Täällä kun eräät otti itseensä kun "mainostin" tube-videoitani. Ja nämä kyseiset henkilöt eivät selvästikkään tajua että ongelmat ja ratkaisut ongelmaan ovat paljon helpompi näyttää kuin selittää henkilöltä jolla ei ole autotermit hallussa.
Mutta yritetään kertoa pieni tarina ja laitan tuohon myös linkin videoihin asiasta mistä asia selviää paremmin.
Eli tuossa tuli myytyä edellinen (ja samalla ensimmäinen) auto projektini ja tilalle sitten hommasin huutokaupat.comin kautta 1000€:lla 1.6l diesel Ford Focusen vuosmallia 2008.
Joka piti olla kunnossa muuten paitsi että mittarissa lähes 340000km, tuulilasi halki ja pieniäruoste kohtia siellä sun täällä.
Ja ajattelinkin että tästä tulee mukava maalaus ja putsaus projekti enimmäkseen, no tuli vähän muutakin.
Eli kävin sitten kyseisen Foordin noutamassa ja ongelmat alkoivat heti kun yritin päästä pois liikkeen pihasta. Liike oli näet mäessä ja Focus oli mäen alla parkkeerattuna.
Enkä meinannut saada sitä menemään mäkeä ylös vaan aina se sammui. Neljännellä kerralla sitten annoin auton valua ihan alassaakka ja sitten kaasu pohjaan ja etiäpäin...
Ja sillä kerralla juuri ja juuri Focus jaksoi kivuta mäen päälle, kun tuollakin kerralla meinas just sammua kun mäen päälle pääsin.
Kotimatka (10p0km) oli myös todella hauska koska tehoa alle 2000 kiekan ei ollut yhtään ja ainoa millä tuon sai liikkeelle edes jotenkin oli nostaa kiekat päälle 2000 ja luistattaa kytkintä.
Motarilla huomasi myös että tehoa ei vaan ole yhtään kun 90 -> 100km/h kiihdyttämiseen piti laittaa jo nelosta tupaan. Olikin kaikissa risteyksissä ym. liikennevaloissa jännittävää aina miten sen saa liikkeelle ja mihin väliin sitä uskalti tunkea kun ei kiihdy niin ei kiihdy.
Kotia lopulta pääsin ja laittelin tablettini kiinni ja löytyykö mitä vika koodeja. Ja sieltä löyty vähän kaikkea liittyen kyllä juuri siihen tehtyyn kytkin remonttiin, mutta yksi sieltä joukosta erottautu eli koodi että DPF pöntön poltto ei ole onnistunut.
No laittelin sitten tabletille FORScanin ja sillä sitten manuaalisesti polttopäälle ja ekalla kerralla 57% kohdalla tuli ERROR ja homma stoppas siihen. Toisella yrittämällä 58% ja taas ERROR.
Joten aloin suuresti pelkäämään että tuo pönttö on tukossa ja siitä tuli epäilyksiä videoni kommentteihinkin. Toisina vaihtoehtoina oli EGR (mutta se ei vissiin tommosta edes voi aiheuttaa ?), diesel polttoainesuodatin, turbo kaput tai tietenkin että joku vuotaa jostain.
Mutta lopulta vika sitten olikin todella simppeli ahtovuoto...
Nimittäin kun suojamuovin otti pois niin heti kiinnittyi huomio että koneen kuskinpuoli oli öljyssä. Ja keskellä sitä yksi turbolle menevä letku oli irti, että aika iso "vuoto".
Ja syy miksi se oli irti oli kanssa ihan simppeli, eli muovinen kiinnitys sydeemi oli hajonnut ja laitoin paketin kasaan milläs muulla kuin nippusiteellä
Että nyt Foordi rullaa nätisti ja voinkin keskittyä paikkamaalauksiin sekä myöhemmin Android 10 navin/radion ja vakkarin asennuksiin.
Myöskin idea testata tällä H7 LEDejä mitkä tuossa hyllyssä makaavat, vaikkakin tässäkin on vaan heijastinumpiot. Mutta haluan nähdä miten perseelleen valokuvia menee niillä.
Ja jos kiinnostaa tämä juttu video formaatissa niin tässä niihin linkit ja kakkos osassa näytän kuinka tehdään se manuaalinen DPF poltto.