuu. imuvuotoa etsimään ja jollain softalla katsoa onko lämpötilaanturin lukemat yhtään järkeviä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.