Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
Joissakin ulomman vetonivelen saa pois pyörittämällä navan pultin nivelen sisään, kun akseli on irrallaan. Pultin alle voi laittaa pätkän kierretankoa taikka hylsyn, jos pituus ei riitä.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
Tarviiko sitä muuta kuin moskalla vähän napauttaa. Ite vaihdoin juuri pari viikkoa sitä ensimmäistä kertaa ulompaa vetoniveltä. Akseli oli paikallaan ja moskalla napautin vanhan pois. Pitää vaikka toisella kädellä akselista kiinni ja antaa vanhan nivelen tippua maahan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Videon kohdasta 14:35 mallia.
 
Eivät vaan aina lähde ihan napauttelemalla. Mutta kyllä kait noiden ulosvetäjien luulisi toimivan. Ainakin biltemassa on aivan toimivan näköinen vekotin.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?

Jos se on jostain japsista, niin suosiolla rälläkkä käteen.
 
Eivät vaan aina lähde ihan napauttelemalla. Mutta kyllä kait noiden ulosvetäjien luulisi toimivan. Ainakin biltemassa on aivan toimivan näköinen vekotin.
Oli tuossa yksi koekappale jota koitin moskalla mäiskiä, ei lähtenyt vaikka miten kalisteli, hajosi kylläkin.

Taidan hommata tuon ulosvetäjän.
 
Autot on ihania, ne selvästi aistii kun on "ylimääräistä" rahaa tilillä.
Lähdin tuossa aamulla työmatkaa ajamaan ja 200metrin päästä auto päätti, että tähän stoppi.
Auto koittaa startata, mutta tuntuu, kuin joku osuisi johonkin kiinni (sellainen naks) ja startti loppuu. Tästä viteoo, video alkaa heti sillä äänellä mikä kuuluu moottorista, kun koittaa startata.
Menikö tästä jakopää romuks vai löytyykö muita ideoita :facepalm:
Auto E46 BMW 320
 
Jooh, kokeilin jo toisella akullakin joka oli täynnä ja yhä sama ongelma oli.
Ja ajosta tosiaan sammui yhtäkkiä joten hiukan menee hankalaksi keksiä mikä siinä voisi olla :think:
 
Olisiko mahdollista että kampiasentoanturi olisi menny rikki?. Se tekee noin. Sammu ajossa ja ei käynnisty enää.
 
Scenic mk1 (F4r-744) kaasuläpän asentoanturin kanssa taistelua...

Homma lähti liikkeelle ihmeellisen tyhjäkäyntiongelman myötä. Välillä auton tyhjäkäynti nousi 2000rpm tienoille, vaikka muutoin auto toimi normaalisti. Ensin etsin vikaa jumittavan tyhjäkäyntiventtiilin suunnalta, mutta se kyllä toimi normaalisti.

Obd-palikka paikalleen ja ihmettelyä. Kaasuläpän asentoanturi näytti jatkuvasti yli 10% ja kaasu pohjassa jäätiin alle 90%. Kytkin toisen anturin johdon päähän ja ruuvarilla saatiin koko alue toimimaan -> vanha anturi siis rikki. Uusi anturi tilalle, mutta edelleen alue on käytännössä 10-90%. Jotenkin tuo anturi pitäisi saada sopeutettua, mutta miten? Nopealla googletuksella aiheesta ei löytynyt mitään.

Vanha anturi oli kyllä oikeasti hajalla, kun nollaan sitä ei saanut edes ruuvarilla. Tyhjäkäynnin vika kyllä korjaantui, kun tps:n johto on irti ja auto luulee läpän olevan jatkuvasti kiinni.

Kaasuläpän fyysisesti auki jäämiseenkään en oikein usko, kun tyhjäkäynti on kuitenkin normaali.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
Joskus helpoin tapa (aika useinkin ollut..) on laskea laatikkoöljyt pois, nykäistä koko vetoakseli irti ja roikkumaan akselista ruuvipenkkiin. Sitten tehdään pitkän kakkosnelosen tjmv. toiseen päähän akselin levyinen halkio sahalla. Toinen pää kakkosnelosesta lepäämään vaakatasoon vaikka pöydän päälle ja vetarin puoleiseen päähän moskalla mätkäisy. Kuuluu thump ja klonks, kun ulompi vetari lentää lattialle. Uusi paikalleen, akseli kiinni, laatikkoon öljyt ja ajoa.
 
Scenic mk1 (F4r-744) kaasuläpän asentoanturin kanssa taistelua...

Homma lähti liikkeelle ihmeellisen tyhjäkäyntiongelman myötä. Välillä auton tyhjäkäynti nousi 2000rpm tienoille, vaikka muutoin auto toimi normaalisti. Ensin etsin vikaa jumittavan tyhjäkäyntiventtiilin suunnalta, mutta se kyllä toimi normaalisti.

Obd-palikka paikalleen ja ihmettelyä. Kaasuläpän asentoanturi näytti jatkuvasti yli 10% ja kaasu pohjassa jäätiin alle 90%. Kytkin toisen anturin johdon päähän ja ruuvarilla saatiin koko alue toimimaan -> vanha anturi siis rikki. Uusi anturi tilalle, mutta edelleen alue on käytännössä 10-90%. Jotenkin tuo anturi pitäisi saada sopeutettua, mutta miten? Nopealla googletuksella aiheesta ei löytynyt mitään.

Vanha anturi oli kyllä oikeasti hajalla, kun nollaan sitä ei saanut edes ruuvarilla. Tyhjäkäynnin vika kyllä korjaantui, kun tps:n johto on irti ja auto luulee läpän olevan jatkuvasti kiinni.

Kaasuläpän fyysisesti auki jäämiseenkään en oikein usko, kun tyhjäkäynti on kuitenkin normaali.

En juuri sun autosta tiedä, mutta ainakin mk3 golffi teki automaattisesti kaasuläpän kalibroinnin jos esim. oli ollut virrattomana, kun laittoi virrat päälle ja ei startannut kunnes pieni surina lakkasi. Voi tietty vaatia merkkiliikkeen tai kaverin jolla sopiva softa että pystyy sopeuttamaan...
 
Autot on ihania, ne selvästi aistii kun on "ylimääräistä" rahaa tilillä.
Lähdin tuossa aamulla työmatkaa ajamaan ja 200metrin päästä auto päätti, että tähän stoppi.
Auto koittaa startata, mutta tuntuu, kuin joku osuisi johonkin kiinni (sellainen naks) ja startti loppuu. Tästä viteoo, video alkaa heti sillä äänellä mikä kuuluu moottorista, kun koittaa startata.
Menikö tästä jakopää romuks vai löytyykö muita ideoita :facepalm:
Auto E46 BMW 320
Noilla oireilla melko varmasti moottori on jumissa.

Leikannut kiinni tai jokin muu mekaaninen vamma, joka tapauksessa paljon pahempia oireita ei voi olla olemassa.
 
Olisiko mahdollista että kampiasentoanturi olisi menny rikki?. Se tekee noin. Sammu ajossa ja ei käynnisty enää.
Pitää huomenna käydä tommonen OBD testeri, itelläkin tuli tollattee asentoanturi vika vastaan. Toivottavasti olisi se.

Manuaali vai automaatti?
Manuaali

Noilla oireilla melko varmasti moottori on jumissa.

Leikannut kiinni tai jokin muu mekaaninen vamma, joka tapauksessa paljon pahempia oireita ei voi olla olemassa.
Toivottavasti ei olisi, mutta huomenna ollaan (ehkä) viisaampia.
 
Pitää huomenna käydä tommonen OBD testeri, itelläkin tuli tollattee asentoanturi vika vastaan. Toivottavasti olisi se.


Manuaali


Toivottavasti ei olisi, mutta huomenna ollaan (ehkä) viisaampia.

Jos kone ei kerran startilla pyöri, niin kannattaa kokeilla pyörittää käsin. Jos ei käsipelissäkään pyöri, niin obd-testerin voit jättää sinne, mistä meinasit hommata, ei tartte enää. Olipa sitten mikä tahansa asentoanturi rikki, niin kyllä kone pyörii startilla, ei vaan lähde käyntiin.
 
@TheDriimer Mittasitko sen akun? EDIT: eiku jaa olitkin testannut jo toisella akulla. No kuten tuossa yllä sanottiin, niin voi sitä moottoria koittaa pyörittää käsin.
 
@Chaos Aivan joo tuon unohdinkin mainita, pyöriteltiin sitä myös kävipelillä ja kyllä se pyöri. Oikealle suht kevyesti, vasempaan raskaammin, mutta pyöri kuitenkin.
Edit. Ja vielä mieleen: koitettiin vetämällä startata, muttei inahtanutkaan.
 
Joo. En tiiä just tosta koneesta mutta suurin osa ei tykkää että pyöritellään väärään suuntaan.
 
Selittäisitkö tarkemmin miksi ei saa pyörittää väärään suuntaan?

Jakohihnan/ketjun kiristin suunniteltu niin, että moottorin pyöriessä oikeaan suuntaan ottaa löysät pois. Kun moottoria pyörittää väärään suuntaan, saattaa jako hypätä koska kiristin löystyy.
 
Vois kyllä olla driimerillä ihan rehellisesti paras että vie sen vehkeen näytille jollekkin joka noista älyää muutakin kuin rengaspaineet kattoa..

Edit: Ihan sillä siis, ettette riko sitä lisää nyt sitten
 
Jakohihnan/ketjun kiristin suunniteltu niin, että moottorin pyöriessä oikeaan suuntaan ottaa löysät pois. Kun moottoria pyörittää väärään suuntaan, saattaa jako hypätä koska kiristin löystyy.

Ainakin hihnojen kiristin on käytännössä jousikuormitteinen hihnaa painava rulla, mikä on suhtellisen tunteeton hihnan pyörimissuunnalle. Varsinkaan käsin pyöritettäessä ei hihna löysty kumpaankaan suuntaan, kovilla kierroksilla tilanne on varmasti erilainen.

Videolla ei oikein kuulunut, että yrittikö startti pyörittää konetta. Solenoidi veti kyllä mutta voisiko olla, että auton sammuessa työmatkan alussa olisi starttimoottori syystä tai toisesta (lika, paska, oikari) syystä käynnistynyt ja pyörivä hammaskehä rikkonut startin mekaniikan. Ja nyt startatessa vetää vaan solenoidi mutta startti ei varsinaisesti pyöritä. Toisaalta vetämällä kyllä pitäisi lähteä käyntiin.

Kampiakselin päästä pyörittelitte vai miten? Liikkuuko jakohihna ja nokka-akselit myös?
 
Starttivikaan tuo napsaus viittaisi, kokeile kolauttaa (startin) kylkeen samalla kun joku toinen starttaa.

Se ei tosin selitä sitä miksi auto ei lähde hinaamallakaan käyntiin ellei noissa sitten ole joku automatiikka joka vaatii startilta jotain tietoa.

En usko että startti olisi mukana pyörinyt, siitä lähtee niin miehekkäät savut ja hajut että varmasti huomaa.

Olikos tuo nyt bensa vai diesel, joskus eräs diesel hilux rupesi tekemään sitä että sammuttaessa moottori jäi väärään kohtaan eikä startti jaksanut siitä lähteä pyörittämään konetta...kaukaa haettua muttei mahdotonta.

Niin ja tietenkin se yksinkertaisin jonka edessä olen monesti joutunut nöyrtymään ja myöntämään tyhmyyteni...tarkista sulakkeet.
 
Noh, nyt on auto toimitettu huoltoon. Mukavasti kaksi kertaa hinatessa köysi napsahti poikki :confused2:
Toivotaan ettei sieltä tonnien laskua tule.
 
Talvirenkaat asentelin eilen, hienosti kulki sen jälkeen. Tänään sitten alkoi taka-akselista kuulumaan nopeuden mukaan nousevaa kolinaa. Kiinnostus on todella korkealla tähän perkeleen vehkeeseen, joten eiköhän jouda seuraavalle tai Stenalle.

Jos joku nyt väkisin haluaa ostaa itsellensä Opelin vm. -00 /262tkm/ katsastettu 9/19, niin saa laittaa YV:n, ei oo hinnan kirossa tai vaihdan vaikka jonkinlaiseen tietokoneeseen.

Muistitko kiristää pultit?;)
 
Talvirenkaat asentelin eilen, hienosti kulki sen jälkeen. Tänään sitten alkoi taka-akselista kuulumaan nopeuden mukaan nousevaa kolinaa. Kiinnostus on todella korkealla tähän perkeleen vehkeeseen, joten eiköhän jouda seuraavalle tai Stenalle.

Jos joku nyt väkisin haluaa ostaa itsellensä Opelin vm. -00 /262tkm/ katsastettu 9/19, niin saa laittaa YV:n, ei oo hinnan kirossa tai vaihdan vaikka jonkinlaiseen tietokoneeseen.
OT: 20 vuotta vanha Opel ei välttämättä ole ykkösmyyntivaltti..
Talvi yllätti taas. Ehdin jo tilata automagic vaihteiston öljyn, suodattimen ja pohjan tiivisteen, vaan eipä näillä keleillä enää tiivisteitä liimailla.
Nerokkaasti suunniteltu Chryslerin vaihteisto, siinä ei ole tyhjennysproppua :facepalm: Suodatin on sentään vaihdettavaa mallia.
 
Pitää huomenna käydä tommonen OBD testeri, itelläkin tuli tollattee asentoanturi vika vastaan. Toivottavasti olisi se.


Manuaali


Toivottavasti ei olisi, mutta huomenna ollaan (ehkä) viisaampia.
Niin tuo ääninäyte kuulostaa kiun startti sutisi tyhjää, eli bendix rikki tai sitten se kalliimpi vaihtoehto, eli kytkin tai startin hammaskehä tiensä päässä.
 
OT: 20 vuotta vanha Opel ei välttämättä ole ykkösmyyntivaltti..
Talvi yllätti taas. Ehdin jo tilata automagic vaihteiston öljyn, suodattimen ja pohjan tiivisteen, vaan eipä näillä keleillä enää tiivisteitä liimailla.
Nerokkaasti suunniteltu Chryslerin vaihteisto, siinä ei ole tyhjennysproppua :facepalm: Suodatin on sentään vaihdettavaa mallia.
Pistä sinne ite tyhjennysproppu?
 
Jippii ja jihuu...

Kaksoimassavauhtipyörä ilmoittelee kivustaan autossa. Siinäpäs menee sitten taas pirusti rahaa osiin ja aikaa remppaan. Nyt toivomaan että saan tiputettua tuon pelkän lootan ulos ettei tarvitse koko mottia noukkia ylös.

Moottorin luonnollisesti PSA 1.6D pikkuvolvossa. Noh, tämän jälkeen alkaakin sitten olla kaikki kuluva uusittuna. Kalliiksi vain tulee nämä hifistely osat.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää tuo proppu sellaiselta että vojakkerin laatikosta ei kaikki öljyt tuon kautta lähde. Lisäksi tuosta propusta ei ole mitään hyötyä kun suodatinta ei saa Vaihdettua ilman öljypohjan irrotusta.
Propusta ainoa hyöty, että saa helpommin suurimmat öljyt pois. Jää se raottaminen pois, eikä tarvi taiteilla täynnä olevan öljypohjan kanssa.(vittumaista ilman nosturia ja isoa astiaa)
Liekkö jätetty tehtaalla se proppu pois sen takia, että tulisi ne suodattimet vaihdettua, ja muutenkin näkee mitä mujua magneetissa/pohjassa on.

Nimimerkillä, 5 kertaa jeepin laatikkoon öljyt vaihtaneena.
Monesti miettinyt propun asentamista, kun pohjasta raaputellut vanhoja tiivisteliiman jämiä pois.
Aina jäänyt laittamatta sen takia, että sitten tulis yksi mahdollinen vuotokohta lisää..
 
Viimeksi muokattu:
Automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan.
Ja huolto-ohjelmaa noudatetaan tarkemmin yleensä lähinnä takuuaika jos sitäkään. Sen jälkeen käydään 5000 mailin välein erilaisissa kolmen kympin öljyhuolloissa, joissa ei moottoriöljyäkään aina edes vaihdeta, katsotaan vaan väri ja kaadetaan jotain sikäläistä Monitraa ylämerkkiin asti. Sama koskee vaihdelaatikkohuoltoa. Bulkkilaatuista aateeäffää voi toki lutrata värin vuoksi vaikka tikun reiästä pumpulla, jos oikein köyhästi valohoidetaan, ja jo näyttää vähemmän palaneelta. Halpaa tavaraa sekin.

Miksikö valmistajaa kiinnostelee? No paskan maineen voi saada ihan käyttäjien tyhmyyden takia. Aina kannattaa tehdä edes jotain, jos se ei maksa mitään.
 
Automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan.
Niin kuuluu se suodattimenkin. Kuten @Tonnin Seteli tuossa toteaa, on ainakin yritetty jotenkin kompensoida omistajien tyhmyyttä. Ja kyllä, varmaan suurin osa auton omistajista on just niin tyhmiä että vähänkään vanhempaan katiskaan ei panosteta pätkääkään jos on vaan mahdollista muka säästää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 123
Viestejä
4 881 525
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom